Next RC Rally
Championship se na Zlínsku během své tříleté existence velice rychle zaběhl a
zkušení pořadatelé připravili i v roce 2019 zajímavé a opět bohatou historií
ověnčené soutěže.
Kalendář byl letos sestaven z osmičky velmi dobře známých a
"profláklých" podniků. Proti předchozím dvěma sezónám se tedy odjelo
o jednu rally víc, a tak se nekonala známá volná Legend Rally Show. Všechny
závody se uskutečnily ve svých osvědčených lokalitách, když se do kalendáře vrátil
Rajd Luzskowyczki - v Lužkovicích byl po dvou letech konečně zrušen zákaz
vstupu kvůli "zamořeným prasátkům", no a malé obrození si letos
prožila i YU Reli 1000 Okuka navracející se na "své domovské"
dopravní hřiště v Malenovicích, jež loni procházelo velkou rekonstrukcí.
Úvodní soutěží šampionátu byla tradičně Caterpillar Rally
v patrovém parkovišti v centru města. Takže
taková zaběhlá klasika ze startu sezóny. No,
"klasika"... Klasická
byla sice známá to destinace, jenže povrch
zásadního patra garáží prošel
jakousi
obnovou. Na první pohled vypadalo vše při starém,
ale realita byla poněkud
jiná. Ani po shaku, odehrávajícím se o
poschodí níž - tudíž "na
starém" - nevypadalo nic podezřele. Velké drama
ovšem začalo s ostrým
startem první ze sedmi erzet. Na novém betonu nedrželo
vůbec nic a přední
špičkoví jezdci, připravení vesměs na
pinových pneu, se nestačili divit. Naopak
historici, s novými předepsanými "Kobráky"
excelovali. Kdo by to byl
řekl, že tato "obligátní" klouzavá soutěž vnese do
výsledků tolik
"kotrmelců", jakých jsme byli svědky. Po celodenních
pneumatikových
laboracích se nakonec velice zkušeně prosadil
Polák Kajetanowicz, jenž po
prvenství v předchozím zimním Ice Next Cupu
hlásil útok také na pohár v hlavní
sezóně. Pěkné druhé místo si zde vyjel
Tomáš Bílek junior před až nečekaně
stabilně jedoucím Jugoslávcem Küzmičem. Na
výsledky tohoto závodu se opravdu
nedalo vsadit ani zlámanou anténu od vysílačky.
Následující Viking Rally nabídla u školy na Podhoří
své tradičně těžké kombinované tratě s asfaltem i šotolinou. Všech sedm pěkně
připravených záludných rychlostních zkoušek vyhrál nepolapitelný
"Kajto", na stupních vítězů jej pak doprovodili někdejší mistr
Giandomenico Basso a poprvé taky dívka - juniorka Molly Taylor, což bylo velké
překvápko. Molly se stala první Lady se ziskem priority. Ty se v této sezóně
nově přidělovaly nezvykle často. Jednou z mála výjimek byla následná Forest Frog Rally ve Fryštáku "Na
Žabě". Ta dala při přípravách celkem dost zabrat pořadatelům kvůli
nekompromisním předstartovním dešťům, ovšem nakonec se vše v dobré obrátilo a 8
náročných měřených úseků se tak mohlo na "žabím" nezpevněném povrchu
bez větších problémů realizovat. Startovka byla tentokrát ochuzena o ambiciózní
"Vesťáky" a "Mostráky", kteří dali přednost kolidujícímu MČR,
neberoucímu "termínový ohled". Pro prvenství si přijel Ital Basso,
senzační druhý "flek" obsadil Brane Küzmič, druhou "bednu"
roku rovněž zaznamenal dravý Tom Bílek jun. Následovala The Great Cross Rally
na Podhoří nad tiskárnou, kde byly po minulém
"znovuzrození" této populární lesní
soutěže opět připraveny svižné
šotolinové tratě s velkým množstvím
převýšení. Poprvé v sezóně se na
startu
ukázal mistr Sepp Wiegand, nečekaně ovšem zas chyběl
"Kajto"
uvažující jaksi o případném titulu.
Favorizovaného "Wígoša" však
docela nepředvídaně předčil Filip Kopecký, kterému
se po opravdu bezvadném
výkonu podařilo poprvé v kariéře vyhrát
rally. Němec Wiegand bral tedy příčku
druhou, bronzovou pozici si dal italský "krasoň" Basso. Ten po
tomto
výsledku, a v podstatě po polovině šampionátu,
vedl i průběžnou tabulku
klasifikace, před pravidelně a úspěšně
bodujícím Küzmičem a před třetím
Kajetanowiczem. Next RC Rally Championship tak chytl
zajímavý náboj, situace
byla natolik vyrovnaná a otevřená, jako by se v
druhé půlce začínalo zase skoro
od nuly.
Druhou polovinu mistrovství načala prázdninová Tour de Cabin Int. Rally
- nestarší a
nejvyzývavější soutěž pod širým
nebem. Pořadatele Tour trochu trápilo počasí,
jehož rozmary přetrvávaly v podstatě celý
závodní víkend. Naštěstí jen do
té
míry, že se mohlo celkem v pohodě odjet všech
plánovaných 14 erzet,
rozdělených, jako vždycky, na dva samostatné dny v
Bratřejově. Po první kratší
a trochu mokré asfaltové etapě vedl Kajetan Kajetanowicz,
před Bassem a
Wiegandem. Po soubojích na těžkých
šotolinových zkouškách druhého dne
nenašel
ani tentokrát polský fenomén přemožitele a po
zásluze zvítězil. Po velice
smolném odstoupení Bassa se na druhou příčku
prosadil úřadující šampión Sepp
Wiegand, Na třetím místě skončil nekompromisně
rozsoutěžený Gil Panizzi. Situace
v tabulce absolutního pořadí se tak opět dost změnila, a
tak byla s napětím
očekávána obnovená soutěž Rajd
Luzskowyczki. Ta nabídla na osmi precizně nachystaných zkouškách vskutku
parádní šotolinkové svezeníčko. Po průběžně dechberoucím výsledkovém
"pelmelu" ukořistil první místo znovu Vítek Kajetanowicz, upevňující
si vedoucí příčku i v klasifikaci. Druhým jezdcem v Lužkovicích se stal další
zástupce Vest Rally Teamu junior Šimon Večerka, jenž se do "mistráku"
tak trochu vrátil po zranění a pár absencích. Třetím v cíli pak byl Gilles
"Excel" Panizzi, což bylo při dostatečně kvalitní konkurenci jisté
"přecednické" překvapení (na úkor o desetinku čtvrtého kolegy Bassa).
Na tomto závodě nelze opakovaně nezmínit vynikající bufet servis a hlavně
obrovský pořadatelský zápal. Ten je samozřejmostí ale i u dalšího podniku. Tím
byl druhý nejstarší a velice oblíbený Criterium
Fryšták
v areálu ObalPrintu. Sama o sobě nelehká asfaltová
rally však byla
významně ovlivněna deštěm. Odjela se sice drtivá
většina RZ (7 z plánovaných 8),
pochmurné počasí ale zasáhlo do harmonogramu a
celého průběhu, z čehož nebyl
nikdo nadšen. Velká škoda. Souboje na
mokrých tratích tak byly nevyzpytatelné.
Mnoho předních posádek muselo odstoupit, a nebo je
postihl nějaký ten technický
problém. Se všemi nástrahami se nejlíp
popasoval mladý Šimon Večerka,
vítězící
tak poprvé v "Next kariéře" v soutěži, druhý
"flek" si
vyjel Basso, těsně před "Kajtem". Ten už měl v tabulce tak nějak
"nakročeno" na kýžený titul, ale žádná
velká jistota, stále
existovalo více verzí konečného
účtování před posledním
kláním. To obstarala YU Reli 1000 Okuka v Malenovicích na
krásně zrekonstruovaném dopravním hřišti. Ale i na tomto zpevněném povrchu mělo
hlavní slovo počasí, když po ranní analýze a rozpravě byl sobotní závod zrušen
a přesunut o jeden den později. Soutěžícím to po dohodě nevadilo, ale i tak to
byl velký a neobvyklý zásah do "harmecu". V neděli již vše proběhlo
dle plánů. Po 7 rychlostních zkouškách, jež mimochodem všechny vyhrál, zde
triumfoval znovu Šimon Večerka, což bylo druhé po sobě jdoucí perfektní prvenství
juniora z Vestu. Druhý dojel "Talián" Basso, třetí pak skvěle a
překvapivě Michal Holínek odskočivší si z historiků.
No, a kde je "Kajto"? Nestartoval. Měl v bodech
jakýsi náskok, ale ne velký, nechal to na ostatních...
Snad rozhodl Šimon, který "ukradl" potřebné body
Bassovi, nebo sám Basso, jenž má na kontě při
všech startech jednu NULU a jedno
odstoupení? Takže i přes velká různá
očekávání nezměnil poslední závod
konečnou
klasifikaci.
V ní tedy vítězí polský "drtič" Kajetan
Kajetanowicz, jemuž stačily čtyři prvenství a jedno třetí místo. Možná to měl
ogara propočítané... To nemění ale nic na jeho rychlosti a uvolněné jízdě,
prostě borec na svém místě! Poprvé si ovšem domů mohl odvézt ten obří zlatý
putovní pohár, gratulace! O pouhý jeden bod byl tím stříbrným mužem
Giandomenico Basso, velký závodník a mistr z roku 2017, chyběl mu jen
"ždibíček" k "opakování ceremoniálu"... A bronzovým pánem
je "překvapení roku" Brane Küzmič, od něhož to málokdo čekal a asi
ani on sám ne, že bude vývoj sezóny tak příznivý. Je to každopádně jeho životní
úspěch a je nutno podotknout, že jako jediný ze všech bodoval na každé soutěži.
To se dlouho nikomu nepovedlo. Zajímavostí budiž, že za tři ročníky Nextu, má tento
šampionát pokaždé jiného vítěze, kdo bude ten příští?
Team Trophy -
Překvápko jménem Doktor Racing
Dlouhé roky vládnoucí Red Bull dostal konečně po
"býčích koulích" a nevyhrál. Byl o dva body druhý. Jako kluci (Basso,
Panizzi, Tänak) to drželi slušně, a i výsledky byly, jenže na velmi stabilní
(?) trojici Küzmič, Ingram, von Thurn und Taxis, to jaksi tentokrát nestačilo.
Třetí v pořadí Vest Rally Team (Kajetanowicz, Večerka, Wiegand) měl jakési ty nekompletní
účasti, takže přesto že byli favoriti, nemohli v této nabité konkurenci uspět.
V pořadí klasifikace pak následovali ASport Rally Team, Monster Energy Team a
holčičí Playboy Red Racing. Další týmy, jichž bodovalo celkem 11, posbíraly
spíš jen občasné úspěchy.
Junior Trophy -
Nejatraktivnější boje
Do role hlavního favorita byl před sezónou pasován
obhájce
Šimon Večerka, o jehož stále vzrůstajících
jezdeckých kvalitách nemůže být
žádných pochyb. Největšími soupeři
"Vest-Véči" měli být zejména
podobně rychlí Tom Bílek jun. a Molly Taylor. Jenže
šampionát se vyvíjel
poněkud jinak než papírové předpoklady. Šimon
začal "až" druhým
místem, pak přišel pro něj dost nepodařený Viking
a následné nucené absence na trojici
závodů. Takže ani po třech suverénních
vítězstvích v závěru sezóny se mu
nepodařilo posbírat dostatek bodů, a to ani na celkovou "bednu".
Na
prvním "fléčku" se tak prosazovala
nejrychlejší dívčina všech dob
Molly Taylor, jíž sice zpočátku roku často
"zatápěl" dvakrát vítězící
Tomáš Bílek jun., jeho nepravidelný
bodový příděl na ostatních závodech už ale
nemohl "Taylorku" výrazněji ohrozit. A tak je po
jednoleté pauze
vítězkou kategorie Junior Trophy, určené pro
bojovníky a bojovnice do 15. roků,
opět tato Australanka. Tomáš se po nečekané
neúčasti neudržel ani na stříbrném
postu, který si naopak po pravidelných kvalitních
výsledcích zajistil ruský
"Rebel" Alex Lukyanuk. Tento jeho počin má v nastolené
konkurenci
početných juniorů jistě svoji nemalou váhu. Na Toma
Bílka tak zůstal bronz.
Nadějný Šimon Večerka byl nakonec o "fousek"
čtvrtý, do našlapané
pětice rychlých posádek se prosadil diváky
milovaný Esapekka Lappi, brázdící
ještě minulou sezónu vody "Academiků". To je
nevypsaná malá
klasifikace těch úplně nejmladších ogarů do 8.
let. V ní po zásluze zvítězil
jeden z nejmladších, ovšem zároveň z
nejšikovnějších, jezdců Erik Ticháček. To
by před začátkem sezóny čekal málokdo,
ovšem Eriček ukázal, že i v cca pěti
letech je už schopen porazit starší souputníky.
Druhým v neoficiálním hodnocení
Next Academy se stal populární Ir Josh Moffet a
třetím z této
"divize" byl Hayden Paddon. Jedinými starty nás obohatili
učící se
Lukáš Kovář a Davídek Zapletal.
Lady Trophy - Tempo
diktuje jen jedna
Nejkrásnější a dá se říct i nejvíce vzrůstající kategorie
poslední doby. Posádka Taylor-Cleo zde dominuje už několik let a ani ročník
2019 nebyl žádnou výjimkou. Proto je vždy celkem prestižní zisk stříbra,
jelikož ostatní děvčata a ženy jsou mezi sebou vcelku vyrovnanými soupeřkami. Louise
Cook - to je jméno druhé klasifikované dívky. Ta do šampionátu sice naskočila
až na Vikingu a celý rok to "drtila" s dvoukolkou, byla však
nekompromisně hnána "Red Marlboro Playboy manažéry" a v neposlední
řadě svými zkušenostmi, které jí handicap jedné poháněné nápravy docela
vynahradily. Zájem o Lady "bednu" byl ale i tak velký, vždyť jména
jako Stratieva, Falcón, Munnings, Steer, či Kalíková - toto nejsou žádné "Béčka",
čili bylo co sledovat. Nakonec se na poslední volný pódiový stupínek dokázala
prosadit bulharská slunečnice Stratieva, a to i přes malou nepravidelnost
účastí. V pořadí pak následovala talentovaná Emma Falcón, jež si stejně jako
pátá Catie Munnings, pozastavená v průběhu roku zlomeninou, "brousila
zoubky" na ty konečné stupně. Boje to byly opravdu vyrovnané a děvčata
opět dodala mistrovství patřičnou šťávu.
Historic Trophy -
Suverénní král
Suverénním králem historiků se podruhé stal
šampión z roku 2018
Michal Holínek, který drtivým způsobem titul
obhájil. "Holas"
zvítězil v šesti podnicích a často udělal
pěkný průvan i v absolutním pořadí.
Je na místě vzpomenout jeho překvapivé celkové
vítězství v první rychlostní
zkoušce na kontroverzním povrchu Caterpillar Rally. Na
Michalovu Lancii velmi často
útočil týmový kolega Giuseppe Volta, jenž nejednou
sahal po prvenství, ale
kromě jedné výjimky se vždy musel spokojit s
druhým místem. To mu ostatně s
přehledem patří i v konečném
účtování sezóny. Oba "ASporťáci" si
po
jasných úspěších mohli dovolit na
závěrečné YU Reli startovat v hlavním poli
mezi nabitou konkurencí moderních čtyřkolek a nutno
dodat, že svými výkony
výsledkovou listinu pořádně provětrali. Jinak totiž byli,
stejně jako všichni
historici, limitováni předepsanými pneumatikami. A ty se
po mnoha letech
změnily, když osvědčené ale již nedostupné "Sedanky"
vystřídaly pneu
Kobra Blok Stock, které se v této skupině poměrně dobře
"uchytily". Po
jasném zlatu i stříbru bylo udělení
bronzového poháru dost zajímavou zápletkou.
Dvounásobný bývalý mistr Alex Bengué
byl takovým tím největším aspirantem a
dlouho si třetí "flek" držel, ovšem vše se od
poloviny sezóny se vše
začalo vyvíjet poněkud v jeho neprospěch. Francouzský
"Čamlíkář" si
zadělal na problémy smolným odstoupením na Tour de
Cabin a následná jedna "vynechávka"
na Rajdu už způsobila ty pověstné chybějící
bodíky do tabulky. Za to pravidelně
bodující a dobré výsledky
sbírající nestor Gibo Fagaso neponechal nic
náhodě,
daných situací dokázal zkušeně a dokonale
využít, a výsledkem je třetí příčka v
konečné klasifikaci "mistráku". To je s
nejstarším podvozkem a hlavně
s historickou elektronikou z let devadesátých opravdu
úctyhodný počin. Na
Benguého tak i přes vítězství na poslední
soutěži zbyla nepopulární
"brambora". Vše ale bylo do poslední chvíle
otevřené a šanci na zisk
kýženého bronzu měli v závěru ještě oba
zkušení borci. Do TOP FIVE se nakonec
dostal trošku nepravidelně startující
Václav Blahna, který ovšem vždy předváděl
parádní výkony, což dokazuje i jeho dvojité
umístění na "bedně". Ale
taky na dalších pozicích bylo mezi jezdci v
jednotlivých atraktivních soubojích
docela "horko" a rozhodně zde bylo co sledovat. V téhle
populární
kategorii se letos představilo 18 účastníků s tradičně
velice krásnými
karosériemi nejrůznějších dobových značek a
typů.
F2 Trophy - Malý
"boom"
Tato kategorie zpočátku strádala na malém počtu
startujících, ke konci sezóny se však
situace obrátila a nakonec se letos
ukázalo celkem 11 dvoukolek, což vůbec není
špatné číslo. Po celý rok však
tempo udával Josef Sivík, který nenašel
přemožitele při všech svých startech,
na závěr si tak mohl dovolit dva uvolněné starty se
"čtyřkolou" bez
omezení. Ale soupeřů neměl málo, to ne, jen vždy za
daných okolností dokázal
získat maximum možného. Ohrozit se jej dvakrát
pokusil rychlý Ogryzek, jenž se
pak ale přestal objevovat, Sivíkem uvolněné první
místa na posledních dvou
soutěžích po epizodních účastech "vybrali" Ojeda a
Sarrazin. Na
stupně vítězů celkového hodnocení ovšem
pomýšleli pravidelně startující
posádky. K nim patřil zejména Rus Chulykanov, jehož sice
několikrát potrápily
nejrůznější potíže s vozem, ale i tak
dokázal posbírat slušnou porci bodů
stačící na konečné stříbro. Na to
chvílemi pomýšlela i Britka Louise Cook a moc
nechybělo, aby této senzační příčky
dosáhla. Na "Cookovku" zbyl však
"jenom" bronz, i tak se nesmazatelně zapsala do historie a k tomuto
úspěchu jí dovedly kvalitní výsledky, když
proměnila všechny své starty v umístění
na "bedně". Velmi pěkně se v sezóně prezentoval čtvrtý
Maďar Csaba,
ale taky "zadohrab" krotící pátý Belgičan
Droogmans.
Závěrem
Next RC Rally Championship má za sebou třetí rok
své
existence. Jestli byl úspěšný a povedený,
ať hodnotí každý soutěžící podle
sebe, organizační partička v čele Pepou "Přecedou" Pekařem je
však
spokojená. Počet účastníků není malý
a postupně narůstá, na závodech se
setkáváme
s příjemnými lidmi, atmosféra je vždy
výborná a nechybí i náboj v
podání
zdravých soubojů na tratích. Velký dík
patří všem, co se nebáli aktivněji
zapojit, zejména pak při stavbě či úklidu
materiálu, díky patří i zaníceným
fotografům a "videografům", a taky ochotným časoměřičům v čele s
Ivanem. Poděkovat je třeba rovněž všem sponzorům a partnerům za
velice cennou
podporu.