Endview: "ŠIMONOVA OBHAJOBA" 2021

 

Již po páté byl uspořádán šampionát pod novým názvem NEXT RC RALLY CHAMPIONSHIP.


No a taky v roce 2021, podobně jako v tom předchozím, byly některé rally poznamenány proslule známou corona chřipkou spojenou s různými a často se měnícími vládními opatřeními. Takže zase takový pořadatelský boj, a začátku sezóny předcházelo velké úsilí organizační skupiny Nextu to celé rozpohybovat (zvlášť, když předtím nemohl proběhnout tradiční zimní Ice "mistrák").

V plánu bylo 8 dobře známých a bohatou historií ověnčených soutěží, nakonec se jich podařilo uspořádat sedm. Opět vypadla Viking Rally. V návaznosti na zmíněná "opatření - neopatření" je totiž vždy problém odjet soutěž v areálu školy. Snad to již takhle bylo naposled… Jakési postupné rozvolnění těch covidových restrikcí, které organizátory svazovaly, umožnilo rozběhnout šampionát až 23. května. Právě do tohoto víkendu, kdy se původně měl odehrát Viking, "spadla" odsunutá Caterpillar Rally. Krom faktu, že se povedlo rozjet Next, tak "Cater" byl prvním RC závodem roku '21 v naší Republice! Stejně tak tomu bylo i rok předtím! Že by v tomto exkluzivita? No pak už byl v těchto ohledech jakýsi "klid" (krom nuceného antigen testování soutěžících při několika úvodních závodech), takže všech 7 rally, s parádním průměrem 50,7 startujících na soutěž, proběhlo standardně a bez výraznějších problémů. A hlavně bez přesunování předem daných termínů.


Pojďme se nyní podívat na tu nejsledovanější absolutní klasifikaci. "Velký mladík" Šimon Večerka byl jasným aspirantem na obhájení svého titulu už předem. Akorát se nikdy neví dopředu, co bude…. No nebylo nic nestandardního , Šimon to "vybral". Zvítězil první tři soutěže, pak jednou vynechal, ale s velkou parádou vlítl do dalších závodů. Takže celkem 5 neoddiskutovatelných prvenství. Na posledním podniku mohl zvolnit, to už byl totiž jistý mistr, a dojel druhý za stájovým spolukolegou Tomem Bílkem jun., načež se vyrojili spekulace o týmové taktice. No i kdyby, tak by to stejně nic neřešilo. Tomáš Bílek jun. je navíc sám o sobě výborný jezdec a na vítězství má. Však o tom hovoří výsledky, dvakrát bral prvenství a nebýt jednoho výpadku, mohl být s přehledem hned za kolegáčkem Šimonem v konečném účtování. Tomáš bral nakonec bronz, jelikož měl velice zdatného soupeře, který bral vždy body a z toho je dokonce 5x sesbíral z "bedny". Je to dravý Estonec Ott Tänak. Pro něj to nakonec hovořilo o pouhý jeden bod, ale prostě ta spolehlivost a konstantní výsledky zahrály roli. Nutno však podotknout, že s jakýmsi štěstím, ale i to k rally patří. To samozřejmě nijak nesnižuje Tänakův bezvadný výkon a velké nasazení. Minulou "brambůrku" si zopakoval Ottův kolega Branislav "Doktor docent podkolenka" Küzmič, podával opět kvalitní výkony, ale na tu "škatulu", kde je ta konkurence nadupaná, to nestačilo. Ale i tak, dvě třetí místa v jednotlivých soutěžích mají svoji váhu a navíc mu znovu zajistily prioritu. A ještě perla. Tento neutišitelný "Kmet tekmovalec" dále pokračuje v sérii bodujících jezdců ve všech rally v řadě, celkem jich už má na kontě 32! Jako pátý byl v klasifikaci Filip Kopecký, ten má sice dostatečnou rychlost a kvalitu, ale dvě třetí místa už nic nezachránily, Filda navíc jednou nejel a jednou odstoupil, takže výš to tentokrát nešlo. Výborný šestý "flek" patří Molly Taylor, jenž se krom jiného blýskla čtvrtou příčkou na těžké Tour de Cabin, skvělá sedmá pozice patří vítězi Historic Trophy Grzybovi, který na těch předepsaných pneumatikách často vyrážel všem dech. Jen o bod níže skončil vynikající junior David Vaculík, mající na kontě dvě čtvrtá místa, ale rovněž dvě neúčasti. Do TOP 10 se dostal ještě von Thurn und Taxis a jen jednou startující bývalý mistr Sepp Wiegand. Bylo to celkově opět vyrovnané a pořád se něco výsledkově dělo, což je jenom dobře. Občas z toho byl pořádný kolotoč, adeptů na body bylo je a bude spousta, snad jen kromě té momentálně první trojice, možná pětice…. ?
Ale mistr je jen jeden - takže CONGRATULATIONS Šimone !

2017 - Giandomenico Basso

2018 - Sepp Wiegand

2019 - Kajetan Kajetanowicz

2020 - Šimon Večerka

2021 - Šimon Večerka

 

Team Trophy : "Do třetice Doktoři"

To, že Doktor Racing vyhrál překvapivě dva ročníky po sobě, zdálo se být maximem možného a prakticky nikdo nevěřil, že by se to mohlo podařit i po třetí. Ale podařilo! "Doktoři" v sestavě Tänak, Küzmič, Taxis těsně zdolali nejnadupanější Vest Rally Team s excelentním výběrem Večerka, Bílek jun., Kopecký. Oba týmy byly hodnoceny vždy buď na prvním nebo druhém místě, a po celou sezónu se o čelní post v tabulce přetahovaly. Nakonec to bylo jenom o dva body ve prospěch Doktorů. Do třetice je to neuvěřitelné, navíc letos měli proti sobě opravdu kvalitní trio "Vesťáků". Na bronzové pozici byl již s odstupem dříve skoro neporazitelný Red Bull, jenže to už nějakou dobu neplatí, přestože trojice Taylor, Panizzi, Basso patří stále ke špičce.

2017 - Red Bull

2018 - Red Bull

2019 - Doktor Racing

2020 - Doktor Racing

2021 - Doktor Racing

 

Junior Trophy : "Největší vyrovnanost"

Po odchodu Šimona Večerky, Tomáše Bílka jun. a taky Molly Taylor, kteří předtím vcelku jasně okupovali tuto klasifikaci pro soutěžící do 15 let, mezi ty "dospělejší" závodníky, se "vrátka" otevřely pro všechny ostatní již známé a už dříve rychlé posádky. Ty ale neměli většinou proti zmíněné trojici moc šancí, snad možná na výjimky. Podle očekávání tak z toho nyní byl velmi vyrovnaný šampionát. Oni ti mladí se zrychlují závod od závodu, a tak jsme kromě tradičně vyrovnaných soubojů mohli vidět rovněž spoustu překvapivých výsledků a výkonů. Úvodní Caterpillar vyhrál největší favorit David Vaculík, a i když se mu na druhé Forest Frog Rally nevedlo, přidal další triumf na následné Tour de Cabin. Pak ale dvakrát na startu chyběl, a to bylo dost rozhodující. Ale těch favoritů bylo více. V podstatě se to postupně zredukovalo na pětici jezdců. Výborné zlepšení zdobilo výkony Švéda Bergkvista, skvěle jel i další Seveřan Lappi, no a asi největší hvězdou - platí i celkově v Nextu - byl "Ríša" Yates. Ten při výkyvu ostatních dojel vždy na "bedýnce", ale jeden start mu chyběl, nebyl však v tomto sám, jak už bylo avizováno. Do té partičky "bylo nás pět" patřil také Alex Lukyanuk, který měl poslední šanci mezi juniory, ovšem místo otevírání těch uvolněných "vrátek", začal v roce 2021 otvírat spíš vodku. Ruský "rebel" se před sezónou sice netajil s vidinou zisku kýženého titulu, ale často mu to na jednotlivých rally nevycházelo dle představ a nic na tom nezměnily ani dvě vítězství v druhé půli sezóny. Pořadí v průběžné tabulce se po každé odjeté soutěži stále měnilo, roli hrály samozřejmě i občasné jednorázové absence u některých, a tak to bylo napínavé až do samotné závěrečné YU Rali. Jak to tedy dopadlo? Rozdílem jednoho bodu! Dvakrát se povedlo získat plný počet bodů Emilu Bergkvistovi, jenž však až tom posledním závodě v klasifikaci přeskočil do té doby prvního Yatese. Pro nadějného Švéda je to prozatím životní a parádní úspěch, zisk mistra juniorů v této konkurenci se určitě velice cení. Rhys Yates tedy zaznamenal těsné stříbro a je jistotou, že v blízké budoucnosti o tomto mladém Britovi ještě uslyšíme. Výborný "Dejv" Vaculík se musel spokojit s bronzem, jenž si zajistil až na posledním podniku třetí výhrou v roce na úkor nakonec čtvrtého Esapekky Lappiho. Ten o to pódium sice na poslední chvíli o "kousililínek" přišel, dravý Fin však zcela jistě do bojů o nejlepší trojici v rámci Junior Trophy neřekl poslední slovo. Za o bodík pátým Lukyanukem byl klasifikován zrychlující Vašek Březík, ozdoben druhým místem z asfaltového Fryštáku. On se ale z těch 26 mladíků a "mladiček" neztratil vůbec nikdo. V uplynulém ročníku jsme tu zase měli potvrzení faktu, že tato kategorie stále přináší nová jména, nové talenty a nové příběhy.

2017 - Molly Taylor

2018 - Šimon Večerka

2019 - Molly Taylor

2020 - Šimon Večerka

2021 - Emil Bergkvist

 

Lady Trophy : "Neústupná Molly"

Ještě nedávno startovala v této krásné kategorii drtivá většina juniorek, ovšem i děvčata postupně dospívají. Klasickým příkladem je "X" násobná mistryně Molly Taylor. Ta se však soustředí především na absolutní pořadí. To, že do toho jednoznačně vyhrává Lady, je jaksi automatické. Prostě dokud Australanka bude jezdit, jinak tomu nebude. Tím pádem pro ostatní ženy a dívky, kterých v sezóně jelo celkem 9, má zisk stříbrného poháru cenu zlata. Většinou se to daří, a podařilo i tentokrát, španělské "amazonce" Emmě Falcón, jež všechny závody dokončila v nejrychlejší trojici a bohatý bodový příděl ji tedy zabezpečil to stříbro. O třetí místo konečné klasifikace se docela dost bojovalo až do konce, když aspirantky byly hned tři - Munnings, Henningsson a Kalíková. Nakonec se radovala známá dcera uruguayského "Kiomana" Catie Munnings, která v tom předchozím ročníku 2020 o to třetí místo těsně přišla, takže si to teď pěkně vynahradila. Za ní v pořadí následovala Karolínka Kalíková, té se docela dost dařilo a dokonce má za sebou i parádní druhé místo z Rajdu, a to tam nechyběla žádná konkurentka. Kája ve vyrovnané bitvě porazila o pouhý bodík pátou Charlottu Henningsson. Švédská mladice prohrála tento souboj až v poslední "Jugošce", kde měla potíže s technikou. Ale ta posledně jmenovaná trojice děvčat je určitě skvělá, umí mezi sebou vyrovnaně zabojovat a snad i dál bude co sledovat. Následuje další severská závodnice Ida Törnhult, jenž celý rok pěkně a "pekelně" krotila historika. Jinou kategorii jela taky sedmá Němka Johanna Steer, pilotující dvoukolku, no a aby to bylo kompletní, tak při epizodních startech zabodovaly ještě dvě "Lejdy" Burcu Cetinkaya a Alice Štěpánková.

2017 - Molly Taylor

2018 - Molly Taylor

2019 - Molly Taylor

2020 - Molly Taylor

2021 - Molly Taylor

 

Next Academy : "Eričkova krasojízda"

Teprve po druhé byla oficiálně vypsána tato kategorie určená pro mladé klučiny do věku 10 let. Minule suverénní mistr Lappi už nemohl kvůli věku obhajovat, a tak dostali šanci i další mladí dravci. Takovým papírovým favoritem byl Erik Ticháček, jenž se neustále velice rychle prosazuje, na první soutěži ovšem chyběl, takže dopředu to neměl určitě nijak jisté. Po té však nevynechal ani jeden podnik a všechny je s přehledem vyhrál. Dokonce se mu povedlo několikrát hezky "zařádit" i v nabité konkurenci Junior Trophy. Populární Eriček je jedním z největších talentů všech dob, a to ještě stále patří k těm nejmladším závodníkům! Oni vůbec ti fakt hodně mladí, co začínali jezdit v extra brzkých letech, se rapidně zlepšují. Academiků se zúčastnilo celkem 5, nikdo z nich ovšem neabsolvoval kompletní šampionát, a tak se vlastně "klucajdi" nesešli nikdy komplet. Malou zajímavostí budiž fakt, že při pohledu do tabulky všichni dojeli jen na "bedně"! Stříbrný pohárek si vyjel věkově ten zcela nejmladší ale velice šikovný Davídek Zapletal, který zaznamenal vítězství na úvodní rally. Bronzový post obsadil s touto kategorií se loučící Novozélanďan Hayden Paddon, jenž bodově doplatil na odstoupení ve Fryštáku, jinak by na tom byl pravděpodobně o cosi líp. Na místě čtvrtém je nadějný Oliver Solberg, jemuž by jistě prospěla častější účast. Klasifikován byl také pouze jednou startující Ayrton Alex Pavlát.

2020 - Esapekka Lappi

2021 - Erik Ticháček

 

Historic Trophy : "Grzybova obhajoba"

Polský "kanón" Grzegorz Grzyb v této populární kategorii exceloval obdobně jako v roce 2020 a podruhé za sebou slaví titul. S lehkostí "vydrtil" veškeré potencionální soupeře a při jeho dobře známé okulahodící jízdě hned šestkrát zvítězil. Pouze jednou se po technickém problému výsledkově propadl a nechal vyniknout Itala Alessandriniho, jenž trochu překvapivě vyhrál The Great Cross Rally. Jinak se všichni historici dívali "Grzýbkovi" jen na záda. Ona i pravidelnost startů hrála roli, když všechny závody absolvovali jen dva účastníci včetně právě mistra. Stříbro, stejně jako minule, obsadil zkušený rychlík z Francie Alex Bengué, který po sérii třetích míst zaznamenal jedno druhé, a bodový příděl mu zajistil tento výsledek. Ambiciózní Francouz, již v minulosti titulován, však stále pomýšlí výš - v podstatě nejvýš. Docela nečekaný bronz si v sezóně vydobyl druhý z pravidelně jedoucích "El Matadore" Gibo Fagaso, což je slušný úspěch, za nějž můžou i dvě umístění na stupních vítězů. Jeden z velmi kvalitních jezdců Ital Volta tentokrát nestartoval moc často, a tak už nemohl na "bednu" pomýšlet, a to i přes to, že dojel třikrát druhý. V konečném účtování na něj vyšlo 4. místo, před už zmíněným mladým krajanem Alessandrinim, jenž byl sice dostatečně rychlý, ale ta pověstná pravidelná účast…. V Historic Trophy to bylo celkově opět dost pestré, když krom klasicky hezkých vozů byly k vidění i parádní souboje a sem tam i nějaká ta výsledková "překvápka". Celkový počet posádek byl na čísle 19, což hovoří o stálé oblíbenosti, takže krok o založení této kategorie před devíti lety byl asi správný….

2017 - Alex Bengué

2018 - Michal Holínek

2019 - Michal Holínek

2020 - Grzegorz Grzyb

2021 - Grzegorz Grzyb

 

F2 Trophy : "Sivíkův hattrick"

Vozy s jednou poháněnou nápravou to nemají nikdy jednoduché, a to především na šotolinových tratích. Přesto zde byl zaznamenán početní nárůst, když se celkově zúčastnilo 14 posádek. Ale hodně z nich jelo nepravidelně, nebo jenom jednorázově. To však neplatilo o obhájci dvou titulů. Josef "Baňa-Aleš-Pepík" Sivík si zas jel tu svou ligu a moc šancí nikomu nedával. Občas byl taky dost vysoko v absolutním pořadí. Žlutomodrý Peugeot si to "drtil hlava nehlava, kopec nekopec" i na nezpevněném povrchu a s přehledem si zajistil třetí triumf v řadě! Co dodat, prostě ho to s tím baví a umí. Jediní, kdo jej dokážou porazit, či minimálně sekundovat, jsou "bardi" z ASport Rally Teamu - David Kubeš a Julius Tannert. Ti patřili v minulosti ke špičce F2, jenže už nějaké ty roky moc nejezdí. V sezóně 2021 se odhodlali k dvěma startům na závěrečných asfaltových soutěžích - Criterium Fryšták a YU Raly 1000 Okuka. Ale ta jízda se zas tak moc nezapomíná, tedy aspoň o této dvojici to platí. "Dejv" Kubeš vyhrál na Criteriu, i když nutno dodat, že se zpočátku chvíli hledal a se Sivíkem jeli dlouho vyrovnanou partii. Pepa si s vědomím jistoty titulu mohl dovolit prohrát a na poslední rally už jel se čtyřkolkou, takže tam padlo prvenství do rukou Tannerta. To nemělo samozřejmě žádný vliv ani na hrdého reprezentanta Barum Teamu Sivíka, slavícího hattrick, a vlastně ani na další pořadí na konečných stupních, kde se rozhodovalo mezi těmi jezdci nechybějícími vůbec nikde. Takže stříbro vybral "Majk" Pattison, jen o kousek za ním byl Robert Droogmans. Oba borci "pade plus", oba bojovníci, oba "vlasáči", oba "neběhavci", ale poháry jsou doma. Pattison jede po té padesátce jak znovuzrozený a Droogmans se zadokolkou je prostě spolehlivý a umí si to vychytat po svém. Zajímavostí je, že ten "vo fous" váhově silnější porazil toho "stéblovitějšího". Na tyto dva pak už bodově nemohl dosáhnou čtvrtý Manfred "JZD Luzskowienna" Stohl. Do nejlepší pětky se dostal David Kubeš, za šestým Tannertem byla v pořadí bojovnice "Johannka" Steer, jíž se ty dvoukolky zalíbily a je jen škoda dvou výpadků, bez nich by mohla určitě pomýšlet i na skalp svého rakouského otce.

2017 - Jacob Madsen

2018 - Václav Blahna

2019 - Josef Sivík

2020 - Josef Sivík

2021 - Josef Sivík

 

Old Boys 50+ : "Padesátníci v akci"

Po minulém pokusu založení Old Boys od 45 roků se to posunulo až na ty padesátníky. A dostalo to jiný glanc. Je těch posádek sice o něco míň, než předtím, ale ono to začne velice brzy zase narůstat. Juniorů vlastně jakože ubývá a těchto pánů naopak přibývá. Kluci 50+ se i přes tento, řekněme magický věk, perou stále stejně a nikdo z nich neztratil zkušenosti nabyté léty ježdění. To platí také o dvojici z týmu Marlboro - Fagaso a Trelles. Ti s RC Rally začínali vlastně před cca třiceti lety! V dané konkurenci "OldBoysáků" byli tak nějak trošku lepší, než ostatek, a rozdělili si spravedlivě mezi sebou každý tři vyhrané závody. Při jediném svém startu pak vyhrál Ayrton Senna. Vítězem a vlastně prvním "ofiko pade" se nakonec stal nestor všech nestorů Gialberto Fagaso řídící navíc historika. Stříbrný "Gustavíňo" Trelles musel litovat jednoho odstoupení, jinak to byl ale velice vyrovnaný souboj. Pro bronz si dojel "Letec Péťa" Henning Solberg, ovšem jen těsně za ním bodově zaostal ostřílený "Ublátorman" Mike Pattison s dvoukolkou, kterou pilotoval i Belgičan Droogmans uzavírající TOP 5. Zajímavé je, že v této "mladé a nadějné" kategorii, kde startovalo celkem 8 jezdců, byla nejpravidelnější účast.


Závěrem

Ještě chybí tradiční poděkování. Takže určitě díky všem co se nebáli přijít pomáhat s tratěmi a nenechali vše jen na organizační skupině Nextu - těchto lidí si velice ceníme - a samozřejmě také těch, co ochotně pomáhají při úklidu po soutěži. Díky všem posádkám za hojnou účast, dále díky partnerům a sponzorům za podporu, díky taky fotografům nebo kameramanům, a obrovský dík obětavému časoměřiči Ivanovi.

Pevně věříme, že se následující ročník uskuteční bez nějakých anomálií, s nimiž jsme se museli potýkat poslední dvě sezóny. Opět se těšíme na spolupráci a bohatou účast zapálených soutěžících, kteří tvoří tu nádhernou a jedinečnou disciplínu zvanou RC RALLY.

 

           

 


 

                                                                                                                                                                               „Loa“ NRC