Endview: "ŠIMONOVA OBHAJOBA" 2021
Již po páté byl uspořádán šampionát pod novým názvem
NEXT RC RALLY CHAMPIONSHIP. No
a taky v roce 2021, podobně jako v
tom předchozím, byly některé rally poznamenány
proslule známou corona chřipkou
spojenou s různými a často se měnícími
vládními opatřeními. Takže zase takový
pořadatelský
boj, a začátku sezóny předcházelo velké
úsilí organizační skupiny Nextu to celé
rozpohybovat (zvlášť, když předtím nemohl
proběhnout tradiční zimní Ice
"mistrák"). V plánu bylo 8 dobře známých a bohatou
historií ověnčených soutěží, nakonec se jich podařilo uspořádat sedm. Opět
vypadla Viking Rally. V návaznosti na zmíněná "opatření - neopatření"
je totiž vždy problém odjet soutěž v areálu školy. Snad to již takhle bylo
naposled… Jakési postupné rozvolnění těch covidových restrikcí, které
organizátory svazovaly, umožnilo rozběhnout šampionát až 23. května. Právě do
tohoto víkendu, kdy se původně měl odehrát Viking, "spadla" odsunutá
Caterpillar Rally. Krom faktu, že se povedlo rozjet Next, tak "Cater"
byl prvním RC závodem roku '21 v naší Republice! Stejně tak tomu bylo i rok
předtím! Že by v tomto exkluzivita? No pak už byl v těchto ohledech jakýsi
"klid" (krom nuceného antigen testování soutěžících při několika úvodních
závodech), takže všech 7 rally, s parádním průměrem 50,7
startujících na soutěž, proběhlo standardně a bez výraznějších problémů. A
hlavně bez přesunování předem daných termínů. Pojďme
se nyní podívat na tu
nejsledovanější absolutní klasifikaci.
"Velký mladík" Šimon Večerka
byl jasným aspirantem na obhájení svého
titulu už předem. Akorát se nikdy neví dopředu,
co bude…. No nebylo nic nestandardního , Šimon to
"vybral". Zvítězil
první tři soutěže, pak jednou vynechal, ale s velkou
parádou vlítl do dalších
závodů. Takže celkem 5 neoddiskutovatelných
prvenství. Na posledním podniku mohl
zvolnit, to už byl totiž jistý mistr, a dojel druhý za
stájovým spolukolegou Tomem
Bílkem jun., načež se vyrojili spekulace o týmové
taktice. No i kdyby, tak by
to stejně nic neřešilo. Tomáš Bílek jun. je
navíc sám o sobě výborný jezdec a
na vítězství má. Však o tom hovoří
výsledky, dvakrát bral prvenství a nebýt
jednoho výpadku, mohl být s přehledem hned za
kolegáčkem Šimonem v konečném
účtování.
Tomáš bral nakonec bronz, jelikož měl velice
zdatného soupeře, který bral vždy
body a z toho je dokonce 5x sesbíral z "bedny". Je to
dravý Estonec Ott
Tänak. Pro něj to nakonec hovořilo o pouhý jeden bod, ale
prostě ta
spolehlivost a konstantní výsledky zahrály roli.
Nutno však podotknout, že s
jakýmsi štěstím, ale i to k rally patří. To
samozřejmě nijak nesnižuje Tänakův
bezvadný výkon a velké nasazení. Minulou
"brambůrku" si zopakoval
Ottův kolega Branislav "Doktor docent podkolenka" Küzmič,
podával
opět kvalitní výkony, ale na tu "škatulu", kde je
ta konkurence
nadupaná, to nestačilo. Ale i tak, dvě třetí místa
v jednotlivých soutěžích
mají svoji váhu a navíc mu znovu zajistily
prioritu. A ještě perla. Tento neutišitelný
"Kmet tekmovalec" dále pokračuje v sérii
bodujících jezdců ve všech rally
v řadě, celkem jich už má na kontě 32! Jako pátý
byl v klasifikaci Filip
Kopecký, ten má sice dostatečnou rychlost a kvalitu, ale
dvě třetí místa už nic
nezachránily, Filda navíc jednou nejel a jednou
odstoupil, takže výš to
tentokrát nešlo. Výborný
šestý "flek" patří Molly Taylor, jenž se krom
jiného blýskla čtvrtou příčkou na těžké
Tour de Cabin, skvělá sedmá pozice
patří vítězi Historic Trophy Grzybovi, který na
těch předepsaných pneumatikách
často vyrážel všem dech. Jen o bod níže skončil
vynikající junior David
Vaculík, mající na kontě dvě čtvrtá
místa, ale rovněž dvě neúčasti. Do TOP 10
se dostal ještě von Thurn und Taxis a jen jednou
startující bývalý mistr Sepp
Wiegand. Bylo to celkově opět vyrovnané a pořád se něco
výsledkově dělo, což je
jenom dobře. Občas z toho byl pořádný kolotoč, adeptů na
body bylo je a bude
spousta, snad jen kromě té momentálně první
trojice, možná pětice…. ? 2017 - Giandomenico Basso 2018 - Sepp Wiegand 2019 - Kajetan Kajetanowicz 2020 - Šimon Večerka 2021 - Šimon Večerka Team Trophy :
"Do třetice Doktoři" To, že Doktor Racing vyhrál překvapivě
dva ročníky po sobě, zdálo se být maximem možného a prakticky nikdo nevěřil, že
by se to mohlo podařit i po třetí. Ale podařilo! "Doktoři" v sestavě Tänak,
Küzmič, Taxis těsně zdolali nejnadupanější Vest Rally Team s excelentním
výběrem Večerka, Bílek jun., Kopecký. Oba týmy byly hodnoceny vždy buď na
prvním nebo druhém místě, a po celou sezónu se o čelní post v tabulce
přetahovaly. Nakonec to bylo jenom o dva body ve prospěch Doktorů. Do třetice
je to neuvěřitelné, navíc letos měli proti sobě opravdu kvalitní trio "Vesťáků".
Na bronzové pozici byl již s odstupem dříve skoro neporazitelný Red Bull, jenže
to už nějakou dobu neplatí, přestože trojice Taylor, Panizzi, Basso patří stále
ke špičce. 2017 - Red Bull 2018 - Red Bull 2019 - Doktor Racing 2020 - Doktor Racing 2021 - Doktor Racing Junior Trophy :
"Největší vyrovnanost" Po
odchodu Šimona Večerky, Tomáše
Bílka jun. a taky Molly Taylor, kteří předtím
vcelku jasně okupovali tuto
klasifikaci pro soutěžící do 15 let, mezi ty
"dospělejší" závodníky,
se "vrátka" otevřely pro všechny ostatní již
známé a už dříve rychlé
posádky. Ty ale neměli většinou proti
zmíněné trojici moc šancí, snad
možná na
výjimky. Podle očekávání tak z toho
nyní byl velmi vyrovnaný šampionát. Oni ti
mladí se zrychlují závod od závodu, a tak
jsme kromě tradičně vyrovnaných
soubojů mohli vidět rovněž spoustu překvapivých výsledků
a výkonů. Úvodní Caterpillar
vyhrál největší favorit David Vaculík, a i
když se mu na druhé Forest Frog
Rally nevedlo, přidal další triumf na
následné Tour de Cabin. Pak ale dvakrát
na startu chyběl, a to bylo dost rozhodující. Ale těch
favoritů bylo více. V
podstatě se to postupně zredukovalo na pětici jezdců.
Výborné zlepšení zdobilo
výkony Švéda Bergkvista, skvěle jel i
další Seveřan Lappi, no a asi největší
hvězdou - platí i celkově v Nextu - byl "Ríša"
Yates. Ten při výkyvu
ostatních dojel vždy na "bedýnce", ale jeden start mu
chyběl, nebyl
však v tomto sám, jak už bylo avizováno. Do
té partičky "bylo nás
pět" patřil také Alex Lukyanuk, který měl poslední
šanci mezi juniory, ovšem
místo otevírání těch uvolněných
"vrátek", začal v roce 2021 otvírat
spíš vodku. Ruský "rebel" se před sezónou
sice netajil s vidinou
zisku kýženého titulu, ale často mu to na
jednotlivých rally nevycházelo dle
představ a nic na tom nezměnily ani dvě vítězství v
druhé půli sezóny. Pořadí v
průběžné tabulce se po každé odjeté soutěži
stále měnilo, roli hrály samozřejmě
i občasné jednorázové absence u některých,
a tak to bylo napínavé až do samotné
závěrečné YU Rali. Jak to tedy dopadlo? Rozdílem
jednoho bodu! Dvakrát se
povedlo získat plný počet bodů Emilu Bergkvistovi, jenž
však až tom posledním závodě
v klasifikaci přeskočil do té doby prvního Yatese. Pro
nadějného Švéda je to
prozatím životní a parádní úspěch,
zisk mistra juniorů v této konkurenci se
určitě velice cení. Rhys Yates tedy zaznamenal těsné
stříbro a je jistotou, že v
blízké budoucnosti o tomto mladém Britovi
ještě uslyšíme. Výborný
"Dejv" Vaculík se musel spokojit s bronzem, jenž si zajistil až
na
posledním podniku třetí výhrou v roce na
úkor nakonec čtvrtého Esapekky
Lappiho. Ten o to pódium sice na poslední chvíli o
"kousililínek" přišel,
dravý Fin však zcela jistě do bojů o
nejlepší trojici v rámci Junior Trophy
neřekl poslední slovo. Za o bodík pátým
Lukyanukem byl klasifikován zrychlující
Vašek Březík, ozdoben druhým místem z
asfaltového Fryštáku. On se ale z těch 26
mladíků a "mladiček" neztratil vůbec nikdo. V uplynulém
ročníku jsme
tu zase měli potvrzení faktu, že tato kategorie stále
přináší nová jména, nové
talenty a nové příběhy. 2017 - Molly Taylor 2018 - Šimon Večerka 2019 - Molly Taylor 2020 - Šimon Večerka 2021 - Emil Bergkvist Lady Trophy :
"Neústupná Molly" Ještě
nedávno startovala v této krásné
kategorii drtivá většina juniorek, ovšem i děvčata
postupně dospívají. Klasickým
příkladem je "X" násobná mistryně Molly Taylor. Ta
se však soustředí
především na absolutní pořadí. To, že do
toho jednoznačně vyhrává Lady, je
jaksi automatické. Prostě dokud Australanka bude jezdit, jinak
tomu nebude. Tím
pádem pro ostatní ženy a dívky, kterých v
sezóně jelo celkem 9, má zisk stříbrného
poháru cenu zlata. Většinou se to daří, a podařilo
i tentokrát, španělské "amazonce"
Emmě Falcón, jež všechny závody dokončila v
nejrychlejší trojici a bohatý
bodový příděl ji tedy zabezpečil to stříbro. O
třetí místo konečné klasifikace
se docela dost bojovalo až do konce, když aspirantky byly hned tři -
Munnings,
Henningsson a Kalíková. Nakonec se radovala
známá dcera uruguayského "Kiomana"
Catie Munnings, která v tom předchozím ročníku
2020 o to třetí místo těsně
přišla, takže si to teď pěkně vynahradila. Za ní v
pořadí následovala Karolínka
Kalíková, té se docela dost dařilo a dokonce
má za sebou i parádní druhé místo
z Rajdu, a to tam nechyběla žádná konkurentka.
Kája ve vyrovnané bitvě porazila
o pouhý bodík pátou Charlottu Henningsson.
Švédská mladice prohrála tento
souboj až v poslední "Jugošce", kde měla potíže s
technikou. Ale ta
posledně jmenovaná trojice děvčat je určitě skvělá,
umí mezi sebou vyrovnaně
zabojovat a snad i dál bude co sledovat. Následuje
další severská závodnice Ida
Törnhult, jenž celý rok pěkně a "pekelně" krotila
historika. Jinou
kategorii jela taky sedmá Němka Johanna Steer,
pilotující dvoukolku, no a aby
to bylo kompletní, tak při epizodních startech zabodovaly
ještě dvě
"Lejdy" Burcu Cetinkaya a Alice Štěpánková. 2017 - Molly Taylor 2018 - Molly Taylor 2019 - Molly Taylor 2020 - Molly Taylor 2021 - Molly Taylor Next Academy :
"Eričkova krasojízda" Teprve po druhé byla oficiálně vypsána
tato kategorie určená pro mladé klučiny do věku 10 let. Minule suverénní mistr
Lappi už nemohl kvůli věku obhajovat, a tak dostali šanci i další mladí dravci.
Takovým papírovým favoritem byl Erik Ticháček, jenž se neustále velice rychle
prosazuje, na první soutěži ovšem chyběl, takže dopředu to neměl určitě nijak jisté.
Po té však nevynechal ani jeden podnik a všechny je s přehledem vyhrál. Dokonce
se mu povedlo několikrát hezky "zařádit" i v nabité konkurenci Junior
Trophy. Populární Eriček je jedním z největších talentů všech dob, a to ještě
stále patří k těm nejmladším závodníkům! Oni vůbec ti fakt hodně mladí, co
začínali jezdit v extra brzkých letech, se rapidně zlepšují. Academiků se zúčastnilo
celkem 5, nikdo z nich ovšem neabsolvoval kompletní šampionát, a tak se vlastně
"klucajdi" nesešli nikdy komplet. Malou zajímavostí budiž fakt, že při
pohledu do tabulky všichni dojeli jen na "bedně"! Stříbrný pohárek si
vyjel věkově ten zcela nejmladší ale velice šikovný Davídek Zapletal, který
zaznamenal vítězství na úvodní rally. Bronzový post obsadil s touto kategorií
se loučící Novozélanďan Hayden Paddon, jenž bodově doplatil na odstoupení ve
Fryštáku, jinak by na tom byl pravděpodobně o cosi líp. Na místě čtvrtém je nadějný
Oliver Solberg, jemuž by jistě prospěla častější účast. Klasifikován byl také
pouze jednou startující Ayrton Alex Pavlát. 2020 - Esapekka Lappi 2021 - Erik Ticháček Historic Trophy :
"Grzybova obhajoba" Polský
"kanón" Grzegorz Grzyb
v této populární kategorii exceloval obdobně jako
v roce 2020 a podruhé za
sebou slaví titul. S lehkostí "vydrtil"
veškeré potencionální soupeře
a při jeho dobře známé okulahodící
jízdě hned šestkrát zvítězil. Pouze jednou
se po technickém problému výsledkově propadl a
nechal vyniknout Itala
Alessandriniho, jenž trochu překvapivě vyhrál The Great Cross
Rally. Jinak se všichni
historici dívali "Grzýbkovi" jen na záda. Ona i
pravidelnost startů
hrála roli, když všechny závody absolvovali jen
dva účastníci včetně právě
mistra. Stříbro, stejně jako minule, obsadil
zkušený rychlík z Francie Alex
Bengué, který po sérii třetích míst
zaznamenal jedno druhé, a bodový příděl mu
zajistil tento výsledek. Ambiciózní Francouz, již
v minulosti titulován, však
stále pomýšlí výš - v
podstatě nejvýš. Docela nečekaný bronz si v
sezóně vydobyl
druhý z pravidelně jedoucích "El Matadore" Gibo Fagaso,
což je slušný
úspěch, za nějž můžou i dvě umístění na
stupních vítězů. Jeden z velmi
kvalitních jezdců Ital Volta tentokrát nestartoval moc
často, a tak už nemohl
na "bednu" pomýšlet, a to i přes to, že dojel
třikrát druhý. V
konečném účtování na něj vyšlo 4.
místo, před už zmíněným mladým krajanem
Alessandrinim, jenž byl sice dostatečně rychlý, ale ta
pověstná pravidelná
účast…. V Historic Trophy to bylo celkově opět dost
pestré, když krom klasicky
hezkých vozů byly k vidění i parádní
souboje a sem tam i nějaká ta výsledková
"překvápka". Celkový počet posádek byl na
čísle 19, což hovoří o stálé
oblíbenosti, takže krok o založení této kategorie
před devíti lety byl asi
správný…. 2017 - Alex Bengué 2018 - Michal Holínek 2019 - Michal Holínek 2020 - Grzegorz Grzyb 2021 - Grzegorz Grzyb F2 Trophy :
"Sivíkův hattrick" Vozy
s jednou poháněnou nápravou to
nemají nikdy jednoduché, a to především na
šotolinových tratích. Přesto zde byl
zaznamenán početní nárůst, když se celkově
zúčastnilo 14 posádek. Ale hodně z
nich jelo nepravidelně, nebo jenom jednorázově. To však
neplatilo o obhájci
dvou titulů. Josef "Baňa-Aleš-Pepík" Sivík si zas
jel tu svou ligu a
moc šancí nikomu nedával. Občas byl taky dost
vysoko v absolutním pořadí.
Žlutomodrý Peugeot si to "drtil hlava nehlava, kopec nekopec" i
na
nezpevněném povrchu a s přehledem si zajistil třetí
triumf v řadě! Co dodat,
prostě ho to s tím baví a umí. Jediní, kdo
jej dokážou porazit, či minimálně
sekundovat, jsou "bardi" z ASport Rally Teamu - David Kubeš a
Julius
Tannert. Ti patřili v minulosti ke špičce F2, jenže už
nějaké ty roky moc
nejezdí. V sezóně 2021 se odhodlali k dvěma startům na
závěrečných asfaltových soutěžích
- Criterium Fryšták a YU Raly 1000 Okuka. Ale ta
jízda se zas tak moc
nezapomíná, tedy aspoň o této dvojici to
platí. "Dejv" Kubeš vyhrál
na Criteriu, i když nutno dodat, že se zpočátku chvíli
hledal a se Sivíkem jeli
dlouho vyrovnanou partii. Pepa si s vědomím jistoty titulu mohl
dovolit prohrát
a na poslední rally už jel se čtyřkolkou, takže tam padlo
prvenství do rukou
Tannerta. To nemělo samozřejmě žádný vliv ani na
hrdého reprezentanta Barum
Teamu Sivíka, slavícího hattrick, a vlastně ani na
další pořadí na konečných
stupních, kde se rozhodovalo mezi těmi jezdci
nechybějícími vůbec nikde. Takže
stříbro vybral "Majk" Pattison, jen o kousek za ním byl
Robert
Droogmans. Oba borci "pade plus", oba bojovníci, oba
"vlasáči",
oba "neběhavci", ale poháry jsou doma. Pattison jede po
té padesátce
jak znovuzrozený a Droogmans se zadokolkou je prostě
spolehlivý a umí si to
vychytat po svém. Zajímavostí je, že ten "vo fous"
váhově silnější
porazil toho "stéblovitějšího". Na tyto dva pak už
bodově nemohl
dosáhnou čtvrtý Manfred "JZD Luzskowienna" Stohl. Do
nejlepší pětky
se dostal David Kubeš, za šestým Tannertem byla v
pořadí bojovnice "Johannka"
Steer, jíž se ty dvoukolky zalíbily a je jen škoda
dvou výpadků, bez nich by
mohla určitě pomýšlet i na skalp svého
rakouského otce. 2017 - Jacob Madsen 2018 - Václav Blahna 2019 - Josef Sivík 2020 - Josef Sivík 2021 - Josef Sivík Old Boys 50+ :
"Padesátníci v akci" Po
minulém pokusu založení Old Boys od
45 roků se to posunulo až na ty padesátníky. A dostalo to
jiný glanc. Je těch
posádek sice o něco míň, než předtím, ale ono to
začne velice brzy zase narůstat.
Juniorů vlastně jakože ubývá a těchto pánů naopak
přibývá. Kluci 50+ se i přes
tento, řekněme magický věk, perou stále stejně a nikdo z
nich neztratil
zkušenosti nabyté léty ježdění. To
platí také o dvojici z týmu Marlboro - Fagaso
a Trelles. Ti s RC Rally začínali vlastně před cca třiceti lety!
V dané
konkurenci "OldBoysáků" byli tak nějak trošku
lepší, než ostatek, a rozdělili
si spravedlivě mezi sebou každý tři vyhrané
závody. Při jediném svém startu pak
vyhrál Ayrton Senna. Vítězem a vlastně prvním
"ofiko pade" se nakonec
stal nestor všech nestorů Gialberto Fagaso
řídící navíc historika.
Stříbrný
"Gustavíňo" Trelles musel litovat jednoho odstoupení,
jinak to byl
ale velice vyrovnaný souboj. Pro bronz si dojel "Letec
Péťa" Henning
Solberg, ovšem jen těsně za ním bodově zaostal
ostřílený "Ublátorman"
Mike Pattison s dvoukolkou, kterou pilotoval i Belgičan Droogmans
uzavírající
TOP 5. Zajímavé je, že v této "mladé a
nadějné" kategorii, kde
startovalo celkem 8 jezdců, byla nejpravidelnější
účast. Závěrem Ještě
chybí tradiční poděkování. Takže
určitě díky všem co se nebáli přijít
pomáhat s tratěmi a nenechali vše jen na
organizační skupině Nextu - těchto lidí si velice
ceníme - a samozřejmě také
těch, co ochotně pomáhají při úklidu po soutěži.
Díky všem posádkám za hojnou účast,
dále díky partnerům a sponzorům za podporu, díky
taky fotografům nebo kameramanům,
a obrovský dík obětavému časoměřiči Ivanovi. Pevně
věříme, že se následující ročník
uskuteční bez nějakých anomálií, s nimiž
jsme se museli potýkat poslední dvě
sezóny. Opět se těšíme na spolupráci a
bohatou účast zapálených
soutěžících, kteří
tvoří tu nádhernou a jedinečnou disciplínu zvanou
RC RALLY.
„Loa“ NRC |