Endview: "ROK 2022 V REŽII TOMA BÍLKA JUN."
S názvem šampionátu NEXT RC RALLY CHAMPIONSHIP jsme se v uplynulém roce setkali už po šesté (2017 - 2022)…. V
předchozích dvou ročnících nás
všechny dost svazovaly nejrůznější "corona
omezení", které se už tentokrát
naštěstí nekonaly a konečně jsme si mohli vychutnat
všech 8 naplánovaných
soutěží bez restrikcí a případných
termínových přesunů. No, jeden přesun přeci
jenom nastal, a to v případě jarní
šotolinové The Great Cross Rally, kdy se
kvůli počasí muselo nakonec závodit až v neděli,
místo původně plánované
soboty. Ono to počasí bylo navíc na mnoha
soutěžích dost "zlobivé".
Krásně a teplo bylo v podstatě jen ve Fryštáku (a
to na obou akcích - Forest a
Criterium), jinak to mnohdy nebyla s těmi povětrnostními
podmínkami žádná
sláva. Ti Fryštačané to asi měli dobře
předplacené… Do kalendáře, ozdobeného
klasickými a dobře známými závody s
více či méně bohatou historií, se po dvou
vynucených
"přestávkových" ročnících vrátila i
Viking Rally. Dobrou zprávou pro všechny pořadatele
bylo vždy velice "nadupané" a pestré startovní pole, a to platilo
nejen celkově, ale rovněž taky v jednotlivých kategoriích. Průměr skutečně
startujících posádek na jednu rally činil úctyhodné číslo 54,125
soutěžících a nejednou padl i nějaký ten početní rekord - hlavně tedy v
kategoriích. Na startu se kromě "stálic" objevovalo i několik
nováčků, což je samozřejmě jen dobře. Absolutní
klasifikace Adeptů
na
celkového mistra, na celkovou "bednu" a v neposlední řadě
na celkové
body je vždycky víc jak dost. Je ale pravdou, že asi
největším favoritem na
titul byl dvojnásobný šampión dvou
předešlých sezón Šimon Večerka,
který
samozřejmě toužil po hattricku. Jeho stájový kolega z
Vest Rally Teamu Tomáš Bílek
jun. byl ovšem jiného názoru. Po vyhraném
zimním Ice Nextu pokračoval ve skvělé
rychlosti a konstantně rychlých výkonech i nadále,
a vyhýbaly se mu i technické
problémy. Šimon ho sice v přímém souboji o
vítězství třikrát porazil, na
výborně rozjetého Tomáše to ale bylo
málo. Ten vyhrál 5 závodů, navíc
Šimon nedokončil
Forest Frog Rally, což v podstatě bylo dost rozhodujícím
faktorem. Ty body
totiž "Véčovi" chyběly k tomu, aby si to mohl s "Tomíkem"
rozdat o titul. Bylo by to jinak docela vyrovnané až do konce,
ale kdyby… Takže
poprvé v kariéře se absolutním mistrem stal
mladý dravec Tomáš Bílek jun. Šimon
Večerka se musel tentokrát spokojit se stříbrným
stupínkem. No a tito dva si
počínali dost suverénně, když ostatní soupeři se
před někoho z nich ve
výsledcích málokdy podívali. Vše
zmíněné dokazuje i pohled do klasifikační
tabulky. O to zajímavější pak byly souboje o
konečný bronz, kde to bylo dlouho
otevřené. Po výborných umístěních
(1x druhý a 4x třetí) se to nejlíp
vykrystalizovalo pro stále rychlého usměvavého
"taťku plodiče hezouna lázeňského
hvozdenského" Giandomenica Bassa, jenž toto
umístění zopakoval z roku 2018
- v roce 2019 měl dokonce stříbro, od té doby to
však bylo "bez
bedny". Na nepopulárním čtvrtém "fleku" byl v
klasifikaci estonský
"drtič" Ott Tänak, který sice "vybral" dvě druhá
místa na
Caterpillaru a Forestu, jinak ovšem zaznamenával
jakýsi mírný ústup ze slávy,
ale ono se to někdy tak sejde. Konkurence je holt velká. Na
konci roku se
"Ottík" dokonce musel obávat svého
týmového parťáka "Doktora
docenta" Brane Küzmiče, jenž měl velké šance ho v
pořadí přeskočit, ale
nakonec se jugoslávský "řvoun" musel smířit s
pozicí pátou, byť jen o
dva bodíky. Nicméně u "Doktora" pořád platí
to, že stále nepřerušil sérii
sběru bodů ve všech závodech v řadě za sebou, když už to
nyní krásně
zaokrouhlil na rovných 40! Jako šestý skončil
junior David Vaculík, který je
již velmi často vidět mezi tou absolutní špičkou,
dílčí umístění na stupních
vítězů mu ovšem stále o vlásek
uniká, no ale ono to přijde… Naopak poprvé se na
"bedýnku" podíval Kuba Charvát, a to hned
dvakrát. Jediný zástupce
týmu Samohýl se při své první téměř
kompletní sezóně v Nextu ihned zařadil mezi
ty nejrychlejší, i když o jeho kvalitách se vědělo
i z ostatních
"mistráků", které brázdil. Za sedmým
"Charvim" následoval v
pořadí stále mladý a ambiciózní
"Pepa Peki Předseda" Panizzi, jenž
dokonce jednou dojel čtvrtý a ze svého lesku stále
nic neztratil. Od
francouzského jezdce s východoněmeckým
spolujezdcem to byla v tomto ročníku
vydařená práce, když "Pepíček
vlající účes" bodoval ve všech
soutěžích, krom té poslední. Tak trochu
nevyrovnaný rok měl junior Emil Bergkvist, talentovaného Švéda ozdobily dvě páté příčky v závěru
sezóny, jinak to bylo často o technických problémech, výpadcích a dvou
neúčastech. Je to ale samozřejmě velmi rychlý a dravý jezdec, o kterém určitě
ještě uslyšíme. TOP 10 uzavřel "mládežník" Valentino Rossi, jenž to
měl taky takové trochu "na houpačce", rychlost mu však určitě
nechybí. Nutno dodat, že na celkové body dosáhlo 19 posádek, vyrovnanost je
stále opravdu hodně velká a někdy je to možná i o tom štěstí a kombinaci
kvalitní techniky, jezdce a nebo taky pneumatik. Každopádně
to nic nemění na tom, že mistr je jen jeden - VELKÁ GRATULACE TOME ! 2017 - Giandomenico Basso 2018 - Sepp Wiegand 2019 - Kajetan Kajetanowicz 2020 - Šimon Večerka 2021 - Šimon Večerka 2022 - Tomáš Bílek jun. Team Trophy :
"Poprvé Vest" Velice silný a ambice neskrývající tým
Vest Rally Team se po dvou letech usilovného snažení konečně dočkal. Ano
"Dočkal" - to jméno jim asi dlouho nedávalo spát, manažer stáje Doktor
Racing jim to totiž vždycky "vyfoukl", přestože Vest se mohl
pochlubit hvězdnou sestavou. Takže tentokrát to ti "Vesťáci" dali a vyhráli
na plné čáře. Jezdci Bílek jun., Večerka, Rossi připsali do tabulky maximum
týmových bodů ve všech soutěžích kromě jedné, tu "vybral" rovněž
kvalitní Red Bull ve složení Basso, Vaculík, Taylor. Tato stáj se pak s
přehledem postarala o konečnou druhou příčku v Team Trophy. Proslulý Doktor
Racing s Tänakem, Küzmičem a Taxisem musel vzít za vděk bronzem, i když kluci
bojovali za případnou obhajobu velmi srdnatě. Nutno vzpomenout až nečekaně čtvrtý
AMK Rudý Říjen, který držel nad vodou v podstatě pouze Gil Panizzi, jemuž sem
tam "přicmrndával" manažer Ernst Harrach. Do Top Five se dostal i Samohýl
Škoda Team s jediným zástupcem Jakubem Charvátem. 2017 - Red Bull 2018 - Red Bull 2019 - Doktor Racing 2020 - Doktor Racing 2021 - Doktor Racing 2022 - Vest Rally Team Junior Trophy :
"Suverénní Dejv" Opět
se v této kategorii soutěžících
do 15 let očekávaly napínavé souboje, a ony
samozřejmě byly. Jen s výjimkou o
tu nejvyšší příčku.
Úřadující mistr Emil Bergkvist totiž neprožil
zrovna
vydařený rok. Rychlost ho sice neopustila a stále je mezi
těmi nejlepšími
juniory, ale dvakrát ho zradila technika a nedojel, na dvou
podnicích bohužel
chyběl, a dvě prvenství a dvě druhá místa pak už
na lepší než čtvrtý
"flek" nemohla stačit. Za těchto okolností se role favorita ujal
neméně skvělý zkušený mladík David
Vaculík, jenž zaznamenal šest vítězství a
dvě další umístění na "bedně". V součtu
bodů pak jasně dominoval.
Dejv se po létech snažení konečně dočkal
kýženého titulu, což bylo vlastně na
poslední chvíli, protože od
následující sezóny se už zařadí mezi
"dospěláky", stejně jako zmíněný
Švéd Bergkvist. A úplně to samé
platí taky pro jezdce, který si vyjel stříbrnou
pozici. Jedná se o Vaška
Březíka, jenž už po zvyknutí si na
rychlejší podvozek prokázal své
nesporné
kvality. K jeho úspěchu vedly především
pravidelné starty a sběr slušné porce
bodů, když se vždy umístil velmi vysoko, a z toho třikrát
na stupních. Dvě
"bedýnky" a rovněž slušné výsledky mezi
juniorskou elitou vynesly na
bronzový post dravého Brita Rhyse Yatese, což je v
této konkurenci skvělý
počin. Za čtvrtým Bergkvistem byl klasifikován snad
trochu nečekaně Nizozemec
Kevin Abbring, který eskaloval na novou techniku a
prokázal výrazné jezdecké
zlepšení. Dokonce z toho bylo jedno druhé a jedno
třetí místo v soutěžích. No a
dvě "bedny" v podobě třetích příček má na kontě
taky nakonec šestý
"Pan Véčko" Esapekka Lappi se stejným počtem bodů jako
blonďák
Abbring. To jen dokazuje známou vyrovnanost. V pořadí pak
následoval velmi
rychlý Matyáš Morbicer, ten stanul v
jednotlivých soutěžích na pódiu hned
třikrát, ovšem absolvoval jen čtyři závody, a to
na lepší jak sedmý
"flíček" nestačilo. Místo osmé patří
známé dívčině jménem Emma
Falcón, velký progres zaznamenal devátý
Jožka Březík, a do desítky nejlepších
se prosadil i Akademik Erik Cais. Oni všichni mladí
závodníci a závodnice byli
jako vždycky velkou ozdobou mistrovství, hlavně pro to
dravé mládí, viditelné
na tratích. V této kategorii se představilo celkem 21
posádek a není z nich
nikoho, kdo by si nezasloužil obdiv. 2017 - Molly Taylor 2018 - Šimon Večerka 2019 - Molly Taylor 2020 - Šimon Večerka 2021 - Emil Bergkvist 2022 - David Vaculík Lady Trophy :
"Kdo jiný než Taylorka" Ano,
kdo jiný než nejlepší,
nejšikovnější
a neporazitelná sedminásobná mistryně Molly
Taylor. Australská
"děvčica" má na svém kontě celkem 49
vítězství v soutěžích v rámci
Lady Trophy, takže zkraje sezóny by to mohlo dopadnout
rekordním zaokrouhlením.
Molly se vesměs soustředí na absolutní pořadí, kde
v tvrdé konkurenci často
boduje, tentokrát skončila celkově jen těsně za první
desítkou. Stříbrnou
dívkou šampionátu se opět stala
španělská "ďáblice" Emma Falcón,
která bývá téměř vždy
nejrychlejší z ostatních Ladies. V odjeté
sezóně to ale
neměla zrovna jednoduché, jednou totiž vynechala a jednou musela
pro nemoc
odstoupit, a tak jí nějaké ty body chyběly. Jinak
ovšem dojížděla jako druhá a
nakonec to na to konečné druhé místo vyšlo.
Velmi těsně se bojovalo i na
dalších příčkách, kde jsou holky často
velmi vyrovnané. Bronzový stupínek se
povedlo vybojovat sympatické Švédce Charlottce
"Marky" Henningsson z
rodinné stáje Viking, která jako jedna z
mála pravidelně bodovala a zaznamenala
i dva druhé "fleky", když od stříbrné
"Elišky Falcónky" ji
dělily pouhé dva bodíky. Takže skvělá
práce. Na bramborové příčce byla
klasifikována výborně se zlepšující
Karolínka Kalíková, jenž čtyřikrát stanula
na "bedně". Pátá byla známá
švédská "metalová máma" Ida
Törnhult, což je s historickým vozem jistě dobrý
počin. Na pozici šesté
skončila dvakrát absentující Catie
"Míša" Munnings, které se ne vždy
dařilo, dále pak v tabulce následuje věčně
"nenasytná" Alice
Štěpánková, a až za ní v pořadí je
spíš sporadicky startující Němka Johanna
Steer pilotující dvoukolku. 2017 - Molly Taylor 2018 - Molly Taylor 2019 - Molly Taylor 2020 - Molly Taylor 2021 - Molly Taylor 2022 - Molly Taylor Next Academy :
"Překvapivý vítěz" Tři
oficiální ročníky a tři různí
vítězové této populární kategorie
vypsané pro mladíky do 11 let. Asi
největším
favoritem byl již zkušený a neustále
zrychlující Erik Cais, jenž obhajoval
prvenství z roku 2022. Ale nestalo se. Hlavní
příčinou byla jeho neúčast na
dvou soutěžích. Přesto, že si jinak připsal 5 prvních
míst, na pěkně rozjetého
a pravidelně jezdícího Davida Březíka to
nestačilo. David je tak po právu mistrem,
když krom dvou vítězných tažení dojížděl
vždy na druhých příčkách a bodový
přínos mu zajistila především ta kompletní
účast. Eriček má ale ještě šanci
nadále, protože David už Academiky opouští. Po
pěkných výkonech se na bronz
vytáhl talentovaný Fin Jari Huttunen, což je
každopádně perfektní úspěch. Za
ním se pak umístil malý dravec Davídek
Zapletal, který odjel jen pět závodů,
dále pak následoval nadějný nováček
šampionátu Pierre-Louis Loubet. Jedno
prvenství si domů do dalekých Čech odvážel
epizodně startující Ayrton Alex
Pavlát z Malé Skály. 2020 - Esapekka Lappi 2021 - Erik Ticháček 2022 - David Březík Historic Trophy :
"Nový italský mistr" V
této oblíbené a konkurenčně nabité
kategorii krásných historických skvostů na
předepsaných pneumatikách se
představilo 19 posádek. Dravý polský
"kanón" Grzegorz Grzyb se obhajoby
titulu a tím pádem ani kýženého hattricku
nedočkal. Na vině byla hlavně jeho
absence na Vikingu a své udělal též technický
problém na úvodním Caterpillaru.
"Gříbek" dosáhl na nejvyšší metu ve
třech rally a na mistrovský post
mu nakonec chyběly jen 2 body. Tím kdo ho dokázal udržet
za zády byl výbornou
sezónu prožívající Giuseppe Volta, jenž
vyhrál taktéž třikrát, ale i on jednou
chyběl. Součet bodů však hovořil pro něj a
velezkušený Ital se poprvé v kariéře
stal mistrem Historic Trophy. Kdo by to byl předem řekl. Dlouhodobě
vynikajícím
jezdcem je také Francouz Alex Bengué, který
pětkrát stanul na stupních, což mu
zajistilo konečný bronz. Do této kategorie se trochu
nečekaně pustil i mladý
Dan Gargulák a hned se zařadil mezi špičku.
Bezvadné výsledky soutěžícího z
týmu Valachia jej pak vynesly až na pěkné čtvrté
místo. Jako pátý byl v tabulce
po menší odmlce jedoucí Bernd Casier,
kvalitní Belgičan se blýskl dvojicí
prvenství
a v podstatě vždy se řadil mezi aspiranty na zlato, avšak
chyběla mu
pravidelnost a navíc ho dvakrát potrápila
technika. Šestým chlapíkem se stal
rychlý Ital Alessandrini zaznamenávající
tři "bedny", v pořadí pak
následoval starý známý a ze svého
"lesku" nic neztrácející nestor
Mike Pattison. Rozčeřit vody se rozhodl taky osmý Michal
Králík, jenž
absolvoval teprve svou první plnohodnotnou sezónu a
mnohdy už vystrkoval
"králičí uši, nebo spíš růžky".
Devátý "flek" patří jednomu
z těch pamětníků Tonimu Gardemeisterovi, do
nejrychlejší desítky se dostala i
jediná žena mezi "Háčky" Ida "Hell" Törnhult,
která jako
jediná ze všech historiků odjela všechny soutěže. 2017 - Alex Bengué 2018 - Michal Holínek 2019 - Michal Holínek 2020 - Grzegorz Grzyb 2021 - Grzegorz Grzyb 2022 - Giuseppe Volta F2 Trophy :
"El Matadore v akci" Dvoukolek
bylo tentokrát 15, což je velice
slušné číslo, jenže pouze tři odjeli
kompletní šampionát (byli to zároveň tři
nejlepší v tabulce), zbytek startoval dost sporadicky a
dost jezdců třeba jen
jednou. Trojnásobný mistr Pepa Sivík to
zkoušel v hlavní kategorii 4WD, takže po
třech letech uvolnil trůn. Na něj byli nakonec dva vyrovnaní
adepti, kteří se v
F2 objevili po delších odmlkách. Slavný
Španěl Gibo Fagaso si nebyl zkraje roku
jistý, zda v této kategorii odjede všechny
závody, jenže časem vzhledem k
okolnostem vše přehodnotil a pouštěl se s velkou vervou
do každé rally. Asi tím
nejhlavnějším důvodem pro toto rozhodnutí byla
nečekaná účast Václava Arazima,
objevujícího se na tratích po 3 vynechaných
sezónách. A hned od úvodní soutěže
vystrčil své "Coyoťácké růžky", když s Fagasem
sváděl velice těsné
souboje. Na šotolinách dokonce svého soka
porážel a třikrát zvítězil, což mu po
polovině mistrovství zajistilo průběžné vedení v
klasifikaci. Poté však přišlo smolné
odstoupení v Bratřejově (pro Arazima trochu prokletém). V
závěru už na
asfaltech malinko nestíhal, a tak se na konci roku ze
zlatého poháru radoval Matador
Gialberto Fagaso ozdoben prvenstvími v první a
poslední soutěži. Vašek "Kořeň"
Arazim se spokojil se stříbrem, ale i tak to byly pěkné
výkony a boje s Panem
mistrem. A nejen s ním, oni se totiž ti někteří
"nepravidelníci" taky
občas prosazovali na vyšších
příčkách. Třetím do partie na konečných
stupních
byl po vcelku konstantních výsledcích Robert
Droogmans pilotující výborně
vyladěný "Poršák" poháněný
zadní nápravou. Je to jistě jakási rarita,
ovšem belgický "vousáč" už brázdí
erzety se zadokolkou jakýsi ten
pátek a krom jasných návyků na nutně
specifický jezdecký styl disponuje
kvalitní technikou. Již s velkým bodovým odstupem
skončil na místě čtvrtém horkokrevný
"Talián" Luca Pedersoli, který sice zatím
spíš sbírá cenné
zkušenosti, ale stále se postupně rozvíjí a
hlavně většinou účastní, což je
taky důležitý faktor. Pátý byl dobře
známý "Gastro-Tourista" Stéphane
Sarrazin, jemuž se povedlo triumfovat na Bratřejově, tím
pádem mu stále nechybí
rychlost, jenže pouhé dva starty jsou opravdu málo. Na
šesté pozici byla v
klasifikaci bojovnice Johanna Steer, které to s dvoukolkou
celkem slušně šlo.
Sedmým jezdcem se stal její krajan Albert von Thurn und
Taxis sedlající "eF-dvojku"
pouze jednou na Criterium, což vyústilo
vítězstvím. Stejně tak má jednu účast a
zároveň jedno zlato Christoph Dirtl z "Rakouska-Ostravska", za
ním
byl v pořadí jezdec z nedalekého "Rakouska-Lužkovicka"
Manfred Stohl
s tradičním zemědělským přístupem ke svému
vozu, no a do desítky nejlepších se prosadil
epizodně startující Chris Ingram. 2017 - Jacob Madsen 2018 - Václav Blahna 2019 - Josef Sivík 2020 - Josef Sivík 2021 - Josef Sivík 2022 - Gialberto Fagaso Old Boys 50+ :
"Fagasova obhajoba" Těch někdy prošedivělých "mladíků"
jelo celkem 11, takže jich přibylo a vlastně přibývat i nadále bude… Co se týká
nejlepších, tak první dva v podstatě kopírují souboj o vítěze v F2 Trophy.
Takže opět Fagaso vs. Arazim. A dopadlo to stejně jak v té výše uvedené
kategorii. Titul tedy - zde již po druhé v řadě - získal Gibo Fagaso s dvojicí
výher, druhým "old" mužem pak byl Václav Arazim se ziskem třech
prvních "fleků". Ostatní sice měli jisté šance nabourat tuto dvojici,
ale nakonec se to vyvinulo prostě takto. Bronzový post obhájil Henning "letecký
účes" Solberg, jenž si připsal jedno prvenství, a to na těžké Tour de
Cabin. Jako čtvrtý pak skončil taktéž pravidelně jezdící Robert Droogmans, jen dva
bodíky na něj ztratil milovník "Ublo-svahů" Mike Pattison. Na pozici
šesté byl klasifikován další z těch ostřílených Toni Gardemeister. Až za Finem
byl v pořadí jeden z favoritů Gustavo Trelles, jenže kvůli zranění, kterých má
za svou kariéru už nemalé množství, mohl absolvovat jen dvojici závodů, z nichž
teda jeden vyhrál. Ty uruguayské kosti prostě cosi praskají. Jeden start
proměnil v jedno prvenství rychlý Ayrton Senna končící jako osmý. Dále v
tabulce následoval teprve první rok jedoucí Zdeňa Medek, jakožto nestarší
bojovník. Do první desítky "OldBoysáků" se dostal i pohodový Malcolm
Wilson. No ale abychom to měli kompletní, tak tím jedenáctým je Ernst "Pan
Hrábě" Harrach, což je ovšem vítěz TIPOVAČKY 2022. 2020 - Gilles Panizzi (45+) 2021 - Gialberto Fagaso 2022 - Gialberto Fagaso Závěrem Nakonec
je třeba poděkovat všem posádkám
za bezvadné souboje ve stylu fair-play, a taky všem, co
pomáhali při stavbě a
zejména při úklidech materiálu na tratích.
Velký dík patří našim spolehlivým
sponzorům
a podporovatelům, a taktéž těm co přispěli svými foto nebo
video materiály.
Velmi velké poděkování míří i
obětavému časoměřiči Ivanovi. Věříme,
že se následující ročník
uskuteční bez problémů, a opět se těšíme na
spolupráci a bohatou účast soutěžících,
kteří dokáží vždy tvořit tu jedinečnou
atmosféru na NEXT RC RALLY CHAMPIONSHIP…
„Loa“ NRC
|