IV. The Great Cross Rally 2004 Zlín-Podhoří, 9.května 2004
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 L. Macháň Triner - Hůlka Subaru Impreza WRC Roto Motorsport 10 7:51,0
2 P. Matulík Loix - Smeets Ford Focus WRC Roto Motorsport 8 +0:30,0
3 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Subaru Impreza WRC Karlík Motorsport 6 +0:35,0
4 R. Hobza Fagaso - Paiero Mitsubishi Lancer WRC Marlboro Dealer Racing 5 +0:47,0
5 D. Prokeš Gardemeister - Lukander Škoda Octavia WRC Autospektrum 4 +1:02,5
6 M. Karlík Solberg - Mills Subaru Impreza WRC Karlík Motorsport 3 +1:09,5
7 T. Pikner Pikner - Drásta Ford Focus WRC Moravia Motorsport 2 +1:22,0
8 P. Hlaváč Bengtsson - Norrstrand Peugeot 306 Maxi J.P.H.Orange 1 +1:32,5
9 J. Pekař Panizzi - Panizzi Peugeot 306 Maxi J.P.H.Orange 0 +1:55,0
10 Z. Mikl Ipatti - Kajula Ford Focus WRC ZedArt Racing 0 +2:06,0
11 R. Seifert Seifert - Kouřil Mitsubishi Lancer WRC Seifert RC 0 +2:10,5
12 M. Baďura ml. Baďura ml. - Starý (J) Subaru Impreza WRC Radocar Motorsport 0 +2:33,5
13 J. Jandouš Märtin - Park Peugeot 306 Maxi J.P.H.Orange 0 +2:51,5
14 M. Baďura Baďura - Krečman Ford Focus WRC Radocar Motorsport 0 +3:38,5
15 R. Studený Studený R. - Gál Škoda Fabia WRC Radocar Motorsport 0 +3:40,0
16 I. Studený Studený I.- Jugas Škoda Fabia WRC Radocar Motorsport 0 +4:11,0
17 P. Kovář Kovář - Řihák Škoda Octavia WRC Kovář Rally Team 0 +5:33,5
18 J. Hlaváč Jandík - Chrástecký (J) Peugeot 306 Maxi J.P.H.Orange 0 +5:40,5
19 M. Rákoci Loeb - Elena Subaru Impreza WRC Equipe de France 0 +13:19,5

Vítězové RZ:  Triner - 7,  Jean-Joseph - 4,  Solberg - 1

Odstoupili
Hubáček (F.Hubáček) - motor

Teamy Značky
Roto Motorsport 18 Subaru 16
Karlík Motorsport 9 Ford 11
Marlboro Dealer Racing  5  Mitsubishi 5
Autospektrum 4 Škoda 4
Moravia Motorsport 2 Peugeot 3
J.P.H.Orange 1    




PRŮBĚH 4. THE GREAT CROSS RALLY 2004

Druhým podnikem letošního desetidílného seriálu INTERCUP byla The Great Cross Rally, kterou podruhé pořádal Michal Karlík. Konala se na tradičním místě ve Zlíně na Podhoří v neděli 9.května. Posun termínu proti původnímu plánu kvůli počasí (?) měl za následek neúčast některých posádek (i fanoušků) připravených na start v původním termínu. Nakonec tento tah pořadatelům vyšel a bylo jistě lepší počasí než před čtrnácti dny. Celou soutěž bylo slunečno, ale v závěrečných dvou rychlostních zkouškách se situaci snažil zkomplikovat déšť. Naštěstí vše zachránili husté koruny stromů, takže povrch trati zůstal prakticky nezměněn. The Great Cross Rally se odehrávala celá na šotolině a byla protkána dvanácti měřenými RZ na čtyřech úsecích. Na startu se sešlo 20 jezdců, řada z nich nasdila nové vozy či karoserie. Nechyběla zde v podstatě celá špička. Loni vítězný tým Roto Motorsport nasadil osvědčenou dvojici jezdců TRINERA (Subaru) a LOIXE (Ford), nechyběli jejich věční rivalové SIMON JJ (JEAN-JOSEPH) a "norský blesk" PETTER SOLBERG s vozy Subaru připravenými Karlík Motorsportem, další známý tým Marlboro Dealer Racing přivezl opět jen jednoho bojovníka FAGASA s Mitsubishi, "čeřit vodu" přijel populární IPATTI se zbrusunovým Focusem poslední specifikace, stejný vůz v jiných barvách pilotoval T.PIKNER, tým Autospektrum připravil osvědčenou Octavii pro GARDEMEISTERA, s novým Mitsubishi startoval R.SEIFERT, ambiciózní J.P.H.Orange nastoupil se čtyřmi Peugeoty 306 - MARTIN, PANIZZI, JANDÍK, BENGTSSON, oblíbené Fabie WRC přivezli olomoučtí jezdci IVO a ROMAN STUDENÝ, další členové Radocar Motorsportu startovali s tradičními vozy - HUBÁČEK (Peugeot), BAĎURA (Ford), BAĎURA junior (Subaru), na svůj další start vyrazil KOVÁŘ (Octavia), nováčkem byl LOEB (Subaru). Ze známějších jezdců nepřijeli např. TRELLES, THIRY, SCHWARZ, HRDINKA, KANGAS aj. Největší favorit a loňský premiant TRINER řešil před startem soutěže potíže s motorem a chvíli to vypadalo, že neodstartuje vůbec. Nakonec bleskovou výměnu vadného ložiska pohonné jednotky zvládl a do soutěže "vlétl" nejrychlejším časem na prvním měřeném úseku. Druhému SOLBERGOVI "nadělil" 1,5 vteřiny. Vyrovnané časy zajeli FAGASO,J.JOSEPH a PIKNER, pomalejší začátek měl LOIX (6.čas), následovali IPATTI, GARDEMEISTER a MARTIN. Technické potíže měl od startu LOEB a každou RZ ztrácel. Při svém prvním startu však chtěl rally dokončit a nasbírat tak potřebné zkušenosti. Potíže s elektronikou hlásil před startem IPATTI, na druhé RZ mu opět Focus začal stávkovat a musel jízdu opakovat s neoblíbenou třicetisekundovou penalizací. Zvítězil zde opět rychlý EMIL a po druhé RZ už vedl o 4,5 sekundy. F.LOIXOVI první dvě "vložky" nesedly a pohyboval se na 5.pozici. Svou rychlostí překvapil spíš asfaltový FAGASO, jenž okupoval 2.příčku. V těsném závěsu byli SOLBERG a JOSEPH. O šesté místo bojoval PIKNER s GARDEMEISTEREM, když posledně jmenovaný byl na tom lépe o jedinou desetinu! Rychlostní zkouška číslo 3 známá pod názvem "Bertík" je divácky vděčným úsekem s množstvím adrenalinových skoků. Vyhrál ji JEAN-JOSEPH před LOIXEM a TRINEREM, čtvrtým časem se blýskl PIKNER. SOLBERG měl potíže s elektronikou vysílacího zařízení a ztratil minimálně 10 sec., což bylo v souboji "o bednu" docela dost. Čtvrtý měřený test byl okruh čítající mnoho pomalých zatáček, což vyhovovalo vítěznému JOSEPHOVI (-0,1 s na TRINERA), třetí LOIX se už konečně dostal do tempa a posunul se před FAGASA na celkově 3.pozici. Potíže s motorem měl HUBÁČEK, kterému se sice závada podařila odstranit, musel však být vyloučen pro překročení časového limitu. Další v pořadí pátou RZ vyhrál TRINER, jenž si tak udržel celkový náskok 10.vteřin před týmovým kolegou LOIXEM, který se vrhl do souboje s JEAN-JOSEPHEM (+0,5 s), na dostřel byl čtvrtý G.FAGASO (ztráta 0,8s na J.J.). Páté místo držel po předchozí ztrátě SOLBERG zajíždějící stabilně rychlé časy, ale nedařilo se mu přiblížit blíže jeho soupeřům. Musel naopak odolávat PIKNEROVI s GARDEMEISTEREM, mezi kterými se rozhořel souboj "na ostří nože". Svou ztrátu se snažil zlikvidovat také IPATTI a prokousával se pořadím na bodované příčky. "Pekelná" atmosféra panovala v týmu J.P.H.Orange, když MARTIN měl na své kolegy BENGTSSONA a PANIZZIHO náskok 0,5 sekundy. Za nimi se pohyboval SEIFERT, další vyrovnané boje spolu sváděli oba BAĎUROVÉ a R.STUDENÝ. V RZ 6 zatáhl JOSEPH (1.čas) a opět se posunul před LOIXE, TRINER jen kontroloval náskok. Ten potvrdil vítězstvím v další sedmé "erzetě", za jeho zády to však "vřelo". Náskok jediné sekundy na LOIXE měl JOSEPH, čtvrtý FAGASO už ztrácel dalších 5 vteřin. Problémy technického rázu způsobili pád výsledkovou listinou M.MARTINA, interní týmový souboj J.P.H. se tak zúžil pouze na duo PANIZZI, BENGTSSON. Osmý test tvořil druhý průjezd okruhem, který vyhrál stejně jako poprvé JEAN-JOSEPH, o druhý až třetí čas se podělili LOIX s TRINEREM, absolutně čtvrtý čas zaznamenal dobře rozjetý BENGTSSON, pátý SOLBERGOVI se stále ze všech sil snažil přiblížit špičce. Na RZ 9 zaznamenal nejrychlejší čas a posunul se dokonce na 4.místo. Tradiční "dravec" J.JOSEPH měl na třetího LOIXE k dobru pouhé 3 sekundy, což slibovalo dramatický souboj. Stálou výkonnost si držel průběžně šestý muž GARDEMEISTER, problémy si naopak přivodil chybující FAGASO, kterému vůbec nevyšli poslední tři odjeté "erzety". Nejen, že ho SOLBERG odsunul o příčku níž, na záda mu začal dýchat chladně jedoucí fin GARDEMEISTER, další v pořadí PIKNER taky nebyl daleko. V souboji o poslední volný bod měl BENGTSSON k dobru 10 sekund na svého rivala PANIZZIHO. Desátý měřený úsek vůbec nevyšel jezdcům týmu Karlík Motorsport. SOLBERGOVI opět stávkovala elektronika a provizorní oprava ho stála 30 vteřin penalizace. Jeho kolega JOSEPH se ani přes obrovské nasazení nevyvaroval drobných chyb, vše korunovala zaklíněná větev pod koly jeho Subaru a na největšího soupeře LOIXE ztratil 13 sekund. TRINER si dalším vítězstvím v této RZ pojistil vedení a svou jízdu si naplno užíval, přičemž se snažil svými průjezdy dostat do varu přihlížející diváky. GARDEMEISTER se blýskl třetím časem a jeho nenápadný souboj s T.PIKNEREM se zdál být rozhodnutý. Ten ztrácel na fina v součtu 12 vteřin. Na poslední bodované pozici se už napevno usadil BENGTSSON, který znovu zazářil výborným, tentokrát pátým časem. Poslední dvě "rychlostky" vznikly spojením dříve odjetých úseků a byly proto velmi dlouhé. Mohlo se tu stát opravdu cokoliv, navíc jezdce trochu strašila již zmiňovaná přeháňka a tak finále zavánělo velkou nervozitou ze strany všech zainteresovaných. Oba dlohé rychlostní testy vyhrál s velkým přehledem TRINER a znovu všem dokázal svou suverenitu. Zatím druhý "Fast" FREDDY LOIX si zadělal na problémy, když mu byla párkrát úzká cesta a dotírající JOSEPH byl opět ve hře o druhou pozici. Nakonec se v poslední RZ podařilo LOIXOVI s vypětím všech sil za sebou JOSEPHA udržet, i když oba si dle stylu jízdy na poslední nejdelší vložce nedarovali ani centimetr trati. Celkově čtvrtý FAGASO se snažil neudělat zbytečnou chybu a nepřijít tak o těžce vybojovanou pozici. Další v pořadí TONI GARDEMEISTER už měl taky celkem jistý flek, za ním se ocitl smolař SOLBERG, který nakonec v závěru ještě přeskočil PIKNERA. Výčet bodujících jezdců tak uzavírá na 8.místě švéd BENGTSSON. Velmi dravě se celou soutěž projevoval PANIZZI, odměněn byl 9.místem v cíli. Desátý IPATTI měl rozhodně na lepší umístění, ovšem ztráta po penalizaci byla těžko smazatelná. R.SEIFERT si nenápadnou jízdou, ale vyrovnanými časy dojel pro 11.příčku, za ním už figuroval vítěz Junior Trophy M.BAĎURA jun., který byl nejlepší i z olomouckého Radocar Motorsportu. Za ním soutěž dokončil smutný M.MARTIN, který si výsledek v této rally jistě představoval zcela jinak. 14. až 16.místo si mezi sebou "rozdělili" další olomoučtí závodníci v pořadí M.BAĎURA, R.STUDENÝ, I.STUDENÝ, když prvně dva jmenovaní měli mezi sebou v součtu rozdíl pouhé 1,5 vteřiny! Na 17.místě dojel KOVÁŘ, když až v samotném závěru přeskočil druhého juniora JANDÍKA. Poslední místo LOEBA bylo způsobeno technickými problémy a také částečně výběrem "nováčkovské daně".
Pro letošní The Great Cross by mohlo platit, že vítězem je v podstatě každý kdo dokončil tuhle hodně těžkou soutěž. Jinak hladký průběh rally trochu kazili problémy s měřením a sčítáním časů, což by mělo být varováním pro pořadatele dalších podniků, celkově to však neubíralo na atraktivnosti a atmosféře soutěže. Naštěstí se pořadatelům podařilo všechny negativní záležitosti okolo organizace vykompenzovat kvalitní a špičkově připravenou tratí. Celou rally zatraktivnili hlavně divácky vděčné skoky a dravé průjezdy jezdců, z nichž bylo opět cítit velmi vysoké nasazení. Situace v průběžné tabulce šampionátu, kterou vede TRINER, je značně vyrovnaná a až další závody možná napoví více. Tím příštím bude oblíbená Forest Rally odehrávající se opět na šotolině. 
/ Loa /