"DOBOJOVÁNO"
Sezóna 2005 je za námi! 14.ročník Intercupu potvrdil stále vzrůstající úroveň šampionátu, ať už v kvalitě soutěží, či narůstajícího startovního pole. Stále je však co zlepšovat, neboť ne vždy bylo vše dokonalé!
A co pořadí? Na trůnu pevně vládne Emil Triner, jenž sice dva podniky po technických problémech nedokončil, ovšem dalších šest jich dokázal vyhrát včetně prestižní "Tour". A i když musel o titul bojovat do poslední rally a bodově neutekl jako v letech minulých, je králem Intercupu a to už počtvrté v řadě! Definitivně se tak stal "Megastar" Intercupu, a to se všemi rekordy, když se před ním musí sklonit i legendární Bruno Thiry. Nepolapitelný Emil potvrdil své postavení taky na Lužické Rally (severočeský RC-Rally Championship), kde dominoval na neznámých tratích a dal by se možná nazvat neoficiálním a tudíž nekorunovaným mistrem republiky! Fantastickou sezónu odjel stříbrný Simon Jean-Joseph, kterému se podařilo dvakrát zvítězit. Vícemistr se navíc blýskl taky prvenstvím na kandidátské Michelin Rally. Ohromně se zlepšil zejména na "nenáviděných" asfaltech, závodil hlavou s minimem chyb a bez technických potíží, ale ani to nestačilo na vysněný mistrovský pohár! Celkový bronz obhájil nestárnoucí Gibo Fagaso, nepodařilo se mu sice triumfovat na žádné letošní rally, jak si přál, ovšem asfaltový "El matadore" stále dokáže být ohromně rychlý, a to tentokrát i na šotolině! Španělský profesor se navíc reprezentačně prosadil v Lužických horách v Hrádku nad Nisou, kde obsadil skvělé 2.místo a jako jediný tam dokázal sekundovat vítěznému Trinerovi! O konečný bronz v Intercupu se až do poslední chvíle s Fagasem porval "Fast Freddy" Loix, na kterého nakonec zůstala nepopulární bramborová medaile. Z pohledu vícemistra posledních dvou let by se jeho sezóna dala charakterizovat jako nepovedená, když ho kromě smůly často potrápila i technika. Belgičan navíc přišel o ceněnou jezdeckou prioritu a po prohrané sázce se soupeřem Fagasem i o vlasy! Přes to všechno patří k absolutní špičce a do příštího ročníku má motivaci jako hrom! K elitě se letos připojil celkově pátý Francois Duval, jenž dokázal vybojovat své premiérové vítězství kariéry na těžké Criterium Fryšták! Na asfaltových tratích umí být pekelně rychlý, navíc poslední dobou bylo cítit výrazné zlepšení i na šotolině, takže nové eso Intercupu pojede příští rok s prioritou a s vysokými ambicemi! Absolutně šestý Gil Panizzi svedl s Duvalem velký souboj o pátou příčku, nakonec ale belgickému jezdci těsně podlehl. Panizzi však dokáže se špičkou držet krok, po velkém zlepšení už mu chybí jen vytoužená "bedna", jenž stále velmi těsně uniká. Okusil ji jen na volné Michelin Rally, kde dojel třetí a nezklamal ani při reprezentačním výjezdu do Hrádku, kde obsadil pěkné 6.místo. Sedmou příčku v konečné klasifikaci Intercupu vybojoval Markko Märtin. Po vlažném úvodu sezóny se prosadil až na kandidátském Michelinu, kde skončil těsně druhý. Tuto "přípravu" plně využil a na slavné Tour de Cabin mu v cíli patřilo taktéž stříbro, což je zatím jeho největším životním výsledkem. Potom se však podsaditý Estonec začal ze šampionátu vytrácet a jeho závěr z časových důvodů vypustil úplně. Škoda. Uruguayský dravec Gustavo Trelles zajel nejlepší výsledek na domácí Viking Rally (5.místo), vyjma závěrečného Caterpillaru absolovoval všechny soutěže a jeho bodový zisk stačil v těžké konkurenci na konečnou 8.pozici. Zkušený vícemistr z roku 2000 čekal asi víc! I tak ale mohl slavit, neboť je členem Marlboro teamu, jenž letos získal prestižní Team's Trophy. Výtečně vstoupil do mistrovství Toni Gardemeister, který se však po výborné páté příčce na úvodní rally již dál výrazněji neprosadil, a tak Fin s trochu historickou Octávií nakonec obsadil 9.místo v tabulce. První desítku absolutní klasifikace uzavírá "karosář" Markko Ipatti, jenž stále čeká na pořádný výsledek. Letos možná příliš experimentoval s optimálním nastavením svého Focusu a několikrát na to doplatil. Na tratích domácího Lukova se poprvé objevil jeho "žák" Dani Solá. Na konečnou 11.příčku dosáhl legenda Bruno Thiry, který byl při svých občasných startech jako noc a den. Úplně propadl při velkém návratu na Tour de Cabin, naopak všechny šokoval bronzem na následující Jump Rally. Pak se objevil až na posledním závodě, kde znovu zklamal. V příštím roce by měl tento slavný Belgičan údajně absolovovat celou sezónu! Finský "ďábel" Marcus Grönholm vlétl do sezóny nevídaně, když na úvodních dvou podnicích vybojoval body za 8.místo. Ovšem nejvýrazněji na sebe upozornil při "asfaltovém šílenství" ve Fryštáku, kde po skvělém výkonu sahal po "bedně", nakonec tam po infarktovém souboji s Fagasem a Panizzim obsadil šestou pozici. Celkové 12.místo v šampionátu je výrazným posunem v kariéře prohibici nedodržujícího Fina! Pouze jeden start stačil ke konečné 13.pozici dalšímu Skandinávci. "Specialista na Lukov" Jusso Pykälistö dokázal na tomto Rallysprintu zabodovat pátou příčkou, i když v průběhu soutěže byl chvíli dokonce i druhý! Čtrnáctý v Intercupu Johan Bengtsson letos věnoval více soustředění svým chráněncům Jandíkovi a Zedníkovi, než sám závodil. Víc než jediné body z úvodního Great Crossu hřeje tohoto Švéda výrazný růst českých mladíků. Patnáctý celkově skončil suverénní vládce Junior Trophy Miko Hirvonen, který v absolutní klasifikaci zabodoval hned dvakrát, a to na nejpočetněji obsazených soutěžích šampionátu! Juniorský mistr po celou sezónu zle proháněl starší borce a dokonce má na kontě jeden nejrychlejší čas v RZ! Při jeho mládí - klobouk dolů! Druhý mezi juniory Guy Wilks strávil v Intercupu svůj první rok a postupem času se mu dařilo porážet i mnohem zkušenější závodníky. Důkazem toho je jeden mistrovský bod vybojovaný na předposlední Total Rally. Tam zvítězil i ve své kategorii, stejně jako na Vikingu! "Objev sezóny" z britských ostrovů dokázal v konečné tabulce obsadit 16.příčku a nechal za sebou takové jména jako Solberg, Kresta, či Pattison! Tihle tři závodníci, stejně jako všichni ostatní už na body nedosáhli, ale i oni přispěli k vysoké kvalitě startovního pole! Zmínit se o všech nejde, neboť letos v Intercupu startovalo rekordních 51 jezdců!Junior Trophy letos zaznamenala vysoký růst jak počtu účastníků, tak kvality startovního pole. Tato nabitá kategorie, jak již bylo řečeno, se stala jasnou záležitostí Miko Hirvonena, jenž dokázal sedmkrát zvítězit! Za neohroženým mladým Finem se však většinou tvrdě bojovalo. Příjemným překvapením sezóny se stal stříbrný Guy Wilks, který dvakrát vyhrál a v závěru roku svedl spolu s Jean-Louisem Schlesserem válku o konečné druhé místo. Bronz zbyl ale nakonec na zkušenějšího Francouze Schlessera, jenž mohl litovat ztracených bodů z Tour de Cabin, kde po razantní jízdě těžce havaroval. Čtvrtým juniorem v tabulce je velmi rychlý, ale málo spolehlivý Luca Betti, který dokázal ukořistit prvenství na nebodované Michelin Rally. Výborná pátá pozice patří M.Jandíkovi, jenž potrápil věkově starší juniory a zle zatápěl i "seniorům" Camposovi a Kovářovi. Zkušenosti sbírající V.Křemeček obsadil konečné 6.místo a rozhodně se ve vyrovnané konkurenci neztratil. Sedmý J.Slováček startoval pouze na Jumpu a hned překvapil třetím místem! Osmou příčku získal J.Dufek, jenž z dalekého Českého Krumlova zavítal na závěrečný Caterpillar a předvedl, že by v nabitém Intercupu určitě něco dokázal! Nejmladší účastník šampionátu P.Zedník vybojoval 9.pozici a jistě o něm v budoucnu ještě uslyšíme. V Junior Trophy bodovali ještě D.Ries a D.Sola.
Team's Trophy se letos díky novému systému bodování stala vyrovnanější a hlavně prestižnější záležitostí. Již na předposlední rally mohla týmový titul slavit stáj Marlboro Dealer Racing ve složení Fagaso, Duval a Trelles. Favorizovaní obhájci loňského prvenství Roto Motorsport v čele s Trinerem, jenž paradoxně oslabil tým svými výpadky, se museli i přes nejvyšší ambice spokojit se stříbrem, když ani Loix a především Kresta neměli sezónu z nejlepších. Bronzovou medaili sklidili ambiciózní hoši z JPH Orange ve složení Panizzi, Bengtsson a Märtin. Posledně jmenovaný jezdec však vypouštěl závěr roku a "oranžoví" tak již do boje o titul nezasáhli. Čtvrtý Karlík Motorsport táhl výtečný Jean-Joseph, jeho kolegové Solberg a nováček Atkinson mu příliš nepomohli, a tak pro větší přísun bodů by museli "vousáče z Martiniku" naklonovat! Zklamání zavládlo u ZedArt Racing, neboť finská ekipa Ipatti, Gardemeister, Kangas a Brit Pattison se nedokázali výrazněji prosadit a od tak kvalitní sestavy se čekal útok na medaile, nakonec se museli smířit s 5.místem. To olomoucký Radocar Motorsport vystoupil ze stínu velmi razantně a Grönholm s Hirvonenem dlouho živili naději na elitní pětku. Nakonec jim chyběli body od trojky teamu F.Hubáčka, jenž na ně ani přes osobní zlepšení nedosáhl, takže z toho byla nakonec 6.příčka. Sedmý Grifone se opíral pouze o Thiryho a to bylo žalostně málo. Překvapením je naopak zisk bodů a konečné 8.místo mladíků z Orange Junior - Wilks, Betti, Jandík a Zedník. Pochvalu zaslouží i devátý Triumf Rally Team, jehož lídr P.Valoušek byl příjemným oživením druhé poloviny šampionátu a absolutní 10.místo z Totalu je velkým příslibem do budoucna! Desátým týmem je Battery + , jenž posbíral body při svém jediném startu v Lukově díky Pykälistövi. Do hodnocení zabodoval i Trioteam z Kolína ve složení V.Krejčík a J.Petr. Nějaký ten bodík se podařilo ukořistit také pro MMD Team Racing tvořený pravidelně startující dvojici Campos a Schlesser. Výčet bodujících týmů uzavírá Hufnagel Motorsport, jehož zástupce Haugland se účastnil pouze Great Cross Rally.Ve značkách byla pro tento rok naprosto suverénní Škoda - devět startů - devět vítězství, a to zejména díky sestavě Triner, Joseph, Panizzi. Značka Ford (Loix, Märtin, Grönholm a jiní) udržela stříbro před finišujícím Citroënem (hlavně Fagaso, Duval). Čtvrtému Subaru nejvíce pomohli Trelles a Hirvonen. Pátý Peugeot a šesté Mitsubishi zaznamenali mírný ústup.
INTERCUP 2005 V ČÍSLECH:
Letošní 14.ročník šampionátu Intercup měl v kalendáři 9 započítávaných soutěží, z toho 3 byly čistě šotolinové, 3 asfaltové a na třech rally mohli posádky nalézt oba typy povrchů. Dva podniky se konaly jako dvoudenní (Tour De Cabin a Jump Rally). Volný závod Michelin Rally (šotolina) se do těchto statistik nezapočítává!Letos byl znovu prolomen historický rekord v počtu účastníků jak na jednotlivé soutěži, tak v celé sezóně! Dohromady se tento rok prezentovalo 51 posádek (z toho 47 "řidičů"), když největší účast byla na závěrečné Caterpillar Rally (31 startujících), nejméně závodníků navštívilo shodně Jump a Total Rally (22 jezdců). Kompletní šampionát absolovovalo pouze 12 soutěžících - Triner, Joseph, Fagaso, Loix, Duval, Panizzi, Grönholm, Hirvonen, Wilks, Kresta, Campos, Schlesser. V absolutní klasifikaci bylo k dispozici celkem 351 bodů, které si mezi sebou rozdělilo 16 pilotů. Bodovaná místa ve všech soutěžích Intercupu obsadili jen Jean-Joseph a Fagaso. Největší počet odpadlíků (9) byl zaznamenán na těžké Tour De Cabin, naopak kompletní startovní pole dorazilo do cíle pouze na Forest Rally.
Čtvrtým titulem ověnčený Triner projel vítězně cílem v 6.soutěžích mistrovství (Great Cross, Viking, Tour De Cabin, Total, Lukov, Caterpillar). Dvě vítězství si do sbírky připsal Jean-Joseph (Forest a Jump), jednou stanul na nejvyšším stupínku Duval (Fryšták). Celkem 7 jezdců letos dosáhlo na stupně vítězů - Triner (7-krát), Joseph (6), Fagaso (5), Loix (5), Duval (2), Märtin (1), Thiry (1). Zajímavostí je, že celkově stříbrný Jean-Joseph neprojel cílem žádné rally na horším, než 4.místě (3-krát)! Staronový šampion Emil Triner sice dvakrát nespatřil cíl soutěže, ale ze svých 7.dokončených závodů 6-krát zvítězil, pouze 1-krát byl třetí!Nejdelší rally podle sečtených časů prvního v cíli byla Criterium Fryšták (13:27min), nejkratší pak Lukovský Rallysprint (6:36,4min). Největší časový rozdíl vítěze před druhým v pořadí byl zaznamenán tradičně na Tour De Cabin Int.Rally, kde Triner triumfoval o 38 sekund před Märtinem. Nejtěsnější prvenství vybojoval Joseph na Forestu, o 2 vteřiny před Loixem.
Letos se na všech závodech odjelo celkem 105 rychlostních zkoušek. Největší počet jich posádky musely absolovovat na Tour De Cabin - 16 úseků. Nejvíce vítězných časů v jednotlivých RZ má na kontě mistr Triner, jenž protl cílovou čáru měřeného testu v nejrychlejším čase celkem 38-krát! Všichni vítězové RZ : Triner-38, Loix-21, Duval-18, Joseph-17, Märtin-10, Fagaso-9, Panizzi-4, Trelles-2, Thiry-1, Grönholm-1, Hirvonen-1, Bengtsson-1, Ipatti-1, Pykälistö-1, Krajča-1.JUNIOR TROPHY - Letošní ročník zaznamenal "boom" v této kategorii mladých jezdců do 15.let! Celkem se jich na startu objevilo 12, z toho 11 mladíků bodovalo. Kompletní šampionát odjeli pouze Hirvonen, Wilks a Schlesser. Suverénní vítěz juniorů Miko Hirvonen byl nejrychlejší celkem 7-krát, jednou dojel třetí a jednou odstoupil - všimněme si podobné bilance jako Triner! Dvakrát se z vítězství radoval talent Wilks. Tihle dva junioři byli jediní, kteří dokázali bodovat i v absolutní klasifikaci "velkých kluků" - Hirvonen 2-krát a Wilks 1-krát (vždy 8.místo)!
TEAM'S TROPHY - V mistrovství se objevilo celkem 26 týmů. Vítězný Marlboro Dealer Racing byl nejúspěšnější na čtyřech soutěžích, konkurenční Roto Motorsport (2.místo) má na kontě rovněž 4 vítězství, jedenkrát se z triumfu radoval bronzový JPH Orange.ZNAČKY - Letos bylo k vidění 10 značek závodních speciálů nejrůznějších typů a specifikací. Nejlépe hodnoceným vozem na všech podnicích seriálu byla Škoda, na vítězství v jednotlivých rally dosáhla celkem 8-krát zásluhou Trinera a Josepha, pouze jednou byl nejrychlejším WRCem v cíli Citroën v rukou Duvala.
STÁTY - Tato nevypsaná kategorie měla letos na startu zástupce ze 14. světových zemí. V této statistice se počítá pouze s národností jezdců, ne spolujezdců (i když jsou většinou ze stejného státu). Nejpočetnější zastoupení měla Česká Republika, kterou reprezentovalo 22 účastníků. Dále: Finsko-8, Francie-4, Belgie-3, Španělsko-2, Anglie-2, Švédsko-2, Norsko-2. Po jednom jezdci měli shodně Itálie, Estonsko, Portugalsko, Uruguay, Austrálie a Slovensko.