VIII. Criterium Fryšták 2005 Fryšták, 27.srpna 2005
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 T. Pikner Duval - Prévot Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 10 13:27
2 P. Matulík Loix - Smeets Ford Focus WRC Roto Motorsport 8 +0:19
3 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Karlík Motorsport 6 +0:25
4 J. Pekař Panizzi - Panizzi Škoda Fabia WRC J.P.H.Orange 5 +0:32
5 R. Hobza Fagaso - Paiero Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 4 +0:33
6 M. Baďura Grönholm - Rautiainen Ford Focus WRC Radocar Motorsport 3 +0:38
7 B. Sedláček Trelles - Christie Subaru Impreza WRC Marlboro Dealer Racing 2 +0:51
8 D. Prokeš Gardemeister - Lukander Škoda Octavia WRC ZedArt Racing 1 +1:16
9 M. Karlík Solberg - Mills Peugeot 306 Maxi Karlík Motorsport 0 +1:18
10 M. Baďura ml. Hirvonen - Lehtinen (J) Subaru Impreza WRC Radocar Motorsport 0 +1:28
11 R. Seifert Kresta - Tománek Subaru Impreza WRC Roto Motorsport 0 +1:44
12 P. Hlaváč Bengtsson - Norrstrand Škoda Fabia WRC J.P.H.Orange 0 +2:03
13 Z. Mikl Ipatti - Kajula Ford Focus WRC ZedArt Racing 0 +2:19
14 D. Zubíček Betti - Agnese (J) Peugeot 306 Maxi Orange Junior 0 +2:41
15 R. Zicha Wilks - Pugh (J) Ford Escort WRC Orange Junior 0 +3:09
16 V. Křemeček Křemeček - Latif (J) Mitsubishi Lancer EVO VI SAS Zlín 0 +3:38
17 M. Dračka ml. Schlesser - Siviero (J) Citroën Saxo Kit Car M.M.D. Team Racing 0 +3:46
18 P. Sekula Sarrazin - Pivato Subaru Impreza WRC Seki 0 +3:55
19 J. Hlaváč Jandík - Chrástecký (J) Peugeot 306 Maxi Orange Junior 0 +4:34
20 M. Dračka Campos - Magalhaes Citroën Saxo Kit Car M.M.D. Team Racing 0 +5:25
21 L. Zámečník Valoušek - Scalvini Citroën Xsara WRC Triumf Rally Team 0 +5:56
22 P. Kovář Kovář - Říhák Mitsubishi Lancer EVO VI Kovář Rally Team 0 +6:03
23 M. Hlaváč Zedník - Pražák (J) Ford Escort WRC Rypeh Racing 0 +7:58

Vítězové RZ:  Duval - 9,  Panizzi - 3,  Loix - 2,  Triner - 2,  Fagaso - 1

Odstoupili
Triner (L.Macháň) - vzdal
Märtin (J.Jandouš) - vzdal
Hubáček (F.Hubáček) - motor

Teamy Značky
Marlboro Dealer Racing 10 Škoda 10
Karlík Motorsport 8 Ford 8
Roto Motorsport  6  Citroën 6
J.P.H.Orange 4 Subaru 4
Radocar Motorsport 3 Peugeot 3
ZedArt Racing 2 Mitsubishi 2
Orange Junior 1    




„BELGICKÉ PŘEKVAPENÍ“

Příjemné letní počasí přivítalo poslední srpnovou sobotu úctyhodný počet 26. posádek na startu 8.ročníku prestižní rally Criterium Fryšták. Bohužel pro pracovní vytíženost hlavního pořadatele závodu se nemohla tato jinak vždy výborně připravená soutěž s koeficientem 3 konat v původně plánovaném termínu před 2.týdny. Trať byla tradičně vytyčena v rozlehlém areálu firmy Obal Print, podle loňského modelu bylo připraveno 15 vesměs dlouhých rychlostních zkoušek na asfaltovém povrchu. Myšlenkami na čtvrtý triumf v řadě se netajil úřadující mistr Emil Triner, s vysokými ambicemi nastupoval do závodu taky po vítězství prahnoucí Gibo Fagaso, jeho smělé plány chtěli překazit zejména Freddy Loix a dosavadní lídr tabulky Intercupu Jean-Joseph, ale i někteří další nažhavení bojovníci! Od prvních metrů úvodní zkoušky se, jak bývá zvykem, strhl ostrý souboj o každou vteřinku mezi všemi zúčastněnými. Na RZ 1 všem vyrazil dech nejrychlejším časem jezdec JPH Orange Gilles Panizzi a poprvé v kariéře si mohl užívat vedení v soutěži Intercupu! To mu však nevydrželo příliš dlouho, když na "dvojce" poskočil do čela Duval, vítězem tohoto testu byl společně s ním další belgičan Loix. Ten prozatím figuroval na třetím místě za svým týmovým kolegou z Roto Motorsportu Trinerem. Úřadujícímu šampiónovi se podařilo ukořistit vítězství na třetí vložce, na vedoucího muže průběžné klasifikace, kterým byl stále Francois Duval, mu scházely 2 vteřinky. Bronz si i po RZ 3 udržel "Fast Freddy" před rychlou smečkou pilotů v pořadí Panizzi, Grönholm, Joseph a Trelles. Až na deváté pozici za finem Gardemeisterem byl jeden z favoritů soutěže Gialberto Fagaso, jemuž se úvodní tři erzety vůbec nepovedly! Španěl se tak místo plánovaného souboje o nejvyšší příčku musel soustředit na likvidování časové ztráty, jeho následná riskantní jízda však sebou přinášela další drobné jezdecké chyby, což mělo neblahý vliv na psychiku a koncentraci španělského matadora. Čtrvtý měřený úsek byl obávaný předlouhý "výběh" do kopce, kde se v minulosti vždycky "lámal chleba". Tentokrát byly dosažené časy velice vyrovnané, ten nejrychlejší zajel se svým Focusem opět Loix, průběžně se tak posunul na stříbrnou příčku před Trinera. Cílovou fotobuňkou v cíli pátého testu nejrychleji prolétl skvěle rozjetý Duval s Citroënem, na pomyslných stupních vítězů ho doplnili dva Fordy v rukou Loixe a Grönholma. Stejné pořadí bylo i v průběžné klasifikaci soutěže, na překvapivě rychlého finského jezdce Radocar Motorsportu Grönholma však neustále dotírali Jean-Joseph a Panizzi, oba sedlající Škodu Fabii WRC. Šesté místo si i přes potíže s kolenem na "běhavých" tratích držel výborně jedoucí uruguayec Trelles. Až sedmá pozice patřila Trinerovi, jenž na "pětce" nabral menší časovou ztrátu po výletu mimo trať! Navíc podvozek jeho Fábie nebyl očividně v kondici, několikanásobného vítěze fryštácké rally trápil zejména unikající olej ze zadních tlumičů. Za takových okolností byl český pilot samozřejmě rozladěn a jeho koncentrace na trati proto nemohla být stoprocentní. I přes tyto nepříjemnosti se Triner pokusil o zvrat celé situace a výtečným výkonem na RZ 6, jenž vyhrál Duval, se jezdec týmu Roto prokousal zpět na 3.pozici! Sedmou vložku fenomén Emil dokonce vyhrál, boje o umístění na bodech tak byly stále dost vyrovnané a zdaleka ještě nebylo nic rozhodnuto! Vítězstvím na osmém úseku si Duval upevnil vedení v soutěži, smůlu měl naopak riskantně jedoucí Triner, který vylomil u své Škodovky kolo a po následné půlminutové penalizaci se odporoučel na 13.místo! Následující zkouškou byl druhý průjezd dlouhého výjezdu do kopce. Tady znovu všem ukázal záda bezchybně jedoucí Duval, v čele soutěže tak měl již úctyhodný náskok 15.vteřin na druhého Loixe! Dalších šestnáct sekund ztrácel třetí Jean-Joseph, v rozmezí čtyř vteřin za ním se naskládal trojlístek Grönholm, Panizzi a Fagaso. Posledně jmenovaný jezdec se po výborných výkonech prodral už na 6.místo, když přespurtoval týmového spolubojovníka Trellese a taky Toniho Gardemeistera! Na devátou pozici se posunul Triner, za nímž figuroval nejrychlejší jezdec kategorie Junior Trophy Miko Hirvonen, na jeho pozici se ale neúprosně tlačili další rychlíci - Kresta, Bengtsson, Solberg a Betti. Ten dokázal jako jediný z početného pole juniorů držet krok s velmi rychlým Hirvonenem, boj o nejrychlejšího mladíka tak zdaleka nebyl u konce! Norský "blesk" Petter Solberg tentokrát pilotoval atraktivní "dvoukolku" Peugeot 306 Maxi, dosahované časy na většině erzet měl vynikající, musel však "nahánět" časové manko z úvodu soutěže, kdy ho potrápila elektronika! Všemožné technické problémy sužovaly jinak rychlé Focusy Ipattiho a Märtina. Oba se proto pohybovaly až v polovině druhé desítky absolutního pořadí, estonský pilot se nakonec po dvou třetinách závodu rozhodl odstoupit! Na seznamu odpadlíků se rovněž objevil po sérii technických potíží a penalizací taky Franta Hubáček, jehož nakonec vyřadil motor "dvěstěšestky"! Po další ztrátě způsobené neplánovaným výletem mimo trať na RZ 10 se rozhodl svoji Fábii odstavit i zdecimovaný Triner! Tento úsek, stejně jako následující dva, ovládl znovu "ďábelský" Duval, skvělým časem se připoměl Joseph, jezdec Karlík Motorsportu si tak pojistil prozatímní bronz! Na jedenácté zkoušce se moc nedařilo Loixovi, jenž nechal v příkopě několik sekund a po dalším skvělém výkonu se na něj přilepil Joseph s myšlenkami sesadit belgický Focus ze stříbrné pozice! Před Panizziho se na 5.příčku probojoval zrychlující Fagaso, na čtvrtého Grönholma mu po RZ č.12 scházela už jen vteřinka. Třináctý měřený úsek vyhrál francouz Panizzi a jeho rival Fagaso se tak musel vrátit na průběžné 6.místo. Boj to byl tedy hodně vyrovnaný! Na předposlední zkoušce znovu "úřadoval" Duval, druhý Loix zde dokázal odrazit útok jeho pronásledujícího stínu Jean-Josepha. Karty na stupních vítězů tak byly jasně rozdány již před koncem rally. Ostře sledovaný souboj o 4.-6.příčku mezi Grönholmem, Fagasem a Panizzim měla rozhodnout až závěrečná patnáctá vložka. Shodný a zároveň nejrychlejší čas v cíli tohoto úseku zaznamenali Fagaso i Panizzi, který byl v konečném účtování úspěšnější! Fin Grönholm nakonec neustál závěrečný tlak a v pořadí figuroval až za oběma soupeři. Před tímto posledním testem měl superrychlý Duval v čele závodu luxusní náskok 33.sekund, mohl si tedy dovolit několik diváckých "koleček" a pochopitelně něco málo ztratil. To však již vůbec nemohlo belgického závodníka ohrozit na cestě za premiérovým velkým vítězstvím kariéry, nový král rally Criterium Fryšták deklasoval všechny soupeře rozdílem třídy! Francois Duval tak v cíli zářil štěstím a nevadilo mu ani kvalitně osprchované oblečení od šampaňského! Radost neskrýval po tučném bodovém zisku za 2.místo ani Freddy Loix, který po celou soutěž podával velmi vyrovnaný výkon. Přestože asfalt není zrovna nejoblíbenějším povrchem pro Jean-Josepha, rodák z Martiniku vybojoval bronz, navíc si tento "francouzský vousáč" upevnil celkové vedení v šampionátu! Čtvrtou pozici jen těsně vyválčil "Orangeman" Panizzi, pátý Gibo Fagaso na něj po tuhém boji ztratil v součtu časů pouhou 1 vteřinu! Dalších pět sekund chybělo Marcusi Grönholmovi k lepšímu než 6.místu, i tak se ale jedná o finův životní výsledek. 7.příčku vybojoval uruguayec Trelles, který tak podtrhl další úspěch týmu Marlboro, jenž si vítězstvím upevnil vedení v klasifikaci prestižní Team's Trophy! Poslední bodovanou pozici obsadil trochu nenápadně, ale rychle jedoucí Toni Gardemeister s Octávií. Noru Solbergovi pilotující jediný vůz s jednou poháněnou nápravou scházely na fina pouhé 2 vteřiny. Dalších 10 sekund ztratil mladý Hirvonen, jenž se stal znovu vítězem kategorie Junior Trophy, absolutně severskému talentu s Imprezou WRC patřilo pěkné 10.místo. O jednu pozici za ním dokončil rally Roman Kresta s dalším vozem značky Subaru, dvanáctá příčka byla tentokrát maximem pro švéda Bengtssona s druhou Fábií stáje JPH Orange. 13.místo nakonec obsadil technikou sužovaný Ipatti, jeho pozici ztratil až v závěrečné RZ stříbrný junior Luca Betti, jenž doplatil na závadu svého Peugeotu půlminutovou penalizací těsně v závěru soutěže. Mladý ital však tentokrát předvedl velmi kvalitní výkon a po celou rally dokázal zle prohánět i daleko zkušenější jezdce! Konečná 15.příčka absolutně náležela v cíli bronzovému juniorovi, jímž byl další talent Guy Wilks s Escortem!
 
Řekli v cíli:

Duval (1.) : "Super!!! Jsme šťastní! Konečně nám vyšlo vysněné premiérové 1.místo, navíc na závodě, kde se nám vždy líbilo a dařilo! Jsme rádi, že to vyšlo právě tady, zdejší tratě máme rádi!"

Loix (2.) :
"Jsme samozřejmě spokojeni, stříbro na tak dlouhé a náročné rally je vynikající! Snažili jsme se koncentrovat a vyvarovat se zbytečných chyb, tahle taktika nám nakonec vyšla! Byli jsme jinak určitě dost rychlí, ale tentokrát byl Duval prostě rychlejší!"

Jean-Joseph (3.) : "Podařilo se nám vybojovat bronz, i když ze začátku to tak nevypadalo. Jeli jsme spíš opatrněji a čekali na chyby soupeřů, což se vyplatilo! Po odstoupení Trinera jsme si hlavně hlídali důležité body do tabulky! Se 3.místem jsme tedy maximálně spokojeni!"

Panizzi (4.) : "Super závody! Bylo to hodně náročné! Po těžkém boji až do poslední erzety jsme získali skalp několika rychlých jezdců, s výsledkem jsme tedy spokojeni! Poprvé v kariéře jsme aspoň chvíli vedli absolutně v soutěži Intercupu, což dokazuje naši rychlost!"

Fagaso (5.) : "Ranní vložky nám moc nevyšly, během dne jsme sice zrychlovali, ale nakonec jsme se museli sklonit před Panizzim o jedinou vteřinu, což mrzí! Vítězství týmového kolegy Duvala nás moc těší, stejně jako další prvenství v Team's Trophy!"

Grönholm (6.) : "Pod psychickým tlakem jsme nakonec klesli ze 3. až na 6.místo, je to sice náš nejlepší výsledek, ale víme, že dneska jsme měli i na bednu!"

Trelles (7.) : "Soutěž se nám podařila, dělali jsme, co se dalo, ale náš zdravotní stav se projevoval na dlouhých a "běhavých" erzetách! Přesto jsme rádi za umístění na bodech a potěšilo nás taky vítězství v teamech!"

Gardemeister (8.) : "Zanedbali jsme přípravu vozu, což se projevilo na dlouhých vložkách, čekali jsme sice lepší umístění, i tak jsme v nabité konkurenci rádi za 1 bod!"

Solberg (9.) : "Na úvodních dvou zkouškách jsme měli problémy s elektronikou, pak přišla penalizace a zbytek dne jsme jen stahovali obrovskou časovou ztrátu. Nakonec je 9.místo s "dvoukolkou" v těžké konkurenci úspěchem! Vyhráli jsme "nevypsanou Formuli 2" a jízda s tímto trochu exotickým speciálem po třech letech se nám velmi líbila!"

Kresta (11.) : "Ze začátku jsme obuli špatné pneu, po čtvrté vložce jsme přezuli a stahovali mírnou ztrátu. Následný vzestup výsledkovou listinou se podařil a nakonec jsme bojovali o 10.příčku. Do závěrečné RZ jsme šli trochu přemotivovaní a bohužel jsme zachybovali. Ale i tak se nakonec dá konečný výsledek na těžké trati a při "žhavé" konkurenci považovat za úspěšný!"

Campos (20.) : "Celý závod byl velice náročný, mě i mého "chráněnce" Schlessera trápila zdravotní indispozice, navíc se přidali i technické problémy s našimi Citroëny! Tomu taky odpovídá konečný výsledek!"
 

Letošní ročník Criterium Fryšták byl plný fantastických soubojů a dobré atmosféry, v některých případech byla tahanice o vteřinky doslova do posledních metrů dlouhé a náročné tratě! Několikačlenné soukolí pořadatelů se snažilo uspořádat bezesporu kvalitní závod, vyskytovaly se však mírné problémy při měření časů, z úst některých jezdců byla slyšet taky kritika na délku a fyzickou náročnost jednotlivých erzet, či na zbytečně zdlouhavé přestávky mezi nimi! Nicméně, organizátoři dělali, co mohli, pochvalu zaslouží hlavně vždy kvalitní zázemí soutěže nebo téměř nekonečné množství "dobrého občerstvení"!!! Situace v tabulce jezdců se po dvou třetinách šampionátu zdramatizovala pro obhájce titulu Trinera, který bude muset hodně "zabrat", aby eliminoval devítibodový náskok na vedoucího Simona Jean-Josepha, do boje o nejlepší trojku se kromě zatím třetího Fagasa zapojí jistě taky Loix, bez šancí na "bednu" nejsou ani Panizzi a Duval! Zda "belgické překvapení" znovu deklasuje konkurenci na další asfaltové rally, to se dozvíme už brzy v Lukově!


/ Loa /