VIII. Criterium Fryšták 2005 |
Fryšták, 27.srpna 2005 |
poř. |
soutěžící |
posádka |
N |
značka vozu |
team |
body |
čas |
1 |
T. Pikner |
Duval - Prévot |
|
Citroën Xsara WRC |
Marlboro Dealer Racing |
10 |
13:27 |
2 |
P. Matulík |
Loix - Smeets |
|
Ford Focus WRC |
Roto Motorsport |
8 |
+0:19 |
3 |
V. Karlík |
Jean-Joseph - Boyere |
|
Škoda Fabia WRC |
Karlík Motorsport |
6 |
+0:25 |
4 |
J. Pekař |
Panizzi - Panizzi |
|
Škoda Fabia WRC |
J.P.H.Orange |
5 |
+0:32 |
5 |
R. Hobza |
Fagaso - Paiero |
|
Citroën Xsara WRC |
Marlboro Dealer Racing |
4 |
+0:33 |
6 |
M. Baďura |
Grönholm - Rautiainen |
|
Ford Focus WRC |
Radocar Motorsport |
3 |
+0:38 |
7 |
B. Sedláček |
Trelles - Christie |
|
Subaru Impreza WRC |
Marlboro Dealer Racing |
2 |
+0:51 |
8 |
D. Prokeš |
Gardemeister - Lukander |
|
Škoda Octavia WRC |
ZedArt Racing |
1 |
+1:16 |
9 |
M. Karlík |
Solberg - Mills |
|
Peugeot 306 Maxi |
Karlík Motorsport |
0 |
+1:18 |
10 |
M. Baďura ml. |
Hirvonen - Lehtinen (J) |
|
Subaru Impreza WRC |
Radocar Motorsport |
0 |
+1:28 |
11 |
R. Seifert |
Kresta - Tománek |
|
Subaru Impreza WRC |
Roto Motorsport |
0 |
+1:44 |
12 |
P. Hlaváč |
Bengtsson - Norrstrand |
|
Škoda Fabia WRC |
J.P.H.Orange |
0 |
+2:03 |
13 |
Z. Mikl |
Ipatti - Kajula |
|
Ford Focus WRC |
ZedArt Racing |
0 |
+2:19 |
14 |
D. Zubíček |
Betti - Agnese (J) |
|
Peugeot 306 Maxi |
Orange Junior |
0 |
+2:41 |
15 |
R. Zicha |
Wilks - Pugh (J) |
|
Ford Escort WRC |
Orange Junior |
0 |
+3:09 |
16 |
V. Křemeček |
Křemeček - Latif (J) |
|
Mitsubishi Lancer EVO VI |
SAS Zlín |
0 |
+3:38 |
17 |
M. Dračka ml. |
Schlesser - Siviero (J) |
|
Citroën Saxo Kit Car |
M.M.D. Team Racing |
0 |
+3:46 |
18 |
P. Sekula |
Sarrazin - Pivato |
|
Subaru Impreza WRC |
Seki |
0 |
+3:55 |
19 |
J. Hlaváč |
Jandík - Chrástecký (J) |
|
Peugeot 306 Maxi |
Orange Junior |
0 |
+4:34 |
20 |
M. Dračka |
Campos - Magalhaes |
|
Citroën Saxo Kit Car |
M.M.D. Team Racing |
0 |
+5:25 |
21 |
L. Zámečník |
Valoušek - Scalvini |
|
Citroën Xsara WRC |
Triumf Rally Team |
0 |
+5:56 |
22 |
P. Kovář |
Kovář - Říhák |
|
Mitsubishi Lancer EVO VI |
Kovář Rally Team |
0 |
+6:03 |
23 |
M. Hlaváč |
Zedník - Pražák (J) |
|
Ford Escort WRC |
Rypeh Racing |
0 |
+7:58 |
Vítězové
RZ: Duval - 9,
Panizzi - 3, Loix - 2, Triner - 2, Fagaso - 1
Odstoupili |
Triner (L.Macháň) - vzdal |
Märtin (J.Jandouš) - vzdal |
Hubáček (F.Hubáček) - motor |
Teamy |
Značky |
Marlboro Dealer Racing |
10 |
Škoda |
10 |
Karlík Motorsport |
8 |
Ford |
8 |
Roto Motorsport |
6 |
Citroën |
6 |
J.P.H.Orange |
4 |
Subaru |
4 |
Radocar Motorsport |
3 |
Peugeot |
3 |
ZedArt Racing |
2 |
Mitsubishi |
2 |
Orange Junior |
1 |
|
|
„BELGICKÉ PŘEKVAPENÍ“
Příjemné letní počasí
přivítalo poslední srpnovou sobotu
úctyhodný počet 26. posádek na startu
8.ročníku prestižní rally Criterium
Fryšták. Bohužel pro pracovní vytíženost
hlavního pořadatele závodu se nemohla tato jinak vždy
výborně připravená soutěž s koeficientem 3 konat v
původně plánovaném termínu před 2.týdny.
Trať byla tradičně vytyčena v rozlehlém areálu firmy Obal
Print, podle loňského modelu bylo připraveno 15 vesměs
dlouhých rychlostních zkoušek na asfaltovém
povrchu. Myšlenkami na čtvrtý triumf v řadě se netajil
úřadující mistr Emil Triner, s vysokými
ambicemi nastupoval do závodu taky po vítězství
prahnoucí Gibo Fagaso, jeho smělé plány chtěli
překazit zejména Freddy Loix a dosavadní lídr
tabulky Intercupu Jean-Joseph, ale i někteří další
nažhavení bojovníci! Od prvních metrů
úvodní zkoušky se, jak bývá zvykem,
strhl ostrý souboj o každou vteřinku mezi všemi
zúčastněnými. Na RZ 1 všem vyrazil dech
nejrychlejším časem jezdec JPH Orange Gilles Panizzi a
poprvé v kariéře si mohl užívat vedení v
soutěži Intercupu! To mu však nevydrželo příliš
dlouho, když na "dvojce" poskočil do čela Duval, vítězem tohoto
testu byl společně s ním další belgičan Loix. Ten
prozatím figuroval na třetím místě za svým
týmovým kolegou z Roto Motorsportu Trinerem.
Úřadujícímu šampiónovi se podařilo
ukořistit vítězství na třetí vložce, na
vedoucího muže průběžné klasifikace, kterým byl
stále Francois Duval, mu scházely 2 vteřinky. Bronz si i
po RZ 3 udržel "Fast Freddy" před rychlou smečkou pilotů v
pořadí Panizzi, Grönholm, Joseph a Trelles. Až na
deváté pozici za finem Gardemeisterem byl jeden z
favoritů soutěže Gialberto Fagaso, jemuž se úvodní tři
erzety vůbec nepovedly! Španěl se tak místo
plánovaného souboje o nejvyšší
příčku musel soustředit na likvidování
časové ztráty, jeho následná
riskantní jízda však sebou přinášela
další drobné jezdecké chyby, což mělo
neblahý vliv na psychiku a koncentraci španělského
matadora. Čtrvtý měřený úsek byl
obávaný předlouhý "výběh" do kopce, kde se
v minulosti vždycky "lámal chleba". Tentokrát byly
dosažené časy velice vyrovnané, ten
nejrychlejší zajel se svým Focusem opět Loix,
průběžně se tak posunul na stříbrnou příčku před Trinera.
Cílovou fotobuňkou v cíli pátého testu
nejrychleji prolétl skvěle rozjetý Duval s
Citroënem, na pomyslných stupních vítězů ho
doplnili dva Fordy v rukou Loixe a Grönholma. Stejné
pořadí bylo i v průběžné klasifikaci soutěže, na
překvapivě rychlého finského jezdce Radocar Motorsportu
Grönholma však neustále dotírali Jean-Joseph
a Panizzi, oba sedlající Škodu Fabii WRC.
Šesté místo si i přes potíže s kolenem na
"běhavých" tratích držel výborně jedoucí
uruguayec Trelles. Až sedmá pozice patřila Trinerovi, jenž na
"pětce" nabral menší časovou ztrátu po
výletu mimo trať! Navíc podvozek jeho Fábie nebyl
očividně v kondici, několikanásobného vítěze
fryštácké rally trápil zejména
unikající olej ze zadních tlumičů. Za
takových okolností byl český pilot samozřejmě
rozladěn a jeho koncentrace na trati proto nemohla být
stoprocentní. I přes tyto nepříjemnosti se Triner pokusil
o zvrat celé situace a výtečným výkonem na
RZ 6, jenž vyhrál Duval, se jezdec týmu Roto prokousal
zpět na 3.pozici! Sedmou vložku fenomén Emil dokonce
vyhrál, boje o umístění na bodech tak byly
stále dost vyrovnané a zdaleka ještě nebylo nic
rozhodnuto! Vítězstvím na osmém úseku si
Duval upevnil vedení v soutěži, smůlu měl naopak riskantně
jedoucí Triner, který vylomil u své
Škodovky kolo a po následné půlminutové
penalizaci se odporoučel na 13.místo!
Následující zkouškou byl druhý
průjezd dlouhého výjezdu do kopce. Tady znovu všem
ukázal záda bezchybně jedoucí Duval, v čele
soutěže tak měl již úctyhodný náskok 15.vteřin na
druhého Loixe! Dalších šestnáct
sekund ztrácel třetí Jean-Joseph, v rozmezí čtyř
vteřin za ním se naskládal trojlístek
Grönholm, Panizzi a Fagaso. Posledně jmenovaný jezdec se po
výborných výkonech prodral už na 6.místo,
když přespurtoval týmového spolubojovníka Trellese
a taky Toniho Gardemeistera! Na devátou pozici se posunul
Triner, za nímž figuroval nejrychlejší jezdec
kategorie Junior Trophy Miko Hirvonen, na jeho pozici se ale
neúprosně tlačili další rychlíci - Kresta,
Bengtsson, Solberg a Betti. Ten dokázal jako jediný z
početného pole juniorů držet krok s velmi rychlým
Hirvonenem, boj o nejrychlejšího mladíka tak
zdaleka nebyl u konce! Norský "blesk" Petter Solberg
tentokrát pilotoval atraktivní "dvoukolku" Peugeot 306
Maxi, dosahované časy na většině erzet měl
vynikající, musel však "nahánět"
časové manko z úvodu soutěže, kdy ho potrápila
elektronika! Všemožné technické problémy
sužovaly jinak rychlé Focusy Ipattiho a Märtina. Oba se
proto pohybovaly až v polovině druhé desítky
absolutního pořadí, estonský pilot se nakonec po
dvou třetinách závodu rozhodl odstoupit! Na seznamu
odpadlíků se rovněž objevil po sérii technických
potíží a penalizací taky Franta Hubáček,
jehož nakonec vyřadil motor "dvěstěšestky"! Po
další ztrátě způsobené
neplánovaným výletem mimo trať na RZ 10 se rozhodl
svoji Fábii odstavit i zdecimovaný Triner! Tento
úsek, stejně jako následující dva,
ovládl znovu "ďábelský" Duval, skvělým
časem se připoměl Joseph, jezdec Karlík Motorsportu si tak
pojistil prozatímní bronz! Na jedenácté
zkoušce se moc nedařilo Loixovi, jenž nechal v příkopě
několik sekund a po dalším skvělém výkonu
se na něj přilepil Joseph s myšlenkami sesadit belgický
Focus ze stříbrné pozice! Před Panizziho se na
5.příčku probojoval zrychlující Fagaso, na
čtvrtého Grönholma mu po RZ č.12 scházela už jen
vteřinka. Třináctý měřený úsek
vyhrál francouz Panizzi a jeho rival Fagaso se tak musel
vrátit na průběžné 6.místo. Boj to byl tedy hodně
vyrovnaný! Na předposlední zkoušce znovu
"úřadoval" Duval, druhý Loix zde dokázal odrazit
útok jeho pronásledujícího stínu
Jean-Josepha. Karty na stupních vítězů tak byly jasně
rozdány již před koncem rally. Ostře sledovaný souboj o
4.-6.příčku mezi Grönholmem, Fagasem a Panizzim měla
rozhodnout až závěrečná patnáctá vložka.
Shodný a zároveň nejrychlejší čas v
cíli tohoto úseku zaznamenali Fagaso i Panizzi,
který byl v konečném účtování
úspěšnější! Fin Grönholm nakonec
neustál závěrečný tlak a v pořadí figuroval
až za oběma soupeři. Před tímto posledním testem měl
superrychlý Duval v čele závodu luxusní
náskok 33.sekund, mohl si tedy dovolit několik
diváckých "koleček" a pochopitelně něco málo
ztratil. To však již vůbec nemohlo belgického
závodníka ohrozit na cestě za premiérovým
velkým vítězstvím kariéry, nový
král rally Criterium Fryšták deklasoval
všechny soupeře rozdílem třídy! Francois Duval tak
v cíli zářil štěstím a nevadilo mu ani
kvalitně osprchované oblečení od
šampaňského! Radost neskrýval po tučném
bodovém zisku za 2.místo ani Freddy Loix, který po
celou soutěž podával velmi vyrovnaný výkon.
Přestože asfalt není zrovna nejoblíbenějším
povrchem pro Jean-Josepha, rodák z Martiniku vybojoval bronz,
navíc si tento "francouzský vousáč" upevnil
celkové vedení v šampionátu! Čtvrtou pozici
jen těsně vyválčil "Orangeman" Panizzi, pátý Gibo
Fagaso na něj po tuhém boji ztratil v součtu časů pouhou 1
vteřinu! Dalších pět sekund chybělo Marcusi
Grönholmovi k lepšímu než 6.místu, i tak se
ale jedná o finův životní výsledek.
7.příčku vybojoval uruguayec Trelles, který tak podtrhl
další úspěch týmu Marlboro, jenž si
vítězstvím upevnil vedení v klasifikaci
prestižní Team's Trophy! Poslední bodovanou pozici
obsadil trochu nenápadně, ale rychle jedoucí Toni
Gardemeister s Octávií. Noru Solbergovi
pilotující jediný vůz s jednou poháněnou
nápravou scházely na fina pouhé 2 vteřiny.
Dalších 10 sekund ztratil mladý Hirvonen, jenž se
stal znovu vítězem kategorie Junior Trophy, absolutně
severskému talentu s Imprezou WRC patřilo pěkné
10.místo. O jednu pozici za ním dokončil rally Roman
Kresta s dalším vozem značky Subaru,
dvanáctá příčka byla tentokrát maximem pro
švéda Bengtssona s druhou Fábií
stáje JPH Orange. 13.místo nakonec obsadil technikou
sužovaný Ipatti, jeho pozici ztratil až v
závěrečné RZ stříbrný junior Luca Betti,
jenž doplatil na závadu svého Peugeotu půlminutovou
penalizací těsně v závěru soutěže. Mladý ital
však tentokrát předvedl velmi kvalitní
výkon a po celou rally dokázal zle prohánět i
daleko zkušenější jezdce! Konečná
15.příčka absolutně náležela v cíli
bronzovému juniorovi, jímž byl další talent
Guy Wilks s Escortem!
Řekli v cíli:
Duval (1.) : "Super!!! Jsme šťastní!
Konečně nám vyšlo vysněné premiérové
1.místo, navíc na závodě, kde se nám vždy
líbilo a dařilo! Jsme rádi, že to vyšlo
právě tady, zdejší tratě máme rádi!"
Loix (2.) : "Jsme samozřejmě spokojeni,
stříbro na tak dlouhé a náročné rally je
vynikající! Snažili jsme se koncentrovat a vyvarovat se
zbytečných chyb, tahle taktika nám nakonec vyšla!
Byli jsme jinak určitě dost rychlí, ale tentokrát byl
Duval prostě rychlejší!"
Jean-Joseph (3.) : "Podařilo se nám vybojovat
bronz, i když ze začátku to tak nevypadalo. Jeli jsme
spíš opatrněji a čekali na chyby soupeřů, což se
vyplatilo! Po odstoupení Trinera jsme si hlavně hlídali
důležité body do tabulky! Se 3.místem jsme tedy
maximálně spokojeni!"
Panizzi (4.) : "Super závody! Bylo to hodně
náročné! Po těžkém boji až do poslední
erzety jsme získali skalp několika rychlých jezdců, s
výsledkem jsme tedy spokojeni! Poprvé v kariéře
jsme aspoň chvíli vedli absolutně v soutěži Intercupu, což
dokazuje naši rychlost!"
Fagaso (5.) : "Ranní vložky nám moc
nevyšly, během dne jsme sice zrychlovali, ale nakonec jsme se
museli sklonit před Panizzim o jedinou vteřinu, což mrzí!
Vítězství týmového kolegy Duvala nás
moc těší, stejně jako další
prvenství v Team's Trophy!"
Grönholm (6.) : "Pod psychickým tlakem
jsme nakonec klesli ze 3. až na 6.místo, je to sice
náš nejlepší výsledek, ale
víme, že dneska jsme měli i na bednu!"
Trelles (7.) : "Soutěž se nám podařila, dělali
jsme, co se dalo, ale náš zdravotní stav se
projevoval na dlouhých a "běhavých" erzetách!
Přesto jsme rádi za umístění na bodech a
potěšilo nás taky vítězství v teamech!"
Gardemeister (8.) : "Zanedbali jsme přípravu
vozu, což se projevilo na dlouhých vložkách, čekali jsme
sice lepší umístění, i tak jsme v
nabité konkurenci rádi za 1 bod!"
Solberg (9.) : "Na úvodních dvou
zkouškách jsme měli problémy s elektronikou, pak
přišla penalizace a zbytek dne jsme jen stahovali obrovskou
časovou ztrátu. Nakonec je 9.místo s "dvoukolkou" v
těžké konkurenci úspěchem! Vyhráli jsme
"nevypsanou Formuli 2" a jízda s tímto trochu
exotickým speciálem po třech letech se nám velmi
líbila!"
Kresta (11.) : "Ze začátku jsme obuli
špatné pneu, po čtvrté vložce jsme přezuli a
stahovali mírnou ztrátu. Následný vzestup
výsledkovou listinou se podařil a nakonec jsme bojovali o
10.příčku. Do závěrečné RZ jsme šli trochu
přemotivovaní a bohužel jsme zachybovali. Ale i tak se nakonec
dá konečný výsledek na těžké trati a při
"žhavé" konkurenci považovat za úspěšný!"
Campos (20.) : "Celý závod byl velice
náročný, mě i mého "chráněnce" Schlessera
trápila zdravotní indispozice, navíc se přidali i
technické problémy s našimi Citroëny! Tomu
taky odpovídá konečný výsledek!"
Letošní ročník Criterium
Fryšták byl plný fantastických soubojů a
dobré atmosféry, v některých případech byla
tahanice o vteřinky doslova do posledních metrů dlouhé a
náročné tratě! Několikačlenné soukolí
pořadatelů se snažilo uspořádat bezesporu kvalitní
závod, vyskytovaly se však mírné
problémy při měření časů, z úst některých
jezdců byla slyšet taky kritika na délku a fyzickou
náročnost jednotlivých erzet, či na zbytečně
zdlouhavé přestávky mezi nimi! Nicméně,
organizátoři dělali, co mohli, pochvalu zaslouží hlavně
vždy kvalitní zázemí soutěže nebo téměř
nekonečné množství "dobrého občerstvení"!!!
Situace v tabulce jezdců se po dvou třetinách
šampionátu zdramatizovala pro obhájce titulu
Trinera, který bude muset hodně "zabrat", aby eliminoval
devítibodový náskok na vedoucího Simona
Jean-Josepha, do boje o nejlepší trojku se kromě
zatím třetího Fagasa zapojí jistě taky Loix, bez
šancí na "bednu" nejsou ani Panizzi a Duval! Zda
"belgické překvapení" znovu deklasuje konkurenci na
další asfaltové rally, to se dozvíme už
brzy v Lukově!
/ Loa /