V. The Great Cross Rally 2005 Zlín-Podhoří, 16.dubna 2005
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 L. Macháň Triner - Hůlka Škoda Fabia WRC Roto Motorsport 10 6:42
2 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Karlík Motorsport 8 +0:18
3 R. Hobza Fagaso - Paiero Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 6 +0:32
4 J. Pekař Panizzi - Panizzi Škoda Fabia WRC J.P.H.Orange 5 +0:36
5 D. Prokeš Gardemeister - Lukander Škoda Octavia WRC ZedArt Racing 4 +0:38
6 P. Hlaváč Bengtsson - Norrstrand Škoda Fabia WRC J.P.H.Orange 3 +0:43
7 Z. Mikl Ipatti - Kajula Ford Focus WRC ZedArt Racing 2 +0:45
8 M. Baďura Grönholm - Rautiainen Ford Focus WRC Radocar Motorsport 1 +0:48
9 T. Pikner Duval - Prévot Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 0 +0:51
10 B. Sedláček Trelles - Christie Subaru Impreza WRC Marlboro Dealer Racing 0 +1:00
11 Jiří Jandouš Märtin - Park Ford Focus WRC J.P.H.Orange 0 +1:05
12 J. Matyáš Haugland - Bohlin Toyota Celica GT-Four Hufnágl Motorsport 0 +1:08
13 M. Baďura ml. Hirvonen - Lehtinen (J) Subaru Impreza WRC Radocar Motorsport 0 +1:09
14 R. Seifert Kresta - Tománek Subaru Impreza WRC Roto Motorsport 0 +1:13
15 I. Šimeček Kangas - Ovaskainen Ford Focus WRC ZedArt Racing 0 +1:16
16 P. Maulis Hrdinka - Gross Subaru Impreza WRC Gnosis Racing 0 +1:19
17 P. Matulík Loix - Smeets Ford Focus WRC Roto Motorsport 0 +1:50
18 I. Studený Ericsson - Parmander Škoda Fabia WRC Moravia Motorsport 0 +2:16
19 R. Studený Paasonen - Vainikka Škoda Fabia WRC Moravia Motorsport 0 +2:19
20 M. Karlík Solberg - Mills Subaru Impreza WRC Karlík Motorsport 0 +2:37
21 D. Zubíček Betti - Agnese (J) Peugeot 306 Maxi Orange Junior 0 +2:42
22 J. Hlaváč Jandík - Chrástecký (J) Peugeot 306 Maxi Orange Junior 0 +2:49
23 M. Dračka ml. Schlesser - Siviero (J) Citroën Saxo Kit Car M.M.D. Team Racing 0 +3:22
24 M. Dračka Campos - Magalhaes Porsche 911 Turbo M.M.D. Team Racing 0 +3:28
25 R. Zicha Wilks - Pugh (J) Ford Escort WRC Orange Junior 0 +3:34
26 P. Kovář Kovář - Řihák Mitsubishi Lancer EVO VI Kovář Rally Team 0 +4:15
27 P. Sekula Sekula - Sekula Subaru Impreza WRC Seki 0 +5:09

Vítězové RZ:  Triner - 9,  Jean-Joseph - 5,  Märtin - 2,  Panizzi - 1,  Bengtsson - 1,  Trelles - 1,  Loix - 1

Odstoupili
Atkinson (Jos.Jandouš) - elektronika

Teamy Značky
J.P.H.Orange 10 Škoda 10
Marlboro Dealer Racing 8 Ford 8
ZedArt Racing  6  Citroën 6
Roto Motorsport 4 Subaru 4
Karlík Motorsport 3 Toyota 3
Radocar Motorsport 2 Peugeot 2
Hufnágl Motorsport 1    




„JARNÍ ROZCVIČKA“

Po dlouhé zimní přestávce se kolotoč již 14.ročníku rally šampionátu INTERCUP roztočil na plné obrátky! Úvodní díl letošního mistrovství obstarala 5.Great Cross Rally, třetí dubnový víkend panovalo v lese na Podhoří jarní počasí. Téměř celý závod provázelo jezdce na tratích rychlostních zkoušek sluníčko, avšak před posledními dvěmi RZ přišla dešťová přeháňka, a tak si početné startovní pole mohlo vyzkoušet i jízdu za těžkých blátivých podmínek. Do té doby tvořila povrch jednotlivých úseků suchá šotolina. Celkem se na startu prezentovalo 28 posádek (znovu padl rekord v počtu startujících!), pro něž pořadatelé přichystali 10 RZ na docela rychlé a velmi pěkné trati! V uzavřeném parkovišti před startem si mohli jednotliví konkurenti i početní diváci prohlédnout velmi atraktivní vozový park, značný počet pilotů totiž představil zbrusu nové zbraně! Přes zimní pauzu se však neinvestovalo jen do nové techniky, ale taky do jezdeckých talentů, kteří by měli silným týmům pomoci k úspěchu v hodnocení "Team's Trophy". Tato kategorie letos získává díky novému systému hodnocení na prestižnosti a snad i na větší vyrovnanosti!

Obhájce mistrovského titulu Emil Triner letos vyrukoval s novou Fabií WRC a před startem neskrýval obavy z konkurence a z kvalit nového vozu: "Uvidíme, jak se nám bude dařit, naše nové auto jsme se snažili připravit na výbornou, ale konkurence taky nespí!" řekl jezdec týmu Roto Motorsport. Na dveřích své Škodovky měl samozřejmě číslo 1, roli favorita plnil taky na jedničku, když na prvním měřeném testu vlétl do soutěže v nejrychlejším čase! O vítězství v RZ se však musel podělit s jedničkou týmu JPH Orange Markko Märtinem, který svého nového Focuse dokázal taky velmi rychle "zahřát na provozní teplotu". Dvě sekundy za nimi figuroval další nový vůz - Ford Focus WRC belgičana Loixe. Těsně za ním dokončili úvodní erzetu ve shodném čase švéd Bengtsson (Fabia) a Markko Ipatti (Focus), následovali ostřílený Fagaso s novinkou Citroën Xsara WRC a francouz Jean-Joseph se Škodou Fabií WRC. Časy v cíli jednotlivých zkoušek byly velmi vyrovnané a pořadí se dost často měnilo, navíc zde nechyběl žádný z předních jezdců, takže prosadit se do bodované osmičky bylo velice těžké. Na některých jezdcích byl znát pilný trénink, což platilo taky o estonci Märtinovi, jenž dokázal na RZ číslo 2 zajet znovu nejrychleji, ovšem společně s ním si připsali nejlepší časy taky týmoví kolegové Triner s Loixem! Čtrvrtý čas zaznamenal nenápadně, ale rychle jedoucí Gardemeister (Octavia), skvěle zde zajeli taky Solberg (Subaru), Panizzi (Fabia) a šotolinový specialista Jean-Joseph. Třetí zkouškou byl krátký a technický okruh, nejrychlejší čas tady vybojovala hned pětice závodníků - Triner, Joseph, Panizzi, Bengtsson a starý známý Gustavo Trelles s Imprezou stáje Marlboro. Jeho týmový spolubojovník Duval s novou Xsarou měl od začátku závodu potíže s uchycením karoserie a ztrácel cenné vteřiny, nedařilo se ani nadějnému Solbergovi, jehož na této RZ zradila elektronika a 30.sekundová penalizace ho srazila v pořadí mimo bodované příčky. V dalším měřeném testu zase technika potrápila nadějného Märtina, jenž zkoušku dokončil jen na třech kolech a z průběžného stříbra klesl na 7.pozici. Tento úsek vyhrál dobře rozjetý Joseph a usadil se na druhém místě se ztrátou 4.sekund na vedoucího Trinera. Ten si po Märtinově smůle mohl aspoň na chvíli trošku oddychnout. O Bronzový stupínek se zatím dělili "Fast" Freddy Loix s finem Gardemeisterem, ze kterého měl v té chvíli manažer týmu ZedArt Racing určitě velkou radost. Vynikající výkon podával švédský "Oranger" Bengtsson, jemuž patřila 5.příčka, následoval týmový kolega francouz Panizzi. Kategorii Junior Trophy již suverénně vedl podle očekávání úřadující šampion Hirvonen (Baďura jun.) na Subaru. Za ním se o každou vteřinku prali Jandík, Schlesser a Beti, trochu překvapivě s nimi držel krok i nováček Wilks! Pátá erzeta znovu promíchala pořadí v soutěži, vítězství si zde připsali Triner společně s Josephem, jenž se ani jízdou na maximum nedokázal přiblížit vedoucímu Trinerovi na méně jak 4 sekundy. Do té doby třetí Loix se díky několika výletům mimo trať začal propadat v pořadí, po této RZ se dělil o osmou pozici s finem Ipattim. Z toho profitoval Bengtsson, ale hlavně jeho stabilní vyrovnané časy mu přinesli průběžný bronzový stupínek! O čtvrtou příčku se zatím dělili Gardemeister a Panizzi, šesté místo patřilo Fagasovi, jenž si sice zvykal na nový vůz, ale začínal nebezpečně zrychlovat. Sedmý zatím zůstával Märtin. Časy jezdců usilujících o body byly natolik vyrovnané, že po polovině soutěže dělilo třetího Bengtssona a desátého Grönholma pouhých 10 vteřin! I těsně za první desítkou se bojovalo "na ostří nože". Prozatímní 11.místo patřilo Duvalovi, hned za ním byl se svým Subaru Kresta, následovali navrátilec Kangas a mírně zklamaný Trelles, dobré výkony předváděli i Haugland a Hrdinka a mnozí další. Mezitím byl nucen svou Imprezu odstavit technickými problémy sužovaný Atkinson.

Řekli po RZ 5:

Märtin : "Zradila nás sice technika, ale nasazení máme maximální, chceme udržet pořadí v soutěži!"

Loix : "Přestalo se nám dařit, nevzdáváme to, ale víme, že už bude těžké se prosadit v takové konkurenci. Jinak se mi velmi líbí trať, je nádherná!"

Bengtsson : "Auto šlape, celý tým taky, soutěž je super, výborná trať! Zatím jedeme vyrovnaně, jsme před takovými hvězdami, jako je Loix, to je dobré, ne?"

Trelles : "Soutěž je velmi pěkná! Sice jsme měli pomalejší začátek, ale snažíme se útočit!"

Kangas : "Je to náš velký návrat, snažíme se jet na maximum, auto drží, zatím jsme spokojeni!"
 

Na šestém měřeném úseku zvítězil opět Triner a svůj náskok na druhého Josepha navýšil na 5 sekund. Skvěle zde zajel španěl Fagaso a postoupil pořadím až na bronzovou příčku, o kterou se zatím dělil s Gardemeisterem. Těsně následovala kompletní sestava JPH Orange v pořadí Panizzi, Bengtsson a Märtin. Sedmá a osmá zkouška se stala znovu kořistí fenomenálního Trinera, zdatně mu dokázal sekundovat Joseph, jenž se s Emilem podělil o vítězství v těchto dvou testech. Třetí místo držel zkušený španěl Fagaso, na stříbrnou pozici Jean-Josepha mu však chybělo již 15 sekund. Další dvě vteřinky ztráceli ve shodném čase Panizzi a Gardemeister. "Zatím absolutní spokojenost, ale ještě není konec! Máme 2 vteřiny k dobru na dva jezdce, zkusíme vydržet to dnešní vražedné tempo!" řekl po 8.RZ spokojený Fagaso. Spokojenost panovala i u Ipattiho a Bengtssona, kteří se dělili o průběžnou 6.-7.příčku, na bodech se "zalíbilo" taky osmému Grönholmovi, i když ze zadu na něj dotíral již bez potíží jedoucí Duval. Nedařilo se naopak některým favorizovaným jezdcům, ve špatném výkonu pokračovali Loix a Solberg, oba měl navíc drobné  problémy technického rázu (Loix-30.sec.penalizace). Dravý Markko Märtin se svým Fordem dokázal opět zajíždět velmi rychlé časy, jeho stíhací jízdu však na sedmém úseku přerušila znovu technika, třicetisekundová penalizace ho definitivně srazila na nebodované pozice! Poslední dvě rychlostky vznikly spojením některých úseků, vlivem jejich větší délky se tak očekávaly rozhodující souboje o konečné pořadí! V průběhu předposlední RZ se však na trať začal snášet prudký déšť, který ještě znásobil náročnost posledních desítek metrů. Naštěstí se brzy počasí umoudřilo, ale rozbahnělý povrch dal některým posádkám pořádně zabrat! Na posledním měřeném úseku již začala trať mírně osychat, z čehož profitovali hlavně později startující jezdci! Oba testy vyhrál nekompromisní Triner, jehož jízdu za prvním letošním triumfem nemohl zakalit ani mocně finišující Joseph. Ten tak s přehledem vybojoval stříbro, na stupních vítězů nechyběl nakonec ani "El Matadore" Fagaso, který v závěru nedal šanci "bronzuchtivému" Panizzimu! Ten byl nakonec rád, že udržel 4.místo před rozjetým Gardemeisterem, jemuž na francouzského rivala scházela v cíli pouhá 1 sekunda! Šestá příčka byla po dobrém výkonu připravena pro švéda Bengtssona, Ipatti na sedmém místě na něj ztratil 2 vteřiny! Bodovanou osmičku uzavřel Grönholm, pro nějž jsou to první body v kariéře a jeho výkon byl velkým překvapením! V závěru ho přes velké nasazení nedokázal dostihnout ani devátý belgičan Duval, první desítku uzavřel jeho týmový kolega Trelles. Jedenáctá pozice byla souzena smolaři Märtinovi, nebýt jeho potíží, mohl pomýšlet na "bednu"! Za dvanáctým Hauglandem dojel vítěz a úřadující mistr kategorie Junior Trophy Miko Hirvonen, jeho skvělý vyzrálý výkon podtrhuje absolutně 3.čas na předposlední RZ! Letošní zahajovací soutěž byla velmi zajímavou podívanou, jak na těsné souboje, tak na novou techniku předních posádek (mezi prvními šesti byla pětkrát zastoupena značka  Škoda!), nouze nebyla o dramatické situace ani o početné zástupy přihlížejících fanoušků a fanynek! Tuto výbornou atmosféru doplnila perfektně připravená trať s mnoha atraktivními úseky, všechny náležitosti spojené s organizací pořadatelé zvládli na výbornou, zbývá jen poděkovat již tradiční sestavě časoměřičů (Olina,Hroch)! Neméně zajímavá jistě bude v polovině května i velmi oblíbená Forest Rally, druhý podnik letošního devítidílného seriálu by se měl odehrát opět na šotolině!

Ohlasy jezdců v cíli:

Triner (1.) : "Byla tu výborná trať, která nám sedla! Nečekali jsme, že bude naše nová Fábka tak dobře fungovat, snad nám to vydrží, chceme být letos zase rychlí!!!"

Jean-Joseph (2.) : "Maximální spokojenost, náš nový vůz i umístění jsou nad očekávání! Zkoušeli jsme to na Emila, ale chyby nás srazily zpět! Skvělý závod!!!"

Fagaso (3.) : "Velký úspěch! Někteří šotolináři neuspěli a nabídnutou šanci jsme nemohli pustit! Přivezli jsme Xsaru v premiéře na bronzu, což je skvělé!"

Duval (9.) : "Pěkné závodění, skvělá trať, v těžké konkurenci jsme jakž takž uspěli, hlavně jsme přidali důležité body do týmů!"

Märtin (11.) : "Absolutní nespokojenost! Zklamala nás technika, ale aspoň jsme ukázali, že na to do budoucna máme! Těší nás vítězství JPH Orange v týmech!"

Solberg (20) : "Na posraného aj hajzl spadne!"


/ Loa /