VII. Viking Rally 2005 Zlín-Podhoří, 11.června 2005
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 L. Macháň Triner - Hůlka Škoda Fabia WRC Roto Motorsport 10 8:45
2 R. Hobza Fagaso - Paiero Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 8 +0:24
3 P. Matulík Loix - Smeets Ford Focus WRC Roto Motorsport 6 +0:30
4 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Karlík Motorsport 5 +0:31
5 B. Sedláček Trelles - Christie Subaru Impreza WRC Marlboro Dealer Racing 4 +0:37
6 Z. Mikl Ipatti - Kajula Ford Focus WRC ZedArt Racing 3 +0:41
7 T. Pikner Duval - Prévot Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 2 +0:46
8 J. Pekař Panizzi - Panizzi Škoda Fabia WRC J.P.H.Orange 1 +1:16
9 P. Hlaváč Bengtsson - Norrstrand Škoda Fabia WRC J.P.H.Orange 0 +1:37
10 D. Prokeš Gardemeister - Lukander Škoda Octavia WRC ZedArt Racing 0 +1:48
11 R. Zicha Wilks - Pugh (J) Ford Escort WRC Orange Junior 0 +2:03
12 R. Seifert Kresta - Tománek Subaru Impreza WRC Roto Motorsport 0 +2:03
13 I. Šimeček Kangas - Ovaskainen Citroën Xsara WRC ZedArt Racing 0 +2:09
14 M. Baďura Grönholm - Rautiainen Ford Focus WRC Radocar Motorsport 0 +2:30
15 M. Dračka ml. Schlesser - Siviero (J) Citroën Saxo Kit Car M.M.D. Team Racing 0 +2:53
16 D. Zubíček Betti - Agnese (J) Peugeot 306 Maxi Orange Junior 0 +3:03
17 Jos. Jandouš Atkinson - MacNeall Subaru Impreza WRC Karlík Motorsport 0 +3:14
18 R. Studený Paasonen - Vainikka Škoda Fabia WRC Moravia Motorsport 0 +3:20
19 I. Studený Ericsson - Parmander Škoda Fabia WRC Moravia Motorsport 0 +3:31
20 M. Dračka Campos - Magalhaes Porsche 911 Turbo M.M.D. Team Racing 0 +3:39
21 F. Hubáček Hubáček - Minařík Peugeot 206 WRC Radocar Motorsport 0 +4:13
22 P. Sekula Sekula - Sekula Subaru Impreza WRC Seki 0 +4:26
23 J. Hlaváč Jandík - Chrástecký (J) Peugeot 306 Maxi Orange Junior 0 +4:48

Vítězové RZ:  Triner - 5,  Loix - 3,  Fagaso - 1,  Duval - 1,  Ipatti - 1,  Grönholm - 1,  Trelles - 1

Odstoupili
Hirvonen (J) (M.Baďura ml.) - motor

Teamy Značky
Marlboro Dealer Racing 10 Škoda 10
Roto Motorsport 8 Ford 8
ZedArt Racing  6  Citroën 6
J.P.H.Orange 4 Subaru 4
Karlík Motorsport 3 Peugeot 3
Orange Junior 2 Porsche 2
Radocar Motorsport 1    




„DEŠTIVÁ PROVĚRKA“

Třetím podnikem letošního Intercupu byla o druhém červnovém víkendu Viking Rally na Podhoří. Jak napovídá nadpis, sedmý ročník této asfalto-šotolinové soutěže nabídl díky dešťovým přeháňkám velmi dramatické momenty, mokrá trať a vesměs dlouhé rychlostní zkoušky udělali z tohoto závodu těžkou zkoušku odolnosti posádek a jejich speciálů!

Nejméně času na zmáčené trati strávila Škoda Fabia WRC v mistrovských rukou Emila Trinera, téměř s půlminutovým odstupem za ním byl zkušený Gibo Fagaso, bronz vybojoval obhájce loňského prvenství Freddy Loix. Na startu se sešlo 24 posádek, pro které bylo připraveno 12 rychlostních zkoušek. Nakonec však soutěžící absolovovali jen 10 ostrých testů, zbylé dva byly pro nepřízeň počasí na konci závodu zrušeny!

První zkouškou byl asfaltový okruh, který nejrychleji zvládli Triner společně s Duvalem, třetí Fagaso byl sekundu za nimi, následoval Joseph, pátý Trelles byl ve stejném čase jako Loix. Ten prodělal na startovní pozici, když s číslem 1 závodil na "vodě", osychající povrch tak nahrával později startujícím posádkám. Asi nejlépe toho dokázal využít junior Wilks, který všem vyrazil dech 7.časem absolutně! Některým se naopak vstup do soutěže příliš nevydařil. Francouz Panizzi, jemuž tentokrát scházel stájový kolega Märtin (JPH Orange), měl od startu RZ potíže se zavěšením předního kola, ale zdatně zabojoval a svou těžce ovladatelnou Fabii dopravil do cíle této dlouhé vložky s minimální časovou ztrátou (9.čas). Problémy měli taky členové "finského komanda" ZedArt Racing - Kangasův Citroën projel celou erzetu pouze s předním náhonem, Gardemeistera rovněž potrápila jeho Octavia (+30sekund penalizace), příliš se nedařilo ani Ipattimu. Druhý úsek na osychajícím asfaltu nejvíce sedl belgickým jezdcům! Nejlepší čas zaznamenal Loix, dvě vteřinky na něj ztratil Duval. Ten se tak poprvé v kariéře ocitl ve vedení soutěže, prozatím měl k dobru 1 sekundu na Trinera! V průběhu této RZ se se na trať začal snášet nepříjemný déšť, který přetrval i na třetím měřeném úseku. Tam dokázal své schopnosti zrychlující Ipatti, jenž projel se svým Focusem nejrychleji cílem RZ 3! Celkově však vedl Triner pochvalující si mokrou a náročnou trať. Na tu doplatil Loix, kterému při výletu mimo trať nasbíraná nečistota zpomalující jeho Focus způsobila ztrátu přibližně 20.sekund! Od čtrvrté rychlostní zkoušky přišly na řadu lesní šotolinové úseky, kde prozatím na většině místech nestačil déšť proniknout na tratě! Tady Triner zatáhl a vítězstvím na většině rychlostních testů si na čele budoval náskok na "zbytek světa". Na průběžně druhého Fagasa s Citroënem se na lesních úsecích začali nepříjemně tlačit další jezdci. Nejvíc ho sužoval jeho tradiční rival "Fast" Freddy Loix, který projel vítězně RZ č.4 (společně s Trellesem) a dalšími rychlými časy se snažil sebrat španělskému konkurentovi vítr z plachet a začal na jeho 2.pozici nebezpečně dotírat (po RZ6 + 1sec)! Fagaso však nesložil zbraně a podařilo se mu během dalších dvou erzet získat na belgičana potřebné vteřiny zpět! Na technických šotolinách se podle vlastních představ příliš nedařilo Jean-Josephovi, jehož zdatně trápil "domácí" Gustavo Trelles, v bojovém kontaktu byl navíc i nevyzpitatelný Ipatti! Spíš asfaltový Duval na nezpevněném povrchu mírně ztrácel, stále se však bezpečně držel na bodovaných místech! Osmou pozici si hlídal Panizzi před švédem Bengtssonem. Nejlepším jezdcem v kategorii Junior Trophy byl podle očekávání fin Hirvonen z olomouckého Radocaru, tentokrát mu ale šlapalo na paty "britské překvapení" Wilks s Escortem! Před startem deváté RZ se neustávající dešťové spršky postaraly o promoknutí i lesních traťových partií, tato vložka se tedy odehrávala na uklouzaném blátě s výjezdem na mokrý asfalt! O dramatické chvíle tudíž nemohla být nouze! Nejlépe si na těžké erzetě vedl Freddy Loix, v celkovém pořadí byl na 3.pozici za Trinerem a Fagasem. Francouz Jean-Joseph byl v této chvíli pátý za Trellesovým Subaru. Po skončení tohoto náročného úseku zvažovalo ředitelství závodu předčasné ukončení Viking Rally! Zbylé rychlostní zkoušky měl totiž tvořit asfalt plný vody! Nakonec zasedla "Jury" a hlasováním bylo rozhodnuto o pokračování soutěže závěrečnou desátou rychlostkou. Tu obstaral (stejně jak RZ1) poměrně rychlý okruh na mokru! Pořadí na prvních třech místech ale zůstalo po tomto tvrdém testu odolnolnosti vozů "zakonzervováno", jen rozdíly mezi jezdci se "upravily". Takže naprosto suverénním vítězem Viking Rally se s velkým náskokem stal nezničitelný Emil Triner, ostatní soutěžící byly tentokrát pro něj pouhou kulisou! Stříbrný věnec si domů odvážel "El Matadore" Gibo Fagaso. "Bylo to velmi těsné, déšť byl hodně nepříjemný, takže jsme nadmíru spokojeni s 2.místem, navíc se nám podařilo zvítězil v hodnocení teamů!" řekl vyčerpaný španěl. Slušnou porci bodů za 3.místo si připsal Freddy Loix. "Byla to těžká rally, mokro nám moc nesedí, takže se třetím místem jsme maximálně spokojeni!" dodal belgičan. Pouhá jedna sekunda nakonec dělila od bronzu Simona Jean-Josepha. Rodák z Martiniku se dokázal na poslední RZ probojovat na čtvrtou příčku, jeho rival Trelles se na "domácím kolbišti" musel spokojit s pátou pozicí. Markko Ipatti na šestém místě dokázal odolat tvrdému ataku belgičana Duvala, poslední bod do tabulky jezdců si připsal osmý Gil Panizzi. Za ním soutěž dokončil jeho týmový kolega Bengtsson, desítku nejlepších uzavíral Gardemeister. Nejlepším juniorem byl nakonec na 11.místě Guy Wilks, když jeho soupeř a dosud vedoucí Miko Hirvonen musel na poslední vložce svoje Subaru pro technickou závadu odstavit! Přitom mladík Wilks startoval v Intercupu teprve potřetí v kariéře a jeho výkon i výsledek na tak těžké soutěži by si zasloužil ocenění "hvězda rally"! Až za ním Viking dokončili Roman Kresta (12.) a Juha Kangas (13.), čtrnáctá příčka v cíli náležela Grönholmovi, kterého začátkem soutěže provázeli technické potíže jeho Focusu (+30s penal.), náplastí mu může být aspoň vítězství v závěrečné RZ! Patnáctku uzavíral druhý z juniorů Schlesser.

Z letošní Viking Rally udělal déšť velmi obtížnou soutěž, snaha pořadatelů o kvalitní závod tak měla pouze díky počasí malé trhliny! Po volném podniku Michelin Rally čeká na posádky začátkem července další tvrdá zkouška odolnosti, kterou obstará obávaná Tour De Cabin International Rally!

/ Loa /