IX. Criterium Fryšták 2006 Fryšták, 2.září 2006
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 R. Hobza Fagaso - Moya Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 10 9:53
2 P. Matulík Loix - Smeets Ford Focus WRC Roto Motorsport 8 +0:08
3 M. Baďura ml. Hirvonen - Lehtinen (J) Subaru Impreza WRC Radocar Motorsport 6 +0:21
4 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Red Bull 5 +0:26
5 D. Prokeš Gardemeister - Honkanen Subaru Impreza WRC Marlboro Dealer Racing 4 +0:30
6 B. Sedláček Trelles - Christie Citroën Xsara WRC Viking Speed Racing 3 +0:32
7 D. Zubíček Betti - Agnese (J) Subaru Impreza WRC Michelin Rally Team 2 +0:47
8 L. Zámečník Valoušek - Scalvini Ford Focus WRC Michelin Rally Team 1 +0:49
9 M. Pospíšil Sibera - Jirátko Ford Focus WRC Seki Motorsport 0 +0:51
10 M. Baďura Grönholm - Rautiainen Ford Focus WRC Radocar Motorsport 0 +0:52
11 J. Pekař Panizzi - Panizzi Škoda Fabia WRC Red Bull 0 +1:02
12 M. Dračka ml. Sordó - Martí (J) Citroën Saxo Kit Car Nestea MMD T.Racing 0 +1:02
13 M. Karlík P.Solberg - Mills Peugeot 306 Maxi Karlík Motorsport 0 +1:11
14 P. Sekula Sarrazin - Giraudet Subaru Impreza WRC Seki Motorsport 0 +1:12
15 I. Šimeček Pattison - Morgan Ford Escort WRC Viking Speed Racing 0 +1:13
16 R. Zicha Wilks - Pugh (J) Peugeot 206 WRC Red Bull 0 +1:20
17 R. Seifert Kresta - Tománek Subaru Impreza WRC Roto Motorsport 0 +1:36
18 O. Záruba Záruba - Řeháček Lancia Delta HF Integrale Z - Sport 0 +2:27
19 M. Dračka Campos - Magalhaes Citroën Saxo Kit Car Nestea MMD T.Racing 0 +2:37
20 F. Vítů Cavigioli - Arena (J) Subaru Impreza WRC ZedArt Racing 0 +3:08
21 J. Záviš Záviš - Závišová Citroën Xsara WRC Zava Rallysport 0 +3:23
22 P. Šíma H.Solberg - Menkerud Subaru Impreza WRC Norway National R.T. 0 +6:20

Vítězové RZ:  Fagaso - 5,  Loix - 5,  Hirvonen - 2,  Jean-Joseph - 2,  Sordó - 2,  Trelles - 1

Odstoupili
 

Teamy Značky
Marlboro Dealer Racing 10 Subaru 10
Radocar Motorsport 8 Citroën 8
Red Bull  6  Ford 6
Michelin Rally Team 5 Škoda 5
Roto Motorsport 4 Peugeot 4
Viking Speed Racing 3 Lancia 3
Seki Motorsport 2    
Nestea MMD Team Racing 1    





„PODAŘENÝ FRYŠTÁK“

Po více, než měsíční pauze pokračoval seriál Intercup svým sedmým dílem, který první zářijovou sobotu obstarala rally Criterium Fryšták. Tato vždy dobře uspořádaná asfaltová soutěž desetidílného šampionátu se konala na známých tratích v areálu firmy ObalPrint, kde bylo vytyčeno celkem 10 rychlostních zkoušek na třech úsecích. Devátý ročník tohoto závodu byl proti minulosti tedy o něco kratší, charakter a náročnost rally však zůstali díky délce jednotlivých měřených úseků zachovány! Druhá nejstarší soutěž Intercupu se bohužel z rodinných důvodů hlavního pořadatele jela o 14 dní později proti původnímu kalendáři, což mělo za následek zejména neúčast loňského vítěze Francoise Duvala (rodinná dovolená). Znovu se neobjevil úřadující mistr Triner, absentovali taky další kvalitní piloti jako třeba Ipatti, Bengtsson, Thiry a jiní. V uzavřeném parkovišti se tedy sešlo 22 nablýskaných speciálů, jejichž krotitelé se za poměrně slunného počasí vydali vstříc nástrahám dlouhé a nelehké trati.

Nejrychlejší úvod zaznamenal lídr šampionátu Gibo Fagaso, o „fous“ před Loixem a Gardemeisterem. Na druhé, velmi dlouhé vložce, deklasoval všechny konkurenty Freddy Loix a ujal se vedení společně s Fagasem, jenž měl stejný součet časů. Španělova Xsara byla ovšem v čele po následující zkoušce, na níž byl „El Matadore“ nejrychlejší, vítězný čas společně s ním zaznamenal taky jeho největší soupeř v boji o mistrovský titul Simon Jean-Joseph, čímž se rodák z Martiniku propracoval na třetí příčku před Gardemeistera. Na RZ 4 dominoval znovu Ford Focus Freddyho Loixe, Belgičan se tak vrátil na první pozici okupovanou zároveň i „Marlboromanem“ Fagasem. Oba svým pronásledovatelům postupně ujížděli a zdálo se být velmi pravděpodobné, že o prestižní fryštácké prvenství se porvou právě oni dva! Pátá rychlostka byl opět dlouhý výjezd do kopce, kde se v cíli radovali z nejlepšího času hned tři jezdci. Kromě dvou juniorů - Hirvonena  a Sorda (!), zde byl nejrychlejší zase Loix, “Fast Freddy“ se tak po polovině závodu ujal těsného jednosekundového vedení před „Fagiho“ Citroënem, pět vteřin zpět byl nevzdávající se Martiničan Joseph. Další čtyři sekundy na něj ztrácel čtvrtý Toni „Garde“, stejný rozdíl byl i mezi ním a pátým Hirvonenem. Finský talent ale neustále zrychloval, což potvrdil i vítězstvím v RZ č.6. Na této zkoušce se znovu měnilo pořadí na čele, když nekompromisní Fagaso přeskočil „Loana“ v součtu o dvě vteřiny. Za belgickým jezdcem byl v té chvíli už nalepený Simon „Žán“ se ztrátou dalších dvou sekund, čímž ještě zdramatizoval už tak vyhrocený souboj o nejvyšší příčku! O průběžné 4.místo se dělili dva Seveřané s Imprezami WRC - Toni Gardemeister a nejrychlejší z juniorů Miko Hirvonen. Deset sekund za nimi jel nestárnoucí Gustavo Trelles, jenž svoji Xsaru vodil po fryštáckých asfaltech až překvapivě rychle, bravurně si počínal i druhý nejlepší junior Luca Betti, kterému ale šlapala na paty nezastavitelná smečka hladových psů kočírujících Focusy WRC. Grönholm, Sibera a Valoušek si v těsném souboji o cenné body nedarovali ani centimetr trati! Špatně si nepočínal ani po delší pauze startující Petter Solberg (prozatím 11.), jenž krotil atraktivní dvoukolku Peugeot 306 Maxi. Na začátku druhé desítky absolutního pořadí se držel talentovaný španělský mladík Daniel Sordó se sněhobílým Citroënem Saxo. Příliš šťastnou soutěž naopak neprožívali favorizovaní Francouzi Sarrazin (14.) a Panizzi (15.), kteří se kromě chyb a drobných technických potížích nevyvarovali ani penalizacím. Něco podobného se dá říci i o pilotu Roto Motorsportu Romanu Krestovi (13.), jehož letošní výkony zatím zůstávají za očekáváním. Sedmá rychlostní zkouška se stala kořistí jeho týmového kolegy Loixe, čímž se jezdec z Rota znovu vrátil na společné 1.místo s horkokrevným Španělem Fagasem. To platilo i po následujícím testu, kde se o vítězný čas podělili hned čtyři rychlí piloti - Joseph, Fagaso, Loix a Trelles. Hektický souboj o nejvyšší stupínek pokračoval i na předposledním měřeném úseku, kde se o nejlepší čas postarali dva generačně rozdílní Španělé - Sordó a Fagaso. „Gibo“ se tak dostal do dvousekundového vedení před „Loana“! S pozicí třetího muže se nehodlal smířit Joseph a do RZ 9 „vlétl jako drůbeží řezník do krůt“! S razancí to však tentokrát přehnal, ve velké rychlosti havaroval a dlouho nemohl „oživit“ svůj speciál značky Škoda. Věčně neoholený obyvatel karibského ostrova tak nabral cca. 20.sekundové manko a klesl na čtvrté místo, jen těsně před Gardemeistera a Trellese! Bronz tedy zaujal mladík z Radocar Motorsportu Hirvonen. O poslední dvě bodované pozice probíhala bitva na ostří nože mezi Siberou, Grönholmem a „Micheliňáky“ Bettim a Valouškem! Rozhodnout o vítězi a taky dalším konečném pořadí tak musela až finálová desátá zkouška! Velezkušený Fagaso nakonec ustál závěrečný psychický tlak a po soustředěném výkonu vyhrál jak poslední erzetu, tak i celou rally! Španělský matador si tak upevnil náskok na čele průběžné tabulky mistrovství! Freddy „Loa“ šel do závěrečné vložky naplno, ale při až příliš riskantní jízdě se nevyvaroval jezdeckých chyb a musel se smířit se stříbrem! I tak se ale jedná o jeho letošní zatím nejlepší výsledek a předvedený výkon je pro něj povzbuzením do dalších závodů. Bronz putoval zásluhou Hirvonena do Finska, Miko navíc suverénně zvítězil v rámci kategorie Junior Trophy, kde už mu chybí k obhajobě titulu jen krůček. Talentovaný mladík si kromě „rance“ bodů připsal taky cenný skalp Simona Jean-Josepha, jenž nakonec za „Hirvošem“ zaostal o 5 vteřin. Mohutnou ofenzívu v podání vítěze této rally z roku 2000 Gustava Trellese ustál pátý Toni Gardemeister, který tak dopomohl k dalšímu triumfu týmu Marlboro Dealer Racing. Uruguayec za ním v cíli zaostal o pouhou 1 sekundu! Sedmou příčku, a tudíž životní výsledek o 2 vteřiny ubránil italský talent Betti a v klasifikaci juniorů si připsal body za druhé místo. Premiérový bod kariéry si po impozantním výkonu na závěrečné erzetě vybojoval Pavel Valoušek se žlutomodrým Focusem, vůz stejné značky pilotoval i devátý Sibera, jenž po infarktovém souboji zaostal za „Valdou“, a tedy i za bodovanou „osmičkou“, o mizivé dvě sekundy! To je při jeho první závodnické sezóně výtečný výkon! Tento český  jezdec Seki Motorsportu si pochvaloval zejména zbrusu nový podvozek svého Fordu. Na něj v závěru o jedinou vteřinku nestačil ostřílený Fin Grönholm uzavírající první desítku. Jedenáctý absolutně byl bronzový junior Sordó, výkony tohoto „Nesteamana“ jsou závod od závodu výraznější, důkazem toho jsou i dva nejrychlejší časy v RZ! Naopak 12.místo není moc sympatický výsledek pro Gillese Panizziho, jenž se tentokrát představil s „Redbulláckou“ Fabií v novém hábitu. Za ním dovedl do cíle jedinou dvoukolku ve startovním poli Nor Petter Solberg, těsně následoval „Seki“ Sarrazin, který udolal nakonec patnáctého Pattisona až na posledním měřeném testu!

Letošní 9.Criterium Fryšták byla po všech stránkách povedenou rally! Veškerá organizace klapala na jedničku, bezproblémové bylo i měření a sčítání časů zapisovaných jak elektronicky, tak i do přehledné výsledkové „megatabule“! Kompaktní tratě s řadou atraktivních pasáží byly kvalitně připravené a všichni si zde parádně zazávodili. Podle slov soutěžících to byl po nepříliš vydařeném Jumpu „balzám“ na duši! Tradičně skvělou atmosféru dotvářely hlavně nervydrásající souboje, ale i excelentní „občerstvení“! Rally měla docela spád, vyšlo dokonce i počasí, takže co víc si přát?! Poděkování za uspořádání této skvělé soutěže s perfektním zázemím zaslouží především hlavní pořadatel Martin Vavřička a firma ObalPrint!



Ohlasy jezdců:
 

Fagaso (1.) : „Tak určitě obrovská spokojenost, to dnešní vítězství je hodně důležité! Bylo to hodně náročné, fyzicky i psychicky! Těší nás i další triumf v Team’s Trophy, což je pouze ve dvou jezdcích super výsledek! Musíme jednoznačně pochválit pořadatele, protože tratě byly špičkové a organizace klapala, prostě vše bylo výborné! Byl to balzám po tom Jumpu!“ 

Loix (2.) : „My jsme samozřejmě rádi, že po těch letošních martyriích se nám podařil návrat do té jezdecké špičky. Strašně jsme tu chtěli vyhrát, bohužel to nevyšlo, ale druhé místo bereme, je to slušný příděl bodů do šampionátu! Skvěle jsme si zazávodili a ještě dlouho budeme vzpomínat na ten těsný souboj s Fagasem o vítězství! Byla to náročná, ale velice pěkná rally!“

Hirvonen (3.) : „Byl to hezký závod, rozhodně lepší, než na Jumpu! Škoda, že jsme nejeli od začátku stejným tempem jako ke konci, ale třetí místo je nádherné a opět máme důležité body!“

Jean-Joseph (4.) : „Soutěž se nevyvíjela podle našich představ, velmi pomalu jsme se rozjížděli a nabrali ztrátu asi 10.vteřin. Potom jsme se zlepšovali a zajížděli jsme srovnatelné časy s Fagasem, ale v závěru, kdy jsme museli tlačit na pilu, přišla rozhodující ztráta. Havárie a následné technické problémy nás sesadily na 4.místo, takže víceméně zklamání!“

Gardemeister (5.) : „Úvodní čtyři erzety jsme byli s naším výkonem spokojení, chvíli jsme se drželi na třetím místě, pak ale nevím, co se stalo, že časy byly horší. Zřejmě to způsobila  vysoká teplota vzduchu a hlavně asfaltu vzhledem k pneumatikám, které nebyly asi optimální a klouzalo to. Jinak závod to byl pěkný, my jsme s výsledkem spokojení, zle na nás totiž dotíral Trelles, takže jsme rádi, že jsme to 5.místo nakonec udrželi!“

Trelles (6.) : „Pěkná soutěž, tratě nám seděly, takže jsme podali optimální výkon. Mohli jsme sice dosáhnout i na lepší příčky, ale i tak jsme spokojení!“

Betti (7.) : „Soutěž to byla velice pěkná, byly tu krásné a rychlé tratě, prostě se nám tady líbilo! S naším předvedeným výkonem a taky konečným výsledkem jsme samozřejmě maximálně spokojeni!“

Valoušek (8.) : „Jsme každopádně rádi, že se nám podařilo konečně bodovat! Mohlo to být i lepší, ráno jsme byli dokonce šestí, pak jsme ale klesli na desáté, museli jsme se škrábat zase nahoru a nakonec rozhodla až poslední vložka, na které jsme zajeli druhý čas, takže to ve finále na ten jeden bod vyšlo. Jinak tratě tady byly špičkové, sedělo nám to!“

Sibera (9.) : „Soutěž to byla velmi pěkná, tratě byly takové rychlejší, nám by vzhledem k našemu novému podvozku sice víc vyhovovaly utaženější, ale líbily se nám! Nicméně my jsme se dlouho pohybovali na bodech, nakonec to nevyšlo, což je trochu zklamání, ale hromada chyb vlastní vinou nás bohužel odsunula na 9.příčku!“ 

Sordó (12.) : „S dnešním závodem jsme maximálně spokojení, auto fungovalo, zajeli jsme to tady nejlíp ze svých zdejších startů, dokonce se nám povedlo zajet dva nejrychlejší časy! Byl to po všech stránkách skvělý závod!“

P.Solberg (13.) : „Já už teď jezdím pouze svátečně, takže jsem se výborně bavil! Byla tu skvělá trať a organizačně, myslím si, to byl asi nejlepší ročník tady ve Fryštáku! Výsledkově jsem sice mohl být i lepší, s tou dvoukolkou se to tady dá, bohužel někdy to nevycházelo, je to o rukách! Ale i tak jsem spokojený a hlavně jsem si výborně zazávodil!“

Kresta (17.) : „Šli jsme do závodu s tím, že chceme bodovat, nicméně na začátku jsme obuli špatné pneumatiky a klouzalo nám to, pak když jsme přezuli, tak to šlo a zrychlovali jsme. Bohužel ve finále jsme se nevyhnuli jezdeckým chybám, postihly nás i dvě penalizace, takže výsledek je zklamání. Ale jinak to byla výborná soutěž na pěkných tratích!“

Campos (19.) : „Závod byl naprosto špičkový, fantastické byly jak tratě, tak organizace! Jinak s výsledkem je náš tým velice spokojený, 11. a 19.místo je pro nás v dané konkurenci určitě skvělé!“


/ Loa /