VI. The Great Cross Rally 2006 Zlín-Podhoří, 15.dubna 2006
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 R. Hobza Fagaso - Moya Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 10 6:17
2 J. Pekař Panizzi - Panizzi Škoda Fabia WRC Red Bull 8 +0:12
3 P. Matulík Loix - Smeets Ford Focus WRC Roto Motorsport 6 +0:16
4 T. Pikner Duval - Pivato Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 5 +0:19
5 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Red Bull 4 +0:30
6 M. Baďura ml. Hirvonen - Lehtinen (J) Subaru Impreza WRC Radocar Motorsport 3 +0:34
7 Z. Mikl Ipatti - Kajula Toyota Corolla WRC ZedArt Racing 2 +0:47
8 D. Prokeš Gardemeister - Honkanen Mitsubishi Lancer WRC Marlboro Dealer Racing 1 +0:49
9 R. Seifert Kresta - Tománek Subaru Impreza WRC Roto Motorsport 0 +0:52
10 M. Baďura Grönholm - Rautiainen Ford Focus WRC Radocar Motorsport 0 +0:58
11 Jiří. Jandouš Märtin - Park Subaru Impreza WRC Red Bull 0 +1:01
12 M. Karlík Solberg - Mills Ford Focus WRC Karlík Motorsport 0 +1:09
13 R. Zicha Wilks - Pugh (J) Peugeot 206 WRC Red Bull Junior 0 +1:13
14 B. Sedláček Trelles - Christie Subaru Impreza WRC Viking Speed Racing 0 +1:35
15 M. Pospíšil Sibera - Jirátko Ford Focus WRC Seki Motorsport 0 +1:50
16 Jos. Jandouš Atkinson - MacNeall Mitsubishi Lancer EVO VI P.M.P. Rally Team 0 +1:55
17 P. Kovář Kovář - Řihák Lancia Delta HF Integrale Kovář Rally Team 0 +2:35
18 M. Dračka ml. Sordó - Martí (J) Citroën Saxo Kit Car Nestea MMD T.Racing 0 +3:10
19 D. Mikl Solá - Amigo (J) Mitsubishi Lancer EVO VII ZedArt Racing 0 +3:15
20 F. Vítů Cavigioli - Arena (J) Ford Focus WRC ZedArt Racing 0 +3:41
21 M. Dračka Campos - Magalhaes Citroën Saxo Kit Car Nestea MMD T.Racing 0 +4:34

Vítězové RZ:  Fagaso - 4,  Jean-Joseph - 4,  Panizzi - 3,  Loix - 1,  Duval - 1,  Gardemeister - 1,  Märtin - 1

Odstoupili
Triner (L.Macháň) - diferenciál
Travaglia (V.Křemeček) - motor

Teamy Značky
Marlboro Dealer Racing 10 Citroën 10
Red Bull 8 Škoda 8
Roto Motorsport  6  Ford 6
Radocar Motorsport 5 Subaru 5
ZedArt Racing 4 Mitsubishi 4
Karlík Motorsport 3  Toyota 3
Red Bull Junior 2  Peugeot 2
Viking Speed Racing 1  Lancia 1





„ZÁPADOEVROPANÉ OVLÁDLI NOVOZÉLANDSKOU ŠOTOLINU“

6.ročník Great Cross Rally otevřel letošní nabitý desetidílný šampionát 15.INTERCUP 2006. Po dlouhé zimní přestávce, kterou vyplnila znovuzrozená Extrem Rally (volný podnik), se tedy 15.dubna v tradiční lesní lokalitě ve Zlíně-Podhoří naplno rozhořela bitva o první letošní mistrovské body. Na startu se nakonec prezentovalo 23 posádek, pro které pořadatelé připravili celkem 8 rychlostních zkoušek na členité šotolinové trati. Přes zimu došlo k některým změnám ve vozovém parku, formovaly se i některé teamy, ale největší "rekonstrukcí" prošly nové pravidla, a tak všichni s napětím očekávali, jak vše bude fungovat v praxi. 
Držitel mistrovského poháru Emil Triner již před sezónou avízoval zásadní změnu, a to přechod na zcela nový podvozek své Fabie WRC. Někteří jeho nejbližší konkurenti proto tajně doufali, že by nová a dostatečně neotestovaná "zbraň" několikanásobného šampiona mohla aspoň ze začátku trpět pověstnými "dětskými nemocemi" a dříve téměř nedostižný Emilův skalp, by tudíž mohl být dosažitelnější!
To se potvrdilo hned na první rychlostní zkoušce, když si Triner na vlastní kůži vyzkoušel nové pravidlo o doteku nohou (penalizace 10s), navíc jízdní vlastnosti "syrového" podvozku nebyly na první pohled vůbec ideální a trojnásobný vítěz této soutěže nabral hned na začátku téměř půlminutové manko na čelo závodu. To opanoval trochu překvapivě velezkušený Španěl Fagaso, favorizovaný "šotolinový mág" Simon Jean-Joseph se ale ujal průběžného vedení po druhém testu. To si však příliš dlouho neužíval, když hned na další zkoušce postihla rodáka z Martiniku nehorázná smůla. Člen nově sestaveného týmu Red Bull měl zničehonic u své Fabie o jedno kolo míň, než je obvyklé, a přes veškerou snahu o jízdu "po třech" erzetu nedokončil. Následná třicetisekundová penalizace ho pak připravila o šance na výraznější úspěch. Vítězem třetí RZ byl nestárnoucí Gibo Fagaso, který se tak znovu vrátil do vedení. Za ním už ale číhali další "dravci", nejblíž byl Fagasův týmový kolega Francois Duval, jen o málo zpět byli Freddy Loix a Gilles Panizzi. Téměř zanedbatelné časové rozestupy však avizovaly následné tvrdé souboje mezi touto první čtveřicí, když ostatní už mírně zaostávali. Průběžné páté místo patřilo trochu nečekaně spíš asfaltovému Markko Ipattimu, jenž se představil s atraktivní Toyotou Corollou WRC. Skvělý výkon podával talentovaný junior Mikko Hirvonen, jemuž patřila průběžná šestá příčka a pochopitelné vedení Junior Trophy. Na bodech se v té chvíli pohybovali ještě Marcus Grönholm a Roman Kresta. Za očekáváním naopak zůstal Estonec Markko Märtin, který doplácel zejména na možná až příliš agresivní jízdu, z čehož pramenilo spoustu výletů mimo trať a pochopitelných časových ztrát. Nedařilo se ani nové akvizici týmu Marlboro Tonimu Gardemeisterovi, jenž doplatil na technické potíže v jedné z rychlostek. Kvalitní začátek měl ostřílený Gustavo Trelles, ale ani jemu se nevyhly problémy a penalizace. Pšenka nadále nekvetla ani Trinerovi, který se pohyboval nezvykle až kolem 10.místa. Na čtvrté zkoušce zavelel k útoku Gil Panizzi, jenž se po nejrychlejším čase posunul na třetí místo mezi dva belgické jezdce - druhého Duvala a čtvrtého Loixe. Těsný třísekundový náskok na čele si po polovině soutěže (po 4.RZ) stále udržoval španělský matador Fagaso. Ten je považován spíše za asfaltového specialistu, ke kvalitnímu výkonu na šotolině mu zřejmě kromě jiného dopomohl i nový zkušený spolujezdec Luis Moya. Na pátém úseku se trochu prohodilo pořadí na stupních vítězů, za lídrem Fagasem se objevil na 2.místě stále rychlejší Francouz Panizzi. Jen velmi těsně ale následovali zarputile bojující Belgičani v pořadí Loix a Duval. Senzační páté místo patřilo v té chvíli mladému Hirvonenovi, který už ale měl na první čtveřici asi 15.vteřinovou ztrátu. Jeho týmový soukmenovec Grönholm byl těsně za ním na výborném šesté příčce. Na body se mezitím vrátil ztrátu dohánějící Jean-Joseph, naopak po penalizaci se z pátého na osmé místo posunul Fin Ipatti, který jinak oslňoval velmi rychlými časy. RZ 6 se stala kořistí celého týmu Marlboro, když všichni jeho členové Fagaso, Duval a Gardemeister zajeli shodně nejrychlejší čas. Citroën Xsara WRC Španěla Fagasa vévodil v té chvíli průběžné výsledkové listině s osmivteřinovým náskokem na druhého Panizziho. Jen o tři sekundy za ním byli ve stejném čase "Fast" Freddy Loix a "Franta" Duval. Pátou pozici stále držel finský talent Hirvonen, jenž vedl juniorskou klasifikaci s více než půlminotovým náskokem na druhého Wilkse, o bronz mezi mladíky sváděli vyrovnaný souboj dva Španělé Dani Sordó a Dani Solá. Další rostoucí talent Travaglia odstoupil již na třetí RZ kvůli nefunkčnímu motoru. V průběhu předposlední erzety postrádala výsledková listina dalšího odpadlíka, kterým byl úřadující šampion Emil Triner. Důvodem jeho nedobrovolného konce rally byl rozlomený diferenciál. Fenomén Intercupu navíc odstupoval z nelichotivého 12.místa a vypadá to, že s obhajobou titulu to tentokrát bude mít zatraceně těžké! Před závěrečným měřeným úsekem výsledkům stále vládl Fagaso se slušným sedmisekundovým náskokem před "RedBullákem" Panizzim, na něj ztrácel prozatím třetí Duval pět sekund, dalších pět chybělo na "bednu" Loixovi. O konečném pořadí na stupních vítězů se tedy zdálo být už rozhodnuto. O páté místo si to měli rozdat v prozatím shodném čase Hirvonen s úřadujícím vicemistrem Jean-Josephem. Na zbylé dvě bodované pozice si dělalo zálusk hned několik adeptů - nekompromisní bitvu v závěru slibovali Ipatti, Kresta a Gardemeister, bez šancí nezůstával ani Grönholm. Bezchybnou jízdou si v poslední osmé zkoušce již nenechal vytoužené vítězství nikým vzít zkušený Fagaso, svůj náskok navíc navýšil na 12 vteřin a v cíli pochopitelně zářil štěstím, když se mu podařilo triumfovat v soutěži po dlouhých sedmi letech! Druhý Gilles Panizzi byl nakonec rád, že za sebou udržel oba belgické soupeře, když nakonec bronzový Freddy "Loa" po mocném finiši zaostal jen o čtyři sekundy za Francouzem. Nepopulární "brambora" tak zbyla na Francoise "Dudu" Duvala, jemuž se totálně nepovedla závěrečná erzeta a na téměř jisté stupně vítězů mu v cíli chyběli pouhé tři vteřiny! Souboj o pátou pozici pro sebe vyválčil přece jen zkušenější Jean-Joseph na úkor šestého Hirvonena. Pro mladého Fina je však toto umístění životním výsledkem, plný bodový zisk si navíc připsal do hodnocení Junior Trophy. Sedmé místo si z loňského ročníku zopakoval "karosář" Ipatti, poslední bodovanou příčku nakonec vybojoval další Fin Gardemeister. Deváté místo tedy zbylo na Romana Krestu, jemuž na body scházeli pouhé 3 sekundy, i tak ale byl s předvedeným výkonem spokojen. Desítku uzavíral jezdec týmu Radocar Marcus Grönholm, kterého o lepší umístění připravili zejména penalizace za "kopání", podobné peripetie jsou příčinou až jedenáctého místa Markko Märtina, jenž jinak dokáže být na šotolinových tratích hodně rychlý. Dvanáctý Solberg zažívá v posledních letech ústup z dřívější slávy zejména kvůli nekonkurenceschopné technice. Třínáctý absolutně dojel stříbrný junior Guy Wilks, čtrnácté místo je určitě zklamáním pro Uruguayce Trellese. Elitní patnáctku, jenž zajišťuje bodový přísun do klasifikace týmů uzavíral nováček Sibera, což je při minimu zkušeností určitě nepřehlédnutelný úspěch. Bronz mezi juniory nakonec těsně vybojoval Daniel Sordó, hodnocení Team's Trophy ovládl obhájce titulu Marlboro Dealer Racing, ve značkách byl nejlepší Citroën.
Co dodat závěrem? Great Cross Rally nabídla všem posádkam jistě pěkné svezení na dobře připravených a velice hezkých tratích, po organizační stránce vše klapalo, překvapivě zde vyšlo taky počasí, takže se dá říct, že lépe to dopadnout snad ani nemohlo. Pohled do výsledků naznačuje, že letos by mohl být šampionát zřejmě ještě vyrovnanější, než tomu bylo v posledních letech, zda se podaří čelo mistrovství opanujícímu Fagasovi opět husarský kousek v podobě prvenství, a hlavně jak se Triner vypořádá s novou technikou, to vše a ještě mnoho jiného na jezdce čeká na druhé letošní šotolinové soutěži, kterou obstará oblíbená Forest Rally.
     


V cíli Great Crossu:

Fagaso (1.místo) - "Je to tam! Téměř po sedmi letech se nám konečně podařilo zvítězit, i když v nedávné minulosti jsme k tomu měli několikrát velmi blízko, ale vyšlo to až dnes. Pomohl nám sice Triner odstoupením, Joseph penalizací, ale ono to tak někdy bývá a je to vítězství v rally! Pro nás to je obrovský úspěch! Po dnešku máme velké sebevědomí, navíc vedeme šampionát, takže na Forestu budeme opět útočit na 1.místo!" 

Panizzi (2.) - "Samozřejmě s 2.místem je velká spokojenost, jsme rádi, že se nám podařilo porazit takové jezdce jako je například "Loa"! Bylo to pěkné závodění, tratě se nám líbily, my jsme se soustředili na to, abychom nedělali zbytečné chyby, což se vyplatilo. Příště chceme být do první pětky!"

Loix (3.) - "Jelo se nám dobře, byla to velice hezká rally. Pořadí jsme v průběhu moc nesledovali, snažili jsme se jet  svoje tempo a tahle taktika se nakonec asi vyplatila. V dané konkurenci je třetí místo určitě úspěch, ale na nadcházející Forest Rally bysme se chtěli pokusit vybojovat nejvyšší příčku, což by nám vrátilo zpátky loni ztracenou prioritu!"

Duval (4.) - "Dneska to bylo tak střídavě oblačno. Začali jsme dobře, pak jsme ale trochu pokazili jednu erzetu a propadli se ze druhého na čtvrté místo. Bojovali jsme ale dál o "bednu", bohužel Freddy byl v závěru rychlejší."

Triner - "Jak jsme řekli už na začátku, letošní sezónu věnujeme vývoji nového podvozku, jehož výrobci bohužel nepočítali s takovým tím hrubším zacházením, které je v Intercupu nutností. Dneska se nám roztrhl zadní diferenciál, takže jsme museli odstoupit. Musíme zapracovat na vývoji některých dílů, které budeme muset vyrábět úplně nové a úplně jinak, takže příště budeme začínat od znova a uvidíme, zda se nám podaří zlepšit jízdní vlastnosti a spolehlivost."

Hirvonen (6.) - "Samozřejmě je to životní úspěch! Vůbec jsme neměli tak vysoké ambice v celkovém pořadí, soustředili jsme se spíš na Junior Trophy! Vrátili jsme se ke staré, ale osvědčené technice, což nám výrazně pomohlo. Doufáme, že to tak půjde dál!"

Ipatti (7.) - "Nádhera, nádhera, nádhera! Vůbec jsme nepočítali s tím, že na šotolině porazíme Toniho Gardemeistera a další, takže totální úspěch!"

Gardemeister (8.) - "Osmé místo je pro nás zklamání! Měli jsme na jedné vložce technické problémy s kolem, což nás stálo spoustu času. Na příštích závodech musí být výsledek podstatně lepší!"

Kresta (9.) - "Auto sice fungovalo na výbornou, bohužel některé chybičky nás stály umístění na bodech, ale i tak jsme s 9.místem v této konkurenci určitě spokojení."

Grönholm (10.) - "Pohybovali jsme se na bodech, bohužel penalizace nás srazila na 10.místo. Musíme se trochu sžít s novými pravidly. Ale je to začátek sezóny, auto fungovalo bezvadně, takže jsme docela spokojeni!"

Märtin (11.) - "Výsledek? Špatně! Špatně! Špatně! Ale dnes jsme to pojali trochu jako testování a příště už to bude určitě lepší!"

Wilks (13.) - "Je to pro nás mírné zklamání, jsme sice druzí v juniorech, ale chtěli jsme být výš v absolutním pořadí! Přes zimu jsme vůbec netrénovali, což se projevilo. Po dlouhé pauze musíme auto "dostat víc do ruky", takže příště už budeme mířit určitě výš!"

Trelles (14.) - "Krásné tratě! Jeli jsme se starou technikou a podle toho tedy vypadá i výsledek. Měli jsme technické problémy a celkem 40 sekund penalizací, s tím už se potom špatně závodí! Ale příště to bude jistě lepší!"

Sibera (15.) - "Jsme určitě spokojení! Při našem prvním startu v ostrém závodě Intercupu jsme si dali za cíl porazit pana Kováře, což se splnilo, nakonec se nám podařilo dojet na bodech pro tým, takže maximální spokojenost! Na Forestu bychom chtěli zase skončit v první patnáctce!"

Sordó (18.) - "Vzhledem k tomu, že jsme celou zimu prakticky nešáhli na auto a navíc nás dneska trápila chřipka, je výsledek přímo vynikající! Na dalším závodě už snad budeme v plné síle a určitě budeme rychlejší!"

Campos (21.) - "Bylo to super! Hodně jsme se sem těšili a dobře jsme si zazávodili. Vždy jsou tady hezké tratě!"

/ Loa /