VI. The Great Cross Rally 2006 |
Zlín-Podhoří, 15.dubna 2006 |
poř. |
soutěžící |
posádka |
N |
značka vozu |
team |
body |
čas |
1 |
R. Hobza |
Fagaso - Moya |
|
Citroën Xsara WRC |
Marlboro Dealer Racing |
10 |
6:17 |
2 |
J. Pekař |
Panizzi - Panizzi |
|
Škoda Fabia WRC |
Red Bull |
8 |
+0:12 |
3 |
P. Matulík |
Loix - Smeets |
|
Ford Focus WRC |
Roto Motorsport |
6 |
+0:16 |
4 |
T. Pikner |
Duval - Pivato |
|
Citroën Xsara WRC |
Marlboro Dealer Racing |
5 |
+0:19 |
5 |
V. Karlík |
Jean-Joseph - Boyere |
|
Škoda Fabia WRC |
Red Bull |
4 |
+0:30 |
6 |
M. Baďura ml. |
Hirvonen - Lehtinen (J) |
|
Subaru Impreza WRC |
Radocar Motorsport |
3 |
+0:34 |
7 |
Z. Mikl |
Ipatti - Kajula |
|
Toyota Corolla WRC |
ZedArt Racing |
2 |
+0:47 |
8 |
D. Prokeš |
Gardemeister - Honkanen |
|
Mitsubishi Lancer WRC |
Marlboro Dealer Racing |
1 |
+0:49 |
9 |
R. Seifert |
Kresta - Tománek |
|
Subaru Impreza WRC |
Roto Motorsport |
0 |
+0:52 |
10 |
M. Baďura |
Grönholm - Rautiainen |
|
Ford Focus WRC |
Radocar Motorsport |
0 |
+0:58 |
11 |
Jiří. Jandouš |
Märtin - Park |
|
Subaru Impreza WRC |
Red Bull |
0 |
+1:01 |
12 |
M. Karlík |
Solberg - Mills |
|
Ford Focus WRC |
Karlík Motorsport |
0 |
+1:09 |
13 |
R. Zicha |
Wilks - Pugh (J) |
|
Peugeot 206 WRC |
Red Bull Junior |
0 |
+1:13 |
14 |
B. Sedláček |
Trelles - Christie |
|
Subaru Impreza WRC |
Viking Speed Racing |
0 |
+1:35 |
15 |
M. Pospíšil |
Sibera - Jirátko |
|
Ford Focus WRC |
Seki Motorsport |
0 |
+1:50 |
16 |
Jos. Jandouš |
Atkinson - MacNeall |
|
Mitsubishi Lancer EVO VI |
P.M.P. Rally Team |
0 |
+1:55 |
17 |
P. Kovář |
Kovář - Řihák |
|
Lancia Delta HF Integrale |
Kovář Rally Team |
0 |
+2:35 |
18 |
M. Dračka ml. |
Sordó - Martí (J) |
|
Citroën Saxo Kit Car |
Nestea MMD T.Racing |
0 |
+3:10 |
19 |
D. Mikl |
Solá - Amigo (J) |
|
Mitsubishi Lancer EVO VII |
ZedArt Racing |
0 |
+3:15 |
20 |
F. Vítů |
Cavigioli - Arena (J) |
|
Ford Focus WRC |
ZedArt Racing |
0 |
+3:41 |
21 |
M. Dračka |
Campos - Magalhaes |
|
Citroën Saxo Kit Car |
Nestea MMD T.Racing |
0 |
+4:34 |
Vítězové
RZ: Fagaso
- 4, Jean-Joseph - 4, Panizzi - 3, Loix - 1,
Duval - 1, Gardemeister - 1, Märtin - 1
Odstoupili |
Triner (L.Macháň) - diferenciál |
Travaglia (V.Křemeček) - motor |
Teamy |
Značky |
Marlboro Dealer Racing |
10 |
Citroën |
10 |
Red Bull |
8 |
Škoda |
8 |
Roto Motorsport |
6 |
Ford |
6 |
Radocar Motorsport |
5 |
Subaru |
5 |
ZedArt Racing |
4 |
Mitsubishi |
4 |
Karlík Motorsport |
3 |
Toyota |
3 |
Red Bull Junior |
2 |
Peugeot |
2 |
Viking Speed Racing |
1 |
Lancia |
1 |
„ZÁPADOEVROPANÉ OVLÁDLI NOVOZÉLANDSKOU ŠOTOLINU“
6.ročník Great Cross Rally otevřel letošní
nabitý desetidílný šampionát
15.INTERCUP 2006. Po dlouhé zimní přestávce,
kterou vyplnila znovuzrozená Extrem Rally (volný podnik),
se tedy 15.dubna v tradiční lesní lokalitě ve
Zlíně-Podhoří naplno rozhořela bitva o první
letošní mistrovské body. Na startu se nakonec
prezentovalo 23 posádek, pro které pořadatelé
připravili celkem 8 rychlostních zkoušek na
členité šotolinové trati. Přes zimu došlo k
některým změnám ve vozovém parku, formovaly se i
některé teamy, ale největší "rekonstrukcí"
prošly nové pravidla, a tak všichni s
napětím očekávali, jak vše bude fungovat v
praxi.
Držitel mistrovského poháru Emil Triner již před
sezónou avízoval zásadní změnu, a to
přechod na zcela nový podvozek své Fabie WRC.
Někteří jeho nejbližší konkurenti proto tajně
doufali, že by nová a dostatečně neotestovaná "zbraň"
několikanásobného šampiona mohla aspoň ze
začátku trpět pověstnými "dětskými nemocemi" a
dříve téměř nedostižný Emilův skalp, by
tudíž mohl být dosažitelnější!
To se potvrdilo hned na první rychlostní zkoušce,
když si Triner na vlastní kůži vyzkoušel nové
pravidlo o doteku nohou (penalizace 10s), navíc
jízdní vlastnosti "syrového" podvozku nebyly na
první pohled vůbec ideální a
trojnásobný vítěz této soutěže nabral hned
na začátku téměř půlminutové manko na čelo
závodu. To opanoval trochu překvapivě velezkušený
Španěl Fagaso, favorizovaný "šotolinový
mág" Simon Jean-Joseph se ale ujal průběžného
vedení po druhém testu. To si však
příliš dlouho neužíval, když hned na
další zkoušce postihla rodáka z Martiniku
nehorázná smůla. Člen nově sestaveného týmu
Red Bull měl zničehonic u své Fabie o jedno kolo míň, než
je obvyklé, a přes veškerou snahu o jízdu "po
třech" erzetu nedokončil. Následná
třicetisekundová penalizace ho pak připravila o šance na
výraznější úspěch. Vítězem
třetí RZ byl nestárnoucí Gibo Fagaso, který
se tak znovu vrátil do vedení. Za ním už ale
číhali další "dravci", nejblíž byl Fagasův
týmový kolega Francois Duval, jen o málo zpět byli
Freddy Loix a Gilles Panizzi. Téměř zanedbatelné
časové rozestupy však avizovaly následné
tvrdé souboje mezi touto první čtveřicí, když
ostatní už mírně zaostávali. Průběžné
páté místo patřilo trochu nečekaně
spíš asfaltovému Markko Ipattimu, jenž se
představil s atraktivní Toyotou Corollou WRC. Skvělý
výkon podával talentovaný junior Mikko Hirvonen,
jemuž patřila průběžná šestá příčka a
pochopitelné vedení Junior Trophy. Na bodech se v
té chvíli pohybovali ještě Marcus Grönholm a
Roman Kresta. Za očekáváním naopak zůstal Estonec
Markko Märtin, který doplácel zejména na
možná až příliš agresivní jízdu, z
čehož pramenilo spoustu výletů mimo trať a pochopitelných
časových ztrát. Nedařilo se ani nové akvizici
týmu Marlboro Tonimu Gardemeisterovi, jenž doplatil na
technické potíže v jedné z rychlostek.
Kvalitní začátek měl ostřílený Gustavo
Trelles, ale ani jemu se nevyhly problémy a penalizace.
Pšenka nadále nekvetla ani Trinerovi, který se
pohyboval nezvykle až kolem 10.místa. Na čtvrté
zkoušce zavelel k útoku Gil Panizzi, jenž se po
nejrychlejším čase posunul na třetí místo
mezi dva belgické jezdce - druhého Duvala a
čtvrtého Loixe. Těsný třísekundový
náskok na čele si po polovině soutěže (po 4.RZ) stále
udržoval španělský matador Fagaso. Ten je
považován spíše za asfaltového specialistu,
ke kvalitnímu výkonu na šotolině mu zřejmě kromě
jiného dopomohl i nový zkušený spolujezdec
Luis Moya. Na pátém úseku se trochu prohodilo
pořadí na stupních vítězů, za lídrem
Fagasem se objevil na 2.místě stále
rychlejší Francouz Panizzi. Jen velmi těsně ale
následovali zarputile bojující Belgičani v
pořadí Loix a Duval. Senzační páté
místo patřilo v té chvíli mladému
Hirvonenovi, který už ale měl na první čtveřici asi
15.vteřinovou ztrátu. Jeho týmový soukmenovec
Grönholm byl těsně za ním na výborném
šesté příčce. Na body se mezitím
vrátil ztrátu dohánějící
Jean-Joseph, naopak po penalizaci se z pátého na
osmé místo posunul Fin Ipatti, který jinak
oslňoval velmi rychlými časy. RZ 6 se stala kořistí
celého týmu Marlboro, když všichni jeho
členové Fagaso, Duval a Gardemeister zajeli shodně
nejrychlejší čas. Citroën Xsara WRC Španěla
Fagasa vévodil v té chvíli průběžné
výsledkové listině s osmivteřinovým
náskokem na druhého Panizziho. Jen o tři sekundy za
ním byli ve stejném čase "Fast" Freddy Loix a "Franta"
Duval. Pátou pozici stále držel finský talent
Hirvonen, jenž vedl juniorskou klasifikaci s více než
půlminotovým náskokem na druhého Wilkse, o bronz
mezi mladíky sváděli vyrovnaný souboj dva
Španělé Dani Sordó a Dani Solá.
Další rostoucí talent Travaglia odstoupil již na
třetí RZ kvůli nefunkčnímu motoru. V průběhu
předposlední erzety postrádala výsledková
listina dalšího odpadlíka, kterým byl
úřadující šampion Emil Triner. Důvodem jeho
nedobrovolného konce rally byl rozlomený
diferenciál. Fenomén Intercupu navíc odstupoval z
nelichotivého 12.místa a vypadá to, že s obhajobou
titulu to tentokrát bude mít zatraceně těžké! Před
závěrečným měřeným úsekem výsledkům
stále vládl Fagaso se slušným
sedmisekundovým náskokem před "RedBullákem"
Panizzim, na něj ztrácel prozatím třetí Duval pět
sekund, dalších pět chybělo na "bednu" Loixovi. O
konečném pořadí na stupních vítězů se tedy
zdálo být už rozhodnuto. O páté
místo si to měli rozdat v prozatím shodném čase
Hirvonen s úřadujícím vicemistrem Jean-Josephem.
Na zbylé dvě bodované pozice si dělalo zálusk hned
několik adeptů - nekompromisní bitvu v závěru slibovali
Ipatti, Kresta a Gardemeister, bez šancí
nezůstával ani Grönholm. Bezchybnou jízdou si v
poslední osmé zkoušce již nenechal
vytoužené vítězství nikým vzít
zkušený Fagaso, svůj náskok navíc
navýšil na 12 vteřin a v cíli pochopitelně
zářil štěstím, když se mu podařilo triumfovat v
soutěži po dlouhých sedmi letech! Druhý Gilles Panizzi
byl nakonec rád, že za sebou udržel oba belgické soupeře,
když nakonec bronzový Freddy "Loa" po mocném
finiši zaostal jen o čtyři sekundy za Francouzem.
Nepopulární "brambora" tak zbyla na Francoise "Dudu"
Duvala, jemuž se totálně nepovedla závěrečná
erzeta a na téměř jisté stupně vítězů mu v
cíli chyběli pouhé tři vteřiny! Souboj o pátou
pozici pro sebe vyválčil přece jen
zkušenější Jean-Joseph na úkor
šestého Hirvonena. Pro mladého Fina je však
toto umístění životním výsledkem,
plný bodový zisk si navíc připsal do
hodnocení Junior Trophy. Sedmé místo si z
loňského ročníku zopakoval "karosář" Ipatti,
poslední bodovanou příčku nakonec vybojoval
další Fin Gardemeister. Deváté místo
tedy zbylo na Romana Krestu, jemuž na body scházeli pouhé
3 sekundy, i tak ale byl s předvedeným výkonem spokojen.
Desítku uzavíral jezdec týmu Radocar Marcus
Grönholm, kterého o lepší
umístění připravili zejména penalizace za
"kopání", podobné peripetie jsou příčinou
až jedenáctého místa Markko Märtina, jenž
jinak dokáže být na šotolinových
tratích hodně rychlý. Dvanáctý Solberg
zažívá v posledních letech ústup z
dřívější slávy zejména kvůli
nekonkurenceschopné technice. Třínáctý
absolutně dojel stříbrný junior Guy Wilks,
čtrnácté místo je určitě zklamáním
pro Uruguayce Trellese. Elitní patnáctku, jenž
zajišťuje bodový přísun do klasifikace týmů
uzavíral nováček Sibera, což je při minimu
zkušeností určitě nepřehlédnutelný
úspěch. Bronz mezi juniory nakonec těsně vybojoval Daniel
Sordó, hodnocení Team's Trophy ovládl
obhájce titulu Marlboro Dealer Racing, ve značkách byl
nejlepší Citroën.
Co dodat závěrem? Great Cross Rally nabídla všem
posádkam jistě pěkné svezení na dobře
připravených a velice hezkých tratích, po
organizační stránce vše klapalo, překvapivě zde
vyšlo taky počasí, takže se dá říct, že
lépe to dopadnout snad ani nemohlo. Pohled do výsledků
naznačuje, že letos by mohl být šampionát zřejmě
ještě vyrovnanější, než tomu bylo v
posledních letech, zda se podaří čelo mistrovství
opanujícímu Fagasovi opět husarský kousek v podobě
prvenství, a hlavně jak se Triner vypořádá s novou
technikou, to vše a ještě mnoho jiného na jezdce
čeká na druhé letošní
šotolinové soutěži, kterou obstará
oblíbená Forest Rally.
V cíli Great Crossu:
Fagaso (1.místo) - "Je
to tam! Téměř po sedmi letech se nám konečně podařilo
zvítězit, i když v nedávné minulosti jsme k tomu
měli několikrát velmi blízko, ale vyšlo to až
dnes. Pomohl nám sice Triner odstoupením, Joseph
penalizací, ale ono to tak někdy bývá a je to
vítězství v rally! Pro nás to je obrovský
úspěch! Po dnešku máme velké
sebevědomí, navíc vedeme šampionát, takže
na Forestu budeme opět útočit na 1.místo!"
Panizzi (2.) - "Samozřejmě s
2.místem je velká spokojenost, jsme rádi, že se
nám podařilo porazit takové jezdce jako je
například "Loa"! Bylo to pěkné závodění,
tratě se nám líbily, my jsme se soustředili na to,
abychom nedělali zbytečné chyby, což se vyplatilo.
Příště chceme být do první pětky!"
Loix (3.) - "Jelo se nám
dobře, byla to velice hezká rally. Pořadí jsme v průběhu
moc nesledovali, snažili jsme se jet svoje tempo a tahle taktika
se nakonec asi vyplatila. V dané konkurenci je třetí
místo určitě úspěch, ale na
nadcházející Forest Rally bysme se chtěli pokusit
vybojovat nejvyšší příčku, což by
nám vrátilo zpátky loni ztracenou prioritu!"
Duval (4.) - "Dneska to bylo
tak střídavě oblačno. Začali jsme dobře, pak jsme ale trochu
pokazili jednu erzetu a propadli se ze druhého na čtvrté
místo. Bojovali jsme ale dál o "bednu", bohužel Freddy
byl v závěru rychlejší."
Triner - "Jak jsme řekli už na
začátku, letošní sezónu věnujeme
vývoji nového podvozku, jehož výrobci bohužel
nepočítali s takovým tím hrubším
zacházením, které je v Intercupu nutností.
Dneska se nám roztrhl zadní diferenciál, takže
jsme museli odstoupit. Musíme zapracovat na vývoji
některých dílů, které budeme muset vyrábět
úplně nové a úplně jinak, takže
příště budeme začínat od znova a uvidíme,
zda se nám podaří zlepšit jízdní
vlastnosti a spolehlivost."
Hirvonen (6.) - "Samozřejmě je
to životní úspěch! Vůbec jsme neměli tak vysoké ambice v celkovém
pořadí, soustředili jsme se spíš na Junior Trophy! Vrátili jsme se ke
staré, ale osvědčené technice, což nám výrazně pomohlo. Doufáme, že to
tak půjde dál!"
Ipatti (7.) - "Nádhera,
nádhera, nádhera! Vůbec jsme nepočítali s
tím, že na šotolině porazíme Toniho Gardemeistera
a další, takže totální úspěch!"
Gardemeister (8.) -
"Osmé místo je pro nás zklamání!
Měli jsme na jedné vložce technické problémy s
kolem, což nás stálo spoustu času. Na
příštích závodech musí být
výsledek podstatně lepší!"
Kresta (9.) - "Auto sice
fungovalo na výbornou, bohužel některé chybičky
nás stály umístění na bodech, ale i tak
jsme s 9.místem v této konkurenci určitě
spokojení."
Grönholm (10.) -
"Pohybovali jsme se na bodech, bohužel penalizace nás srazila na
10.místo. Musíme se trochu sžít s novými
pravidly. Ale je to začátek sezóny, auto fungovalo
bezvadně, takže jsme docela spokojeni!"
Märtin (11.) -
"Výsledek? Špatně! Špatně! Špatně! Ale dnes
jsme to pojali trochu jako testování a
příště už to bude určitě lepší!"
Wilks (13.) - "Je to pro
nás mírné zklamání, jsme sice
druzí v juniorech, ale chtěli jsme být výš
v absolutním pořadí! Přes zimu jsme vůbec
netrénovali, což se projevilo. Po dlouhé pauze
musíme auto "dostat víc do ruky", takže
příště už budeme mířit určitě výš!"
Trelles (14.) -
"Krásné tratě! Jeli jsme se starou technikou a podle toho
tedy vypadá i výsledek. Měli jsme technické
problémy a celkem 40 sekund penalizací, s tím už
se potom špatně závodí! Ale příště
to bude jistě lepší!"
Sibera (15.) - "Jsme určitě
spokojení! Při našem prvním startu v ostrém
závodě Intercupu jsme si dali za cíl porazit pana
Kováře, což se splnilo, nakonec se nám podařilo dojet na
bodech pro tým, takže maximální spokojenost! Na
Forestu bychom chtěli zase skončit v první patnáctce!"
Sordó (18.) - "Vzhledem
k tomu, že jsme celou zimu prakticky nešáhli na auto a
navíc nás dneska trápila chřipka, je
výsledek přímo vynikající! Na
dalším závodě už snad budeme v plné
síle a určitě budeme rychlejší!"
Campos (21.) - "Bylo to super! Hodně jsme se sem těšili a dobře jsme si zazávodili. Vždy jsou tady hezké tratě!"
/ Loa /