ENDVIEW 2007 aneb „TRINERŮV PÁTÝ TITUL“

Letos se zaběhlé soukolí Intercupu roztočilo již po šestnácté. Nejstarší RC Rally šampionát v Republice znovu nabídl velmi rozmanité závody a vyrovnané souboje. Dočkali jsme se i nejednoho překvapení, ale popořádku.... 
Předstartovní prognózy hovořily o několika favoritech na mistrovský titul. Ten z loňského ročníku obhajoval Gibo Fagaso, takže se s tímto velezkušeným Španělem muselo opět vážně počítat. Jméno jeho největšího konkurenta z minulé sezóny Simona Jean-Josepha bylo při předsezónních úvahách o celkovém vítězi mistráku vyslovováno asi nejčastěji. Je pravda, že tento rychlý Martiničan byl v posledních letech vždy velmi blízko kýženému titulu! Několikanásobný mistr Emil Triner nastupoval s novou technikou a před startem se nevědělo, jak se s ní „Éma“ dokáže prosadit. Loni totiž absolvoval jen pár soutěží, kdy ještě neměl k dispozici konkurenceschopný podvozek a většina jeho zkušených soupeřů přes ten Trinerův „mrtvý rok“ docela zrychlila. Mezi takové „zrychlující esa“ patří například i Gil Panizzi, Francois Duval, Toni Gardemeister, či ostřílený Freddy Loix, tomu se po nepovedené sezóně však příliš mnoho šancí na velký úspěch nedávalo. Mezi dalšími adepty na špičkové umístění byl taky ambiciózní Pavel Sibera, který měl za sebou sice jen jednu sezónu, svoji rychlost ale už stihl prokázat. Počítalo se taky se známým Miko Hirvonenem, což je nejrychlejší jezdec kategorie Junior Trophy, jenž už nejednou pořádně „zatopil“ i těm nejlepším v absolutní špičce! Ale nikdo z dalších jezdců nebyl bez šance! Vše bylo samozřejmě ještě otevřené....

Letošní devítidílný šampionát zahajovala 6.Caterpillar Rally, odehrávající se tradičně na kluzkých asfaltech ve zlínském nadzemním parkovišti. Tam bylo připraveno 9 rychlostních zkoušek, bohužel, ne pro všech 41.startujících. Úplně poprvé bylo totiž použito pravidlo o omezení startovního pole a po dvou takzvaných „kvalifikačních“ erzetách pokračovalo v soutěži nejrychlejších 30 borců. Od začátku byly k vidění velmi těsné souboje na všech frontách! O první letošní vítězství spolu prakticky po celou rally válčili Freddy Loix a „navrátilec“ Triner, jenž svou rychlostí vyvrátil spekulace o svých jezdeckých i technických kvalitách! Zpočátku se zmíněné dvojice držel taky Pavel Sibera, bývalí kolegové Emil a Freddy však svým pekelným tempem všem ostatním postupně ujížděli a několikrát si prohodili post na čele závodu. Vyrovnaný boj o desetinky nakonec vyhrál „Velký“ Triner a připsal si na své konto plný počet bodů. Druhý „flek“ v cíli patřil o tři sekundy pomalejšímu „Fast Freddymu“, pro bronz si dojel Pavel Sibera, který neskrýval svou velkou spokojenost. Jezdecké zaváhání a penalizaci z úvodu musel po celou soutěž dohánět „Fransoá“ Duval, jehož impozantní výkon byl odměněn čtvrtým místem. O pátou příčku svedli tuhý boj dva generačně rozdílní jezdci - Fagaso a Hirvonen. Nakonec tahal za delší konec mladý Fin, ostřílený Gibo nevstoupil do sezóny zrovna podle svých představ a ve finále byl rád, že uhájil šestou pozici před italsko-belgickou posádkou Betti-Miclotte. Poslední bod bral po vyrovnaném výkonu Toni Gardemeister.

Dalším podnikem byla šotolinová Great Cross Rally, 7.ročník této soutěže přivítal na startu 36 dvojic. Závod trochu poznamenal mírně deštivý úvod, pak se ale počasí umoudřilo a většina z 8. rychlostek se odehrála na vesměs suchém podkladu. V lesích na Podhoří dokazoval svou rychlost znovu nekompromisní Emil Triner. Tentokrát se ho zdatně držel jeho letos nový týmový kolega Pavel Sibera, pak však přišel českým jezdcem nechtěný kontakt nohy a jedoucího Fordu a následná penalizace ho srazila na 6.místo. O post za Trinerovými zády svádělo souboj několik rychlých pilotů a pořadí se neustále měnilo. Ve druhé polovině rally se skvělými časy prezentoval nepravidelně startující Petter Solberg, který se po posunu na 2.příčku ještě odvážil dostat pod tlak vedoucího Trinera. A částečně se to zkušenému Norovi povedlo, když „Emil“ v závěru trošku chyboval, nakonec se ale přece jen mohl radovat z dalšího vítězství, které uhájil o pouhou 1 vteřinu! „Péťa“ Solberg tedy zůstal druhý a jeho výkon byl pro mnohé konkurenty překvapující. O poslední volné místo na bedně spolu svedli válku Loix, Duval a Gardemeister. Po výborném závěru se z bronzové pozice těšil Belgičan Loix, nepopulární „brambora“ zbyla nakonec na Toniho „Garde“, za ním soutěž dokončil jeho kolega z týmu Marlboro Francois Duval. Těsný souboj o zbylé pozice na bodech strhl v závěru na svou stranu Francouz Gil Panizzi, jenž dojel šestý. Sedmé místo vybojoval trochu zklamaný Pavel Sibera připisující si premiérové body na šotolině. O poslední bod za osmou příčku spolu svedli rovnocennou bitvu dva úřadující mistři - Gialberto Fagaso a nejrychlejší junior všech dob Miko Hirvonen. Tomu se podařilo po vydařené finální vložce odsunout za svá finská záda Španěla Fagasa. Loňský vítěz byl z 9.místa očividně rozladěný, navíc mu v cíli na „Hirvoša“ scházela jen jediná sekunda! Spokojeností neoplýval ani další favorizovaný jezdec - Simon Jean-Joseph. Martiničan ve službách týmu Top Run vstoupil do sezóny s novým podvozkem vlastní konstrukce, ten mu ale nepřinesl očekávanou rychlost a naopak ho trápil nejrůznějšími technickými potížemi.

Následující soutěží byla oblíbená Forest Rally, která se letos konala jubilejně podesáté. Zde bylo pro 34 startujících jezdců připraveno 9 poměrně nových erzet na nezpevněném povrchu. Nově sestavená pořadatelská dvojice („Pospec“ a „Peki“) přichystala na velké možnosti skýtající Lesní čtvrti zcela novou a neokoukanou koncepci tratí, zejména úseky „Žumpa“ a „Myokardus“ byly velmi náročné, ale zároveň zajímavé a atraktivní! Stylem start-cíl závod ovládl znovu nezastavitelný Emil Triner a v pohodě zvítězil s náskokem 24.sekund. Jeho pronásledovatelé mu to však mírně usnadnili, jelikož se mnozí z nich nevyvarovali nejrůznějších penalizací, hlavně za sražené cílové značení. Po dramatické koncovce se z druhého místa radoval Freddy Loix, který jel i s dvacetivteřinovým penalizačním mankem neskutečně rychle. Poslední volný stupínek na bedně obsadil loňský šampión Gialberto Fagaso, který si tak spravil chuť po nepovedeném úvodu sezóny. Po celou rally se na 2.pozici držel stále rychlejší Sibera, v rozhodující poslední zkoušce však zachyboval, navíc trefil cíl a musel se chtě-nechtě spokojit se čtvrtou příčkou. V pořadí následoval kvalitami oplývající Gilles Panizzi, stejný typ vozu - tedy Impreza WRC - byla i na šestém místě, pro které si dojel „Toník“ Gardemeister. Parádní sedmý „flek“ absolutně obsadil vítěz juniorů Wilks, svůj první bod zatím kratičké kariéry si domů odvážel Ondra Přikryl.

Prostřední třetinu mistráku zahájil 3.ročník Michelin Rally, jenž se konala na pěkných šotolinách ve Hvozdné. Na programu bylo 12 erzet rozdělených letos poprvé do dvou dnů. V pátek se však kvůli náhlému šílenému přívalovému dešti stihl odjet pouze jeden měřený úsek, další dva musely být pro nesjízdnost tratí zrušeny. V sobotu ráno se početná skupina obětavých pořadatelů (v některých případech docela „podroušených“ po předešlém večírku) vrhla na vysoušení a úpravu rychlostních zkoušek. Druhý den se tedy mohly konečně naplno rozhořet další souboje na zbývajících 9.testech. Na start sobotní části nastoupilo 27 posádek, z původních 30.startujících. Nejrychleji si počínal vítěz páteční vložky Triner, jenž jel znovu své drtivé tempo a pomalu si budoval náskok na své pronásledovatele. Těch bylo, jako vždy, víc, než dost! Na pozici za Emilovou Škodovkou se v průběhu Michelin Rally vystřídalo hned několik dravců, jako Duval, Thiry, Přikryl, či Fagaso, posledně jmenovaný Španěl však musel náhle odstoupit s poruchou motoru své Xsary, výsledkovou listinu opustil i trápící se Jean-Joseph, jenž kvůli zlobivé technice pokračoval ve svém nevalném tažení sezónou. Dávku smůly si vybral tentokrát i Freddy „Loa“, který si již úvodní den připsal půlminutovou penalizaci (potíže s elektronikou) a pokračoval v soutěži bez naděje na výraznější úspěch. Závěr rally nechtěně zdramatizoval zatím v klidu vedoucí Emil Triner, jenž obdržel desetisekundové „penále“ za dotyk nohou. Vyrovnaná skupinka několika jezdců, soupeřících o bednu, tak dostala naději na konečné vítězství! Na 1.místě se ale nakonec žádné „překvápko“ nekonalo, Triner dokázal udržet nervy na uzdě a po čtvrté v řadě letos odjížděl domů jako nejrychlejší „chlap“ víkendu! Pro stříbrnou pozici si překvapivě dojel Ondra Přikryl, což byl při jeho první sezóně životní a konkurencí nečekaný úspěch! Další dva piloti však měli v cíli stejný součet časů jako on, rozhodoval tak lepší výsledek z 1.RZ. Bronzový byl nakonec Gil Panizzi, jenž předvedl výborný výkon, „až“ jako čtvrtý byl klasifikován Belgičan Bruno Thiry, který tak dokázal, že i při svých občasných startech může stále pomýšlet na čelní příčky. Za legendou závod dokončil jeho krajan Duval, jenž předvedl velice rychlou a stabilní jízdu. Za „Frantovými“ zády následoval Toni Gardemeister, body za 7.místo bral se svým Fordem Pavel Sibera, v souboji dvou „domácích Micheliňáků“ o poslední bodovanou příčku byl nakonec lepší Ital Betti před Valouškem. Premiérový triumf mezi juniory zaznamenal překvapivě Tomáš Lysák.

Nejstarší, nejdelší, nejtěžší, nejprestižnější - tak by se dal charakterizovat závod, který přepůlil sezónu. Slavná Tour de Cabin International Rally přivítala v Bratřejově závodníky již po patnácté. Odvážlivců se tentokrát našlo 31, mezi nimi byli taky reprezentanti z českého šampionátu RC Tábor. Na posádky čekalo během dvou dnů  celkem 17 rychlostních zkoušek na obou površích. V pátek se odehrálo tradičních 5 asfaltových testů u fotbalového hřiště. Tam se svou Xsarou nakonec dominoval asfaltově laděný Duval. Druhý byl po úvodní etapě další „Belgán“ Loix, skvělé třetí místo prozatím hájil junior Sordó, který se stal velkým překvapením dne, podobně jako další mladíci Pons (8.) a Cavigioli (10.). Na závěrečné páteční vložce měl nečekané technické problémy do té doby pátý Triner, když ho „opustil“ závěs kola u jeho Fábie, vedoucí muž průběžné tabulky tak „chytl“ půlminutovou penalizaci a propadl se pořadím zhruba o 10 míst. Obhájce loňského bratřejovského vítězství Gibo Fagaso, jenž startoval jako první, trefil v úvodní erzetě cílovou bránu (penalizace), na následující vložce se po drobné havárii (a další penalizaci), jeho ztráta ještě víc prohloubila a Španěl byl tak již bez naděje na slušný výsledek. Nic ale nebylo zas tak úplně ztraceno, vždyť na soutěžící čekaly ještě sobotní tři dlouhé a náročné etapy, kde, jak bývá zvykem, může být vše jinak! A taky bylo! 12 sobotních erzet se v horských lesích „lámal chléb“. Impozantní jízdou se neuvěřitelně rychlý Emil Triner postupně prokousával pořadím vpřed a tři vložky před cílem dokonce vedl! To mu ale dlouho nevydrželo, jelikož se „na krev“ jedoucí pilot týmu Roto dopustil v předposledním testu velkých chyb. Klesl na 4.příčku a dostal se do „skrumáže“ těsně bojujících jezdců. Závěrečný úsek celé Tour de Cabin byl snad nejnapjatější a nejhektičtější v celé historii Intercupu! Šanci na vítězství mělo ve finále 6 soutěžících. Takovou vyrovnanost po dvoudenním zápolení na těžkých tratích nikdo nečekal! Nakonec se stabilně jedoucí Focusy Loixe a Sibery po velkém boji setkaly v cíli ve shodném čase! Dle pravidel pak o lepším umístění rozhodl čas z RZ 1. Z premiérového prvenství se radoval Pavel Sibera, na „Loana“ zbylo místo druhé. Jen o sekundu pomalejší byl v cíli třetí „Garďák“. Na Trinera zůstal čtvrtý „flek“, přesto „Éma“ stále s přehledem hájil 1.příčku v průběžné tabulce šampionátu. Interní válka dvou Belgičanů vyzněla lépe pro Duvala, když o dvě sekundy zaostal šestý Thiry. S menším odstupem si pro 7.místo dojel „galský kohout“ Panizzi, poslední bodovaná pozice náležela strakonickému Radku Pavlišovi. Těsně za ním skončil na šotolině vynikající Guy Wilks, jenž vyhrál kategorii mladíků.

Posledním dvoudenním závodem byla 4.Jump Rally. Harmonogram obsahoval 9 rychlostních zkoušek, povrchem byla jak šotolina, tak především asfalt. Do Nedachlebic se sjelo 30.členné pole startujících. Nečekaně zde absentoval vedoucí jezdec tabulky Triner. „Chtěl bych zdramatizovat šampionát“ odpověděl s úsměvem Emil na otázku, proč zde chybí. Poprvé zde byl vyzkoušen pořadatelem vytvořený systém startů na hodiny a elektronické měření reálných časů, bohužel však vše nefungovalo na 100%. Úvodní páteční etapu tvořily 3 RZ na asfaltech a závodilo se pozdě večer za umělého osvětlení. Nejlépe si počínal „Marlboroman“ Gibo Fagaso, jenž předvedl pěkný a vyrovnaný výkon a stal se nejrychlejším mužem první etapy, Druhé místo pak po pátku patřilo v součtu o dvě sekundy pomalejšímu Subaru Fina Gardemeistera. O deset vteřin zpět byl na fantastickém třetím místě Marco Cavigioli, jemuž asfalty svědčí. Mladý Ital tak vedl kategorii Junior Trophy. Dvě vteřiny na něj ztrácelo další juniorské překvapení Toshi Arai. Další den ráno se pak závodilo na nově vybudovaných a nelehkých šotolinových úsecích. Pořadí se zde začalo dramaticky měnit. Vedoucí Fagaso měl u svého Citroënu technické potíže a klesl na šestou příčku. Po skvělém výkonu se na 1.místo dokázal propracovat Gil Panizzi. Vedení v soutěži si pak tento už zkušený „Frantík“ dokázal pohlídat i na závěrečných opět asfaltových erzetách. Gil si tak dojel pro své první vítězství v soutěži Intercupu. Druhý v cíli byl vyrovnaně jedoucí Fin Gardemeister, senzační třetí místo vybojoval se svým Peugeotem Guy Wilks, který byl znovu nejlepší mezi juniory. Stíhací jízdu po předchozích ztrátách předvedl nakonec čtvrtý Francois Duval, jenž dokázal v závěru přeskočit tentokrát nevýrazného Loixe. Šesté místo se podařilo i přes problémy s technikou vyzávodit Gibo Fagasovi, jeho krajan Sordó si poprvé připsal na své konto absolutní body za 7.pozici. Mladý Španěl byl zároveň i stříbrným „ogárkem“ v juniorech. Bod za osmé místo si vyjel Ondra Přikryl, který jel zase výborně, zle ho ale tentokrát trápila technika. Ta vyřadila z bojů již v úvodu soutěže Pavla Siberu, který byl nucen odstoupit s poruchou elektroniky pohonné jednotky.

Po srpnové přestávce, kterou vyplnily „Setkání mistrů“ v Táboře a tradiční Barum Rally, byla na programu poslední třetina mistrovství. Tu zahájil 10.ročník Criterium Fryšták. Na další zápolení o cenné body se vydalo 30 jezdců. Po loňském vzoru bylo v areálu firmy ObalPrint vytyčeno 10 rychlostek. „Asfaltové šílenství“ se na rychlých fryštáckých tratích odehrávalo v režii démonického „Fransoá“ Duvala. Ten byl jednoznačně nejrychlejší, v druhé půli závodu ho však postihly smolné problémy s poloosou a následná čtvrtminutová ztráta ho zřejmě stála vytoužené vítězství. „Franta“ se po skvělé stíhací jízdě nakonec dokázal probít alespoň na místo třetí. Velmi vyrovnaný souboj o vítězství skončil letos podruhé remízou dvou jezdců. Fagaso i Triner měli v konečném účtování naprosto shodný čas, opět tak musela rozhodnout lépe zajetá první vložka. V tomto směru měl navrch „E.T.“ Triner a připsal si na své konto dalších 10 bodů! Stříbrný post tedy zůstal na Giba Fagasa, pro něhož to byl letošní nejlepší výsledek. Za třetím „Dudu“ Duvalem se umístil Pavel Sibera, jenž nakonec odolal ataku pátého Freddyho Loixe. Jeho kolega ze stáje Top Run Gil Panizzi si připsal body za místo šesté. Za ním dojel velmi rychlý Ondra Přikryl, kterého o lepší výsledek připravily zejména zdravotní potíže. Svůj premiérový „velký“ bod zaznamenal talentovaný Xavi Pons, jenž byl zároveň i nejrychlejším juniorem. Tento Španěl dokázal se svým Mitsubishi po hektickém souboji do poslední vložky porazit i zkušeného „Garďáka“ a druhého mladíka v cíli Wilkse.

V rychlém sledu následovala další asfaltová soutěž 8.Lukovský Rallysprint. Na různorodých a pestrých tratích bylo připraveno 8 měřených testů. V Lukově se tradičně schází velmi početné startovní pole, v tomto ohledu padl tentokrát rekord, když se na start postavilo 42 soutěžících! Od začátku diktoval tempo čtyřnásobrný vítěz této rally „Fast Freddy“ Loix, ve druhé půli závodu však převzal otěže fantasticky jedoucí Francois Duval a zaslouženě zvítězil. „Loa“ si s přehledem pohlídal druhou pozici. O bronz se bojovalo až do poslední chvíle. Nakonec svou druhou bednu kariéry vybojoval stále rychlejší Ondra Přikryl, na oba Belgičany však měl na v cíli již menší odstup. Skvělé čtvrté místo obsadil Fin Jusso Pykälistö. „Lukovský specialista“ se objevil v Intercupu opět po roce, proto je tento jeho výsledek ve stále tvrdší konkurenci úctyhodný! Jindy nepolapitelný Emil Triner měl na začátku ztrátu způsobenou technickou závadou, po zbytek rally musel hodně šlapat na plyn své Škodovky a po výborné stíhací jízdě byl v cíli jako pátý. To mu však zas tolik nevadilo, neboť mu tento bodový zisk již s předstihem zajistil titul mistra Intercupu! Za Emilem dojel jeho týmový spolubojovník Pavel „Sibiř“ Sibera, jenž nakonec za sebou udržel horkokrevného Fagasa. Poslední bodovaná příčka náležela „Žilesi“ Panizzimu, mezi juniory se na nejvyšší post podruhé prosadil Xavi Pons, výsledek (4.) Angličana Wilkse ovlivnily technické potíže, přesto měl Guy v cíli již definitivu mistrovského titulu v Junior Trophy! Jeho nejbližší konkurent v boji o celkového vítěze mladých hochů Dani Sordó musel totiž se svou žlutou Imprezou odstoupit. Celou sezónu s technikou trápící se Jean-Joseph zde dojel konečně na slušném 10.místě. 

Závěr šampionátu obstarala Total Rally, jenž se jela opět na atraktivních a rychlých šotolinových erzetách ve Zlíně-Malenovicích. Rychlostek bylo na programu 9 a jízdu na parádních „finských“ tratích si nenechalo ujít 36 posádek. O titulu už bylo sice jasno, bojovat se však mělo ještě o zbývající pozice! Jistou bednu v šampionátu měl již zajištěnou Freddy Loix, chtěl však udržet stříbro před nevyzpytatelným krajanem Duvalem. Šanci na konečnou třetí příčku pak měli ještě Sibera a Panizzi. Podobně dramatická byla situace taky mezi juniory! 8.ročník „Totalu“ byl podle očekávání v režii mistrovské posádky Triner-Hůlka. Emil nechtěl dát nikomu šanci a s jistou dávkou suverenity si dojel pro šesté letošní vítězství. Jako vždy byla mela o další pozice. Velmi rychlé tempo tentokrát drželi všichni tři členové týmu Marlboro - tedy Fagaso, Duval a Gardemeister. Na dostřel ale byli další rychlíci jako Ondra Přikryl, či Loix, Panizzi a Sibera. Ke konci se na druhé pozici usadil pekelně jedoucí Gardemeister a ve finále dotíral i na Trinera. Staronový šampión si už ale prvenství vzít nenechal. Toni „Garde“ si druhým místem zajistil posun v konečné tabulce na 4.příčku! Závěrečnou tajenku o další umístění v letošním „mistráku“ rozřešila až úplně poslední vložka. V této napjaté koncovce rozhodovala místo jezdců převážně technika. Ta zklamala „Fransoá“ Duvala a belgický jezdec klesl mimo bodované pozice. Přesto nakonec uhájil bronz v šampionátu a to i díky smolnému odstoupení Pavla Sibery. Jezdec Roto Motorsportu tímto výpadkem klesl až na 5.místo konečné klasifikace sezóny. Holt, rallysport je někdy tvrdý! O třetí pozici v Total Rally se na závěr porvali Ondra Přikryl a Gibo Fagaso. Nakonec úřadovaly zkušenosti a „El Matadore“ si domů odvážel bronz. Přesto, že tento souboj Ondra Přikryl těsně prohrál, znovu svým výkonem potvrdil, že už není žádné „ořezávátko“! Navíc porazil i novopečeného vicemistra Freddyho Loixe. Šestá příčka patří Gillesi Panizzimu, a to jak v této rally, tak v konečném účtování. Solidní výkon tentokrát předvedli dva „Micheliňáci“ Luca Betti a Pavel Valoušek, kteří v tomto pořadí uzavírali bodovanou osmičku. Ve velmi dobrém světle se opět prezentoval absolutně desátý Tom Lysák, jenž byl v cíli nejrychlejším juniorem. Zajistil si tak cenné stříbro v Junior Trophy pro letošní rok.


Jednoznačným vítězem šampionátu je tedy fenomenální Emil Triner, který své jezdecké jméno vryl na štítek putovního poháru již popáté! Jeho suverenitu dokázali zbrzdit pouze technické problémy, díky kterým nevyhrál úplně všecko! Stříbro v Intercupu patří zkušenostmi oplývajícímu Freddymu Loixovi, jemuž se před sezónou po nepodařenému loňskému ročníku moc nevěřilo! „Loa“ navíc nedisponuje zrovna nejnovější a nejnaladěnější technikou, přesto se dokázal skvěle prosazovat a z většiny soubojů vytěžil vždy maximum, někdy měl však taky trochu pověstného „štěstíčka“. To naopak sem tam chybělo třetímu muži mistrovství, kterým je stejně jako loni Francois Duval. Jeho rychlost je udivující, občas se mu ale nezadařilo podle představ. Dokázal však vyhrát jeden závod, což se cenní! Až v samotném závěru zaznamenal posun na čtvrtou pozici Toni Gardemeister, kterému se podařilo odsunout na páté místo Pavla Siberu. Ten sice vyhrál nejtěžší Tour de Cabin International Rally a byl ve hře o celkovou bednu, v rozhodující chvíli ho však na posledním závodě zradila technika. Solidní šestá příčka patří dalšímu jezdci, jemuž se podařilo jednou zvítězit. Je jím Francouz Gil Panizzi, který ještě ve finále pomýšlel na celkové pódium. Obhájce loňského titulu Gibo Fagaso neměl tentokrát moc šťastnou sezónu a přesto, že patří k nejrychlejším, provázely ho často technické potíže, nakonec se tedy musel spokojit až s místem sedmým. Pozici za ním vybojoval Ondra Přikryl, který při své první sezóně dokázal dvakrát stanout na bedně a patří jednoznačně k největšímu objevu letošního roku! Na deváté příčce je nepravidelně startující, ale přesto rychlý Petter Solberg. Elitní desítku uzavírá Guy Wilks, jenž se zároveň stal vítězem nabité kategorie Junior Trophy, vypsané pro jezdce do 15.let. Druhou desítku konečné klasifikace otevírá Bruno Thiry. Tato legenda se sice objevovala na tratích jen sporadicky, přesto se multišampión z devadesátých let několikrát přimíchal do bojů o stupně vítězů. Dvanácté místo obsadil Fin Pykälistö, jenž se tradičně objevil výhradně v Lukově. Za ním je klasifikován další Seveřan - mladý Miko Hirvonen. Tento talent absolvoval bohužel jen úvodní dva podniky a je velká škoda, že se do dalších bojů už nezapojil. Čtrnáctým jezdcem je Ital Luca Betti, od kterého se před sezónou jistě očekával větší atak na bodované pozice. Velké body si letos konečně dokázal připsat junior Dani Sordó, jenž už patří ke stálému inventáři Intercupu. To naopak neplatí pro dalšího jezdce v pořadí, kterým je strakonický návštěvník Radek Pavliš. Ten se objevil pouze v Bratřejově, ale při prvním startu ve specifickém Intercupu dokázal své kvality a zkušenosti z Čech a jeho bod z nejnáročnější soutěže má jistě svou váhu. Sedmnáctá příčka patří Pavlu Valouškovi, jemuž několikrát unikly body jen o vlásek. Svůj první velký bod si letos vyzávodil ještě nadějný mladík Xavi Pons. Tím končí výčet jezdců, kteří v absolutní klasifikaci dosáhli na body. Mnoho pilotů k nim mělo několikrát velmi blízko, konkurence je však našlapaná! Jednoznačně největší zklamání sezóny je nulové konto Simona Jean-Josepha. Martiničan vždy patřil k absolutní špičce, tento rok však obětoval vývoji nového podvozku, který mu nečekaně připravoval jednu komplikaci za druhou. Snad se brzy dočkáme jeho návratu na vyšší pozice, kam tento velezkušený a rychlý jezdec určitě patří! Zmínit se zde nejde o všech soutěžících, ale každý svou měrou přispěl ke stále vzrůstající kvalitě šampionátu. Spousta pilotů přes rok zrychlila a vyrostlo několik zajímavých talentů, což platí hlavně pro stále atraktivnější kategorii Junior Trophy. V rámci tohoto hodnocení se po celou sezónu taky velmi tvrdě bojovalo. K obhajobě loňského titulu nastoupil skvělý Miko Hirvonen. Na úvodních dvou závodech mezi mladíky jednoznačně dominoval, navíc dokázal v obou případech míchat kartami i v absolutním pořadí a těsně porážel dokonce mistrovského Giba Fagasa! Pak se mladý Fin už v šampionátu bohužel neobjevil. Tím hodil rukavici ostatním mladým jezdcům. Této situace dokázal nejlépe využít Guy Wilks, jenž do té doby jezdil vždycky jako druhý junior za „Hirvošem“. Britský pilot se svou dvěstěšestkou začal vyhrávat a po celý rok spolehlivě vedl tabulku. Svoji skvělou formu podtrhl třetím místem absolutně na Jump Rally! Přesto, že ho několikrát potrápila technika, dokázal vždy vybojovat juniorské stupně vítězů. Nejhorší výsledek měl jen na předposlední soutěži, paradoxně si však právě v Lukově zajistil s předstihem mistrovský titul! O ten se po celý rok pokoušel dravý Dani Sordó, často byl Wilksovi v patách, v rozhodující fázi sezóny ho však technické potíže připravily dokonce i o bednu v konečném účtování Junior Trophy.  O dalším pořadí na pódiu se rozhodovalo až na závěrečné rally. Stříbro si nakonec zajistil zlepšující se Tomáš Lysák. Ten dokázal dvakrát vyhrát a určitě byl jedno z několika překvapení letošního roku. To platí i o bronzovém mladíku, kterým je nadějný Xavi Pons. Mladý Španěl se ve své první sezóně postupně zlepšoval a v závěru roku pak vybojoval dvě prvenství v juniorech. Až čtvrté místo tedy zbylo na „Sordoša“, což bylo pro tohoto již zkušeného pilota velké zklamání. Pátá příčka náleží dalšímu talentovanému jezdci, kterým je Toshi Arai. Svoji rychlost a energické mládí potvrdil taky šestý Marco Cavigioli. Na „zastaveného talenta“ Hirvonena zůstala sedmá pozice. Za ním je v pořadí zkušenosti sbírající Kris Meeke. Až místo deváté zaujímá zkušený Mira Jandík, ten však letos startoval jen sporadicky. Elitní desítku konečné klasifikace juniorů uzavírá teprve začínající Tomasz Czopik. Letos se v Junior Trophy odehrávaly jedny z nejzajímavějších soubojů šampionátu, což je pro všechny mladíky velmi motivující. O tuto kategorii je vidět čím dál větší zájem a mezi „mladou soutěžáckou krví“ se již v Intercupu nachází spousta výborných jezdců!
V prestižní a sledované kategorii Team’s Trophy triumfoval Marlboro Dealer Racing, jenž zaznamenal mistrovský hattrick! Na paty jim dlouho šlapal Roto Motorsport, pak ale přišlo několik výpadků a tento tým se musel spokojit se stříbrem, přesto, že je jeho členem sám mistr! Prakticky po celý rok okupovala bronzovou pozici stáj Top Run. Zbývá dodat, že v hodnocení značek byl letos nejlepší Citroën.

Šestnáctý ročník Intercupu je již tedy minulostí. Početné startovní pole začalo být až neuvěřitelně vyrovnané, což přineslo nejeden hezký souboj. A jak už to v rally bývá - papírové předpoklady vzaly za své a výsledky často přinesly nejedno překvapení. Všechny závody byly letos parádně připravené a až na malé detaily je úroveň jednotlivých soutěží již hodně vysoká! Za to patří velké poděkování všem pořadatelům, kteří do svých rally vložili opravdu mnoho úsilí a energie! Na tomto místě se sluší poděkovat taky všem nezávislým časoměřičům, fotografům a kameramanům a všem, jež se nějakou měrou zasloužili o bezvadný chod závodů. A samozřejmě se nesmí zapomenout ani na štědré sponzory, bez kterých už by to snad ani nešlo! Takže, všem ještě jednou - velký dík!

Určitě to byla jedna z nejkvalitnějších sezón v historii, a to jak po stránce pořadatelské, tak hlavně jezdecké. Teď už se pomalu připravuje sezóna příští, která by měla přinést řadu očekávaných novinek. No, uvidíme, snad bude minimálně tak vydařená, jako ta letošní....

 

TROCHA STATISTIKY aneb INTERCUP 2007 V ČÍSLECH:

16.ročník nejstaršího RC rally šampionátu měl v kalendáři celkem 9 závodů. Z toho byly 4 soutěže čistě šotolinové, 3 ryze asfaltové a 2 podniky se jely na obou površích. Koeficient 1 měly 3 rally, „dvojkových“ bylo 5 závodů, nejvyšším koeficientem 3 se pyšnila 1 soutěž. Jako dvoudenní se odehrávaly 3 závody.

Letos opět padl historický rekord v počtu zúčastněných posádek, a to jak na jednotlivé soutěži, tak v celém šampionátu! Tento rok se v Intercupu prezentovalo 71 jezdců, nejpočetnější startovní pole bylo k vidění na Lukovském Rallysprintu (42 startujících), nejmenší účast byla na Michelin Rally, Jump Rally a Criterium Fryšták (všude 30 jezdců). Kompletní mistrovství absolvovalo jen 13 soutěžících - Loix, Duval, Gardemeister, Sibera, Panizzi, Fagaso, Přikryl, Wilks, Lysák, Pons, Sordó, Arai a Kuchar.

Celkem bylo k dispozici 351 bodů, které si mezi sebou rozdělilo 18 posádek, bodovat na úplně všech soutěžích nedokázal letos nikdo! Nejvíce odstoupených jezdců (6) bylo na Michelin Rally. „Odpadlíkem roku“ se stal Sarrazin, jenž ze šesti startů nedojel 3-krát.

Titulem ověnčený Emil Triner dokázal svých 8 startů proměnit v 6 vítězství  (Caterpillar, Great Cross, Forest, Michelin, Fryšták, Total). Jedno prvenství urval Sibera (Tour de Cabin), jednou se z 1.místa radoval Panizzi (Jump), jedenkrát vyhrál Duval (Lukov). Co se týká podvozků - šasi s označením MP-01 kit bylo v cíli nejrychlejší 7-krát (Triner, Sibera), jednou zvítězil podvozek TA-02 (Panizzi) a jednou TB-01 (Duval).

Celkem 10 jezdců dokázalo vybojovat stupně vítězů - Triner (6-krát), Loix (5-krát), Gardemeister (3), Fagaso (3), Duval (2), Sibera (2), Panizzi (2), Přikryl (2), Wilks (1), P.Solberg (1).

Nejdelší rally podle součtu časů vítěze byla Tour de Cabin 17:43 min (Sibera, Loix), nejkratší pak Great Cross Rally 7:51 min (Triner). Největší časový rozdíl mezi vítězem a druhým v cíli byl zaznamenán na Forest Rally, kde vyhrál Triner o 24 sekund před Loixem, nejtěsnější rozdíl v cíli byl shodně na Tour de Cabin a Criterium Fryšták, kde dojeli vždy první dva ve stejném čase! Součet všech časů vítězů soutěží za celý rok je 1:36:17,2 hod.

Letos se odjelo celkem 88 rychlostních zkoušek, z toho bylo 44 na šotolině a 44 na asfaltu, tedy přesně půl na půl. Největší počet RZ musely posádky zvládnout na Tour de Cabin - 17 úseků, nejméně pak shodně na Great Crossu, Jumpu a v Lukově  - 8 úseků.

Nejrychlejší čas v erzetě zaznamenalo 18 jezdců. Největší počet vítězství na jednotlivých zkouškách má na kontě mistr Triner, který byl nejrychlejší 35-krát! Další vítězové RZ: Duval-17, Loix-9, Fagaso-8, Thiry-8, Gardemeister-7, Panizzi-6, Přikryl-6, Sibera-5, P.Solberg-5, Pavliš-2, Valoušek-1, Pykälistö-1, Kresta-1, Wilks-1, Lysák-1, Pons-1, Arai-1. Největší počet vyhraných erzet v jedné rally má na svědomí Triner, který byl na Forest Rally nejrychlejší 7-krát!

 
JUNIOR TROPHY - Letos se v této kategorii představilo 18 mladíků, kompletní šampionát však odjeli jen Wilks, Lysák, Pons, Sordó a Arai. Na body ve svém hodnocení dosáhlo 14 jezdců, čtyři z nich - Wilks, Pons, Sordó a Hirvonen - dokázali bodovat i v absolutní klasifikaci! Vítězem Junior Trophy se stal Guy Wilks, jenž triumfoval ve třech soutěžích, stříbro vybojoval Tom Lysák, který dokázal vyhrát dvě rally, bronzovým juniorem se stal Xavi Pons, jenž si připsal rovněž dvě vítězství. Pouze dvakrát jel loňský mistr Miko Hirvonen, ale oba své starty dokázal proměnit v první místo.

TEAM’S TROPHY - Této prestižní kategorie se letos zúčastnilo 37 týmů, z nichž 15 dosáhlo na body. Vítězem se stal Marlboro Dealer Racing v silném složení (Fagaso, Duval, Gardemeister), tento tým byl letos nejrychlejší na šesti soutěžích. Stříbro vybojoval Roto Motorsport (Triner, Sibera, Kresta), který zvítězil třikrát. Bronzovým týmem je Top Run (Loix, Panizzi, Joseph).

ZNAČKY - Letos bylo k vidění 8 značek závodních speciálů různých typů a specifikací. Titul vybojoval Citroën, který byl v jednotlivých závodech třikrát nejúspěšnějším vozem, na druhém místě skončil Ford, jenž má na kontě pět prvenství, jednou bylo nejlépe hodnocenou značkou Subaru, jemuž patří celkový bronz.

STÁTY - Tato nevypsaná kategorie měla letos na startu zástupce z 19.světových zemí. Do statistiky se počítá jen s národností jezdců, ne spolujezdců (i když jsou většinou ze stejného státu). Největší zastoupení měla Česká Republika, kterou reprezentovalo 30 jezdců. Dále: Finsko-6, Francie-5, Španělsko-4, Polsko-4, Belgie-3, Velká Británie-3, Itálie-2, Japonsko-2, Norsko-2, Švédsko-2, Uruguay-1, Portugalsko-1, Rakousko-1, Austrálie-1, Estonsko-1, Argentina-1, Chile-1, Irsko-1. 


-Loa-