ENDVIEW 2007 aneb „TRINERŮV PÁTÝ TITUL“
Letos se zaběhlé soukolí Intercupu
roztočilo již po šestnácté. Nejstarší RC Rally šampionát v Republice znovu
nabídl velmi rozmanité závody a vyrovnané souboje. Dočkali jsme se i nejednoho
překvapení, ale popořádku....
Předstartovní prognózy hovořily o několika favoritech na
mistrovský titul. Ten
z loňského ročníku obhajoval Gibo Fagaso, takže se
s tímto
velezkušeným Španělem muselo opět vážně
počítat. Jméno jeho největšího
konkurenta z minulé sezóny Simona Jean-Josepha bylo
při předsezónních úvahách
o celkovém vítězi mistráku vyslovováno asi
nejčastěji. Je pravda, že tento
rychlý Martiničan byl v posledních letech vždy velmi
blízko kýženému
titulu! Několikanásobný mistr Emil Triner nastupoval
s novou technikou a
před startem se nevědělo, jak se s ní
„Éma“ dokáže prosadit. Loni totiž absolvoval
jen pár soutěží, kdy ještě neměl k dispozici
konkurenceschopný podvozek a
většina jeho zkušených soupeřů přes ten Trinerův
„mrtvý rok“ docela zrychlila. Mezi
takové „zrychlující esa“ patří
například i Gil Panizzi, Francois Duval, Toni
Gardemeister, či ostřílený Freddy Loix, tomu se po
nepovedené sezóně však
příliš mnoho šancí na velký
úspěch nedávalo. Mezi dalšími adepty na
špičkové
umístění byl taky ambiciózní Pavel Sibera,
který měl za sebou sice jen jednu
sezónu, svoji rychlost ale už stihl prokázat.
Počítalo se taky se známým
Miko Hirvonenem, což je nejrychlejší jezdec kategorie
Junior Trophy, jenž už
nejednou pořádně „zatopil“ i těm
nejlepším v absolutní špičce! Ale
nikdo z dalších
jezdců nebyl bez šance! Vše bylo samozřejmě ještě
otevřené....
Letošní devítidílný šampionát zahajovala 6.Caterpillar
Rally, odehrávající se tradičně na kluzkých asfaltech ve zlínském nadzemním
parkovišti. Tam bylo připraveno 9 rychlostních zkoušek, bohužel, ne pro všech
41.startujících. Úplně poprvé bylo totiž použito pravidlo o omezení startovního
pole a po dvou takzvaných „kvalifikačních“ erzetách pokračovalo v soutěži
nejrychlejších 30 borců. Od začátku byly k vidění velmi těsné souboje na
všech frontách! O první letošní vítězství spolu prakticky po celou rally
válčili Freddy Loix a „navrátilec“ Triner, jenž svou rychlostí vyvrátil
spekulace o svých jezdeckých i technických kvalitách! Zpočátku se zmíněné
dvojice držel taky Pavel Sibera, bývalí kolegové Emil a Freddy však svým
pekelným tempem všem ostatním postupně ujížděli a několikrát si prohodili post
na čele závodu. Vyrovnaný boj o desetinky nakonec vyhrál „Velký“ Triner a
připsal si na své konto plný počet bodů. Druhý „flek“ v cíli patřil o tři
sekundy pomalejšímu „Fast Freddymu“, pro bronz si dojel Pavel Sibera, který
neskrýval svou velkou spokojenost. Jezdecké zaváhání a penalizaci z úvodu
musel po celou soutěž dohánět „Fransoá“ Duval, jehož impozantní výkon byl
odměněn čtvrtým místem. O pátou příčku svedli tuhý boj dva generačně rozdílní
jezdci - Fagaso a Hirvonen. Nakonec tahal za delší konec mladý Fin, ostřílený
Gibo nevstoupil do sezóny zrovna podle svých představ a ve finále byl rád, že
uhájil šestou pozici před italsko-belgickou posádkou Betti-Miclotte. Poslední
bod bral po vyrovnaném výkonu Toni Gardemeister.
Dalším podnikem byla šotolinová Great
Cross Rally, 7.ročník této soutěže přivítal na startu 36 dvojic. Závod
trochu poznamenal mírně deštivý úvod, pak se ale počasí umoudřilo a většina
z 8. rychlostek se odehrála na vesměs suchém podkladu. V lesích na
Podhoří dokazoval svou rychlost znovu nekompromisní Emil Triner. Tentokrát se
ho zdatně držel jeho letos nový týmový kolega Pavel Sibera, pak však přišel
českým jezdcem nechtěný kontakt nohy a jedoucího Fordu a následná penalizace ho
srazila na 6.místo. O post za Trinerovými zády svádělo souboj několik rychlých
pilotů a pořadí se neustále měnilo. Ve druhé polovině rally se skvělými časy
prezentoval nepravidelně startující Petter Solberg, který se po posunu na
2.příčku ještě odvážil dostat pod tlak vedoucího Trinera. A částečně se to
zkušenému Norovi povedlo, když „Emil“ v závěru trošku chyboval, nakonec se
ale přece jen mohl radovat z dalšího vítězství, které uhájil o pouhou 1
vteřinu! „Péťa“ Solberg tedy zůstal druhý a jeho výkon byl pro mnohé konkurenty
překvapující. O poslední volné místo na bedně spolu svedli válku Loix, Duval a
Gardemeister. Po výborném závěru se z bronzové pozice těšil Belgičan Loix,
nepopulární „brambora“ zbyla nakonec na Toniho „Garde“, za ním soutěž dokončil
jeho kolega z týmu Marlboro Francois Duval. Těsný souboj o zbylé pozice na
bodech strhl v závěru na svou stranu Francouz Gil Panizzi, jenž dojel
šestý. Sedmé místo vybojoval trochu zklamaný Pavel Sibera připisující si
premiérové body na šotolině. O poslední bod za osmou příčku spolu svedli
rovnocennou bitvu dva úřadující mistři - Gialberto Fagaso a nejrychlejší junior
všech dob Miko Hirvonen. Tomu se podařilo po vydařené finální vložce odsunout
za svá finská záda Španěla Fagasa. Loňský vítěz byl z 9.místa očividně
rozladěný, navíc mu v cíli na „Hirvoša“ scházela jen jediná sekunda!
Spokojeností neoplýval ani další favorizovaný jezdec - Simon Jean-Joseph.
Martiničan ve službách týmu Top Run vstoupil do sezóny s novým podvozkem
vlastní konstrukce, ten mu ale nepřinesl očekávanou rychlost a naopak ho trápil
nejrůznějšími technickými potížemi.
Následující soutěží byla oblíbená Forest
Rally,
která se letos konala jubilejně podesáté. Zde bylo
pro 34
startujících jezdců připraveno 9 poměrně nových
erzet na nezpevněném povrchu.
Nově sestavená pořadatelská dvojice („Pospec“
a „Peki“) přichystala na velké
možnosti skýtající Lesní čtvrti zcela novou
a neokoukanou koncepci tratí,
zejména úseky „Žumpa“ a
„Myokardus“ byly velmi náročné, ale
zároveň zajímavé a
atraktivní! Stylem start-cíl závod ovládl
znovu nezastavitelný Emil Triner a
v pohodě zvítězil s náskokem 24.sekund. Jeho
pronásledovatelé mu to
však mírně usnadnili, jelikož se mnozí z nich
nevyvarovali nejrůznějších penalizací,
hlavně za sražené cílové značení. Po
dramatické koncovce se z druhého
místa radoval Freddy Loix, který jel i
s dvacetivteřinovým penalizačním
mankem neskutečně rychle. Poslední volný stupínek
na bedně obsadil loňský
šampión Gialberto Fagaso, který si tak spravil
chuť po nepovedeném úvodu
sezóny. Po celou rally se na 2.pozici držel stále
rychlejší Sibera,
v rozhodující poslední zkoušce
však zachyboval, navíc trefil cíl a musel
se chtě-nechtě spokojit se čtvrtou příčkou. V pořadí
následoval kvalitami
oplývající Gilles Panizzi, stejný typ vozu
- tedy Impreza WRC - byla i na
šestém místě, pro které si dojel
„Toník“ Gardemeister. Parádní
sedmý „flek“
absolutně obsadil vítěz juniorů Wilks, svůj první bod
zatím kratičké kariéry si
domů odvážel Ondra Přikryl.
Prostřední třetinu mistráku zahájil 3.ročník Michelin Rally,
jenž se konala na pěkných šotolinách ve
Hvozdné. Na
programu bylo 12 erzet rozdělených letos poprvé do dvou
dnů. V pátek se
však kvůli náhlému šílenému
přívalovému dešti stihl odjet pouze jeden
měřený
úsek, další dva musely být pro
nesjízdnost tratí zrušeny. V sobotu
ráno se
početná skupina obětavých pořadatelů (v některých
případech docela
„podroušených“ po předešlém
večírku) vrhla na vysoušení a úpravu
rychlostních
zkoušek. Druhý den se tedy mohly konečně naplno rozhořet
další souboje na
zbývajících 9.testech. Na start sobotní
části nastoupilo 27 posádek,
z původních 30.startujících. Nejrychleji si
počínal vítěz páteční vložky
Triner, jenž jel znovu své drtivé tempo a pomalu si
budoval náskok na své
pronásledovatele. Těch bylo, jako vždy, víc, než dost! Na
pozici za Emilovou
Škodovkou se v průběhu Michelin Rally vystřídalo
hned několik dravců, jako
Duval, Thiry, Přikryl, či Fagaso, posledně jmenovaný
Španěl však musel náhle
odstoupit s poruchou motoru své Xsary, výsledkovou
listinu opustil i
trápící se Jean-Joseph, jenž kvůli zlobivé
technice pokračoval ve svém nevalném
tažení sezónou. Dávku smůly si vybral
tentokrát i Freddy „Loa“, který si již
úvodní den připsal půlminutovou penalizaci (potíže
s elektronikou) a pokračoval
v soutěži bez naděje na výraznější
úspěch. Závěr rally nechtěně
zdramatizoval zatím v klidu vedoucí Emil Triner,
jenž obdržel
desetisekundové „penále“ za dotyk nohou.
Vyrovnaná skupinka několika jezdců,
soupeřících o bednu, tak dostala naději na konečné
vítězství! Na 1.místě se ale
nakonec žádné „překvápko“ nekonalo,
Triner dokázal udržet nervy na uzdě a po
čtvrté v řadě letos odjížděl domů jako
nejrychlejší „chlap“ víkendu! Pro
stříbrnou pozici si překvapivě dojel Ondra Přikryl, což byl při
jeho první
sezóně životní a konkurencí nečekaný
úspěch! Další dva piloti však měli
v cíli stejný součet časů jako on, rozhodoval tak
lepší výsledek
z 1.RZ. Bronzový byl nakonec Gil Panizzi, jenž předvedl
výborný výkon,
„až“ jako čtvrtý byl klasifikován Belgičan
Bruno Thiry, který tak dokázal, že i
při svých občasných startech může stále
pomýšlet na čelní příčky. Za legendou
závod dokončil jeho krajan Duval, jenž předvedl velice rychlou a
stabilní
jízdu. Za „Frantovými“ zády
následoval Toni Gardemeister, body za 7.místo bral
se svým Fordem Pavel Sibera, v souboji dvou
„domácích Micheliňáků“ o
poslední
bodovanou příčku byl nakonec lepší Ital Betti před
Valouškem. Premiérový triumf
mezi juniory zaznamenal překvapivě Tomáš Lysák.
Nejstarší, nejdelší,
nejtěžší, nejprestižnější - tak by se dal
charakterizovat
závod, který přepůlil sezónu. Slavná Tour
de Cabin International Rally přivítala v Bratřejově závodníky již po
patnácté. Odvážlivců se tentokrát našlo 31, mezi nimi byli taky reprezentanti
z českého šampionátu RC Tábor. Na posádky čekalo během dvou dnů celkem
17 rychlostních zkoušek na obou
površích. V pátek se odehrálo
tradičních 5 asfaltových testů u fotbalového
hřiště. Tam se svou Xsarou nakonec dominoval asfaltově
laděný Duval. Druhý byl
po úvodní etapě další
„Belgán“ Loix, skvělé třetí
místo prozatím hájil junior
Sordó, který se stal velkým překvapením
dne, podobně jako další mladíci Pons
(8.) a Cavigioli (10.). Na závěrečné
páteční vložce měl nečekané technické
problémy do té doby pátý Triner, když ho
„opustil“ závěs kola u jeho Fábie,
vedoucí muž průběžné tabulky tak „chytl“
půlminutovou penalizaci a propadl se
pořadím zhruba o 10 míst. Obhájce loňského
bratřejovského vítězství Gibo
Fagaso, jenž startoval jako první, trefil
v úvodní erzetě cílovou bránu
(penalizace), na následující vložce se po
drobné havárii (a další penalizaci),
jeho ztráta ještě víc prohloubila a Španěl
byl tak již bez naděje na slušný
výsledek. Nic ale nebylo zas tak úplně ztraceno, vždyť na
soutěžící čekaly ještě
sobotní tři dlouhé a náročné etapy, kde,
jak bývá zvykem, může být vše jinak! A
taky bylo! 12 sobotních erzet se v horských
lesích „lámal chléb“.
Impozantní jízdou se neuvěřitelně rychlý Emil
Triner postupně prokousával
pořadím vpřed a tři vložky před cílem dokonce vedl! To mu
ale dlouho
nevydrželo, jelikož se „na krev“ jedoucí pilot
týmu Roto dopustil
v předposledním testu velkých chyb. Klesl na
4.příčku a dostal se do
„skrumáže“ těsně bojujících jezdců.
Závěrečný úsek celé Tour de Cabin byl snad
nejnapjatější a nejhektičtější
v celé historii Intercupu! Šanci na
vítězství
mělo ve finále 6 soutěžících. Takovou vyrovnanost
po dvoudenním zápolení na těžkých
tratích nikdo nečekal! Nakonec se stabilně jedoucí Focusy
Loixe a Sibery po
velkém boji setkaly v cíli ve shodném čase!
Dle pravidel pak o lepším
umístění rozhodl čas z RZ 1.
Z premiérového prvenství se radoval
Pavel Sibera, na „Loana“ zbylo místo druhé.
Jen o sekundu pomalejší byl v cíli
třetí „Garďák“. Na Trinera zůstal
čtvrtý „flek“, přesto „Éma“
stále s přehledem
hájil 1.příčku v průběžné tabulce
šampionátu. Interní válka dvou Belgičanů
vyzněla lépe pro Duvala, když o dvě sekundy zaostal
šestý Thiry. S menším
odstupem si pro 7.místo dojel „galský kohout“
Panizzi, poslední bodovaná pozice
náležela strakonickému Radku Pavlišovi. Těsně za
ním skončil na šotolině
vynikající Guy Wilks, jenž vyhrál kategorii
mladíků.
Posledním dvoudenním závodem byla 4.Jump
Rally.
Harmonogram obsahoval 9 rychlostních zkoušek, povrchem
byla jak
šotolina, tak především asfalt. Do Nedachlebic se
sjelo 30.členné pole
startujících. Nečekaně zde absentoval vedoucí
jezdec tabulky Triner. „Chtěl
bych zdramatizovat šampionát“ odpověděl
s úsměvem Emil na otázku, proč zde
chybí. Poprvé zde byl vyzkoušen pořadatelem
vytvořený systém startů na hodiny a
elektronické měření reálných časů, bohužel
však vše nefungovalo na 100%. Úvodní
páteční etapu tvořily 3 RZ na asfaltech a závodilo
se pozdě večer za umělého
osvětlení. Nejlépe si počínal
„Marlboroman“ Gibo Fagaso, jenž předvedl pěkný a
vyrovnaný výkon a stal se nejrychlejším
mužem první etapy, Druhé místo pak po
pátku patřilo v součtu o dvě sekundy
pomalejšímu Subaru Fina
Gardemeistera. O deset vteřin zpět byl na fantastickém
třetím místě Marco
Cavigioli, jemuž asfalty svědčí. Mladý Ital tak vedl
kategorii Junior Trophy.
Dvě vteřiny na něj ztrácelo další juniorské
překvapení Toshi Arai. Další den
ráno se pak závodilo na nově vybudovaných a
nelehkých šotolinových úsecích.
Pořadí se zde začalo dramaticky měnit. Vedoucí Fagaso měl
u svého Citroënu
technické potíže a klesl na šestou příčku.
Po skvělém výkonu se na 1.místo
dokázal propracovat Gil Panizzi. Vedení v soutěži si
pak tento už zkušený
„Frantík“ dokázal pohlídat i na
závěrečných opět asfaltových erzetách. Gil
si
tak dojel pro své první vítězství v soutěži
Intercupu. Druhý v cíli byl vyrovnaně
jedoucí Fin Gardemeister, senzační třetí
místo vybojoval se svým Peugeotem Guy
Wilks, který byl znovu nejlepší mezi juniory.
Stíhací jízdu po předchozích
ztrátách předvedl nakonec čtvrtý Francois Duval,
jenž dokázal v závěru
přeskočit tentokrát nevýrazného Loixe.
Šesté místo se podařilo i přes problémy
s technikou vyzávodit Gibo Fagasovi, jeho krajan
Sordó si poprvé připsal
na své konto absolutní body za 7.pozici. Mladý
Španěl byl zároveň i stříbrným
„ogárkem“ v juniorech. Bod za osmé
místo si vyjel Ondra Přikryl, který jel
zase výborně, zle ho ale tentokrát trápila
technika. Ta vyřadila z bojů
již v úvodu soutěže Pavla Siberu, který byl nucen
odstoupit
s poruchou elektroniky pohonné jednotky.
Po srpnové přestávce, kterou vyplnily
„Setkání mistrů“ v Táboře a
tradiční
Barum Rally, byla na programu poslední třetina
mistrovství. Tu zahájil 10.ročník Criterium Fryšták.
Na další
zápolení o cenné body se vydalo 30 jezdců. Po
loňském vzoru bylo v areálu
firmy ObalPrint vytyčeno 10 rychlostek. „Asfaltové
šílenství“ se na rychlých
fryštáckých tratích odehrávalo
v režii démonického „Fransoá“
Duvala. Ten
byl jednoznačně nejrychlejší, v druhé půli
závodu ho však postihly smolné
problémy s poloosou a následná
čtvrtminutová ztráta ho zřejmě stála
vytoužené vítězství. „Franta“ se po
skvělé stíhací jízdě nakonec dokázal
probít
alespoň na místo třetí. Velmi vyrovnaný souboj o
vítězství skončil letos
podruhé remízou dvou jezdců. Fagaso i Triner měli
v konečném účtování naprosto
shodný čas, opět tak musela rozhodnout lépe zajetá
první vložka. V tomto
směru měl navrch „E.T.“ Triner a připsal si na své
konto dalších 10 bodů!
Stříbrný post tedy zůstal na Giba Fagasa, pro něhož to
byl letošní nejlepší
výsledek. Za třetím „Dudu“ Duvalem se
umístil Pavel Sibera, jenž nakonec odolal
ataku pátého Freddyho Loixe. Jeho kolega ze stáje
Top Run Gil Panizzi si
připsal body za místo šesté. Za ním dojel
velmi rychlý Ondra Přikryl, kterého o
lepší výsledek připravily zejména
zdravotní potíže. Svůj premiérový
„velký“ bod
zaznamenal talentovaný Xavi Pons, jenž byl zároveň i
nejrychlejším juniorem.
Tento Španěl dokázal se svým Mitsubishi po
hektickém souboji do poslední vložky
porazit i zkušeného „Garďáka“ a
druhého mladíka v cíli Wilkse.
V rychlém sledu následovala další asfaltová soutěž 8.Lukovský Rallysprint. Na různorodých a pestrých tratích bylo
připraveno 8 měřených testů. V Lukově se tradičně schází velmi početné
startovní pole, v tomto ohledu padl tentokrát rekord, když se na start
postavilo 42 soutěžících! Od začátku diktoval tempo čtyřnásobrný vítěz této
rally „Fast Freddy“ Loix, ve druhé půli závodu však převzal otěže fantasticky
jedoucí Francois Duval a zaslouženě zvítězil. „Loa“ si s přehledem
pohlídal druhou pozici. O bronz se bojovalo až do poslední chvíle. Nakonec svou
druhou bednu kariéry vybojoval stále rychlejší Ondra Přikryl, na oba Belgičany
však měl na v cíli již menší odstup. Skvělé čtvrté místo obsadil Fin Jusso
Pykälistö. „Lukovský specialista“ se objevil v Intercupu opět po roce,
proto je tento jeho výsledek ve stále tvrdší konkurenci úctyhodný! Jindy
nepolapitelný Emil Triner měl na začátku ztrátu způsobenou technickou závadou,
po zbytek rally musel hodně šlapat na plyn své Škodovky a po výborné stíhací
jízdě byl v cíli jako pátý. To mu však zas tolik nevadilo, neboť mu tento
bodový zisk již s předstihem zajistil titul mistra Intercupu! Za Emilem
dojel jeho týmový spolubojovník Pavel „Sibiř“ Sibera, jenž nakonec za sebou
udržel horkokrevného Fagasa. Poslední bodovaná příčka náležela „Žilesi“
Panizzimu, mezi juniory se na nejvyšší post podruhé prosadil Xavi Pons,
výsledek (4.) Angličana Wilkse ovlivnily technické potíže, přesto měl Guy
v cíli již definitivu mistrovského titulu v Junior Trophy! Jeho
nejbližší konkurent v boji o celkového vítěze mladých hochů Dani Sordó
musel totiž se svou žlutou Imprezou odstoupit. Celou sezónu s technikou
trápící se Jean-Joseph zde dojel konečně na slušném 10.místě.
Závěr šampionátu obstarala Total Rally,
jenž se jela opět na atraktivních a rychlých
šotolinových erzetách ve
Zlíně-Malenovicích. Rychlostek bylo na programu 9 a
jízdu na parádních
„finských“ tratích si nenechalo ujít
36 posádek. O titulu už bylo sice jasno,
bojovat se však mělo ještě o
zbývající pozice! Jistou bednu
v šampionátu
měl již zajištěnou Freddy Loix, chtěl však udržet
stříbro před nevyzpytatelným
krajanem Duvalem. Šanci na konečnou třetí příčku
pak měli ještě Sibera a
Panizzi. Podobně dramatická byla situace taky mezi juniory!
8.ročník „Totalu“
byl podle očekávání v režii mistrovské
posádky Triner-Hůlka. Emil nechtěl
dát nikomu šanci a s jistou dávkou suverenity
si dojel pro šesté letošní
vítězství. Jako vždy byla mela o další
pozice. Velmi rychlé tempo tentokrát drželi
všichni tři členové týmu Marlboro - tedy Fagaso,
Duval a Gardemeister. Na
dostřel ale byli další rychlíci jako Ondra
Přikryl, či Loix, Panizzi a Sibera.
Ke konci se na druhé pozici usadil pekelně jedoucí
Gardemeister a ve finále
dotíral i na Trinera. Staronový šampión si
už ale prvenství vzít nenechal. Toni
„Garde“ si druhým místem zajistil posun
v konečné tabulce na 4.příčku!
Závěrečnou tajenku o další umístění
v letošním „mistráku“
rozřešila až
úplně poslední vložka. V této napjaté
koncovce rozhodovala místo jezdců
převážně technika. Ta zklamala „Fransoá“
Duvala a belgický jezdec klesl mimo
bodované pozice. Přesto nakonec uhájil bronz
v šampionátu a to i díky
smolnému odstoupení Pavla Sibery. Jezdec Roto Motorsportu
tímto výpadkem klesl
až na 5.místo konečné klasifikace sezóny. Holt,
rallysport je někdy tvrdý! O
třetí pozici v Total Rally se na závěr porvali Ondra
Přikryl a Gibo Fagaso.
Nakonec úřadovaly zkušenosti a „El Matadore“
si domů odvážel bronz. Přesto, že
tento souboj Ondra Přikryl těsně prohrál, znovu svým
výkonem potvrdil, že už
není žádné „ořezávátko“!
Navíc porazil i novopečeného vicemistra Freddyho
Loixe. Šestá příčka patří Gillesi
Panizzimu, a to jak v této rally, tak
v konečném účtování. Solidní
výkon tentokrát předvedli dva
„Micheliňáci“
Luca Betti a Pavel Valoušek, kteří v tomto
pořadí uzavírali bodovanou
osmičku. Ve velmi dobrém světle se opět prezentoval absolutně
desátý Tom Lysák,
jenž byl v cíli nejrychlejším juniorem.
Zajistil si tak cenné stříbro
v Junior Trophy pro letošní rok.
Jednoznačným vítězem šampionátu je tedy
fenomenální Emil Triner, který své
jezdecké jméno vryl na štítek
putovního poháru již popáté! Jeho
suverenitu
dokázali zbrzdit pouze technické problémy,
díky kterým nevyhrál úplně všecko!
Stříbro v Intercupu patří zkušenostmi
oplývajícímu Freddymu Loixovi, jemuž
se před sezónou po nepodařenému loňskému
ročníku moc nevěřilo! „Loa“ navíc
nedisponuje zrovna nejnovější a
nejnaladěnější technikou, přesto se dokázal
skvěle prosazovat a z většiny soubojů vytěžil vždy maximum,
někdy měl však
taky trochu pověstného „štěstíčka“. To
naopak sem tam chybělo třetímu muži
mistrovství, kterým je stejně jako loni Francois Duval.
Jeho rychlost je
udivující, občas se mu ale nezadařilo podle představ.
Dokázal však vyhrát jeden
závod, což se cenní! Až v samotném
závěru zaznamenal posun na čtvrtou
pozici Toni Gardemeister, kterému se podařilo odsunout na
páté místo Pavla
Siberu. Ten sice vyhrál nejtěžší Tour de Cabin
International Rally a byl ve hře
o celkovou bednu, v rozhodující chvíli ho
však na posledním závodě zradila
technika. Solidní šestá příčka patří
dalšímu jezdci, jemuž se podařilo jednou
zvítězit. Je jím Francouz Gil Panizzi, který
ještě ve finále pomýšlel na
celkové pódium. Obhájce loňského titulu
Gibo Fagaso neměl tentokrát moc
šťastnou sezónu a přesto, že patří
k nejrychlejším, provázely ho často
technické potíže, nakonec se tedy musel spokojit až
s místem sedmým.
Pozici za ním vybojoval Ondra Přikryl, který při
své první sezóně dokázal
dvakrát stanout na bedně a patří jednoznačně
k největšímu objevu letošního
roku! Na deváté příčce je nepravidelně
startující, ale přesto rychlý Petter
Solberg. Elitní desítku uzavírá Guy Wilks,
jenž se zároveň stal vítězem nabité
kategorie Junior Trophy, vypsané pro jezdce do 15.let. Druhou
desítku konečné
klasifikace otevírá Bruno Thiry. Tato legenda se sice
objevovala na tratích jen
sporadicky, přesto se multišampión
z devadesátých let několikrát
přimíchal
do bojů o stupně vítězů. Dvanácté místo
obsadil Fin Pykälistö, jenž se tradičně
objevil výhradně v Lukově. Za ním je
klasifikován další Seveřan - mladý
Miko Hirvonen. Tento talent absolvoval bohužel jen úvodní
dva podniky a je
velká škoda, že se do dalších bojů už
nezapojil. Čtrnáctým jezdcem je Ital Luca
Betti, od kterého se před sezónou jistě očekával
větší atak na bodované pozice.
Velké body si letos konečně dokázal připsat junior Dani
Sordó, jenž už patří ke
stálému inventáři Intercupu. To naopak
neplatí pro dalšího jezdce
v pořadí, kterým je strakonický
návštěvník Radek Pavliš. Ten se objevil
pouze v Bratřejově, ale při prvním startu ve
specifickém Intercupu dokázal
své kvality a zkušenosti z Čech a jeho bod
z nejnáročnější soutěže má
jistě svou váhu. Sedmnáctá příčka
patří Pavlu Valouškovi, jemuž několikrát
unikly body jen o vlásek. Svůj první velký bod si
letos vyzávodil ještě nadějný
mladík Xavi Pons. Tím končí výčet jezdců,
kteří v absolutní klasifikaci
dosáhli na body. Mnoho pilotů k nim mělo několikrát
velmi blízko,
konkurence je však našlapaná! Jednoznačně
největší zklamání sezóny je
nulové
konto Simona Jean-Josepha. Martiničan vždy patřil
k absolutní špičce,
tento rok však obětoval vývoji nového podvozku,
který mu nečekaně připravoval
jednu komplikaci za druhou. Snad se brzy dočkáme jeho
návratu na vyšší pozice,
kam tento velezkušený a rychlý jezdec určitě
patří! Zmínit se zde nejde o všech
soutěžících, ale každý svou měrou přispěl ke
stále vzrůstající kvalitě
šampionátu. Spousta pilotů přes rok zrychlila a vyrostlo
několik zajímavých
talentů, což platí hlavně pro stále
atraktivnější kategorii Junior Trophy. V rámci
tohoto hodnocení se po celou sezónu taky velmi tvrdě bojovalo. K obhajobě
loňského titulu nastoupil skvělý Miko Hirvonen. Na úvodních dvou závodech mezi
mladíky jednoznačně dominoval, navíc dokázal v obou případech míchat kartami
i v absolutním pořadí a těsně porážel dokonce mistrovského Giba Fagasa!
Pak se mladý Fin už v šampionátu bohužel neobjevil. Tím hodil rukavici
ostatním mladým jezdcům. Této situace dokázal nejlépe využít Guy Wilks, jenž do
té doby jezdil vždycky jako druhý junior za „Hirvošem“. Britský pilot se svou
dvěstěšestkou začal vyhrávat a po celý rok spolehlivě vedl tabulku. Svoji
skvělou formu podtrhl třetím místem absolutně na Jump Rally! Přesto, že ho
několikrát potrápila technika, dokázal vždy vybojovat juniorské stupně vítězů.
Nejhorší výsledek měl jen na předposlední soutěži, paradoxně si však právě
v Lukově zajistil s předstihem mistrovský titul! O ten se po celý rok
pokoušel dravý Dani Sordó, často byl Wilksovi v patách, v rozhodující
fázi sezóny ho však technické potíže připravily dokonce i o bednu
v konečném účtování Junior Trophy. O
dalším pořadí na pódiu se rozhodovalo až na
závěrečné rally. Stříbro si nakonec
zajistil zlepšující se Tomáš
Lysák. Ten dokázal dvakrát vyhrát a určitě
byl
jedno z několika překvapení letošního roku.
To platí i o bronzovém
mladíku, kterým je nadějný Xavi Pons. Mladý
Španěl se ve své první sezóně
postupně zlepšoval a v závěru roku pak vybojoval dvě
prvenství
v juniorech. Až čtvrté místo tedy zbylo na
„Sordoša“, což bylo pro tohoto
již zkušeného pilota velké zklamání.
Pátá příčka náleží
dalšímu talentovanému
jezdci, kterým je Toshi Arai. Svoji rychlost a energické
mládí potvrdil taky
šestý Marco Cavigioli. Na „zastaveného
talenta“ Hirvonena zůstala sedmá pozice.
Za ním je v pořadí zkušenosti
sbírající Kris Meeke. Až místo
deváté
zaujímá zkušený Mira Jandík, ten
však letos startoval jen sporadicky. Elitní
desítku konečné klasifikace juniorů uzavírá
teprve začínající Tomasz Czopik.
Letos se v Junior Trophy odehrávaly jedny
z nejzajímavějších soubojů
šampionátu, což je pro všechny mladíky
velmi motivující. O tuto kategorii je
vidět čím dál větší zájem a mezi
„mladou soutěžáckou krví“ se již
v Intercupu
nachází spousta výborných jezdců!
V prestižní a sledované kategorii Team’s
Trophy triumfoval Marlboro Dealer Racing, jenž zaznamenal mistrovský
hattrick! Na paty jim dlouho šlapal Roto Motorsport, pak ale přišlo několik
výpadků a tento tým se musel spokojit se stříbrem, přesto, že je jeho členem
sám mistr! Prakticky po celý rok okupovala bronzovou pozici stáj Top Run. Zbývá
dodat, že v hodnocení značek byl letos nejlepší Citroën.
Šestnáctý ročník Intercupu je již tedy minulostí. Početné startovní pole začalo
být až neuvěřitelně vyrovnané, což přineslo nejeden hezký souboj. A jak už to
v rally bývá - papírové předpoklady vzaly za své a výsledky často přinesly
nejedno překvapení. Všechny závody byly letos parádně připravené a až na malé
detaily je úroveň jednotlivých soutěží již hodně vysoká! Za to patří velké
poděkování všem pořadatelům, kteří do svých rally vložili opravdu mnoho úsilí a
energie! Na tomto místě se sluší poděkovat taky všem nezávislým časoměřičům,
fotografům a kameramanům a všem, jež se nějakou měrou zasloužili o bezvadný
chod závodů. A samozřejmě se nesmí zapomenout ani na štědré sponzory, bez
kterých už by to snad ani nešlo! Takže, všem ještě jednou - velký dík!
Určitě to byla jedna z nejkvalitnějších sezón
v historii, a to jak po
stránce pořadatelské, tak hlavně jezdecké. Teď už
se pomalu připravuje sezóna
příští, která by měla přinést řadu
očekávaných novinek. No, uvidíme, snad bude
minimálně tak vydařená, jako ta letošní....
TROCHA STATISTIKY aneb
INTERCUP 2007 V ČÍSLECH:
16.ročník nejstaršího RC rally šampionátu měl v kalendáři celkem 9 závodů.
Z toho byly 4 soutěže čistě šotolinové, 3 ryze asfaltové a 2 podniky se
jely na obou površích. Koeficient 1 měly 3 rally, „dvojkových“ bylo 5 závodů,
nejvyšším koeficientem 3 se pyšnila 1 soutěž. Jako dvoudenní se odehrávaly 3
závody.
Letos opět padl historický rekord v počtu zúčastněných posádek, a to jak
na jednotlivé soutěži, tak v celém šampionátu! Tento rok se
v Intercupu prezentovalo 71 jezdců, nejpočetnější startovní pole bylo
k vidění na Lukovském Rallysprintu (42 startujících), nejmenší účast byla
na Michelin Rally, Jump Rally a Criterium Fryšták (všude 30 jezdců). Kompletní
mistrovství absolvovalo jen 13 soutěžících - Loix, Duval, Gardemeister, Sibera,
Panizzi, Fagaso, Přikryl, Wilks, Lysák, Pons, Sordó, Arai a Kuchar.
Celkem bylo k dispozici 351 bodů, které si mezi sebou rozdělilo 18
posádek, bodovat na úplně všech soutěžích nedokázal letos nikdo! Nejvíce
odstoupených jezdců (6) bylo na Michelin Rally. „Odpadlíkem roku“ se stal
Sarrazin, jenž ze šesti startů nedojel 3-krát.
Titulem ověnčený Emil Triner dokázal svých 8 startů proměnit v 6
vítězství (Caterpillar, Great Cross,
Forest, Michelin, Fryšták, Total). Jedno prvenství urval Sibera (Tour de
Cabin), jednou se z 1.místa radoval Panizzi (Jump), jedenkrát vyhrál Duval
(Lukov). Co se týká podvozků - šasi s označením MP-01 kit bylo v cíli
nejrychlejší 7-krát (Triner, Sibera), jednou zvítězil podvozek TA-02 (Panizzi)
a jednou TB-01 (Duval).
Celkem 10 jezdců dokázalo vybojovat stupně vítězů - Triner (6-krát), Loix
(5-krát), Gardemeister (3), Fagaso (3), Duval (2), Sibera (2), Panizzi (2),
Přikryl (2), Wilks (1), P.Solberg (1).
Nejdelší rally podle součtu časů vítěze byla Tour de Cabin 17:43 min (Sibera,
Loix), nejkratší pak Great Cross Rally 7:51 min (Triner). Největší časový
rozdíl mezi vítězem a druhým v cíli byl zaznamenán na Forest Rally, kde
vyhrál Triner o 24 sekund před Loixem, nejtěsnější rozdíl v cíli byl
shodně na Tour de Cabin a Criterium Fryšták, kde dojeli vždy první dva ve
stejném čase! Součet všech časů vítězů soutěží za celý rok je 1:36:17,2 hod.
Letos se odjelo celkem 88 rychlostních zkoušek, z toho bylo 44 na šotolině
a 44 na asfaltu, tedy přesně půl na půl. Největší počet RZ musely posádky
zvládnout na Tour de Cabin - 17 úseků, nejméně pak shodně na Great Crossu,
Jumpu a v Lukově - 8 úseků.
Nejrychlejší čas v erzetě zaznamenalo 18 jezdců. Největší počet vítězství
na jednotlivých zkouškách má na kontě mistr Triner, který byl nejrychlejší
35-krát! Další vítězové RZ: Duval-17, Loix-9, Fagaso-8, Thiry-8,
Gardemeister-7, Panizzi-6, Přikryl-6, Sibera-5, P.Solberg-5, Pavliš-2,
Valoušek-1, Pykälistö-1, Kresta-1, Wilks-1, Lysák-1, Pons-1, Arai-1. Největší
počet vyhraných erzet v jedné rally má na svědomí Triner, který byl na
Forest Rally nejrychlejší 7-krát!
JUNIOR TROPHY - Letos se v této
kategorii představilo 18 mladíků, kompletní šampionát však odjeli jen Wilks,
Lysák, Pons, Sordó a Arai. Na body ve svém hodnocení dosáhlo 14 jezdců, čtyři
z nich - Wilks, Pons, Sordó a Hirvonen - dokázali bodovat i
v absolutní klasifikaci! Vítězem Junior Trophy se stal Guy Wilks, jenž
triumfoval ve třech soutěžích, stříbro vybojoval Tom Lysák, který dokázal
vyhrát dvě rally, bronzovým juniorem se stal Xavi Pons, jenž si připsal rovněž
dvě vítězství. Pouze dvakrát jel loňský mistr Miko Hirvonen, ale oba své starty
dokázal proměnit v první místo.
TEAM’S TROPHY - Této prestižní
kategorie se letos zúčastnilo 37 týmů, z nichž 15 dosáhlo na body. Vítězem
se stal Marlboro Dealer Racing v silném složení (Fagaso, Duval,
Gardemeister), tento tým byl letos nejrychlejší na šesti soutěžích. Stříbro
vybojoval Roto Motorsport (Triner, Sibera, Kresta), který zvítězil třikrát.
Bronzovým týmem je Top Run (Loix, Panizzi, Joseph).
ZNAČKY - Letos bylo k vidění 8
značek závodních speciálů různých typů a
specifikací. Titul vybojoval Citroën,
který byl v jednotlivých závodech
třikrát nejúspěšnějším vozem, na
druhém
místě skončil Ford, jenž má na kontě pět
prvenství, jednou bylo nejlépe
hodnocenou značkou Subaru, jemuž patří celkový bronz.
STÁTY - Tato nevypsaná kategorie
měla letos na startu zástupce z 19.světových zemí. Do statistiky se počítá
jen s národností jezdců, ne spolujezdců (i když jsou většinou ze stejného
státu). Největší zastoupení měla Česká Republika, kterou reprezentovalo 30
jezdců. Dále: Finsko-6, Francie-5, Španělsko-4, Polsko-4, Belgie-3, Velká
Británie-3, Itálie-2, Japonsko-2, Norsko-2, Švédsko-2, Uruguay-1,
Portugalsko-1, Rakousko-1, Austrálie-1, Estonsko-1, Argentina-1, Chile-1,
Irsko-1.