X. Criterium Fryšták 2007 Fryšták,  1. září 2007
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 L. Macháň Triner - Hůlka Škoda Fabia WRC Roto Motorsport 10 11:39
2 R. Hobza Fagaso - Moya Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 8 +0:00
3 T. Pikner Duval - Pivato Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 6 +0:01
4 M. Pospíšil Sibera - Jirátko Ford Focus WRC Roto Motorsport 5 +0:19
5 P. Matulík Loix - Smeets Ford Focus WRC Top Run 4 +0:22
6 J. Pekař Panizzi - Panizzi Subaru Impreza WRC Top Run 3 +0:31
7 O. Přikryl Přikryl - Doležel Mitsubishi Lancer EVO VII Team Koňa Racing 2 +0:38
8 J. Zicha Pons - Del Barrio (J) Mitsubishi Lancer EVO VII Marlboro Junior Racing 1 +0:40
9 D. Prokeš Gardemeister - Honkanen Subaru Impreza WRC Marlboro Dealer Racing 0 +0:44
10 R. Zicha Wilks - Pugh (J) Peugeot 206 WRC Red Bull 0 +0:44
11 M. Dračka ml. Sordó - Martí (J) Subaru Impreza WRC Marlboro Junior Racing 0 +1:10
12 M. Čuřík Arai - Sircombe (J) Subaru Impreza WRC Manares Racing Team 0 +1:17
13 T. Lysák Lysák - "Jerry" (J) Ford Focus WRC Seki Motorsport 0 +1:25
14 F. Vítů Cavigioli - Arena (J) Subaru Impreza WRC Seki Motorsport 0 +1:31
15 A. Hráček Hráček - Hráček Peugeot 307 WRC. AMK Hodonín 0 +1:39
16 D. Zubíček Betti - Miclotte Citroën Xsara WRC Michelin Rally Team 0 +1:40
17 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Subaru Impreza WRC Top Run 0 +1:43
18 R. Seifert Kresta - Gross Peugeot 206 WRC Roto Motorsport 0 +1:48
19 P. Sekula Sarrazin - Giraudet Mitsubishi Lancer EVO VI Seki Motorsport 0 +2:06
20 M. Konečný Koňa - Koňa Seat Cordoba WRC Team Koňa Racing 0 +2:07
21 L. Zámečník Valoušek - Scalvini Citroën Xsara WRC Michelin Rally Team 0 +2:14
22 M. Hanák Peták - Benešová Peugeot 306 Maxi Polski swiazek motorowy 0 +2:46
23 D. Mikl Solowow - Baran Mitsubishi Lancer EVO VII Polski swiazek motorowy 0 +3:25
24 B. Kořínek Arazim - Gál Mitsubishi Lancer EVO V Coyote Racing Team  0 +4:15
25 K. Sedláček Czopik - Zagorii Subaru Impreza WRC  Polski swiazek Junior 0 +4:51
26 J. Doležel Celsi - Olave
Peugeot 306 Maxi Team Koňa Racing 0 +4:52
27 P. Kovář Kovář - Řihák Mitsubishi Lancer EVO V Kovář Rally Team 0 +5:04
28 P. Šíma H.Solberg - Menkerud Ford Focus WRC Norway National R.Team 0 +5:19
29 J. Viceník Kuchar - Gerber Subaru Impreza WRC Polski swiazek motorowy  0 +5:56
30 P. Bábek Ojeda - Barrabes (J) Subaru Impreza WRC  Marlboro Challenge 0 +7:38

Vítězové RZ: Duval - 5,  Fagaso - 4,  Triner - 2,  Loix - 1,  Sibera - 1,  Pons - 1,  Přikryl - 1

Odstoupili Nekvalifikovali se
 


Značky Teamy
Citroën 10 Marlboro Dealer Racing 10
Ford 8 Roto Motorsport 8
Subaru 6 Top Run 6
Mitsubishi 5 Marlboro Junior Racing 5
Škoda 4 Team Koňa Racing 4
Peugeot 3 Red Bull 3


Seki Motorsport 2
    Manares Racing Team 1


komentář k závodu:       10. Criterium Fryšták  2007                                                                                                                        autor: Petr Matulík


“PEKELNÝ FRYŠTÁK “


Po krátké letní „pauzičce“ pokračoval šampionát asfaltovou rally zvanou Criterium Fryšták. Jubilejní 10.ročník zahájil závěrečnou třetinu mistrovství, tato tradiční soutěž opět našla své zázemí v areálu firmy Obal print ve Fryštáku. Koncepce tratí vycházela z loňského osvědčeného formátu, v harmonogramu bylo tedy 10 rychlostních zkoušek na různorodém zpevněném povrchu. První zářijovou sobotu se na startu sešlo celkem 30 odvážlivců. Tentokrát si s jezdci i pořadateli pořádně pohrálo počasí, když před samotným ranním startem vydatně pršelo a start soutěže musel být operativně o půl hodiny posunut. Mezitím naštěstí déšť ustal a mohlo začít další zápolení o cenné body. První dvě rychlostky se pak jelo na mokru, poté postupně tratě osychaly a asi od poloviny soutěže už byly jednotlivé zkoušky zcela suché.

I přes mokrý a místy kluzký podklad se už na úvodní RZ začalo ve velmi rychlém tempu. Nejlepší čas zde zaznamenali hned tři jezdci - Duval, Sibera a překvapivě i junior Pons, fenomenální Triner byl o 1 sekundu pomalejší. Někteří měli na mokru drobné potíže, když například Jean-Joseph si při pádu pochroumal své „martinické kolínko“, jeho kolega Loix na stejném místě vykroužil nechtěné hodiny, Sarrazin se pral s nevhodnými pneumatikami, nebo třeba neukáznění diváci trochu přibrzdili Ondru Přikryla. Ten, i přes svou zdravotní indispozici, dokázal vyhrát druhou dlouhou erzetu a v průběžném pořadí se dělil s Trinerovou Fábií o 3.pozici, jen sekundu před nimi byla taky ve stejném čase dvojice Sibera a Duval, kteří tak společně vedli. Od začátku skvěle jedoucí mladík Xavi Pons si vybral dávku smůly, když těsně před cílem sebou na mokru nekontrolovaně „škrábl“, což mělo za následek i trefení cílového značení a následnou penalizaci. Časové rozdíly byly ale minimální a pořadí se neustále měnilo. Třetí měřený úsek se stal kořistí belgické Xsary v rukou „Franty“ Duvala, který se ujal vedení. O tři vteřiny za ním se držel Emil Triner, jeho kolega z Roto Motorsportu Pavel Sibera byl v té chvíli třetí. Předloňský vítěz Fryštáku Duval se po další vyhrané RZ dokázal trochu odpoutat od svých pronásledovatelů, tím nejbližším byl stále lídr šampionátu Triner. Velký „Éma“ zajel nejrychlejší čas na páté rychlostní zkoušce, byl však stále na 2.příčce se ztrátou čtyř sekund na vedoucího muže. Tím byl stále „šílený“ Duval, který nasadil vskutku pekelné tempo! V té chvíli měli za sebou posádky již polovinu soutěže. O 6.vteřin za Emilem byli ve stejném čase „Pája“ Sibera a úřadující mistr Gibo Fagaso, který byl po letošních smůlách konečně se svým výkonem spokojen. Pátou příčku okupoval Freddy Loix, jehož přibrzdil zejména zaseknutý kámen v zadním kole jeho Focusu v předešlé vložce, Belgičan ztrácel na dvojici před sebou už 9 sekund. Za „Loou“ jel na šesté pozici trochu zdivočelý Ondra Přikryl, na něhož si brousil zuby zejména sedmý Gil Panizzi, osmé místo zatím patřilo Gardemeisterovi. Těsně za Finem byla ale plejáda nebezpečně rychlých juniorů v pořadí Wilks, Cavigioli, Pons, Sordó a Arai. Všichni mladíci měli mezi sebou jen minimální časové odstupy a bylo jasné, že o prestižní vítězství v kategorii Junior Trophy, bude probíhat velká bitva!
Šestý měřený úsek docela zamíchal pořadím na čele, když Francois Duval měl problémy s poloosou a byl nucen přepustit vedoucí příčku Emilu Trinerovi. Dvě sekundy za ním už ale byl Fagaso, jenž dokázal tuto erzetu vyhrát společně s Loixem, který jel stále pátý za Duvalem a Siberou. Posledně jmenovaný pilot Fordu si ale na následující RZ 7 připsal na své konto penalizaci za dotyk cílové brány, v součtu časů byl na tom stejně jako značkový kolega Loix, oba jezdci se tak dělili o 4.“flek“, když na čelo závodu ztráceli již 12 vteřin. Právě na čele to ale pořádně vřelo! Duval nechtěl prodat svou kůži lacino a po předchozí ztrátě do toho pořádně „šlapal“. Na zmíněném sedmém testu byl nejrychlejší, stejně jako jeho „červenobílý“ spolubojovník Fagaso. „El Matadore“ se v průběžném pořadí závodu dělil o vedení s Trinerem, který si chvíli stěžoval na drobné potíže s elektronikou své Škodovky, na jeho časech to však nebylo znát. Pekelně rychlý „Dudu“ ztrácel na dva vedoucí nesmiřitelné soupeře pouhou 1 sekundu, což ještě slibovalo pokračování dramatického souboje o prvenství! Za Focusy Sibery a Loixe už byl zrychlující Panizzi, kterému se podařilo přeskočit Ondru Přikryla. Jezdec modrobílého Mitsubishi si ale stále stěžoval na zdravotní problémy, které zřejmě trochu poznamenaly jeho výkon. Mezi juniory zatím vedl Guy Wilks, jen o dvě sekundy zpět byl ale skvěle rozjetý Pons. Oba dokázali přespurtovat zkušeného Toniho „Garďáka“, jemuž ovšem tento typ rychlých asfaltů příliš nesedí, jezdec týmu Marlboro byl v té době na 10.místě.
Osmý měřený úsek vyhráli společně Triner a Duval, jejich vzájemný časový odstup tak zůstal stejný - tedy 1 sekunda ve prospěch českého multišampióna. Mírně ztratil (cca 3 s) Španěl Fagaso, stále však ještě nebylo nic rozhodnuto! A právě obhájce loňského prvenství se po nejrychlejším čase v předposlední deváté zkoušce posunul jen sekundu za vedoucí duo Triner, Duval, kteří měli stejný součet časů! Již s odstupem na nejrychlejší  trojici spolu neustále sváděli boj o čtvrtou příčku Sibera a Loix. O cenné vítězství v rámci Junior Trophy se taky ještě měla odehrát velká bitva mezi Angličanem Wilksem a španělským mladíkem Ponsem. Ti se zároveň ještě chtěli poprat o celkové 8.místo s „Tondou“ Gardemeisterem. O dramatické finále tedy bylo postaráno, zejména souboj o absolutní vítězství uváděl zainteresované soutěžící do infarktových stavů! Závěrečný test se stal kořistí Giba Fagasa, který tak srovnal součet časů s Emilem Trinerem! Belgický rychlík Duval byl nakonec o vteřinu pomalejší, což už na „Fagiho“ s „Emilózou“ nestačilo. O první pozici tak musel podle pravidel rozhodnout lepší čas z RZ 1. To hovořilo pro „E.T.“ Trinera a ten se tak stal vítězem 10.ročníku fryštácké rally! Fagaso si tedy domů odvážel stříbro, prohrát ve stejném čase jako vítěz sice určitě zamrzí, přesto byl španělský krotitel Xsary WRC s výsledkem spokojen, a to taky proto, že jeho týmu Marlboro Dealer Racing se podařilo opět vyhrát Team’s Trophy. K tomu dopomohl samozřejmě taky bronzový Duval, jenž zaostal o zmíněnou vteřinu, z čehož byl „Fransoá“ mírně zklamán. Nicotné časové rozestupy na „bedně“ nápadně připomněly letošní bratřejovskou Tour de Cabin, jen aktéři byli tentokrát jiní. Těsný souboj o „bramborovou medaili“, který mezi sebou svedli Pavel Sibera a Freddy Loix, vyzněl pro prvně jmenovaného, belgický zástupce týmu Top Run se totiž v poslední erzetě nevyvaroval jezdecké chyby. „Loanův“ kolega Panizzi si už v závěru celkem v klidu pohlídal 6.příčku, sedmé místo v cíli nakonec udržel Ondra Přikryl. Válku „tří mušketýrů“ o poslední bod vyhrál Xavier Pons, talentovaný španělský mladík si s tímto životním výsledkem zároveň připsal premiérové vítězství v Junior Trophy! I přes mocný finiš zůstal bez bodu na deváté příčce Toni „Garde“, desítku výsledkové listiny uzavíral ve stejném čase s Finem stříbrný junior Guy Wilks. Bronz mezi mladíky vybojoval Dani Sordó, jenž se představil s novou žlutou Imprezou, následovali další junioři Toshi Arai, Tom Lysák a Marco Cavigioli, jehož o lepší výsledek připravili technické problémy. Za plejádou dravých mládežníků byl jako patnáctý klasifikovaný hodonínský „host“ Tony Hráček s pěknou „třistasedmičkou“. Do patnáctky se tentokrát nevešli Kresta, Betti, či Valoušek, jejichž výkony byly docela zklamáním, v letošních nevalných výsledcích pokračoval i vicemistr Joseph, který sice zajel několik slibných časů, stále však nenachází společnou řeč se svým podvozkem, příčinou jeho ztráty byly navíc i technické potíže. Na cílovou rampu se podívalo všech 30 startujících posádek.

Letošní Criterium Fryšták byla pro všechny určitě hodně napínavá, zejména ty těsné hektické souboje až do posledních metrů vytvořily parádní atmosféru! Samotná organizace klapala na výbornou, jezdci si většinou pochvalovali tratě rychlostních zkoušek a taky dostatek „občerstvení“! Takže každopádně další velmi povedená rally!
V tabulce šampionátu je situace jasná. Posádka Triner-Hůlka udělala důležitý krok ke svému pátému mistrovskému titulu, o který ho může teoreticky připravit už jen druhý „Fast Freddy“ Loix, jelikož na závodníky čekají už jen dvě soutěže, nikdo jiný již do boje o „královský trůn“ nemůže zasáhnout. Bitva ale ještě bude o zbývající místa na pomyslných stupních vítězů! V juniorské klasifikaci zatím stále vládne Guy Wilks, jenž má ke svému prvnímu titulu velmi blízko. Přesto určitě ještě budeme svědky krásných soubojů i dramatických událostí na závěrečných dvou podnicích! 


Řekli po soutěži: 


Triner-Hůlka (1.) :
“Dnešní soutěž byla velmi vyrovnaná, plná soubojů a přetahování o vteřinky. Ještě před poslední erzetou nebylo jasné jak vlastně dopadneme. Nedá se říci, že by se nám dnes nějak obzvlášť dařilo, i když jsme se snažili a jeli naplno . . . . . ostatní ovšem byli také velmi rychlí a o to těžší bylo s nimi držet krok. Zejména Duval a Fagaso nám hodně zatápěli, v poslední vložce se k nám přiklonilo závodnické štěstí a vyhráli jsme i když ve stejném čase jako druhý Fagaso, Duval skončil o pouhou vteřinu za námi. Byl to strhující závěr! Celá soutěž byla fantastická!“  

Fagaso-Moya (2.) :
“Tak my jsme se na Fryšták především tvrdě připravovali. Proběhla repase celého vozu, včetně nového motoru, absolvovali jsme i ostrý test na regionální soutěži v Polsku. V samotné rally jsme stále více zrychlovali a poslední zkoušky se už jelo za limitem! Ten infarktový závěr nám vyšel, ale ani tak to na Emila nestačilo. Jsme určitě maximálně spokojeni, hlavně proto, že jsme spolu s Francoisem a Tonim udělali důležitý krok k zisku titulu v Team’s Trophy.“  

Duval-Pivato (3.) :
“Letos nám asi není souzeno vyhrát, protože už podruhé jsme přišli smolně o vítězství. Ale i tak jsme rádi za třetí místo a body do týmového hodnocení. Fryšták je naše oblíbená soutěž, pořadatel opět odvedl skvělou práci a my jsme si parádně zasoutěžili a samotný závod byl napínavý až do samého konce!“

Sibera-Jirátko (4.) :
“Přijeli jsme do Fryštáku vyhrát a dali jsme do toho maximum možného. První dvě erzety to vycházelo. Pak nás ale přibrzdila RZ "Příjezd", která nám moc nesedí. Navíc asi v půlce závodu přišla desítka za "trefený" cíl. Po tomto incidentu jsme už jeli naprosto na doraz, ale na první trojku to nestačilo. Se čtvrtým místem jsme nakonec spokojeni, neboť se vracíme na třetí příčku celkové klasifikace. Soutěž byla velice pěkná a rychlá. Už dlouho jsme nejeli v takovém tempu, super svezení!“

Loix-Smeets (5.) :
“My jsme tentokrát neměli úplně šťastný den, když nás celou soutěž provázely různé peripetie - ve čtvrté erzetě nás přibrzdil kámen zaseknutý v zadním kole, jednu vložku jsme dojížděli s vyzutou pneumatikou, párkrát jsme šli na „budku“, když jsme se moc opírali do gum, při vysokém nasazení bylo i pár jezdeckých chyb, prostě toho bylo víc, než dost. Při takovém šíleném tempu, které se jelo, byla rozhodující každá drobnost, nám to prostě tentokrát nevyšlo podle představ. Ale páté místo bereme, jsou to další důležité body do šampionátu. Jinak závod byl parádní, jela se „hrůza“, traťově se nám to líbilo, organizace klapala, takže po všech stránkách skvělá rally!“

Panizzi-Panizzi (6.) :
“Závody byly pěkné, auto nám fungovalo výborně, vzhledem k tomu, že jsme dělali poměrně dost jezdeckých chyb, tak jsme se 6.místem spokojeni.“

Pons-Del Barrio (8.) :
“8.místo celkově a vítězství v juniorech, lepší už to snad ani nemohlo být! Tratě byly super, jen škoda toho nepříjemného ranního počasí, které se ale naštěstí zlepšilo. Bylo to dost vyrovnané, bojovali jsme až do úplného závěru a nakonec je z toho perfektní výsledek. Takže jsme samozřejmě maximálně spokojeni!“

Gardemeister-Honkanen (9.) :
“Tak my moc spokojení nejsme, v závodě jsme udělali moc chyb a když už jsme přišli na to, jak se to má jezdit, tak byl konec.“

Wilks-Pugh (10.) :
“Tak nám se letošní Fryšták hodně líbil. Ale byl to asfaltový povrch, a ten nám moc nejde. Na Ponse jsme neměli, jel výborně, proto jsme rádi, že jsme se umístili aspoň takhle.“  

Sordó-Martí (11.) :
“My jsme se na tuto soutěž hodně těšili. Zpočátku jsme si ještě zvykali na trochu odlišné vlastnosti nedávno přestavěného podvozku, přitom bylo potřeba stále udržovat nasazené tempo, které bylo tentokrát hodně vysoké, snažili jsme se jet na maximum. Nakonec jsme s naším fungl novým Subarem vybojovali „bednu“ v juniorech, což je dobré, takže jsme spokojeni. Soutěž to byla pěkná, tratě nám seděly, byla tradičně parádní atmosféra a skvěle jsme si tu zazávodili!“ 

Arai-Sircombe (12.) :
“Pěkné prostředí, pěkný závod a zajímavé erzety, hlavně se nám líbila ta „driftovací“ pasáž ve skladu. Jeli jsme s novou technikou a očekávali jsme o něco lepší výsledek, ale i tak jsme spokojení, vždyť „bramborová medaile“ mezi vyrovnanou konkurencí juniorů není zase tak špatná....“