Vyznavači
nezpevněného povrchu se konečně dočkali. 7.Great
Cross Rally zahájila šotolinovou sérii
závodů a opět nabídla atraktivní tratě
v tradiční lesní lokalitě ve
Zlíně-Podhoří. První májový
víkend si však s
organizátory i posádkami trochu pohrálo
počasí. V úvodu rally se
nepříjemně rozpršelo, ale mohutné koruny stromů
dokázali nepříjemný déšť
zmírnit, tratě rychlostních zkoušek tak zůstali
před startem spíš jen vlhké, v průběhu
závodu déšť ustal a na většině úseků
bylo prakticky sucho. Ranní „liják“
odradil některé přihlášené posádky,
jiní nepřijeli z osobních důvodů, a
tak se na trať s 8.rychlostními zkouškami vydalo
celkem 36 účastníků
z původních 41.přihlášených.
Z pravidelných zájemců o cenné body
však
nechyběl nikdo.
Navlhlý
šotolinový povrch úvodní erzety trochu
znepříjemnil jízdu čela startovního pole,
„čističi“ tratě Fagaso, Loix a Joseph
si stěžovali na velmi klouzavý charakter zkoušky,
s postupně vyjetou stopou
a tím i rychle osychající šotolinou byla
tudíž pozdější startovní pozice malou
výhodou, což bylo znát i na dosažených časech.
S náročnými podmínkami RZ 1
se nejlépe vypořádali Triner a Gardemeister, kteří
zajeli společně nejrychlejší
čas, za nimi se kvalitním výkonem prezentovali Pavel
Sibera, domácí“ Petter
Solberg a překvapivě i „Micheliňák“ Prokop. Přesto,
že se jednalo o relativně
dlouhý měřený úsek, byly ostatní časy až
neuvěřitelně vyrovnané, v jedné
sekundě zajelo úvodní test hned 8 dalších
posádek! To jen potvrdilo stále se
zlepšující kvalitu i vyrovnanost Intercupu!
Líbivá a rychlá RZ 2 zvaná
„Bertík“
se stala kořistí dvou konkurenčních Fordů v rukou
Loixe a Sibery. Na
vedoucí pozici byli v té chvíli hned tři
jezdci ve stejném čase.
Ambiciózní Pavel Sibera, jeho kolega Emil Triner, oba
jezdce týmu Roto
Motorsport pak doplňoval „Marlboroman“ Gardemeister.
Třetí erzetu ovládli
společně Triner a Sibera a oba si zatím drželi vedoucí
příčku! Zvlášť
překvapující byla Siberova rychlost, jelikož
závodí teprve druhou sezónu,
naproti tomu mnohem zkušenějšího Trinera jsme již
zvyklí vídat na čele! Přesto,
že jsou z jednoho týmu, nechtěli si darovat ani vteřinku a
tvrdě bojovali!
O 5 sekund za nimi byli ve stejném čase
„Garďák“ a „Fast Freddy“ Loix,
další 3
vteřiny ztrácel jiný rychlý Belgičan
„Fransoá“ Duval. Tomu se podařilo zajet
nejrychlejší čas na následující
rychlostce a „Dudu“ se posunul na průběžné
3.místo. Jeho spolubojovník z Marlboro Dealer Racing
Toni Gardemeister byl
po RZ 4 druhý se ztrátou tří sekund na
vedoucí posádku Triner-Hůlka. Přední
pozice byl nucen vyklidit Sibera, který se nevyvaroval kontaktu
vozu
s nohou a následná desetisekundová penalizace
ho odsunula na 6.příčku. Po
polovině odjetých rychlostních zkoušek byl tedy ve
vedení nekompromisní Emil
Triner se svou Fábií, za „Garďákem“ a
Duvalem jel na 4.místě „Loa“, který
však
na pomyslné pódium ztrácel pouhou 1 vteřinku. Za
ním byl trochu nečekaně,
v posledních letech nepravidelně startující,
Petter Solberg, který měl
tentokrát k dispozici vcelku kvalitní podvozek
svého Focusu a dokazoval
svou rychlost z minulosti! O šestý
„flek“ se dělili Sibera a Fagaso.
Španělský jezdec a úřadující mistr
se letos nemůže stále dostat do své loňské
formy a jeho časy byly trošku zklamáním, i když je
nutno podotknout, že
v první polovině Great Crossu měl nelehkou úlohu
„čističe“ trati. Prozatím
osmý byl nejrychlejší junior Miko Hirvonen, jen
těsně však následoval Panizzi,
prezentující se s novým Subaru stáje
Top Run. První desítku uzavíral Ondra
Přikryl, jenž velmi příjemně překvapil již na
úvodním Caterpillaru, dokazoval
však, že jako nováček se neztrácí ani na
šotolině a bude se s ním zřejmě
muset velmi vážně počítat! Průběžně
jedenáctý Valoušek si taky nepočínal
špatně, stejně jako zkušený harcovník Mike
Pattison, který byl se svým žlutým
Escortem zatím dvanáctý, anglický jezdec
tak dokazoval, že rozhodně nepatří do
„starého železa“! Mezi dva piloty týmu Viking
Speed Racing byl vklíněn Fin
Grönholm. Čtrnáctý Gustavo Trelles si stěžoval na
nedostatečný výkon svého
Citroënu, a nejvíc ho mrzelo, že na oblíbené
šotolině nemůže fanouškům
předvádět své oblíbené razantní
smyky „v plném rozlišení“! Do
elitní patnáctky
se ve stejném čase jako populární Uruguayec
vešel ještě solidně jedoucí Prokop,
který za sebou nechal například i vicemistra
Jean-Josepha. Martiničan si
v průběhu rally zvykal na nový podvozek své Imprezy,
rozhodně ale nečekal,
že jeho časy budou až tak bídné. Jeho pneumatiky
navíc taky nebyly úplně
ideální, ale velezkušený
„vousáč“ se stále srdnatě pral se
svojí technikou,
které teprve přizpůsobuje svůj jezdecký styl! Hodně
sledované kategorii Junior
Trophy vévodil tradičně nepolapitelný Hirvonen,
další průběžné pořadí mladíků
však zavánělo senzací. Druhé místo
mezi juniory patřilo Jandíkovi, 4 sekundy za
ním byl Dani Sordó, handicapovaný bolestivě
zlomenou rukou, jehož navíc trochu
přibrzdila desetisekundová penalizace za sražení
cíle. O čtvrtou příčku se
v té chvíli dělili talentovaní Lysák a
Pons, až za nimi pak byl Guy Wilks,
který byl ovšem nucen dohánět půlminutovou
penalizaci, kvůli vleklým technickým
potížím svého Peugeotu, tento mladý
zástupce týmu Red Bull pak v dalším
průběhu zajížděl špičkové časy a s každou
odjetou RZ se šplhal
v pořadí vzhůru.
Druhou
půlku Great Crossu načal nejlépe Solberg, když
zaznamenal nejlepší čas a posunul se
z pátého místa hned na třetí!
Norský
jezdec neustále zrychloval a nebezpečně se začal přibližovat
vedoucímu
Trinerovi, se kterým se podělil o vítězství
v šestém měřeném testu. Emil
se pak na závěrečných dvou dlouhých
rychlostních zkouškách nechal trochu vyprovokovat,
chtěl navýšit svůj náskok a při hodně
razantní jízdě se dopustil několika
menších jezdeckých chyb! Toho se snažil
využít právě Solberg, závěrečné dvě
erzety vyhrál, ale jeho skvělý výkon stačil
„pouze“ na stříbro. Vítězství tedy
nakonec uhájil Emil Triner, který tak dokázal, že
jeho 1.místo na Caterpillaru
nebylo náhodné a po loňské sezóně, kterou
obětoval vývoji nového podvozku, se
letos znovu řadí mezi nejvážnější adepty na
mistrovský titul! Nor Solberg prohrál
s českým multišampiónem o pouhou jednu
vteřinku a po dlouhé době
zaznamenal výborný výsledek, jenž byl pro
mnohé konkurenty překvapující! Až do
konce se o poslední volné místo „na
bedně“ prali Loix, Duval a Gardemeister. Po
výborném závěru se z bronzové pozice
nakonec radoval zkušený Belgičan
Freddy Loix, nepopulární „brambora“ zbyla na
Toniho „Garde“, za ním soutěž
dokončil jeho kolega z týmu Marlboro Francois Duval.
Těsný souboj o zbylé
pozice na bodech strhl v závěru na svou stranu Francouz Gil
Panizzi, jenž tedy
dojel šestý. O lepším
umístění následujících dvou jezdců
v pořadí rozhodl
lepší čas z RZ 1. Sedmé místo
vybojoval trochu zklamaný Pavel Sibera
připisující si premiérové body na
šotolině, český pilot však prokazuje
výrazné
zlepšení a při své teprve druhé
závodnické sezóně se již řadí do
širší špičky
Intercupu! Poslední bod za osmou příčku tedy zbyl na
vítěze Junior Trophy Miko
Hirvonena, jenž po strhujícím závěru odsunul na
konečné 9.místo Španěla Giba
Fagasa. Loňský vítěz Great Cross Rally a
úřadující šampión byl z tohoto
výsledku očividně rozladěný, navíc mu
v cíli na bodované příčky scházela
jen jediná sekunda! Slabou náplastí pro
„Fagiho“ bylo vítězství jeho Marlboro
Dealer Racing v klasifikaci týmů. Desítku
absolutního pořadí uzavíral Valoušek
s krásnou modrožlutou Xsarou stáje Michelin.
Solidní výkon korunoval
nestor Intercupu Mike Pattison 11.příčkou,
dvanácté místo je v dané
konkurenci velmi pěkným výsledkem nováčka Ondry
Přikryla, jenž za sebou nechal
i velezkušeného Gustava Trellese!
„Micheliňák“ Prokop byl celkově
čtrnáctý, do
elitní patnáctky se ještě vešel Angličan
Wilks, jenž po fantastické stíhací
jízdě dovedl svou „dvěstěšestku“ do
cíle na stříbrné pozici v hodnocení
juniorů. Bitva o bronz v kategorii Junior Trophy byla
strhující až do
úplného konce, premiérovou „bednu“
mezi mladíky vyválčil Tomáš Lysák,
při
stejném součtu časů, ale horší RZ 1 bral body za
čtvrtou příčku Španěl Sordó,
hodně zklamaný byl nakonec Mira Jandík, jemuž
k životnímu výsledku
scházely pouhé 2 sekundy! Rally dokončilo 34
účastníků, když trochu kuriózním
způsobem odstoupil Marcus Grönholm, který vyvrátil
pověst o „chladných“
finských jezdcích a emotivně poslal svůj Focus hodem (!)
do příkopu. Musel se
tak kvůli poškozenému vozu a poškozené
vysílačce (taky letěla vzduchem!) vzdát
dalšího účinkování v soutěži!
Tři zkoušky před koncem se ze soutěže
odporoučel i Markko Märtin, startující
v Intercupu po roční pauze, když
jeho atraktivní Suzuki Swift s velmi krátkým
rozvorem odpadla pro poruchu
řízení ze třetí desítky průběžného
pořadí.
Celkově
byl letošní Great Cross vydařený, tratě
byly pěkně připravené, jen sem tam, byly slyšet
výtky některých jezdců na
zbytečně vyčnívající kořeny
v některých pasážích. Počasí se
nakonec
umoudřilo, organizace klapala, takže skvělý závod!
Atmosféra byla tradičně
vynikající, a velký náboj dodaly soutěži
hlavně ty těsné souboje! Dá se říct,
že Intercup je čím dál vyrovnanější a
potenciálních adeptů na přední příčky je
v současnosti víc, než bodovaných míst!
Každý je nucen se ještě víc a víc
zdokonalovat a zrychlovat, a těch „dobrých“ jezdců
je v poslední době
hodně, až příliš! Právě to dělá jezdce
Intercupu těmi nejlepšími, možná
v celé ČR..............
Po skončení závodu odpovídaly některé posádky na
otázku: „Jak se Vám líbila letošní Great Cross Rally a jak hodnotíte svůj
výsledek?“
Triner-Hůlka (1.) :
“Dnešní závod se nám velmi
líbil, byly tu pěkné tratě, a taky se nám povedl
zajet špičkový výsledek! Hlavně super
vyrovnané výkony všech jezdců a souboje
až do konce závodu šponovaly nervy i nám, a to
bylo právě ono krásné na tomto
závodě! Auto nám fungovalo téměř na jedničku, i
když jsme asi v polovině
rally měnili zadní poloosu, ale to bylo spíš
z preventivních důvodů.“
Solberg-Mills (2.) :
“My jsme velmi spokojení! Je to v dnešní konkurenci super výsledek! Protože
jsme v poslední době toho moc nenajeli, na začátku nám pár rychlostek
trvalo, než jsme se seznámili s vozem, nakonec se ale ukázalo, že jsme
mohli bojovat i o vítězství, což nás velice těší!“
Loix-Smeets (3.) :
“Pro nás to byl velmi povedený závod,
celou soutěž se nám dařilo zajíždět
stabilní časy, vyvarovali jsme se i
výraznějších chyb, což asi bylo klíčem
k úspěchu. Výborně nám vyšly ty
závěrečné velmi dlouhé zkoušky, na
kterých
jsme v souboji s Duvalem a Garďákem rozhodli o
našem skvělém 3.místě!
Tento výsledek je, v tak našlapané
konkurenci, pro nás i naši starou
odepisovanou techniku, špičkový a povzbudivý!
Tratě zde byly tradičně hezké,
trochu nám vadily vyčnívající kořeny
v některých pasážích, ale celkově byl
letošní Great Cross pěkně připravený, ať už
traťově, či pořadatelsky!“
Gardemeister-Honkanen (4.) :
“Soutěž se nám líbila, počasí nakonec vyšlo a s výsledkem jsme spokojení.
Do poloviny soutěže jsme byli sice druzí, ale Solberg a „Loa“ pak hodně
zabrali, a i když jsme se snažili je udržet za zády, nepodařilo se! Ale čtvrté
místo je dobré!“
Duval-Pivato (5.) :
“Pořadatelé Great Crossu odvedli kvalitní práci a tratě zde byly jako vždy
pěkné. My jsme s výsledkem spokojení, páté místo v této konkurenci je
výborné. Těší nás taky vítězství v týmech!“
Panizzi-Panizzi
(6.) :
“My jsme spokojení s tím šestým
místem, na víc jsme dneska asi neměli.
Traťově to bylo nádherné a už se těšíme na
příští závody, kde bysme chtěli být
určitě lepší!“
Sibera-Jirátko (7.) :
“Po letošním Great Crossu máme hodně smíšené pocity! Nevěděli jsme, co můžem
očekávat od nového naladění auta a hlavně jsme s ním ještě pořádně nejeli
na šotolině, takže takový krok do neznáma. O to větší překvapení pro nás bylo,
když jsme do půlky soutěže vedli společně s Emilem! Pak ovšem přišel
osudný dotyk nohou, když se auto zastavilo o kořen a desetisekundová penalizace
nás srazila z prvního na šesté místo. To nás trošku psychicky nabouralo a
v poslední erzetě jsme neustáli souboj o 6.příčku s Panizzim. Na
druhou stranu máme body, auto funguje fantasticky, takže musíme být spokojení.
Jsme nažhaveni na Forest Rally, kde bychom chtěli zase trochu potrápit Emila.
Jinak zdejší tratě byly pěkné a náročné, pořadatelé odvedli dobrou práci, snad
jen těch kořenů mohlo být méně.“
Hirvonen-Lehtinen (8.) :
“Závody byly hezký, ale ten náš výsledek nestojí za nic! Kazili jsme to, jak
nejvíc to šlo. Aspoň, že jsme toho Fagasa udolali v poslední erzetě, to
bylo asi trochu štěstí....“
Pattison-Morgan (11.) :
“Dobrý, všecko dobrý, soutěž
každopádně pěkná a s naším
výkonem jsme
spokojení, technika nezklamala a výsledek není
špatný.... Už se těšíme na
další
soutěž, jak si zase zazávodíme, jezdíme samozřejmě
pro zábavu, to je na nás i
vidět....:-)“
Trelles-Christie (13.) :
“No, my jsme se snažili, ale technika zklamala, nebylo to optimální. Navíc jsme
dlouho nejeli, ale na dalších závodech ještě ukážem, zač je toho loket!“
Wilks-Pugh (15.) :
“I po technických problémech s elektronikou jsme nakonec druzí
v juniorech, což je super! I z toho asi 32.místa jsme to dotáhli, co
víc si přát! Tratě byli jinak perfektní a celá soutěž se nám líbila.“
Kresta-Tománek (17.) :
“No tak dneska to za moc nestálo, ten náš výkon, bylo sice pár povzbudivých
časů, ale konečný výsledek stojí za h....! Mrzí nás hlavně to, že jsme bodově
nepřispěli našemu týmu!“
Bengtsson-Norrstrand (18.) :
“Soutěž byla pěkná, až na ten trochu deštivý začátek, ale nakonec tratě byly,
jako obvykle příjemné, až na těch zbytečných pár kořenů, co tam byly navíc!
S výsledkem moc spokojení nejsme, ale samozřejmě to jezdíme pro zábavu a
užívali jsme si. Co se týká juniorského týmu Red Bull - tak bohužel nám těsně
ujelo třetí místo (Jandík), ale to se nedá nic dělat, automobilový soutěžní
život běží dál! A na příští závody - zdar, zdar, zdar!“
Sordó-Martí (22.) :
“Závod byl pěkný, akorát nám na trati vadily ty kořeny, kvůli kterým jsme někdy
lítali přes střechu. Jeli jsme se zlomenou rukou, takže náš výkon nemohl být
stoprocentní, navíc jsme hned v první erzetě trefili cíl a desetisekundová
penalizace nás nakonec stála třetí místo v juniorech.“
Campos-Magalhaes (32.) :
“Great Cross byl výborně připravený závod, nám nevadilo ani to deštivé
počasí....prostě to byla skvělá šotolina! S umístěním jsme vcelku
spokojení. Trochu nás trápila technika, auto špatně zatáčelo doleva, a tak jsme
nakonec rádi, že jsme dojeli až do cíle.“
Tiskové prohlášení Vladimíra Karlíka -
„Žán-Pepy“ (16.) k mizerným výsledkům počátku letošní sezóny :
Simon
Jean-Joseph se rozhodl pro letošní sezónu postavit
nový vůz, vycházel
přitom z konceptu Rota Motorsport, pro který v průběhu
sezóny 06 konstruktéři
Michal Pospíšil a Libor Macháň navrhli šasi
MP01 KIT. Po menších úpravách,
hlavně ve výběru použitých materiálů
nosných částí šasi, kdy
uhlíková plata
nahradil levnější letecký dural, vznikl
náš speciál.
Auto bylo dostavěno těsně před prvním závodem sezóny, kterým byl Caterpillar,
před ním stihlo prakticky jen dva krátké jízdní testy. V první soutěži došlo k
přímému srovnání z konkurencí na asfaltu, musíme objektivně přiznat že
nedopadlo zrovna nejlépe, náš pilot se celou dobu na tomto specifickém
uklouzaném povrchu přetahoval s nedotáčivostí auta, jeho
snahu o
nějaké solidní umístění v druhé
desítce, zhatila upadlá spojovací tyč
řízení, následná oprava v RZ znamenala
propad na konečné předposlední místo.
Tým techniků a mechaniků však nasbíral spoustu
dat, jak ze soutěže samotné tak
z následného testování, které již
probíhalo na šotolině a podle nich provedl
patřičné úpravy a nastavení vozu. Bohužel ani
první ostré metry na Great Cross
Rally neukázaly žádný výrazný posun
vpřed, nicméně naznačily kudy se v
nastavení soutěžního speciálu ubírat! V
žádném případě vývoj nového vozu
nevzdáme a pokusíme se jej co nejlépe připravit na
následnou Acropolis rally v
Hrádku nad Nisou, které se náš jezdec
zúčastní v rámci reprezentace Intercupu,
a dále na naši domácí Forest rally. Je
jasné že nová technika potřebuje spousty
času na doladění, ale doufáme že nám to nezabere
celou letošní sezónu, na Forest
Rally bychom chtěli vidět výrazný posun vpřed a na vrchol
sezóny, která čítá
Michelin rally a bratřejovskou Tour de Cabin rally, být již plně
konkurenceschopní a výrazně bodově přispět Top Runu do
hodnocení teamů. Pro
Jean-Josepha je tuto sezónu stanoven nelehký úkol
- sžít se s novou technikou a
pokud možno nepřijít o prioritu „A“. Věříme,
že se nám to povede! Děkujeme
našim fanouškům za podporu. S přátelským
pozdravem ............... Vladimír Karlík