komentář k závodu: 8. Lukovský Rallysprint 2007
autor: Petr Matulík
„V LUKOVĚ SE PROSTĚ DAŘÍ BELGIČANŮM ...“
Předposledním letošním kláním o body
byl tradiční Lukovský Rallysprint. Povrch
tratí tvořil asfalt různých kvalit, některé
rychlostní zkoušky byly, proti
minulým ročníkům delší a
náročnější, což bylo určitě přínosem!
Celkem bylo na
programu 8 RZ. Znovu zde padl rekord v počtu
účastníků, když
z původních 51.přihlášených se
v Lukově nakonec prezentovalo 42
soutěžících. A to chyběli některé
známé tváře jako třeba Thiry, Trelles,
Záruba, či Bengtsson a další. Ze špičky
bojující o důležité body však
nescházel
nikdo. Početné startovní pole navíc obohatilo i
několik nových tváří, už
zaběhlý reprezentant hodonínského
šampionátu „Tony“ Hráček sebou přivezl
další
tři kolegy, domácími fanoušky byli značně
podporováni někteří více, či méně
známí jezdci jako např.silný „finský
trojlístek“ Ipatti, Pykälistö a Latvala,
po zhruba deseti letech se na startu objevil Didier Auriol, což mělo
nádech
historické prestiže, a další....
Již od začátku bylo jasné, že znovu nebude nouze o velmi
vyrovnané souboje.
Úvod sedl nejlépe Lanceru pilotovaném Ondrou
Přikrylem, velký objev letošní sezóny
v první erzetě všem nadělil necelé 4 sekundy,
což bylo při ostatních téměř
stejných časech, docela dost. Na „dvojce“
však pořádně zatáhl asfaltér Francois
Duval, když ho nejrychlejší čas katapultoval do čela.
Čtyřnásobný vítěz této
rally Freddy Loix byl však v součtu jen o dvě desetinky za
pilotem
červenobílé Xsary a rozhodně nehodlal prodávat
svou belgickou kůži lacino! Třetí
místo v té chvíli okupoval Ondra Přikryl,
jenž na dvojici Belgičanů
ztrácel 2,5 sekundy. Po výborném výkonu na
minulém závodě zde znovu udivoval
junior Xavi Pons, který byl na skvělé čtvrté
pozici, když držel v šachu i
svého zkušeného „učitele“ Giba Fagasa.
Na bodovaných příčkách se v té
chvíli drželi ještě Pykälistö, Valoušek
a druhý junior Wilks. Rozdíly však byly
naprosto nicotné, vždyť elitní osmička byla
naskládaná v šesti vteřinách a
kandidátů na bodované umístění bylo opět
víc, než dost! Smůlu si vybral lídr
šampionátu Emil Triner, jehož technické
problémy srazily až na 17.místo, ještě
o „flek“ hůř na tom byl jeho týmový
spolubojovník Pavel Sibera, který měl pro
změnu potíže zdravotního rázu. Do pořadí
mluvily ale nejvíc jezdecké chyby,
které, jak známo, bývají jen těžko
smazatelné. Po RZ 2 museli pořadatelé použít
nepříliš oblíbené pravidlo o omezení
startovního pole. První dvě zkoušky tak
byly vlastně kvalifikační. V soutěži mohlo dál
pokračovat 35
nejrychlejších jezdců, zbylých sedm
účastníků to bude muset zkusit někdy
příště.
Třetí měřený úsek vyhrál obhájce
loňského prvenství „Loa“ a dostal se na
vedoucí pozici, k dobru měl však jen dvě desetiny na
Duvala. Tempo bylo
tradičně hodně vysoké a kdo chtěl uspět, musel jet skutečně na
plný plyn!
Z takové jízdy se samozřejmě zrodí nejedna
chyba. To poznali i dva
generačně rozdílní „Marlboráci“ Fagaso
a Pons, kteří se nevyhnuli penalizacím a
museli opustit bodované příčky.
Následující čtvrtá zkouška patřila
překvapivě
mladému Tomáši Lysákovi, který
dokázal zajet nejrychlejší čas! Na čele
závodu
se toho zatím moc nezměnilo, Loix jen navýšil svůj
náskok na 3 sekundy na
druhého „Fransoá“ Duvala. Poslední
volné místo na „bedně“ stále udržoval
dravý
Přikryl, jenž po polovině rally ztrácel 9 vteřin na
prvního a dalších 5 měl
k dobru na čtvrtého Pykälistä, který zde
obhajoval druhé místo
z loňska! Velmi stabilně jel zatím pátý Pavel
Valoušek, následovaný
nejrychlejším juniorem Wilksem. Další
mladík Tom Lysák se po zmíněném
vítězství
v této čtvrté vložce držel se svým Fordem na
7.pozici, stejný čas
s ním však měli další dva jezdci -
Gardemeister a Panizzi. Velmi těsně už
byl „El Matadore“ Fagaso uzavírající
se svým Citroënem první desítku. Tu druhou
otvíral další pilot Xsary Luca Betti,
následoval třetí junior Toshi Arai. Až za
mladým „Japončíkem“ se pohybovaly
takové „esa“ jako Sibera nebo Joseph, Triner
byl po zmíněných problémech na nelichotivé
16.příčce. Jeho chvíle však měly
teprve přijít!
A taky přišly! Po nevydařeném úvodu začal
„Éma“ od druhé poloviny závodu jezdit
naprosto fenomenálně, vyhrával jednu zkoušku za
druhou a v průběžném
pořadí se po 6.RZ probil až na 5.“flek“!
Mezitím se změnilo i pořadí na vedoucí
příčce, když v interním souboji dvou Belgičanů
šel do čela impozantně
jedoucí Duval, jemuž se podařilo předjet Loixe o dvě sekundy.
„Fast Freddy“ se
ale nevzdával myšlenky na 1.místo, vždyť do
cíle zbývaly ještě dvě nelehké
rychlostky a stát se mohlo cokoliv. Na třetí
příčku se podařilo prokousat
Pykälistövi, jeho Peugeot už ale ztrácel téměř
15 vteřin na vedoucího
„Duvalózu“. Jen o 1 sekundu za Finem
z týmu Battery+ byl na 4.místě Ondra
Přikryl, kterého trochu přibrzdily potíže
s diferenciály jeho Mitsubishi.
Za pátým Trinerem byl již další
zrychlující chlap Pavel Sibera, jenž se pustil
do vyrovnaného souboje s ještě
úřadujícím šampiónem Gibem Fagasem,
Španěl ztrácel
na „Sibiře“ pouhé 3 desetinky. Hned za nimi ale jelo
vyrovnané pole
boduchtivých dravců, všichni se rvali jako psi o každou
desetinku, prozatím byl
na tom nejlépe již vedoucí junior Lysák
okupující 8.místo. Na to si však dělali
zálusk taky nejbližší dva piloti značky Subaru, a
to Panizzi a „Garďák“. Ostré
tempo se stupňovalo a vyhrocené souboje pokračovaly i na
předposlední
7.rychlostní zkoušce, na níž dokázal opět
zvítězit famózně jedoucí „E.T.“
Triner, čímž se přiblížil na dostřel spolu
soupeřící dvojici - Pykälistö,
Přikryl. Posledně jmenovaný moravský jezdec se posunul
zpět na „bednu“, když
jeho finský rival trochu zachyboval. „Franta“ Duval
navýšil vedení o další sekundu
před Loixovým Fordem, stále však ještě mezi
oběma „asfaltéry“ nebylo nic
rozhodnuto.
Proto šli oba do závěrečné RZ 8 hodně zostra,
agresivní jízda však sebou
přinesla pár drobných chyb, a to v případě
obou protagonistů. Nakonec se
na pořadí nic neměnilo a Francois Duval se mohl oprávněně
radovat
z vítězství! Druhý Freddy Loix byl i přes to
nadmíru spokojen! Oba krajani
museli jet výborně, když ostatním jezdcům v průběhu
soutěže mírně
odskočili, důležitým faktorem byly tentokrát i
jezdecké chyby, kterých se oba
„Belgáni“ dokázali, až na pár
drobností, vyvarovat. To bylo na takovém
„sprinterském“ závodě dost
rozhodující! Poslední volné místo na
stupních vítězů
se v závěru podařilo ubojovat Ondrovi Přikrylovi, což je
další velký
úspěch v jeho zatím krátké
kariéře! Ale spokojen byl i čtvrtý „Lukovský
specialista“ Pykälistö, jenž předvedl vskutku
výborný výkon, navíc si ještě
připsal nejrychlejší čas v poslední erzetě.
Nutno dodat, že závodní volant
drží v rukou vesměs jednou za rok, proto je jeho
výsledek při dnešní,
stále se zlepšující konkurenci, určitě
velmi cenný! Velký Emil Triner ve finále
sice ještě „tlačil na pilu“, nakonec dovezl svou
Fábii do cíle na 5.místě. I to
mu ale zaručilo mistrovský titul letošního
Intercupu! Jeho „kolegáček“
z Rota Pavel Sibera uhájil šesté místo
před dotírajícím a stále rychlým
Gialbertem Fagasem, ten se však radoval
z vítězství jeho Marlboro Dealer
Racing v rámci prestižní kategorie týmů, a to
jak na Lukově, tak předčasně
i celkově! Poslední bodík nakonec vyválčil
„Žil“ Panizzi, který se o něj rval
do poslední chvíle jako správný
„galský kohout“. Na devátém
místě, tedy bez
bodu, dojel, nyní trochu zakřiknutý, Toni
„Garde“, do nejlepší desítky se
vešel
Simon „Žán“ Joseph, jenž konečně letos zajel
solidní výsledek a jeho vyvíjející
se technika ho tentokrát netrápila, jako prakticky celou
letošní sezónu! To je
jistě pro tohoto, jinak velmi rychlého, Martiničana velké
povzbuzení a oživení!
Jedenáctá příčka patří vítězi Junior
Trophy, kterým se stal Xavi Pons,
talentovaný Španěl podal výborný
výkon, škoda jen jeho zbytečných
penalizací,
v absolutním pořadí by totiž pořádně
„zatopil“ mnohem zkušenějším borcům!
Jen o tři desetiny pomalejší byl druhý mezi
juniory Tomáš Lysák, který jel taky
fantasticky. Oni ti „mladí“ vesměs všichni
začínají v poslední době až
nebezpečně zrychlovat! To platí i o
následujícím, celkově třináctém,
Toshi
Araiovi, jenž byl třetím nejrychlejším
mladíkem. Závěr moc nevyšel dvěma
„Micheliňákům“, když po dobrém začátku
byl Valoušek v cíli až jako čtrnáctý,
elitní patnáctku uzavíral Ital Betti. Mladý
Angličan Guy Wilks se
v našlapaném pořadí ocitl až na 16.pozici,
ale jeho umístění na 4.příčce
v Junior Trophy mu stačilo k zisku jeho prvního
juniorského titulu! O
ten se ještě pokoušel bojovat Dani Sordó, bohužel
mu tentokrát nesloužilo auto,
respektive elektronika jeho Imprezy, kvůli které nemohl soutěž
dokončit, stejná
závada byla příčinou odstoupení taky
Petáka. Do cíle 8.ročníku této rally tak
dojelo 33.posádek.
Letošní Lukovský Rallysprint je tedy již minulostí. Závod to byl určitě
parádní, zázemí fungovalo skvěle, podobně jako organizace, tratě rychlostních
zkoušek si jezdci vesměs pochvalovali, velké množství diváků (někdy trochu
neukázněných) vytvořilo naprosto vynikající a neopakovatelnou atmosféru, počasí
vyšlo taky, takže není co víc dodat! Snad jen poděkování pořadateli za kvalitní
práci a líbivou soutěž!
V tabulce jezdců celkové klasifikace je tedy o vítězi již
rozhodnuto, když
velký Emil Triner si předčasně zajistil svůj pátý
mistrovský titul. Druhým
mužem mistrovství zůstává Freddy
„Loa“, kterého může ohrozit už jen
„Franta“
Duval, jenž se posunul na místo třetí. O to ale
ještě bude určitě boj, ve hře o
prestižní celkovou „bednu“ stále
zůstávají čtvrtý Sibera a pátý
Panizzi! O
titulu je jasno taky mezi juniory, ten premiérově vybojoval Guy
Wilks,
dramatická bude ale ještě bitva o zbylé pozice na
stupních vítězů! V Team’s
Trophy si svůj další titul zpečetilo silné
Marlboro Dealer Racing, akorát
v hodnocení značek není nic hotové, o
první místo si to ještě rozdají Ford
a Citroën. Stále je tedy co sledovat a o co závodit!
Dramatické souboje budou
jistě k vidění taky na závěrečném podniku,
kterým je šotolinová Total
Rally.
Ohlasy některých posádek po soutěži:
Duval-Pivato (1.) :
„Letošní Lukov byl pro nás velmi povedený závod! Auto fungovalo výborně a my
jsme si jeli od začátku svoje tempo. I když jsme se s Loixem přetahovali dvě
třetiny závodu o desetinky, tak jsme se snažili příliš nebláznit a nedělat
chyby, nakonec je z toho skvělé vítězství! Navíc se nám podařilo
s kolegy Fagasem a Gardemeisterem potřetí v řadě vyhrát týmovou
trofej. Takže panuje maximální spokojenost! Jinak soutěž byla pěkně připravená
a tratě byly vcelku náročné. Pořadateli bychom chtěli poděkovat a popřát, aby
neztrácel chuť do pořádání dalších ročníků.“
Loix-Smeets (2.) :
“Tak my jsme do Lukova přijížděli s těmi
nejvyššími ambicemi. Od začátku
jsme do toho šli naplno a poměrně se nám i dařilo, někdy
jsme samozřejmě měli
taky trochu štěstí, ale to k tomu patří. Jelo
se opět hodně vysoké tempo a
bylo to o chybách, my jsme se těch
výraznějších naštěstí vyvarovali. I
přes
velkou snahu jsme na Duvala nestačili, byl prostě o málo
rychlejší, ale druhé
místo je výborné, navíc jsme si
tímto výsledkem předčasně zajistili „bednu“
v šampionátu, proto už můžeme jet poslední
soutěž malinko uvolněněji.
Jinak závod byl dobře zorganizovaný, zdejší
technické tratě nám, jako vždy,
vyhovovaly, navíc myslíme, že traťově to byl
nejvydařenější ročník
z posledních let! Takže pořadateli patří určitě
pochvala! Nesmíme
zapomenout ani na tu super atmosféru, byla přímo
bombastická! Prostě skvělá
rally se silným zážitkem!“
Přikryl-Doležel (3.) :
“Nám se závod líbil, tratě byly pěkně připravené, technicky i rychlostně nám
vyhovovaly, takže jsme se i přes drobné technické problémy dokázali držet na
„bedně“. Duval jel naprosto famózně, určitě si vítězství zasloužil. Na nás na
konci tlačil Triner, ve hře byl taky Pykälistö, naštěstí jsme udrželi nervy na
uzdě a podařilo se vybojovat třetí místo! Jednoznačně velká spokojenost!“
Pykälistö-Ovaskainen (4.) :
“Předem bychom chtěli určitě pochválit pořadatele, letošní tratě se nám moc líbily
a bezvadně jsme se vozili. Atmosféra byla skvělá, prostě parádní soutěž! Co se
týče výkonu - tak s první polovinou závodu moc spokojeni nejsme, hlavně ze
začátku jsme se nemohli dostat do tempa a chybovali jsme. S druhou půlkou je to
právě naopak, kdy jsme se krásně svezli a časy na RZ 6 a 8 napověděly, že
půjdeme výš. Zklamání pro nás přišlo v předposlední RZ, kdy jsme vyletěli mimo
trať a toto nás odsunulo z "bedny". Ale i tak je pro nás čtvrté místo
v tak nabitém startovním poli velmi příjemné a pořád vidíme, že můžeme být
rychlejší! Takže za rok se do toho obujeme ještě víc....“
Triner-Hůlka (5.) :
“Do poloviny dnešní
soutěže jsme se tak nějak
hledali. Po druhé erzetě jsme byli dokonce až na
nepříjemné 17.příčce.
Mechanici nám změnili nastavení geometrie přední
nápravy a my začali jet naplno
v podstatě až od páté vložky. Potom se ukázalo, že
je to samozřejmě pozdě a že
na nás již místo na bedně nezůstane. Nicméně se
nám v závěru podařilo zajet i
pár velmi solidních časů a konečné
páté místo je pro nás vlastně
vítězstvím,
protože jsme si tak zajistili titul, bez ohledu na to, jak dopadneme na
poslední Total Rally!“
Sibera-Jirátko (6.) :
“Lukov byl tradičně technický a kratší, ale trať byla
postavena velice pěkně. Jen naše výkony bohužel ovlivnila zdravotní
indispozice. Za této situace je šesté místo velice dobré a jsme za něj rádi. V
tabulce jsme opět klesli na čtvrtou příčku, v teamech jsme již přišli o možnost
bojovat o vítězství. Ale to je rally....“
Fagaso-Moya (7.) :
“Po slušném úvodu jsme na trojce minuli skok a penalizace nás pak
srazila hluboko do pole, ale bojovali jsme a nakonec jsme vyválčili 7.pozici,
což v tak nabité a vyrovnané konkurenci není až taková hrůza. Hlavně ale
zvítězilo Marlboro a můžeme slavit titul v teamech! Gratulujeme
Francoisovi k vítězství!“
Gardemeister-Honkanen (9.) :
“Jo, jo. Lukov byl pěkný závod, náš výsledek už tak
ne, tak nám nezbývá nic jiného, než veškerou energii směřovat na Total a zkusit
urvat nějaké body....“
Joseph-Boyere (10.) :
“Konečně auto jelo, tak jak bychom si představovali. Jenže
konkurence je obrovsky
našlapaná a špička soupeřící o body
se rozšířila na minimálně 12-15 velmi
rychlých jezdců. Soutěž se nám traťově moc líbila,
byla to snad nejhezčí trať,
jakou na Lukově pamatujeme. A nám se konečně dařilo, dokonce to
po prvních dvou
erzetách vypadalo, že bysme mohli zaútočit na body,
ztráta byla minimální, ale
chybou časoměřičů, která by se už neměla stávat, jsme ve
třetí RZ nabrali asi
dvanáctivteřinovou sekyru a bylo po motivaci a po
závodění. To se dohnat nedá.
Někdo na tom vydělal a my prodělali. Takže jsme po zbytek soutěže už
jen zkoušeli
nastavení tlumičů a převodů. Myslíme, že na Lukově už to
mohlo být na body.
Když se díváme na naši ztrátu na jezdce
před námi, tak to klidně mohlo být
sedmé, osmé místo a první
letošní body. Jenže na kdyby se nejezdí, takže na
to
chcem velice rychle zapomenout a začít se připravovat na
poslední soutěž
sezóny. Snad se bude dařit mnohem líp!“
Pons-Del Barrio (11.) :
“Parádní soutěž s dobrým
zázemím, tratě nám vyhovovaly, počasí
přálo, byly i
super ceny, vybojovali jsme zase 1.místo v juniorech,
lepší už to asi jen
tak nebude! Pořadatelé odvedli dobrou práci a moc se
nám to líbilo, za rok se
budem do Lukova určitě moc těšit!“
Lysák-Jerry (12.) :
“Lukovská rally se nám moc líbila! Tratě
byly pěkné a dobře značené, hezké
zázemí s občerstvením, hodně
krásných cen pro soutěžící, taky
pořadatelé
byli fajn a cele závody provázela skvělá
atmosféra!“
Arai-Sircombe (13.) :
“My jsme na Lukov
přijížděli s hodně velkými
ambicemi na tu vytouženou „juniorskou bednu“. Podařilo se a
skončili jsme
třetí, takže máme velkou radost. I když na
1.příčku v juniorech nám
scházelo jen velmi málo, celou soutěž se bojovalo o
vteřinky a bylo to těsné a
vyrovnané! Jinak to byl pěkně udělaný závod, tyto
technické tratě nám seděly.
Proto chválíme „finského“ pořadatele
za krásnou rally a polské fanoušky za skvělou
atmosféru!“
Wilks-Pugh (16.) :
“Tak nám se Lukov líbil, tratě byly pěkné, ale ty naše výsledky
v erzetách za moc nestály. Pons, ale i ostatní jeli výborně, nakonec nám
ale i čtvrté místo mezi juniory stačí k titulu, což je super! Na Totalu
chceme vyhrát Junior Trophy, aby jsme dokázali, že zlatý pohár je ve správných
rukách!“