Druhou
třetinu letošního šampionátu
zahájila červnová Michelin Rally, která se
opět konala na nezpevněném povrchu. Centrum soutěže bylo
tradičně ve Hvozdné,
kde pořadatelé nešetřili síly a připravili pro
soutěžící výborné a
promyšlené
zázemí! Početná a sehraná skupina
ambiciózních organizátorů přichystala
3.ročník Michelinu jako dvoudenní závod, celkem
bylo v harmonogramu 12
rychlostních zkoušek na pěkně a precizně
připravených šotolinových tratích. Na
startu nejmladší rally Intercupu se nakonec sešlo
30 startujících posádek,
chyběli zde některá známá jména jako
například Trelles, Pattison, Záruba, navíc
opět absentovali původně přihlášení
„Olomoučácí“ - Hirvonen, Grönholm,
Hubáček,
Studený.
Po slavnostním předvečerním startu (startérem na „rampě“ byl starosta obce
Hvozdná) se posádky vydaly vstříc nástrahám první rychlostní zkoušky.
V přilehlém lese, kde se test odehrával, nebyla zrovna ideální viditelnost
ani při umělém osvětlení části úseku, na vině byly především hrůzostrašně
vyhlížející černé mračna, jenž se neúprosně blížily. Přinesly sebou pohromu
v podobě extrémně prudkého deště, většina startovního pole však ještě
zvládla tuto zkoušku absolvovat relativně za sucha. Bohužel, přívalový liják
byl nadále silný, soutěž byla
přerušena
a poslední čtyři posádky musely dostat přidělený
čas. Další dvě RZ, jenž byly
naplánovány na páteční večer, musel
hlavní pořadatel závodu zrušit pro totálně
rozmáčenou a nesjízdnou trať! Z itineráře
1.etapy tak zůstala jen ta
úvodní erzeta. Na ní byl
nejrychlejší vedoucí muž průběžné tabulky
mistrovství
Emil Triner, druhý čas zde zaznamenal Gibo Fagaso (+4s),
třetí byl překvapivě
novic sezóny Ondra Přikryl (+další 2s). Obrovskou
smůlu měl tentokrát jeden
z předních jezdců „Fast Freddy“ Loix, jemuž
v průběhu RZ 1 stávkovala
elektronika, Belgičanův Focus sice pokračoval v soutěži,
ovšem zátěž
půlminutové penalizace ho katapultovala do hloubi pole bez
naděje na kvalitní
umístění. Deštivé počasí přestalo
trápit organizátory, posádky i početné
diváky
až v pozdních večerních hodinách.
Mezitím se aspoň všichni mohli vydatně
„občerstvit“ a pobavit v přilehlé hospůdce, nad
následující sobotní etapou
však visel kvůli rozmoklým tratím otazník!
Obětaví
pořadatelé (někteří dost pošramocení po
zmíněném „večírku“) si ráno
přivstali a vydali se analyzovat tratě. Po intenzivním
vysoušení a některých
drobných úpravách uvedli povrch
jednotlivých úseků do takřka bezvadného stavu a
mohlo se závodit! Na start sobotní části Michelin
Rally se z různých
důvodů nedostavili Sarrazin, Cavigioli a Vouilloz a do 2.etapy tak
odstartovalo
27 jezdců. Na programu bylo 9 rychlostních zkoušek, jenž
byly většinou dlouhé a
náročné. Začínalo se „paralelkou“, na
ní všem ukázal záda Francois Duval a hned
se posunul na druhé místo za vedoucího Trinera.
Ten zvítězil na následujícím
testu a stále kontroloval první pozici. Za ním to
však pořádně „vřelo“! Skupinku
jezdců bojujících o co nejlepší
umístění za Emilovými zády zatím
vodil Ondra
Přikryl, jenž svým výkonem udivoval nejen
zkušené borce! Mezitím musel z
„domácí scény“ odstoupit Martin Prokop
s porouchaným řízením své Xsary,
stejný problém byl příčnou dalšího
výpadku rozesmutnělého Jean-Josepha, jehož
naděje skončily už na úvodní zkoušce dne.
Tým Top Run tak po Loixově velké
ztrátě a Josephově konci měl už jen jedno želízko
v ohni. Tím byl Francouz
Panizzi, který zajel nejrychlejší čas na
další vložce a přimíchal se do bojů o
„bednu“. Po třetině sobotní části rally tedy
stále v pohodě vedl fenomenální
Emil Triner s devítisekundovým náskokem před
modrobílým Mitsubishi, které
skvěle vodil nepříliš zkušený Přikryl!
Těsně za Ondrou jeli ve vteřinkách tři
„Marlboráři“ - Fagaso, Duval a Gardemeister,
které stíhal zrychlující Panizzi,
na bodovaných příčkách byly ještě dva
Focusy, z nichž jeden pilotoval
Sibera, další Ford řídil talentovaný
Tomáš Lysák, který byl zároveň
překvapivě
nejrychlejší v Junior Trophy! Tato ostře sledovaná
kategorie měla při neúčasti
Hirvonena jasné dva favority na vítězství, a to
Wilkse a Sorda. Oba se sice
mezi sebou „řezali“ o každou vteřinu, ale nečekaně to byl
souboj „jen“ o
2.příčku!
Na
následující rychlostce se mimo hru ocitl
loňský vítěz Michelinu Gibo Fagaso,
kterému vystavil stop motor jeho Citroënu, „El
Matadore“ tak musel vyklidit
pole ze 3.příčky! Tato RZ č.5 se stala kořistí
zkušeného Bruna Thiryho, jenž
nadělil Trinerovi, i všem ostatním, neuvěřitelných
5 sekund, legendární
Belgičan se tak hned posunul z 9. na 6.místo a
začínal nečekaně brutálně
zrychlovat! Vyhrál dokonce i další tři vložky a
prokousal se za Trinerovu
„Fábku“ na 2.pozici! Na prvních dvou
místech tak v této chvíli jeli oba
multišampióni
- Bruno ze starší a Emil z novodobější
historie Intercupu - dvě zkoušky
před cílem byl mezi nimi jedenáctisekundový
rozdíl. Pouhou vteřinu za belgickou
Xsarou stáje Grifone byl paradoxně naprostý
benjamínek (proti zmíněným dvěma
„esům“) Ondra Přikryl, jenž stále držel
v šachu jiné velmi zkušené
harcovníky! O další 4 sekundy zpět byl
zatím Gil Panizzi, pátý „Franta“ Duval
už
ztrácel na „Žila“ 10 vteřin, těsně následoval
Toni „Garde“ a Pavel „Sibiř“,
s mírným odstupem uzavíral bodovanou osmičku
Luca Betti, jenž zatím
nejlépe reprezentoval „domácí“
stáj Michelin. Jeho týmový kolega Valoušek
s dalším modrožlutým Citroënem byl
kousek (8s) za ním. Po desetisekundové
penalizaci se propadl na desáté místo absolutně
Tom Lysák, který držel vedení v
klasifikaci juniorů a nadále „deptal“ ostatní
rychlé mladíky Wilkse a Sorda.
Mezi nimi se stále tvrdě bojovalo o stříbro,
prozatím byl na tom lépe prvně
jmenovaný „ogar“.
Předposlední
náročný test moc nevyšel Trinerovi, jenž
ukázal, že i „mistr
jezdec se někdy utne“ a na jeho kontě přibyla
desetivteřinová penalizace za
nechtěný dotyk nohou. Tím pádem se na něho
dotáhli hned tři „dravci“, když
Thiry a Přikryl byli v součtu dosavadních časů shodně jen 3
sekundy za
„velkým“ Emilem, další 2 vteřinky
ztrácel Panizzi, který tuto předposlední
zkoušku vyhrál. Tato čtveřice se tak na závěr měla
nakonec poprat o konečné
vítězství! Ale ani na ostatních
příčkách, zajišťujících body do
tabulky, nebylo
nic jasné! O zábavu a dramatičnost tak bylo předem
postaráno. Finálním měřeným
úsekem byla opět „paralelka“, navíc se jelo
od zadu až po ty průběžně nejlepší,
a tak atmosféra gradovala! Davy
rozvášněných fanoušků se dostávaly
při
jednotlivých prestižních soubojích do
obrovského varu a každý duel byl bez
ohledu na dosažený čas oceněn divokým potleskem, či
bujarým řevem! Pro žádného
jezdce není zrovna jednoduché ustát takový
tlak, ale ostřílený Triner nedal nikomu
šanci a dosáhl nejrychlejšího času.
Tím si zajistil vítězství na Michelin Rally
a letos již počtvrté plný počet bodů. Vyhrál zde
systémem start-cíl a i když
k tomu tentokrát měli někteří blízko, Emil
Triner je prostě letos
nepolapitelný! Mela o zbylé pozice na stupních
vítězů skončila „plichtou“, když
Thiry, Přikryl i Panizzi měli v cíli naprosto stejný
součet všech časů! O
jejich umístění tak rozhodl, dle pravidel,
dosažený čas na RZ 1. Ze stříbrné
pozice se tedy nakonec radoval Ondra Přikryl, v jeho
krátké soutěžácké
kariéře je to samozřejmě životní výsledek a je
prostě hvězdou sezóny! Nutno
dodat, že bez zkušeností dokázal držet po
celý závod velmi vysoké tempo
společně s těmi nejrychlejšími, což je u
nováčka Intercupu nevídaný výkon!
Bronz vyšel na Gillese „Peki“ Panizziho, i on měl
zřejmý důvod k radosti,
když se mu po delší době podařilo vybojovat
„bednu“! Na tu se nevešel
velezkušený Thiry, ale i přes „bramborovou
medaili“ byl se svým výkonem velmi
spokojen. Na pátém „fleku“ dojela
další belgická Xsara, za jejímž volantem
seděl nyní nejrychlejší člen týmu Marlboro
Francois Duval, jenž jel po celou
rally velmi vyrovnaně a zároveň rychle. O deset sekund zpět byli
ve stejném
čase další dva rivalové, mezi nimiž opět rozhodl
čas v RZ 1. Lépe na tom
byl „Tonda“ Gardemeister, který bral body za
šesté místo, sedmý skončil
Trinerův spolubojovník z vítězného Roto
Motorsportu Pavel Sibera, který
letos pravidelně boduje a stále zůstává
třetí v celkové tabulce. A znovu -
stejné cílové časy - tak dopadl interní
souboj dvou stájových „Micheliňáků“
Bettiho
a Valouška o osmou příčku, z mistrovského
bodu se nakonec radoval italský
jezdec. Za devátým „Valdou“ byl
klasifikován překvapivý vítěz Junior Trophy
Tomáš Lysák, jenž se stává
dalším velkým talentem a objevem roku! Jen o 6
sekund za ním dojeli dva nesmiřitelní soupeři a
Lysákovy oponenti Dani Sordó a
Guy Wilks, kteří po velké bitvě dosáhli „pro
změnu“ stejného součtu časů.
Stříbro mezi mladíky si domů odvážel
španělský bojovník, na Angličana zbyl
bronz. Třináctý absolutně a čtvrtý junior byl Xavi
Pons, jehož talent začíná
být taktéž nepřehlédnutelný, až za touto
plejádou mladých dravců skončil na
14.místě Roman Kresta, elitní patnáctku uzavřel
populární Švéd Bengtsson.
Takže 3.ročník Michelin Rally je již minulostí. Dvoudenní premiéra tohoto
závodu nakonec vyšla na výbornou, a to i přes deštivou 1.etapu. Pořadatelé dali
do soutěže opravdu velké nasazení a jejich práce byla neocenitelná! Tratě byly
jednoznačně špičkové, zázemí taky a atmosféra přímo fantastická! K tomu
prostě není co dodat - viz.rozhovory s posádkami - snad jen........ KLUCI,
DÍKY !!!
V
plném proudu už jsou ovšem přípravy na
další závod, kterým bude pomyslný
vrchol sezóny Tour de Cabin int.Rally na tradičně
náročných tratích
v „pekelném“ Bratřejově!
Ohlasy některých posádek po skončení
Michelin Rally:
Triner-Hůlka (1.) :
“Na začátku se nám
podařilo trošičku poodskočit špičce
a to bylo asi rozhodující. V závěru nás
sice velmi tlačil Thiry a neméně tak i
letošní hvězda Přikryl, ale podařilo se nám udržet
nervy na uzdě a letos již po
čtvrté v řadě zvítězit! Tratě zde nemají takřka
žádnou chybu! Má to rytmus a
hlavně se jede velmi rychle což nám sedí. Proto
také velké díky pořadatelům. My
máme nyní na kontě dalších
krásných deset bodů a také vedeme v teamech, co
víc
si přát.....“
Přikryl-Doležel (2.) :
“Tento závod byl naprosto precizně připravený,
tratě překrásné, za což patří pořadatelům
dík! Samozřejmě Triner jel jako v každém
dosavadním závodě parádně a zaslouží
si být před námi. Ale v našem týmu panuje
velmi dobrá nálada, technika fungovala
precizně a dosažený výsledek je rozhodně
překvapující! Po pádu v půlce rally jsme
nevěřili v takhle dobré umístění, ale přálo
nám štěstí. Dnešním výsledkem
jsme
rozhodně ukázali, že se s námi musí
počítat, a co je hlavní, že bodované příčky
Intercupu nejsou jen pro „10 vyvolených“, ale
i pro nováčky! Nezbývá nám nic
jiného, než si přát podobné výsledky i v
dalších
soutěžích, popřípadě sezónách!“
Panizzi-Panizzi (3.) :
“Michelin byl super závod, organizačně i traťově prostě špičkový! Auto nám
konečně fungovalo na 100 procent, tak jsme se dočkali dobrého výsledku. Škoda
jen propadáku v soutěži týmů.“
Thiry-Prévot (4.) :
“Michelin jsme jeli hlavně jako rozjezd na Bratřejov, bylo potřeba vyzkoušet a
doladit nové věci na autě. Ztráta 12 vteřin po první a 23 po čtvrté RZ byla
ovšem tragická. Na rozjezdu do závodu budeme muset tvrdě zapracovat. Střední
pasáž byla docela dobrá. V závěru jsme hodně riskovali, abychom dotáhli
Trinera, na posledním testu jsme vsadili všechno na jednu kartu, místo ARP jsme
obuli RIPMAXI a ztratili tam tak 5-6 vteřin a 2 mm vzorku. Výsledné čtvrté
místo a hlavně malá ztráta nakonec předčili naše očekávání! Takže spokojenost.
Tratě a organizace byly parádní! Výborně jsme se během závodu bavili a příští
rok budeme se zdejším startem určitě počítat.“
Duval-Pivato (5.) :
“Musíme pochválit pořadatele za skvěle odvedenou práci a velmi pěknou soutěž.
Nám se dařilo zajíždět od začátku stabilní časy a tentokrát již bez zbytečných
chyb. S pátým místem jsme tedy v současné vyrovnané konkurenci velmi
spokojeni.“
Gardemeister-Honkanen (6.) :
“Na začátku soutěže jsme zajížděli slušné časy a trochu čekali na chyby
soupeřů. Ty ale nepřišly a nám se naopak nevydařil ani jeden průjezd tou
zamotanou erzetou. To rozhodlo naše celkové umístění. Soutěž ale byla nádherná
a perfektně zorganizovaná, takže jsme si dobře zajezdili a pobavili se!!!“
Sibera-Jirátko (7.) :
“Moc pěkná soutěž, pořadatelé vše za
daných podmínek perfektně zvládli! Do hry
ovšem v pátek promluvilo počasí, díky
tomu v lese, kde se odehrála
úvodní zkouška, bylo nepříjemné
šero, což nám nevyhovuje, prostě jsme špatně
viděli. V sobotu ale bylo vše v pohodě, jen ty
naše ruce asi ne!
Nebyli jsme schopni zajet víc, než dvakrát druhý
čas, za těchto okolností je
sedmé místo výborné. Zatím se
nám stále daří držet třetí místo
v celkové
klasifikaci, což je super!“
Betti-Miclotte (8.) :
“Vzhledem k tomu, že se nám zde 2 roky nepovedlo zajet
dobrý výsledek, dělali
jsme všechno proto, abysme to napravili. Myslíme, že se
nám to povedlo.
Odvážíme si 1 mistrovský bod, po
krásném souboji se skvěle jedoucím
Valouškem.
Měli jsme i malé technické problémy,
naštěstí se všechno vyřešilo.
Fanoušci
byli úžasní a moc jim děkujem za podporu! Soutěž byla
skvělá, takže jsme
maximálně spokojeni.“
Valoušek-Scalvini (9.) :
“Průběh závodu se nám líbil, akorát
škoda že v pátek nevyšlo počasí a
zrušily se
dvě RZ! Jinak s výsledkem zas moc spokojení nejsme,
protože to byla naše domácí
soutěž a chtěli jsme urvat nějaký ten bod. Nakonec jsme
bodovanou pozici
přenechali o lepší čas v první erzetě
týmovému kolegovi. Jediné co nás
těší
jsou body do týmu....“
Lysák-Jerry (10.) :
“Chtěli bychom poděkovat pořadatelům, že i za
nepříznivého počasí dokázali
tratě rychlostních zkoušek mít v dokonalém
stavu. Zázemí bylo také výborné -
stany, občerstvení, celková organizace a pěkné
poháry pro vítěze, atd... Jsme
rádi, že jsme se zúčastnili a už se těšíme
na příští ročník Michelinu tady ve
Hvozdné.“
Sordó-Martí (11.) :
“Tak s celkovým výsledkem jsme celkem spokojeni, ale 2.místo v juniorech
naznačuje, že konkurence nám začíná přerůstat přes hlavu. Budem muset potrénovat
a příště pořádně zabrat! Ale závod byl jinak super, traťově to bylo nádherné
svezení, auto fungovalo, takže jsme spokojení.“
Wilks-Pugh (12.) :
“Letošní Michelin byl jedním slovem skvělý! Hlavně tratě byly velmi velmi
pěkné! Ale nám to teď nějak nevyšlo, překvapil nás hlavně Lysák, jenž vyhrál
juniory, bohužel jsme ve finále prohráli i se Sordem. Ale už teď se těšíme na
Tour, tam všem ukážeme!“
Pons-Del Barrio (13.) :
“Byla to parádní soutěž, zatím letos nejlepší! Pořadatelé odvedli výbornou
práci, bohužel jim to trochu kazilo počasí. Přesto ale byly tratě perfektní a
celá rally se nám moc líbila!“
Kresta-Tománek (14.) :
“Tak pro nás je to hodně špatný výsledek. Při testech auto fungovalo výborně, měli
jsme vysoké ambice, ale hned po startu se ukázal opak, když v první zkoušce nám
přestal fungovat diferenciál, takže jsme ji
odjeli jen na přední náhon. Naštěstí
pro nás, pak přišla dobrá zpráva, že
kvůli počasí se ruší
zbývající dvě erzety prvního dne. Stihli
jsme to přes noc
opravit, takže jsme mohli pokračovat další den. Trochu
jsme čekali na chyby
druhých a jeli spíš na jistotu, ale bez
úspěchu. Takže jsme v poslední RZ
jeli na doraz, bohužel dvě „střechy“ plus
jezdecké chyby nás posunuly na 14.místo.
Ale aspoň jsme opět přivezli body do týmu. Jinak soutěž se
nám velice líbila,
tratě byly špičkové a po organizační
stránce vše perfektně klapalo!“
Arai-Sircombe (16.) :
“Myslíme, že tato soutěž byla velmi povedená a
jelikož jsme ji jeli
premiérově, tak nás překvapilo, že kluci nejenom udělali
krásné tratě, ale
vyhráli si i s „ozdobnýma kravinkama“! Měli
jsme našlápnuto i na lepší výsledek,
ale potom nastoupily zdravotní problémy a taky trochu
pozlobila technika, tak
to dopadlo, jak to dopadlo. I tak jsme s naším
výkonem velmi spokojeni!“
Loix-Smeets (17.) :
“Bohužel, nám se tentokrát nedařilo. Auto se
nám hned v první vložce
zastavilo, zazlobila nás elektronika, pak se to sice zas
rozjelo, ale po
následné půlminutové penalizaci jsme již nemohli
pomýšlet na slušný výsledek.
Byla to blbá smůla, ale takový je někdy rallysport.
Naštěstí pro nás, nedařilo se
ani některým dalším, takže stále
držíme skvělé druhé místo
v šampionátu.
Zbytek závodu jsme pojali spíš jako test a
výborně jsme se bavili na těch
velice krásných tratích! Na té
závěrečné paralelce byla super atmosféra,
takové
množství rozdováděných fanoušků jsme snad
ještě nezažili! Celá Michelin Rally
byla po všech stránkách impozantně
zorganizovaná a pořadatelům patří velký
dík!“
Fagaso-Moya :
“To odstoupení nás moc mrzí, měli jsme to výtečně rozjeté a dařilo se. Po
RZ 4 nás ale zradil motor, v té chvíli jsme byli třetí. Jinak to byla
krásná soutěž, bohužel jsme si jí moc neužili.“