"ENDVIEW 2008"
Intercup
RC Rally Championship letos vstoupil již do své
17.sezóny. Rok to byl po všech stránkách
velmi pestrý a bezesporu zajímavý; a navíc
"revoluční". Hlavní změna spočívala
především v systému měření časů
pomocí elektroniky a startů do jednotlivých
rychlostních zkoušek na hodiny po 1.minutě - tedy obdobně
jako u velkých rally. Kvůli tomu bylo samozřejmě také
mnoho změn v pravidlech. Tak jak to u všech
zásadních novinek bývá, panovaly obavy, jak
vše bude fungovat a jaké nečekané problémy
se vyrojí. Zpočátku se menší potíže
skutečně objevily, pak už ale vše fungovalo, jak má,
alespoň po technické stránce. Zajímavou
novinkou byl i přechod některých jezdců na zcela novou
moderní techniku - tedy na podvozky s řemínkovým
pohonem, začínalo se objevovat také větší
množství střídavých motorů. Nebylo vůbec
jisté, jak a kdo se dokáže s novým
"nářadím" prosadit. Někteří piloti důvěřovali
starším osvědčeným Tamiyím, jiní
pilně testovali nové X-Raye, další jezdci podvozky
dokonce střídali, či různě experimentovali. Před začátkem
sezóny nebylo jednoduché určit největší
favority. A jak už to většinou bývá,
papírové předpoklady vzaly za své a všechno
bylo jinak.....
Letošní devítidílný seriál zahajovala Caterpillar Rally.
7.ročník této soutěže se jel nově v
nadzemním parkovišti u budovy Zlínského
kraje. Povrch tratí tvořila převážně docela
atypická betonová podlaha, kde to klouzalo doslova jak na
ledě. Částečně se jelo se i na různorodém
hrubším betonu. Kromě citlivé jízdy zde byly klíčem k úspěchu taky pneumatiky.
Připraveno bylo 8 rychlostních zkoušek. První
měřený úsek byl zároveň "kvalifikační", po
něm bylo startovní pole podle plánu zredukováno na
nejrychlejších 35 borců. O vítězství se
zpočátku přetahovali dva jezdci disponující novou
technikou X-Ray - Gilles Panizzi a Pavel Sibera. Posledně
jmenovaný český pilot nakonec zvítězil s
pětisekundovým náskokem na Francouze, kterého
ovšem dvakrát mírně přibrzdil zaseknutý
kamínek. Bronzový stupínek vybojoval o tři sekundy
pomalejší "Fransoá" Duval. Také na
dalších příčkách to bylo až do konce dost
vyrovnané. Po vydařeném závěru se na čtvrté
místo prosadil Belgičan Loix, jenž byl v cíli o pouhou 1
desetinku rychlejší, než pátý muž.
Tím byl úřadující mistr Emil Triner,
který pilotoval avizovanou dvoukolku a i přes handicap
jedné poháněné nápravy předvedl na
uklouzaném povrchu až nečekaně rychlou jízdu.
Multišampión se ale v Intercupu od Caterpillaru už
neobjevil. Vynikající šesté místo
dokázal zajet mladý talent Toshi Arai, což byly pro něj
premiérové body. Poslední dvě bodované
pozice obsadili
jezdci týmu Hufnágl Motorsport v pořadí Vlasta
Handl a John Haugland. Prvenství v Team's Trophy si připsala
stáj Top Run.
Dalším podnikem byla šotolinová Great
Cross Rally.
Závod poznamenalo nepříznivé počasí.
Zpočátku sice nepršelo, přesto byl povrch
rychlostních zkoušek vlhký a dost to klouzalo. Ve
druhé půli soutěže se nepříjemně rozpršelo a
nakonec se odjelo 7 RZ, poslední osmá už byla pro
nesjízdnost zrušena. Náročnost rally kromě
počasí, umocňoval ještě těžký charakter
tratí a délka jednotlivých erzet. Tyto
podmínky nejméně zaskočily Belgičana Duvala, jenž
dokázal v lesích na
Podhoří se
svou Xsarou s přehledem zvítězit. O post za jeho zády
sváděla dramatický souboj dvojice
pilotů na vozech značky Mitsubishi - Sibera a Sarrazin. Nakonec se ze
stříbrné příčky radoval Stéphane Sarrazin,
což bylo pro všechny obrovské překvapení. Pavel
Sibera byl o 0,7s pomalejší a musel se smířit se
3.místem. O pozice za stupni vítězů se poprali
všichni tři jezdci týmu Red Bull. Nejlepší
z nich byl ve finále Gil Panizzi, jako pátý byl
klasifikován Toshihiro Arai, čímž potvrdil, že jeho
výsledek z Caterpillaru nebyl náhodný.
Šestý skončil Guy Wilks. "Red Bulláci" tak
vybojovali pro svůj tým vítězství. Skvělými
časy
se prezentoval sedmý Milan Kneifel s Puntem S2000, stejný
vůz obsadil osmou pozici s Lucou Bettim za volantem. Náročnost
8.Great Crossu podtrhuje počet odstoupených, když z
41.startujících spatřilo cíl jen 32
posádek.
Následující soutěží byla Forest
Rally,
která se letos konala již po jedenácté. Ve
známé lokalitě na Lesní čtvrti nad
zlínským gymnáziem bylo připraveno 12
dlouhých a náročných
erzet na nezpevněném povrchu. Letos podruhé proběhla
kvalifikace, z původních 39.startujících tak po
dvou zkouškách pokračovalo 35 nejlepších.
Závod ovládl
Pavel Sibera, jenž
v pohodě vyhrál s náskokem 35.sekund. Jeho
nejbližším
pronásledovatelem byl stále rychlejší
Japonec Arai, ketrý "naložil" týmovému i
značkovému kolegovi Gillesi Panizzimu téměř půl minuty.
Red Bull měl tedy dva zástupce na "bedně" a znovu si připsal
maximum bodů do klasifikace týmů. Na místě čtvrtém
dojel Francois Duval s Citroënem
připravovaným v dílnách Kronos Racing. Jedno z
mnoha překvapení soutěže bylo na páté
příčce, kterou dokázal vybojovat Tonda Hráček z
Blanska a zaznamenal své první body v Intercupu. Nestačil
na něj ani mnohem zkušenější Fin Gardemeister,
jenž byl v cíli šestý. Místo za
"Garďákem" vybojoval Angličan Guy Wilks.
Premiérový bod kariéry si z Forestu odvezl
Američan Kosmides, na jehož Toyotu i přes veškerou snahu
těsně nestačil ostřílený Gibo Fagaso.
Prostřední třetinu mistráku zahájil 4.ročník Michelin Rally,
jenž se konala na pěkných šotolinách ve
Hvozdné. Na
programu bylo 12 erzet rozdělených do dvou
dnů. V pátek se odjely 3 měřené
úseky, sobotní
část obsahovala zbylých 9 testů. Na start se postavilo 31
účastníků, což bylo na letošní poměry
docela málo. Po úvodní páteční etapě
byl v čele Pavel Sibera, jako druhý šel spát Toshi
Arai, na třetím "fleku" přenocoval "Franta" Duval. Stejné
pořadí bylo nakonec i v cíli celé soutěže. V
sobotu Sibera
všem nekompromisně ujížděl, vyhrával jednu vložku
za druhou a na ostatní najel v součtu přes 1 minutu!
Vítězstvím si zároveň upevnil vedení v
průběžné tabulce šampionátu. O druhé
místo se na Michelinu tvrdě bojovalo až do konce.
Stříbrný Toshihiro Arai dokázal v závěru
udržet za zády belgického rychlíka Duvala o
necelé 2 vteřiny, což je po dvou dlouhých dnech
nicotný rozdíl. Čtvrtý byl nakonec Gil Panizzi,
jenž předvedl
výborný výkon, ale na nejlepší
trojici to nestačilo. Náplastí mu bylo aspoň
opětovné prvenství jeho stáje Red Bull.
Další páté
místo bylo skvělou vizitkou Tondy Hráčka, na
šesté pozici dovezl svůj Ford do cíle Guy Wilks,
za ním byl klasifikován Toni "Garde" s tradiční
červenou Imprezou. V souboji dvou
„domácích Micheliňáků“ o
poslední
bodovanou příčku byl nakonec lepší Giandomenico
Basso před Lucou Bettim. Rozhodující souboje trochu
poznamenalo anulování
předposlední RZ "Ostrata", což byl zároveň
nejtěžší a nejdelší úsek. V průběhu
zkoušky se totiž objevil problém se startovacími
hodinami, později se však ukázalo, že na vině nebyla
technika, ale lidský faktor.
Stejně jako loni přepůlila sezónu nejstarší Tour
de Cabin International Rally,
jež přivítala v Bratřejově závodníky již po
šestnácté. Na start se postavilo 32
odvážlivců, na které čekalo během dvou dnů celkem
15 rychlostních zkoušek na obou
površích. V pátek se odehrály 3 asfaltové testy u fotbalového
hřiště. Tam se svým Lancerem WRC dominoval Pavel Sibera. Druhý byl
po úvodní etapě Francois Duval, skvělé třetí
místo prozatím hájil další
„Belgán“ Loix. Druhý den bylo na programu
zbylých 12 náročných testů na horských
šotolinách. Vedoucí Sibera nasadil hned po
ránu vysoké tempo a udržoval svůj náskok na čele
pelotonu. Asi v polovině sobotní části rally však
přišel zásadní moment, když obhájce
loňského
bratřejovského vítězství "Siberíňa" zdržel
zaseknutý kámen v řízení. Vedení
převzal dosud druhý Duval, který navíc
neustále zrychloval a nabídnutou šanci na
prestižní vítězství už nepustil. "Dudu" se tak
zapsal se do galerie vítězů "Tour", nutno dodat, že zaslouženě.
Sibera se i přes veškerou snahu spokojil se stříbrem. O
poslední volné místo na stupních
vítězů se dlouho bojovalo. V úvodu dne se na
3.místě usadil Arai, později ho však zpomalila
technická závada jeho Imprezy. V podstatě celou soutěž se
o bronz přetahovali Gil Panizzi a Freddy Loix. Před
závěrečným úsekem se do tohoto boje
přimíchal ještě Tony Hráček. Vše
zvládl nejlépe "Fast Freddy", pro kterého byl
výsledek na "bedně" satisfakcí po
předešlých nepovedených soutěžích. Panizzi
a Hráček se po velkém boji nakonec setkali ve
shodném čase! Dle pravidel
pak o lepším umístění rozhodl čas z RZ
1. Pořadí obou jezdců v cíli pak kopírovalo
někeré předchozí výsledky a v podstatě i
průběžné pořadí šampionátu. Francouz
Panizzi byl tedy čtvrtý, Tonda Hráček pátý.
Za nimi byl klasifikován Toshi Arai, jenž opět potvrzoval
své kvality, škoda jen jeho technických
problémů. Jako sedmý
soutěž dokončil starý známý Bruno Thiry,
poslední volný bod si z Bratřejova odvážel Toni
Gardemeister, jenž je členem tentokrát vítězného týmu Kronos Racing.
Dalším prázdninovým závodem byla 5.Jump
Rally.
Harmonogram obsahoval 9 rychlostních zkoušek,
které byly připraveny jak
na šotolině, tak na asfaltu. Do Nedachlebic se
sjelo 40.členné pole
startujících. Podruhé v sezóně přijeli
porovnat síly taky jezdci z jiných
šampionátů. V poměrně početné sestavě přijeli
soutěžící z Brna, své zástupce měli na
startu také kluci z Tábora, startovní listinu
obohatil strakonický Radek Pavliš
reprezentující RCT-Krumlov. První
delší etapa čítala 6 RZ na
šotolinové dráze na pozemku hlavního
pořadatele. Nejlépe začal "domácí" Kosmides, brzy
ho ale na první příčce vystřídal "Žil" Panizzi, který si
konečně v této sezóně připsal toužebné
vítězství v rychlostní zkoušce. Jinak letos
je "Peki" nevyhlášeným králem
druhých časů na jednotlivých erzetách. Po polovině
šotolinové etapy se ale do vedení propracoval Duval. Po
drobných problémech z úvodu se na "Frantou" v
pořadí ocitl Radek Pavliš
předvádějící oku lahodící a
zároveň efektivní jízdu. Radek šel pak na
chvíli dokonce do čela závodu, ve finále se
však na první příčku dokázal vrátit
Duval. Jelikož další průběh Jumpu zastavil
přívalový liják, platily výsledky po RZ
č.6, na asfaltu se tedy svezla jen část startovního pole,
poté však byla soutěž zastavena a ukončena. Maximum bodů
si z Nedachlebic odvážel Belgičan Duval, jako druhý byl
klasifikován jen o 0,2s pomalejší Radek
Pavliš. Pro bronz si přijel výborný Toshi Arai,
který za sebou nechal kolegu Panizziho. Ten byl již na
třetí soutěži v řadě "pan bramborový", své
umístění z předešlých čtyř závodů
zopakoval taky Tonda Hráček - 5.místo. Jako
šestý dojel vyrovnaně
jedoucí Stéphane Sarrazin, senzací byla
7.příčka Jean-Josepha, který po víc jak roce a půl
bodoval! Bod za osmé
místo si vyjel Ralph Kosmides. Až za devátým
Loixem soutěž dokončil Pavel Sibera a nebodovaným
umístěním přišel o vedení v
šampionátu. V klasifikaci Team's Trophy byl
nejlepší Red Bull a upevnil si tak průběžnou první
příčku v celkové tabulce.
Po srpnové přestávce byla na programu poslední třetina
mistrovství. Tu zahájil 11.ročník Criterium Fryšták.
Na další
zápolení o cenné body se vydalo 42 jezdců. V dobře známém areálu
firmy ObalPrint bylo vytyčeno 10 rychlostek.
Letos potřetí pořadatel použil "kvalifikační" pravidlo a
po 3.RZ v soutěži pokračovalo 35 nejrychlejších.
Nejlépe začal mladý Arai, do čela se ale
vzápětí dostal "Fransoá" Duval.
Favorizovanému Siberovi se nepovedl začátek, pak ale
šlapal na plyn co to šlo a po čtvrté erzetě
převzal otěže závodu on. Duval držel s českým jezdcem
chvíli krok, později se však při přemíře snahy
dopouštěl častých chyb a se Siberou ztrácel
kontakt. "Sibiř" si už nenechal prvenství nikým
vzít, připsal si důležitých 10 bodů do tabulky a
vrátil se do čela šampionátu. Po
dalším skvělém výkonu vybojoval
stříbro Japonec Arai, premiérovou "bednu" kariéry
zajel Vlasta Handl. Těsně za jeho Fordem skončil také trochu
neočekávaně nejrychlejší junior Xavi Pons. Na
Duvala zbylo až místo páté a Belgičan mohl
být nakonec rád, že se ubránil ataku
Tomáše Lysáka, jehož výkon zde byl
taktéž překvapující. Jako sedmý se
umístil Gil Panizzi, jen těsně před Lancerem "Sekiho" Sarrazina.
Nejrychlejší týmovou trojicí zde byli znovu "Rudí Býci".
V rychlém sledu následovala další asfaltová soutěž 9.Lukovský Rallysprint.
Na různorodých a pestrých tratích bylo
připraveno 7 měřených testů. Za nezvykle chladného
počasí se na start
postavilo 37 soutěžících. Od začátku diktoval
tempo loňský vítěz této
rally Francois Duval a vítězstvím si spravil "asfaltovou"
chuť po pro něj nepovedeném Fryštáku. O
druhé místo si to rozdali Pavel Sibera a na asfaltu
fantastický junior Pons. Se stříbra se nakonec radoval
mladý Španěl, Sibera bral body za třetí
příčku. Tím se souboj o titul ještě zdramatizoval,
když do čela celkové klasifikace se znovu vrátil Duval o
jediný bod před Siberu. Skvělé čtvrté místo
v Lukově obsadil Vlasťa Handl, pátý dojel "galský
kohout" Panizzi. Za ním byl klasifikován jeho krajan
Stéphane Sarrazin. Kvalitní výkon předvedl
sedmý Ital Basso, poslední bodovaná příčka
náležela Gibu Fagasovi, který se konečně dočkal
vytouženého bodu, navíc mohl oslavovat také
vítězství svého Kronosu v hodnocení
týmů.
Závěr šampionátu obstarala Total Rally,
jejíž 9.ročník se jel opět na atraktivních a
rychlých
šotolinových erzetách v Malenovicích.
Rychlostek bylo na programu 9 a
jízdu na
„finských“ tratích si nenechalo ujít
40 posádek, mezi nimi znovu nechyběli jezdci z brněnského
šampionátu. Pořadatele i jezdce pozlobilo počasí,
když od startu se na trať snášel neustálý
déšť. Chvíli to dokonce vypadalo, že se snad bude
muset část rally zrušit, naštěstí se po
první třetině soutěže počasí umoudřilo, přestalo
pršet a do té doby velmi blátivá trať
postupně osychala. Soutěž měla navíc příjemné
napětí, když měla rozkvízovat závěrečnou tajenku o
nejrychlejšího muže letošního
„mistráku“. Hned v úvodu nechtěl nic ponechat
náhodě jeden z aspirantů na titul Pavel Sibera a po první
erzetě šel do vedení. Jeho hlavní soupeř v bitvě o
intercupový trůn Duval nezačal nejlépe, na RZ 2
ovšem zrychlil a vrátil se do souboje. Ten však
netrval moc dlouho, belgický závodník neudržel
nervy na uzdě a ani Xsaru na trati, po jezdeckých chybách
ztratil spoustu
času a rozhodl se po čtvrté vložce raději nepokračovat v
soutěži. Tím byl v podstatě ukončen boj o titul. O něj mohla
Siberu v té chvíli připravit pouze nějaká
smolná technická závada. Českému jezdci se
však nic zlého nepřihodilo a stal se
nejrychlejším mužem letošního Intercupu,
což navíc korunoval vítězstvím na Total Rally. Po
odstoupení Duvala se sledovanost přesunula na bitvu o
celkový bronz sezóny mezi Panizzim a Araiem. Posledně
jmenovaný mladý pilot Imprezy byl po hektickém
finále nakonec v cíli o 1,4s dříve, než Gil
Panizzi, což pro Araie znamenalo zisk bronzové medaile
šampionátu. Japonská posádka skončila na
Totalu druhá, jeho kolega a zároveň velký rival
Panizzi si dojel pro místo třetí. Za jeho zády byl
pak Escort Tondy Hráčka, jenž 4.příčkou zazamenal
své dosavadní nejlepší
umístění v Intercupu. Překvapující bylo
5.místo Jirky Veselky, tento pilot pravidelně
brázdí tratě v Brně a šlo vidět, že v průběhu roku
udělal obrovský skok dopředu. Jako šestý byl
klasifikován jen o 0,2s pomalejší Ralph Kosmides,
který také letos zaznamenal velké
zlepšení. Solidní
výkon tentokrát předvedli dva "Kronosáci" - Fin
Gardemeister a Španěl Fagaso, kteří v tomto
pořadí uzavírali bodovanou
osmičku. Vítězným týmem zde byl Red Bull, což pro
tento britsko-japonsko-francouzský trojlístek znamenalo
zisk Team's Trophy za rok 2008.
Králem letošního šampionátu je tedy
Pavel Sibera, který tak potvrdil své
jezdecké schopnosti, jeho klíčem k úspěchu byl
zejména precizně připravený Mitsubishi Lancer WRC.
Putovní pohár sice změnil svého majitele, ale
zůstává v držení pilota české
národnosti. Pavel Sibera navigovaný Karlem
Jirátkem dokázali zvítězit na pěti
započítávaných soutěžích, nutno vzpomenout
zejména jejich
heroický výkon na dlouhých
šotolinách - Forestu a Michelinu, kde vyhráli
rozdílem třídy!
Michal Pospíšil je teprve čtvrtým
soutěžícím v historii, jehož jméno je nesmazatelně
vyryto na štítku
putovního poháru
Intercupu. Dokázal tak prolomit šestnáctiletou
nadvládu dřívějších tří
šampiónů. Celkové stříbro patří
velmi rychlému "Fransoá" Duvalovi, jemuž k
vysněnému titulu mnoho nescházelo. Belgičan
dokázal vyhrát 4 soutěže a jako jediný byl schpen
Siberovi bodově konkurovat až do posledního závodu.
Bronzovým "ogarem" mistrovství je Toshi Arai, což by před
začátkem sezóny čekal jen málokdo. Pilot ze země
vycházejícího slunce se vždy dokázal
skvěle prosazovat a z většiny soubojů vytěžil maximum.
Určitě je to jedno z největších překvapení
letošní sezóny a dá se očekávat, že
i nadále bude patřit k absolutní špičce! Do
ní už nějaký čas patří Araiův starší
týmový kolega Gil Panizzi. Francouz byl stabilně velmi
rychlý a dokonce jako jediný (!) bodoval ve všech
soutěžích. Ani to mu však nestačilo na konečnou bednu.
Sice moc nechybělo a jeho závěrečný souboj s Araiem
o bronz byl ozdobou Intercupu, na stupních vítězů jsou
ale jen tři místa a "Žil" se protentokrát musí
smířit s "bramborou". Již s větším bodovým
odstupem skončil na pátém místě Tonda
Hráček z Blanska. Při pohledu na jeho většinou
vlažnější jízdu jsou jeho výsledky
udivující, a to zejména na šotolině.
Výsledkový vzestup letos zaznamenal šestý
Stéphane Sarrazin, který se blýskl
především druhým "flekem" na
blátivém Great Crossu. Sedmou příčku vybojoval
Xavi Pons,
jenž se zároveň stal vítězem
kategorie Junior's Trophy, vypsané pro jezdce do 15.let.
Mladý Španěl se také velmi zlepšil,
především pak na asfaltu, což dokazuje
stříbrná pozice z Lukova. Solidní osmé
místo patří Vlastovi Handlovi, i on byl
úspěšný spíš na asfatech a má
na kontě bednu z Fryštáku. Bohužel však tento
kvalitní jezdec ohlásil konec kariéry
(rodinné důvody). Loňský vicemistr Freddy Loix neměl
příliš úspěšnou sezónu, když je v
tabulce pro letošek devátý, světlý okamžik
prožil pouze v Bratřejově, kde dojel na stupních vítězů,
jinak se však tento Belgičan často potýkal s
technickými problémy. Do první desítky
klasifikovaných se vešel host ze Strakonic Radek
Pavliš, který se objevil sice jen jednou, ale zabodoval
druhou příčkou na Jumpu. Jedenáctý skončil Guy
Wilks, který se často pohyboval na bodech a byl velkým
přínosem zejména pro tým. Angličan za sebou nechal
"Toníka" Gardemeistera, který letos zůstal malinko za
očekáváním. Naopak nečekanými
výsledky na šotolině se prezentoval
třináctý "Amík" Kosmides, na celkové
14.místo se po výborném výkonu na
poslední rally dostal Jirka F.D. Veselka z Brna. Při svém
jediném startu v úvodu roku zabodoval
několikanásobný šampión Emil Triner, což mu
zajistilo 15.příčku. Za ním je v pořadí Tom
Lysák, jenž se letos na startu objevoval spíš
sporadicky, ale tento mladý jezdec rozhodně
nepostrádá rychlost. Podobně jako sedmnáctý
Giandomenico Basso, ten sice startoval v podstatě pravidelně, ale
potřeboval by o něco více štěstí. Na 18.pozici
skončil Bruno Thiry, kterému se však letos moc nedařilo,
když často laboroval s technikou. Přechod na nový podvozek
poněkud zrychlil devatenáctého Milana Kneifela, na
20.místě je v tabulce Simon Jean-Joseph, jenž konečně letos
prolomil smůlu a dokázal zabodovat. Nelichotivá
21.příčka patří Gibu Fagasovi, který
očekával pro něj mnohem lepší sezónu. Za
španělským matadorem je pak Nor Haugland,
třiadvacátý chlap v pořadí je Ital Betti.
Tím končí výčet jezdců,
kteří v absolutní klasifikaci
dosáhli na body. Mnoho pilotů k nim mělo několikrát
velmi blízko,
konkurence je však hodně tvrdá!
Některé bychom před sezónou na bodovaných
příčkách nečekali, naopak jiní zaznamenali
ústup ze slávy. Aspirantů
na body je ale stále víc a víc. Je zde mnoho
nadějných jezdců, u kterých se dá v brzké
době očekávat nějaký ten bodík jako
například Anton Alen, Nicolas Vouilloz, nebo Luca Rossetti a další.
Zmínit se zde nejde o všech
z 80.startujících, ale každý svou měrou přispěl ke
stále vzrůstající jezdecké kvalitě
šampionátu.
Talentované posádky se dají najít také v kategorii Junior's Trophy.
V rámci
tohoto hodnocení jednoznačně dominoval Xavier Pons, který
dokázal míchat
kartami i v absolutním pořadí. Mladý
Španěl byl nejrychlejším juniorem na všech
sedmi soutěžích, na kterých startoval a po celý
rok spolehlivě vedl tabulku. Svoji skvělou formu podtrhl druhým
místem absolutně v Lukově, kde porazil i Siberu a
právě na této předposlední rally sezóny si
s předstihem zajistil juniorský titul. Xavi pak k tomu
všemu přidal ještě prvenství na volném
podniku Memorial Rally Show. Stříbrným mladíkem je
Tomasz Czopik, jenž letos předvedl velké zlepšení.
Tento polský jezdec vyhrál dva závody a poradil si
s mnohem zkušenějším Danim Sordem, který se
i přes veškerou snahu vytouženého vítězství
nedočkal. Dravý Španěl je tak v konečném
účtování na bronzové pozici. Dále
pak v pořadí následuje Kris Meeke, pátá
příčka náleží
dalšímu talentovanému
jezdci, kterým je Grzegorz Grzyb. Velmi rychlý
dokáže být Marco Cavigioli, který se ale bohužel
letos ukázal jen dvakrát, a tak to na
lepší, než 6.místo nestačí.
Další dva klasifikovaní junioři se objevili
také jen dvakrát. Sedmý je Patrik Hlach, za
ním pak zkušenosti
sbírající Cédric Robert.
V prestižní a sledované kategorii Team’s
Trophy
triumfoval Red Bull, jenž zaznamenal 6 prvenství. Jejich
nejbližším pronásledovatelem byl Kronos Racing,
jenž vyhrál dvakrát a dlouho udržoval naděje na titul,
nakonec se však tento tým musel spokojit se
stříbrem. Jedno vítězství má na kontě
bronzová stáj Top Run. Zbývá
dodat, že v hodnocení Manufacturer’s
Trophy bylo letos nejlepší značkou Subaru.
V souboji podvozků X-Ray versus Tamiya bylo podle
očekávání lepší prvně
jmenované modernější šasi, což
dokazují i výsledky. Touto technikou disponují
mistr Sibera, třetí a čtvrtý Arai s Panizzim,
výjimkou je Tamiya TB-02, kterou pilotoval druhý Duval.
Starší TA-02 však zas tak úplně nepropadla,
což potvrdil pátým místem Hráček. X-Raye
však patrně budou dále určovat tempo. Ovšem
stále platí, že nejdůležitější
článek je ten s vysílačkou v ruce....
Sedmnáctý ročník Intercupu je již tedy
minulostí. Přesto, že to byla revoluční sezóna a
pořadatelé i jezdci se s mnohými změnami postupně
seznamovali, vše se podařilo zvládnout, a to je s ohledem
na blízkou budoucnost velmi pozitivní. I když je
samozřejmě i nadále co zlepšovat. Všechny
závody byly letos pěkně připravené a až na malé
detaily je úroveň jednotlivých soutěží hodně
vysoká. Za to patří velké
poděkování všem pořadatelům, kteří do
svých rally vložili
mnoho energie. Na tomto místě je třeba poděkovat taky
všem, kteří svým úsilím přispěli k
chodu šampionátu. Speciální
poděkování zaslouží obětavý hlavní
časoměřič Mira! A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na
štědré sponzory, bez
kterých bychom nebyli schopni vše realizovat.
"TROCHA STATISTIKY aneb INTERCUP 2008 V ČÍSLECH"
17.ročník šampionátu Intercup měl
v kalendáři 9 závodů.
Z toho byly 4 soutěže čistě šotolinové, 3 ryze
asfaltové a 2 podniky se
jely na obou površích. Koeficient 1 měly 4 rally,
„dvojkové“ soutěže byly rovněž 4,
nejvyšším koeficientem 3 se pyšnila 1
soutěž. Jako dvoudenní se odehrávaly 2
závody. Kandidátská Slovácká
Rally se do těchto statistik nezapočítává.
Letos
opět padl historický rekord v počtu
zúčastněných posádek! Tento rok se
v Intercupu prezentovalo celkem 80 jezdců (z toho 76
soutěžících). Nejpočetnější
startovní pole bylo
k vidění na Caterpillar Rally a Criterium
Fryšták (pokaždé 42 účastníků -
vyrovnání rekordu v počtu startujících v
jedné soutěži), nejmenší účast byla
na Michelin Rally (30 jezdců). Kompletní
mistrovství absolvovalo jen 9 jezdců - Sibera,
Duval, Arai, Panizzi, Hráček, Loix, Gardemeister, Joseph a
Fagaso.
Celkem bylo k dispozici 351 bodů, které si mezi sebou rozdělilo 23
posádek, bodovat na úplně všech soutěžích dokázal letos jen Gil Panizzi! Nejvíce
odstoupených jezdců (9) bylo na Great Cross Rally, nejméně pak (1) na Tour de Cabin a v Lukově.
Titulem ověnčený Pavel Sibera dokázal svých 9 startů proměnit v 5
vítězství (Caterpillar,
Forest, Michelin, Fryšták, Total). Čtyři prvenství vybojoval Francois Duval (Great Cross, Tour de
Cabin, Jump, Lukov). Mistr Sibera ještě vyhrál volnou Slováckou Rally.
Celkem 9 jezdců dokázalo vybojovat stupně vítězů - Sibera
(8-krát), Duval
(6-krát), Arai (5), Panizzi (3), Loix (1), Handl (1), Sarrazin
(1), Pavliš (1), Pons (1). Perličkou jsou 4 čtvrté
místa Panizziho a 4 páté místa
Hráčka, což u obou pilotů kopíruje i konečný
výsledek sezóny.
Nejdelší rally podle součtu časů vítěze byl Forest
25:46,4 min (Sibera), nejkratší pak Lukovský
Rallysprint 8:26,0 min (Duval). Největší časový
rozdíl mezi vítězem a druhým v cíli
byl zaznamenán na Michelin Rally, kde
vyhrál Sibera o 1:05,4 min před Araiem,
nejtěsnější rozdíl v cíli byl na Jump
Rally, kde Duval porazil Pavliše o 0,2s. Součet všech
časů vítězů soutěží za celý rok je 2:24:28 hod
(přibližně o 50 minut víc, než vloni).
Letos se odjelo celkem 85 rychlostních zkoušek, z toho bylo 57 na šotolině
a 28 na asfaltu. Největší počet RZ musely posádky
zvládnout na Tour de Cabin - 15 úseků, nejméně pak na
Jump Rally -
6 úseků. Letos muselo být zrušeno celkem 5
plánovaných rychlostních zkoušek. (3 RZ na
Jumpu, 1 RZ na Michelinu, 1 RZ na Great Crossu).
Nejrychlejší čas v erzetě zaznamenalo 15 jezdců.
Největší počet vítězství
na jednotlivých zkouškách má na kontě
Sibera, který byl nejrychlejší
36-krát! Další vítězové RZ:
Duval-16, Arai-13, Thiry-3, Handl-3, Panizzi-2, Hráček-2,
Sarrazin-2, Pons-2, Pavliš-2, Loix-1, Kneifel-1, Triner-1,
Wilks-1, Kosmides-1. Největší
počet vyhraných erzet v jedné rally má na
svědomí samozřejmě Pavel Sibera, který byl na Michelin
Rally nejrychlejší 9-krát!
JUNIOR'S TROPHY - Letos se v této
kategorii představilo 9 mladíků, kompletní
šampionát však neodjel nikdo z nich! Na body ve
svém hodnocení dosáhlo 8 jezdců.
Suverénní vítěz juniorů Xavi Pons dokázal
všechny své starty proměnit v první místo a
triumfoval tedy v sedmi soutěžích, navíc jako
jediný z jezdců do 15.let bodoval i v absolutní
klasifikaci. Dvě rally dokázal vyhrát celkově
stříbrný Tomasz Czopik. Bronzovým juniorem
sezóny se stal Dani Sordó.
TEAM’S TROPHY - Této prestižní
kategorie se letos zúčastnilo 45 týmů, z nichž 16
dosáhlo na body. Vítězem
se stala stáj Red Bull ve složení - Arai, Panizzi, Wilks
- tento tým byl letos nejrychlejší na šesti
soutěžích. Stříbro
vybojoval Kronos Racing (Duval, Fagaso, Gardemeister), který
vyhrál dvakrát. Bronzovým týmem je Top
Run (Sibera, Loix, Navarra) s jedním
vítězstvím.
MANUFACTURER'S TROPHY - Letos bylo k vidění
11
značek závodních speciálů různých typů a
specifikací. Titul vybojovalo Subaru,
které bylo v jednotlivých závodech
sedmkrát nejúspěšnějším vozem, na
druhém
místě skončilo Mitsubishi, jenž má na kontě dvě
prvenství, celkový bronz patří značce Ford.
STÁTY - Tato nevypsaná kategorie
měla letos na startu zástupce z 17.světových zemí. Do statistiky se počítá
jen s národností jezdců, ne spolujezdců (i když jsou většinou ze stejného
státu). Největší zastoupení měla Česká Republika, kterou reprezentovalo 33
jezdců. Dále: Francie-9, Finsko-6, Itálie-5, Polsko-4, Španělsko-3, Belgie-3, Velká
Británie-3, USA-3, Norsko-3, Japonsko-2, Uruguay-1,
Portugalsko-1, Estonsko-1, Argentina-1, Chile-1, Bulharsko-1.
-Loa-