"ENDVIEW 2008"


Intercup RC Rally Championship letos vstoupil již do své 17.sezóny. Rok to byl po všech stránkách velmi pestrý a bezesporu zajímavý; a navíc "revoluční". Hlavní změna spočívala především v systému měření časů pomocí elektroniky a startů do jednotlivých rychlostních zkoušek na hodiny po 1.minutě - tedy obdobně jako u velkých rally. Kvůli tomu bylo samozřejmě také mnoho změn v pravidlech. Tak jak to u všech zásadních novinek bývá, panovaly obavy, jak vše bude fungovat a jaké nečekané problémy se vyrojí. Zpočátku se menší potíže skutečně objevily, pak už ale vše fungovalo, jak má, alespoň po technické stránce. Zajímavou novinkou byl i přechod některých jezdců na zcela novou moderní techniku - tedy na podvozky s řemínkovým pohonem, začínalo se objevovat také větší množství střídavých motorů. Nebylo vůbec jisté, jak a kdo se dokáže s novým "nářadím" prosadit. Někteří piloti důvěřovali starším osvědčeným Tamiyím, jiní pilně testovali nové X-Raye, další jezdci podvozky dokonce střídali, či různě experimentovali. Před začátkem sezóny nebylo jednoduché určit největší favority. A jak už to většinou bývá, papírové předpoklady vzaly za své a všechno bylo jinak.....

L
etošní devítidílný seriál zahajovala Caterpillar Rally. 7.ročník této soutěže se jel nově v nadzemním parkovišti u budovy Zlínského kraje. Povrch tratí tvořila převážně docela atypická betonová podlaha, kde to klouzalo doslova jak na ledě. Částečně se jelo se i na různorodém hrubším betonu. Kromě citlivé jízdy zde byly klíčem k úspěchu taky pneumatiky. Připraveno bylo 8 rychlostních zkoušek. První měřený úsek byl zároveň "kvalifikační", po něm bylo startovní pole podle plánu zredukováno na nejrychlejších 35 borců. O vítězství se zpočátku přetahovali dva jezdci disponující novou technikou X-Ray - Gilles Panizzi a Pavel Sibera. Posledně jmenovaný český pilot nakonec zvítězil s pětisekundovým náskokem na Francouze, kterého ovšem dvakrát mírně přibrzdil zaseknutý kamínek. Bronzový stupínek vybojoval o tři sekundy pomalejší "Fransoá" Duval. Také na dalších příčkách to bylo až do konce dost vyrovnané. Po vydařeném závěru se na čtvrté místo prosadil Belgičan Loix, jenž byl v cíli o pouhou 1 desetinku rychlejší, než pátý muž. Tím byl úřadující mistr Emil Triner, který pilotoval avizovanou dvoukolku a i přes handicap jedné poháněné nápravy předvedl na uklouzaném povrchu až nečekaně rychlou jízdu. Multišampión se ale v Intercupu od Caterpillaru už neobjevil. Vynikající šesté místo dokázal zajet mladý talent Toshi Arai, což byly pro něj premiérové body. Poslední dvě bodované pozice obsadili jezdci týmu Hufnágl Motorsport v pořadí Vlasta Handl a John Haugland. Prvenství v Team's Trophy si připsala stáj Top Run.

Dalším podnikem byla šotolinová Great Cross Rally. Závod poznamenalo nepříznivé počasí. Zpočátku sice nepršelo, přesto byl povrch rychlostních zkoušek vlhký a dost to klouzalo. Ve druhé půli soutěže se nepříjemně rozpršelo a nakonec se odjelo 7 RZ, poslední osmá už byla pro nesjízdnost zrušena. Náročnost rally kromě počasí, umocňoval ještě těžký charakter tratí a délka jednotlivých erzet. Tyto podmínky nejméně zaskočily Belgičana Duvala, jenž dokázal v
lesích na Podhoří se svou Xsarou s přehledem zvítězit. O post za jeho zády sváděla dramatický souboj dvojice pilotů na vozech značky Mitsubishi - Sibera a Sarrazin. Nakonec se ze stříbrné příčky radoval Stéphane Sarrazin, což bylo pro všechny obrovské překvapení. Pavel Sibera byl o 0,7s pomalejší a musel se smířit se 3.místem. O pozice za stupni vítězů se poprali všichni tři jezdci týmu Red Bull. Nejlepší z nich byl ve finále Gil Panizzi, jako pátý byl klasifikován Toshihiro Arai, čímž potvrdil, že jeho výsledek z Caterpillaru nebyl náhodný. Šestý skončil Guy Wilks. "Red Bulláci" tak vybojovali pro svůj tým vítězství. Skvělými časy se prezentoval sedmý Milan Kneifel s Puntem S2000, stejný vůz obsadil osmou pozici s Lucou Bettim za volantem. Náročnost 8.Great Crossu podtrhuje počet odstoupených, když z 41.startujících spatřilo cíl jen 32 posádek.

Následující soutěží byla Forest Rally, která se letos konala již po jedenácté. Ve známé lokalitě na Lesní čtvrti nad zlínským gymnáziem bylo připraveno 12 dlouhých a náročných erzet na nezpevněném povrchu. Letos podruhé proběhla kvalifikace, z původních 39.startujících tak po dvou zkouškách pokračovalo 35 nejlepších. Závod ovládl Pavel Sibera, jenž v pohodě vyhrál s náskokem 35.sekund. Jeho nejbližším pronásledovatelem byl stále rychlejší Japonec Arai, ketrý "naložil" týmovému i značkovému kolegovi Gillesi Panizzimu téměř půl minuty. Red Bull měl tedy dva zástupce na "bedně" a znovu si připsal maximum bodů do klasifikace týmů. Na místě čtvrtém dojel Francois Duval s Citroënem připravovaným v dílnách Kronos Racing. Jedno z mnoha překvapení soutěže bylo na páté příčce, kterou dokázal vybojovat Tonda Hráček z Blanska a zaznamenal své první body v Intercupu. Nestačil na něj ani mnohem zkušenější Fin Gardemeister, jenž byl v cíli šestý. Místo za "Garďákem" vybojoval Angličan Guy Wilks. Premiérový bod kariéry si z Forestu odvezl Američan Kosmides, na jehož Toyotu i přes veškerou snahu těsně nestačil ostřílený Gibo Fagaso. 

Prostřední třetinu mistráku zahájil 4.ročník Michelin Rally, jenž se konala na pěkných šotolinách ve Hvozdné. Na programu bylo 12 erzet rozdělených do dvou dnů. V pátek se odjely 3 měřené úseky, sobotní část obsahovala zbylých 9 testů. Na start se postavilo 31 účastníků, což bylo na letošní poměry docela málo. Po úvodní páteční etapě byl v čele Pavel Sibera, jako druhý šel spát Toshi Arai, na třetím "fleku" přenocoval "Franta" Duval. Stejné pořadí bylo nakonec i v cíli celé soutěže. V sobotu Sibera všem nekompromisně ujížděl, vyhrával jednu vložku za druhou a na ostatní najel v součtu přes 1 minutu! Vítězstvím si zároveň upevnil vedení v průběžné tabulce šampionátu. O druhé místo se na Michelinu tvrdě bojovalo až do konce. Stříbrný Toshihiro Arai dokázal v závěru udržet za zády belgického rychlíka Duvala o necelé 2 vteřiny, což je po dvou dlouhých dnech nicotný rozdíl. Čtvrtý byl nakonec Gil Panizzi, jenž předvedl výborný výkon, ale na nejlepší trojici to nestačilo. Náplastí mu bylo aspoň opětovné prvenství jeho stáje Red Bull. Další páté místo bylo skvělou vizitkou Tondy Hráčka, na šesté pozici dovezl svůj Ford do cíle Guy Wilks, za ním byl klasifikován Toni "Garde" s tradiční červenou Imprezou. V souboji dvou „domácích Micheliňáků“ o poslední bodovanou příčku byl nakonec lepší Giandomenico Basso před Lucou Bettim. Rozhodující souboje trochu poznamenalo anulování předposlední RZ "Ostrata", což byl zároveň nejtěžší a nejdelší úsek. V průběhu zkoušky se totiž objevil problém se startovacími hodinami, později se však ukázalo, že na vině nebyla technika, ale lidský faktor.

Stejně jako loni přepůlila sezónu nejstarší Tour de Cabin International Rally, jež přivítala v Bratřejově závodníky již po šestnácté. Na start se postavilo 32 odvážlivců, na které čekalo během dvou dnů  celkem 15 rychlostních zkoušek na obou površích. V pátek se odehrály 3 asfaltové testy u fotbalového hřiště. Tam se svým Lancerem WRC dominoval Pavel Sibera. Druhý byl po úvodní etapě
Francois Duval, skvělé třetí místo prozatím hájil další „Belgán“ Loix. Druhý den bylo na programu zbylých 12 náročných testů na horských šotolinách. Vedoucí Sibera nasadil hned po ránu vysoké tempo a udržoval svůj náskok na čele pelotonu. Asi v polovině sobotní části rally však přišel zásadní moment, když obhájce loňského bratřejovského vítězství "Siberíňa" zdržel zaseknutý kámen v řízení. Vedení převzal dosud druhý Duval, který navíc neustále zrychloval a nabídnutou šanci na prestižní vítězství už nepustil. "Dudu" se tak zapsal se do galerie vítězů "Tour", nutno dodat, že zaslouženě. Sibera se i přes veškerou snahu spokojil se stříbrem. O poslední volné místo na stupních vítězů se dlouho bojovalo. V úvodu dne se na 3.místě usadil Arai, později ho však zpomalila technická závada jeho Imprezy. V podstatě celou soutěž se o bronz přetahovali Gil Panizzi a Freddy Loix. Před závěrečným úsekem se do tohoto boje přimíchal ještě Tony Hráček. Vše zvládl nejlépe "Fast Freddy", pro kterého byl výsledek na "bedně" satisfakcí po předešlých nepovedených soutěžích. Panizzi a Hráček se po velkém boji nakonec setkali ve shodném čase! Dle pravidel pak o lepším umístění rozhodl čas z RZ 1. Pořadí obou jezdců v cíli pak kopírovalo někeré předchozí výsledky a v podstatě i průběžné pořadí šampionátu. Francouz Panizzi byl tedy čtvrtý, Tonda Hráček pátý. Za nimi byl klasifikován Toshi Arai, jenž opět potvrzoval své kvality, škoda jen jeho technických problémů. Jako sedmý soutěž dokončil starý známý Bruno Thiry, poslední volný bod si z Bratřejova odvážel Toni Gardemeister, jenž je členem tentokrát vítězného týmu Kronos Racing.

Dalším prázdninovým závodem byla 5.Jump Rally. Harmonogram obsahoval 9 rychlostních zkoušek, které byly připraveny jak na šotolině, tak na asfaltu. Do Nedachlebic se sjelo 40.členné pole startujících. Podruhé v sezóně přijeli porovnat síly taky jezdci z jiných šampionátů. V poměrně početné sestavě přijeli soutěžící z Brna, své zástupce měli na startu také kluci z Tábora, startovní listinu obohatil strakonický Radek Pavliš reprezentující RCT-Krumlov. První delší etapa čítala 6 RZ na šotolinové dráze na pozemku hlavního pořadatele. Nejlépe začal "domácí" Kosmides, brzy ho ale na první příčce vystřídal "Žil" Panizzi, který si konečně v této sezóně připsal toužebné vítězství v rychlostní zkoušce. Jinak letos je "Peki" nevyhlášeným králem druhých časů na jednotlivých erzetách. Po polovině šotolinové etapy se ale do vedení propracoval Duval. Po drobných problémech z úvodu se na "Frantou" v pořadí ocitl Radek Pavliš předvádějící oku lahodící a zároveň efektivní jízdu. Radek šel pak na chvíli dokonce do čela závodu, ve finále se však na první příčku dokázal vrátit Duval. Jelikož další průběh Jumpu zastavil přívalový liják, platily výsledky po RZ č.6, na asfaltu se tedy svezla jen část startovního pole, poté však byla soutěž zastavena a ukončena. Maximum bodů si z Nedachlebic odvážel Belgičan Duval, jako druhý byl klasifikován jen o 0,2s pomalejší Radek Pavliš. Pro bronz si přijel výborný Toshi Arai, který za sebou nechal kolegu Panizziho. Ten byl již na třetí soutěži v řadě "pan bramborový", své umístění z předešlých čtyř závodů zopakoval taky Tonda Hráček - 5.místo. Jako šestý dojel vyrovnaně jedoucí Stéphane Sarrazin, senzací byla 7.příčka Jean-Josepha, který po víc jak roce a půl bodoval! Bod za osmé místo si vyjel Ralph Kosmides. Až za devátým Loixem soutěž dokončil Pavel Sibera a nebodovaným umístěním přišel o vedení v šampionátu. V klasifikaci Team's Trophy byl nejlepší Red Bull a upevnil si tak průběžnou první příčku v celkové tabulce.

Po srpnové přestávce byla na programu poslední třetina mistrovství. Tu zahájil 11.ročník Criterium Fryšták. Na další zápolení o cenné body se vydalo 42 jezdců.
V dobře známém areálu firmy ObalPrint bylo vytyčeno 10 rychlostek. Letos potřetí pořadatel použil "kvalifikační" pravidlo a po 3.RZ v soutěži pokračovalo 35 nejrychlejších. Nejlépe začal mladý Arai, do čela se ale vzápětí dostal "Fransoá" Duval. Favorizovanému Siberovi se nepovedl začátek, pak ale šlapal na plyn co to šlo a po čtvrté erzetě převzal otěže závodu on. Duval držel s českým jezdcem chvíli krok, později se však při přemíře snahy dopouštěl častých chyb a se Siberou ztrácel kontakt. "Sibiř" si už nenechal prvenství nikým vzít, připsal si důležitých 10 bodů do tabulky a vrátil se do čela šampionátu. Po dalším skvělém výkonu vybojoval stříbro Japonec Arai, premiérovou "bednu" kariéry zajel Vlasta Handl. Těsně za jeho Fordem skončil také trochu neočekávaně nejrychlejší junior Xavi Pons. Na Duvala zbylo až místo páté a Belgičan mohl být nakonec rád, že se ubránil ataku Tomáše Lysáka, jehož výkon zde byl taktéž překvapující. Jako sedmý se umístil Gil Panizzi, jen těsně před Lancerem "Sekiho" Sarrazina. Nejrychlejší týmovou trojicí zde byli znovu "Rudí Býci".

V rychlém sledu následovala další asfaltová soutěž 9.Lukovský Rallysprint. Na různorodých a pestrých tratích bylo připraveno 7 měřených testů. Za nezvykle chladného počasí se na start postavilo 37 soutěžících. Od začátku diktoval tempo loňský vítěz této rally Francois Duval a vítězstvím si spravil "asfaltovou" chuť po pro něj nepovedeném Fryštáku. O druhé místo si to rozdali Pavel Sibera a na asfaltu fantastický junior Pons. Se stříbra se nakonec radoval mladý Španěl, Sibera bral body za třetí příčku. Tím se souboj o titul ještě zdramatizoval, když do čela celkové klasifikace se znovu vrátil Duval o jediný bod před Siberu. Skvělé čtvrté místo v Lukově obsadil Vlasťa Handl, pátý dojel "galský kohout" Panizzi. Za ním byl klasifikován jeho krajan Stéphane Sarrazin. Kvalitní výkon předvedl sedmý Ital Basso, poslední bodovaná příčka náležela Gibu Fagasovi, který se konečně dočkal vytouženého bodu, navíc mohl oslavovat také vítězství svého Kronosu v hodnocení týmů.

Závěr šampionátu obstarala Total Rally, jejíž 9.ročník se jel opět na atraktivních a rychlých šotolinových erzetách v Malenovicích. Rychlostek bylo na programu 9 a jízdu na „finských“ tratích si nenechalo ujít 40 posádek, mezi nimi znovu nechyběli jezdci z brněnského šampionátu. Pořadatele i jezdce pozlobilo počasí, když od startu se na trať snášel neustálý déšť. Chvíli to dokonce vypadalo, že se snad bude muset část rally zrušit, naštěstí se po první třetině soutěže počasí umoudřilo, přestalo pršet a do té doby velmi blátivá trať postupně osychala. Soutěž měla navíc příjemné napětí, když měla rozkvízovat závěrečnou tajenku o nejrychlejšího muže letošního „mistráku“. Hned v úvodu nechtěl nic ponechat náhodě jeden z aspirantů na titul Pavel Sibera a po první erzetě šel do vedení. Jeho hlavní soupeř v bitvě o intercupový trůn Duval nezačal nejlépe, na RZ 2 ovšem zrychlil a vrátil se do souboje. Ten však netrval moc dlouho, belgický závodník neudržel nervy na uzdě a ani Xsaru na trati, po jezdeckých chybách ztratil spoustu času a rozhodl se po čtvrté vložce raději nepokračovat v soutěži. Tím byl v podstatě ukončen boj o titul. O něj mohla Siberu v té chvíli připravit pouze nějaká smolná technická závada. Českému jezdci se však nic zlého nepřihodilo a stal se nejrychlejším mužem letošního Intercupu, což navíc korunoval vítězstvím na Total Rally. Po odstoupení Duvala se sledovanost přesunula na bitvu o celkový bronz sezóny mezi Panizzim a Araiem. Posledně jmenovaný mladý pilot Imprezy byl po hektickém finále nakonec v cíli o 1,4s dříve, než Gil Panizzi, což pro Araie znamenalo zisk bronzové medaile šampionátu. Japonská posádka skončila na Totalu druhá, jeho kolega a zároveň velký rival Panizzi si dojel pro místo třetí. Za jeho zády byl pak Escort Tondy Hráčka, jenž 4.příčkou zazamenal své dosavadní nejlepší umístění v Intercupu. Překvapující bylo 5.místo Jirky Veselky, tento pilot pravidelně brázdí tratě v Brně a šlo vidět, že v průběhu roku udělal obrovský skok dopředu. Jako šestý byl klasifikován jen o 0,2s pomalejší Ralph Kosmides, který také letos zaznamenal velké zlepšení. Solidní výkon tentokrát předvedli dva "Kronosáci" - Fin Gardemeister a Španěl Fagaso, kteří v tomto pořadí uzavírali bodovanou osmičku. Vítězným týmem zde byl Red Bull, což pro tento britsko-japonsko-francouzský trojlístek znamenalo zisk Team's Trophy za rok 2008.


Králem letošního šampionátu je tedy Pavel Sibera, který tak potvrdil své jezdecké schopnosti, jeho klíčem k úspěchu byl zejména precizně připravený Mitsubishi Lancer WRC. Putovní pohár sice změnil svého majitele, ale zůstává v držení pilota české národnosti. Pavel Sibera navigovaný Karlem Jirátkem dokázali zvítězit na pěti započítávaných soutěžích, nutno vzpomenout zejména jejich
heroický výkon na dlouhých šotolinách - Forestu a Michelinu, kde vyhráli rozdílem třídy! Michal Pospíšil je teprve čtvrtým soutěžícím v historii, jehož jméno je nesmazatelně vyryto na štítku putovního poháru Intercupu. Dokázal tak prolomit šestnáctiletou nadvládu dřívějších tří šampiónů. Celkové stříbro patří velmi rychlému "Fransoá" Duvalovi, jemuž k vysněnému titulu mnoho nescházelo. Belgičan dokázal vyhrát 4 soutěže a jako jediný byl schpen Siberovi bodově konkurovat až do posledního závodu. Bronzovým "ogarem" mistrovství je Toshi Arai, což by před začátkem sezóny čekal jen málokdo. Pilot ze země vycházejícího slunce se vždy dokázal skvěle prosazovat a z většiny soubojů vytěžil maximum. Určitě je to jedno z největších překvapení letošní sezóny a dá se očekávat, že i nadále bude patřit k absolutní špičce! Do ní už nějaký čas patří Araiův starší týmový kolega Gil Panizzi. Francouz byl stabilně velmi rychlý a dokonce jako jediný (!) bodoval ve všech soutěžích. Ani to mu však nestačilo na konečnou bednu. Sice moc nechybělo a jeho závěrečný souboj s Araiem o bronz byl ozdobou Intercupu, na stupních vítězů jsou ale jen tři místa a "Žil" se protentokrát musí smířit s "bramborou". Již s větším bodovým odstupem skončil na pátém místě Tonda Hráček z Blanska. Při pohledu na jeho většinou vlažnější jízdu jsou jeho výsledky udivující, a to zejména na šotolině. Výsledkový vzestup letos zaznamenal šestý Stéphane Sarrazin, který se blýskl především druhým "flekem" na blátivém Great Crossu. Sedmou příčku vybojoval Xavi Pons, jenž se zároveň stal vítězem kategorie Junior's Trophy, vypsané pro jezdce do 15.let. Mladý Španěl se také velmi zlepšil, především pak na asfaltu, což dokazuje stříbrná pozice z Lukova. Solidní osmé místo patří Vlastovi Handlovi, i on byl úspěšný spíš na asfatech a má na kontě bednu z Fryštáku. Bohužel však tento kvalitní jezdec ohlásil konec kariéry (rodinné důvody). Loňský vicemistr Freddy Loix neměl příliš úspěšnou sezónu, když je v tabulce pro letošek devátý, světlý okamžik prožil pouze v Bratřejově, kde dojel na stupních vítězů, jinak se však tento Belgičan často potýkal s technickými problémy. Do první desítky klasifikovaných se vešel host ze Strakonic Radek Pavliš, který se objevil sice jen jednou, ale zabodoval druhou příčkou na Jumpu. Jedenáctý skončil Guy Wilks, který se často pohyboval na bodech a byl velkým přínosem zejména pro tým. Angličan za sebou nechal "Toníka" Gardemeistera, který letos zůstal malinko za očekáváním. Naopak nečekanými výsledky na šotolině se prezentoval třináctý "Amík" Kosmides, na celkové 14.místo se po výborném výkonu na poslední rally dostal Jirka F.D. Veselka z Brna. Při svém jediném startu v úvodu roku zabodoval několikanásobný šampión Emil Triner, což mu zajistilo 15.příčku. Za ním je v pořadí Tom Lysák, jenž se letos na startu objevoval spíš sporadicky, ale tento mladý jezdec rozhodně nepostrádá rychlost. Podobně jako sedmnáctý Giandomenico Basso, ten sice startoval v podstatě pravidelně, ale potřeboval by o něco více štěstí. Na 18.pozici skončil Bruno Thiry, kterému se však letos moc nedařilo, když často laboroval s technikou. Přechod na nový podvozek poněkud zrychlil devatenáctého Milana Kneifela, na 20.místě je v tabulce Simon Jean-Joseph, jenž konečně letos prolomil smůlu a dokázal zabodovat. Nelichotivá 21.příčka patří Gibu Fagasovi, který očekával pro něj mnohem lepší sezónu. Za španělským matadorem je pak Nor Haugland, třiadvacátý chlap v pořadí je Ital Betti.
Tím končí výčet jezdců, kteří v absolutní klasifikaci dosáhli na body. Mnoho pilotů k nim mělo několikrát velmi blízko, konkurence je však hodně tvrdá!
Některé bychom před sezónou na bodovaných příčkách nečekali, naopak jiní zaznamenali ústup ze slávy. Aspirantů na body je ale stále víc a víc. Je zde mnoho nadějných jezdců, u kterých se dá v brzké době očekávat nějaký ten bodík jako například Anton Alen, Nicolas Vouilloz, nebo Luca Rossetti a další. Zmínit se zde nejde o všech z 80.startujících, ale každý svou měrou přispěl ke stále vzrůstající jezdecké kvalitě šampionátu. 

Talentované posádky se dají najít také v kategorii Junior's Trophy. V rámci tohoto hodnocení jednoznačně dominoval Xavier Pons, který dokázal míchat kartami i v absolutním pořadí. Mladý Španěl byl nejrychlejším juniorem na všech sedmi soutěžích, na kterých startoval a po celý rok spolehlivě vedl tabulku. Svoji skvělou formu podtrhl druhým místem absolutně v Lukově, kde porazil i Siberu a právě na této předposlední rally sezóny si s předstihem zajistil juniorský titul. Xavi pak k tomu všemu přidal ještě prvenství na volném podniku Memorial Rally Show. Stříbrným mladíkem je Tomasz Czopik, jenž letos předvedl velké zlepšení. Tento polský jezdec vyhrál dva závody a poradil si s mnohem zkušenějším Danim Sordem, který se i přes veškerou snahu vytouženého vítězství nedočkal. Dravý Španěl je tak v konečném účtování na bronzové pozici. Dále pak v pořadí následuje Kris Meeke, pátá příčka náleží dalšímu talentovanému jezdci, kterým je Grzegorz Grzyb. Velmi rychlý dokáže být Marco Cavigioli, který se ale bohužel letos ukázal jen dvakrát, a tak to na lepší, než 6.místo nestačí. Další dva klasifikovaní junioři se objevili také jen dvakrát. Sedmý je Patrik Hlach, za ním pak zkušenosti sbírající Cédric Robert.
V prestižní a sledované kategorii Team’s Trophy triumfoval Red Bull, jenž zaznamenal 6 prvenství. Jejich nejbližším pronásledovatelem byl Kronos Racing, jenž vyhrál dvakrát a dlouho udržoval naděje na titul, nakonec se však tento tým musel spokojit se stříbrem. Jedno vítězství má na kontě bronzová stáj Top Run
. Zbývá dodat, že v hodnocení Manufacturer’s Trophy bylo letos nejlepší značkou Subaru.

V souboji podvozků X-Ray versus Tamiya bylo podle očekávání lepší prvně jmenované modernější šasi, což dokazují i výsledky. Touto technikou disponují mistr Sibera, třetí a čtvrtý Arai s Panizzim, výjimkou je Tamiya TB-02, kterou pilotoval druhý Duval. Starší TA-02 však zas tak úplně nepropadla, což potvrdil pátým místem Hráček. X-Raye však patrně budou dále určovat tempo. Ovšem stále platí, že nejdůležitější článek je ten s vysílačkou v ruce....

Sedmnáctý ročník Intercupu je již tedy minulostí. Přesto, že to byla revoluční sezóna a pořadatelé i jezdci se s mnohými změnami postupně seznamovali, vše se podařilo zvládnout, a to je s ohledem na blízkou budoucnost velmi pozitivní. I když je samozřejmě i nadále co zlepšovat. Všechny závody byly letos pěkně připravené a až na malé detaily je úroveň jednotlivých soutěží hodně vysoká. Za to patří velké poděkování všem pořadatelům, kteří do svých rally vložili mnoho energie. Na tomto místě je třeba poděkovat taky všem, kteří svým úsilím přispěli k chodu šampionátu. Speciální poděkování zaslouží obětavý hlavní časoměřič Mira! A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na štědré sponzory, bez kterých bychom nebyli schopni vše realizovat. 


"TROCHA STATISTIKY aneb INTERCUP 2008 V ČÍSLECH"

17.ročník šampionátu Intercup měl v kalendáři 9 závodů. Z toho byly 4 soutěže čistě šotolinové, 3 ryze asfaltové a 2 podniky se jely na obou površích. Koeficient 1 měly 4 rally, „dvojkové“ soutěže byly rovněž 4, nejvyšším koeficientem 3 se pyšnila 1 soutěž. Jako dvoudenní se odehrávaly 2 závody. Kandidátská Slovácká Rally se do těchto statistik nezapočítává.

Letos opět padl historický rekord v počtu zúčastněných posádek! Tento rok se v Intercupu prezentovalo celkem 80 jezdců (z toho 76 soutěžících). Nejpočetnější startovní pole bylo k vidění na Caterpillar Rally a Criterium Fryšták (pokaždé 42 účastníků - vyrovnání rekordu v počtu startujících v jedné soutěži), nejmenší účast byla na Michelin Rally (30 jezdců). Kompletní mistrovství absolvovalo jen 9 jezdců - Sibera, Duval, Arai, Panizzi, Hráček, Loix, Gardemeister, Joseph a Fagaso.

Celkem bylo k dispozici 351 bodů, které si mezi sebou rozdělilo 23 posádek, bodovat na úplně všech soutěžích dokázal letos jen Gil Panizzi! Nejvíce odstoupených jezdců (9) bylo na Great Cross Rally, nejméně pak (1) na Tour de Cabin a v Lukově.

Titulem ověnčený Pavel Sibera dokázal svých 9 startů proměnit v 5 vítězství  (Caterpillar, Forest, Michelin, Fryšták, Total). Čtyři prvenství vybojoval Francois Duval (Great Cross, Tour de Cabin, Jump, Lukov). Mistr Sibera ještě vyhrál volnou Slováckou Rally. 

Celkem 9 jezdců dokázalo vybojovat stupně vítězů - Sibera (8-krát), Duval (6-krát), Arai (5), Panizzi (3), Loix (1), Handl (1), Sarrazin (1), Pavliš (1), Pons (1). Perličkou jsou 4 čtvrté místa Panizziho a 4 páté místa Hráčka, což u obou pilotů kopíruje i konečný výsledek sezóny.

Nejdelší rally podle součtu časů vítěze byl Forest 25:46,4 min (Sibera), nejkratší pak Lukovský Rallysprint 8:26,0 min (Duval). Největší časový rozdíl mezi vítězem a druhým v cíli byl zaznamenán na Michelin Rally, kde vyhrál Sibera o 1:05,4 min před Araiem, nejtěsnější rozdíl v cíli byl na Jump Rally, kde Duval porazil Pavliše o 0,2s. Součet všech časů vítězů soutěží za celý rok je 2:24:28 hod (přibližně o 50 minut víc, než vloni).

Letos se odjelo celkem 85 rychlostních zkoušek, z toho bylo 57 na šotolině a 28 na asfaltu. Největší počet RZ musely posádky zvládnout na Tour de Cabin - 15 úseků, nejméně pak na Jump Rally - 6 úseků. Letos muselo být zrušeno celkem 5 plánovaných rychlostních zkoušek. (3 RZ na Jumpu, 1 RZ na Michelinu, 1 RZ na Great Crossu).

Nejrychlejší čas v erzetě zaznamenalo 15 jezdců. Největší počet vítězství na jednotlivých zkouškách má na kontě Sibera, který byl nejrychlejší 36-krát! Další vítězové RZ: Duval-16, Arai-13, Thiry-3, Handl-3, Panizzi-2, Hráček-2, Sarrazin-2, Pons-2, Pavliš-2, Loix-1, Kneifel-1, Triner-1, Wilks-1, Kosmides-1. Největší počet vyhraných erzet v jedné rally má na svědomí samozřejmě Pavel Sibera, který byl na Michelin Rally nejrychlejší 9-krát!

 
JUNIOR'S TROPHY - Letos se v této kategorii představilo 9 mladíků, kompletní šampionát však neodjel nikdo z nich! Na body ve svém hodnocení dosáhlo 8 jezdců. Suverénní vítěz juniorů Xavi Pons dokázal všechny své starty proměnit v první místo a triumfoval tedy v sedmi soutěžích, navíc jako jediný z jezdců do 15.let bodoval i v absolutní klasifikaci. Dvě rally dokázal vyhrát celkově stříbrný Tomasz Czopik. Bronzovým juniorem sezóny se stal Dani Sordó. 

TEAM’S TROPHY - Této prestižní kategorie se letos zúčastnilo 45 týmů, z nichž 16 dosáhlo na body. Vítězem se stala stáj Red Bull ve složení - Arai, Panizzi, Wilks - tento tým byl letos nejrychlejší na šesti soutěžích. Stříbro vybojoval Kronos Racing (Duval, Fagaso, Gardemeister), který vyhrál dvakrát. Bronzovým týmem je Top Run (Sibera, Loix, Navarra) s jedním vítězstvím. 

MANUFACTURER'S TROPHY - Letos bylo k vidění 11 značek závodních speciálů různých typů a specifikací. Titul vybojovalo Subaru, které bylo v jednotlivých závodech sedmkrát nejúspěšnějším vozem, na druhém místě skončilo Mitsubishi, jenž má na kontě dvě prvenství, celkový bronz patří značce Ford.

STÁTY - Tato nevypsaná kategorie měla letos na startu zástupce z 17.světových zemí. Do statistiky se počítá jen s národností jezdců, ne spolujezdců (i když jsou většinou ze stejného státu). Největší zastoupení měla Česká Republika, kterou reprezentovalo 33 jezdců. Dále: Francie-9, Finsko-6, Itálie-5, Polsko-4, Španělsko-3, Belgie-3, Velká Británie-3, USA-3, Norsko-3, Japonsko-2, Uruguay-1, Portugalsko-1, Estonsko-1, Argentina-1, Chile-1, Bulharsko-1.


-Loa-