PREVIEW 2008
Nová sezóna se kvapem blíží.
Nadcházející 17.ročník RC Rally
šampionátu
Intercup bude v mnohém „revoluční“, jak
již bylo ostatně předesláno.
Hlavní změnou je měření časů pomocí
elektronické časomíry a starty do
jednotlivých rychlostních zkoušek podle
reálného času. Vývoj celého projektu
s sebou přinesl hodně vynaloženého úsilí a
nemálo finančních prostředků,
takže snad přinese taky kýžené „ovoce“. Tento
styl ježdění dodá jistě nový
náboj a přidá na atraktivitě soutěží. Ta by měla
vzrůst zejména i
s postupným prodlužováním erzet, tento trend
způsobí hlavně to, že si
jezdci víc zajezdí. Pojďme se podívat, jak že bude
vypadat kalendář a taky
složení, či ambice, jednotlivých teamů a posádek.
Oficiální kalendář je
devítidílný, stejně jako v minulém
roce. Skladba
soutěží zůstává stejná, mění se
však některé termíny. Celý
šampionát začíná
dřív a končí později, než vloni, takže se dá
říct, že je víc
„roztáhlejší“.
Úvod obstará znovu Caterpillar Rally,
jenž se bude konat koncem března na velikonoční neděli. Pojede se sice opět na
uklouzaném betonu, či asfaltu, lokalita je však jiná. Soutěž je přemístěna do
nadzemního parkoviště u 21.budovy u Zlínského kraje, což skýtá pro pořadatele
nové a hlavně velmi rozsáhlé traťové možnosti. Takže vše bude neokoukané a
jistě velmi zajímavé. Podle předběžných informací je ale tradiční „paralelka“ z
harmonogramu vypuštěna. Caterpillar je zároveň jediným závodem, kde se změnil
koeficient, a to z dvojky na jedničku. Dubnová Great Cross Rally
se odehraje na známém místě a tudíž i
povrchu,
takže „Velký Kříž“ je první ryze
šotolinovou soutěží. Výraznější
traťové změny
by měly být snad jen v celkovém prodloužení
jednotlivých úseků.
Následující Forest Rally se
pojede
v květnu a loni nově sestavená pořadatelská dvojice
by údajně měla
zachovat minule zajímavé a velmi náročné
šotolinové tratě. Znovu se zde ale plánuje
razantní prodloužení rychlostních zkoušek,
takže se jezdci jistě setkají i
s novými úseky. Červnová Michelin
Rally
si minulý rok odbyla premiéru mezi dvoudenními
soutěžemi a letos tomu
nebude jinak. Michelin je tedy dalším závodem na
nezpevněném povrchu a zároveň
první „letní dvoudenkou“. Poměrně
velké možnosti pořadatelů naznačují, že vždy
líbivé tratě ve Hvozdné budou ještě
atraktivnější a náročnější.
Samotná organizace
pak zde patří k tomu nejlepšímu
v Intercupu. Šampionát přepůlí
nejstarší Tour de Cabin International
Rally. Bratřejovská soutěž je již tradičním vrcholem sezóny. Pojede se podle
formátu z minulých let, takže v pátek asfalt a v sobotu
šotolina. I zde dojde k úpravě některých erzet, každopádně charakteristika
nejtěžší rally „mistráku“ by měla zůstat zachována. Změnou je protentokrát
termín , jenž je stanoven o týden později, než bývalo zvykem. To stejné platí i
následujícím podniku, kterým je Jump
Rally. Na počátku srpna se ale letos bude v Nedachlebicích závodit jen
jeden den. Povrch by měla opět tvořit jak šotolina, tak i asfalt. Závěrečná
třetina mistrovství je už v poslední době taková klasika. Následuje
náročný a rychlý asfalt na Criterium
Fryšták,
kde se znovu v zaběhlém areálu firmy Obal Print
jezdci určitě
setkají s kvalitním zázemím i
organizací. Dalším závodem na
zpevněném
povrchu je Lukovský Rallysprint. Tam
se soutěžící snad mohou opět těšit na atraktivní zkoušky technického
charakteru. Šampionát uzavře začátkem října oblíbená Total Rally. Ve Zlíně-Malenovicích znovu budou, jako vždy, jistě
krásné šotolinové „finské“ tratě.
Volné závody byly hlášeny letos tři.
Tradiční zimní Extrem Rally se kvůli počasí
nakonec nekonala. V průběhu roku (zřejmě květen) je
očekávána novinka. Tou
bude do Intercupu vážně kandidující
Slovácká Rally pořádaná
v Hodoníně.
Již klasikou se na konci sezóny stal Memoriál R.Burnse,
nově přejmenovaný na
Memoriál Rally Show, kde se snad sejde plejáda
nejrůznějších aktivních pilotů
z různých RC šampionátů, tentokrát by
tato rally měla být skutečnou
atraktivní „šou“, jenž uzavře soutěžní
rok.
A jaké jsou ambice jednotlivých jezdců a teamů?
Mistr Emil Triner mění po několika letech angažmá a nakonec i vůz! Fenomén
Intercupu zvolil na nadcházející rok překvapivé řešení - „dvoukolku“!
S tou by chtěl absolvovat pravděpodobně i šotoliny, ale velké ambice si
nedělá. Údajně nechce na titul útočit a jde mu jen o svezení. No, uvidíme, co
je na tom pravdy a co nám „Éma“ nakonec předvede. Každopádně by měl po letech
opustit jeho „domácí“ tým Roto Motorsport a jezdit za Grifone. To je pro zainteresované velmi známý spolek. Jeho
nestárnoucím majitelem a jezdem není nikdo jiný, než sám legendární Bruno
Thiry. Třetím mužem do party tohoto zajímavého seskupení je loni neúspěšný
Jean-Joseph. Vítězný Marlboro Dealer Racing prožil v podstatě derniéru.
Jeho jezdci sice zůstávají pohromadě, název týmu se však z nutnosti (kvůli
zákazu tabákové reklamy) musel změnit. Dřívější Marlboro je tedy od letoška Kronos Racing.
Ambice ovšem mají stále
nejvyšší, vždyť jezdci této stáje
patří k nejrychlejším v Intercupu.
Jména,
Fagaso, Duval a Gardemeister, hovoří za své. Velmi
ambiciózní a potencionálně
silnou sestavu bude mít letos Top Run.
Hlavní manažer a prioritní jezdec Freddy Loix, angažoval
nadějné piloty Pavla
Siberu a Andreu Navarru. Oba se již dokázali začlenit do
špičky Intercupu.
Tento tým má dokonce myšlenky na mety úplně
nejvyšší! Jejich „spřízněnou a
spřátelenou duší“ bude známý Red Bull.
Tam se stal „hlavním koučem“ Gil Panizzi, jenž by
měl společně s Guyem
Wilksem tvořit velmi rychlé spojení. Mladý
Angličan už letos nejede
v rámci Junior’s Trophy, stejně jako nová
nadějná akvizice „Rudých Býků“
Toshi Arai. Tradiční sestava - Betti, Valoušek
a Prokop - opět reprezentuje žlutomodrý Michelin
Rally Team.
Jejich výsledky v uplynulé sezóně byly sice
mírně za
očekáváním, stále se však se
všemi „Micheliňáky“ musí vážně
počítat. Loňský
projekt týmu Marlboro, jenž podporuje nadějné juniory,
pokračuje i letos, a to
pod názvem Kronos Junior. Sestavu
tvoří tři osvědčení mladíci - Dani Sordó,
Xavi Pons a Kris Meeke, když všichni
loni dokázali výrazný jezdecký posun vpřed.
Další stáje již patrně do bojů o
nejvyšší pozice v hodnocení
Team‘s Trophy nezasáhnou, ovšem jednotliví
jezdci do absolutního pořadí jistě budou promlouvat.
V minulosti úspěšný Roto Motorsport bude mít po odchodu
Trinera a Sibery oporu v Romanu Krestovi, jestli bude do této stáje angažován
někdo další je zatím otázkou, už teď se však spekuluje o nováčkovi Intercupu,
kterým je Francouz Darniche. Loni čtvrtý Team
Koňa Racing „táhl“ především Ondra Přikryl (Navarra), jenž přestoupil do
Top Runu. Zbylá dvojice Koňa a Celsi už začala koncem roku zrychlovat a tento
tým jistě není bez šancí. Zkušené duo Viking
Speed Racing, tedy Trelles a Pattison, patří k nestorům Intercupu a
uvidíme, co letos předvedou. Zajímavou sestavu bude mít opět Seki Motorsport, jehož hlavní postava
Stéphane Sarrazin k sobě vždy angažuje mladé juniory. Letos by tento tým
měli kromě „Sekiho“ reprezentovat Tom Lysák a Marco Cavigioli. Finský Battery+ (Pykälistö, Latvala, Ipatti)
se bude asi soustředit jen na Lukov. Mladá odnož Red Bull Junior bude možná letos sestavená z rodinného klanu -
Bengtsson, Jandík a Zedník. Karlík
Motorsport má v současné době v řadách jen Pettera Solberga,
který je sice velmi rychlý, v poslední době se ale soutěží účastní jen
sporadicky. Dalších týmů je celá řada a uvidíme, jak se prosadí. Za zmínku
stojí jistě již známé stáje jako Alpine
Racing s populárním Camposem, Kovář
Rally Team s nejstarším účastníkem Petrem Kovářem, nebo Bosch Racing Team s Atkinsonem a
Wittmannem, či týmy s jezdci, kteří kdysi dokázali do Intercupu přivézt první
skutečné RC speciály, jako je Z-Sport
s Ondrou Zárubou, nebo WR
Motorsport, jehož hlavním představitelem je Didier Auriol. Samostatnou
kapitolou jsou „Poláci“. Ti se vloni stali nepřehlédnutelnou akvizicí
Intercupu. Přesné sestavy jejich dvou týmů - Polski Zwiazek Motorowy a Polski
Zwiazek Juniorowy - se asi budou sestávat z jezdců - Kuchar, Solowow,
Peták, Czopik, Grzyb, Iliev a možná i z jiných. Nesmíme zapomenout ani na AMK Hodonín,
který hodlá pořádat
zmíněnou kandidátskou rally, v Intercupu se
z těchto Jihomoraváků
pravidelně objeví asi jen „Tony“ Hráček.
S narůstajícím zájmem o Intercup
se zcela jistě objeví i spousta nových
stájí. Třeba nás čeká nějaké
překvapení.
Sestavy na nadcházející rok jsou u
některých ještě neoficiální, takže nikdo
nemá nic jisté, ostatně, jako vždy!
Co se týče nejsledovanější kategorie jezdců - tedy
absolutního pořadí - i zde
asi bude platit, že papírové předpoklady se
neshodují s konečným
výsledkem. To je v Intercupu v poslední době už
jakýmsi zvykem.
Šampión Emil Triner by se měl představit s Peugeotem
106 Maxi, který bude
poháněn jen přední nápravou, což mu samozřejmě na
obhajobu titulu moc šancí
nedává. Ale „Éma“ dokáže zajet
na čemkoli a s čímkoli, navíc je to
„starý
lišák“, takže rozhodně nebude patřit
k nejpomalejším! Úřadující
vicemistr
Freddy Loix sice pořídil novou karosérii Mitsubishi
Lancer WRC, Belgičan však
stále hodlá pokračovat s obstarožním
podvozkem a patrně bude za modernější
technikou mírně zaostávat. I když, kdo ví. Loni se
„Fast Freddymu“ taky před
sezónou nevěřilo... K velkým favoritům by
právě kvůli rychlým novým podvozkům
měli patřit jeho noví týmoví
spolubojovníci. Svou rychlost už dokázal předvést
Pavel Sibera, jehož nářadím bude rovněž Lancer WRC. Tyto
auta pak jistě oživí
vozový park Intercupu, podobně jako Škoda Octavia WRC
dravého Itala Navarry. Ten
má taky velmi vysoké ambice a přesto, že má za
sebou jen jednu sezónu, bude
jistě patřit k nejrychlejším. Loni bronzový
Francois Duval je jedním
z největších favoritů na mistrovský titul.
Zkušeností má dost, jeho
rychlost je taky neoddiskutovatelná, stačí snad jen
trochu toho štěstíčka,
které mu minulý rok často scházelo.
„Frantův“ kolega Gibo Fagaso, jenž vyhrál
šampionát 2006 se taky řadí k velkým
favoritům. Když se mu daří, dokáže
být velmi rychlý. Zkušený Španěl by
měl pilotovat, stejně jako Duval, Citroën
Xsara WRC v nových barvách. Do partičky Kronosu
patří i Toni Gardemeister,
jehož šance jsou taky poměrně vysoké. Na šotolině
dokáže jet se svou Imprezou na
vítězství, ovšem na asfaltu většinou trochu
zaostává, ale tento Fin umí podávat
stabilní výkony, což bývá často
klíčem k úspěchu. Stále se
zlepšující Gil
Panizzi se podobně, jako někteří další, na novou
sezónu vyzbrojil. Své kvality
již potvrdil a bude opět chtít atakovat
nejvyšší příčky. Jeho nový podvozek
by
měl být osazen Imprezou WRC. S novou technikou se bude
prezentovat i
Belgičan Bruno Thiry. Ten se chce věnovat závodění již
naplno a dle zkušeností
ho není radno podceňovat. Dá se říct, že může
být „černým koněm“ šampionátu!
Jeho nový spolubojovník Simon Jean-Joseph taky
patří k těm nejrychlejším a
nejzkušenějším, otázkou však u něj
zůstává podvozek jeho Subaru, který ho
v uplynulé
sezóně tolik zklamal. Kvalitou oplývají taky
jezdci z kategorie Junior’s
Trophy. Mnozí z nich již mezi mladíky bodovat
nemohou, ovšem jedná se o
docela ostřílené „borečky“, kteří
dokážou mnohdy sekundovat nejlepším jezdcům.
V uplynulém
ročníku potvrdil své kvality vítěz juniorů Guy
Wilks, nebo taky zrychlující
mládežníci Tom Lysák, či Toshi Arai.
Zmínění piloti odchází díky
svému věku
mezi „velké“, čímž bude mírně ochuzena
klasifikace Junior’s Trophy. Ale i tak
to bude velmi nabité. Mezi favority na zisk juniorského
titulu se řadí zejména
dva Španělé - Dani Sordó a Xavi Pons. Pozadu
rozhodně nebudou chtít zůstat ani
další rychlí mladíci Marco Cavigioli, nebo
Mira Jandík. Ale nelze podceňovat
ani další, třeba i nově příchozí talenty.
To platí samozřejmě i mezi jezdci
v absolutní klasifikaci. No, uvidíme....
Každopádně nám nový ročník Intercupu zcela
jistě přinese spoustu změn. Ale vždy
skvělá atmosféra, pěkné tratě, či vyrovnané
souboje a soutěže plné zážitků.....
to by se změnit určitě nemělo! Podobně a snad i víc, jako
v minulém roce,
budou poměrně pravidelné články v časopise RC cars,
kde je už náš
šampionát dost známou záležitostí.
Jenže proslulost Intercupu s sebou nese
taky podstatný problém, což je vzrůstající
počet startujících. Z tohoto
hlediska je zatím vše vyřešeno tzv.
kvalifikačními erzetami. A to jsme se ještě
před několika málo lety potýkali s opačným
problémem. Holt skutečné a
pestré RC Rally láká stále více
jezdců. Není ovšem v silách pořadatelů
zvládnout např. 80 soutěžících na
jednotlivých závodech. Ale rozhodně nejsme
sami, vždyť obdobné potíže prožívá i
nám dobře známý a v Čechách asi
nejlepší šampionát Rallytrophy.
Uvidíme, jak se do budoucna vše vyvine. Teď si
jen můžeme přát, aby letošní ročník
Intercupu proběhl co nejlépe, snad nám
projeví náklonnost i počasí. Doufejme, že si
soutěžící, pořadatelé a taky
zanícení příznivci Intercupu přijdou na
své...
-Loa-