PREVIEW 2008

Nová sezóna se kvapem blíží. Nadcházející 17.ročník RC Rally šampionátu Intercup bude v mnohém „revoluční“, jak již bylo ostatně předesláno. Hlavní změnou je měření časů pomocí elektronické časomíry a starty do jednotlivých rychlostních zkoušek podle reálného času. Vývoj celého projektu s sebou přinesl hodně vynaloženého úsilí a nemálo finančních prostředků, takže snad přinese taky kýžené „ovoce“. Tento styl ježdění dodá jistě nový náboj a přidá na atraktivitě soutěží. Ta by měla vzrůst zejména i s postupným prodlužováním erzet, tento trend způsobí hlavně to, že si jezdci víc zajezdí. Pojďme se podívat, jak že bude vypadat kalendář a taky složení, či ambice, jednotlivých teamů a posádek.

Oficiální kalendář je devítidílný, stejně jako v minulém roce. Skladba soutěží zůstává stejná, mění se však některé termíny. Celý šampionát začíná dřív a končí později, než vloni, takže se dá říct, že je víc „roztáhlejší“. Úvod obstará znovu Caterpillar Rally, jenž se bude konat koncem března na velikonoční neděli. Pojede se sice opět na uklouzaném betonu, či asfaltu, lokalita je však jiná. Soutěž je přemístěna do nadzemního parkoviště u 21.budovy u Zlínského kraje, což skýtá pro pořadatele nové a hlavně velmi rozsáhlé traťové možnosti. Takže vše bude neokoukané a jistě velmi zajímavé. Podle předběžných informací je ale tradiční „paralelka“ z harmonogramu vypuštěna. Caterpillar je zároveň jediným závodem, kde se změnil koeficient, a to z dvojky na jedničku. Dubnová Great Cross Rally se odehraje na známém místě a tudíž i povrchu, takže „Velký Kříž“ je první ryze šotolinovou soutěží. Výraznější traťové změny by měly být snad jen v celkovém prodloužení jednotlivých úseků. Následující Forest Rally se pojede v květnu a loni nově sestavená pořadatelská dvojice by údajně měla zachovat minule zajímavé a velmi náročné šotolinové tratě. Znovu se zde ale plánuje razantní prodloužení rychlostních zkoušek, takže se jezdci jistě setkají i s novými úseky. Červnová Michelin Rally si minulý rok odbyla premiéru mezi dvoudenními soutěžemi a letos tomu nebude jinak. Michelin je tedy dalším závodem na nezpevněném povrchu a zároveň první „letní dvoudenkou“. Poměrně velké možnosti pořadatelů naznačují, že vždy líbivé tratě ve Hvozdné budou ještě atraktivnější a náročnější. Samotná organizace pak zde patří k tomu nejlepšímu v Intercupu. Šampionát přepůlí nejstarší Tour de Cabin International Rally. Bratřejovská soutěž je již tradičním vrcholem sezóny. Pojede se podle formátu z minulých let, takže v pátek asfalt a v sobotu šotolina. I zde dojde k úpravě některých erzet, každopádně charakteristika nejtěžší rally „mistráku“ by měla zůstat zachována. Změnou je protentokrát termín , jenž je stanoven o týden později, než bývalo zvykem. To stejné platí i následujícím podniku, kterým je Jump Rally. Na počátku srpna se ale letos bude v Nedachlebicích závodit jen jeden den. Povrch by měla opět tvořit jak šotolina, tak i asfalt. Závěrečná třetina mistrovství je už v poslední době taková klasika. Následuje náročný a rychlý asfalt na Criterium Fryšták, kde se znovu v zaběhlém areálu firmy Obal Print jezdci určitě setkají s kvalitním zázemím i organizací. Dalším závodem na zpevněném povrchu je Lukovský Rallysprint. Tam se soutěžící snad mohou opět těšit na atraktivní zkoušky technického charakteru. Šampionát uzavře začátkem října oblíbená Total Rally. Ve Zlíně-Malenovicích znovu budou, jako vždy, jistě krásné šotolinové „finské“ tratě.
Volné závody byly hlášeny letos tři. Tradiční zimní Extrem Rally se kvůli počasí nakonec nekonala. V průběhu roku (zřejmě květen) je očekávána novinka. Tou bude do Intercupu vážně kandidující Slovácká Rally pořádaná v Hodoníně. Již klasikou se na konci sezóny stal Memoriál R.Burnse, nově přejmenovaný na Memoriál Rally Show, kde se snad sejde plejáda nejrůznějších aktivních pilotů z různých RC šampionátů, tentokrát by tato rally měla být skutečnou atraktivní „šou“, jenž uzavře soutěžní rok.

A jaké jsou ambice jednotlivých jezdců a teamů?

Mistr Emil Triner mění po několika letech angažmá a nakonec i vůz! Fenomén Intercupu zvolil na nadcházející rok překvapivé řešení - „dvoukolku“! S tou by chtěl absolvovat pravděpodobně i šotoliny, ale velké ambice si nedělá. Údajně nechce na titul útočit a jde mu jen o svezení. No, uvidíme, co je na tom pravdy a co nám „Éma“ nakonec předvede. Každopádně by měl po letech opustit jeho „domácí“ tým Roto Motorsport a jezdit za Grifone. To je pro zainteresované velmi známý spolek. Jeho nestárnoucím majitelem a jezdem není nikdo jiný, než sám legendární Bruno Thiry. Třetím mužem do party tohoto zajímavého seskupení je loni neúspěšný Jean-Joseph. Vítězný Marlboro Dealer Racing prožil v podstatě derniéru. Jeho jezdci sice zůstávají pohromadě, název týmu se však z nutnosti (kvůli zákazu tabákové reklamy) musel změnit. Dřívější Marlboro je tedy od letoška Kronos Racing. Ambice ovšem mají stále nejvyšší, vždyť jezdci této stáje patří k nejrychlejším v Intercupu. Jména, Fagaso, Duval a Gardemeister, hovoří za své. Velmi ambiciózní a potencionálně silnou sestavu bude mít letos Top Run. Hlavní manažer a prioritní jezdec Freddy Loix, angažoval nadějné piloty Pavla Siberu a Andreu Navarru. Oba se již dokázali začlenit do špičky Intercupu. Tento tým má dokonce myšlenky na mety úplně nejvyšší! Jejich „spřízněnou a spřátelenou duší“ bude známý Red Bull. Tam se stal „hlavním koučem“ Gil Panizzi, jenž by měl společně s Guyem Wilksem tvořit velmi rychlé spojení. Mladý Angličan už letos nejede v rámci Junior’s Trophy, stejně jako nová nadějná akvizice „Rudých Býků“  Toshi Arai. Tradiční sestava - Betti, Valoušek a Prokop - opět reprezentuje žlutomodrý Michelin Rally Team. Jejich výsledky v uplynulé sezóně byly sice mírně za očekáváním, stále se však se všemi „Micheliňáky“ musí vážně počítat. Loňský projekt týmu Marlboro, jenž podporuje nadějné juniory, pokračuje i letos, a to pod názvem Kronos Junior. Sestavu tvoří tři osvědčení mladíci - Dani Sordó, Xavi Pons a Kris Meeke, když všichni loni dokázali výrazný jezdecký posun vpřed. Další stáje již patrně do bojů o nejvyšší pozice v hodnocení Team‘s Trophy nezasáhnou, ovšem jednotliví jezdci do absolutního pořadí jistě budou promlouvat. V minulosti úspěšný Roto Motorsport bude mít po odchodu Trinera a Sibery oporu v Romanu Krestovi, jestli bude do této stáje angažován někdo další je zatím otázkou, už teď se však spekuluje o nováčkovi Intercupu, kterým je Francouz Darniche. Loni čtvrtý Team Koňa Racing „táhl“ především Ondra Přikryl (Navarra), jenž přestoupil do Top Runu. Zbylá dvojice Koňa a Celsi už začala koncem roku zrychlovat a tento tým jistě není bez šancí. Zkušené duo Viking Speed Racing, tedy Trelles a Pattison, patří k nestorům Intercupu a uvidíme, co letos předvedou. Zajímavou sestavu bude mít opět Seki Motorsport, jehož hlavní postava Stéphane Sarrazin k sobě vždy angažuje mladé juniory. Letos by tento tým měli kromě „Sekiho“ reprezentovat Tom Lysák a Marco Cavigioli. Finský Battery+ (Pykälistö, Latvala, Ipatti) se bude asi soustředit jen na Lukov. Mladá odnož Red Bull Junior bude možná letos sestavená z rodinného klanu - Bengtsson, Jandík a Zedník. Karlík Motorsport má v současné době v řadách jen Pettera Solberga, který je sice velmi rychlý, v poslední době se ale soutěží účastní jen sporadicky. Dalších týmů je celá řada a uvidíme, jak se prosadí. Za zmínku stojí jistě již známé stáje jako Alpine Racing s populárním Camposem, Kovář Rally Team s nejstarším účastníkem Petrem Kovářem, nebo Bosch Racing Team s Atkinsonem a Wittmannem, či týmy s jezdci, kteří kdysi dokázali do Intercupu přivézt první skutečné RC speciály, jako je Z-Sport s Ondrou Zárubou, nebo WR Motorsport, jehož hlavním představitelem je Didier Auriol. Samostatnou kapitolou jsou „Poláci“. Ti se vloni stali nepřehlédnutelnou akvizicí Intercupu. Přesné sestavy jejich dvou týmů - Polski Zwiazek Motorowy a Polski Zwiazek Juniorowy - se asi budou sestávat z jezdců - Kuchar, Solowow, Peták, Czopik, Grzyb, Iliev a možná i z jiných. Nesmíme zapomenout ani na AMK Hodonín, který hodlá pořádat zmíněnou kandidátskou rally, v Intercupu se z těchto Jihomoraváků pravidelně objeví asi jen „Tony“ Hráček. S narůstajícím zájmem o Intercup se zcela jistě objeví i spousta nových stájí. Třeba nás čeká nějaké překvapení. Sestavy na nadcházející rok jsou u některých ještě neoficiální, takže nikdo nemá nic jisté, ostatně, jako vždy!

Co se týče nejsledovanější kategorie jezdců - tedy absolutního pořadí - i zde asi bude platit, že papírové předpoklady se neshodují s konečným výsledkem. To je v Intercupu v poslední době už jakýmsi zvykem. Šampión Emil Triner by se měl představit s Peugeotem 106 Maxi, který bude poháněn jen přední nápravou, což mu samozřejmě na obhajobu titulu moc šancí nedává. Ale „Éma“ dokáže zajet na čemkoli a s čímkoli, navíc je to „starý lišák“, takže rozhodně nebude patřit k nejpomalejším! Úřadující vicemistr Freddy Loix sice pořídil novou karosérii Mitsubishi Lancer WRC, Belgičan však stále hodlá pokračovat s obstarožním podvozkem a patrně bude za modernější technikou mírně zaostávat. I když, kdo ví. Loni se „Fast Freddymu“ taky před sezónou nevěřilo... K velkým favoritům by právě kvůli rychlým novým podvozkům měli patřit jeho noví týmoví spolubojovníci. Svou rychlost už dokázal předvést Pavel Sibera, jehož nářadím bude rovněž Lancer WRC. Tyto auta pak jistě oživí vozový park Intercupu, podobně jako Škoda Octavia WRC dravého Itala Navarry. Ten má taky velmi vysoké ambice a přesto, že má za sebou jen jednu sezónu, bude jistě patřit k nejrychlejším. Loni bronzový Francois Duval je jedním z největších favoritů na mistrovský titul. Zkušeností má dost, jeho rychlost je taky neoddiskutovatelná, stačí snad jen trochu toho štěstíčka, které mu minulý rok často scházelo. „Frantův“ kolega Gibo Fagaso, jenž vyhrál šampionát 2006 se taky řadí k velkým favoritům. Když se mu daří, dokáže být velmi rychlý. Zkušený Španěl by měl pilotovat, stejně jako Duval, Citroën Xsara WRC v nových barvách. Do partičky Kronosu patří i Toni Gardemeister, jehož šance jsou taky poměrně vysoké. Na šotolině dokáže jet se svou Imprezou na vítězství, ovšem na asfaltu většinou trochu zaostává, ale tento Fin umí podávat stabilní výkony, což bývá často klíčem k úspěchu. Stále se zlepšující Gil Panizzi se podobně, jako někteří další, na novou sezónu vyzbrojil. Své kvality již potvrdil a bude opět chtít atakovat nejvyšší příčky. Jeho nový podvozek by měl být osazen Imprezou WRC. S novou technikou se bude prezentovat i Belgičan Bruno Thiry. Ten se chce věnovat závodění již naplno a dle zkušeností ho není radno podceňovat. Dá se říct, že může být „černým koněm“ šampionátu! Jeho nový spolubojovník Simon Jean-Joseph taky patří k těm nejrychlejším a nejzkušenějším, otázkou však u něj zůstává podvozek jeho Subaru, který ho v uplynulé sezóně tolik zklamal. Kvalitou oplývají taky jezdci z kategorie Junior’s Trophy. Mnozí z nich již mezi mladíky bodovat nemohou, ovšem jedná se o docela ostřílené „borečky“, kteří dokážou mnohdy sekundovat nejlepším jezdcům. V uplynulém ročníku potvrdil své kvality vítěz juniorů Guy Wilks, nebo taky zrychlující mládežníci Tom Lysák, či Toshi Arai. Zmínění piloti odchází díky svému věku mezi „velké“, čímž bude mírně ochuzena klasifikace Junior’s Trophy. Ale i tak to bude velmi nabité. Mezi favority na zisk juniorského titulu se řadí zejména dva Španělé - Dani Sordó a Xavi Pons. Pozadu rozhodně nebudou chtít zůstat ani další rychlí mladíci Marco Cavigioli, nebo Mira Jandík. Ale nelze podceňovat ani další, třeba i nově příchozí talenty. To platí samozřejmě i mezi jezdci v absolutní klasifikaci. No, uvidíme....

Každopádně nám nový ročník Intercupu zcela jistě přinese spoustu změn. Ale vždy skvělá atmosféra, pěkné tratě, či vyrovnané souboje a soutěže plné zážitků..... to by se změnit určitě nemělo! Podobně a snad i víc, jako v minulém roce, budou poměrně pravidelné články v časopise RC cars, kde je už náš šampionát dost známou záležitostí. Jenže proslulost Intercupu s sebou nese taky podstatný problém, což je vzrůstající počet startujících. Z tohoto hlediska je zatím vše vyřešeno tzv. kvalifikačními erzetami. A to jsme se ještě před několika málo lety potýkali s opačným problémem. Holt skutečné a pestré RC Rally láká stále více jezdců. Není ovšem v silách pořadatelů zvládnout např. 80 soutěžících na jednotlivých závodech. Ale rozhodně nejsme sami, vždyť obdobné potíže prožívá i nám dobře známý a v Čechách asi nejlepší šampionát Rallytrophy. Uvidíme, jak se do budoucna vše vyvine. Teď si jen můžeme přát, aby letošní ročník Intercupu proběhl co nejlépe, snad nám projeví náklonnost i počasí. Doufejme, že si soutěžící, pořadatelé a taky zanícení příznivci Intercupu přijdou na své...

-Loa-