XI. Criterium Fryšták 2008 Fryšták, 30. srpna 2008
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 M. Pospíšil Sibera - Jirátko Mitsubishi Lancer WRC05 Top Run 10 15:35,1
2 M. Čuřík Arai - McNeall Subaru Impreza WRC Red Bull 8 +0:09,0
3 V. Handl Handl - Handl Ford Focus WRC Hufnágl Motorsport 6 +0:16,2
4 J. Zicha Pons - Del Barrio (J) Subaru Impreza WRC Kronos Junior 5 +0:18,6
5 T. Pikner Duval - Pivato Citroën Xsara WRC Kronos Racing 4 +0:31,0
6 T. Lysák Lysák - Kadleček Ford Focus WRC SEKi Motorsport 3 +0:33,5
7 J. Pekař Panizzi - Panizzi Subaru Impreza WRC Red Bull 2 +0:49,5
8 P. Sekula Sarrazin - Renucci Mitsubishi Lancer EVO VI SEKi Motorsport 1 +0:50,8
9 F. Vítů Cavigioli - Arena (J) Subaru Impreza WRC SEKi Motorsport 0 +1:06,6
10 R. Hobza Fagaso - Moya Citroën Xsara WRC Kronos Racing 0 +1:10,1
11 L. Zámečník Basso - Dotta Fiat Grande Punto S2000 BF Goodrich Racing 0 +1:21,9
12 R. Seifert Kneifel - Strnad Fiat Grande Punto S2000 Pegas Rally Team 0 +1:35,7
13 A. Hráček Hráček - Hráček Peugeot 307 WRC RC Blansko 0 +1:41,9
14 R. Zicha Wilks - Pugh Subaru Impreza WRC Red Bull 0 +1:50,1
15 D. Prokeš Gardemeister - Honkanen Subaru Impreza WRC Kronos Racing 0 +2:00,0
16 I. Lošťák Rossetti - Chiarcossi Mitsubishi Lancer EVO VII Gemini Rally Team 0 +2:20,4
17 M. Dračka ml. Sordó - Martí (J) Subaru Impreza WRC Kronos Junior 0 +2:20,6
18 B. Sedláček Trelles - Christie Citroën Xsara WRC Viking Speed Racing 0 +2:41,1
19 D. Zubíček Betti - Agnese Fiat Grande Punto S2000 BF Goodrich Racing 0 +2:46,6
20 T. Mikl Vouilloz - Klinger Škoda Fabia WRC HSF Rally Team 0 +2:52,2
21 J. Slováček Prokop - Tománek Škoda Fabia WRC BF Goodrich Racing 0 +3:23,3
22 O. Záruba Záruba - Řeháček Lancia Delta HF Integrale Z-Sport 0 +3:42,0
23 K. Sedláček Czopik - Zagorii (J) Subaru Impreza WRC Polski swiazek juniorowy 0 +3:53,0
24 H. Řeháček Auriol - Ocelli Škoda Fabia WRC Škoda Motorsport 0 +3:53,5
25 I. Zmrzlík Aava - Sikk Subaru Impreza WRC SPARROW Racing 0 +4:19,7
26 M. Hanák Peták - Benešová Peugeot 306 Maxi Polski swiazek motorowy 0 +4:23,3
27 O. Voborník Alen - Alanne Mitsubishi Lancer WRC05 SPARROW Racing 0 +4:28,7
28 I. Šimeček Pattison - Morgan Subaru Impreza WRC Viking Speed Racing 0 +4:38,7
29 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Grifone 0 +5:13,3
30 Jar. Suchánek Meeke - Patterson (J) Citroën Xsara WRC Kronos Junior 0 +5:34,3
31 M. Krajíček Landa -Barták Subaru Impreza WRC Shell Rally Team 0 +5:53,5
32 J. Suchánek Bouffier - Panseri Renault Megane Maxi Koňa Racing Team 0 +6:21,5

Vítězové RZ:  Sibera - 5,  Arai - 4,  Handl - 1

Odstoupili Nekvalifikovali se
Koňa (M.Konečný) - vzdal Loix (P.Matulík)
Thiry (M.Mudřík) - elektronika Gerd (T.Grebeníček) 
Darniche (J.Pospíšil) - řízení Grzyb (D.Sedláček)
Pech (D.Krajíček) - vzdal Fajgar (P.Fajgar)
H.Solberg (P.Šíma) - diskvalifikován Pantálek (M.Odstrčil)

Značky Teamy
Subaru 10 Red Bull 10
Mitsubishi 8 SEKi Motorsport 8
Ford 6 Kronos Racing 6
Citroën 5 Top Run 5
Fiat 4 Hufnágl Motorsport 4
Peugeot 3 Kronos Junior 3
 
 
BF Goodrich Racing 2
 
  
Pegas Rally Team 1


„SIBERŮV DŮLEŽITÝ KROK K TITULU“

Závěrečnou třetinu letošní sezóny otevřela rally s názvem Criterium Fryšták. 11.ročník této rychlé asfaltové soutěže se jel poslední prázdninovou sobotu v dobře známém areálu firmy ObalPrint. Tam bylo připraveno celkem 10 RZ na třech úsecích, jejichž délka v rámci možností poměrně vzrostla. Přívětivé letní počasí přilákalo na start 42 posádek. 

Na úvodním testu se devět jezdců vtěsnalo do tří sekund a bylo jasné, že kdo chce v bitvě o vteřinky uspět, musí jet od začátku naplno a bezchybně. Nejrychlejší čas zaznamenal Toshihiro Arai, druhý byl Loix a třetí Panizzi. Následovala RZ č.2 „Magistrála“, která byla nejdelším úsekem a právě zde se vcelku rozhodovalo o pořadí. Dlouhý výjezd do kopce zvládl nejrychleji Pavel Sibera, jenž si v úvodní erzetě připsal penalizaci za nechtěný dotyk nohou. Tady ovšem řádně zatáhl, zajel excelentní čas a vyšplhal se na druhou příčku, jen o půl sekundy za vedoucího „Frantu“ Duvala. Pořadí na dalších místech bylo trochu překvapivé, i když od některých jezdců figurujících v popředí se rychlost na asfaltovém povrchu očekávala. Ale možná ne až taková! Na třetím „fleku“ se objevil se svým Focusem Vlasta Handl, obdobný vůz byl i na místě čtvrtém, a to v rukou Tomáše Lysáka, dále pak následoval nejrychlejší junior Pons, mezi dvěma „Red Bulláky“ Araiem a Panizzim, jimž druhá zkouška moc nevyšla, byl na sedmé příčce Gibo Fagaso. Tímto byly, aspoň prozatím, obsazeny bodované příčky. Na ty si ale brousilo zuby i početné stádo dalších rychlých jezdců. Rozdíly byly minimální a bylo jasné, že pořadí se bude různě měnit. Třetí vložku vyhrál opět Sibera a přiblížil se k prvnímu Duvalovi na nejmenší možný rozdíl jedné desetiny sekundy! Třetí Vlasťa Handl už ztrácel dalších 7 vteřin. Na bodech zatím zůstali stejní jezdci, jen pořadí se trochu promíchalo. Po první „rundě“, tedy po RZ 3 přišlo na řadu avizované omezení startovního pole. Kromě jiných, neprošel kvalifikací Belgičan Freddy Loix, kterého ve druhé erzetě zradily baterie a po přiděleném čase už neměl šanci vejít se mezi nejrychlejších 35 závodníků. Pěkné gesto předvedl Koňa, jenž se měl stejně později vzdálit a díky jeho dobrovolnému odstoupení mohl v soutěži pokračovat jeho týmový kolega Bouffier. Diváci tak aspoň nepřišli o atraktivní Renault Megane Maxi. Se soutěží se musel rozloučit i Bruno Thiry, kvůli vadné elektronice. Tak tak se do kvalifikace vešel Francouz Darniche, bohužel však na trati dlouho nevydržel, když hned v následující rychlostce se mu ve Focusu rozsypalo řízení.

Vítězem čtvrtého testu se stal Toshi Arai, jenž byl zatím na 4.příčce o jednu vteřinu za skvěle jedoucím Vlastou Handlem. Na čele stále zuřil boj mezi Duvalovou Xsarou a Siberovým Mitsubishi. Posledně jmenovanému českému jezdci se podařilo přespurtovat Belgičana a dostat se o 1,6 sekundy na první místo. Válka o prvenství v závodě mezi „Siberíněm“ a „Fransoá“ měla zároveň nádech boje o celkový titul, když oba asfaltově ladění protagonisté věděli, že každý bodík do tabulky se v závěru bude hodit. Samozřejmě si tady ve Fryštáku nehodlali darovat ani vteřinu! Pátá rychlostní zkouška byl druhý průjezd dlouhou „Magistrálou“. Sibera tu znovu „letěl jak kameň“ a ukořistil další vítězství ve vložce. Famózně zajel taky Vlastík Handl a dokázal se posunout na druhou příčku. Trochu mu k tomu dopomohl Francois Duval, který se při přemíře snahy atakovat Siberu často pohyboval za hranicemi vozu, z čehož pramenily jezdecké chyby. Po polovině soutěže tedy vedl Pavel Sibera s náskokem 8,2 vteřiny na Vlasťu Handla. Třetí Duval byl o 1 sekundu zpět, ze zadu se však na něj těsně nalepil stabilně rychlý Arai. Se ztrátou necelých 10.vteřin za Japoncem následoval Xavier Pons, jenž předváděl velmi precizní jízdu. Španělský pilot Imprezy byl pak jednoznačně nejrychlejší v klasifikaci Junior’s Trophy. Na bodovaných příčkách jeli v té chvíli ještě Tom Lysák, Stéphane Sarrazin a Gil Panizzi. Na deváté místo klesl „El Matadore“ Fagaso usilující o nějaký ten bodík. Za jeho Xsarou byl však velmi těsně Marco Cavigioli, jež se letos v Intercupu objevil poprvé. Ale již z minulých ročníků je všeobecně známo, že tento mladý Ital dokáže být na asfaltu nebezpečně rychlý, což ve Fryštáku potvrzoval. Marco byl v pořadí druhým nejrychlejším mezi juniory. Druhou desítku otevíral Tony Hráček, který tentokrát nasadil podvozek Xray. Jel sice rychle, ale potrápily ho menší technické potíže. Průběžná 12.příčka patřila Milanu Kneifelovi s Grande Puntem, stejný vůz měl i třináctý Giandomenico Basso. Mezi nejlepších patnáct se vešli ještě dva spíš šotolinově ladění jezdci Guy Wilks a Toni Gardemeister, oba se v těžké konkurenci snažili především o zisk bodů pro své týmy. Kousek za elitní patnáctkou následoval třetí „ogar“ v hodnocení Junior’s Trophy Dani Sordó, dále pak Martiničan Jean-Joseph a italský jezdec Luca Rossetti předvádějící velmi rychlou jízdu. Škoda jeho ztráty z úvodu soutěže, kdy měl technické problémy, nebýt jich, jistě by se v pořadí pohyboval mnohem výš. Že může být svižná asfaltová rally v něčem taky záludná, o tom se přesvědčilo několik pilotů. Dobře rozjetý závod měl Fin Alen, ve velké rychlosti však havaroval a urazil levé přední kolo, nakonec ale „Doctor Green“ dokázal dopravit své poškozené Mitsubishi do cíle erzety, samozřejmě s větší ztrátou. Jízdu po třech kolech předvedlo ještě pár dalších jezdců.  

V dalším průběhu soutěže se vedoucí Sibera snažil udržovat náskok, ale musel jet stále stejně rychle, jelikož se až nepříjemně rozzávodil Toshi Arai. Oba tito jezdci se nadále pravidelně střídali v nejrychlejších časech na jednotlivých rychlostních zkouškách. „Rudý Býček“ Arai se postupně prodral na druhé místo, jeho ztráta na vedoucího Pavla Siberu se pohybovala kolem 10.vteřin. Na 3.pozici byl mladým „Japončíkem“ odsunut Vlasta Handl, stále to však bylo velmi těsné a pilot týmu Hufnágl Motorsport udržoval naděje na stříbro. Zároveň se ale musel obávat útoku tří velmi rychlých jezdců, z nichž všichni také pomýšleli na bednu. Byli to především Xavi Pons a Tomáš Lysák, když oba stále předváděli velmi vyzrálý a kvalitní výkon. Do tohoto souboje byl „vtažen“ taky Francois Duval, který očividně znervózněl, což bylo na jeho jízdě znát. O místo sedmé se mezi sebou mydlili dva „galští kohouti“ Gil Panizzi a Stéphane Sarrazin, mírně navrch měl spíš prvně jmenovaný. Za bodovanou osmičkou byla již téměř čtvrtminutová časová díra. Na devátou pozici se prokousal mladík Cavigioli, jež odsunul za svá italská záda o generaci staršího „Kronosmana“ Fagasa.

Na závěrečné rychlostní zkoušce byl nejrychlejší Vlasťa Handl, pořadí na stupních vítězů se už ale neměnilo. Vítězem 11.ročníku Criterium Fryšták se stal Pavel Sibera, kterému četl noty jako vždycky Karel Jirátko. „Sibiř“ vyhrál s náskokem 9.sekund a připsal si důležitých 10 bodů, znovu se mu tak podařilo vrátit se do čela celkové tabulky. Stříbro si z Fryštáku odvážel Toshi Arai, jež dokázal, že po úspěších na nezpevněném povrchu mu jdou taky asfalty. „Toši“ jel skutečně výborně a je jen otázkou času, kdy se mu podaří zdolat metu nejvyšší! Bronzovým mužem v cíli byl stále rychlejší Vlasta Handl, kterému se poprvé v kariéře podařilo dojet na bedně. Čtvrtou příčku vybojoval nejrychlejší z juniorů Xavi Pons, což je při jeho mládí životní úspěch a jistě je to další z jezdců, se kterým je potřeba počítat. Dravý Španěl porazil dokonce favorizovaného „Fransoá“ Duvala, jenž vzhledem k vývoji šampionátu nemohl být s pátým místem spokojen. Překvapující byla rychlost šestého Tomáše Lysáka, který jen potvrdil vzrůstající výkonnost mladých jezdců. Francouz Panizzi asi před startem čekal lepší, než sedmou příčku, ale konkurence je dnes prostě nekompromisní, „RedBullátor“ tak mohl být aspoň rád, že za svými zády udržel „Sekiho“ Sarrazina, jenž uzavíral bodovanou osmičku. Konečnou devátou pozici a zároveň stříbro v klasifikaci mladíků do 15.let získal Marco Cavigioli, což je od něj trochu nečekaně skvělý výsledek. 10.místo v cíli patří Gibu Fagasovi, který se letos zatím marně snaží ukořistit nějaký ten bod, a to i přesto, že potřebnou rychlost má. Za španělským toreadorem dorazil do cíle Ital Basso s tradičním Fiatem stáje BF Goodrich Racing. Jako dvanáctý byl klasifikovaný Milan Kneifel, což je v nabité konkurenci pěkný výsledek. Moc důvodů ke spokojenosti neměl třináctý Tonda Hráček, příliš neoslnil ani čtrnáctý Guy Wilks a patnáctý Toni „Garde“. V hodnocení Junior’s Trophy se Xavi Pons po suverénním vítězství stal již předčasně letošním mistrem této kategorie. Za stříbrným Cavigiolim dojel jako třetí nejlepší mladík Dani Sordó. Plný počet bodů v prestižní Team’s Trophy si připsal Red Bull a k jistotě mistrovského titulu už jim schází jen krůček. Ve značkách mělo tentokrát prvenství Subaru. 

Criterium Fryšták byl po dlouhé době pořádnou asfaltovou soutěží. Znovu jsme byli svědky pikantních a vyrovnaných soubojů, což vždy přispívá k vysoké sportovní hodnotě rally. Posádky si pochvalovaly svižné a dobře značené tratě, k výtečné atmosféře přispělo taky pohodové počasí, takže se dá říci, že drtivá většina má pouze pozitivní dojmy. Kromě všech, kteří se podíleli na bezproblémovém chodu závodu a na stavbě tratí, je třeba poděkovat především hlavnímu pořadateli za výborné zázemí, špičkovou organizaci a za tradičně super občerstvení!

Ohlasy některých posádek po soutěži:  
 

Sibera-Jirátko (1.) :
„Soutěž se nám moc líbila. Pěkné technické, ale zároveň rychlé tratě. Opravdu jsme se krásně svezli. Po nevydařeném Jumpu jsme vyměnili poškozený diferenciál a jediný cíl, pro zachování slušné šance na titul, byl ve Fryštáku vyhrát. Ovšem hned v první RZ přišla chyba a penalizace za nohu zapříčinila začátek až z jedenáctého místa. Na další průběh závodu už jsme se pekelně soustředili a dokázali se dostat na první místo.“ 

Arai-McNeal (2.) :
„Criterium Fryšták byla krásně připravená soutěž! Parádně jsme se svezli a ještě jsme získali výborné umístění. K vítězství chyběl jen kousek, ale ono se to někdy povede....“ 

Handl-Handl (3.) :
„Konečně jsme se dočkali asfaltové soutěže. Byl to velmi pěkný závod, navíc se nám podařilo dobře se umístit. Pochvala pořadateli!“ 

Duval-Pivato (5.) :
„Criterium Fryšták byla již tradičně velmi pěkná a kvalitně připravená soutěž, na kterou se vždy těšíme. Bohužel, pokud máme zhodnotit náš výkon, tak musíme jen říct - špatně, špatně, špatně, všechno bylo špatně!“ 

Panizzi-Panizzi (7.) :
„Pořadatelé připravili jako vždy ve Fryštáku krásnou soutěž. Tratě OK, organizace OK, počasí OK. Jen ten náš výsledek nic moc, ale dobré 2 body. Tak nás aspoň těší vítězství v teamech.“ 

Sarrazin-Renucci (8.) :
„Chtěli jsme dojet v první desítce, a to se povedlo. Osmé místo je bodované a každý bod se v Intercupu cení zlatem. Tratě byly připravené pěkně a byly přehledné. Auto, až na jeden kamínek, jelo na 100% a k zisku více bodů scházelo málo. Opět se ukazuje, že konkurence přibývá a musí se jet naplno až do konce. Na Lukově to bude ještě těžší a na to se už těšíme i s kompletním teamem.“ 

Fagaso-Moya (10.) :
„Moc jsme se snažili, ani nepřišla nějaká závažnější jezdecká chyba, akorát nás mírně zpomalilo zaseklé řízení na předposlední zkoušce. Ale ani tak by to na body nevyšlo. Na rychlých asfaltech již nedokážeme modernějším podvozkům plně konkurovat!“ 

Kneifel-Strnad (12.) :
„V prvních dvou erzetách jsme zvolili špatné pneu, v servisu jsme pak přezuli a začali jsme se posouvat dopředu. Dařilo se nám jet rychle a přesně a chvíli to vypadalo, že se dostaneme na body. Potom přišla únava a ti, co nám byli v patách, nám trochu ujeli. Co už. Máme aspoň body do týmu. Rally to byla moc pěkná, hodně nám seděla a pěkně jsme se svezli. Z naší strany zaslouží poděkování pan Dr.Green, který předepsal „energetický nápoj“ na uklidnění.“ 

Hráček-Hráček (13.) :
„Do závodu jsme šli s nadějemi na body, ale technika, která nám k tomu měla pomoct, zklamala. Po třech RZ už bylo jasné, že body nebudou, takže jsme zbytek závodu odjeli bez stresu a mohli si dovolit více riskovat a jet pro diváky. Soupeři byli mile překvapení, že nejedeme naši tradiční "plíseň". Tratě (až na ty kamínky) i organizace perfektní, ale kvůli technice jsme zklamaní.“ 

Wilks-Pugh (14.) :
„Tak nám se Fryšták moc líbil, tratě byli moc pěkné počasí vyšlo, takže super! A ještě k tomu vítězství v teamech!“ 

Betti-Agnese (19.) :
„Tak na Fryšták jsme se hodně těšili, bohužel všichni víme, jak to dopadlo. Po prvních třech rychlostkách jsme byli vcelku spokojeni a do zbytku jsme chtěli postupně zrychlovat. Jenže hned ve čtvrté erzetě se nám dostal kamínek do řízení a trvalo nám bezmála minutu, než jsme ho dokázali vytáhnout. Tím pádem byl konec všech nadějí na pěkné umístění. Bohužel taková je rally a i s tímto se musí počítat. Jinak soutěž se nám velice líbila a po delší době jsme si jízdu užívali. Díky za pěkné závody!!!“ 

Prokop-Tománek (21.) :
„Na rally Criterium Fryšták jsme se těšili. Auto prošlo celkově generálkou co se týče vnitřního ústrojí, jenže z celého závodu nám vyšla asi pouze úvodní zkouška. Další erzety byly spíše trápení. Auto jsme měli vždy před startem RZ nastavené a po dojetí RZ bylo nastavení zcela jiné. Když ale nebudem počítat tyto problémy, tak se nám rally celkem líbila.“ 

Meeke-Patterson (30.) :
„Tak nám se povedla asi jen kvalifikace, a pak už nic moc. Jízdu na asfaltu jsme si docela užívali, ale stálo nás to cenné vteřiny, které na nás najížděli soupeři. S přibývajícími porcemi ujetých RZ se vytratila i chuť kohokoli honit, a tak jsme už jen dojížděli závod a získávali zkušenosti, kterých s asfaltovým povrchem nemáme mnoho.“ 

Bouffier-Panseri (32.) :
„Tak my jsme přetrpěli asfaltovou premiéru. A vůbec se nepodařila. S asfaltem zkušeností nula, auto si dělalo, co chtělo, nefunkční zpátečka, kterou pořád ještě dost potřebujeme a vůbec to bylo celé jakési zapeklité. Jen bychom touto cestou chtěli poděkovat týmové jedničce Kóňovi za odstoupení, protože nám tím umožnil pokračovat v soutěži i po kvalifikaci, kterou bychom se jinak neprokousali. Jinak pořadatelům patří dík za pěkně připravenou soutěž.“ 

Loix-Smeets :
„Letošní Fryšták byla velice hezká soutěž, bohužel, my jsme se moc nesvezli. Ve druhé erzetě nás zradila baterka a dostali jsme přidělený čas. Smůla byla to, že se to stalo na nejdelší zkoušce, takže nám na kontě přibylo cca 2:20 min, což je samozřejmě hodně. Díky tomu jsme pak neprošli kvalifikačním sítem. V erzetách, které jsme ještě před kvalifikací dokončili, jsme zajeli 2. a 4.čas, takže si myslíme, že jsme mohli být ve výsledcích vysoko. Ale to je kdyby.... Připadá nám, že máme „sviňa rok“, podobně jako Fagaso. Snad si v nadcházejícím Lukově spravíme chuť.“
 

Team manager za Red Bull :
„Znovu super výsledek zajel ARAI ,Panizzi tentokrát zustal trochu za očekáváním, Wilks nasadil nový podvozek s kterým se teprve sžívá,ale i diky němu se nám podařilo urvat další vítěztví, což jsme na asvaltu neočekávali.Těšime se do Lukova, kde budeme mít první šanci získat titul.“  

Team manager Stéphane Sarrazin za Seki Motorsport :
„Byl jsem mile překvapen celým teamem. Všichni jsme skončili v první desítce, a to je nejlepší úspěch SEKi Motorsportu v historii! Hlavně Tomáš šestým místem předvedl, že to není jen v podvozku a i Filip umí dobře zajet a devátá příčka je super. Já jsem po drobných potížích získal bod, a to se na tak rychlých tratích cení. Do Lukova jedeme komplet a snad se nám opět povede takový husarský kousek!“ 

Team manager Franco Paiero za Kronos Racing :
 „Pro nás to byla jednoznačně nepovedená rally a velké zklamání! O titulu v Team’s Trophy je pravděpodobně rozhodnuto. Na Lukově jdem ale znovu do boje, zřejmě nasadíme hned dvě nové Punta S2000 a budem se pokoušet o zázrak.... i ty se občas přeci dějí.“ 

Team manager Robin Buysmans za Top Run :
„Tak ani tentokrát to nebylo ono. Čtvrté místo v Team’s Trophy není podle našich představ. Věděli jsme, že obě naše posádky, které se postavili na start ve Fryštáku, můžou být v popředí výsledkové listiny. Očekávání naplnil jen Sibera, kterému tímto gratulujeme k prvenství. Loix se sice rozjel výborně, bohužel přišla technická závada a bylo po nadějích. Zbytek sezóny nás pravděpodobně budou reprezentovat nadále jen dvě posádky, které by se nyní měly soustředit spíš na body do tabulky jezdců, kde je to ještě dost otevřené. V nadcházejícím Lukově mají oba naši piloti vysoké ambice a celý tým jim bude držet palce!“

autor:   / „Loa“ /