XI. Criterium Fryšták 2008 | Fryšták, 30. srpna 2008 | ||||||
poř. | soutěžící | posádka | N | značka vozu | team | body | čas |
1 | M. Pospíšil | Sibera - Jirátko | Mitsubishi Lancer WRC05 | Top Run | 10 | 15:35,1 | |
2 | M. Čuřík | Arai - McNeall | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 8 | +0:09,0 | |
3 | V. Handl | Handl - Handl | Ford Focus WRC | Hufnágl Motorsport | 6 | +0:16,2 | |
4 | J. Zicha | Pons - Del Barrio (J) | Subaru Impreza WRC | Kronos Junior | 5 | +0:18,6 | |
5 | T. Pikner | Duval - Pivato | Citroën Xsara WRC | Kronos Racing | 4 | +0:31,0 | |
6 | T. Lysák | Lysák - Kadleček | Ford Focus WRC | SEKi Motorsport | 3 | +0:33,5 | |
7 | J. Pekař | Panizzi - Panizzi | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 2 | +0:49,5 | |
8 | P. Sekula | Sarrazin - Renucci | Mitsubishi Lancer EVO VI | SEKi Motorsport | 1 | +0:50,8 | |
9 | F. Vítů | Cavigioli - Arena (J) | Subaru Impreza WRC | SEKi Motorsport | 0 | +1:06,6 | |
10 | R. Hobza | Fagaso - Moya | Citroën Xsara WRC | Kronos Racing | 0 | +1:10,1 | |
11 | L. Zámečník | Basso - Dotta | Fiat Grande Punto S2000 | BF Goodrich Racing | 0 | +1:21,9 | |
12 | R. Seifert | Kneifel - Strnad | Fiat Grande Punto S2000 | Pegas Rally Team | 0 | +1:35,7 | |
13 | A. Hráček | Hráček - Hráček | Peugeot 307 WRC | RC Blansko | 0 | +1:41,9 | |
14 | R. Zicha | Wilks - Pugh | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 0 | +1:50,1 | |
15 | D. Prokeš | Gardemeister - Honkanen | Subaru Impreza WRC | Kronos Racing | 0 | +2:00,0 | |
16 | I. Lošťák | Rossetti - Chiarcossi | Mitsubishi Lancer EVO VII | Gemini Rally Team | 0 | +2:20,4 | |
17 | M. Dračka ml. | Sordó - Martí (J) | Subaru Impreza WRC | Kronos Junior | 0 | +2:20,6 | |
18 | B. Sedláček | Trelles - Christie | Citroën Xsara WRC | Viking Speed Racing | 0 | +2:41,1 | |
19 | D. Zubíček | Betti - Agnese | Fiat Grande Punto S2000 | BF Goodrich Racing | 0 | +2:46,6 | |
20 | T. Mikl | Vouilloz - Klinger | Škoda Fabia WRC | HSF Rally Team | 0 | +2:52,2 | |
21 | J. Slováček | Prokop - Tománek | Škoda Fabia WRC | BF Goodrich Racing | 0 | +3:23,3 | |
22 | O. Záruba | Záruba - Řeháček | Lancia Delta HF Integrale | Z-Sport | 0 | +3:42,0 | |
23 | K. Sedláček | Czopik - Zagorii (J) | Subaru Impreza WRC | Polski swiazek juniorowy | 0 | +3:53,0 | |
24 | H. Řeháček | Auriol - Ocelli | Škoda Fabia WRC | Škoda Motorsport | 0 | +3:53,5 | |
25 | I. Zmrzlík | Aava - Sikk | Subaru Impreza WRC | SPARROW Racing | 0 | +4:19,7 | |
26 | M. Hanák | Peták - Benešová | Peugeot 306 Maxi | Polski swiazek motorowy | 0 | +4:23,3 | |
27 | O. Voborník | Alen - Alanne | Mitsubishi Lancer WRC05 | SPARROW Racing | 0 | +4:28,7 | |
28 | I. Šimeček | Pattison - Morgan | Subaru Impreza WRC | Viking Speed Racing | 0 | +4:38,7 | |
29 | V. Karlík | Jean-Joseph - Boyere | Škoda Fabia WRC | Grifone | 0 | +5:13,3 | |
30 | Jar. Suchánek | Meeke - Patterson (J) | Citroën Xsara WRC | Kronos Junior | 0 | +5:34,3 | |
31 | M. Krajíček | Landa -Barták | Subaru Impreza WRC | Shell Rally Team | 0 | +5:53,5 | |
32 | J. Suchánek | Bouffier - Panseri | Renault Megane Maxi | Koňa Racing Team | 0 | +6:21,5 |
Vítězové RZ: Sibera - 5, Arai - 4, Handl - 1
Odstoupili | Nekvalifikovali se |
Koňa (M.Konečný) - vzdal | Loix (P.Matulík) |
Thiry (M.Mudřík) - elektronika | Gerd (T.Grebeníček) |
Darniche (J.Pospíšil) - řízení | Grzyb (D.Sedláček) |
Pech (D.Krajíček) - vzdal | Fajgar (P.Fajgar) |
H.Solberg (P.Šíma) - diskvalifikován | Pantálek (M.Odstrčil) |
Značky | Teamy | ||
Subaru | 10 | Red Bull | 10 |
Mitsubishi | 8 | SEKi Motorsport | 8 |
Ford | 6 | Kronos Racing | 6 |
Citroën | 5 | Top Run | 5 |
Fiat | 4 | Hufnágl Motorsport | 4 |
Peugeot | 3 | Kronos Junior | 3 |
|
|
BF Goodrich Racing | 2 |
|
|
Pegas Rally Team | 1 |
„SIBERŮV DŮLEŽITÝ KROK K TITULU“
Závěrečnou třetinu letošní sezóny otevřela
rally s názvem Criterium
Fryšták. 11.ročník této rychlé
asfaltové soutěže se jel poslední prázdninovou
sobotu v dobře známém areálu firmy ObalPrint. Tam
bylo připraveno celkem 10 RZ
na třech úsecích, jejichž délka
v rámci možností poměrně vzrostla.
Přívětivé letní počasí přilákalo na
start 42 posádek.
Na úvodním testu se devět jezdců vtěsnalo do tří sekund a bylo jasné, že kdo chce v bitvě o vteřinky uspět, musí jet od začátku naplno a bezchybně. Nejrychlejší čas zaznamenal Toshihiro Arai, druhý byl Loix a třetí Panizzi. Následovala RZ č.2 „Magistrála“, která byla nejdelším úsekem a právě zde se vcelku rozhodovalo o pořadí. Dlouhý výjezd do kopce zvládl nejrychleji Pavel Sibera, jenž si v úvodní erzetě připsal penalizaci za nechtěný dotyk nohou. Tady ovšem řádně zatáhl, zajel excelentní čas a vyšplhal se na druhou příčku, jen o půl sekundy za vedoucího „Frantu“ Duvala. Pořadí na dalších místech bylo trochu překvapivé, i když od některých jezdců figurujících v popředí se rychlost na asfaltovém povrchu očekávala. Ale možná ne až taková! Na třetím „fleku“ se objevil se svým Focusem Vlasta Handl, obdobný vůz byl i na místě čtvrtém, a to v rukou Tomáše Lysáka, dále pak následoval nejrychlejší junior Pons, mezi dvěma „Red Bulláky“ Araiem a Panizzim, jimž druhá zkouška moc nevyšla, byl na sedmé příčce Gibo Fagaso. Tímto byly, aspoň prozatím, obsazeny bodované příčky. Na ty si ale brousilo zuby i početné stádo dalších rychlých jezdců. Rozdíly byly minimální a bylo jasné, že pořadí se bude různě měnit. Třetí vložku vyhrál opět Sibera a přiblížil se k prvnímu Duvalovi na nejmenší možný rozdíl jedné desetiny sekundy! Třetí Vlasťa Handl už ztrácel dalších 7 vteřin. Na bodech zatím zůstali stejní jezdci, jen pořadí se trochu promíchalo. Po první „rundě“, tedy po RZ 3 přišlo na řadu avizované omezení startovního pole. Kromě jiných, neprošel kvalifikací Belgičan Freddy Loix, kterého ve druhé erzetě zradily baterie a po přiděleném čase už neměl šanci vejít se mezi nejrychlejších 35 závodníků. Pěkné gesto předvedl Koňa, jenž se měl stejně později vzdálit a díky jeho dobrovolnému odstoupení mohl v soutěži pokračovat jeho týmový kolega Bouffier. Diváci tak aspoň nepřišli o atraktivní Renault Megane Maxi. Se soutěží se musel rozloučit i Bruno Thiry, kvůli vadné elektronice. Tak tak se do kvalifikace vešel Francouz Darniche, bohužel však na trati dlouho nevydržel, když hned v následující rychlostce se mu ve Focusu rozsypalo řízení.
Vítězem čtvrtého testu se stal Toshi
Arai, jenž byl zatím na
4.příčce o jednu vteřinu za skvěle jedoucím Vlastou
Handlem. Na čele stále
zuřil boj mezi Duvalovou Xsarou a Siberovým Mitsubishi. Posledně
jmenovanému
českému jezdci se podařilo přespurtovat Belgičana a dostat se o
1,6 sekundy na
první místo. Válka o prvenství
v závodě mezi „Siberíněm“ a
„Fransoá“ měla
zároveň nádech boje o celkový titul, když oba
asfaltově ladění protagonisté
věděli, že každý bodík do tabulky se v závěru
bude hodit. Samozřejmě si
tady ve Fryštáku nehodlali darovat ani vteřinu!
Pátá rychlostní zkouška byl
druhý průjezd dlouhou „Magistrálou“. Sibera
tu znovu „letěl jak kameň“ a
ukořistil další vítězství ve vložce.
Famózně zajel taky Vlastík Handl a dokázal
se posunout na druhou příčku. Trochu mu k tomu dopomohl
Francois Duval,
který se při přemíře snahy atakovat Siberu často
pohyboval za hranicemi vozu,
z čehož pramenily jezdecké chyby. Po polovině soutěže tedy
vedl Pavel
Sibera s náskokem 8,2 vteřiny na Vlasťu Handla.
Třetí Duval byl o 1
sekundu zpět, ze zadu se však na něj těsně nalepil stabilně
rychlý Arai. Se
ztrátou necelých 10.vteřin za Japoncem následoval
Xavier Pons, jenž předváděl
velmi precizní jízdu. Španělský pilot
Imprezy byl pak jednoznačně nejrychlejší
v klasifikaci Junior’s Trophy. Na bodovaných
příčkách jeli v té chvíli
ještě Tom Lysák, Stéphane Sarrazin a Gil Panizzi.
Na deváté místo klesl „El
Matadore“ Fagaso usilující o nějaký ten
bodík. Za jeho Xsarou byl však velmi
těsně Marco Cavigioli, jež se letos v Intercupu objevil
poprvé. Ale již z minulých
ročníků je všeobecně známo, že tento mladý
Ital dokáže být na asfaltu
nebezpečně rychlý, což ve Fryštáku potvrzoval.
Marco byl v pořadí druhým
nejrychlejším mezi juniory. Druhou desítku
otevíral Tony Hráček, který
tentokrát nasadil podvozek Xray. Jel sice rychle, ale
potrápily ho menší
technické potíže. Průběžná 12.příčka
patřila Milanu Kneifelovi s Grande
Puntem, stejný vůz měl i třináctý Giandomenico
Basso. Mezi nejlepších patnáct
se vešli ještě dva spíš šotolinově
ladění jezdci Guy Wilks a Toni Gardemeister,
oba se v těžké konkurenci snažili především o
zisk bodů pro své týmy.
Kousek za elitní patnáctkou následoval
třetí „ogar“ v hodnocení Junior’s
Trophy Dani Sordó, dále pak Martiničan Jean-Joseph a
italský jezdec Luca
Rossetti předvádějící velmi rychlou jízdu.
Škoda jeho ztráty z úvodu
soutěže, kdy měl technické problémy, nebýt jich,
jistě by se v pořadí
pohyboval mnohem výš. Že může být svižná
asfaltová rally v něčem taky
záludná, o tom se přesvědčilo několik pilotů. Dobře
rozjetý závod měl Fin Alen,
ve velké rychlosti však havaroval a urazil levé
přední kolo, nakonec ale
„Doctor Green“ dokázal dopravit své
poškozené Mitsubishi do cíle erzety,
samozřejmě s větší ztrátou. Jízdu po
třech kolech předvedlo ještě pár
dalších jezdců.
V dalším průběhu soutěže se vedoucí Sibera snažil udržovat náskok, ale musel jet stále stejně rychle, jelikož se až nepříjemně rozzávodil Toshi Arai. Oba tito jezdci se nadále pravidelně střídali v nejrychlejších časech na jednotlivých rychlostních zkouškách. „Rudý Býček“ Arai se postupně prodral na druhé místo, jeho ztráta na vedoucího Pavla Siberu se pohybovala kolem 10.vteřin. Na 3.pozici byl mladým „Japončíkem“ odsunut Vlasta Handl, stále to však bylo velmi těsné a pilot týmu Hufnágl Motorsport udržoval naděje na stříbro. Zároveň se ale musel obávat útoku tří velmi rychlých jezdců, z nichž všichni také pomýšleli na bednu. Byli to především Xavi Pons a Tomáš Lysák, když oba stále předváděli velmi vyzrálý a kvalitní výkon. Do tohoto souboje byl „vtažen“ taky Francois Duval, který očividně znervózněl, což bylo na jeho jízdě znát. O místo sedmé se mezi sebou mydlili dva „galští kohouti“ Gil Panizzi a Stéphane Sarrazin, mírně navrch měl spíš prvně jmenovaný. Za bodovanou osmičkou byla již téměř čtvrtminutová časová díra. Na devátou pozici se prokousal mladík Cavigioli, jež odsunul za svá italská záda o generaci staršího „Kronosmana“ Fagasa.
Na závěrečné rychlostní
zkoušce byl nejrychlejší Vlasťa
Handl, pořadí na stupních vítězů se už ale
neměnilo. Vítězem 11.ročníku Criterium
Fryšták se stal Pavel Sibera, kterému četl noty
jako vždycky Karel Jirátko.
„Sibiř“ vyhrál s náskokem 9.sekund a
připsal si důležitých 10 bodů, znovu
se mu tak podařilo vrátit se do čela celkové tabulky.
Stříbro si
z Fryštáku odvážel Toshi Arai, jež
dokázal, že po úspěších na
nezpevněném
povrchu mu jdou taky asfalty. „Toši“ jel skutečně
výborně a je jen otázkou
času, kdy se mu podaří zdolat metu
nejvyšší! Bronzovým mužem
v cíli byl
stále rychlejší Vlasta Handl, kterému se
poprvé v kariéře podařilo dojet na
bedně. Čtvrtou příčku vybojoval nejrychlejší
z juniorů Xavi Pons, což je
při jeho mládí životní úspěch a jistě je to
další z jezdců, se kterým je
potřeba počítat. Dravý Španěl porazil dokonce
favorizovaného „Fransoá“ Duvala,
jenž vzhledem k vývoji šampionátu nemohl
být s pátým místem spokojen.
Překvapující byla rychlost šestého
Tomáše Lysáka, který jen potvrdil
vzrůstající výkonnost mladých jezdců.
Francouz Panizzi asi před startem čekal
lepší, než sedmou příčku, ale konkurence je dnes
prostě nekompromisní,
„RedBullátor“ tak mohl být aspoň rád,
že za svými zády udržel „Sekiho“
Sarrazina, jenž uzavíral bodovanou osmičku. Konečnou
devátou pozici a zároveň
stříbro v klasifikaci mladíků do 15.let
získal Marco Cavigioli, což je od
něj trochu nečekaně skvělý výsledek. 10.místo
v cíli patří Gibu Fagasovi,
který se letos zatím marně snaží ukořistit
nějaký ten bod, a to i přesto, že
potřebnou rychlost má. Za španělským toreadorem
dorazil do cíle Ital Basso
s tradičním Fiatem stáje BF Goodrich Racing. Jako
dvanáctý byl
klasifikovaný Milan Kneifel, což je v nabité
konkurenci pěkný výsledek.
Moc důvodů ke spokojenosti neměl třináctý Tonda
Hráček, příliš neoslnil ani
čtrnáctý Guy Wilks a patnáctý Toni
„Garde“. V hodnocení Junior’s Trophy se
Xavi Pons po suverénním vítězství stal již
předčasně letošním mistrem této
kategorie. Za stříbrným Cavigiolim dojel jako
třetí nejlepší mladík Dani Sordó.
Plný počet bodů v prestižní Team’s Trophy si
připsal Red Bull a
k jistotě mistrovského titulu už jim schází
jen krůček. Ve značkách mělo
tentokrát prvenství Subaru.
Ohlasy některých posádek po soutěži:
Sibera-Jirátko (1.) :
„Soutěž se nám moc líbila. Pěkné
technické, ale zároveň rychlé tratě. Opravdu
jsme se krásně svezli. Po nevydařeném Jumpu jsme vyměnili
poškozený diferenciál
a jediný cíl, pro zachování
slušné šance na titul, byl ve
Fryštáku vyhrát. Ovšem
hned v první RZ přišla chyba a penalizace za nohu
zapříčinila začátek až z
jedenáctého místa. Na další průběh
závodu už jsme se pekelně soustředili a
dokázali se dostat na první místo.“
Arai-McNeal (2.) :
„Criterium
Fryšták byla krásně připravená soutěž! Parádně jsme se svezli a ještě jsme
získali výborné umístění. K vítězství chyběl jen kousek, ale ono se to někdy
povede....“
Handl-Handl (3.) :
„Konečně
jsme se dočkali asfaltové soutěže. Byl to velmi pěkný závod, navíc se nám
podařilo dobře se umístit. Pochvala pořadateli!“
Duval-Pivato (5.) :
„Criterium Fryšták byla
již tradičně velmi pěkná a
kvalitně připravená soutěž, na kterou se vždy
těšíme. Bohužel, pokud máme
zhodnotit náš výkon, tak musíme jen
říct - špatně, špatně, špatně,
všechno bylo
špatně!“
Panizzi-Panizzi (7.) :
„Pořadatelé
připravili jako vždy ve Fryštáku krásnou soutěž. Tratě OK, organizace OK,
počasí OK. Jen ten náš výsledek nic moc, ale dobré 2 body. Tak nás
aspoň těší vítězství v teamech.“
Sarrazin-Renucci (8.) :
„Chtěli
jsme dojet v první desítce, a to se povedlo. Osmé místo je bodované a každý bod
se v Intercupu cení zlatem. Tratě byly připravené pěkně a byly přehledné. Auto,
až na jeden kamínek, jelo na 100% a k zisku více bodů scházelo málo. Opět se
ukazuje, že konkurence přibývá a musí se jet naplno až do konce. Na Lukově to
bude ještě těžší a na to se už těšíme i s kompletním teamem.“
Fagaso-Moya (10.) :
„Moc
jsme se snažili, ani nepřišla nějaká
závažnější jezdecká chyba, akorát
nás
mírně zpomalilo zaseklé řízení na
předposlední zkoušce. Ale ani tak by to na
body nevyšlo. Na rychlých asfaltech již nedokážeme
modernějším podvozkům plně
konkurovat!“
Kneifel-Strnad (12.) :
„V prvních dvou
erzetách jsme zvolili špatné pneu, v servisu jsme pak přezuli a začali jsme se
posouvat dopředu. Dařilo se nám jet rychle a přesně a chvíli to vypadalo, že se
dostaneme na body. Potom přišla únava a ti, co nám byli v patách, nám
trochu ujeli. Co už. Máme aspoň body do týmu. Rally to byla moc pěkná, hodně
nám seděla a pěkně jsme se svezli. Z naší strany zaslouží poděkování pan
Dr.Green, který předepsal „energetický nápoj“ na uklidnění.“
Hráček-Hráček (13.) :
„Do
závodu jsme šli s nadějemi na body, ale technika, která nám k tomu měla
pomoct, zklamala. Po třech RZ už bylo jasné, že body nebudou, takže jsme zbytek
závodu odjeli bez stresu a mohli si dovolit více riskovat a jet pro diváky. Soupeři
byli mile překvapení, že nejedeme naši tradiční "plíseň". Tratě (až
na ty kamínky) i organizace perfektní, ale kvůli technice jsme zklamaní.“
Wilks-Pugh (14.) :
„Tak
nám se Fryšták moc líbil, tratě byli moc pěkné počasí vyšlo, takže super! A
ještě k tomu vítězství v teamech!“
Betti-Agnese (19.) :
„Tak
na Fryšták jsme se hodně těšili, bohužel
všichni víme, jak to dopadlo. Po
prvních třech rychlostkách jsme byli vcelku spokojeni a
do zbytku jsme chtěli
postupně zrychlovat. Jenže hned ve čtvrté erzetě se nám
dostal kamínek do
řízení a trvalo nám bezmála minutu, než
jsme ho dokázali vytáhnout. Tím pádem
byl konec všech nadějí na pěkné
umístění. Bohužel taková je rally a i s
tímto
se musí počítat. Jinak soutěž se nám velice
líbila a po delší době jsme si
jízdu užívali. Díky za pěkné
závody!!!“
Prokop-Tománek (21.) :
„Na
rally Criterium Fryšták jsme se těšili. Auto
prošlo celkově generálkou co se
týče vnitřního ústrojí, jenže z
celého závodu nám vyšla asi pouze
úvodní
zkouška. Další erzety byly spíše
trápení. Auto jsme měli vždy před startem RZ
nastavené a po dojetí RZ bylo nastavení zcela
jiné. Když ale nebudem počítat
tyto problémy, tak se nám rally celkem
líbila.“
Meeke-Patterson (30.) :
„Tak
nám se povedla asi jen kvalifikace, a pak už nic moc. Jízdu na asfaltu jsme si
docela užívali, ale stálo nás to cenné vteřiny, které na nás najížděli soupeři.
S přibývajícími porcemi ujetých RZ se vytratila i chuť kohokoli honit, a tak
jsme už jen dojížděli závod a získávali zkušenosti, kterých s asfaltovým
povrchem nemáme mnoho.“
Bouffier-Panseri (32.) :
„Tak
my jsme přetrpěli asfaltovou premiéru. A vůbec se nepodařila. S asfaltem
zkušeností nula, auto si dělalo, co chtělo, nefunkční zpátečka, kterou pořád ještě
dost potřebujeme a vůbec to bylo celé jakési zapeklité. Jen bychom touto cestou
chtěli poděkovat týmové jedničce Kóňovi za odstoupení, protože nám tím umožnil
pokračovat v soutěži i po kvalifikaci, kterou bychom se jinak neprokousali.
Jinak pořadatelům patří dík za pěkně připravenou soutěž.“
Loix-Smeets :
„Letošní
Fryšták byla velice hezká soutěž, bohužel, my jsme se moc nesvezli. Ve druhé
erzetě nás zradila baterka a dostali jsme přidělený čas. Smůla byla to, že se
to stalo na nejdelší zkoušce, takže nám na kontě přibylo cca 2:20 min, což je
samozřejmě hodně. Díky tomu jsme pak neprošli kvalifikačním sítem.
V erzetách, které jsme ještě před kvalifikací dokončili, jsme zajeli 2. a
4.čas, takže si myslíme, že jsme mohli být ve výsledcích vysoko. Ale to je
kdyby.... Připadá nám, že máme „sviňa rok“, podobně jako Fagaso. Snad si
v nadcházejícím Lukově spravíme chuť.“
Team manager za Red Bull :
„Znovu super
výsledek zajel ARAI ,Panizzi
tentokrát zustal trochu za
očekáváním, Wilks nasadil nový
podvozek s kterým se teprve sžívá,ale
i diky němu se nám podařilo urvat další
vítěztví, což jsme na asvaltu
neočekávali.Těšime se do Lukova, kde budeme mít
první šanci získat titul.“
Team manager Stéphane Sarrazin za Seki
Motorsport :
„Byl
jsem mile překvapen celým teamem. Všichni jsme skončili v
první desítce, a to
je nejlepší úspěch SEKi Motorsportu
v historii! Hlavně Tomáš šestým
místem
předvedl, že to není jen v podvozku a i Filip umí dobře
zajet a devátá příčka
je super. Já jsem po drobných potížích
získal bod, a to se na tak rychlých
tratích cení. Do Lukova jedeme komplet a snad se
nám opět povede takový
husarský kousek!“
Team manager Franco Paiero za Kronos Racing
:
„Pro nás to byla jednoznačně nepovedená
rally a velké zklamání! O titulu v Team’s Trophy je pravděpodobně
rozhodnuto. Na Lukově jdem ale znovu do boje, zřejmě nasadíme hned dvě nové
Punta S2000 a budem se pokoušet o zázrak.... i ty se občas přeci dějí.“