XI. Forest Rally 2008 Zlín - Lesní Čtvrť, 17.května 2008
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 M. Pospíšil  Sibera - Jirátko Mitsubishi Lancer WRC05 Top Run 10 25:46,4
2 M. Čuřík Arai - McNeall Subaru Impreza WRC Red Bull 8 +0:35,3
3 J. Pekař Panizzi - Panizzi Subaru Impreza WRC Red Bull 6 +1:04,3
4 T. Pikner Duval - Pivato Citroën Xsara WRC Kronos Racing 5 +1:12,7
5 A. Hráček Hráček - Hráček Ford Escort WRC RC Blansko 4 +1:18,9
6 D. Prokeš Gardemeister - Honkanen Subaru Impreza WRC Kronos Racing 3 +1:31,3
7 R. Zicha Wilks - Pugh Ford Focus WRC Red Bull 2 +1:54,0
8 J. Jandouš st. Kosmides - Noyes Toyota Supra Ruby's Toyota 1 +2:01,0
9 R. Hobza Fagaso - Moya Citroën Xsara WRC Kronos Racing 0 +2:03,7
10 P. Sekula Sarrazin - Renucci Mitsubishi Lancer EVO VI SEKi motorsport 0 +2:25,8
11 J. Zicha Pons - Del Barrio (J) Subaru Impreza WRC Kronos Junior 0 +2:35,8
12 L. Zámečník Basso - Dotta Fiat Grande Punto S2000 BF Goodrich Racing 0 +3:03,8
13 Mich. Oppitz Block - Gelsomino Peugeot 206 WRC MonkeyRacing 0 +3:04,9
14 M. Mudřík Thiry - Prevot Peugeot 306 Maxi Grifone 0 +3:06,8
15 T. Lysák Lysák - Kadleček Škoda Fabia WRC SEKi motorsport 0 +3:13,3
16 A. Matyášek ml. Alešák - Matiášek Mitsubishi Lancer WRC05 RC Racing Tábor 0 +3:45,3
17 J. Veselka Veselka - Veselková Subaru Impreza WRC Skaut's Team DJAMS 0 +4:08,1
18 M. Dračka ml. Sordó - Martí (J) Subaru Impreza WRC Kronos Junior 0 +4:42,7
19 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Grifone 0 +4:51,5
20 A. Horák Alf - Alfová Peugeot 206 WRC Five Team 0 +5:12,3
21 A. Matyášek st. Maty - Matiášek Mitsubishi Lancer WRC05 RC Racing Tábor 0 +5:43,9
22 M. Konečný Koňa - Koňa Škoda Octavia WRC Team Koňa Racing 0 +5:58,7
23 Mat. Oppitz Pastrana - Edstrom Peugeot 206 WRC MonkeyRacing 0 +6:08,2
24 J. Špalek Špalek - Špalek Subaru Impreza WRC Detrix 0 +7:09,5
25 J. Doležel Celsi - Olave Škoda Fabia WRC Coyote Racing Team 0 +7:22,3
26 M. Dračka st. Campos - Magalhaes Citroën Saxo Kit Car Alpine Racing 0 +7:56,7
27 I. Zmrzlík Zmrzlík - Schneiderová Subaru Impreza WRC HBX Racing Team 0 +8:27,6
28 J. Pospíšil Darniche - Mahé Ford Focus WRC Pegas Rally Team 0 +9:51,6
29 J. Suchánek Meeke - Patterson (J) Citroën Xsara WRC Kronos Junior 0 +10:03,1
30 B. Kořínek Arazim - Gál Mitsubishi Lancer EVO VI Coyote Racing Team 0 +11:04,8

Vítězové RZ: Sibera - 7,  Arai - 2,  Duval - 2,  Wilks - 1

Odstoupili Nekvalifikovali se
Betti (D.Zubíček) - elektronika H.Solberg (P.Šíma)
Navarra (O.Přikryl) - motor Jermakov (J.Jermakov)
Loix (P.Matulík) - elektronika  Czopik (K.Sedláček)
Voborník (O.Voborník) - motor  Grzyb (D.Sedláček)
Kneifel (R.Seifert) - elektronika  

Značky Teamy
Subaru 10 Red Bull 10
Mitsubishi 8 Kronos Racing 8
Ford 6 Top Run 6
Citroën 5 RC Blansko 5
Toyota 4 Ruby's Toyota 4
Peugeot 3 SEKi motorsport 3
Fiat 2 Kronos Junior 2
Škoda 1 BF Goodrich Racing 1


„OPRAVDU VELKÁ RALLY“

Třetím podnikem letošního devítidílného šampionátu byla Forest Rally, letos první závod s koeficientem 2. Při přípravě 11.ročníku této šotolinové soutěže vyvinuli pořadatelé hodně úsilí, což se projevilo hlavně v délce a kvalitě rychlostních zkoušek. Těch bylo na programu 12. Na nejdelším úseku zvaném „Ježura“, který se jel podobně jako další testy třikrát, dosahovaly posádky času přes 3 minuty (velmi často až 4 minuty), a to zatím v novodobé éře nemá obdoby! Spousta soutěžících sice tenhle fakt nekvitovala zrovna s povděkem, na druhou stranu to vytvořilo neopakovatelnou atmosféru a časové rozdíly byly poměrně velké. Právě zde se dalo hodně získat, ale samozřejmě i hodně ztratit. Málokdo se dokázal vyvarovat nějaké té jezdecké chyby, či výletu mimo trať a pořadí se neustále promíchávalo. Ale i ostatní rychlostní zkoušky byly dlouhé. Nikdo tak neměl nic jisté a vždy se mohlo stát cokoliv. Prostě opravdová rally! V polovině května přijelo na Lesní čtvrť okusit své štěstí 39 soutěžících. Mezi nimi nechyběli návštěvníci z RC Rally šampionátu Tábor - Alf a Alešák - již loni jednou v Intercupu startovali, jejich kolega Maty přijel do Zlína poprvé. Ono vůbec se v poslední době sjíždí jezdci docela z daleka. Například již dobře známý Tonda Hráček reprezentuje RC Blansko, letos se objevili taky soutěžící z Brna (J.Veselka, Block, Pastrana), nebo třeba v Prostějově mají bydliště již pravidelně startující Navarra a Celsi. To svědčí o tom, že Intercup je stále patrně jediným šampionátem na Moravě, kde se jezdí skutečná RC Rally. 

Úvod obstaraly dva průjezdy asi nejlíbivějším testem, který obsahoval taky kultovní vracák kolem zídky a divácky vděčnou škváru, stavitelům tratí se podařilo tuto atraktivní RZ upravit na úctyhodnou délku (cca 2:30 min). První vložku vyhrál stále se zlepšující Toshi Arai, své kvality potvrdil druhým časem Sarrazin, v pořadí pak následoval Duval. „Fransoá“ se však ujal vedení hned po druhé zkoušce. Za belgickým pilotem byli v té chvíli Arai a Panizzi. Spousta jezdců zaznamenala nejrůznější problémy. Jeden z favoritů Pavel Sibera měl několikrát zaseknutý kamínek v kole, oba startující piloty stáje Grifone Thiryho i Josepha trápila technika, velkou ztrátu si na své konto připsal Luca Betti, jenž měnil baterie v erzetě, navíc ho zbrzdila špatně usazená karoserie, při čemž ho dohnal za ním startující Sarrazin. To pochopitelně francouzského jezdce Seki Motorsportu mírně zdrželo, při několikanásobném předjížděcím manévru se pobavili alespoň přihlížející diváci. Po dvou odjetých rychlostkách došlo k plánovanému omezení startovního pole na 35 soutěžících.

Pak už přišel první průjezd nejobávanější „Ježurou“. Tu zvládl nejlépe se svým Mitsubishi Pavel Sibera a po impozantním čase šel do průběžného vedení. Za českým pilotem pak byli dva „Red Bulláci“, když druhou příčku okupoval Gil Panizzi, pouhou jednu desetinu ztrácel Japonec Arai. Ostatní už měli na nejlepší trojici téměř čtvrtminutovou ztrátu. Na čtvrtém místě jel v té chvíli Tonda Hráček, což bylo jedno z několika překvapení letošního Forestu. Těsně za Tonyho Escortem následoval Francois Duval, jemuž se právě úvodní průjezd nejdelším testem moc nepovedl. Jako šestý byl zatím další „Kronosman“ Fagaso. Na sedmé místo se propadl „Seki“ Sarrazin. Na poslední bodovanou pozici se prokousal Loix, jezdec Top Runu se však v následující erzetě musel se soutěží nedobrovolně rozloučit kvůli poruše elektroniky své „Miciny“. Na RZ č.4 byl znovu nejrychlejší „Loanův“ kolega Sibera a začínal si budovat mírný náskok na své protivníky. Pátá rychlostní zkouška patřila zrychlujícímu Citroënu „Franty“ Duvala, který se tak posunul na čtvrtou příčku. Na prvních třech místech zůstávali stále stejní jezdci. To platilo i po RZ 6, což byl druhý průjezd nejdelšího testu. Na něm znovu dominoval s chutí jedoucí Sibera. Po polovině soutěže tedy vedl „Siberiňu“ s náskokem 11,4 sekund na druhého Araie. Mladý pilot modré Imprezy jel skutečně výborně a při jeho stále se lepšící a bezchybné jízdě musel být vedoucí Sibera pořád „ve střehu“. Na třetí místo klesl Francouz Panizzi, stále byl však na dostřel kolegovi Araiovi. O dalších 8 sekund zpět byl na čtvrté příčce Duval, který musel v průběhu závodu vyměnit u své Xsary motor. Páté místo hlídal Tony Hráček z Blanska, ten však za „Belgánem“ zaostával již o 15 vteřin. Na 6. “flek“ se dokázal postupně probojovat Toni Gardemeister. Vyrovnaný výkon vynesl na průběžné 7.místo Xaviera Ponse, což byl suverénně nejrychlejší jezdec klasifikace Junior’s Trophy. Na osmou příčku za svého krajana klesl Gibo Fagaso. Následoval Sarrazin stěžující si na drobné potíže s technikou. Velmi pěkná 10.příčka náležela překvapivě Kosmidesovi, což bylo další nečekané výsledkové „překvápko“. Jedenáctý byl Navarra, který musel v úvodu soutěže řešit potíže s pohonnou jednotkou svého Mitsubishi. 12.místo patřilo prozatím Kneifelovi, za ním byl v pořadí Guy Wilks. Ten jel sice velmi rychle, stále však doháněl ztrátu z úvodu soutěže, kdy měl technické problémy. Ty potrápily taky nyní čtrnáctého Bruna Thiryho, jenž na Forest nasadil nový podvozek. V elitní patnáctce figuroval i Block, jezdec brněnského týmu Monkey Racing si tak při svém premiérovém startu v Intercupu počínal dost dobře.

Vítězem sedmého měřeného úseku se stal „Toši“ Arai, na vedoucího Siberu však najel jen necelou vteřinu. Posun vpřed na třetí pozici zaznamenal Duval, jeho rival Panizzi po jezdeckých chybách opustil pódiové příčky. Následné RZ 8 a 9 vyhrál opět Pavel Sibera a zvýšil tak svůj náskok na 19 sekund. Pořadí na stupních vítězů se neměnilo, o další bodované příčky se ale stále tvrdě bojovalo. Mezitím ze soutěže odstoupili Betti a Kneifel, oba pro poruchu elektroniky, příčinou konce „Ondry“ Navarry byl motor. Desátá erzeta byl třetí průjezd předlouhé „Ježury“, tentokrát se jelo v opačném směru. Naprosto suverénně zde zajel Sibera, když na Wilkse (druhý čas v RZ) najel více, než 10 sekund! To už bylo o vítězi v podstatě rozhodnuto! Závěr obstaraly dva průjezdy „diváckou“ vložkou „Koala“, stejně, jako v úvodu rally. Na prvních příčkách už k žádným zvratům nedošlo. Po zásluze tak zvítězil favorizovaný „Pavlík“ Sibera a nutno dodat, že jeho letošní výkon se zatím jeví jako těžko překonávatelný! Navíc „Sibiř“ vykroužil i v úplně poslední vložce divácké kolečko a i s tímto „hecem“ závěrečnou erzetu vyhrál! Prostě tak potvrdil svoji letošní nadvládu na Forestu.... Jako stříbrný dojel Toshi Arai, což bylo před startem jistě nečekané a tento ještě mladý talent si zaslouží svou pozornost! Bronz nakonec v samotném závěru vybojoval Gilles Panizzi a vítěz minulé rally Duval tak mohl být v cíli malinko smutný z „bramborové“ pozice, jelikož měl „našlápnuto na bednu“! Páté místo udržel Tonda Hráček, jehož klíčem k úspěchu byla patrně bezchybná, ale okem diváka možná dost opatrná jízda (á la Křeček). Šestou příčku zaujal Toni „Garde“, jenž předvedl úctyhodný výkon. Ale slova chvály nelze šetřit ani na anglickou adresu Wilkse, který i po předešlých problémech dokázal se svým Focusem vyjet body! Guy byl zároveň nejrychlejší v předposlední rychlostce Forestu. Skvěle pak doplnil své týmové kolegy z Red Bullu na cestě za vítězstvím v Team’s Trophy. Poslední bodovaná příčka je naprosto neočekávaným překvapením. Vyválčil ji se svou Toyotou Ralph Kosmides a v závěrečném velmi tvrdém souboji dokázal za zády udržet ostříleného Giba Fagasa, pro kterého je 9.příčka dalším ne úplně nejlichotivějším výsledkem. Ale, že prohraje právě s Kosmidesem? To je více, než nečekané...  Jako desátý soutěž dokončil Stéphane Sarrazin, hned za ním byl klasifikován vítěz juniorů Xavi Pons. Konečné zlepšení na 12.příčku zaznamenal Ital Basso, jenž ovšem dlouho stahoval ztrátu z počátku soutěže, nakonec těsně porazil nadějného Blocka z „přespolního“ Brna! I za ním nakonec „o fous“ zaostal Thiry zvykající svůj nový „X- Rayácký“ podvozek rychlejšímu tempu. Jako patnáctý do cíle dojel Tom Lysák a asi se od jeho nové červené „Fábky“ dal očekávat útok na vyšší mety. Výsledek chce ale dnes každý, ale bohužel ne každému je souzeno. A všem soutěžícím, kteří spatřili cíl, je nutno pogratulovat! Krátce jen dodejme, že další vítězství v „Manufaktůrách“ má ve své moci značka Subaru. Po jednoznačně vyhraném hodnocení Junior’s Trophy Xaviho Ponse, ho na pomyslných stupních vítězů jezdců do 15.let doplnili ještě Sordó a Meeke. 

11.Forest Rally uzavřela první třetinu mistrovství. Soutěž to byla dlouhá a náročná, přesto v cíli unavení jezdci nešetřili slova chvály směrem k pořadatelům! Zejména díky délce, ale taky díky charakteristice rychlostních zkoušek si jezdci parádně zajezdili, na své si přišli taky fanoušci, či fotografové. Průběh závodu byl naprosto bezproblémový a soutěž měla spád. Výbornou atmosféru ještě dotvořilo pěkné májové počasí. A tratě byly opravdu hezké a hodně posádek si to užívalo. Charakteristika Forestu, jako asi nejkrásnější soutěže šampionátu, tak díky pořadatelům zůstává zachována!

Ohlasy některých posádek a týmových manažerů:

Sibera-Jirátko (1.) :
“Letošní Forest byl z našeho pohledu moc pěkný. Nádherně jsme se svezli. Z vítězství máme samozřejmě velkou radost. První dvě RZ nám moc nevyšly z důvodu zadrhujících se kamínků v zadních ráfcích, ale v druhé sekci jsme hodně tlačili a podařil se nám vyjet slušný náskok. Tento už jsme v pohodě udrželi až do cíle a dokonce jsme i přes vítězné kolečko v poslední zatáčce dokázali vyhrát závěrečnou RZ. V teamech se pro nás situace bohužel nevyvíjí moc příznivě, ale věříme, že Top Run ještě zmobilizuje síly k útoku na titul. Jako pořadatel musím samozřejmě poděkovat Panizzimu, coby spolupořadateli a Fagasovi, Loanovi, Kneifelovi a Darnichemu za pomoc s přípravou tratí.“ 

Arai-Sircombe (2.) :
“Konečně vysněná bedna! A hned 2.místo! Na Forest jsme se těšili a nutno podotknout, že pořadatelé odvedli výbornou práci. Tratě byly různého druhu a hlavně dlouhé, takže jsme si pořádně zajezdili. Asi do poloviny rally jsme se přetahovali s "nedostižným" Siberou, ale potom jsme chybovali a on zajížděl výborné časy, takže si udělal velkou časovou rezervu. Časová díra byla i za námi, tak jsme jeli na jistotu, aby jsme si udrželi stříbro!“ 

Panizzi-Panizzi (3.) :
“Tak my jsme s výsledkem nakonec spokojeni. Po souboji s Duvalem jsme urvali třetí flek, škoda mnoha jezdeckých chyb, které nás vyřadili z boje o lepší umístění.“ 

Duval-Pivato (4.) :
“I když jsme rádi za čtvrté místo, tak letošní Forest nám nevyšel podle našich představ. Po druhé erzetě jsme museli měnit motor. S tímto náhradním jsme se po zbytek rally nemohli dostat do optimálního tempa a začali jsme vršit jednu chybu za druhou. Navíc Sibera a Arai jeli výborně a zaslouží si za svůj výkon velký obdiv. V posledních dvou rychlostkách nás ještě předjel zrychlující Panizzi, kterému to ale nezapomenem a na Michelinu mu to určitě vrátíme. Pořadatelé odvedli stoprocentní práci a připravili krásnou soutěž, za což jim děkujem. Jen s tím prodlužováním tratí by se to nemuselo zase tolik přehánět.“ 

Hráček-Hráček (5.) :
“Forest byl prostě super. Parádní tratě, dobrá organizace, všechno šlo hladce. Nový trend dlouhých RZ nám absolutně vyhovuje a taky si člověk pořádně zajezdí. A to, že jsme si sáhnuli na body, byla třešinka na sobotním dortu. Díky kluci...“ 

Gardemeister-Honkanen (6.) :
“Pořadatelé připravili opravdu těžkou a krásnou soutěž a za to jim dík. Po průměrném začátku jsme asi od půlky závodu začali zrychlovat. Nakonec jsme útočili na páté místo Tondy Hráčka, ale ten byl vždy o chloupek lepší. Takže poslední dvě erzety jsme jeli na jistotu, abychom si udrželi šesté místo. Jsme rádi za letošní první body.“ 

Wilks-Pugh (7.) :
“Tak závody byly podle předpokládání nádherné! Tratě byly super, počasí taky OK, prostě všechno vyšlo! K závodům není fakt co dodat. Vítězství v teamech a i naše umístění po technických problémech je výborné. Jedním slovem - nádhera!“ 

Kosmides-Noyes (8.) :
R.Kosmides:  “In U.S. we´ve got the Forest Rally too, on the cleaner roads, Competition is more progressive, American food is delicious, as well as the public toilet.“
J.Noyes:  “Itinerary was just in the Czech, which made a couple of first stages difficult before we understood "vlevo" as left and "vpravo" could be also right sometimes. Beautiful stages, sporadically fully dirty, our high starting number would have meant anything but good result if Belgin the Cleaner was not there. We did some stages just like "par excellence", especially the stage "Platypus" was from the category "on the heart". Congratulations to the organizers of 11th Forest Rally. Very good job.“  

Sarrazin-Renucci (10.) :
“Tratě Forest Rally byly připraveny velice pečlivě a bylo radost se na nich svézt. Délka byla ideální a kdyby se nám ve čtyřech RZ nepřevrátil přední řemínek, tak jsme mohli možná dojet lépe. Ale i tak považujeme v dané konkurenci a náročnosti soutěže naše 10.místo za dobré. Jsme taky rádi, že Tomáš Lysák dojel na 15.místě a do hodnocení teamů jsme opět získaly body. Těšíme se na další závod a snad se povede opět získat pár teamových bodů.“ 

Basso-Dotta (12.) :
“Byla to naše první šotolinová soutěž v tomto roce. Hodně jsme se na ni těšili, ale bohužel hned od prvních kilometrů bylo jasné, že s takovým výkonem díru do světa neuděláme. První polovinu soutěže jsme se protrápili. Teprve v druhé polovině jsme se začali rozjíždět a nabírat jistotu a nakonec jsme svedli i pár pěkných soubojů. Už se nemůžeme dočkat Michelin rally!“  

Thiry-Prévot (14.) :
“Pořadatel připravil skvělou a náročnou soutěž. Jsme spokojení, i když se nám nedařilo. Je dobře, že se začínají prosazovat mladí závodníci.“

Betti-Agnese :
“Na závody jsme se velice těšili, ale že budem v kvalifikaci poslední postupující, to jsme opravdu nečekali. Nabrali jsme více než minutovou ztrátu. V té chvíli bylo jasné, že už na nějaké pěkné místo pomýšlet nemůžem. Chtěli jsme si celou soutěž jen tak projet a posbírat nějaké další zkušenosti, ovšem to nám znemožnily problémy s elektronikou., což pro nás byla konečná. V poslední době náš tým nějak tápe a je jenom na nás, abychom tento špatný začátek sezóny rychle zapomněli a na domácí Michelin Rally konečně pořádně zabodovali.“   

Loix-Smeets :
“Forest byla nádherná rally, ale my jsme si ji nakonec moc neužili. Měli jsme to dobře rozjeté, bohužel technika nás zastavila. Byla to smůla, která přišla v nevhodnou dobu. Ale to se v rallysportu stává. Doufáme, že příště už pojedeme bez problémů. Situace v šampionátu nám velí zabojovat o týmové body, jelikož za posádku už máme v tabulce velkou ztrátu...“

Team manager za Red Bull :
“Pro nás to byl velmi úspešný start, vyhráli jsme Team‘s Trophy, což je super! Vynikající druhé místo obsadil Toshihiro Arai, který jediný dokázal prohánět Siberu a byl hvězdou rally. Gilles Panizzi ze začátku držel taky vysoké tempo, ale po velkém množství jezdeckých chyb se propadl na čtvrté místo, naštěstí v závěru udolal Duvala a obsadil pěkné třetí místo. Guy Wilks měl smůlu, když se mu roztrhla tyč řízení, naštěstí se mu podařilo i přes velkou časovou ztrátu dovézt vůz do cíle RZ. Po opravě předvedl skvělý výkon a ze 24.pozice se propracoval na konečné pěkné sedmé místo v cíli. V teamu panuje výborná nálada, jen tak dál!“ 

Team manager Franco Paiero za Kronos Racing :
“Vystoupení Kronosu na Forest rally bylo určitě úspěšné. U našich pilotů sice převažovalo zklamaní z osobních výsledků, ovšem z teamového pohledu jsme spokojeni. Po třetině šampionátu jsme v boji o titul, spolehlivost je 100% a ve všech odjetých podnicích se náš trojlístek dostal do bodované patnáctky, což je v letošní obrovské konkurenci velmi slušné.“ 

Team manager Freddy Loix za Top Run :
“Bohužel, stejně jako minule se našemu týmu nedařilo. Zpočátku to vypadalo velmi nadějně, ale technické problémy se nečekaně vyskytly hned u dvou jezdců. Byla to pro nás smolná rally. Akorát Sibera je světlou výjimkou a zaslouží pochvalu! Díky němu jsme byli třetí v Team’s Trophy, což je za daných okolností slušný výsledek. Znovu musíme touto cestou pogratulovat Siberovi k vítězství na tak dlouhé rally!“

autor:   / „Loa“ /