XI. Forest Rally 2008 | Zlín - Lesní Čtvrť, 17.května 2008 | ||||||
poř. | soutěžící | posádka | N | značka vozu | team | body | čas |
1 | M. Pospíšil | Sibera - Jirátko | Mitsubishi Lancer WRC05 | Top Run | 10 | 25:46,4 | |
2 | M. Čuřík | Arai - McNeall | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 8 | +0:35,3 | |
3 | J. Pekař | Panizzi - Panizzi | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 6 | +1:04,3 | |
4 | T. Pikner | Duval - Pivato | Citroën Xsara WRC | Kronos Racing | 5 | +1:12,7 | |
5 | A. Hráček | Hráček - Hráček | Ford Escort WRC | RC Blansko | 4 | +1:18,9 | |
6 | D. Prokeš | Gardemeister - Honkanen | Subaru Impreza WRC | Kronos Racing | 3 | +1:31,3 | |
7 | R. Zicha | Wilks - Pugh | Ford Focus WRC | Red Bull | 2 | +1:54,0 | |
8 | J. Jandouš st. | Kosmides - Noyes | Toyota Supra | Ruby's Toyota | 1 | +2:01,0 | |
9 | R. Hobza | Fagaso - Moya | Citroën Xsara WRC | Kronos Racing | 0 | +2:03,7 | |
10 | P. Sekula | Sarrazin - Renucci | Mitsubishi Lancer EVO VI | SEKi motorsport | 0 | +2:25,8 | |
11 | J. Zicha | Pons - Del Barrio (J) | Subaru Impreza WRC | Kronos Junior | 0 | +2:35,8 | |
12 | L. Zámečník | Basso - Dotta | Fiat Grande Punto S2000 | BF Goodrich Racing | 0 | +3:03,8 | |
13 | Mich. Oppitz | Block - Gelsomino | Peugeot 206 WRC | MonkeyRacing | 0 | +3:04,9 | |
14 | M. Mudřík | Thiry - Prevot | Peugeot 306 Maxi | Grifone | 0 | +3:06,8 | |
15 | T. Lysák | Lysák - Kadleček | Škoda Fabia WRC | SEKi motorsport | 0 | +3:13,3 | |
16 | A. Matyášek ml. | Alešák - Matiášek | Mitsubishi Lancer WRC05 | RC Racing Tábor | 0 | +3:45,3 | |
17 | J. Veselka | Veselka - Veselková | Subaru Impreza WRC | Skaut's Team DJAMS | 0 | +4:08,1 | |
18 | M. Dračka ml. | Sordó - Martí (J) | Subaru Impreza WRC | Kronos Junior | 0 | +4:42,7 | |
19 | V. Karlík | Jean-Joseph - Boyere | Škoda Fabia WRC | Grifone | 0 | +4:51,5 | |
20 | A. Horák | Alf - Alfová | Peugeot 206 WRC | Five Team | 0 | +5:12,3 | |
21 | A. Matyášek st. | Maty - Matiášek | Mitsubishi Lancer WRC05 | RC Racing Tábor | 0 | +5:43,9 | |
22 | M. Konečný | Koňa - Koňa | Škoda Octavia WRC | Team Koňa Racing | 0 | +5:58,7 | |
23 | Mat. Oppitz | Pastrana - Edstrom | Peugeot 206 WRC | MonkeyRacing | 0 | +6:08,2 | |
24 | J. Špalek | Špalek - Špalek | Subaru Impreza WRC | Detrix | 0 | +7:09,5 | |
25 | J. Doležel | Celsi - Olave | Škoda Fabia WRC | Coyote Racing Team | 0 | +7:22,3 | |
26 | M. Dračka st. | Campos - Magalhaes | Citroën Saxo Kit Car | Alpine Racing | 0 | +7:56,7 | |
27 | I. Zmrzlík | Zmrzlík - Schneiderová | Subaru Impreza WRC | HBX Racing Team | 0 | +8:27,6 | |
28 | J. Pospíšil | Darniche - Mahé | Ford Focus WRC | Pegas Rally Team | 0 | +9:51,6 | |
29 | J. Suchánek | Meeke - Patterson (J) | Citroën Xsara WRC | Kronos Junior | 0 | +10:03,1 | |
30 | B. Kořínek | Arazim - Gál | Mitsubishi Lancer EVO VI | Coyote Racing Team | 0 | +11:04,8 |
Vítězové RZ: Sibera - 7, Arai - 2, Duval - 2, Wilks - 1
Odstoupili | Nekvalifikovali se |
Betti (D.Zubíček) - elektronika | H.Solberg (P.Šíma) |
Navarra (O.Přikryl) - motor | Jermakov (J.Jermakov) |
Loix (P.Matulík) - elektronika | Czopik (K.Sedláček) |
Voborník (O.Voborník) - motor | Grzyb (D.Sedláček) |
Kneifel (R.Seifert) - elektronika |
Značky | Teamy | ||
Subaru | 10 | Red Bull | 10 |
Mitsubishi | 8 | Kronos Racing | 8 |
Ford | 6 | Top Run | 6 |
Citroën | 5 | RC Blansko | 5 |
Toyota | 4 | Ruby's Toyota | 4 |
Peugeot | 3 | SEKi motorsport | 3 |
Fiat | 2 | Kronos Junior | 2 |
Škoda | 1 | BF Goodrich Racing | 1 |
„OPRAVDU VELKÁ RALLY“
Úvod obstaraly dva průjezdy asi nejlíbivějším testem, který obsahoval taky kultovní vracák kolem zídky a divácky vděčnou škváru, stavitelům tratí se podařilo tuto atraktivní RZ upravit na úctyhodnou délku (cca 2:30 min). První vložku vyhrál stále se zlepšující Toshi Arai, své kvality potvrdil druhým časem Sarrazin, v pořadí pak následoval Duval. „Fransoá“ se však ujal vedení hned po druhé zkoušce. Za belgickým pilotem byli v té chvíli Arai a Panizzi. Spousta jezdců zaznamenala nejrůznější problémy. Jeden z favoritů Pavel Sibera měl několikrát zaseknutý kamínek v kole, oba startující piloty stáje Grifone Thiryho i Josepha trápila technika, velkou ztrátu si na své konto připsal Luca Betti, jenž měnil baterie v erzetě, navíc ho zbrzdila špatně usazená karoserie, při čemž ho dohnal za ním startující Sarrazin. To pochopitelně francouzského jezdce Seki Motorsportu mírně zdrželo, při několikanásobném předjížděcím manévru se pobavili alespoň přihlížející diváci. Po dvou odjetých rychlostkách došlo k plánovanému omezení startovního pole na 35 soutěžících.
Pak už přišel první průjezd nejobávanější „Ježurou“. Tu zvládl nejlépe se svým Mitsubishi Pavel Sibera a po impozantním čase šel do průběžného vedení. Za českým pilotem pak byli dva „Red Bulláci“, když druhou příčku okupoval Gil Panizzi, pouhou jednu desetinu ztrácel Japonec Arai. Ostatní už měli na nejlepší trojici téměř čtvrtminutovou ztrátu. Na čtvrtém místě jel v té chvíli Tonda Hráček, což bylo jedno z několika překvapení letošního Forestu. Těsně za Tonyho Escortem následoval Francois Duval, jemuž se právě úvodní průjezd nejdelším testem moc nepovedl. Jako šestý byl zatím další „Kronosman“ Fagaso. Na sedmé místo se propadl „Seki“ Sarrazin. Na poslední bodovanou pozici se prokousal Loix, jezdec Top Runu se však v následující erzetě musel se soutěží nedobrovolně rozloučit kvůli poruše elektroniky své „Miciny“. Na RZ č.4 byl znovu nejrychlejší „Loanův“ kolega Sibera a začínal si budovat mírný náskok na své protivníky. Pátá rychlostní zkouška patřila zrychlujícímu Citroënu „Franty“ Duvala, který se tak posunul na čtvrtou příčku. Na prvních třech místech zůstávali stále stejní jezdci. To platilo i po RZ 6, což byl druhý průjezd nejdelšího testu. Na něm znovu dominoval s chutí jedoucí Sibera. Po polovině soutěže tedy vedl „Siberiňu“ s náskokem 11,4 sekund na druhého Araie. Mladý pilot modré Imprezy jel skutečně výborně a při jeho stále se lepšící a bezchybné jízdě musel být vedoucí Sibera pořád „ve střehu“. Na třetí místo klesl Francouz Panizzi, stále byl však na dostřel kolegovi Araiovi. O dalších 8 sekund zpět byl na čtvrté příčce Duval, který musel v průběhu závodu vyměnit u své Xsary motor. Páté místo hlídal Tony Hráček z Blanska, ten však za „Belgánem“ zaostával již o 15 vteřin. Na 6. “flek“ se dokázal postupně probojovat Toni Gardemeister. Vyrovnaný výkon vynesl na průběžné 7.místo Xaviera Ponse, což byl suverénně nejrychlejší jezdec klasifikace Junior’s Trophy. Na osmou příčku za svého krajana klesl Gibo Fagaso. Následoval Sarrazin stěžující si na drobné potíže s technikou. Velmi pěkná 10.příčka náležela překvapivě Kosmidesovi, což bylo další nečekané výsledkové „překvápko“. Jedenáctý byl Navarra, který musel v úvodu soutěže řešit potíže s pohonnou jednotkou svého Mitsubishi. 12.místo patřilo prozatím Kneifelovi, za ním byl v pořadí Guy Wilks. Ten jel sice velmi rychle, stále však doháněl ztrátu z úvodu soutěže, kdy měl technické problémy. Ty potrápily taky nyní čtrnáctého Bruna Thiryho, jenž na Forest nasadil nový podvozek. V elitní patnáctce figuroval i Block, jezdec brněnského týmu Monkey Racing si tak při svém premiérovém startu v Intercupu počínal dost dobře.
Vítězem
sedmého měřeného úseku se stal
„Toši“ Arai, na
vedoucího Siberu však najel jen necelou vteřinu. Posun
vpřed na třetí pozici
zaznamenal Duval, jeho rival Panizzi po jezdeckých
chybách opustil pódiové
příčky. Následné RZ 8 a 9 vyhrál opět Pavel
Sibera a zvýšil tak svůj náskok na
19 sekund. Pořadí na stupních vítězů se neměnilo,
o další bodované příčky se
ale stále tvrdě bojovalo. Mezitím ze soutěže odstoupili
Betti a Kneifel, oba
pro poruchu elektroniky, příčinou konce „Ondry“
Navarry byl motor. Desátá
erzeta byl třetí průjezd předlouhé „Ježury“,
tentokrát se jelo v opačném
směru. Naprosto suverénně zde zajel Sibera, když na Wilkse
(druhý čas v RZ)
najel více, než 10 sekund! To už bylo o vítězi
v podstatě rozhodnuto!
Závěr obstaraly dva průjezdy „diváckou“
vložkou „Koala“, stejně, jako
v úvodu rally. Na prvních příčkách už
k žádným zvratům nedošlo. Po
zásluze tak zvítězil favorizovaný
„Pavlík“ Sibera a nutno dodat, že jeho
letošní výkon se zatím jeví jako
těžko překonávatelný! Navíc „Sibiř“
vykroužil
i v úplně poslední vložce divácké
kolečko a i s tímto „hecem“ závěrečnou
erzetu vyhrál! Prostě tak potvrdil svoji letošní
nadvládu na Forestu.... Jako
stříbrný dojel Toshi Arai, což bylo před startem jistě
nečekané a tento ještě
mladý talent si zaslouží svou pozornost! Bronz nakonec
v samotném závěru
vybojoval Gilles Panizzi a vítěz minulé rally Duval tak
mohl být v cíli
malinko smutný z „bramborové“ pozice, jelikož
měl „našlápnuto na bednu“! Páté
místo udržel Tonda Hráček, jehož klíčem
k úspěchu byla patrně bezchybná,
ale okem diváka možná dost opatrná jízda
(á la Křeček). Šestou příčku zaujal Toni
„Garde“, jenž předvedl
úctyhodný výkon. Ale slova chvály nelze
šetřit ani na anglickou adresu Wilkse,
který i po předešlých problémech
dokázal se svým Focusem vyjet body! Guy byl
zároveň nejrychlejší v předposlední
rychlostce Forestu. Skvěle pak doplnil
své týmové kolegy z Red Bullu na cestě za
vítězstvím v Team’s Trophy.
Poslední bodovaná příčka je naprosto
neočekávaným překvapením. Vyválčil ji se
svou Toyotou Ralph Kosmides a v závěrečném velmi
tvrdém souboji dokázal za
zády udržet ostříleného Giba Fagasa, pro
kterého je 9.příčka dalším ne úplně
nejlichotivějším výsledkem. Ale, že prohraje
právě s Kosmidesem? To je
více, než nečekané... Jako
desátý soutěž
dokončil Stéphane Sarrazin, hned za ním byl
klasifikován vítěz juniorů Xavi
Pons. Konečné zlepšení na 12.příčku
zaznamenal Ital Basso, jenž ovšem dlouho
stahoval ztrátu z počátku soutěže, nakonec těsně
porazil nadějného Blocka
z „přespolního“ Brna! I za ním nakonec
„o fous“ zaostal Thiry zvykající
svůj nový „X- Rayácký“ podvozek
rychlejšímu tempu. Jako patnáctý do
cíle dojel
Tom Lysák a asi se od jeho nové červené
„Fábky“ dal očekávat útok na
vyšší
mety. Výsledek chce ale dnes každý, ale bohužel ne
každému je souzeno. A všem
soutěžícím, kteří spatřili cíl, je nutno
pogratulovat! Krátce jen dodejme, že
další vítězství v
„Manufaktůrách“ má ve své moci značka
Subaru. Po jednoznačně
vyhraném hodnocení Junior’s Trophy Xaviho Ponse, ho
na pomyslných stupních
vítězů jezdců do 15.let doplnili ještě Sordó a
Meeke.
Ohlasy některých posádek a týmových
manažerů:
Sibera-Jirátko (1.) :
“Letošní Forest byl z
našeho pohledu moc pěkný. Nádherně
jsme se svezli. Z vítězství máme samozřejmě velkou
radost. První dvě RZ nám moc
nevyšly z důvodu zadrhujících se kamínků v
zadních ráfcích, ale v druhé sekci
jsme hodně tlačili a podařil se nám vyjet slušný
náskok. Tento už jsme v pohodě
udrželi až do cíle a dokonce jsme i přes vítězné
kolečko v poslední zatáčce
dokázali vyhrát závěrečnou RZ. V teamech se pro
nás situace bohužel nevyvíjí
moc příznivě, ale věříme, že Top Run ještě
zmobilizuje síly k útoku na titul. Jako
pořadatel musím samozřejmě poděkovat Panizzimu, coby
spolupořadateli a
Fagasovi, Loanovi, Kneifelovi a Darnichemu za pomoc s přípravou
tratí.“
Arai-Sircombe (2.) :
“Konečně vysněná bedna! A hned 2.místo! Na Forest jsme se těšili a nutno
podotknout, že pořadatelé odvedli výbornou práci. Tratě byly různého druhu a
hlavně dlouhé, takže jsme si pořádně zajezdili. Asi do poloviny rally jsme se
přetahovali s "nedostižným" Siberou, ale potom jsme chybovali a on
zajížděl výborné časy, takže si udělal velkou časovou rezervu. Časová díra byla
i za námi, tak jsme jeli na jistotu, aby jsme si udrželi stříbro!“
Panizzi-Panizzi (3.) :
“Tak my jsme s výsledkem nakonec spokojeni. Po souboji s Duvalem jsme urvali
třetí flek, škoda mnoha jezdeckých chyb, které nás vyřadili z boje o lepší
umístění.“
Duval-Pivato (4.) :
“I když jsme rádi za čtvrté místo, tak
letošní Forest nám nevyšel podle
našich
představ. Po druhé erzetě jsme museli měnit motor. S
tímto náhradním jsme se po
zbytek rally nemohli dostat do optimálního tempa a začali
jsme vršit jednu
chybu za druhou. Navíc Sibera a Arai jeli výborně a
zaslouží si za svůj výkon
velký obdiv. V posledních dvou rychlostkách
nás ještě předjel zrychlující
Panizzi, kterému to ale nezapomenem a na Michelinu mu to určitě
vrátíme. Pořadatelé
odvedli stoprocentní práci a připravili krásnou
soutěž, za což jim děkujem. Jen
s tím prodlužováním tratí by se to nemuselo
zase tolik přehánět.“
Hráček-Hráček (5.) :
“Forest byl prostě super. Parádní tratě, dobrá organizace, všechno šlo hladce.
Nový trend dlouhých RZ nám absolutně vyhovuje a taky si člověk pořádně zajezdí.
A to, že jsme si sáhnuli na body, byla třešinka na sobotním dortu. Díky kluci...“
Gardemeister-Honkanen (6.) :
“Pořadatelé připravili opravdu těžkou a krásnou soutěž a za to jim dík. Po
průměrném začátku jsme asi od půlky závodu začali zrychlovat. Nakonec jsme
útočili na páté místo Tondy Hráčka, ale ten byl vždy o chloupek lepší. Takže
poslední dvě erzety jsme jeli na jistotu, abychom si udrželi šesté místo. Jsme
rádi za letošní první body.“
Wilks-Pugh (7.) :
“Tak závody byly podle
předpokládání nádherné! Tratě byly
super, počasí
taky OK, prostě všechno vyšlo! K závodům
není fakt co dodat. Vítězství v
teamech a i naše umístění po technických
problémech je výborné. Jedním slovem -
nádhera!“
Kosmides-Noyes (8.) :
R.Kosmides: “In
U.S. we´ve got the Forest Rally too, on
the cleaner roads, Competition is more progressive, American food is delicious, as well as the public toilet.“
J.Noyes: “Itinerary
was just in the Czech, which made a couple of first stages difficult before we
understood "vlevo" as left and "vpravo" could be also right
sometimes. Beautiful stages, sporadically fully dirty, our high starting number
would have meant anything but good result if Belgin the Cleaner was not there.
We did some stages just like "par excellence", especially the stage
"Platypus" was from the category "on the heart".
Congratulations to the organizers of 11th Forest Rally. Very good job.“
Sarrazin-Renucci (10.) :
“Tratě Forest Rally byly připraveny velice pečlivě a bylo radost
se na nich
svézt. Délka byla ideální a kdyby se
nám ve čtyřech RZ nepřevrátil přední
řemínek, tak jsme mohli možná dojet lépe. Ale i
tak považujeme v dané
konkurenci a náročnosti soutěže naše 10.místo za
dobré. Jsme taky rádi, že
Tomáš Lysák dojel na 15.místě a do
hodnocení teamů jsme opět získaly body.
Těšíme se na další závod a snad se
povede opět získat pár teamových bodů.“
Basso-Dotta (12.) :
“Byla
to naše první šotolinová soutěž v tomto roce. Hodně jsme se na ni těšili, ale
bohužel hned od prvních kilometrů bylo jasné, že s takovým výkonem díru do
světa neuděláme. První polovinu soutěže jsme se protrápili. Teprve v druhé
polovině jsme se začali rozjíždět a nabírat jistotu a nakonec jsme svedli i pár
pěkných soubojů. Už se nemůžeme dočkat Michelin rally!“
Thiry-Prévot (14.) :
“Pořadatel
připravil skvělou a náročnou soutěž. Jsme spokojení, i když se nám nedařilo. Je
dobře, že se začínají prosazovat mladí závodníci.“
Betti-Agnese :
“Na
závody jsme se velice těšili, ale že budem
v kvalifikaci poslední
postupující, to jsme opravdu nečekali. Nabrali jsme
více než minutovou ztrátu.
V té chvíli bylo jasné, že už na nějaké
pěkné místo pomýšlet nemůžem. Chtěli
jsme si celou soutěž jen tak projet a posbírat nějaké
další zkušenosti, ovšem
to nám znemožnily problémy s elektronikou., což pro
nás byla konečná. V
poslední době náš tým nějak tápe a
je jenom na nás, abychom tento špatný
začátek sezóny rychle zapomněli a na domácí
Michelin Rally konečně pořádně
zabodovali.“
Loix-Smeets :
“Forest byla nádherná rally, ale my jsme si ji nakonec moc neužili. Měli jsme
to dobře rozjeté, bohužel technika nás zastavila. Byla to smůla, která přišla
v nevhodnou dobu. Ale to se v rallysportu stává. Doufáme, že příště
už pojedeme bez problémů. Situace v šampionátu nám velí zabojovat o týmové
body, jelikož za posádku už máme v tabulce velkou ztrátu...“
Team manager za Red Bull :
“Pro nás to byl velmi úspešný start, vyhráli jsme
Team‘s Trophy, což je super! Vynikající druhé místo obsadil Toshihiro Arai,
který jediný dokázal prohánět Siberu a byl hvězdou rally. Gilles Panizzi
ze začátku držel taky vysoké tempo, ale po velkém množství jezdeckých chyb se
propadl na čtvrté místo, naštěstí v závěru udolal Duvala a obsadil pěkné třetí
místo. Guy Wilks měl smůlu, když se mu roztrhla tyč řízení, naštěstí se mu podařilo
i přes velkou časovou ztrátu dovézt vůz do cíle RZ. Po opravě předvedl skvělý
výkon a ze 24.pozice se propracoval na konečné pěkné sedmé místo v cíli. V
teamu panuje výborná nálada, jen tak dál!“
Team manager Franco Paiero za Kronos Racing
:
“Vystoupení Kronosu na Forest rally bylo určitě
úspěšné. U našich pilotů sice
převažovalo zklamaní z osobních výsledků,
ovšem z teamového pohledu
jsme spokojeni. Po třetině šampionátu jsme v boji o
titul, spolehlivost je 100%
a ve všech odjetých podnicích se náš
trojlístek dostal do bodované patnáctky, což
je v letošní obrovské konkurenci velmi
slušné.“