IX. Total Rally 2008 Zlín - Malenovice, 4. října 2008
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 M. Pospíšil Sibera - Jirátko Mitsubishi Lancer WRC05 Top Run 10 13:33,3
2 M. Čuřík Arai - McNeall Subaru Impreza WRC Red Bull 8 +0:07,3
3 J. Pekař Panizzi - Panizzi Subaru Impreza WRC Red Bull 6 +0:08,7
4 A. Hráček Hráček - Hráček Ford Escort RS Cosworth RC Blansko 5 +0:33,7
5 J. Veselka Veselka - Veselková Subaru Impreza WRC Skaut's Team DJAMS 4 +1:01,1
6 J. Jandouš Kosmides - Noyes Toyota Supra Ruby's Toyota 3 +1:01,3
7 D. Prokeš Gardemeister - Honkanen Subaru Impreza WRC Kronos Racing 2 +1:05,4
8 R. Hobza Fagaso - Moya Citroën Xsara WRC Kronos Racing 1 +1:25,0
9 M. Mudřík Thiry - Prevot Peugeot 106 Maxi Grifone 0 +1:26,9
10 R. Zicha Wilks - Pugh Ford Focus WRC Red Bull 0 +1:39,9
11 T. Mikl Vouilloz - Klinger Škoda Fabia WRC HSF Rally Team 0 +1:50,9
12 R. Seifert Kneifel - Strnad Fiat Grande Punto S2000 Pegas Rally Team 0 +1:55,0
13 K. Sedláček Czopik - Zagorii (J) Subaru Impreza WRC Polski swiazek juniorowy 0 +1:57,3
14 I. Šimeček Pattison - Morgan Ford Escort WRC Viking Speed Racing 0 +2:00,2
15 O. Voborník Alen - Alanne Mitsubishi Lancer WRC05 SPARROW Racing 0 +2:07,8
16 M. Dračka ml. Sordó - Martí (J) Subaru Impreza WRC Kronos Junior 0 +2:16,9
17 V. Pospíšil Dereudre - Soufflet Peugeot 306 Maxi Xracing 0 +2:40,8
18 P. Matulík Loix - Smeets Mitsubishi Lancer WRC05 Top Run 0 +3:07,0
19 M. Konečný Koňa - Koňa Seat Cordoba WRC Team Koňa Racing 0 +3:21,0
20 D. Homolka Homolka - Čápová Ford Escort WRC Homik Racing 0 +3:28,7
21 P. Stehlík Stehlík - Stehlíková Ford Focus WRC Fridrich und Fridrich 0 +3:37,0
22 I. Lošťák Rossetti - Chiarcossi Mitsubishi Lancer EVO VII Gemini Rally Team 0 +3:52,2
23 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Grifone 0 +3:58,8
24 O. Záruba Záruba - Řeháček Lancia Delta HF Integrale Z-Sport 0 +4:01,4
25 M. Dračka st. Campos - Magalhaes Subaru Impreza WRX Alpine Racing 0 +4:15,2
26 I. Zmrzlík Aava - Sikk Subaru Impreza WRC SPARROW Racing 0 +4:44,7
27 T. Vrba Vrba - Lysák Ford Focus WRC RC Kroužek 0 +5:05,8
28 M. Hanák Peták - Benešová Peugeot 306 Maxi Polski swiazek motorowy 0 +5:08,1
29 P. Šíma H.Solberg - Menkerud Ford Focus WRC Stobart Ford 0 +5:29,1
30 O. Makal Kamikaze - Kamikaze Peugeot 306 Maxi Xracing 0 +6:04,8
31 L. Odstrčil Hlach -Matušová (J) Mitsubishi Lancer Evo VII Camel Gemini Team 0 +6:38,8
32 J. Viceník Kuchar - Gerber Suzuki SX4 WRC Polski swiazek motorowy 0 +6:55,9
33 M. Odstrčil Pantálek - Staněk Mitsubishi Lancer Evo VII Camel Gemini Team 0 +7:13,9
34 D. Sedláček Grzyb - Hundla (J) Peugeot 306 Maxi Polski swiazek juniorowy 0 +7:48,3
35 F. Bezděk Robert - Bedon (J) Subaru Impreza WRC Jolly Club 0 +8:34,9
36 T. Grebeníček Gerd - Gerd Audi Quattro Audi Motorsport 0 +9:07,9

Vítězové RZ: Sibera - 4,  Arai - 3,  Duval - 1,  Panizzi - 1,  Hráček - 1

Odstoupili Nekvalifikovali se
P.Solberg (M.Karlík) - vzdal
 
Trelles (B.Sedláček) - převodovka  
Duval (T.Pikner) - vzdal  
Darniche (J.Pospíšil) - vzdal  

Značky Teamy
Subaru 10 Red Bull 10
Ford 8 Kronos Racing 8
Mitsubishi 6 Top Run 6
Toyota 5 RC Blansko 5
Peugeot 4 Skaut’s Team DJAMS 4
Citroën 3 Ruby’s Toyota 3
Škoda 2 Grifone 2
Fiat 1 HSF Rally Team 1


"BLÁTIVÉ FINSKO"

Stejně jako v předešlých letech byla závěrečnou soutěží šampionátu Total Rally. Jelo se v Malenovicích v lese na nezpevněném povrchu a tratě zde byly podobné těm loňským. Ale samozřejmě ani tato soutěž se nevyhla trendu prodlužování RZ. K dispozici byly tři tradičně líbivé úseky jedoucí se každý třikrát, takže 9 rychlostních zkoušek. Na počátku října však panovalo velmi nevlídné podzimní počasí, které nakonec ovlivnilo i povrch tratí. Před startem začalo pršet a z hladké šotoliny se pomalu, ale jistě, stávala blátivá klouzačka. Po úvodní třetině soutěže to chvíli dokonce vypadalo, že se snad ani nebude moct celá rally odjet, naštěstí do té doby nemilosrdný déšť v pravý čas ustal a tratě dokonce postupně osychaly, k čemuž dopomohly zejména trakční průjezdy mnoha soutěžních vozů. Těch se na startu 9.ročníku Totalu sešlo rovných 40. Samozřejmě nemohly chybět pravidelně startující posádky, přesto bylo zaznamenáno několik nečekaných absencí, a to dokonce z první desítky průběžné tabulky. Chyběli například rychlý Francouz Sarrazin, hvězda uplynulých asfaltů Pons, nebo kariéru končící Handl. Nezúčastil se taky nikdo z týmů BF Goodrich Racing, či Seki Motorsport. Startovní listinu naopak obohatili jezdci z rozvíjejícího se šampionátu v Brně (Veselka, Dereudre, Homolka, Kamikaze). Nejsledovanější byl pochopitelně souboj o mistrovský titul - Duval vs. Sibera, rozhodnutí mělo padnout taky o celkový bronz mezi Araiem a Panizzim.

Úvodní "srdcařský" sjezd z kopce v rámci RZ č.1 zvládl nejrychleji jeden z aspirantů na titul Pavel Sibera, druhý zde byl Arai, třetím nejlepším časem se blýskl Thiry. Jeho krajan "Franta" Duval zajel až 10.čas a na svého úhlavního konkurenta v boji o největší intercupový pohár ztratil přes 6 sekund. Na druhé erzetě však belgický krotitel Citroënu v barvách týmu Kronos Racing dokázal zvítězit a dostal se na třetí "flek", jen o 2 vteřiny za Siberu. Průběžné výsledkové listině ale v té chvíli vévodil Toshi Arai s mini-náskokem 0,2s. Třetím úsekem byla dlouhá "Ouninpohja", jejíž závěrečná část musela být kvůli dešti na poslední chvíli pozměněna, a tak měli před jejím startem kromě pořadatelů práci hlavně spolujezdci měnící rozpis. Nutno poznamenat, že s každým průjezdem soutěžního vozu se trať "vyhrabávala" na sušší podklad, proto byli na této vložce v menší nevýhodě dříve startující posádky. Přesto se tuto erzetu podařilo vyhrát Siberovi, jenž startoval jako druhý za Duvalem. Ten po trochu zkaženém výkonu klesl na místo čtvrté a na již vedoucího "Siberíňa" ztrácel v součtu 18,3 sekund. V následující čtvrté rychlostce se "Fransoá" chtěl ještě pokusit o zvrat, ale při přemíře snahy vyrobil na ještě blátivém povrchu spoustu chyb. Jeden z jeho výletů mimo trať skončil "penaltovým odkopem" Xsary, což udivilo všechny přihlížející. Znervóznělý "Dudu" sice ještě dopravil svůj vůz do cíle zkoušky, ale to bylo vše. S velkou, více než 1.minutovou ztrátou se po tomto "extempóre" spolujezdec Patrick Pivato rozhodl odevzdat jízdní výkaz. Bylo víceméně rozhodnuto. Vedoucí Sibera tak již mohl zůstat v klidu. O kýžený titul ho mohl v tomto případě připravit snad jen neočekávaný technický problém. Sledovanost se tak přesunula na souboj o konečné třetí místo v "mistráku". Jeho hlavní protagonisté a zároveň týmoví kolegové - Panizzi a Arai - si nedarovali ani vteřinu a neustále si mezi sebou měnili pořadí. Oba jezdci stáje Red Bull se v průběhu Totalu dokonce dokázali aspoň na chvíli dostat do vedení soutěže, jinak se stabilně pohybovali mezi nejlepší trojicí. Vítězný čas na RZ 5 dokázal zajet Tonda Hráček se svým Escortem, jež byl v té chvíli na 4.místě. Další průjezd již osychající "Ouninpohjou" vyhrál už uvolněně jedoucí Sibera a jeho Mitsubishi vévodilo průběžnému pořadí o více, než 6 sekund. V interním boji dvou "Red Bulláků" o celkovou "bedýnku" měl zatím o cca 5 vteřin navrch Gil Panizzi před Japoncem Araiem. Oba šoféři vozu Subaru podávali velmi kvalitní výkony a stále to mezi nimi bylo dost vyrovnané. Sedmou i osmou RZ vyhrál Toshihiro Arai a dokázal se přiblížit na průběžně druhého Panizziho na rozdíl jen půl sekundy. V čele soutěže byl stále Pavel Sibera s náskokem 6,8 vteřin. Závěrečná "Ouninpohja" už pak nic nezměnila na tom, že český jezdec stáje Top Run vybojoval na Total Rally vítězství a dojel si pro vysněný mistrovský titul! Zuřivý boj dvou "Býků" pokračoval až do posledních metrů závěrečné erzety. Nakonec měl více důvodů k radosti Toshi Arai, jenž dokázal zajet nejlepší čas (společně se Siberou), připsal si body za druhou příčku a v součtu měl na Panizziho k dobru jen 1,4 sekundy! A právě tento rozdíl rozhodl také o umístění v konečné klasifikaci mistrovství. Mladý závodník ze země vycházejícího slunce tak dovršil své celoroční snažení a v celkové tabulce mu patří bronz. Na Totalu třetí Francouz Gil Panizzi tak zůstal v pořadí šampionátu na "bramborové" pozici. To je pro něj jistě frustrující porážka, zvlášť, když to bylo opravdu "o fous"! Náplastí mu může být aspoň vítězství jeho týmu Red Bull, a to jak na této rally, tak v konečném účtování Team's Trophy. Na čtvrtém místě v malenovických lesích dojel Tonda Hráček, na nejlepší trojici měl v cíli ale již větší ztrátu. Tony si ale tímto pěkným výsledkem pojistil konečnou pátou příčku v "mistráku". Překvapení letošní Total Rally bylo na místě pátém. To dokázal vybojovat Jirka Veselka z Brna. Byl to jeho čtvrtý start v Intercupu a od jara, kdy zde se svým Subaru startoval naposledy, udělal obrovský pokrok. Letos se na šotolině rozzávodil taky další jezdec. Ralph Kosmides pilotující Toyotu Supra byl klasifikován jako šestý nejrychlejší muž Totalu a na lepší místo mu v cíli scházelo pouchých 0,2s. Na Američana nakonec nestačil ani sedmý Fin Gardemeister, což bylo pro mnohé trochu nečekané. Do nejlepší osmičky se ve finále dostal "Garďákův" spolubojovník z Kronosu Gibo Fagaso, kterému se podařilo udolat "Grifoňáka" Thiryho. Desátou příčku obsadil Guy Wilks reprezentující vítězný Red Bull. Druhou desítku otvíral Francouz Nicolas Vouilloz, což je pro něj životní výsledek. Asi mu a jeho Fabii ty sjezdy z kopce prostě sedí. Solidní 12.místo patří Milanu Kneifelovi z týmu Pegas. Za ním soutěž dokončil vítěz juniorů Tomasz Czopik a svým zatím nejlepším umístěním v absolutním pořadí jen potvrdil svou vzrůstající výkonnost. Mladý Polák pak s přehledem udržel konečné stříbro v tabulce Junior's Trophy. Mezi nejlepších patnáct se dokázali prosadit ještě nestor Intercupu Mike Pattison a nadějný Seveřan Anton Alen. Hned za ním dojel druhý z juniorů Dani Sordó, body za bronz mezi mladíky do 15.let bral Patrik Hlach. Hodnocení značek ovládlo mistrovské Subaru. 

Total Rally byla podle očekávání pěknou soutěží, zdejší tratě vždy patří i přes svoji určitou náročnost k tomu lepšímu. Škoda, že snahu pořadatelů trochu zhatily nevlídné povětrnostní podmínky, přesto většina zúčastněných odjížděla z Malenovic pozitivně naladěná a spokojená z dobrého "rallyového" svezení. Kromě tradičně dramatických soubojů nabídl letošní Total skvělou atmosféru s mnoha emotivními zážitky, takže to byla určitě velmi hezká tečka letošního šampionátu!

Ohlasy některých posádek a týmových manažerů : 

Sibera-Jirátko (1.) : 
"Fantastické! Vyhrát titul je asi snem většiny jezdců. A nám se to letos podařilo. Před soutěží jsme si věřili, že dokážeme Duvala porazit. Ale raději, ač se to nezdá, jsme začali trochu volněji. Poprvé jsme opravdu přitlačili na pilu na RZ 3 "Ouninpohja", kde jsme ujeli Duvalovi o 16 sekund. Pak už jsme chtěli jen držet náskok. Ale po RZ 4 náš soupeř o titul odstoupil a cesta k titulu byla "volná". Musíme ale říct, že "na dojezd" se jede hůř, než když se závodí o sekundy. Tak jsme si aspoň stanovili cíl v podobě vítězství na Total Rally, abychom se "neflákali". Auto fungovalo výborně a tratě byly velmi dobré, jen trošku kratší. Hlavně RZ "Ouninpohja" byla se svým pozměněným závěrem skvělá!" 

Duval-Pivato :
"Samozřejmě jsme se chtěli v poslední soutěži sezony porvat o celkové prvenství a snažili jsme se jít do toho hned od začátku naplno, ale to byla asi chyba. Hned v první RZ jsme se nevyvarovali několika zaváhání a nabrali menší časovou ztrátu. Ve dvojce jsme ještě zabrali a podařilo se nám dostat zpátky do závodu. Bohužel ve 3. a 4.RZ jsme předvedli totální kolaps. Trápili jsme se s autem i sami se sebou a po vyhodnocení  naší nemalé časové ztráty a šancí na obrat jsme se rozhodli ze závodu odstoupit. Jinak chceme poblahopřát Siberovi k poháru za celkové vítězství. Když se podíváme zpátky na již uplynulou sezonu, tak jeho výhry v jednotlivých závodech byly naprosto jednoznačné a počet jeho vyhraných rychlostních zkoušek jen potvrzuje, že titul je u něj ve správných rukou. Také bychom chtěli poděkovat pořadateli za pěknou soutěž a škoda jen toho počasí.."

Arai-McNeall (2.) : 
"Z Totalu jsme odjíždeli maximálně spokojeni! Technika fungovala a my byli připraveni se prát s týmovym kolegou o třetí místo v sezóně! Napínavý boj trval až do poslední erzety, kdy mezi námi byl velmi malý časový rozdíl, ale naštěstí se nám povedlo zajet líp a to nás samozřejmě velmi těší! Z druhého místa v závodě máme taky radost...." 

Panizzi-Panizzi (3.) :
"Na Total jsme se těšili. Pořadatelé odvedli, jako vždy, výbornou práci, nádherně jsme se svezli. První RZ nám moc nevyšla, od druhé jsme zabrali, zrychlovali jsme a podařilo se nám dostat na chvíli do čela. Poslední dvě zkoušky jsme jeli na doraz, mírně jsme chybovali, což nás stálo lepší, než třetí flek v závodu a bohužel o 1,4s i třetí místo v celkovém hodnocení Intercupu. Po krásném souboji ho získal náš mladý teamový kolega Arai, s kterým jsme se přetahovali o desetinky celý závod. I tak jsme s letošním výsledkem velmi spokojeni, čtvrté místo celkově, první v teamech a první ve značkách....co víc k tomu dodat. Na příští sezónu musíme zapracovat hlavně na fyzičce, abychom tyto pozice alespoň obhájili."

Hráček-Hráček (4.) :
"Na Total jsme jeli s velkým sebevědomím a pomýšleli na bednu, ale zase nám spadl hřebínek. Seběvědomí nestačí, je potřeba se ještě hóódně učit a trénovat. Vyhraná RZ sice potěší, ale pořád je to málo. Tak snad příští sezónu se to povede. Tratě byly perfektní, hlavně "Ouninpohja" se nám líbila. Trochu nám zavařilo počasí, ale to nám vůbec nevadilo a výsledný velice kladný dojem z celého závodu trochu kazí jen absence nějakého občerstvení."

Kosmides-Noyes (6.) : 
"Total rally jako oblíbená soutěž Ralpha Kosmidese nadchla. Konečně se nám dařili i první dvě kratší RZ a závěrečná královská "Uhnímoja" s novou prodlouženou pasáží znamenala skvělé jednotlivé časy. Škoda jen RZ5, kdy došlo při sjezdu k rozpojení tyče řízení, a z frustrace, že auto nezatáčí, jsme trefili cíl. Jinak bychom bojovali o bramborovou.... Na první tři ještě nestačíme, ale jak se vychytají chyby podvozku pro příští rok...." 

Fagaso-Moya (8.) : 
"Pěkná a těžká soutěž, pohrálo si s námi počasí, ale žádný extrém to rozhodně nebyl. S výsledkem jsme spokojeni, neboť se nám na poslední zkoušce podařilo udolat našeho velkého rivala Thiryho v boji o poslední bodovanou příčku...."

Thiry-Prévot (9.) : 
"Umístění v první desítce není špatné, i když jsme na šotolině čekali trochu víc. Na dvojce a trojce odešla baterka. Devítku jsme totálně posrali, ale berem to jako zábavu. Auto nemáme optimálně odladěné, není to pořád ono. Podvozek máme nastavený na úzké zatočené tratě, a to už je dávno pryč. Budem ho muset předělat. Celá sezona byla jedno velké testování...." 

Wilks-Pugh (10.) : 
"Tak závody se nám moc líbily. A s naším výsledkem jsme spokojeni i po menších technických problémech. 10.místo je pro nás úspěch. Náš team má titul a ještě Arai 3. a Panizzi 4., to je velký úspěch!" 

Vouilloz-Klinger (11.) : 
"Na tento závod jsme se těšili, minulý rok jsme zde startovali a věděli jsme co nás čeká. Celou rally jsme bojovali s přilnavostí auta, neměli jsme nejlepší pneumatiky. Zajeli jsme pár skvělých časů v RZ, ale byly i takové zkoušky, kde jsme hodně chybovali. Na konci rally jsme zabojovali a v cíli z toho bylo 11.místo, nejlepší výsledek v IRC. Jsme maximálně spokojeni, pořadatel přichystal skvělé tratě a za to mu dík!"

Kneifel-Strnad (12.) : 
"U nás opět panuje spokojenost. Sice jsme chtěli v poslední rally urvat aspoň 1 bod, což se ovšem nepodařilo. Důležité je, že v náročních podmínkách jsme otestovali nový motor plus řidící jednotku, která přežila a osvědčila se. Tratě tady byly super a pořadatelům patří pochvala. Škoda, že byl déšť a bláto, což nebylo moc příjemné."

Alen-Alanne (15.) :
"Tak my jedem první sezónu, závody teprve poznáváme a zároveň získáváme zkušenosti. Total Rally se nám velice líbila, bylo to pěkné závodění, škoda jen toho blátivého začátku. S výsledkem jsme určitě spokojeni, dojet v elitní patnáctce je při současné konkurenci dobré."

Loix-Smeets (18.) : 
"My samozřejmě z výsledku nijak jásat nemůžeme. Ale tak to asi mělo být, jelikož se nám letos nedaří, tak jsme ten nepovedený rok zakončili nepovedeným výsledkem. Ze začátku se to pro nás nejevilo špatně, pohybovali jsme se na hranici první desítky, ale ve snaze zatáhnout jsme vyrobili pár jezdeckých chyb a ztráty už pak dohnat nešlo. Konkurence byla i tentokrát velice tvrdá. Ale asi od poloviny závodu, kdy už jsme nepomýšleli na bodované pozice, jsme si rally užívali! Byla totiž velice hezká. Být to na suchu, je to ještě lepší. Ale traťově to bylo i tak super....velmi zajímavé "Finsko".... nám se to po této stránce velice líbilo!"
 

Team manager Franco Paiero za Kronos Racing : 
"Garde i Gibo zajeli velmi dobře a druhé místo v teamech¨na Totalu je určite úspěch. Pro nás však už nic neřeší. Mnohem víc převažuje zklamaní, neboť se Francoisovi nepodařilo vybojovat titul, který jsme mu tolik přáli...."  

Team manager za Red Bull : 
"Z našeho pohledu to dopadlo fantasticky, vítězstvím na Totalu jsme potvrdili, že titul v teamech je ve správných rukou. Dvě posádky na bedně - Arai 2.místo, Panizzi 3.místo a Wilks i přes problémy s motorem na pěkné 10.pozici. Příští sezónu pokračujeme ve stejném složení a již připravujeme nové závodní speciály, jelikož je nám známo, že obhajoba titulu je vždy náročnější, než jeho zisk!"  

Team manager Robin Buysmans za Top Run : 
"My jsme jako tým skončili na Totalu třetí, což je dobré, jelikož "dobře = za tři". Stejné umístění máme i v sezóně, špatné to jistě není, i když jsme měli ambice mnohem vyšší. Ale vyhrát může jen jeden. Za celý tým gratulujeme naší posádce Pavel Sibera - Karel Jirátko k jejich mistrovskému titulu! V prestižní Team's Trophy nás těší, že "spřátelený tým" Red Bull dokázal udržet konkurenční "Kronosáky" za sebou a blahopřejeme tímto i "Rudým Býkům" k jejich celkovému prvenství!"

Team manager Joel Noyes za Ruby's Toyota : 
"V letošním roce se náš tým pokusil přejít na nový typ závodního auta a přechod byl úspěšný. Do příští sezóny dojde k drobným úpravám Toyoty Supry hlavně na podvozkových částech a cíle
jsou jasně stanovené. Bedna na šotolinové soutěži a účast v celém šampionátu. Také celkové umístění do osmičky v příštím roce není nereálné."

autor:  "Loa"