"ENDVIEW 2009"
18. ročník
Intercup RC Rally Championship
byl letos
opět velmi zajímavý, podobně jako předchozí
sezóny. Před startem šampionátu
nedošlo k žádným velkým změnám
v pravidlech ani v systému
organizace, tudíž všichni pravidelní jezdci i
pořadatelé byli v tomto
ohledu již zběhlí. Oficiální kalendář byl
letos navýšen o jednu soutěž, a to o
Slováckou Rally v Hodoníně, která si
v roce 2008 odbyla úspěšnou
kandidaturu do Intercupu. Na programu tedy bylo 10
započítávaných podniků. Před
sezónou se ještě uskutečnila volná Extrem Rally,
která se jela na zamrzlé
přehradě ve Fryštáku a po pár letech to bylo
konečně pravé zimní závodění na
ledu a sněhu. Tento závod sice nepřinesl jezdcům
žádné body do tabulky
klasifikace letošního mistrovství (pouze do
historické tabulky), ale přesto měl
vítěz Extremu Toni Gardemeister důvod ke spokojenosti. Nejen že
do historických záznamů se mu toto prvenství
počítá, ale stal se vůbec
prvním jezdcem, jenž se mohl od té chvíle chlubit
prioritou „B“. Právě tato
priorita byla letos jednou z hrstky menších novinek
v šampionátu. Priority
mají vliv především na startovní
pořadí v jednotlivých soutěžích, které
se
právě díky tomuto stalo více
„výkonnostně“ aktuálnější.
Kromě vítězství volného
podniku (ovšem „zastřešeného“
Intercupem) se v letošní sezóně
získávaly
„béčkové“ priority za druhé a
třetí místa v každé soutěži. Za první
příčku
je to již léta známá priorita „A“. Tu
si z loňska s sebou přenesli
nejlepší tři piloti Intercupu 2008, tedy
úřadující mistr Sibera, stříbrný
Duval
a bronzový Arai. A právě tato trojice
závodníků patřila k největším
papírovým favoritům také letos.
Šampionát pokračoval
šotolinovou Great Cross Rally,
jejíž
9. ročník se jel na tradičním místě ve
Zlíně-Podhoří. Nový pořadatel přichystal
řadu nových úseků s využitím
známých pasáží jednotlivých erzet.
Přestože 7
plánovaných vložek nebylo nijak závratně
dlouhých, jednalo se o velmi hezké
svezení. Z 46.startujících byl na úvod
nejrychlejší opět Toshi Arai. Na
šotolině se však objevil nový soupeř, a to Bruno
Thiry. Tento legendární
Belgičan dokazoval, že na nezpevněném povrchu je jeho Impreza jako
ryba ve vodě.
Po celou rally na Araie zle dotíral a dělal vše pro to,
aby po letech znovu
pocítil příchuť vítězství. Skvěle
rozjetá japonská posádka Arai-MacNeall se ale
nenechala zaskočit a po fantastických časech
v závěru soutěže letos
podruhé triumfovala. Velezkušený
„Grifoňák“ Thiry měl i tak radost
z konečného druhého místa, čímž si
potvrdil, že jeho snaha při přípravě a
testování techniky přinesla své ovoce. Také
na bronzové pozici v cíli bylo
jisté překvapení, když svoji první bednu
v Intercupu vybojoval J.F.D.
Veselka pilotující pohledný oranžový Golf
brněnského týmu Brikul Racing. Tradiční
„plíseň“ stačila Tondovi Hráčkovi
z Blanska na čtvrtou příčku, když mu
vytoužené pódium uniklo jen o vlásek. Jako
pátý dojel šotolinář Guy Wilks, na
jehož perfektní výkon nestačil v cíli
šestý Gil Panizzi. „Peki“ se ale
aspoň mohl těšit z dalšího prvenství
své stáje Red Bull v rámci
Team’s Trophy. Na sedmém místě absolutního
pořadí skončil Bernd Casier, jenž
tak dokázal svůj nesporný talent. Byly to jeho
první „velké“ body okořeněné
suverénním
vítězstvím v kategorii mladíků do 15.let.
Poslední bod si připsal „Fransoá“
Duval. Na něho nakonec nestačil krajan Freddy Loix, který
ovšem dokázal porazit
favorizovaného Pavla Siberu. Tomu soutěž moc nevyšla a za
10. místo si
samozřejmě žádný bodík nepřipsal. Jarní
dubnový termín této rally sebou nesl
vždy potíže s deštivým počasím, letos
se však Great Cross odehrál za
sucha. Tuto výjimku okomentoval jeden ze
soutěžících slovy: „Když neprší na
Great Crossu, bude na závodech Intercupu chcat celý
zbytek roku“. To ještě
netušil, že bude mít z větší
části pravdu.
A právě hned následující
podnik šampionátu se jel celý v deštivých podmínkách. Lukovský Rallysprint
se odehrál na klasických pestrých
asfaltových
zkouškách. Těch bylo v plánu 8, nakonec se
však musely právě kvůli počasí
dva testy zrušit. Těsné souboje 40.
startujících posádek se uskutečnily tedy
jen na šesti měřených úsecích.
Jubilejní 10. ročník byl ohlášenou
derniérou
dosavadního hlavního pořadatele, ale
předpokládá se, že tato mnohými jezdci
oblíbená a zároveň některými
nenáviděná rally v Lukově do budoucna
nezanikne. Hodně technické tratě od začátku seděly
„Tonymu“ Hráčkovi. Blanenský
pilot vyznávající neefektní, avšak
efektivní styl vodil svého Escorta bezchybně
a zajížděl konstantně rychlé časy. To mu zajistilo
první vítězství kariéry
v soutěži Intercupu. Neměl to však nikterak snadné,
plejáda dalších jezdců
se za Tondou po celý závod pohybovala ve velmi
těsných časových rozestupech. Ve
finále se z druhého místa radoval „Fast
Freddy“ Loix, kterému Lukovský
Rallysprint vždycky svou charakteristikou vyhovoval. Až do
předposlední erzety
se na předních příčkách pohyboval rychlý
Pavel Sibera, stop mu nakonec
vystavilo zranění ruky po nešťastné
havárii. Poslední volný stupínek na bedně
vybojoval
Belgičan Duval, jemuž se až po fantastickém závěru
podařilo zdolat čtvrtého
„Tošiho“ Araie. Výborným
výsledkem, a to pátým místem, skončilo
snažení Bruna
Thiryho, který asfalt neřadí zrovna mezi své
oblíbené povrchy. Na šestém
„fleku“ dojel Mikko Hirvonen, po velkých
bojích ukořistili poslední dvě
bodované příčky Stéphane Sarrazin a Toni
„Garde“. Těsně za „velkými“ body byl
v cíli vítěz juniorské kategorie Bernd
Casier, týmy tentokrát opanoval
Kronos Racing.
Čtvrtý závod se odehrál na
nezpevněném povrchu. 12. ročník již tradiční a krásné Forest Rally
nadělal organizátorům mnoho vrásek na čele. Na
poslední chvíli se totiž vyskytly
neočekávané problémy s danou lokalitou
na Lesní čtvrti. Vše se následně podařilo
domluvit, ovšem musel být změněn
termín soutěže proti původnímu, což bývá
vždy nepopulárním krokem. Ale hlavně,
že se jelo. Tratě zdejších rychlostních
zkoušek, kterých bylo
v harmonogramu celkem 9, byly totiž velmi pěkně připravené.
Pořadatelé zde
přichystali dlouhé a náročné testy odolnosti
posádek i techniky. Aspoň jedno pozitivum
se však dalo najít na pozměněném datumu
konání Forestu. A to, že počasí bylo
přívětivé. V původně plánovaném
termínu by se totiž vyplnilo „proroctví
zlého jazyka“ pronesené na Great Crossu. Takže si
tedy mohlo 32 startujících
vychutnat parádní svezení na
zdejších atraktivních šotolinových
tratích. Ozdobou
soutěže byl souboj o vítězství, jenž zuřil až do
posledních metrů mezi
posádkami Arai-MacNeall a Thiry-Prévot. Nakonec byla
úspěšnější posledně
jmenovaná belgická dvojice, která se tak po letech
radovala z dlouho
očekávaného prvenství. Druhým
v cíli byl tedy Arai reprezentující
vítěznou
stáj Red Bull. O bronz se taky válčilo až do konce.
Hlavními protagonisty
v tomto ohledu byli Pavel Sibera a Jirka Veselka. Tím
šťastnějším se stal
brněnský pilot Volkswagenu, který si tím připsal
letos již druhé takové
umístění a definitivně potvrdil, že je potřeba
s ním vážně počítat. Za
čtvrtým „Siberíňem“ byl klasifikován
stabilně jedoucí Tonda Hráček, za ním
skončil jeho týmový kolega ze Seki Motorsportu Francouz
Sarrazin. Sedmé místo
obsadil další „galský kohout“ Panizzi,
na poslední bodované příčce dojel Ken
Block připisující si premiérový
„intercupácký“ bod. Junior’s Trophy
znovu
opanoval Belgičan Casier.
První polovinu šampionátu
uzavírala hodně dlouhá, tvrdá a náročná dvoudenní akce s názvem 5. BF Goodrich Rally.
Tady si
s pořadateli i jezdci krutě pohrálo počasí. Kvalitně
připravené lesní tratě
ve Hvozdné se v den startu staly po vytrvale silném
neutichajícím dešti naprosto
nesjízdnými. Po dlouhém zvažování
byli organizátoři nuceni letos podruhé
nedobrovolně změnit termín. Proti původnímu plánu
se jelo o týden později,
bohužel tento fakt měl vliv na kvalitu i kvantitu startovního
pole. Naštěstí
v přesunutém termínu se už žádné
vrtochy počasí nekonaly. Přesto nebyly
tratě ideálně suché, což ještě umocňovalo jejich
obtížnost celé rally.
Startovní rampou projelo 35 posádek, na které
čekalo celkem 15 dlouhých testů.
Po prvních 4. rychlostních zkouškách
zařazených na páteční podvečer byl v
čele Toshihiro Arai. „Japončík“ se ale dopustil
fatální chyby, když byl po
skončení etapy spatřen se svým Subaru při testu
přímo na trati jednoho
z úseků, za což byl následně diskvalifikován.
Po pátku se tak na vedoucí
příčku posunul Pavel Sibera s minimálním
časovým náskokem na Bruna Thiryho.
Jako třetí šel spát Stéphane Sarrazin.
Sobotní rozhodující etapa měla na
programu 11 rychlostek. Naprosto bezchybnou a úchvatně rychlou
jízdou se po
celý den prezentoval velezkušený Bruno Thiry a po
zásluze zvítězil. Po svém
druhém letošním triumfu převzal pozici
lídra průběžné tabulky šampionátu,
které
dosud v pohodě vévodil Arai. To jen potvrzuje skutečnost,
že se karta
vždycky může velmi rychle obrátit. Druhým mužem
v cíli BF Goodrich Rally
byl Pavel Sibera, jenž zde opět velmi dravě bojoval o metu
nejvyšší a nebyl od
ní daleko. Již s větším odstupem si pro
bronzovou příčku dojel Stéphane
„Seki“ Sarrazin pilotující spolehlivé
žluté Subaru. Vůz stejné značky byl i na
místě čtvrtém a za jeho volantem seděl Fin Toni
Gardemeister. Nádech senzace
měl prestižní souboj o pátou pozici, o kterou se až do
poslední chvíle
přetahovali dva týmoví kolegové Bernd Casier a
Marco Cavigioli. Oba při tom
ještě spadají mezi juniorské jezdce.
Výborné páté místo a zároveň
juniorské vítězství nakonec vybojoval
mladý belgický talent „Kaiser“. Pro
něj, i pro šestého Cavigioliho je to životní
výsledek. Oba svým umístěním navíc
obohatili stáj Top Run o prvenství v Team’s Trophy.
Skvěle si ve Hvozdné vedl
taky sedmý Giandomenico Basso, který se postaral o
premiéru Peugeotu 207 S2000
v barvách domácího týmu BF Goodrich
Racing. Na poslední bodované pozici
dojel Angličan Guy Wilks.
Druhou polovinu „mistráku“
otevřela další náročná dvoudenní soutěž, a to slavná Tour de Cabin International Rally. Časový
harmonogram 17.
ročníku tohoto prestižního závodu obsahoval 15
erzet, když v první páteční
etapě čekaly na posádky 4 měřené úseky na
asfaltovém povrchu, sobotní část
rally obnášela 11 šotolinových testů. Na
nich se projevily předchozí deště a
většina úseků se jela na dost vlhkém podkladu.
Navíc počasí bylo stále nejisté,
naštěstí ale průběh soutěže tentokrát neovlivnilo.
Na startu v Bratřejově
se prezentovalo 42 soutěžících, mezi nimiž nechyběla
plejáda zajímavých jmen
jezdců pravidelně brázdících různé
kvalitní mistrovství v Čechách.
Konkurence tak byla tentokrát hodně
„našlapaná“. Úvodní den
vyšel nejlépe Pavlu
Siberovi, druhý byl Toshi Arai před mladým
jabloneckým jezdcem Davidem
Broučilem. Ale rozhoduje se vždy až v sobotních
etapách na nezpevněném
povrchu. Tady začal úřadovat patnáctiletý David
Broučil, který ještě spadá do
kategorie juniorů. V průběhu dne postupně zrychloval,
zajížděl
neuvěřitelné časy a až se prodral do čela, už jej neopustil.
Podařilo se mu
tedy přepsat historii a stal se prvním juniorem, kterému
se v soutěži
Intercupu podařilo vyhrát také absolutně. Vzhledem
k jeho věku je to jistě
úctyhodný výkon. Davidově
„třistasedmičce“ dlouho odolával Pavel Sibera, ale
při obrovském nasazení občas zachyboval. Sibera
s Jirátkem živili naděje
na bratřejovské prvenství prakticky po celou sobotu a
tento česko-moravský
souboj byl dlouho kořením letošní
„Tour“. Sibera byl z ostatních
„Intercupistů“ jednoznačně nejlepší, přesto
se ani tady nedočkal kýženého
vítězství. O třetí „flek“ se porvaly
dvě Imprezy v rukou Araie a Thiryho.
Mezi oběma piloty bylo cítit vzájemné
napětí v boji o každý bodík, protože
již vše nasvědčovalo tomu, že právě tito dva budou
hlavními adepty na letošní
titul. V cíli byl na tom nakonec lépe člen
vítězného Red Bullu Toshihiro
Arai, jenž vybojoval bronz až na závěrečné
zkoušce. Za ním byl tedy Bruno Thiry
a oba tito aktéři tak srovnali bodový krok na čele
tabulky šampionátu. Pátým
mužem bratřejovské rally byl Francouz Sarrazin, který
v tvrdé konkurenci
obstál na výbornou. Zbylé bodované pozice
patřily hostům českých „luhů a hájů“.
Šestý skončil dobře známý a vždy
rychlý Radek Pavliš, za ním pak dojely dvě
Toyoty Senny a Střihavky.
Prázdniny
byly letos
nabitější, než v minulých letech.
Další letní klání mělo jméno
6. Jump Rally.
V Nedachlebicích se
sešlo na letošní poměry velmi málo
soutěžících, když cestu na tuto
asfalto-šotolinovou soutěž našlo jen 25
závodníků, na které čekalo 9 RZ. Na
startu se mimo jiné objevil i David Homolka, jenž pravidelně
brázdí tratě
brněnského šampionátu. Tam patří
k úzké špičce, proto se dalo očekávat,
že
ani na Jumpu nebude patřit k outsiderům. David to potvrzoval hned
od
začátku a během první etapy, která se uskutečnila
na šotolinových tratích a
čítala 5 rychlostních zkoušek, si dokázal
vybudovat náskok na své
pronásledovatele. Tím nejbližším byl
Sibera, prozatímní třetí místo bylo
v držení Duvalova Fiatu. V průběhu této
části soutěže přišel extrémní
liják, po němž se musela trať o nesjízdné
úseky operativně zkrátit. A rozmary
počasí pokračovaly i nadále. Po přesunu na
zbývající 4 asfaltové erzety se
znovu několikrát opakovaly intenzivní přeháňky.
Jelo se proto na mokrém
asfaltu, ale jelo se dál a nakonec se podařilo absolvovat
všechny plánované
rychlostky. David „Homik“ Homolka pokračoval se svým
Escortem ve spolehlivé
jízdě a náskok si s přehledem pohlídal. Stal
se tak dalším jezdcem, jenž
sice v Intercupu pravidelně nestartuje, ale dokáže se
prosadit a zamotat
konkurenci hlavu. Nejzamotanější ji měl asi Pavel Sibera,
který byl v cíli
zase na druhém místě. Poslední volný
„flek“ na bedně patřil Araiovi, jenž až do
konce bojoval se „Sibiří“ o stříbro.
Čtvrtým jezdcem Jump Rally byl Tonda
Hráček, na páté příčce dojel Bruno Thiry,
kterého tentokrát potrápila technika.
Za ním byl klasifikován „Žil“ Panizzi, jehož
stáj Red Bull byla znovu hodnocena
jako nejrychlejší. Po trochu nepovedené
asfaltové části rally se na konečné
sedmé místo propadl „Fransoá“ Duval,
jeho spolubojovník z Kronosu „Toník“
Gardemeister obsadil poslední bodovanou příčku. Pozici
lídra průběžné
klasifikace v rámci Junior’s Trophy si po
dalším prvenství upevnil Bernd
Casier.
Pokračování napínavých bojů
slibovala také nejmladší soutěž Slovácká
Rally,
jejíž centrum se nachází ve městě Hodonín.
Ve zdejším parku bylo
k dispozici 8 technických asfaltových vložek. A
pořadatelé se při své
premiéře v oficiálním kalendáři
Intercupu snažili pořádně vytáhnout.
V rámci možností se jim podařilo
„vyšponovat“ jednotlivé úseky na
maximální délku. Ve finále z toho
vzniklo pěkné svezení a 2. ročník
Slovácké Rally získal statut
nejdelší asfaltové soutěže roku. Dokonce bylo
„objednáno“ i příznivé počasí.
Na startu se objevilo 31 závodních speciálů. Od
prvních metrů diktoval tempo nezastavitelný Arai a usadil
se v čele. Jeho
pronásledovatelé však nebyli daleko a mladý
jezdec ze země vycházejícího slunce
musel být stále ve střehu. V popředí se
drželi především „Paja“ Sibera,
Belgičané Thiry a Duval a v neposlední řadě
také „duchovní otec“ tohoto
závodu Tonda Hráček. O body byl ale tradičně
obrovský zájem a pořadí se po
každé odjeté erzetě měnilo. Výjimkou byl Arai,
jenž na vedoucí příčce vydržel
od startu až do cíle. Připsal si třetí
letošní prvenství a posílil tak své
naděje na zisk mistrovského titulu. Na své
„oblíbené“ druhé pozici projela
cílem „Fábka“ Pavla Sibery. O třetí
místo si to v závěru rozdali Bruno
Thiry a Tonda Hráček, součet časů nakonec vyzněl lépe pro
„Tonyho“. Za
„Grifoňáckou“ Imprezou soutěž dokončil David
Homolka, kterému se ve finále podařilo
udolat Francoise Duvala. Sedmou příčku si z Hodonína
odvezl Gil Panizzi. Dramatický
byl souboj o poslední volný bod, ten si po
výborném závěru připsal Američan Kosmides.
V rámci Team’s Trophy znovu zvítězili
„RedBulláci“, mezi mladíky do 15.
let byl poprvé nejrychlejší italský dravec
Marco Cavigioli.
Předposlední rozdělování
bodů se uskutečnilo na další asfaltové soutěži zvané Criterium Fryšták.
Letos vedla snaha pořadatelů o co největší
prodloužení a zatraktivnění vesměs již
známých úseků jednotlivých
rychlostních
zkoušek. A v rámci daných možností se
to podařilo. Pro 36. boduchtivých
soutěžících bylo připraveno 9 erzet
skýtajících slušné svezení.
Nejlépe začal Toshi
Arai, ale agresivně jedoucí Sibera mu byl rovnocenným
soupeřem. Průběžné
výsledkové listině po většinu závodu
vévodil mladý japonský bojovník, do
vedení
se ovšem taktéž několikrát prokousal pilot
Škodovky v barvách Teamu Oreca.
Byl to nádherný souboj o každou sekundu. Zpočátku
se do tohoto dramatického
zápolení vměšovali i další jezdci,
hlavně pak Bruno Thiry, zdatně sekundovali
též Tonda Hráček a trochu nečekaně i Tom Lysák.
Posledně jmenovaný pilot
červené Fabie udivoval svojí rychlostí, jelikož
letos startoval po menší
přestávce. Největší důvod radosti na
cílové rampě měla posádka Arai-MacNeall, protože
další vyhranou rally si s předstihem zajistila
mistrovský titul. Při velkém
nasazení v boji o fryštácké
prvenství se ve finální zkoušce podařilo
Pavlu
Siberovi poškodit zavěšení svého
speciálu a následná ztráta pak znamenala
pád
na třetí příčku. Stříbrným
závodníkem byl nakonec Tonda Hráček ze Seki
Motorsportu. Za třetím Siberou byl klasifikován
Tomáš Lysák, pro kterého je
toto umístění dosud nejlepším
v kariéře. Horké chvilky díky
technickým
problémům si v závěru prožil Bruno Thiry
z Belgie, jenž byl
v cíli hodnocen na páté pozici.
Úspěšný start zde absolvoval šestý
Freddy
Loix, který za sebou nechal Gillese Panizziho, na místě
osmém dojel Gibo
Fagaso, jemuž se letos konečně podařilo dosáhnout na
vytoužený bod. Malou
tradicí se již stalo vítězství týmu Red
Bull, která si stejně jako její člen
Arai předčasně zajistila zlatý pohár v Team’s
Trophy 2009. Také mezi
juniory už bylo pro letošek rozhodnuto. Ve
Fryštáku vyhrál Marco Cavigioli,
jeho kolega z Top Runu Bernd Casier sice dojel po
technických potížích na
třetí pozici, ale v celkovém
účtování sezóny se stal jasným
mistrem.
Závěr seriálu obstarala Total Rally,
jejíž jubilejní 10. ročník
přivítal na startu 35 soutěžících. Závodilo
se ve známé lesní lokalitě
v Malenovicích, kde pořadatelé připravili 9
dlouhých a pěkných
rychlostních testů na „finsky“ laděných
šotolinách. Novopečený šampión Arai
jel
tentokrát uvolněně a podle vlastních slov
spíš pro diváky, přesto se zpočátku
držel čelních příček. Své ambice na
vítězství neskrýval Pavel Sibera, jehož
tvrdá
jízda na hraně sklízela úspěch v podobě
vedoucí příčky průběžné výsledkové
listiny téměř po celou soutěž. Na prvenství si
však brousilo zuby více jezdců.
Mezi nimi nechyběl Bruno Thiry, který se Siberou bojoval
zejména o stříbro
konečné klasifikace šampionátu. Sibera měl
stále navrch, z řad soupeřů se
však vynořil Jiří Veselka, jenž nejen ve svém
domovském „mistráku“ v Brně
už prokázal své letošní
neopomenutelné kvality. Jirka v průběhu Totalu
nezadržitelně zrychloval a výsledkem byl fantastický čas
na poslední rychlostní
zkoušce. Ten mu nakonec zajistil premiérové
vítězství v závodě Intercupu.
Z toho byl pochopitelně velmi zklamán Sibera, na
kterého i přes velký
výkon zbylo znovu „až“ druhé místo.
Náplastí mu aspoň byla porážka Bruna
Thiryho, jak v této rally, tak i v konečném
účtování šampionátu. Belgický
matador byl tedy v obou zmíněných případech
bronzový. Na čtvrté příčce
dokončil Total Rally Tonda Hráček, za ním pak
v poklidu dojel do cíle
usměvavý Arai. Šestý byl klasifikován
další člen opět vítězného Red Bullu Gil
„Peki“ Panizzi. Body za sedmou pozici si domů
odvážel zkušený Španěl Fagaso,
první bodík své krátké
kariéry zaznamenal stále lepšící se
Ladin se Škodovkou. Pozici
krále juniorů zde potvrdil jasný vítěz této
kategorie Bernd Casier pilotující
tradiční Volkswagen.
Na závěr je potřeba poděkovat všem, kteří se snažili pomoct a přispět nějakým způsobem k chodu soutěží při organizaci, nebo při stavbě tratí. Mnohokrát se letos potvrdilo, že jsme všichni stále slušní lidé, kteří se snaží dělat si příjemnou zábavu a i v období takzvané „krize“ a nervózní doby se umíme pobavit a uvolnit, i když to vždy stojí nějaké to úsilí. Poděkování zaslouží všichni pořadatelé jednotlivých závodů, jejichž úroveň letos opět vzrostla. Speciální dík zaslouží dvorní fotograf Ondra Záruba a časoměřič Mira Hrdlička. A v neposlední řadě samozřejmě i sponzoři - ObalPrint, Ortex, Husky a Z-Studio, zejména díky posledně jmenovanému subjektu, bez kterého by byl velký problém zajistit chod šampionátu po finanční stránce.
"TROCHA STATISTIKY aneb INTERCUP 2009 V ČÍSLECH"
18. ročník šampionátu Intercup měl v kalendáři 10 závodů. Z toho byly
4 soutěže čistě šotolinové, 4 ryze asfaltové a 2 podniky se jely na obou
površích. Koeficient 1 mělo 5 soutěží, „dvojkové" rally byly 3, nejvyšším
koeficientem 3 se pyšnily 2 podniky, které byly zároveň dvoudenní. Volná
zimní Extrem Rally se do těchto statistik nezapočítává.
Letos opět padl historický rekord v počtu
zúčastněných posádek. Tento rok se v Intercupu prezentovalo celkem
90 soutěžících! Nejpočetnější startovní pole bylo k vidění na
Caterpillar Rally, kde se na trať vydalo 52 účastníků, což je dosavadní rekord.
Nejmenší účast byla na Jump Rally, kde startovalo jen 25 jezdců. Kompletní
mistrovství absolvovalo pouze 7 závodníků - Arai, Sibera, Thiry, Casier, Sordó,
Robert a Grzyb.
Celkem bylo k dispozici 390 bodů, které si mezi sebou rozdělilo 25
posádek, bodovat na úplně všech soutěžích dokázal letos jen Bruno Thiry.
Nejvíce odstoupených jezdců (8) bylo na BF Goodrich Rally.
Titulem ověnčený Toshihiro Arai je historicky nejmladším vítězem šampionátu.
Toshi dokázal svých 10 startů proměnit ve 4 vítězství (Caterpillar, Great
Cross, Hodonín, Fryšták). Dvě prvenství vybojoval Bruno Thiry (Forest, BF
Goodrich). Ostatní soutěže měly vždy jiného vítěze - A.Hráček (Lukov),
D.Broučil (Tour de Cabin), D.Homolka (Jump), J.Veselka (Total). Zajímavostí je,
že David Broučil se stal historicky prvním juniorem, který triumfoval v
absolutním pořadí soutěže.
Celkem 11 jezdců dokázalo vybojovat stupně vítězů - Arai (7-krát), Sibera (7-krát),
Thiry (4-krát), Hráček (3), Veselka (3), Broučil (1), Homolka (1), Duval (1),
Loix (1), Hirvonen (1), Sarrazin (1). Perličkou je 6 druhých míst Sibery, což u
něj kopíruje i konečný výsledek sezóny.
Nejdelší soutěž podle součtu časů vítěze byla BF Goodrich Rally - 38:05,0
min (Thiry), nejkratší pak Lukovský Rallysprint - 8:01,3 min (Hráček). Největší
časový rozdíl mezi vítězem a druhým v cíli byl zaznamenán na Tour de Cabin
Int.Rally, kde vyhrál Broučil o 29,6 sekund před Siberou, nejtěsnější rozdíl
v cíli byl na Forest Rally, kde Thiry porazil Araie o 1,1 s. Součet všech
časů vítězů soutěží za celý rok je 3:15:23,6 hod (přibližně o 50 minut víc, než
vloni). Na asfaltovém povrchu se letos najelo 1:18:15,3 hod, na šotolině pak
1:57:08,3 hod.
Letos se odjelo celkem 94 rychlostních zkoušek, z toho bylo 56 na šotolině
a 38 na asfaltu. Největší počet RZ musely posádky zvládnout na dvoudenních
závodech BF Goodrich a Tour de Cabin - 15 úseků, nejméně pak na Lukovském
Rallysprintu - 6 úseků. Letos musely být zrušeny jen 2 z plánovaných
rychlostních zkoušek, a to právě v Lukově. Nejdelší erzetou šampionátu byl
"Merlot II" - 4:34,6 min, která byla součástí BF Goodrich Rally.
Nejkratším měřeným úsekem byla zkouška "El Niňo" - 0:50,1 min na Tour
de Cabin Int.Rally.
Nejrychlejší čas v erzetě zaznamenalo 18 jezdců.
Největší počet vítězství
na jednotlivých zkouškách má na kontě Arai,
který byl nejrychlejší 19-krát.
Další vítězové RZ: Sibera-18, Thiry-18,
Hráček-8, Veselka-6, Homolka-5,
Broučil-5, Sarrazin-4, Panizzi-2, Duval-2, Pavliš-1, Senna-1,
Střihavka-1,
Casier-1, Loix-1, Lysák-1, Hirvonen-1, Basso-1.
Největší počet vyhraných erzet
v jedné rally má na svědomí Bruno Thiry,
který byl na BF
Goodrich nejrychlejší 10-krát!
JUNIOR'S TROPHY - Letos se v této kategorii představilo 16 mladíků
a 15 z nich ve svém hodnocení bodovalo. Na body do absolutní klasifikace pak
dosáhli 4 junioři - Broučil, Střihavka, Casier, Cavigioli. Juniorským mistrem
se stal Bernd Casier, jenž zvítězil na šesti soutěžích. Dvě rally dokázal
vyhrát celkově stříbrný Marco Cavigioli. Bronzovým juniorem sezóny byl Dani
Sordó, který si jedenkrát připsal první místo, prvenství v jednom závodě
vybojoval ještě David Broučil.
TEAM’S TROPHY - Této prestižní kategorie se letos zúčastnilo 55 týmů,
z nichž 19 dosáhlo na body. Vítězem se stala stáj Red Bull ve složení -
Arai, Panizzi, Wilks - tento tým byl letos nejrychlejší na osmi soutěžích.
Stříbro vybojoval Seki Motorsport (Sarrazin, Hráček, Kosmides), bronzovým týmem
byl Kronos Racing (Duval, Fagaso, Gardemeister), který si připsal jedno
vítězství v soutěži. Jedno prvenství v závodě má na kontě ještě stáj Top
Run.
MANUFACTURER'S TROPHY - Letos bylo k vidění 13
značek závodních
speciálů různých typů a specifikací. Titul
vybojovalo Subaru, které bylo ve
všech závodech nejúspěšnějším
vozem, na druhém místě konečné klasifikace
skončila Škoda, celkový bronz patří značce Ford.
STÁTY - Tato nevypsaná kategorie měla letos na startu zástupce z
21.světových zemí. Do statistiky se počítá jen s národností jezdců, ne
spolujezdců (i když jsou většinou ze stejného státu). Největší zastoupení měla
Česká Republika, kterou reprezentovalo 43 jezdců. Dále: Francie-10, Finsko-8,
Itálie-4, Belgie-4, Slovensko-3, Španělsko-2, Polsko-2, USA-2, Velká
Británie-1, Švédsko-1, Norsko-1, Japonsko-1, Portugalsko-1, Estonsko-1,
Rakousko-1, Švýcarsko-1, Bulharsko-1, Rusko-1, Brazílie-1, Jamajka-1.
-Loa-