"ENDVIEW 2009"

18. ročník Intercup RC Rally Championship byl letos opět velmi zajímavý, podobně jako předchozí sezóny. Před startem šampionátu nedošlo k žádným velkým změnám v pravidlech ani v systému organizace, tudíž všichni pravidelní jezdci i pořadatelé byli v tomto ohledu již zběhlí. Oficiální kalendář byl letos navýšen o jednu soutěž, a to o Slováckou Rally v Hodoníně, která si v roce 2008 odbyla úspěšnou kandidaturu do Intercupu. Na programu tedy bylo 10 započítávaných podniků. Před sezónou se ještě uskutečnila volná Extrem Rally, která se jela na zamrzlé přehradě ve Fryštáku a po pár letech to bylo konečně pravé zimní závodění na ledu a sněhu. Tento závod sice nepřinesl jezdcům žádné body do tabulky klasifikace letošního mistrovství (pouze do historické tabulky), ale přesto měl vítěz Extremu Toni Gardemeister důvod ke spokojenosti. Nejen že do historických záznamů se mu toto prvenství počítá, ale stal se vůbec prvním jezdcem, jenž se mohl od té chvíle chlubit prioritou „B“. Právě tato priorita byla letos jednou z hrstky menších novinek v šampionátu. Priority mají vliv především na startovní pořadí v jednotlivých soutěžích, které se právě díky tomuto stalo více „výkonnostně“ aktuálnější. Kromě vítězství volného podniku (ovšem „zastřešeného“ Intercupem) se v letošní sezóně získávaly „béčkové“ priority za druhé a třetí místa v každé soutěži. Za první příčku je to již léta známá priorita „A“. Tu si z loňska s sebou přenesli nejlepší tři piloti Intercupu 2008, tedy úřadující mistr Sibera, stříbrný Duval a bronzový Arai. A právě tato trojice závodníků patřila k největším papírovým favoritům také letos.

Zahajovací soutěží byla 8. Caterpillar Rally, jenž se opět konala v rozlehlém nadzemním parkovišti u budovy Zlínského kraje. Zde byly proti loňsku delší úseky rychlostních zkoušek, kterých bylo v harmonogramu 7, povrch tvořila směsice různě kvalitního, ale především zrádného a kluzkého betonu. Startujících se zde sešlo 52, což je dosavadní početní rekord. A právě kvůli očekávanému přílivu soutěžících musela být uplatněna tzv. kvalifikace, po druhé erzetě se tedy startovní pole zredukovalo na 45 pokračujících bojovníků. Hned od začátku zajížděl nejrychlejší časy mladý Toshi Arai a usadil se v čele závodu. Jeho náskok však nebyl moc velký a stále se musel obávat ataku několika dalších rychlíků. Z nich byl na tom většinou nejlépe obhájce zdejšího loňského prvenství Pavel Sibera. Skvěle si počínal taky Mikko Hirvonen, jenž se na startu soutěže Intercupu objevil po dvou letech a jeho vynikající výkon byl tudíž překvapivý. Po celou soutěž se na všech příčkách odehrávaly dost vyrovnané souboje. Japonec Arai si nakonec citlivou jízdou nenechal své premiérové vítězství nikým vzít. Stříbrnou příčku vybojoval se svou novou Fábií Pavel Sibera. Třetí v pořadí dojel Mikko Hirvonen, což byl pro něj výsledek nad očekávání. „Olomoucký“ Fin tak v závěru ustál tlak Gillese Panizziho. „Pan Brambora“ opět udělal čest svojí přezdívce z loňska a na Caterpillaru se umístil tradičně těsně za stupni vítězů. Také o další cenné body se válčilo až do konce. Pátý soutěž dokončil Francois Duval s Fiatem od Kronosu, jako šestý byl klasifikován „Seki“ Sarrazin, v boji o poslední dvě bodované příčky byl nakonec lepší Bruno Thiry před Jirkou Veselkou Z Brna. Juniory vyhrál zkušený Dani Sordó, v hodnocení týmů byl na tom nejlépe Red Bull.

Šampionát pokračoval šotolinovou Great Cross Rally, jejíž 9. ročník se jel na tradičním místě ve Zlíně-Podhoří. Nový pořadatel přichystal řadu nových úseků s využitím známých pasáží jednotlivých erzet. Přestože 7 plánovaných vložek nebylo nijak závratně dlouhých, jednalo se o velmi hezké svezení. Z 46.startujících byl na úvod nejrychlejší opět Toshi Arai. Na šotolině se však objevil nový soupeř, a to Bruno Thiry. Tento legendární Belgičan dokazoval, že na nezpevněném povrchu je jeho Impreza jako ryba ve vodě. Po celou rally na Araie zle dotíral a dělal vše pro to, aby po letech znovu pocítil příchuť vítězství. Skvěle rozjetá japonská posádka Arai-MacNeall se ale nenechala zaskočit a po fantastických časech v závěru soutěže letos podruhé triumfovala. Velezkušený „Grifoňák“ Thiry měl i tak radost z konečného druhého místa, čímž si potvrdil, že jeho snaha při přípravě a testování techniky přinesla své ovoce. Také na bronzové pozici v cíli bylo jisté překvapení, když svoji první bednu v Intercupu vybojoval J.F.D. Veselka pilotující pohledný oranžový Golf brněnského týmu Brikul Racing. Tradiční „plíseň“ stačila Tondovi Hráčkovi z Blanska na čtvrtou příčku, když mu vytoužené pódium uniklo jen o vlásek. Jako pátý dojel šotolinář Guy Wilks, na jehož perfektní výkon nestačil v cíli šestý Gil Panizzi. „Peki“ se ale aspoň mohl těšit z dalšího prvenství své stáje Red Bull v rámci Team’s Trophy. Na sedmém místě absolutního pořadí skončil Bernd Casier, jenž tak dokázal svůj nesporný talent. Byly to jeho první „velké“ body okořeněné suverénním vítězstvím v kategorii mladíků do 15.let. Poslední bod si připsal „Fransoá“ Duval. Na něho nakonec nestačil krajan Freddy Loix, který ovšem dokázal porazit favorizovaného Pavla Siberu. Tomu soutěž moc nevyšla a za 10. místo si samozřejmě žádný bodík nepřipsal. Jarní dubnový termín této rally sebou nesl vždy potíže s deštivým počasím, letos se však Great Cross odehrál za sucha. Tuto výjimku okomentoval jeden ze soutěžících slovy: „Když neprší na Great Crossu, bude na závodech Intercupu chcat celý zbytek roku“. To ještě netušil, že bude mít z větší části pravdu.

A právě hned následující podnik šampionátu se jel celý v deštivých podmínkách. Lukovský Rallysprint se odehrál na klasických pestrých asfaltových zkouškách. Těch bylo v plánu 8, nakonec se však musely právě kvůli počasí dva testy zrušit. Těsné souboje 40. startujících posádek se uskutečnily tedy jen na šesti měřených úsecích. Jubilejní 10. ročník byl ohlášenou derniérou dosavadního hlavního pořadatele, ale předpokládá se, že tato mnohými jezdci oblíbená a zároveň některými nenáviděná rally v Lukově do budoucna nezanikne. Hodně technické tratě od začátku seděly „Tonymu“ Hráčkovi. Blanenský pilot vyznávající neefektní, avšak efektivní styl vodil svého Escorta bezchybně a zajížděl konstantně rychlé časy. To mu zajistilo první vítězství kariéry v soutěži Intercupu. Neměl to však nikterak snadné, plejáda dalších jezdců se za Tondou po celý závod pohybovala ve velmi těsných časových rozestupech. Ve finále se z druhého místa radoval „Fast Freddy“ Loix, kterému Lukovský Rallysprint vždycky svou charakteristikou vyhovoval. Až do předposlední erzety se na předních příčkách pohyboval rychlý Pavel Sibera, stop mu nakonec vystavilo zranění ruky po nešťastné havárii. Poslední volný stupínek na bedně vybojoval Belgičan Duval, jemuž se až po fantastickém závěru podařilo zdolat čtvrtého „Tošiho“ Araie. Výborným výsledkem, a to pátým místem, skončilo snažení Bruna Thiryho, který asfalt neřadí zrovna mezi své oblíbené povrchy. Na šestém „fleku“ dojel Mikko Hirvonen, po velkých bojích ukořistili poslední dvě bodované příčky Stéphane Sarrazin a Toni „Garde“. Těsně za „velkými“ body byl v cíli vítěz juniorské kategorie Bernd Casier, týmy tentokrát opanoval Kronos Racing.

Čtvrtý závod se odehrál na nezpevněném povrchu. 12. ročník již tradiční a krásné Forest Rally nadělal organizátorům mnoho vrásek na čele. Na poslední chvíli se totiž vyskytly neočekávané problémy s danou lokalitou na Lesní čtvrti. Vše se následně podařilo domluvit, ovšem musel být změněn termín soutěže proti původnímu, což bývá vždy nepopulárním krokem. Ale hlavně, že se jelo. Tratě zdejších rychlostních zkoušek, kterých bylo v harmonogramu celkem 9, byly totiž velmi pěkně připravené. Pořadatelé zde přichystali dlouhé a náročné testy odolnosti posádek i techniky. Aspoň jedno pozitivum se však dalo najít na pozměněném datumu konání Forestu. A to, že počasí bylo přívětivé. V původně plánovaném termínu by se totiž vyplnilo „proroctví zlého jazyka“ pronesené na Great Crossu. Takže si tedy mohlo 32 startujících vychutnat parádní svezení na zdejších atraktivních šotolinových tratích. Ozdobou soutěže byl souboj o vítězství, jenž zuřil až do posledních metrů mezi posádkami Arai-MacNeall a Thiry-Prévot. Nakonec byla úspěšnější posledně jmenovaná belgická dvojice, která se tak po letech radovala z dlouho očekávaného prvenství. Druhým v cíli byl tedy Arai reprezentující vítěznou stáj Red Bull. O bronz se taky válčilo až do konce. Hlavními protagonisty v tomto ohledu byli Pavel Sibera a Jirka Veselka. Tím šťastnějším se stal brněnský pilot Volkswagenu, který si tím připsal letos již druhé takové umístění a definitivně potvrdil, že je potřeba s ním vážně počítat. Za čtvrtým „Siberíňem“ byl klasifikován stabilně jedoucí Tonda Hráček, za ním skončil jeho týmový kolega ze Seki Motorsportu Francouz Sarrazin. Sedmé místo obsadil další „galský kohout“ Panizzi, na poslední bodované příčce dojel Ken Block připisující si premiérový „intercupácký“ bod. Junior’s Trophy znovu opanoval Belgičan Casier.

První polovinu šampionátu uzavírala hodně dlouhá, tvrdá a náročná dvoudenní akce s názvem 5. BF Goodrich Rally. Tady si s pořadateli i jezdci krutě pohrálo počasí. Kvalitně připravené lesní tratě ve Hvozdné se v den startu staly po vytrvale silném neutichajícím dešti naprosto nesjízdnými. Po dlouhém zvažování byli organizátoři nuceni letos podruhé nedobrovolně změnit termín. Proti původnímu plánu se jelo o týden později, bohužel tento fakt měl vliv na kvalitu i kvantitu startovního pole. Naštěstí v přesunutém termínu se už žádné vrtochy počasí nekonaly. Přesto nebyly tratě ideálně suché, což ještě umocňovalo jejich obtížnost celé rally. Startovní rampou projelo 35 posádek, na které čekalo celkem 15 dlouhých testů. Po prvních 4. rychlostních zkouškách zařazených na páteční podvečer byl v čele Toshihiro Arai. „Japončík“ se ale dopustil fatální chyby, když byl po skončení etapy spatřen se svým Subaru při testu přímo na trati jednoho z úseků, za což byl následně diskvalifikován. Po pátku se tak na vedoucí příčku posunul Pavel Sibera s minimálním časovým náskokem na Bruna Thiryho. Jako třetí šel spát Stéphane Sarrazin. Sobotní rozhodující etapa měla na programu 11 rychlostek. Naprosto bezchybnou a úchvatně rychlou jízdou se po celý den prezentoval velezkušený Bruno Thiry a po zásluze zvítězil. Po svém druhém letošním triumfu převzal pozici lídra průběžné tabulky šampionátu, které dosud v pohodě vévodil Arai. To jen potvrzuje skutečnost, že se karta vždycky může velmi rychle obrátit. Druhým mužem v cíli BF Goodrich Rally byl Pavel Sibera, jenž zde opět velmi dravě bojoval o metu nejvyšší a nebyl od ní daleko. Již s větším odstupem si pro bronzovou příčku dojel Stéphane „Seki“ Sarrazin pilotující spolehlivé žluté Subaru. Vůz stejné značky byl i na místě čtvrtém a za jeho volantem seděl Fin Toni Gardemeister. Nádech senzace měl prestižní souboj o pátou pozici, o kterou se až do poslední chvíle přetahovali dva týmoví kolegové Bernd Casier a Marco Cavigioli. Oba při tom ještě spadají mezi juniorské jezdce. Výborné páté místo a zároveň juniorské vítězství nakonec vybojoval mladý belgický talent „Kaiser“. Pro něj, i pro šestého Cavigioliho je to životní výsledek. Oba svým umístěním navíc obohatili stáj Top Run o prvenství v Team’s Trophy. Skvěle si ve Hvozdné vedl taky sedmý Giandomenico Basso, který se postaral o premiéru Peugeotu 207 S2000 v barvách domácího týmu BF Goodrich Racing. Na poslední bodované pozici dojel Angličan Guy Wilks.

Druhou polovinu „mistráku“ otevřela další náročná dvoudenní soutěž, a to slavná Tour de Cabin International Rally. Časový harmonogram 17. ročníku tohoto prestižního závodu obsahoval 15 erzet, když v první páteční etapě čekaly na posádky 4 měřené úseky na asfaltovém povrchu, sobotní část rally obnášela 11 šotolinových testů. Na nich se projevily předchozí deště a většina úseků se jela na dost vlhkém podkladu. Navíc počasí bylo stále nejisté, naštěstí ale průběh soutěže tentokrát neovlivnilo. Na startu v Bratřejově se prezentovalo 42 soutěžících, mezi nimiž nechyběla plejáda zajímavých jmen jezdců pravidelně brázdících různé kvalitní mistrovství v Čechách. Konkurence tak byla tentokrát hodně „našlapaná“. Úvodní den vyšel nejlépe Pavlu Siberovi, druhý byl Toshi Arai před mladým jabloneckým jezdcem Davidem Broučilem. Ale rozhoduje se vždy až v sobotních etapách na nezpevněném povrchu. Tady začal úřadovat patnáctiletý David Broučil, který ještě spadá do kategorie juniorů. V průběhu dne postupně zrychloval, zajížděl neuvěřitelné časy a až se prodral do čela, už jej neopustil. Podařilo se mu tedy přepsat historii a stal se prvním juniorem, kterému se v soutěži Intercupu podařilo vyhrát také absolutně. Vzhledem k jeho věku je to jistě úctyhodný výkon. Davidově „třistasedmičce“ dlouho odolával Pavel Sibera, ale při obrovském nasazení občas zachyboval. Sibera s Jirátkem živili naděje na bratřejovské prvenství prakticky po celou sobotu a tento česko-moravský souboj byl dlouho kořením letošní „Tour“. Sibera byl z ostatních „Intercupistů“ jednoznačně nejlepší, přesto se ani tady nedočkal kýženého vítězství. O třetí „flek“ se porvaly dvě Imprezy v rukou Araie a Thiryho. Mezi oběma piloty bylo cítit vzájemné napětí v boji o každý bodík, protože již vše nasvědčovalo tomu, že právě tito dva budou hlavními adepty na letošní titul. V cíli byl na tom nakonec lépe člen vítězného Red Bullu Toshihiro Arai, jenž vybojoval bronz až na závěrečné zkoušce. Za ním byl tedy Bruno Thiry a oba tito aktéři tak srovnali bodový krok na čele tabulky šampionátu. Pátým mužem bratřejovské rally byl Francouz Sarrazin, který v tvrdé konkurenci obstál na výbornou. Zbylé bodované pozice patřily hostům českých „luhů a hájů“. Šestý skončil dobře známý a vždy rychlý Radek Pavliš, za ním pak dojely dvě Toyoty Senny a Střihavky.

Prázdniny byly letos nabitější, než v minulých letech. Další letní klání mělo jméno 6. Jump Rally. V Nedachlebicích se sešlo na letošní poměry velmi málo soutěžících, když cestu na tuto asfalto-šotolinovou soutěž našlo jen 25 závodníků, na které čekalo 9 RZ. Na startu se mimo jiné objevil i David Homolka, jenž pravidelně brázdí tratě brněnského šampionátu. Tam patří k úzké špičce, proto se dalo očekávat, že ani na Jumpu nebude patřit k outsiderům. David to potvrzoval hned od začátku a během první etapy, která se uskutečnila na šotolinových tratích a čítala 5 rychlostních zkoušek, si dokázal vybudovat náskok na své pronásledovatele. Tím nejbližším byl Sibera, prozatímní třetí místo bylo v držení Duvalova Fiatu. V průběhu této části soutěže přišel extrémní liják, po němž se musela trať o nesjízdné úseky operativně zkrátit. A rozmary počasí pokračovaly i nadále. Po přesunu na zbývající 4 asfaltové erzety se znovu několikrát opakovaly intenzivní přeháňky. Jelo se proto na mokrém asfaltu, ale jelo se dál a nakonec se podařilo absolvovat všechny plánované rychlostky. David „Homik“ Homolka pokračoval se svým Escortem ve spolehlivé jízdě a náskok si s přehledem pohlídal. Stal se tak dalším jezdcem, jenž sice v Intercupu pravidelně nestartuje, ale dokáže se prosadit a zamotat konkurenci hlavu. Nejzamotanější ji měl asi Pavel Sibera, který byl v cíli zase na druhém místě. Poslední volný „flek“ na bedně patřil Araiovi, jenž až do konce bojoval se „Sibiří“ o stříbro. Čtvrtým jezdcem Jump Rally byl Tonda Hráček, na páté příčce dojel Bruno Thiry, kterého tentokrát potrápila technika. Za ním byl klasifikován „Žil“ Panizzi, jehož stáj Red Bull byla znovu hodnocena jako nejrychlejší. Po trochu nepovedené asfaltové části rally se na konečné sedmé místo propadl „Fransoá“ Duval, jeho spolubojovník z Kronosu „Toník“ Gardemeister obsadil poslední bodovanou příčku. Pozici lídra průběžné klasifikace v rámci Junior’s Trophy si po dalším prvenství upevnil Bernd Casier.

Pokračování napínavých bojů slibovala také nejmladší soutěž Slovácká Rally, jejíž centrum se nachází ve městě Hodonín. Ve zdejším parku bylo k dispozici 8 technických asfaltových vložek. A pořadatelé se při své premiéře v oficiálním kalendáři Intercupu snažili pořádně vytáhnout. V rámci možností se jim podařilo „vyšponovat“ jednotlivé úseky na maximální délku. Ve finále z toho vzniklo pěkné svezení a 2. ročník Slovácké Rally získal statut nejdelší asfaltové soutěže roku. Dokonce bylo „objednáno“ i příznivé počasí. Na startu se objevilo 31 závodních speciálů. Od prvních metrů diktoval tempo nezastavitelný Arai a usadil se v čele. Jeho pronásledovatelé však nebyli daleko a mladý jezdec ze země vycházejícího slunce musel být stále ve střehu. V popředí se drželi především „Paja“ Sibera, Belgičané Thiry a Duval a v neposlední řadě také „duchovní otec“ tohoto závodu Tonda Hráček. O body byl ale tradičně obrovský zájem a pořadí se po každé odjeté erzetě měnilo. Výjimkou byl Arai, jenž na vedoucí příčce vydržel od startu až do cíle. Připsal si třetí letošní prvenství a posílil tak své naděje na zisk mistrovského titulu. Na své „oblíbené“ druhé pozici projela cílem „Fábka“ Pavla Sibery. O třetí místo si to v závěru rozdali Bruno Thiry a Tonda Hráček, součet časů nakonec vyzněl lépe pro „Tonyho“. Za „Grifoňáckou“ Imprezou soutěž dokončil David Homolka, kterému se ve finále podařilo udolat Francoise Duvala. Sedmou příčku si z Hodonína odvezl Gil Panizzi. Dramatický byl souboj o poslední volný bod, ten si po výborném závěru připsal Američan Kosmides. V rámci Team’s Trophy znovu zvítězili „RedBulláci“, mezi mladíky do 15. let byl poprvé nejrychlejší italský dravec Marco Cavigioli.

Předposlední rozdělování bodů se uskutečnilo na další asfaltové soutěži zvané Criterium Fryšták. Letos vedla snaha pořadatelů o co největší prodloužení a zatraktivnění vesměs již známých úseků jednotlivých rychlostních zkoušek. A v rámci daných možností se to podařilo. Pro 36. boduchtivých soutěžících bylo připraveno 9 erzet skýtajících slušné svezení. Nejlépe začal Toshi Arai, ale agresivně jedoucí Sibera mu byl rovnocenným soupeřem. Průběžné výsledkové listině po většinu závodu vévodil mladý japonský bojovník, do vedení se ovšem taktéž několikrát prokousal pilot Škodovky v barvách Teamu Oreca. Byl to nádherný souboj o každou sekundu. Zpočátku se do tohoto dramatického zápolení vměšovali i další jezdci, hlavně pak Bruno Thiry, zdatně sekundovali též Tonda Hráček a trochu nečekaně i Tom Lysák. Posledně jmenovaný pilot červené Fabie udivoval svojí rychlostí, jelikož letos startoval po menší přestávce. Největší důvod radosti na cílové rampě měla posádka Arai-MacNeall, protože další vyhranou rally si s předstihem zajistila mistrovský titul. Při velkém nasazení v boji o fryštácké prvenství se ve finální zkoušce podařilo Pavlu Siberovi poškodit zavěšení svého speciálu a následná ztráta pak znamenala pád na třetí příčku. Stříbrným závodníkem byl nakonec Tonda Hráček ze Seki Motorsportu. Za třetím Siberou byl klasifikován Tomáš Lysák, pro kterého je toto umístění dosud nejlepším v kariéře. Horké chvilky díky technickým problémům si v závěru prožil Bruno Thiry z Belgie, jenž byl v cíli hodnocen na páté pozici. Úspěšný start zde absolvoval šestý Freddy Loix, který za sebou nechal Gillese Panizziho, na místě osmém dojel Gibo Fagaso, jemuž se letos konečně podařilo dosáhnout na vytoužený bod. Malou tradicí se již stalo vítězství týmu Red Bull, která si stejně jako její člen Arai předčasně zajistila zlatý pohár v Team’s Trophy 2009. Také mezi juniory už bylo pro letošek rozhodnuto. Ve Fryštáku vyhrál Marco Cavigioli, jeho kolega z Top Runu Bernd Casier sice dojel po technických potížích na třetí pozici, ale v celkovém účtování sezóny se stal jasným mistrem.

Závěr seriálu obstarala Total Rally, jejíž jubilejní 10. ročník přivítal na startu 35 soutěžících. Závodilo se ve známé lesní lokalitě v Malenovicích, kde pořadatelé připravili 9 dlouhých a pěkných rychlostních testů na „finsky“ laděných šotolinách. Novopečený šampión Arai jel tentokrát uvolněně a podle vlastních slov spíš pro diváky, přesto se zpočátku držel čelních příček. Své ambice na vítězství neskrýval Pavel Sibera, jehož tvrdá jízda na hraně sklízela úspěch v podobě vedoucí příčky průběžné výsledkové listiny téměř po celou soutěž. Na prvenství si však brousilo zuby více jezdců. Mezi nimi nechyběl Bruno Thiry, který se Siberou bojoval zejména o stříbro konečné klasifikace šampionátu. Sibera měl stále navrch, z řad soupeřů se však vynořil Jiří Veselka, jenž nejen ve svém domovském „mistráku“ v Brně už prokázal své letošní neopomenutelné kvality. Jirka v průběhu Totalu nezadržitelně zrychloval a výsledkem byl fantastický čas na poslední rychlostní zkoušce. Ten mu nakonec zajistil premiérové vítězství v závodě Intercupu. Z toho byl pochopitelně velmi zklamán Sibera, na kterého i přes velký výkon zbylo znovu „až“ druhé místo. Náplastí mu aspoň byla porážka Bruna Thiryho, jak v této rally, tak i v konečném účtování šampionátu. Belgický matador byl tedy v obou zmíněných případech bronzový. Na čtvrté příčce dokončil Total Rally Tonda Hráček, za ním pak v poklidu dojel do cíle usměvavý Arai. Šestý byl klasifikován další člen opět vítězného Red Bullu Gil „Peki“ Panizzi. Body za sedmou pozici si domů odvážel zkušený Španěl Fagaso, první bodík své krátké kariéry zaznamenal stále lepšící se Ladin se Škodovkou. Pozici krále juniorů zde potvrdil jasný vítěz této kategorie Bernd Casier pilotující tradiční Volkswagen.

Je tedy dobojováno. Všechny body, poháry i ceny již znají své majitele. Jednoletým vlastníkem toho nejcennějšího, tedy putovního poháru určeného výhradně pro mistra šampionátu, je Toshihiro Arai, jehož jméno bude nesmazatelně vyryto na štítek této trofeje. Na obhájce titulu z předešlého roku zbylo stříbro, Pavel Sibera ovšem dokázal, že ze svého vždy velkého nasazení neslevil, jen mu letos někdy scházelo trochu více štěstí. Bronzovým mužem Intercupu 2009 je nakonec Bruno Thiry, který se po několika letech vrátil mezi jezdce bojující o nejvyšší příčky. Letošní ročník ale prokázal, že je zde stále více kvalitních pilotů usilujících o co nejlepší výsledky. Vyrostlo mnoho nových a zajímavých talentů, a to nejen z řad juniorů. Někteří svými výkony velmi překvapili, jiní naopak zůstali malinko za očekáváním, ale přesně tak to v rally chodí.

Na závěr je potřeba poděkovat všem, kteří se snažili pomoct a přispět nějakým způsobem k chodu soutěží při organizaci, nebo při stavbě tratí. Mnohokrát se letos potvrdilo, že jsme všichni stále slušní lidé, kteří se snaží dělat si příjemnou zábavu a i v období takzvané „krize“ a nervózní doby se umíme pobavit a uvolnit, i když to vždy stojí nějaké to úsilí. Poděkování zaslouží všichni pořadatelé jednotlivých závodů, jejichž úroveň letos opět vzrostla. Speciální dík zaslouží dvorní fotograf Ondra Záruba a časoměřič Mira Hrdlička. A v neposlední řadě samozřejmě i sponzoři - ObalPrint, Ortex, Husky a Z-Studio, zejména díky posledně jmenovanému subjektu, bez kterého by byl velký problém zajistit chod šampionátu po finanční stránce. 


"TROCHA STATISTIKY aneb INTERCUP 2009 V ČÍSLECH"

18. ročník šampionátu Intercup měl v kalendáři 10 závodů. Z toho byly 4 soutěže čistě šotolinové, 4 ryze asfaltové a 2 podniky se jely na obou površích. Koeficient 1 mělo 5 soutěží, „dvojkové" rally byly 3, nejvyšším koeficientem 3 se pyšnily 2 podniky, které byly zároveň dvoudenní. Volná zimní Extrem Rally se do těchto statistik nezapočítává.

Letos opět padl historický rekord v počtu zúčastněných posádek. Tento rok se v Intercupu prezentovalo celkem 90 soutěžících! Nejpočetnější startovní pole bylo k vidění na Caterpillar Rally, kde se na trať vydalo 52 účastníků, což je dosavadní rekord. Nejmenší účast byla na Jump Rally, kde startovalo jen 25 jezdců. Kompletní mistrovství absolvovalo pouze 7 závodníků - Arai, Sibera, Thiry, Casier, Sordó, Robert a Grzyb.

Celkem bylo k dispozici 390 bodů, které si mezi sebou rozdělilo 25 posádek, bodovat na úplně všech soutěžích dokázal letos jen Bruno Thiry. Nejvíce odstoupených jezdců (8) bylo na BF Goodrich Rally.

Titulem ověnčený Toshihiro Arai je historicky nejmladším vítězem šampionátu. Toshi dokázal svých 10 startů proměnit ve 4 vítězství  (Caterpillar, Great Cross, Hodonín, Fryšták). Dvě prvenství vybojoval Bruno Thiry (Forest, BF Goodrich). Ostatní soutěže měly vždy jiného vítěze - A.Hráček (Lukov), D.Broučil (Tour de Cabin), D.Homolka (Jump), J.Veselka (Total). Zajímavostí je, že David Broučil se stal historicky prvním juniorem, který triumfoval v absolutním pořadí soutěže.

Celkem 11 jezdců dokázalo vybojovat stupně vítězů - Arai (7-krát), Sibera (7-krát), Thiry (4-krát), Hráček (3), Veselka (3), Broučil (1), Homolka (1), Duval (1), Loix (1), Hirvonen (1), Sarrazin (1). Perličkou je 6 druhých míst Sibery, což u něj kopíruje i konečný výsledek sezóny.

Nejdelší soutěž podle součtu časů vítěze byla BF Goodrich Rally - 38:05,0 min (Thiry), nejkratší pak Lukovský Rallysprint - 8:01,3 min (Hráček). Největší časový rozdíl mezi vítězem a druhým v cíli byl zaznamenán na Tour de Cabin Int.Rally, kde vyhrál Broučil o 29,6 sekund před Siberou, nejtěsnější rozdíl v cíli byl na Forest Rally, kde Thiry porazil Araie o 1,1 s. Součet všech časů vítězů soutěží za celý rok je 3:15:23,6 hod (přibližně o 50 minut víc, než vloni). Na asfaltovém povrchu se letos najelo 1:18:15,3 hod, na šotolině pak 1:57:08,3 hod. 

Letos se odjelo celkem 94 rychlostních zkoušek, z toho bylo 56 na šotolině a 38 na asfaltu. Největší počet RZ musely posádky zvládnout na dvoudenních závodech BF Goodrich a Tour de Cabin - 15 úseků, nejméně pak na Lukovském Rallysprintu - 6 úseků. Letos musely být zrušeny jen 2 z plánovaných rychlostních zkoušek, a to právě v Lukově. Nejdelší erzetou šampionátu byl "Merlot II" - 4:34,6 min, která byla součástí BF Goodrich Rally. Nejkratším měřeným úsekem byla zkouška "El Niňo" - 0:50,1 min na Tour de Cabin Int.Rally.
Nejrychlejší čas v erzetě zaznamenalo 18 jezdců. Největší počet vítězství na jednotlivých zkouškách má na kontě Arai, který byl nejrychlejší 19-krát. Další vítězové RZ: Sibera-18, Thiry-18, Hráček-8, Veselka-6, Homolka-5, Broučil-5, Sarrazin-4, Panizzi-2, Duval-2, Pavliš-1, Senna-1, Střihavka-1, Casier-1, Loix-1, Lysák-1, Hirvonen-1, Basso-1. Největší počet vyhraných erzet v jedné rally má na svědomí Bruno Thiry, který byl na BF Goodrich nejrychlejší 10-krát!

JUNIOR'S TROPHY - Letos se v této kategorii představilo 16 mladíků a 15 z nich ve svém hodnocení bodovalo. Na body do absolutní klasifikace pak dosáhli 4 junioři - Broučil, Střihavka, Casier, Cavigioli. Juniorským mistrem se stal Bernd Casier, jenž zvítězil na šesti soutěžích. Dvě rally dokázal vyhrát celkově stříbrný Marco Cavigioli. Bronzovým juniorem sezóny byl Dani Sordó, který si jedenkrát připsal první místo, prvenství v jednom závodě vybojoval ještě David Broučil.

TEAM’S TROPHY - Této prestižní kategorie se letos zúčastnilo 55 týmů, z nichž 19 dosáhlo na body. Vítězem se stala stáj Red Bull ve složení - Arai, Panizzi, Wilks - tento tým byl letos nejrychlejší na osmi soutěžích. Stříbro vybojoval Seki Motorsport (Sarrazin, Hráček, Kosmides), bronzovým týmem byl Kronos Racing (Duval, Fagaso, Gardemeister), který si připsal jedno vítězství v soutěži. Jedno prvenství v závodě má na kontě ještě stáj Top Run. 

MANUFACTURER'S TROPHY - Letos bylo k vidění 13 značek závodních speciálů různých typů a specifikací. Titul vybojovalo Subaru, které bylo ve všech závodech nejúspěšnějším vozem, na druhém místě konečné klasifikace skončila Škoda, celkový bronz patří značce Ford.

STÁTY - Tato nevypsaná kategorie měla letos na startu zástupce z 21.světových zemí. Do statistiky se počítá jen s národností jezdců, ne spolujezdců (i když jsou většinou ze stejného státu). Největší zastoupení měla Česká Republika, kterou reprezentovalo 43 jezdců. Dále: Francie-10, Finsko-8, Itálie-4, Belgie-4, Slovensko-3, Španělsko-2, Polsko-2, USA-2, Velká Británie-1, Švédsko-1, Norsko-1, Japonsko-1, Portugalsko-1, Estonsko-1, Rakousko-1, Švýcarsko-1, Bulharsko-1, Rusko-1, Brazílie-1, Jamajka-1.


-Loa-