PREVIEW 2009
Nová sezóna je již pomalu za dveřmi. Vloni prošel
šampionát důležitou proměnou,
a to zejména kvůli sytému měření časů, což
v podstatě ovlivnilo celý chod
mistrovství i jednotlivých závodů. Byla to po
této stránce jakási
„zkušební“
sezóna. Dá se říci, že přechod na styl
ježdění přibližující se skutečným rally
se podařil a nadcházející 18.ročník RC
Rally šampionátu Intercup bude tedy
pokračovat ve stejném duchu i nadále. Dojde sice
k několika změnám, ale nebudou
zase moc zásadní. Jedná se spíše o
úpravu některých pravidel v závislosti
na poznatcích z uplynulého roku. Další
změny se týkají taky kalendáře.
Oficiální kalendář obsahuje deset závodů, tedy o jeden víc, než v minulém
ročníku. Úvod již tradičně obstará 8.Caterpillar
Rally, jenž se bude konat koncem března v nadzemním parkovišti u 21.budovy
u Zlínského kraje. Rychlostní zkoušky na uklouzaném betonu by oproti loňskému
ročníku měly být delší. 9.Great Cross
Rally se pojede na konci dubna na známém místě a tudíž i povrchu, takže
v lese na Podhoří nás čeká první ryze šotolinová soutěž. Zde došlo ke
změně na postu hlavního pořadatele (R.Hobza), což zřejmě výrazně ovlivní stavbu
tratí, osvědčené a atraktivní pasáže by zde však měly být zachovány.
Následující 12.Forest Rally se
odehraje v polovině května a pořadatelská dvojice - „Pospec“ / „Peki“- se
bude jistě opět snažit připravit zajímavé a velmi náročné šotolinové tratě
v atraktivní lokalitě na Lesní čtvrti. Zásadní změnou v kalendáři je
přesun soutěže zvané Lukovský
Rallysprint, jejíž jubilejní 10.ročník se pojede v neobvyklém termínu
na konci května. Nemění se ale centrum rally a s tím spojené pestré
asfaltové rychlostní zkoušky v Lukově u „Kulturáku“. Červnová BF Goodrich Rally se bude konat již
popáté. Očividnou změnou je zejména název soutěže (dříve Michelin Rally) a také
růst závodu na nejvyšší koeficient 3. Bude se opět jednat o dvoudenní podnik
s vesměs dlouhými a těžkými úseky na nezpevněném povrchu ve Hvozdné, kde
se hlavní pořadatel Henri Řeháček vždy dokáže obklopit pracovitými členy sboru,
zajišťujícího vysoce kvalitní organizaci. Druhou polovinu šampionátu načne
další dvoudenní soutěž s trojkovým koeficientem Tour de Cabin International Rally,
což je již tradiční vrchol
sezóny. 17.ročník se opět pojede podle
známého formátu z minulých let,
takže první den asfalt, druhý pak obtížné
šotolinové erzety v horách. Tato
prestižní rally se koná v Bratřejově a její
letošní červencový termín musel být
přizpůsoben kalendáři velkých rally.
Následujícím podnikem bude 6.Jump Rally, jenž se uskuteční koncem
července v Nedachlebicích. Povrch by měla opět tvořit jak šotolina, tak i
asfalt. Dalším závodem bude novinka. Po loňské úspěšné kandidatuře je letos do
oficiálního kalendáře zahrnuta 2.Slovácká
Rally, jejíž centrum se nachází v Hodoníně, kde budou v polovině
srpna připraveny asfaltové rychlostní zkoušky v místním parku. Hlavním
pořadatelem nejmladší a zároveň nejvzdálenější soutěže je Tonda Hráček. Na
počátku září pak následuje další rally na zpevněném povrchu Criterium Fryšták,
kde se v zaběhlém
areálu firmy Obal Print podvanácté setkáme
s nelehkými a rychlými úseky a s
výbornou organizací. „Mistrák“ uzavře
oblíbená Total Rally,
jejíž jubilejní 10.ročník se uskuteční na
konci září
v Malenovicích. Tam bývají přichystány
vždy krásné šotolinové
„finské“
tratě.
Volným podnikem je zimní Extrem Rally, jejíž
uspořádání je vždy podmíněno
počasím. To letos nezklamalo a Extrem se uskutečnil 18.ledna na
zamrzlé
přehradě ve Fryštáku. Vítězem této
zajímavé rally se stal Toni Gardemeister s Imprezou stáje Kronos Racing. Klasikou na konci sezóny je
Memoriál Rally Show v nadzemních garážích u autobusového nádraží.
A jaké jsou ambice jednotlivých jezdců a teamů?
Mistrovský Red Bull pokračuje
v nezměněné sestavě. Tedy Gil Panizzi, Toshi Arai a Guy
Wilks. Všichni tři
již mají v Intercupu nemalé zkušenosti.
Zejména první dva jmenovaní se
v poslední době zabydleli na
nejvyšších příčkách a dá se
opět očekávat
jejich atak na mety nejvyšší. Technikou
celého týmu budou Imprezy WRC na
podvozcích X-Ray. Úřadující mistr Pavel
Sibera bude jistě usilovat o svůj další
titul a pro letošek se rozhodl založit nový Team Oreca.
K sobě angažoval mladší a nadějné jezdce.
Želízkem
v ohni by měl být loňský vítěz Junior’s
Trophy Xavi Pons, který je sice ještě
stále junior, ale už dokázal své jezdecké
kvality, a to hlavně na asfaltu. Na
šotolině má sice ještě rezervy, ale i tak je třeba
s ním velmi vážně
počítat. Teprve jednu sezónu má za sebou Anton
Alen, jenž však během toho
jednoho roku prokázal jezdecký růst a
očekává se od něj nějaký ten výsledek.
Celá
Oreca vyrazí do sezóny s novými vozy
Škoda Fabia WRC na podvozcích X-Ray. Loni
stříbrný tým Kronos Racing
zůstává u
svých osvědčených pilotů; tedy Gibo Fagaso, Toni
Gardemeister a Francois Duval.
Posledně jmenovaný Belgičan bude jistě znovu patřit mezi
favority na jezdecký
titul, ale ani zbytek tohoto ostříleného seskupení
není radno podceňovat, a to
i přesto, že disponují staršími Tamiyami.
Nářadím španělské a belgické
posádky by měly být
Punta S2000, „Garďák“ pojede s tradičním
Subaru. Vloni bronzová stáj Top Run
se po odchodu některých jezdců
soustředí spíš na podporu mladých talentů.
Stálicí týmu sice zůstává
zkušený
Freddy Loix, jenž pokračuje s Lancerem WRC, další
dvě posily jsou však již
z řad juniorů. Freddyho krajan Bernd Casier se neustále
zlepšuje a může být
tajnou zbraní Top Runu v bojích o týmovou
trofej, k čemuž by mu měl
dopomoct zbrusu nový Volkswagen Golf. Další
nadějí je zatím spíš asfaltově
laděný Ital Marco Cavigioli, který bude řídit Fiat
Grande Punto S2000, všichni
tři se představí s různými typy šasi Tamiya.
A že to týmový manažer myslí
s těmi mladými talenty vážně dokazuje
založení týmu Top Run Junior,
který bude reprezentovat Francouz Cédric Robert a
Polák Grzegorz Grzyb, oba se zároveň budou soustředit na
umístění
v kategorii Junior’s Trophy. Do ní už nespadá
další člen Tomáš Lysák,
který doplnil sestavu na poslední chvíli. Jistě se
však bude dále snažit čeřit
vodu na bodovaných příčkách absolutního
pořadí. S potencionálně silnou sestavou
se letos bude prezentovat Seki
Motorsport, jehož hlavní postava Stéphane Sarrazin přizval k sobě dva
jezdce, jenž loni hlavně na šotolinách dokázali, že Tamiya TA-02 nepatří do
starého železa. Pátý muž mistrovství Tonda Hráček se svým Escortem se určitě
pokusí ještě vylepšit své výsledky, podobně jako Američan Ralph Kosmides, jehož
náčiním patrně zůstane trochu exotická Toyota Supra. Samotný „Seki“ Sarrazin by
měl vyrazit rovněž s „Té-Á-nuladvojkou“ osazenou Imprezou WRC. S vozy tohoto japonského
výrobce pojede taky stáj Grifone.
V sestavě zůstává nestárnoucí Bruno Thiry, kterého stejně jako minulý rok
doplní Simon Jean-Joseph. Oba patří k těm nejzkušenějším, a i když se jim
loni nedařilo podle představ, jejich jezdecké kvality nelze podceňovat. „Žán-Pepa“
by měl nasadit X-Ray, legendární Belgičan bude zřejmě střídat typy podvozků dle
povrchu. Třetím mužem do party tohoto seskupení je nadějný Nicolas Vouilloz,
jenž zatím zůstává věrný osvědčené TA-02. Taková odnož tohoto týmu je Grifone Old Stars (zatím neoficiální název), kde je v sestavě známý fotograf Ondra Záruba se
svou Lancií, dále pak Juha Kankkunen, a multišampión Emil Triner; starty
posledních dvou jmenovaných jsou však velkou neznámou. Tradiční rychlá sestava opět
reprezentuje BF Goodrich Racing. Zatím
není jisté s jakými vozy se Luca Betti, Giandominico Basso a Martin Prokop
představí. Barvy Pegas Rally Teamu
bude znovu hájit Milan Kneifel s Fiatem Punto a Francouz Darniche se
Subaru, oba pak nasadí X-Raye. Prosadit se bude chtít také Gemini Rally Team v sestavě Rossetti, Landa a Jermakov, celý
tento trojlístek připravuje vozy Fiat Grande Punto S2000. Za Viking Speed Racing by opět mělo
startovat zkušené duo harcovníků, tedy Gustavo Trelles a Mike Pattison. Finský Battery+ (Pykälistö, Latvala) a známý ZedArt Racing (Ipatti, Solowow) se bude
asi soustředit jen na Lukov. Polski
Zwiazek Motorowy by se měl představit v sestavě Peták, Iliev a Kuchar,
uvidíme, kdo kromě Miry Březíka posílí Polski
Zwiazek Juniorowy. Zapomenout nelze ani na Sparrow Racing, za který pojede s novou Xsarou Estonec Aava, Gerd Rally Team s jezdcem Gerdem a jeho tradičním Audi Quattro, nebo Škoda Motorsport, jehož hlavním
představitelem je Didier Auriol. Zatím ještě není jisté jak často a
v jakých sestavách se objeví další týmy, jako například Alpine Racing s populárním
Camposem, Team Koňa Racing
s Bouffierem a především divokým Koňou, nebo Coyote Racing Team s Arazimem.
Otázkou je zatím taky angažmá
juniorských jezdců Daniho Sorda a Krise Meeka. Vloni nás
několikrát navštívili
různí jezdci z jiných
vzdálenějších šampionátů,
především pak z RC
Rally Brno, když zde vynikal zejména skvělý Jirka
Veselka. Dvakrát se v Intercupu
objevili taky soutěžící z Tábora, zapomenout
nelze ani na úspěšný start
vítěze tří různých republikových
šampionátů Radka Pavliše z RCT-Krumlov.
Uvidíme, kdo z „přespolních“ se objeví
v letošním roce, v kuloárech se už ale
proslýchá, že bychom minimálně jednou mohli na
startu spatřit originální Citroën C4 WRC z Euro Rally Teamu,
který se věnuje především prestižnímu
severočeskému šampionátu
Rallytrophy. Občasná účast
se dá očekávat hlavně od kluků z Brna, kde zcela
jistě opět zabrousí i
několik našich posádek. Je téměř jisté, že
se objeví i spousta nových tváří.
Určitě znovu nebude nouze o nějaké to výsledkové
překvapení, jako
v minulém ročníku. Před sezónou je
zatím stále všechno otevřené.
Doufejme, že v
novém ročníku
Intercupu bude vše fungovat jak má, a že
jednotlivé závody bude opět provázet skvělá
atmosféra a dočkáme se tradičních velmi
vyrovnaných soubojů a s tím
spojeného napětí a adrenalinu. Přejme si, ať nám
fandí taky počasí a ať si každý
soutěžící, či zanícený pozorovatel,
odnáší z každé soutěže jen ty
nejlepší
zážitky!
-Loa-