PREVIEW 2009


Nová sezóna je již pomalu za dveřmi. Vloni prošel šampionát důležitou proměnou, a to zejména kvůli sytému měření časů, což v podstatě ovlivnilo celý chod mistrovství i jednotlivých závodů. Byla to po této stránce jakási „zkušební“ sezóna. Dá se říci, že přechod na styl ježdění přibližující se skutečným rally se podařil a nadcházející 18.ročník RC Rally šampionátu Intercup bude tedy pokračovat ve stejném duchu i nadále. Dojde sice k několika změnám, ale nebudou zase moc zásadní. Jedná se spíše o úpravu některých pravidel v závislosti na poznatcích z uplynulého roku. Další změny se týkají taky kalendáře.

Oficiální kalendář obsahuje deset závodů, tedy o jeden víc, než v minulém ročníku. Úvod již tradičně obstará 8.Caterpillar Rally, jenž se bude konat koncem března v nadzemním parkovišti u 21.budovy u Zlínského kraje. Rychlostní zkoušky na uklouzaném betonu by oproti loňskému ročníku měly být delší. 9.Great Cross Rally se pojede na konci dubna na známém místě a tudíž i povrchu, takže v lese na Podhoří nás čeká první ryze šotolinová soutěž. Zde došlo ke změně na postu hlavního pořadatele (R.Hobza), což zřejmě výrazně ovlivní stavbu tratí, osvědčené a atraktivní pasáže by zde však měly být zachovány. Následující 12.Forest Rally se odehraje v polovině května a pořadatelská dvojice - „Pospec“ / „Peki“- se bude jistě opět snažit připravit zajímavé a velmi náročné šotolinové tratě v atraktivní lokalitě na Lesní čtvrti. Zásadní změnou v kalendáři je přesun soutěže zvané Lukovský Rallysprint, jejíž jubilejní 10.ročník se pojede v neobvyklém termínu na konci května. Nemění se ale centrum rally a s tím spojené pestré asfaltové rychlostní zkoušky v Lukově u „Kulturáku“. Červnová BF Goodrich Rally se bude konat již popáté. Očividnou změnou je zejména název soutěže (dříve Michelin Rally) a také růst závodu na nejvyšší koeficient 3. Bude se opět jednat o dvoudenní podnik s vesměs dlouhými a těžkými úseky na nezpevněném povrchu ve Hvozdné, kde se hlavní pořadatel Henri Řeháček vždy dokáže obklopit pracovitými členy sboru, zajišťujícího vysoce kvalitní organizaci. Druhou polovinu šampionátu načne další dvoudenní soutěž s trojkovým koeficientem Tour de Cabin International Rally, což je již tradiční vrchol sezóny. 17.ročník se opět pojede podle známého formátu z minulých let, takže první den asfalt, druhý pak obtížné šotolinové erzety v horách. Tato prestižní rally se koná v Bratřejově a její letošní červencový termín musel být přizpůsoben kalendáři velkých rally. Následujícím podnikem bude 6.Jump Rally, jenž se uskuteční koncem července v Nedachlebicích. Povrch by měla opět tvořit jak šotolina, tak i asfalt. Dalším závodem bude novinka. Po loňské úspěšné kandidatuře je letos do oficiálního kalendáře zahrnuta 2.Slovácká Rally, jejíž centrum se nachází v Hodoníně, kde budou v polovině srpna připraveny asfaltové rychlostní zkoušky v místním parku. Hlavním pořadatelem nejmladší a zároveň nejvzdálenější soutěže je Tonda Hráček. Na počátku září pak následuje další rally na zpevněném povrchu Criterium Fryšták, kde se v zaběhlém areálu firmy Obal Print podvanácté setkáme s nelehkými a rychlými úseky a s výbornou organizací. „Mistrák“ uzavře oblíbená Total Rally, jejíž jubilejní 10.ročník se uskuteční na konci září v Malenovicích. Tam bývají přichystány vždy krásné šotolinové „finské“ tratě.
Volným podnikem je zimní Extrem Rally, jejíž uspořádání je vždy podmíněno počasím. To letos nezklamalo a Extrem se uskutečnil 18.ledna na zamrzlé přehradě ve Fryštáku. Vítězem této zajímavé rally se stal Toni
Gardemeister s Imprezou stáje Kronos Racing. Klasikou na konci sezóny je Memoriál Rally Show v nadzemních garážích u autobusového nádraží.

A jaké jsou ambice jednotlivých jezdců a teamů?

Mistrovský Red Bull pokračuje v nezměněné sestavě. Tedy Gil Panizzi, Toshi Arai a Guy Wilks. Všichni tři již mají v Intercupu nemalé zkušenosti. Zejména první dva jmenovaní se v poslední době zabydleli na nejvyšších příčkách a dá se opět očekávat jejich atak na mety nejvyšší. Technikou celého týmu budou Imprezy WRC na podvozcích X-Ray. Úřadující mistr Pavel Sibera bude jistě usilovat o svůj další titul a pro letošek se rozhodl založit nový Team Oreca. K sobě angažoval mladší a nadějné jezdce. Želízkem v ohni by měl být loňský vítěz Junior’s Trophy Xavi Pons, který je sice ještě stále junior, ale už dokázal své jezdecké kvality, a to hlavně na asfaltu. Na šotolině má sice ještě rezervy, ale i tak je třeba s ním velmi vážně počítat. Teprve jednu sezónu má za sebou Anton Alen, jenž však během toho jednoho roku prokázal jezdecký růst a očekává se od něj nějaký ten výsledek. Celá Oreca vyrazí do sezóny s novými vozy Škoda Fabia WRC na podvozcích X-Ray. Loni stříbrný tým Kronos Racing zůstává u svých osvědčených pilotů; tedy Gibo Fagaso, Toni Gardemeister a Francois Duval. Posledně jmenovaný Belgičan bude jistě znovu patřit mezi favority na jezdecký titul, ale ani zbytek tohoto ostříleného seskupení není radno podceňovat, a to i přesto, že disponují staršími Tamiyami. Nářadím španělské a belgické posádky by měly být Punta S2000, „Garďák“ pojede s tradičním Subaru. Vloni bronzová stáj Top Run se po odchodu některých jezdců soustředí spíš na podporu mladých talentů. Stálicí týmu sice zůstává zkušený Freddy Loix, jenž pokračuje s Lancerem WRC, další dvě posily jsou však již z řad juniorů. Freddyho krajan Bernd Casier se neustále zlepšuje a může být tajnou zbraní Top Runu v bojích o týmovou trofej, k čemuž by mu měl dopomoct zbrusu nový Volkswagen Golf. Další nadějí je zatím spíš asfaltově laděný Ital Marco Cavigioli, který bude řídit Fiat Grande Punto S2000, všichni tři se představí s různými typy šasi Tamiya. A že to týmový manažer myslí s těmi mladými talenty vážně dokazuje založení týmu Top Run Junior, který bude reprezentovat Francouz Cédric Robert a Polák Grzegorz Grzyb, oba se zároveň budou soustředit na umístění v kategorii Junior’s Trophy. Do ní už nespadá další člen Tomáš Lysák, který doplnil sestavu na poslední chvíli. Jistě se však bude dále snažit čeřit vodu na bodovaných příčkách absolutního pořadí. S potencionálně silnou sestavou se letos bude prezentovat Seki Motorsport, jehož hlavní postava Stéphane Sarrazin přizval k sobě dva jezdce, jenž loni hlavně na šotolinách dokázali, že Tamiya TA-02 nepatří do starého železa. Pátý muž mistrovství Tonda Hráček se svým Escortem se určitě pokusí ještě vylepšit své výsledky, podobně jako Američan Ralph Kosmides, jehož náčiním patrně zůstane trochu exotická Toyota Supra. Samotný „Seki“ Sarrazin by měl vyrazit
rovněž s „Té-Á-nuladvojkou“ osazenou Imprezou WRC. S vozy tohoto japonského výrobce pojede taky stáj Grifone. V sestavě zůstává nestárnoucí Bruno Thiry, kterého stejně jako minulý rok doplní Simon Jean-Joseph. Oba patří k těm nejzkušenějším, a i když se jim loni nedařilo podle představ, jejich jezdecké kvality nelze podceňovat. „Žán-Pepa“ by měl nasadit X-Ray, legendární Belgičan bude zřejmě střídat typy podvozků dle povrchu. Třetím mužem do party tohoto seskupení je nadějný Nicolas Vouilloz, jenž zatím zůstává věrný osvědčené TA-02. Taková odnož tohoto týmu je Grifone Old Stars (zatím neoficiální název), kde je v sestavě známý fotograf Ondra Záruba se svou Lancií, dále pak Juha Kankkunen, a multišampión Emil Triner; starty posledních dvou jmenovaných jsou však velkou neznámou. Tradiční rychlá sestava opět reprezentuje BF Goodrich Racing. Zatím není jisté s jakými vozy se Luca Betti, Giandominico Basso a Martin Prokop představí. Barvy Pegas Rally Teamu bude znovu hájit Milan Kneifel s Fiatem Punto a Francouz Darniche se Subaru, oba pak nasadí X-Raye. Prosadit se bude chtít také Gemini Rally Team v sestavě Rossetti, Landa a Jermakov, celý tento trojlístek připravuje vozy Fiat Grande Punto S2000. Za Viking Speed Racing by opět mělo startovat zkušené duo harcovníků, tedy Gustavo Trelles a Mike Pattison. Finský Battery+ (Pykälistö, Latvala) a známý ZedArt Racing (Ipatti, Solowow) se bude asi soustředit jen na Lukov. Polski Zwiazek Motorowy by se měl představit v sestavě Peták, Iliev a Kuchar, uvidíme, kdo kromě Miry Březíka posílí Polski Zwiazek JuniorowyZapomenout nelze ani na Sparrow Racing, za který pojede s novou Xsarou Estonec Aava, Gerd Rally Team s jezdcem Gerdem a jeho tradičním Audi Quattro, nebo Škoda Motorsport, jehož hlavním představitelem je Didier Auriol. Zatím ještě není jisté jak často a v jakých sestavách se objeví další týmy, jako například Alpine Racing s populárním Camposem, Team Koňa Racing s Bouffierem a především divokým Koňou, nebo Coyote Racing Team s Arazimem. Otázkou je zatím taky angažmá juniorských jezdců Daniho Sorda a Krise Meeka. Vloni nás několikrát navštívili různí jezdci z jiných vzdálenějších šampionátů, především pak z RC Rally Brno, když zde vynikal zejména skvělý Jirka Veselka. Dvakrát se v Intercupu objevili taky soutěžící z Tábora, zapomenout nelze ani na úspěšný start vítěze tří různých republikových šampionátů Radka Pavliše z RCT-Krumlov. Uvidíme, kdo z „přespolních“ se objeví v letošním roce, v kuloárech se už ale proslýchá, že bychom minimálně jednou mohli na startu spatřit originální Citroën C4 WRC z Euro Rally Teamu, který se věnuje především prestižnímu severočeskému šampionátu Rallytrophy. Občasná účast se dá očekávat hlavně od kluků z Brna, kde zcela jistě opět zabrousí i několik našich posádek. Je téměř jisté, že se objeví i spousta nových tváří. Určitě znovu nebude nouze o nějaké to výsledkové překvapení, jako v minulém ročníku. Před sezónou je zatím stále všechno otevřené.

Doufejme, že v novém ročníku Intercupu bude vše fungovat jak má, a že jednotlivé závody bude opět provázet skvělá atmosféra a dočkáme se tradičních velmi vyrovnaných soubojů a s tím spojeného napětí a adrenalinu. Přejme si, ať nám fandí taky počasí a ať si každý soutěžící, či zanícený pozorovatel, odnáší z každé soutěže jen ty nejlepší zážitky!


-Loa-