XII. Criterium Fryšták 2009 | Fryšták, 5. září 2009 | ||||||
poř. | soutěžící | posádka | N | značka vozu | team | body | čas |
1 | M. Čuřík | Arai - McNeall | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 10 | 19:04,1 | |
2 | A. Hráček | Hráček - Hráček | Ford Escort RS Cosworth | SEKi Motorsport | 8 | +0:27,3 | |
3 | M. Pospíšil | Sibera - Jirátko | Škoda Fabia WRC | Team ORECA | 6 | +0:29,9 | |
4 | T. Lysák | Lysák - Kadleček | Škoda Fabia WRC | Top Run Junior | 5 | +0:32,9 | |
5 | M. Mudřík | Thiry - Prévot | Subaru Impreza WRC | Grifone | 4 | +0:34,1 | |
6 | P. Matulík | Loix - Smeets | Mitsubishi Lancer WRC05 | Top Run | 3 | +1:02,0 | |
7 | J. Pekař | Panizzi - Panizzi | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 2 | +1:10,2 | |
8 | R. Hobza | Fagaso - Moya | Fiat Grande Punto S2000 | Kronos Racing | 1 | +1:24,2 | |
9 | L. Jež | Ladin - Ladin | Škoda Fabia WRC | Ladin Motorsport | 0 | +1:36,6 | |
10 | D. Prokeš | Gardemeister - Honkanen | Subaru Impreza WRC | Kronos Racing | 0 | +1:54,5 | |
11 | F. Vítů | Cavigioli - Cantoni (J) | Fiat Grande Punto S2000 | Top Run | 0 | +2:02,4 | |
12 | J. Jandouš st. | Kosmides - Noyes | Subaru Impreza WRC 08 | SEKi Motorsport | 0 | +2:13,2 | |
13 | R. Zicha | Wilks - Pugh | Ford Focus WRC | Red Bull | 0 | +2:17,0 | |
14 | M. Dračka ml. | Sordó - Martí (J) | Subaru Impreza WRC | Alpine Racing | 0 | +2:17,8 | |
15 | K. Sedláček | Casier - Miclotte (J) | Volkswagen Golf V GTi | Top Run | 0 | +3:10,4 | |
16 | V. Karlík | Jean-Joseph - Boyere | Škoda Fabia WRC | Grifone | 0 | +3:40,0 | |
17 | O. Voborník | Alen - Alanne | Škoda Fabia WRC | Team ORECA | 0 | +4:00,9 | |
18 | J. Suchánek | Suchánek - Suchánek | Subaru Impreza WRC | Pegas Rally Team | 0 | +4:03,5 | |
19 | R. Seifert | Kneifel - Strnad | Citroën Saxo Kit Car | Pegas Rally Team | 0 | +4:20,6 | |
20 | F. Bezděk | Robert - Bedon (J) | Fiat Grande Punto S2000 | Top Run Junior | 0 | +5:01,0 | |
21 | I. Zmrzlík | Aava - Sikk | Subaru Impreza WRC 08 | Sparrow Racing | 0 | +5:02,7 | |
22 | V. Mahdal | Sandell - Axelsson (J) | Mitsubishi Lancer EVO VII | Detrix | 0 | +5:07,1 | |
23 | O. Záruba | Záruba - Řeháček | Škoda Fabia WRC | Grifone Stars | 0 | +5:15,9 | |
24 | L. Večeřa | Večeřa - Večeřa | Suzuki SX4 WRC | Gerd Rally Team | 0 | +5:20,0 | |
25 | J. Pospíšil | Darniche - Mahé | Ford Focus WRC | Pegas Rally Team | 0 | +6:37,8 | |
26 | D. Sedláček | Grzyb - Mazur (J) | Peugeot 206 WRC | Top Run Junior | 0 | +7:20,9 | |
27 | M. Krajíček | Landa - Barták | Fiat Grande Punto S2000 | Gemini Rally Team | 0 | +7:24,2 | |
28 | M. Odstrčil | Stohl - Müller | Subaru Impreza WRC 08 | Castrol Rally Team | 0 | +7:40,3 | |
29 | P. Šíma | H.Solberg - Menkerud | Subaru Impreza WRC 08 | Stobart Ford | 0 | +8:31,2 | |
30 | D. Houdek | Mikkola - Hertz | Lancia Delta HF Integrale | Delta Racing Team | 0 | +9:44,1 | |
31 | A. Komora | Komora - Komora (J) | Subaru Impreza WRC | Ticcom Racing | 0 | +10:47,0 | |
32 | J. Jandouš ml. | Novikov - Moscatt (J) | Toyota Supra | Rubby's Toyota | 0 | +14:16,2 |
RZ 1 Náměstí vítěz: Arai |
RZ 2 Magistrála vítěz: Lysák |
RZ 3 Příjezd vítěz: Loix |
RZ 4 Náměstí vítěz: Thiry |
RZ 5 Magistrála vítěz: Arai
|
RZ 6 Příjezd vítěz: Thiry |
RZ 7 Náměstí II vítěz: Sibera |
RZ 8 Obal Sprint vítěz: Arai |
RZ 9 Obal Sprint II vítěz: Arai |
Odstoupili | Nekvalifikovali se |
Sarrazin (P.Sekula) - zdrav.problémy | |
Kneisl (P.Kneisl) - vzdal | |
Kratina (P.Kratina) - tech.problémy | |
Gerd (T.Grebeníček) - diskvalifikace |
Značky | Teamy | ||
Subaru | 10 | Red Bull | 10 |
Škoda | 8 | SEKi Motorsport | 8 |
Ford | 6 | Top Run | 6 |
Fiat | 5 | Kronos Racing | 5 |
Mitsubishi | 4 | Team ORECA | 4 |
Volkswagen | 3 | Top Run Junior | 3 |
Citroën | 2 | Grifone | 2 |
Ladin Motorsport | 1 |
„ASFALTOVÝ MAZEC aneb ARAI MISTREM INTERCUPU“
Po odhlášce
„asfaltéra“ Duvala byli hlavní
favorité daní. Řadila se k nim
především trojice
posádek figurujících na prvních třech
místech průběžné tabulky šampionátu, tedy
Arai-MacNeall, Thiry-Prévot a Sibera-Jirátko,
zároveň pak mezi tímto
trojlístkem šlo o důležité body do klasifikace. A
svou roli potvrdili všichni
tři hned na úvodní vložce, kde obsadili kompletní
bednu v pořadí Arai,
Sibera, Thiry. Posledně jmenovaný Belgičan sice tvrdí, že
asfalt nepatří
k jeho silným stránkám, tady ovšem
předváděl, že ani na tomto povrchu ho
není radno podceňovat. Vynikající vstup do soutěže
měli dva nestoři Intercupu –
Gibo Fagaso a Freddy Loix, když zaznamenali čtvrtý, resp.
pátý čas. Hlavním
aktérem druhé rychlostky byl Tom Lysák, jenž se
svou červenou Fabií zajel
nejrychleji. V poslední době sice na závodech
Intercupu nestartoval, ale
zdejší tratě mu sedí, což ostatně dokazují
i jeho výkony na loňském Fryštáku.
Tomáš se tak posunul na třetí příčku za
Araie a Siberu a stal se tak velmi
sledovaným jezdcem, který promlouval do pořadí na
stupních vítězů. Třetí erzeta
měla taky jiného a vcelku nečekaného vítěze. Byl
jím Freddy Loix, který si tuto
zákeřnou zkoušku zvanou „Příjezd“
velmi pochvaloval, stejně jako mnoho jiných
posádek. „Fast Freddy“ i nadále
předváděl, že na jeho oblíbeném asfaltu je
s ním
potřeba počítat na bodované pozice. Na RZ číslo 4
byl nejrychlejší Bruno Thiry,
přesto se mu stále nevedlo posunout se v pořadí mezi
nejlepší trojku. Na
páté zkoušce dominoval Toshi Arai a dál
figuroval na prvním místě. Jeho náskok
však činil pouhou 1 sekundu na dotírající
„Škodárnu“ Pavla Sibery. Na třetí
„flek“ se vrátil se svou Imprezou Thiry, průběžnou
čtvrtou příčku okupoval
Tonda Hráček zkoušející na
rychlejší trati přednosti podvozku Xray.
Tomáš Lysák
klesl na pátou pozici, šestý byl v té
chvíli Freddy „Loa“, na bodech se
drželi ještě Gil Panizzi a Gibo Fagaso. Do konce soutěže
však bylo daleko a
rozdíly mezi jednotlivými jezdci nebyly nijak
závratné, takže se daly očekávat
další
tvrdé souboje a velké nasazení. To platilo
také mezi předními piloty kategorie
Junior’s Trophy. O prvenství zde bojovali Marco Cavigioli,
Bernd Casier a Dani
Sordó. Všichni byli v první patnáctce
absolutního pořadí a časové
rozestupy byly poměrně malé. Nejlépe z nich si
zatím vedl horkokrevný Ital
Cavigioli.
Šestá
rychlostní
zkouška se stala kořistí Bruna Thiryho, pořadí na
prvních třech místech se však
neměnilo. Po další erzetě ale bylo všechno jinak.
Vyhrál ji Sibera a dostal se
do čela průběžné výsledkové listiny o 1,7 sekundy
před Araie. Stále tedy bylo
všechno otevřené. Závěrečné dva
měřené testy vznikly spojením některých
dosavadních úseků a jednalo se tudíž o
delší svezení, které mělo při velké
vyrovnanosti rozhodnout o konečném pořadí. Na obě tyto
zkoušky nasadil pekelné
tempo lídr mistrovství Toshihiro Arai, což znamenalo
nejlepší časy a návrat na
nejvyšší příčku. Mladý Japonec si
tedy z Fryštáku odvezl vítězství, když
dokázal
počtvrté letos triumfovat na soutěži Intercupu. Zároveň
se mu při konečných
výsledcích jeho největších konkurentů
splnil jeden z životních snů, stal se
totiž již předčasně mistrem letošního
šampionátu. Nutno podotknout, že zcela
zaslouženě! Ve finiši ještě vycítil svou
šanci na vítězství ve Fryštáku Pavel
Sibera, ale nakonec v poslední erzetě trefil jednu ze
zákeřných „pastí“ a
„vyvalil“ závěs zadního kola.
Naštěstí pro něj zkoušku dokončil jen s
menší
ztrátou, která ovšem měla vliv na jeho
konečné umístění. Dravý
„Siberíňu“ klesl
po tomto excesu na místo třetí. Na stříbrné
pozici dojel nenápadný, ale rychlý
„Tony“ Hráček, jenž sice vytěžil
z problémů soupeřů, to ale nijak
nesnižuje jeho kvalitní výkon. Nejlepší
umístění dosavadní kariéry zde vybojoval
čtvrtý Tomáš Lysák, což je zcela jistě
velice příjemné „výsledkové
překvápko“. Po
menších technických potížích klesl
až v samotném závěru na pátou příčku
Bruno Thiry a tímto výsledkem se definitivně připravil o
vidinu letošního
jezdeckého titulu. Ve hře je však stále
prestižní celkové stříbro, o které se
tento legendární jezdec jistě pokusí
v posledním podniku šampionátu,
jasným soupeřem je mu v tomto ohledu Pavel Sibera.
Šestým místem na „Criteriu“
byl po zajímavém výkonu oceněn Freddy Loix, což se
dá v dané konkurenci s
jeho starou „hajtrou“ považovat za úspěch.
Sedmý skončil Francouz Gilles
Panizzi, jenž sice na konci ještě útočil na
lepší umístění, ale při velkém
nasazení se neubránil menším
jezdeckým chybám. Osmé místo patří
Gialbertu
Fagasovi, kterému se konečně podařilo letos dosáhnout na
vytouženou bodovanou
příčku. Tentokrát konečně „staří kapři dobře
mrskali“. Obrovské překvapení je
na devátém místě. Figuruje zde posádka
Ladin-Ladin. Přestože jede „Láďa Ladin“
prvním
rokem, předvedl již řadu zajímavých
zlepšení a tento výsledek jen dokazuje jeho
nemalý jezdecký potencionál. Navíc
sedlá těžký podvozek HBX a mít
v rukách
lepší techniku, pravděpodobně by to mohlo být
výsledkově ještě lepší. Ladin tady
dokázal dokonce zajet pár časů na úrovni
špičky a tento „ogara“ je určitě objev
letošní sezóny. Desítku
nejlepších uzavřel Toni Gardemeister
s tradičním červeným
„Subárkem“. Jedenáctý dojel
vítěz juniorů Marco Cavigioli, který své Punto
vodil po tratích velmi divoce, zánovní podvozek se
mu ale výsledkově začal
vyplácet a tento mladý
„Špagetář“ ještě zdaleka neřekl
poslední slovo.
Zkušeností má už přes svůj raný věk dost.
12.místo není vůbec špatnou vizitkou
amerického bojovníka Kosmidese, na třinácté
pozici byl klasifikován Guy Wilks,
jež je součástí stáje Red Bull, která si
zdejším vítězstvím v týmech již
zajistila titul. Poslední dvě příčky v elitní
patnáctce patří juniorům,
když 14.absolutně a stříbrný v
„mladých“ dojel Dani Sordó, o místo za
ním pak
byl Bernd Casier. Tomu se bohužel nevyhnuly technické
potíže, ale i přes 3.místo
mezi mladíky má již jistý titul pro
„střelce“ do 15.let. Stejně tak je na tom
ve značkách Subaru, které i tady opět zvítězilo.
Předposlední „dělba“
o body je tedy za námi. Určitě to byla soutěž po všech stránkách velmi hezká,
jak traťově, tak i organizačně zvládnutá, za což hovoří pozitivní ohlasy
posádek. Takže všechny kategorie již znají svého mistra, na závěrečné Total Rally
se můžeme těšit už jen na souboje o druhé místa, a to jak v absolutní klasifikaci,
tak v rámci Junior’s Trophy.
Ohlasy některých posádek a týmových manažerů:
Arai-MacNeall
(1.):
„Jedním slovem paráda.
Lepší to být už nemohlo. Nejenom,
že se nám podařilo uskutečnit náš plán
porazit naše největší soupeře Thiryho a
Siberu, ale nemalým úspěchem je také
další vítězství v závodě.
Třešničkou na
dortu už bylo jenom pojištění titulu, z čehož máme
obrovskou radost a na Total
Rally si můžeme dojet v klidu zajezdit. Po pořadatelské
stránce není co
dodat, závody byly perfektně zvládnuté, vše
probíhalo rychle, zázemí jako
každým rokem kvalitní, takže Fryšták opět
nezklamal.“
„Criterium byla jako vždy super soutěž a o to víc, když
je člověk na bedně. Díky všem!“
„Fryšták se nám letos moc nevyvedl. Traťově byl letošní
ročník nejlepší, pěkně jsme se projeli. Ale s naším výkonem zase tak spokojení
nejsme. Měli jsme, letos již tradičně, našlápnuto na druhé místo, ale chtěli
jsme to na Araie přece jen zkusit. 6,3s není na dlouhé RZ nereálné stáhnout.
Bohužel Pavel už jel za hranou a asi po minutě jízdy následovala hrubá jezdecká
chyba, trefili jsme zeď a poškodili zavěšení zadního kola. S poškozeným vozem
jsme jeli zbytek RZ, což bylo nějaké 2 minuty a ztratili jsme asi 25 sekund. V
součtu časů nás o chloupek přeskočil Tonda Hráček. O titulu je již rozhodnuto a
team zvažuje, zda bude posádka Sibera-Jirátko startovat ještě na Total Rally.“
„Loni jsem tu odjel jen dvě rychlostky a pak kvůli poruše
odstoupil. Předtím jsem tu startoval naposledy v roce 2000, takže to byl
vlastně krok do neznáma. Soutěž byla dle mého názoru nejlepší z asfaltových.
Tratě byly vyznačeny přehledně, nebyl žádný problém. Moc pěkná byla zkouška
,,Příjezd", tam je to hodně o rukách, je hodně těžká, a to nám vyhovuje.
Ostatní jsou celkem lehké a hodně záleží na vyježděnosti. Na asfaltu jsem se
snažil, i když to moc neumím. Budu muset na tomto povrchu najet ještě nějaký
ten kilometr. Jel jsem na hranici svých možností. Závod se vyvíjel velmi
nadějně až do poslední zkoušky, bohužel technické problémy mne odsunuly na páté
místo, což je sice OK, ale mohlo to být mnohem lepší.“
„Naprostá
fantazie! Takový výsledek jsme určitě nečekali. Těsně
před startem jsme řešili
problémy s motorem, nakonec díky obětavé
pomoci Luboše Večeři a hlavně Pepy
Sedláčka jsme mohli odstartovat. Zvykali jsme si chvilku na
nový motor, ale
přesto jsme hned od začátku jeli slušné časy. Na
třetí vložce zvané „Příjezd“
jsme se dostali do tempa, tuto krásnou erzetu jsme dokonce
vyhráli a to nás
„nakoplo“. Jeli jsme od té chvíle opravdu
nadoraz! Víme, že techniku nemáme
nejlepší a na špičku to nemůže stačit, přesto jsme
stabilně jezdili kvalitní
časy, které nás chvílemi i trochu překvapily.
Snažili jsme se nechybovat a jeli
jsme v rámci možností maximum. Strašně moc
jsme si to po této stránce
užili, jízda naplno a souboj o nervy
nás baví. Výsledek je super,
tato rally nám prostě sedla. Našeho šestého
místa si v této konkurenci
určitě vážíme, a to i přesto, nebo právě proto, že
už tady na této soutěži máme
mnoho prožité. Letos byl Fryšták velmi
náročný, ale zároveň velmi hezký. Tratě
zde jsou vždycky nevyzpytatelné a myslíme, že se tady
projevuje i zkušenost
s tímto specifickým asfaltem. Byl to po všech
stránkách skvěle prožitý den.
Nádherná asfaltová rally!“
„Pořadatelé
připravili jako vždy ve Fryštáku krásnou soutěž. Tratě OK, organizace OK,
počasí OK. Jen ten náš výsledek nic moc, ale dobré 2 body. Tak nás
aspoň těší vítězství v teamech.“
„Parádní rychlostky, především RZ „Příjezd“ byla opravdu
super. Vyválčili jsme v těžké konkurenci bod, což je v našem nynějším hluchém
období úspěch. Velká gratulace „Japončíkovi“ k titulu, má ho jednoznačně
zasloužený.“
„Po
skončení krásného závodu Criterium
Fryšták jsme odjeli do svého
domácího servisu s pokorně splněným snem -
být letos na Intercupu v první
desítce. Až tady jsem si pořádně uvědomil, jak
málo času uběhlo od dob, kdy
jsem poprvé sedal v tomto šampionátu do ne
zcela dobře konstruované a všemi
možná trochu opovrhované Škodovky s podvozkem
„HBX“. Čas věnovaný
testování, technice, a tentokrát
především štěstí v cizím
neštěstí, ukázal,
že i za tak krátkou dobu jde zlepšovat své
výsledky a plnit si své sny. Jde to
také mimo jiné díky vzácným
radám z týmů Seki Motorsport, Grifone
a jiných, kteří si své zkušenosti
nenechávají jen pro sebe, a také díky
každému, kdo se podílí na samotné
přípravě a realizaci každého závodu, jako byl
například tento, kde se dá
technika a jezdecké zkušenosti otestovat ze všeho
nejlépe. Vám všem díky…“
„Třetí závod s novým
autem a druhé vítězství v juniorech
v řadě. S výsledkem jsme tedy maximálně spokojeni. V
prvních rychlostních
zkouškách jsme se nemohli dostat do rytmu, a také
jsme v nich udělali obrovské
množství chyb. Tratě byly výborné, ale
příliš dlouhé, což nám dělalo
problémy.
I přesto zůstává Criterium Fryšták
naším oblíbeným závodem.“
Ralph Kosmides: „Krásné tratě, krásné RZ, děkujeme
pořadatelům za pěkné svezení. Dosáhli jsme výsledek, který jsme předpokládali.
Na Criterium Fryšták jsme jeli poprvé s touhou získat zde zkušenosti z
uskákaných a někdy až příliš utáhlých asfaltových RZ. Postupně jsme se
rozjížděli a zjišťovali problémy s nastavením auta. Vysoké nastavení podvozku
zapříčinilo několik desítek "budek", a tak od druhé půlky závodu jsme
do zatáček vjížděli bez plynu a brzdy a pod plynem auto tahali ven. Také
oblouky byly z tohoto důvodu širší, proto jsme vlastně v každé zatáčce ztráceli
čas.“
Joe Noyes: Nemůžeme si stěžovat na techniky týmu, kteří
se v
"bratrské" pomoci věnovali soupeři z Ruska, nováčkovi
Novikovovi,
tudíž na nastavení "svého" auta ani
nešáhli. A pokud připočteme
zranění kolene řidiče v předposlední RZ, je
dvanácté místo naší posádky
vlastně
úspěchem celého týmu. Za posádku
Novikov-Moscatt bych chtěl říci, že jejich
vůbec první oficiální start a dojezd až do
cíle na závodech Intercupu znamenal
postupné zrychlování ve všech RZ. Řidič se
lepšil erzetu od erzety a ke konci
zaznamenal časy srovnatelné s jeho třídou, což
nás, s ohledem na jeho raný věk,
potěšilo. Už se všichni těšíme na
závěr sezóny na šotolinu, kde přeci jen Ralph
Kosmides má větší naději na body a Evgenij Novikov
má více natrénováno.“
„První rychlostní zkouška se nám moc nevyvedla, ale
postupně jsme začali zrychlovat a posouvat se dopředu. Na konci pěkné 20. místo
a 4. místo v juniorech. Z celkového pohledu byla soutěž vynikající.“
„Na Criterium Fryšták jsme
se velmi těšili. Je to krásná,
avšak náročná asfaltová soutěž s mnoha
změnami povrchů. Už tradičně jako loni
byl závod precizně uspořádán. Do první RZ
nastoupila naše posádka s velkými ambicemi.
Hned po dojetí jsme ale zjistili, že to nebude tak
jednoduché, jak jsme si
mysleli. Nastavení našeho auta neodpovídalo
hladkému a čistému asfaltu, kterého
byla většina. Po konzultaci s inženýry jsme dospěli k
názoru, že bude lepší nazout
klouzavější pneumatiky, než přenastavovat celý
set-up. Vsadili jsme na ojeté „Ripmaxy“.
Jízda s nimi vypadala efektně, ale nebyla efektivní. Po
dojetí druhé zkoušky
jsme už vše nechali jak je a jízdou jsme se dost dobře
bavili. I když časy
vypadali hrozně. Celkové 21.místo je ponaučením
pro příště.“
„Urmo chyboval už před závodem.
Zvolil úplně špatné
nastavení vozu a už se s tím nedalo nic dělat.
Přezutí na šotolinové pneu bylo
jen spásou před totálním zničením
karoserie. Takže na Criterium zase nic. Dále
nás čeká poslední letošní
závod v Malenovicích a naše
předsezónní cíle se
začínají rozplývat. Teď se soustředíme na
vývoj druhého teamového vozu, který
by měl pravidelně startovat celou příští
sezónu spolu s Aavou. Je velmi
pravděpodobné, že se bude jednat o ženskou posádku.
Vše ale ukáže až zimní
testování. Tak se nechme překvapit.“
„Z našeho pohledu
to dopadlo fantasticky. Sedmým vítězstvím v sezóně jsme potvrdili, že
titul v teamech je ve správných rukou, ale hlavní gratulace patří posádce
Arai-MacNeall k zisku poháru za celkové vítězství v Intercupu
2009!!!“
„Tak po dvou ne
moc vydařených soutěžích si z Fryštáku
odvážíme třetí místo v týmech,
což je v dané konkurenci velmi dobré. Kluci se
všichni snažili, takže
zaslouží pochvalu celý tým! Chtěli jsme na konci
sezóny udržet pátou příčku
v týmové klasifikaci a tímto výsledkem
jsme si velmi pomohli, takže nyní
panuje v týmu spokojenost.“
„Velká škoda, že jsme opět nestartovali kompletní. Naše
jednička Duval moc chyběl, škoda, je to skvělý asfaltér. Gibo s Tonim zabojovali
a odvedli maximum. V boji o bednu V Team’s Trophy s Grifone jsme na tom
lépe. Na Totalu musíme nastoupit v plné sestavě a věřím, že bronz udržíme.“
„Nechápu, proč Martin (pořadatel soutěže) ten prostor mezi
budovama vlastně asfaltoval. Jedině snad proto, aby poškodil celý tým Grifone.
Tak snad příští rok tam bude šotolina. Osobně mu přijdu pomoct ten hnusný
povrch vykopat.“