XII. Criterium Fryšták 2009 Fryšták, 5. září 2009
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 M. Čuřík Arai - McNeall Subaru Impreza WRC Red Bull 10 19:04,1
2 A. Hráček Hráček - Hráček Ford Escort RS Cosworth SEKi Motorsport 8 +0:27,3
3 M. Pospíšil Sibera - Jirátko Škoda Fabia WRC Team ORECA 6 +0:29,9
4 T. Lysák Lysák - Kadleček Škoda Fabia WRC Top Run Junior 5 +0:32,9
5 M. Mudřík Thiry - Prévot Subaru Impreza WRC Grifone 4 +0:34,1
6 P. Matulík Loix - Smeets Mitsubishi Lancer WRC05 Top Run 3 +1:02,0
7 J. Pekař Panizzi - Panizzi Subaru Impreza WRC Red Bull 2 +1:10,2
8 R. Hobza Fagaso - Moya Fiat Grande Punto S2000 Kronos Racing 1 +1:24,2
9 L. Jež Ladin - Ladin Škoda Fabia WRC Ladin Motorsport 0 +1:36,6
10 D. Prokeš Gardemeister - Honkanen Subaru Impreza WRC Kronos Racing 0 +1:54,5
11 F. Vítů Cavigioli - Cantoni (J) Fiat Grande Punto S2000 Top Run 0 +2:02,4
12 J. Jandouš st. Kosmides - Noyes Subaru Impreza WRC 08 SEKi Motorsport 0 +2:13,2
13 R. Zicha Wilks - Pugh Ford Focus WRC Red Bull 0 +2:17,0
14 M. Dračka ml. Sordó - Martí (J) Subaru Impreza WRC Alpine Racing 0 +2:17,8
15 K. Sedláček Casier - Miclotte (J) Volkswagen Golf V GTi Top Run 0 +3:10,4
16 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Grifone 0 +3:40,0
17 O. Voborník Alen - Alanne Škoda Fabia WRC Team ORECA 0 +4:00,9
18 J. Suchánek Suchánek - Suchánek Subaru Impreza WRC Pegas Rally Team 0 +4:03,5
19 R. Seifert Kneifel - Strnad Citroën Saxo Kit Car Pegas Rally Team 0 +4:20,6
20 F. Bezděk Robert - Bedon (J) Fiat Grande Punto S2000 Top Run Junior 0 +5:01,0
21 I. Zmrzlík Aava - Sikk Subaru Impreza WRC 08 Sparrow Racing 0 +5:02,7
22 V. Mahdal Sandell - Axelsson (J) Mitsubishi Lancer EVO VII Detrix 0 +5:07,1
23 O. Záruba Záruba - Řeháček Škoda Fabia WRC Grifone Stars 0 +5:15,9
24 L. Večeřa Večeřa - Večeřa Suzuki SX4 WRC Gerd Rally Team 0 +5:20,0
25 J. Pospíšil Darniche - Mahé Ford Focus WRC Pegas Rally Team 0 +6:37,8
26 D. Sedláček Grzyb - Mazur (J) Peugeot 206 WRC Top Run Junior 0 +7:20,9
27 M. Krajíček Landa - Barták Fiat Grande Punto S2000 Gemini Rally Team 0 +7:24,2
28 M. Odstrčil Stohl - Müller Subaru Impreza WRC 08 Castrol Rally Team 0 +7:40,3
29 P. Šíma H.Solberg - Menkerud Subaru Impreza WRC 08 Stobart Ford 0 +8:31,2
30 D. Houdek Mikkola - Hertz Lancia Delta HF Integrale Delta Racing Team 0 +9:44,1
31 A. Komora Komora - Komora (J) Subaru Impreza WRC Ticcom Racing 0 +10:47,0
32 J. Jandouš ml. Novikov - Moscatt (J)
Toyota Supra Rubby's Toyota 0 +14:16,2

RZ 1
Náměstí
vítěz: Arai
RZ 2
Magistrála
vítěz: Lysák
RZ 3
Příjezd
vítěz: Loix
RZ 4
Náměstí
vítěz: Thiry
RZ 5
Magistrála
vítěz: Arai
RZ 6
Příjezd
vítěz: Thiry
RZ 7
Náměstí II
vítěz: Sibera
RZ 8
Obal Sprint
vítěz: Arai
RZ 9
Obal Sprint II
vítěz: Arai
 

Odstoupili Nekvalifikovali se
Sarrazin (P.Sekula) - zdrav.problémy  
Kneisl (P.Kneisl) - vzdal  
Kratina (P.Kratina) - tech.problémy  
Gerd (T.Grebeníček) - diskvalifikace  

Značky Teamy
Subaru 10 Red Bull 10
Škoda 8 SEKi Motorsport 8
Ford 6 Top Run 6
Fiat 5 Kronos Racing 5
Mitsubishi 4 Team ORECA 4
Volkswagen 3 Top Run Junior 3
Citroën 2 Grifone 2
    Ladin Motorsport 1


„ASFALTOVÝ MAZEC aneb ARAI MISTREM INTERCUPU“

Předposlední soutěží letošního desetidílného seriálu byla Criterium Fryšták. V této obci blízko Zlína se jel již 12. ročník této neopakovatelné rally. Zdejší asfaltové tratě jsou totiž velmi jedinečné. Ostatně jako většina závodů šampionátu. Každá soutěž na asfaltu by měla být vždy co
 nejprecizněji připravena, a právě o to se organizátoři snažili již den před samotným startem. Bohužel jejich snahu zhatil déšť a ani předpovědi na den samotného závodu nebyly nejrůžovější. Vypadalo to, že znovu bude mít hlavní slovo počasí. Ve Fryštáku to ovšem po této stránce vyšlo. Ani kapka! A samotná trať byla velmi pestrá, místy hodně rychlá, ale taky rytmická, podstatné bylo, že ve všech případech dobře značená. Na startu se sešlo 36 soutěžících, na které čekala porce 9. rychlostních zkoušek.

Po odhlášce „asfaltéra“ Duvala byli hlavní favorité daní. Řadila se k nim především trojice posádek figurujících na prvních třech místech průběžné tabulky šampionátu, tedy Arai-MacNeall, Thiry-Prévot a Sibera-Jirátko, zároveň pak mezi tímto trojlístkem šlo o důležité body do klasifikace. A svou roli potvrdili všichni tři hned na úvodní vložce, kde obsadili kompletní bednu v pořadí Arai, Sibera, Thiry. Posledně jmenovaný Belgičan sice tvrdí, že asfalt nepatří k jeho silným stránkám, tady ovšem předváděl, že ani na tomto povrchu ho není radno podceňovat. Vynikající vstup do soutěže měli dva nestoři Intercupu – Gibo Fagaso a Freddy Loix, když zaznamenali čtvrtý, resp. pátý čas. Hlavním aktérem druhé rychlostky byl Tom Lysák, jenž se svou červenou Fabií zajel nejrychleji. V poslední době sice na závodech Intercupu nestartoval, ale zdejší tratě mu sedí, což ostatně dokazují i jeho výkony na loňském Fryštáku. Tomáš se tak posunul na třetí příčku za Araie a Siberu a stal se tak velmi sledovaným jezdcem, který promlouval do pořadí na stupních vítězů. Třetí erzeta měla taky jiného a vcelku nečekaného vítěze. Byl jím Freddy Loix, který si tuto zákeřnou zkoušku zvanou „Příjezd“ velmi pochvaloval, stejně jako mnoho jiných posádek. „Fast Freddy“ i nadále předváděl, že na jeho oblíbeném asfaltu je s ním potřeba počítat na bodované pozice. Na RZ číslo 4 byl nejrychlejší Bruno Thiry, přesto se mu stále nevedlo posunout se v pořadí mezi nejlepší trojku. Na páté zkoušce dominoval Toshi Arai a dál figuroval na prvním místě. Jeho náskok však činil pouhou 1 sekundu na dotírající „Škodárnu“ Pavla Sibery. Na třetí „flek“ se vrátil se svou Imprezou Thiry, průběžnou čtvrtou příčku okupoval Tonda Hráček zkoušející na rychlejší trati přednosti podvozku Xray. Tomáš Lysák klesl na pátou pozici, šestý byl v té chvíli Freddy „Loa“, na bodech se drželi ještě Gil Panizzi a Gibo Fagaso. Do konce soutěže však bylo daleko a rozdíly mezi jednotlivými jezdci nebyly nijak závratné, takže se daly očekávat další tvrdé souboje a velké nasazení. To platilo také mezi předními piloty kategorie Junior’s Trophy. O prvenství zde bojovali Marco Cavigioli, Bernd Casier a Dani Sordó. Všichni byli v první patnáctce absolutního pořadí a časové rozestupy byly poměrně malé. Nejlépe z nich si zatím vedl horkokrevný Ital Cavigioli.

Šestá rychlostní zkouška se stala kořistí Bruna Thiryho, pořadí na prvních třech místech se však neměnilo. Po další erzetě ale bylo všechno jinak. Vyhrál ji Sibera a dostal se do čela průběžné výsledkové listiny o 1,7 sekundy před Araie. Stále tedy bylo všechno otevřené. Závěrečné dva měřené testy vznikly spojením některých dosavadních úseků a jednalo se tudíž o delší svezení, které mělo při velké vyrovnanosti rozhodnout o konečném pořadí. Na obě tyto zkoušky nasadil pekelné tempo lídr mistrovství Toshihiro Arai, což znamenalo nejlepší časy a návrat na nejvyšší příčku. Mladý Japonec si tedy z Fryštáku odvezl vítězství, když dokázal počtvrté letos triumfovat na soutěži Intercupu. Zároveň se mu při konečných výsledcích jeho největších konkurentů splnil jeden z životních snů, stal se totiž již předčasně mistrem letošního šampionátu. Nutno podotknout, že zcela zaslouženě! Ve finiši ještě vycítil svou šanci na vítězství ve Fryštáku Pavel Sibera, ale nakonec v poslední erzetě trefil jednu ze zákeřných „pastí“ a „vyvalil“ závěs zadního kola. Naštěstí pro něj zkoušku dokončil jen s menší ztrátou, která ovšem měla vliv na jeho konečné umístění. Dravý „Siberíňu“ klesl po tomto excesu na místo třetí. Na stříbrné pozici dojel nenápadný, ale rychlý „Tony“ Hráček, jenž sice vytěžil z problémů soupeřů, to ale nijak nesnižuje jeho kvalitní výkon. Nejlepší umístění dosavadní kariéry zde vybojoval čtvrtý Tomáš Lysák, což je zcela jistě velice příjemné „výsledkové překvápko“. Po menších technických potížích klesl až v samotném závěru na pátou příčku Bruno Thiry a tímto výsledkem se definitivně připravil o vidinu letošního jezdeckého titulu. Ve hře je však stále prestižní celkové stříbro, o které se tento legendární jezdec jistě pokusí v posledním podniku šampionátu, jasným soupeřem je mu v tomto ohledu Pavel Sibera. Šestým místem na „Criteriu“ byl po zajímavém výkonu oceněn Freddy Loix, což se dá v dané konkurenci s jeho starou „hajtrou“ považovat za úspěch. Sedmý skončil Francouz Gilles Panizzi, jenž sice na konci ještě útočil na lepší umístění, ale při velkém nasazení se neubránil menším jezdeckým chybám. Osmé místo patří Gialbertu Fagasovi, kterému se konečně podařilo letos dosáhnout na vytouženou bodovanou příčku. Tentokrát konečně „staří kapři dobře mrskali“. Obrovské překvapení je na devátém místě. Figuruje zde posádka Ladin-Ladin. Přestože jede „Láďa Ladin“ prvním rokem, předvedl již řadu zajímavých zlepšení a tento výsledek jen dokazuje jeho nemalý jezdecký potencionál. Navíc sedlá těžký podvozek HBX a mít v rukách lepší techniku, pravděpodobně by to mohlo být výsledkově ještě lepší. Ladin tady dokázal dokonce zajet pár časů na úrovni špičky a tento „ogara“ je určitě objev letošní sezóny. Desítku nejlepších uzavřel Toni Gardemeister s tradičním červeným „Subárkem“. Jedenáctý dojel vítěz juniorů Marco Cavigioli, který své Punto vodil po tratích velmi divoce, zánovní podvozek se mu ale výsledkově začal vyplácet a tento mladý „Špagetář“ ještě zdaleka neřekl poslední slovo. Zkušeností má už přes svůj raný věk dost. 12.místo není vůbec špatnou vizitkou amerického bojovníka Kosmidese, na třinácté pozici byl klasifikován Guy Wilks, jež je součástí stáje Red Bull, která si zdejším vítězstvím v týmech již zajistila titul. Poslední dvě příčky v elitní patnáctce patří juniorům, když 14.absolutně a stříbrný v „mladých“ dojel Dani Sordó, o místo za ním pak byl Bernd Casier. Tomu se bohužel nevyhnuly technické potíže, ale i přes 3.místo mezi mladíky má již jistý titul pro „střelce“ do 15.let. Stejně tak je na tom ve značkách Subaru, které i tady opět zvítězilo.

Předposlední „dělba“ o body je tedy za námi. Určitě to byla soutěž po všech stránkách velmi hezká, jak traťově, tak i organizačně zvládnutá, za což hovoří pozitivní ohlasy posádek. Takže všechny kategorie již znají svého mistra, na závěrečné Total Rally se můžeme těšit už jen na souboje o druhé místa, a to jak v absolutní klasifikaci, tak v rámci Junior’s Trophy.



Ohlasy některých posádek a týmových manažerů:

Arai-MacNeall (1.):
„Jedním slovem paráda. Lepší to být už nemohlo. Nejenom, že se nám podařilo uskutečnit náš plán porazit naše největší soupeře Thiryho a Siberu, ale nemalým úspěchem je také další vítězství v závodě. Třešničkou na dortu už bylo jenom pojištění titulu, z čehož máme obrovskou radost a na Total Rally si můžeme dojet v klidu zajezdit. Po pořadatelské stránce není co dodat, závody byly perfektně zvládnuté, vše probíhalo rychle, zázemí jako každým rokem kvalitní, takže Fryšták opět nezklamal.“

Hráček-Hráček (2.):
„Criterium byla jako vždy super soutěž a o to víc, když je člověk na bedně. Díky všem!“

Sibera-Jirátko (3.):
„Fryšták se nám letos moc nevyvedl. Traťově byl letošní ročník nejlepší, pěkně jsme se projeli. Ale s naším výkonem zase tak spokojení nejsme. Měli jsme, letos již tradičně, našlápnuto na druhé místo, ale chtěli jsme to na Araie přece jen zkusit. 6,3s není na dlouhé RZ nereálné stáhnout. Bohužel Pavel už jel za hranou a asi po minutě jízdy následovala hrubá jezdecká chyba, trefili jsme zeď a poškodili zavěšení zadního kola. S poškozeným vozem jsme jeli zbytek RZ, což bylo nějaké 2 minuty a ztratili jsme asi 25 sekund. V součtu časů nás o chloupek přeskočil Tonda Hráček. O titulu je již rozhodnuto a team zvažuje, zda bude posádka Sibera-Jirátko startovat ještě na Total Rally.“

Bruno Thiry za posádku Thiry-Prévot (5.):
„Loni jsem tu odjel jen dvě rychlostky a pak kvůli poruše odstoupil. Předtím jsem tu startoval naposledy v roce 2000, takže to byl vlastně krok do neznáma. Soutěž byla dle mého názoru nejlepší z asfaltových. Tratě byly vyznačeny přehledně, nebyl žádný problém. Moc pěkná byla zkouška ,,Příjezd", tam je to hodně o rukách, je hodně těžká, a to nám vyhovuje. Ostatní jsou celkem lehké a hodně záleží na vyježděnosti. Na asfaltu jsem se snažil, i když to moc neumím. Budu muset na tomto povrchu najet ještě nějaký ten kilometr. Jel jsem na hranici svých možností. Závod se vyvíjel velmi nadějně až do poslední zkoušky, bohužel technické problémy mne odsunuly na páté místo, což je sice OK, ale mohlo to být mnohem lepší.“

Loix-Smeets (6.):
„Naprostá fantazie! Takový výsledek jsme určitě nečekali. Těsně před startem jsme řešili problémy s motorem, nakonec díky obětavé pomoci Luboše Večeři a hlavně Pepy Sedláčka jsme mohli odstartovat. Zvykali jsme si chvilku na nový motor, ale přesto jsme hned od začátku jeli slušné časy. Na třetí vložce zvané „Příjezd“ jsme se dostali do tempa, tuto krásnou erzetu jsme dokonce vyhráli a to nás „nakoplo“. Jeli jsme od té chvíle opravdu nadoraz! Víme, že techniku nemáme nejlepší a na špičku to nemůže stačit, přesto jsme stabilně jezdili kvalitní časy, které nás chvílemi i trochu překvapily. Snažili jsme se nechybovat a jeli jsme v rámci možností maximum. Strašně moc jsme si to po této stránce užili, jízda naplno a souboj o nervy nás baví. Výsledek je super, tato rally nám prostě sedla. Našeho šestého místa si v této konkurenci určitě vážíme, a to i přesto, nebo právě proto, že už tady na této soutěži máme mnoho prožité. Letos byl Fryšták velmi náročný, ale zároveň velmi hezký. Tratě zde jsou vždycky nevyzpytatelné a myslíme, že se tady projevuje i zkušenost s tímto specifickým asfaltem. Byl to po všech stránkách skvěle prožitý den. Nádherná asfaltová rally!“

Panizzi-Panizzi (7.):
„Pořadatelé připravili jako vždy ve Fryštáku krásnou soutěž. Tratě OK, organizace OK, počasí OK. Jen ten náš výsledek nic moc, ale dobré 2 body. Tak nás aspoň těší vítězství v teamech.“

Fagaso-Moya (8.):
„Parádní rychlostky, především RZ „Příjezd“ byla opravdu super. Vyválčili jsme v těžké konkurenci bod, což je v našem nynějším hluchém období úspěch. Velká gratulace „Japončíkovi“ k titulu, má ho jednoznačně zasloužený.“

Ladin za posádku Ladin-Ladin (9.):
„Po skončení krásného závodu Criterium Fryšták jsme odjeli do svého domácího servisu s pokorně splněným snem - být letos na Intercupu v první desítce. Až tady jsem si pořádně uvědomil, jak málo času uběhlo od dob, kdy jsem poprvé sedal v tomto šampionátu do ne zcela dobře konstruované a všemi možná trochu opovrhované Škodovky s podvozkem „HBX“. Čas věnovaný testování, technice, a tentokrát především štěstí v cizím neštěstí, ukázal, že i za tak krátkou dobu jde zlepšovat své výsledky a plnit si své sny. Jde to také mimo jiné díky vzácným radám z týmů Seki Motorsport, Grifone a jiných, kteří si své zkušenosti nenechávají jen pro sebe, a také díky každému, kdo se podílí na samotné přípravě a realizaci každého závodu, jako byl například tento, kde se dá technika a jezdecké zkušenosti otestovat ze všeho nejlépe. Vám všem díky…“

Cavigioli-Cantoni (11.):
„Třetí závod s novým autem a druhé vítězství v juniorech v řadě. S výsledkem jsme tedy maximálně spokojeni. V prvních rychlostních zkouškách jsme se nemohli dostat do rytmu, a také jsme v nich udělali obrovské množství chyb. Tratě byly výborné, ale příliš dlouhé, což nám dělalo problémy. I přesto zůstává Criterium Fryšták naším oblíbeným závodem.“

Kosmides-Noyes (12.):
Ralph Kosmides: „Krásné tratě, krásné RZ, děkujeme pořadatelům za pěkné svezení. Dosáhli jsme výsledek, který jsme předpokládali. Na Criterium Fryšták jsme jeli poprvé s touhou získat zde zkušenosti z uskákaných a někdy až příliš utáhlých asfaltových RZ. Postupně jsme se rozjížděli a zjišťovali problémy s nastavením auta. Vysoké nastavení podvozku zapříčinilo několik desítek "budek", a tak od druhé půlky závodu jsme do zatáček vjížděli bez plynu a brzdy a pod plynem auto tahali ven. Také oblouky byly z tohoto důvodu širší, proto jsme vlastně v každé zatáčce ztráceli čas.“
Joe Noyes: Nemůžeme si stěžovat na techniky týmu, kteří se v "bratrské" pomoci věnovali soupeři z Ruska, nováčkovi Novikovovi, tudíž na nastavení "svého" auta ani nešáhli. A pokud připočteme zranění kolene řidiče v předposlední RZ, je dvanácté místo naší posádky vlastně úspěchem celého týmu. Za posádku Novikov-Moscatt bych chtěl říci, že jejich vůbec první oficiální start a dojezd až do cíle na závodech Intercupu znamenal postupné zrychlování ve všech RZ. Řidič se lepšil erzetu od erzety a ke konci zaznamenal časy srovnatelné s jeho třídou, což nás, s ohledem na jeho raný věk, potěšilo. Už se všichni těšíme na závěr sezóny na šotolinu, kde přeci jen Ralph Kosmides má větší naději na body a Evgenij Novikov má více natrénováno.“

Robert-Bedon (20.):
„První rychlostní zkouška se nám moc nevyvedla, ale postupně jsme začali zrychlovat a posouvat se dopředu. Na konci pěkné 20. místo a 4. místo v juniorech. Z celkového pohledu byla soutěž vynikající.“ 

Aava-Sikk (21.):
„Na Criterium Fryšták jsme se velmi těšili. Je to krásná, avšak náročná asfaltová soutěž s mnoha změnami povrchů. Už tradičně jako loni byl závod precizně uspořádán. Do první RZ nastoupila naše posádka s velkými ambicemi. Hned po dojetí jsme ale zjistili, že to nebude tak jednoduché, jak jsme si mysleli. Nastavení našeho auta neodpovídalo hladkému a čistému asfaltu, kterého byla většina. Po konzultaci s inženýry jsme dospěli k názoru, že bude lepší nazout klouzavější pneumatiky, než přenastavovat celý set-up. Vsadili jsme na ojeté „Ripmaxy“. Jízda s nimi vypadala efektně, ale nebyla efektivní. Po dojetí druhé zkoušky jsme už vše nechali jak je a jízdou jsme se dost dobře bavili. I když časy vypadali hrozně. Celkové 21.místo je ponaučením pro příště.“

Team manager za Sparrow Racing "IceCube":
„Urmo chyboval už před závodem. Zvolil úplně špatné nastavení vozu a už se s tím nedalo nic dělat. Přezutí na šotolinové pneu bylo jen spásou před totálním zničením karoserie. Takže na Criterium zase nic. Dále nás čeká poslední letošní závod v Malenovicích a naše předsezónní cíle se začínají rozplývat. Teď se soustředíme na vývoj druhého teamového vozu, který by měl pravidelně startovat celou příští sezónu spolu s Aavou. Je velmi pravděpodobné, že se bude jednat o ženskou posádku. Vše ale ukáže až zimní testování. Tak se nechme překvapit.“

Team manager za Red Bull "Peki":
„Z našeho pohledu to dopadlo fantasticky. Sedmým vítězstvím v sezóně jsme potvrdili, že titul v teamech je ve správných rukou, ale hlavní gratulace patří posádce Arai-MacNeall k zisku poháru za celkové vítězství v Intercupu 2009!!!“

Team manager za Top Run "Isidoor Smets":
„Tak po dvou ne moc vydařených soutěžích si z Fryštáku odvážíme třetí místo v týmech, což je v dané konkurenci velmi dobré. Kluci se všichni snažili, takže zaslouží pochvalu celý tým! Chtěli jsme na konci sezóny udržet pátou příčku v týmové klasifikaci a tímto výsledkem jsme si velmi pomohli, takže nyní panuje v týmu spokojenost.“

Team manager za Kronos Racing "Franco Paiero":
„Velká škoda, že jsme opět nestartovali kompletní. Naše jednička Duval moc chyběl, škoda, je to skvělý asfaltér. Gibo s Tonim zabojovali a odvedli maximum. V boji o bednu V Team’s Trophy s Grifone jsme na tom lépe. Na Totalu musíme nastoupit v plné sestavě a věřím, že bronz udržíme.“

Team manager za Grifone "Fabrizio Tabaton":
„Nechápu, proč Martin (pořadatel soutěže) ten prostor mezi budovama vlastně asfaltoval. Jedině snad proto, aby poškodil celý tým Grifone. Tak snad příští rok tam bude šotolina. Osobně mu přijdu pomoct ten hnusný povrch vykopat.“



/ Loa /