VI. Extrem Rally 2009 Fryšták, 18.ledna 2009
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 D. Prokeš Gardemeister - Honkanen Subaru Impreza WRC Kronos Racing 5 18:49
2 J. Pekař Panizzi - Panizzi Subaru Impreza WRC Red Bull 3 +0:20
3 M. Mudřík Thiry - Prevot Peugeot 106 Maxi Grifone 1 +0:26
4 R. Seifert Kneifel - Strnad Peugeot 206 WRC Pegas Rally Team 0 +0:34
5 P. Stehlík Stehlík - Stehlíková Ford Focus WRC Fridrich und Fridrich 0 +1:06
6 R. Zicha Wilks - Pugh Ford Focus WRC Red Bull 0 +1:16
7 L. Zámečník Basso - Dotta Fiat Grande Punto S2000 BF Goodrich Racing 0 +1:32
8 O. Záruba Záruba - Řeháček Lancia Delta HF Integrale Grifone 0 +2:52
9 O. Voborník Alen - Alanne Škoda Fabia WRC Team ORECA 0 +2:59
10 R. Plucis Kobes - Xena Subaru Impreza WRC Fridrich und Fridrich 0 +3:10
11 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Škoda Fabia WRC Grifone 0 +3:54
12 T. Grebeníček Gerd - Gerd Audi Quattro Gerd Rally Team 0 +4:20
13 I. Zmrzlík Aava - Sikk Citroën Xsara WRC Sparrow Racing 0 +5:23
14 M. Viceník Březík - Latif (J) Subaru Impreza WRC Polski Zwiazek Junior. 0 +13:22

Vítězové RZ: Gardemeister - 4,  Thiry - 3,  Panizzi - 2,  Kneifel - 1

Odstoupili
Casier (K.Sedláček) - elektronika
Grzyb (D.Sedláček) - elektronika
Auriol (H.Řeháček) - vzdal
Kuchar (J.Viceník) - elektronika
Pantálek (M.Odstrčil) - elektronika
Kosmides (J.Jandouš) - motor

Značky Teamy
Subaru 3 Grifone 3
Peugeot 2 Red Bull 2
Ford  1  Fridrich und Fridrich 1
Škoda 0 Kronos Racing 0
Fiat 0 Pegas Rally Team 0
Lancia 0 BF Goodrich Racing 0
Audi 0 Team ORECA 0
Citroën 0 Gerd Rally Team 0
    Sparrow Racing 0
    Polski Zwiazek Juniorowy 0




"ZIMNÍ RADOVÁNKY"


Zimní intercupová přestávka byla po roční pauze opět vyplněna Extrem Rally, jenž ovšem není oficiálně započítávána do šampionátu. Tato soutěž bývá vždy závislá na počasí, stalo se již jakousi tradicí, že se jezdívá na zamrzlé přehradě ve Fryštáku, jenže kvalitní pravé zimní podmínky zde byly naposled v roce 2006. Soutěžící vyznávající adrenalinovou jízdu po hladkém ledě, sněhu a různých zmrazcích se znovu dočkali až letos. V rámci 6.ročníku Extrému se jelo celkem 9 rychlostních zkoušek, které byly podle slov všech zúčastněných velmi pěkně a kvalitně připravené a docela dlouhé, takže o dobré svezení měli posádky předem postaráno. Těch se na startu sešlo rovných 20. Konkurence nebyla taková, na jakou jsme zvyklí při ostrých závodech Intercupu, ale to samozřejmě neznamená, že by ve startovní listině figurovali nějací „břídilové“. Vždyť jména jako Panizzi, Wilks, Gardemeister nebo Thiry hovoří za své, a to se ještě na poslední chvíli musel omluvit již úřadující vicemistr Duval. V den konání tohoto podniku panovala teplota kolem 0°C, takže si účastníci neprožili takový extrémní mráz, jako před třemi lety. Přesto bylo jasné, že zima a vlhko nejsou příliš přívětivé faktory pro některé komponenty závodních speciálů, zejména pak pro elektroniku. Seznam odstoupivších jezdců se proto docela rychle plnil, nakonec se zastavil na čísle 6.

Nejlepší vstup do soutěže měl Gil Panizzi, jenž vyhrál úvodní test; první příčku pak udržel i po druhé erzetě, kde byl pro změnu nejrychlejší Bruno Thiry. Na oba zmíněné jezdce tlačil Toni Gardemeister a časové rozestupy mezi touto trojicí ostřílených pilotů byly velmi malé. Francouz Panizzi se od svých nejbližších pronásledovatelů trochu odpoutal na velmi dlouhé třetí rychlostce. Legendární Bruno Thiry však neponechal své bohaté zkušenosti s kluzkým podkladem náhodě, na dalších dvou měřených úsecích zajel nejrychlejší čas a dotáhl se na do té doby vedoucího „Žila“. Ten si navíc připsal pětisekundovou penalizaci za nechtěný kontakt nohy soutěžícího a jeho Imprezy. Po RZ č.5 se tak dělili o průběžné vedení Panizzi a Thiry se shodným součtem časů! 7 sekund za nimi pak byl rychlý „Garďák“, dalších 10 vteřin zpět následoval Milan Kneifel, což bylo trochu nečekané, jezdec Pegas Rally Teamu ovšem předváděl velmi vyzrálý výkon. S již většími ztrátami spolu pak dále soupeřili dobře známý Guy Wilks, překvapivě i okruhářsky laděný jezdec Stehlík, nadějný Anton Alen a Ital Basso. V dalším průběhu rally začal úřadovat Toni „Garde“ pilotující tradiční Subaru od Kronosu. Severský jezdec se na ledě cítil jako ryba ve vodě a vyhrával jednu zkoušku za druhou, po sedmi měřených úsecích se dostal do čela a byl v té chvíli k nezastavení. Velmi zdatně mu sekundoval Panizzi, ale ať dělal, co dělal, na Finovu bezchybnou jízdu nenacházel recept. „Peki“ si navíc připsal ještě jednu penalizaci za nohu. Skvěle jedoucí Gardemeister už nedal nikomu šanci a v cíli se tak radoval ze svého prvního vítězství kariéry. Přesto, že byla Extrem Rally jen volným podnikem, jela se tradičně pod záštitou Intercupu, a tudíž se Toniho prvenství do historické tabulky počítá. Druhý dojel o 20 sekund pomalejší Gilles Panizzi, jenž byl nakonec rád, že za sebou o 6 vteřin udržel Belgičana Thiryho s Peugeotem. Až nečekaně kvalitní výkon tentokrát předvedl čtvrtý Milan Kneifel, který útočil i na bednu, o té ho však nakonec dělilo 8 sekund. Za českou posádkou „dvěstěšestky“ byl už větší časový odstup. Jako pátý byl klasifikován Pavel Stehlík, což bylo pro mnohé překvapením, uklouzaný povrch mu prostě sedl. Jezdec známý spíše z okruhových závodů porazil i ostříleného člena Red Bull týmu Guye Wilkse, jenž byl tedy na místě šestém. Jako sedmý soutěž dokončil Giandomenico Basso se svým Puntem stáje BF Goodrich Racing, za ním pak dojel „dvorní fotograf Intercupu“ Ondra Záruba, na jehož jízdě byl znát cit pro kluzký podklad. Devátá příčka patří Antonu Alenovi, finského dravce hodně zpomalily technické problémy Fabie WRC. Mezi deset nejlepších se dostal další okruhový jezdec Kobes, za kterým zaostal ostřílený Simon Jean-Joseph trápící se opět s podvozkem své Škodovky. „Žán-Pepa“ byl ale nakonec velmi platný pro tým Grifone, jenž se radoval z triumfu v hodnocení Team’s Trophy. Na 12.místě skončil Gerd s krásným Audi Quattro, za ním pak Estonec Urmo Aava, zvykající si na nový Citroën, 14.příčku a zároveň vítězství v kategorii juniorů vybojoval poprvé startující a velmi mladý Martin Březík. Hodnocení značek ovládlo Subaru.

Letošní Extrem Rally byla zcela jistě skvělou akcí, jak pro jezdce, tak i pro poměrně početné diváky, kteří si kromě zajímavých soubojů mezi závodníky, mohli do sytosti užít také nespočet krásných průjezdů a oku lahodících powerslidů. Soutěž provázela pohodová atmosféra, kterou kromě jiného vytvářel také hlavním pořadatelem zajištěný bezchybný catering, v podobě opečených klobásek, teplého svařáku a nekonečného přísunu známého valašského ovocného produktu. Je třeba poděkovat hlavnímu pořadateli Pepovi Pekařovi, jenž vložil do přípravy svého podniku opravdu hodně úsilí a na tuto soutěž bude jistě každý rád vzpomínat. Byl to velmi příjemný den. Ale také organizátor chválil: „Jako pořadatel chci poděkovat časoměřičům Mirovi Hrdličkovi, Michalu Pospíšilovi, Petru Matulíkovi a „pánu ohně“ Jurovi Pospíšilovi, že přispěli k hladkému průběhu Extrem Rally.“

Takže doufejme, že globální oteplování nebude v blízké budoucnosti moc akční a počasí nám dovolí zopakovat si tuto zajímavou soutěž i příští zimu. 


Ohlasy některých posádek:

Gardemeister-Honkanen (1.):
„Jsme velice šťastní, vlastně naše první vítězství. Opravdu vydařená neděle. Tratě byly perfektně připravené. Nám se nejvíc líbila první erzeta, no prostě sníh a led a táhlé smyky, to finové milují. V první půli soutěže jsme se přetahovali o vteřinky s Panizzim a Thirym, ale pak začali soupeři chybovat a my jsme klidnou a bezchybnou jízdou zvyšovali náskok. Naše Subaru také jelo bez sebemenšího problému, takže paráda!“  

Panizzi-Panizzi (2.):
„S druhým místem jsme spokojeni. Na začátku to vypadalo na boj o 1.flek, těsně jsme vedli, ale dvě penalizace a pád nás odsunuli na 2.místo. V poslední erzetě jsme ještě chtěli zabojovat o vítězství, ale díky baterce jsme se štěstím tak tak uhájili 2.místo.“  

Thiry-Prévot (3.):
„Extrém na ledě to je opravdová lahůdka. U toho jsme nemohli chybět. Trať prohrnutou ve sněhu zvládáme hravě, nedá se totiž zabloudit. Konkurence byla kapánek slabší, ne každý má srdce potrápit auto ve sněhu, ale ti co přišli, určitě nelitovali. Pepa nezklamal, připravil hezké závody a zajistil občerstvení a gořalku. Všechno klapalo na jedničku! Taky počasí vyšlo ideálně. „Garďák“ nedal na trati nikomu šanci a vyhrál suverénně, ale spokojení byli myslím všichni.“  

Kneifel-Strnad (4.):
„Velká spokojenost, životní úspěch, a to navíc na ledě, kde nám to nikdy moc nešlo. Naposled 18.místo, a teď „brambora“, jen škoda poslední RZ, kde jsme udělali hodně školáckých chyb. Vyhranou bramboru jsme upekli a „zobli“. Jinak děkujeme Pavlu Siberovi, u něhož jsme si nechali naladit vůz a zajeli super výsledek. Snad to půjde taky na Caterpillaru.“  

Wilks-Pugh (6.):
„Tak letošní Extrém se nám moc líbil, počasí nám krásně vyšlo! Tratě byly nádherné a pořadatelsky bylo vše skvěle zvládnuté. Prostě super sklouznutí!!!“  

Joseph-Boyere (11.):
"Na Extrém jsme si přijeli zazávodit, vyblbnout se a odreagovat. Bohužel,
technika byla proti, elektronika stávkovala kvůli špatné pohonné baterii, ale když auto jelo, tak to bylo hezké svezení. Snad se nám podaří auto na sezónu nachystat tak aby nestávkovalo jako doposud. Díky pořadateli za moc pěkný a náročný závod."

Aava -Sikk (13.):
„Extrem Rally byla letos pro naši posádku premiérová a taky tak dopadla. Neznalost nového speciálu a hlavně ledového povrchu všech rychlostní zkoušek se projevila v dosažených časech hned od začátku. Jednoho úspěchu jsme přesto dosáhli a tím byla výdrž techniky. Ke konci rally sice malinko pozlobila elektronika, ale to jsou muchy. Cíl jsme spatřili, a to je dobrá zpráva pro nadcházející sezonu. Jinak moc děkujem pořadateli a všem pomocníkům. Tratě byly precizní a rally měla spád.“

Team manager za Sparrow Racing "IceCube":
„Extrem Rally výsledkově moc hodnotit nebudu. Jak pro posádku, tak pro novou Xsaru WRC to byla první zkušenost s tímto ledovým povrchem a bylo to znát. Auto fungovalo skvěle, což je pro nás důležité. Věřím, že po loňském celoročním testování se Urmo rozjede a dovede Sparrow Racing na premiérové body v Team´s Trophy.“

/ Loa /