IX. The Great Cross Rally 2009 | Zlín - Podhoří, 25. dubna 2009 | ||||||
poř. | soutěžící | posádka | N | značka vozu | team | body | čas |
1 | M. Čuřík | Arai - McNeall | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 10 | 12:20,2 | |
2 | M. Mudřík | Thiry - Prévot | Subaru Impreza WRC | Grifone | 8 | +0:15,2 | |
3 | J.F.D. Veselka | Veselka - Veselková | Volkswagen Golf V GTi | Brikul Racing | 6 | +0:22,9 | |
4 | A. Hráček | Hráček - Hráček | Ford Escort RS Cosworth | SEKi Motorsport | 5 | +0:27,1 | |
5 | R. Zicha | Wilks - Pugh | Ford Focus WRC | Red Bull | 4 | +0:36,5 | |
6 | J. Pekař | Panizzi - Panizzi | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 3 | +0:49,8 | |
7 | K. Sedláček | Casier - Miclotte (J) | Volkswagen Golf V GTi | Top Run | 2 | +0:50,3 | |
8 | T. Pikner | Duval - Pivato | Fiat Grande Punto S2000 | Kronos Racing | 1 | +0:52,3 | |
9 | P. Matulík | Loix - Smeets | Mitsubishi Lancer WRC05 | Top Run | 0 | +1:01,7 | |
10 | M. Pospíšil | Sibera - Jirátko | Škoda Fabia WRC | Team ORECA | 0 | +1:04,2 | |
11 | R. Hobza | Fagaso - Moya | Fiat Grande Punto S2000 | Kronos Racing | 0 | +1:07,6 | |
12 | F. Vítů | Cavigioli - Cantoni (J) | Subaru Impreza WRC | Top Run | 0 | +1:09,6 | |
13 | P. Sekula | Sarrazin - Renucci | Subaru Impreza WRC | SEKi Motorsport | 0 | +1:09,8 | |
14 | L. Zámečník | Basso - Dotta | Fiat Grande Punto S2000 | BF Goodrich Racing | 0 | +1:14,4 | |
15 | T. Lysák | Lysák - Kadleček | Škoda Fabia WRC | Top Run Junior | 0 | +1:16,6 | |
16 | D. Prokeš | Gardemeister - Honkanen | Subaru Impreza WRC | Kronos Racing | 0 | +1:18,4 | |
17 | M. Baďura ml. | Hirvonen - Lehtinen | Subaru Impreza WRC | RadoCar Motorsport | 0 | +1:22,3 | |
18 | R. Seifert | Kneifel - Strnad | Fiat Grande Punto S2000 | Pegas Rally Team | 0 | +1:28,0 | |
19 | M. Dračka ml. | Sordó - Martí (J) | Subaru Impreza WRC | Alpine Racing | 0 | +1:32,8 | |
20 | Č. Brychta | Čenda - Dáda | Volkswagen Golf V GTi | Brikul Racing | 0 | +1:44,7 | |
21 | P. Zvejška | Zvejška - Zvejška | Volkswagen Golf V GTi | Brikul Racing | 0 | +1:45,0 | |
22 | T. Mikl | Vouilloz - Klinger | Subaru Impreza WRC | Grifone | 0 | +1:47,7 | |
23 | J. Slováček | Prokop - Tománek | Škoda Fabia WRC | BF Goodrich Racing | 0 | +1:58,1 | |
24 | O. Záruba | Záruba - Řeháček | Lancia Delta HF Integrale | Grifone Stars | 0 | +2:16,6 | |
25 | J. Jandouš | Kosmides - Noyes | Toyota Supra | SEKi Motorsport | 0 | +2:18,2 | |
26 | O. Voborník | Alen - Alanne | Škoda Fabia WRC | Team ORECA | 0 | +2:29,1 | |
27 | P. Stehlík | Stehlík - Stehlíková | Ford Focus RS WRC | Fridrich und Fridrich | 0 | +2:42,1 | |
28 | V. Křemeček | Travaglia - Zicha | Subaru Impreza WRC | Team America | 0 | +2:50,9 | |
29 | L. Jež | Ladin - Ladin | Škoda Fabia WRC | Ladin Motorsport | 0 | +3:29,4 | |
30 | V. Karlík | Jean-Joseph - Boyere | Škoda Fabia WRC | Grifone | 0 | +3:41,2 | |
31 | V. Mahdal | Sandell - Axelsson (J) | Mitsubishi Lancer EVO VII | Detrix | 0 | +3:48,3 | |
32 | M. Baďura st. | Grönholm - Rautiainen | Ford Focus RS WRC | RadoCar Motorsport | 0 | +3:57,2 | |
33 | D. Sedláček | Grzyb - Mazur (J) | Peugeot 206 WRC | Top Run Junior | 0 | +4:09,4 | |
34 | F. Bezděk | Robert - Bedon (J) | Subaru Impreza WRC | Top Run Junior | 0 | +4:10,4 | |
35 | T. Grebeníček | Gerd - Gerd | Audi Quattro | Gerd Rally Team | 0 | +4:17,5 | |
36 | I. Zmrzlík | Aava - Sikk | Citroën Xsara WRC | Sparrow Racing | 0 | +4:24,2 | |
37 | P. Šíma | H.Solberg - Menkerud | Ford Focus RS WRC | Stobart Ford | 0 | +4:37,2 | |
38 | P. Fajgar | Fajgar - Fajgar | Subaru Impreza WRC | GnL | 0 | +4:38,6 | |
39 | M. Dračka st. | Campos - Magalhaes | Subaru Impreza WRX | Alpine Racing | 0 | +4:54,9 | |
40 | M. Odstrčil | Stohl - Müller | Škoda Octavia WRC | Castrol Rally Team | 0 | +6:01,1 | |
41 | V. Barvík | Sedlář - Častulík | Subaru Impreza WRC | Grifone Rent Car | 0 | +7:12,5 | |
42 | L. Odstrčil | Hlach - Matušová | Citroën Xsara WRC | Castrol Rally Team | 0 | +7:23,4 | |
43 | P. Hanák | Iliev - Yanakiev | Peugeot 306 Maxi | Polski zwiazek motorowy | 0 | +7:24,3 | |
44 | F. Hubáček | Hubáček - Vařeka | Subaru Impreza WRC | RadoCar Motorsport | 0 | +8:35,6 | |
45 | P. Kneisl | Kneisl - Kneisl | Subaru Impreza WRC | Kneisl Racing Team | 0 | +10:59,0 |
RZ 1 Sepultura vítěz: Arai |
RZ 2 Dead Berty vítěz: Sarrazin |
RZ 3 Cemetery vítěz: Thiry |
RZ 4 Sepultura vítěz: Arai |
RZ 5 Dead Berty vítěz: Arai |
RZ 6 Cemetery vítěz: Sarrazin |
RZ 7 The Great Cross vítěz: Arai |
Odstoupili | Nekvalifikovali se |
Pech (D.Krajíček) - převodovka | |
Značky | Teamy | ||
Subaru | 10 | Red Bull | 10 |
Volkswagen | 8 | Top Run | 8 |
Ford | 6 | SEKi Motorsport | 6 |
Fiat | 5 | Grifone | 5 |
Škoda | 4 | Brikul Racing | 4 |
Mitsubishi | 3 | Kronos Racing | 3 |
Team ORECA | 2 | ||
BF Goodrich Racing | 1 |
„DALŠÍ PRVENSTVÍ PRO ARAIE“
Příznivci závodů na nezpevněném povrchu se letos
dočkali prvního
šotolinového svezení. 9.ročník The Great
Cross Rally se konal poslední dubnovou
sobotu v tradiční lesní lokalitě u hřbitova na
Podhoří. Po klasickém
shakedownu a po formální přejímce bylo
registrováno 46 posádek, pro které bylo
připraveno celkem 7 rychlostních zkoušek. Vzhledem
k faktu, že došlo ke
změně na postu hlavního pořadatele soutěže, byly zde nové
a zároveň atraktivní
úseky. Známější legendární
pasáže se ale jely taky. Perličkou byl start
Vladimíra Barvíka dobře známého z
„velkých“ automobilových soutěží,
který se
však v Intercupu před mnoha lety již pohyboval.
RZ s pořadovým číslem 5 vyhrál opět Toshi Arai a upevnil si vedoucí pozici před dotírajícím Belgičanem Thirym. Na třetí „flek“ se posunul skvěle rozjetý JFD Veselka. O umístění na bedně s ním bojovali Tonda Hráček a Guy Wilks, na dalších místech se taky tvrdě bojovalo. Předposlední šestý test se stal kořistí „Sekiho“ Sarrazina, který předváděl velmi rychlou jízdu a po ztrátě z úvodu závodu stoupal pořadím neustále vzhůru. „Seki“ byl prozatím na 12.místě. Výborné časy jezdil také jeho kolega Ralph Kosmides, jeho ztráta ze začátku soutěže však byla o poznání větší, a tak již nemohl pomýšlet na slušné umístění. Závěrečnou dlouhou rychlostní zkoušku zvládl nejlépe Arai a mohl se tak v cíli radovat ze svého dalšího prvenství. Po vyhraném Caterpillaru byla japonská hvězda nejrychlejší také na podniku v Brně (Oakwood Rally), je to tedy již jeho třetí vítězství v řadě za sebou. Druhé místo vybojoval nakonec o 15 sekund pomalejší Bruno Thiry, který předvedl skutečně vyzrálý výkon a po loňské nepříliš vydařené sezóně by letos mohl patřit k černým koňům šampionátu. Bronz z Great Crossu putoval zásluhou manželů Veselkových do Brna. Jirka nyní dokázal, že má neustále zrychlující tendence a již je potřeba s ním počítat na mety nejvyšší. Tradiční „plíseň“ stačila Tony Hráčkovi z Blanska na 4.příčku, když na vytouženou bednu mu scházelo něco málo přes 4 sekundy. Na 5.místě soutěž dokončil Guy Wilks, kterému zjevně prospěl návrat ke staršímu osvědčenému podvozku. Jeho kolega Gil Panizzi nakonec obsadil 6.pozici a ať dělal, co dělal, tentokrát to nebylo ani na tu „oblíbenou bramboru“. Spokojen byl však s dalším vítězstvím své stáje Red Bull v Team’s Trophy. Super výkon, super výsledek – tak by se dala ohodnotit sedmá příčka talentovaného Bernda Casiera, jenž kromě jasného prvenství v juniorech vyválčil své první velké body. A to mu ještě na skalp francouzské posádky před ním chyběla jen půlvteřina. Po vynikajícím závěru se na poslední bodovanou pozici stihl dotáhnout Francois Duval, nebýt chyby navigátora, mohlo to být o hodně lepší. Konečné 9.místo vybojoval další Belgičan Freddy „Loa“ s obvyklým Lancerem WRC. Desítku uzavíral Pavel Sibera se svou Fabií v barvách týmu Oreca, jemuž se nedařilo podle představ a v průběhu závodu byl nějak nezvykle rozhozený. Pro obhajobu titulu mu nula z letošního Great Crossu moc nepomůže. Jedenáctý skončil Španěl Fagaso, jež předvedl, že ještě nepatří do starého železa a po celou soutěž se bil o umístění v první desítce. Dvanáctý do cíle dojel Marco Cavigioli, který mnohé překvapil svou rychlostí na šotolině. Italský jezdec byl zároveň klasifikován jako druhý v kategorii Junior’s Trophy. 13.příčka patří smolaři Sarrazinovi, na 14.místě byl nejrychlejší zástupce BF Goodrich Racing Giandomenico Basso, do elitní patnáctky se vešel ještě Tomáš Lysák. Jistým zklamáním jsou výsledky šestnáctého Gardemeistera, nebo osmnáctého Kneifela. Bronz mezi juniory vybojoval Dani Sordó. V hodnocení značek bralo plný počet bodů znovu Subaru.
Ohlasy některých posádek a týmových manažerů:
Arai-MacNeall (1.):
„Za prvé musíme pochválit pořadatele,
kteří odvedli
perfektní práci a tratě byly opravdu
parádní. Již druhé vítězství po sobě
nám
udělalo celkem velký náskok v celkové klasifikaci,
což se bude do dalších
závodů určitě hodit. Také byla tradičně těžká
konkurence, hlavně Bruno Thiry
jel perfektně a šlapal nám na kufr celý
závod.“
„Nasadili jsme nový podvozek a
novou elektroniku. Výsledek nás překvapil. Auto připravované v dílnách Grifone
je poslušné a velmi rychlé.Všechno klapalo na 100% až do doby, než začal
odcházet motor. Pětku a šestku jsme odjeli ještě slušně, ale poslední
rychlostka to už byl doslova boj o přežití. Škoda, mohli jsem bojovat o první
místo až do posledního metru. Motor zdechl třicet metrů za cílem. Takže jsme
měli kliku.“
„Krásná a technicky náročná soutěž,
za což patří pořadateli dík. Jen škoda, že
některé RZ připomínaly svou délkou
závody na ploché dráze - než se jezdci dostanou do
tempa a diváci rozkoukají,
vlaje šachovnicový praporek. Jinak z našeho
pohledu velmi vydařená rally,
byť v úvodních kilometrech pilot stáje Brikul
Racing několikrát hruběji
chyboval, což znamenalo po dvou odjetých RZ pohyb někde v
závěru první desítky.
Díky dobrému nastavení Golfa,
výborné komunikaci s manželkou na sedadle kopilota
(„...miláčku, prosím Tě, za horizontem vpravo, pak
to utáhni doleva, vyhni se,
smím-li Tě požádat, kořenům a pak na to dupni,
víš že ještě musíme k babičce
pro děti, tak ať nás zase nehubuje, kde se tak dlouho
loudáme...“. „Jo jo,
pusinko, už letím...“); a v neposlední řadě
pohodovému teamovému zázemí však
postupně získával na jistotě a prokousával se
pomaličku pořadím. Protože řada
zvučných jmen jako Sibera, Duval, Fagaso, Panizzi, Loix,
Sarrazin, nebo třeba
Jean-Joseph, se z různých důvodů ocitla na spodní vlně
sinusovky šťastných dnů,
mohla se naše posádka v závěru soutěže porvat o
nejvíce ceněné stupínky vítězů.
Po urputném souboji s Wilksem a Hráčkem se to přes nervy
drásající technický problém
před startem poslední RZ, kdy po zmáčknutí start
tlačítka zůstal motor v klidu,
protože startér odmítl plnit svou funkci, nakonec
podařilo a naše posádka tak
mohla oslavit poprvé (a dá-li Bůh, snad ne naposled) na
tomto mezinárodním poli
velmi cenné 3.místo a užít si šumivě
sladký déšť. Samozřejmě naše
blahopřání
putuje do Japonska, kde vyrůstá pomalu, ale jistě pilot
absolutní světové třídy
- bravo Toshi, i do Belgie, kde opět dokázali, že se tam prostě
jezdit nezapomíná
- krásná práce Bruno! Jinak
poděkování patří teamovým mechanikům,
kterým se
podařilo včas domluvit neposlušnému startéru a
bylo tak vůbec možné soutěž
dokončit. Úspěch jsme věnovali synovi Markovi, který v
den konání soutěže
oslavil svátek. Jsme též potěšeni úspěchem
našich teamových kolegů, kteří se
hned napoprvé v silné mezinárodní
konkurenci rozhodně neztratili a vybojovali
velice slušné 20.(Čenda), resp. 21.místo
(Zvejška), když měli mezi sebou v cíli
vzájemný rozdíl pouhých 0,3s!“
„Závod pěkný, výsledek taky, ale naše
pocity jsou smíšené. Neradi bychom přebrali po Panizzim nálepku Pana Brambory.“
„Super tratě, pořadatelé si
zaslouží pochvalu. S naším výkonem jsme
celkem spokojeni, očekávali jsme sice
lepší umístění, ale na lepší
jak šestý flek jsme momentálně
neměli…“
„Tahle rally se nám moc líbila,
byla o zručnosti i o rychlosti. Poprvé se nám podařilo umístit na bodech a jsme
za to moc rádi. Jen škoda některých chyb, co jsme udělali. Jinak musíme
pochválit pořadatele za kvalitní přípravu tratí.“
„Letošní Great Cross Rally
hodnotíme jako velmi pěknou a vydařenou soutěž -
krásné tratě, parádní počasí,
co víc si přát. Možná nového
navigátora. Hned v druhé rychlostní zkoušce
nás
Pivato sice dovedl do cíle, ale ze špatné strany a
patnáctisekundovou ztrátu se
nám již v průběhu rally nepodařilo stáhnout. Takže jsme
rádi aspoň za osmé
místo a za 1 bod do celkového hodnocení.“
„Vzhledem k tomu, že na
šotolině jsme půl roku vůbec nejeli, považujeme 9.místo v tak vyrovnané a
těžké konkurenci za úspěch. Ze začátku se nám dařilo, hned na úvodní zkoušce
jsme zajeli čtvrtý čas, poté jsme se dlouho drželi na 6.příčce. Snažili jsme se
maximálně, ale nakonec to bohužel na body nevyšlo. Chtěli bychom pogratulovat
našemu týmovému kolegovi Casierovi k zisku prvních „velkých“ bodů, za
předvedený výkon si je určitě zasloužil. Jinak soutěž byla pěkná, svezli jsme
se parádně a užili jsme si to.“
„Ráno před závodem jsme si dali cíl
dojet ve třetí desítce, ale už při shakedownu jsme si
nebyli moc jistí ani
třetí desítkou; obávali jsme se, že auto má
příliš malý výkon. Hned na první RZ
jsme se ale přesvědčili, že pokud fungují dobře ruce a
neuděláme žádnou chybu,
je možné zajíždět velmi zajímavé časy. To
bych ale nebyl Cavigioli, abych
neudělal nějaké ty chyby, a proto následoval hned po
druhé RZ pád ze třetího na
dvanácté místo. S výsledkem jsme ale velmi
spokojeni a už se těšíme na Forest
Rally. Velká chvála patří pořadateli, za
krásné tratě. Ty mozoly pana
pořadatele za to určitě stály...“
„Great Cross Rally byla pěkně připravená soutěž. Hned v
úvodní erzetě nás pozlobila elektronika a po opravě jsme začali postupně stahovat
ztrátu. Po nepovedeném začátku jsme si zbytek soutěže užívali naplno a povedlo
se nám taky vyhrát dvě rychlostní zkoušky, což považujeme v tak velké
konkurenci za úspěch. Team mohl dopadnout líp, ale na další rally se polepšíme a
snad zabodujeme všichni.“
„Naše jízda a dosažené časy stály za velké….. !“
„Velice jsme podcenili přípravu a neměli jsme dobře
nastavený vůz. Celý závod jsme se pokoušeli dostat se do optimálního nastavení,
to se ovšem podařilo až v poslední erzetě, kde jsme dosáhli času, který už byl
trochu konkurenceschopný. Takže po minulém podařeném závodě to teď bylo velké
zklamání. Klobouk dolů před mladým Araiem, který jezdí naprosto bezchybně, jeho
jízdu opravdu obdivujeme. Jinak závody se nám velice líbily, soutěž to byla
krásná.“
„Na soutěž jsme byli dobře připraveni, ze začátku se dařilo
a časy byly parádní. V půli rally jsme chtěli zaútočit na 10.místo a udržet
body pro tým, ale vůbec to nevyšlo. Penalizace za dotyk nohou, a to hned
dvakrát v jedné RZ, nás posunuly dozadu do hlouby pole a už se nepodařilo jít
nahoru. Konečné 22.místo je trochu zklamáním, ale průběh rally ukázal, že když
si to srovnáme v hlavě, můžeme být vysoko, takže na Forestu! Musíme
pochválit pořadatele, nádherné tratě, skvělé počasí a bezproblémový průběh
rally.“
„Tak na Great Cross jsme se dost těšili,
a to také proto, že to byl pro nás v letošní sezoně první start. První RZ
vypadala nadějně. Další erzety už jsme se ale propadali výsledkovou listinou
níž a níž.
Problémy s autem ale žádné nebyly. Chyba
byla v nás. Po dlouhé době jsme měli z auta vážně
radost, fungovalo perfektně.
Za to patří velký dík
zkušenějšímu týmovému kolegovi
Bassovi. Do dalšího startu
se budeme snažit vypilovat vše do absolutní špičky
a uvidíme. Jinak závod se
nám líbil moc. Byly to krásné
členité tratě, které jsme si fakt užili. I když
kolikrát s tím „batohem“, co máme
kolem sebe, to nebylo dvakrát jednoduché, ale
jináč si myslíme, že si pořadatel zaslouží
pochvalu.“
„K první letošní šotolinové soutěži jsme přistoupili v týmu
svědomitěji. Po pátečních testech vše vypadalo dobře. V sobotu však hned na
první erzetě vypověděla službu naše stará elektronika a slibně rozjetý závod
byl v háji. V následujících zkouškách už auto fungovalo dobře, ale ztráta se
smazat nedala. Celkově jsme však v týmu nespokojeni. Nejlépe sedmý čas v erzetě
je po dvou soutěžích málo. Uvažujeme o evoluci pro podvozek i o změně pilota.“
„S výsledkem Great Crossu jsme maximálně spokojení. Jen
škoda těch penalizaci za to nechtěné kopnutí do auta. Auto bylo díky mechanikům
připravené skvěle a taky Przemyslaw Mazur navigoval dobře. Doufáme, že další
rally budou pro nás stále lepší a lepší. Závod byl pěkný a tratě byly
připravené na jedničku!“
„Druhý podnik letošního
šampionátu nedopadl pro naši posádku
úplně nejlépe, a to hlavně výsledkově. Po
úvodních problémech s příliš
velkým
poloměrem zatáčení naší Xsary WRC,
které se podařily odstranit během druhého
servisu, přišlo nesčetně moc jezdeckých chyb a chyb v
rozpisu. 36.místo se
ztrátou bezmála 4,5 minuty na prvního
hovoří úplně za vše. Jedním z mála
pozitiv je výdrž techniky, která po loňském
tápání vypadá jako
bezproblémová a
konkurenceschopná. Do další rally musíme
pilně testovat, aby se tato situace
již neopakovala. Opět velká gratulace Toshimu
k vítězství a pořadateli dík
za kvalitně připravenou soutěž.“
„Všechny posádky v první šestce = suverénní vítězství v
teamech. Toshi Arai potvrdil, že je největším favoritem na zisk titulu.
Wilksovi pomohl návrat k osvědčenému podvozku. Panizzi nevybojoval své oblíbené
4.místo a zůstal trochu za očekáváním.“
„Ukázalo se, že to letos bude v týmech opravdu
hodně
vyrovnané. My můžeme být spokojeni s výkony Bruna
Thiryho, jede vyrovnaně a
„drží" Grifone v kontaktu. Nicolas jede velmi
slušně, i když mu teď závěr
závodu nevyšel. Nevyvíjíme na něho
žádný tlak. Jeho pozice v týmu je jasná.
Letos bude hlavně testovat a sbírat zkušenosti při
nastavování podvozku. Simon
se stále trápí hlavně s technikou, ale je to
zkušený borec, který to zvládne.
Jeho auto budeme muset stáhnout do dílen a kompletně
repasovat a otestovat.“
„Na letošním Great Crossu se konečně potvrdilo, že máme
v týmu rychlé a schopné jezdce. Co se týká hlavního týmu Top Run, tady
předvedli všichni tři piloti nádherný výkon. Díky 7.místu Casiera, 9.místu
Loixe a 12.místu Cavigioliho jsme skončili druzí v hodnocení Team’s Trophy,
což se v letošní nabité konkurenci považuje za hodnotný úspěch! Jezdci
týmu Top Run Junior jeli také výborně, svým výkonem nás překvapil zejména velmi
mladý Grzegorz Grzyb. Tato soutěž nám tedy vyšla opravdu na výbornou a doufáme,
že z nastoleného trendu neslevíme a budeme takhle pokračovat i nadále!“
/ Loa /