"ENDVIEW 2010"

Intercup RC Rally Championship vstoupil letos do své již 19. sezóny. Oficiální kalendář čítal 9 započítávaných podniků. Před „ostrým“ startem mistrovství se ještě uskutečnila volná Extrem Rally, která se konala na zamrzlé přehradě ve Fryštáku. Tato soutěž sice nepřinesla jezdcům žádné body do tabulky klasifikace, přesto se jednalo o tradiční atraktivní a u jezdců oblíbené závodění v obtížných zimních podmínkách na ledu a sněhu. Tím nejrychlejším a nejšikovnějším pilotem zde byl ostřílený Francouz Gilles Panizzi.

Šampionát zahájila Caterpillar Rally, jenž se opět konala v rozlehlém nadzemním parkovišti u budovy Zlínského kraje. Startovní rampu přejel rekordní počet dvaašedesáti soutěžících, na které čekaly nástrahy tratí v podobě šesti rychlostních zkoušek. Na směsici různě uklouzaného betonu byl nakonec nejrychlejší Pavel Sibera pilotující zbrusu nový Xray osazený Imprezou v barvách stáje Red Bull. Stříbrným jezdcem Caterpillaru byl o několik sekund pomalejší Bruno Thiry s novým Nissanem 350 Z. Dramatický souboj o bronzovou příčku vybojoval David Homolka z Brna, když za ním velmi těsně zaostali šampión roku 2009 Toshi Arai a další z rychlých „Brňáků“ Jirka Veselka. „Mistrák“ pokračoval známou The Great Cross Rally, jenž našla své působiště v klasické lesní lokalitě na Podhoří. Na šotolinové technické tratě čítající sedm erzet se vydala rovná padesátka účastníků. Hodně vyrovnaný byl souboj o prvenství, který spolu svedli Bruno Thiry a Pavel Sibera. V cíli měl nakonec nejvíc důvodů k radosti posledně jmenovaný český pilot, jenž si po dalším plném bodovém zisku upevnil vedení v průběžné klasifikaci šampionátu. Druhým mužem Great Crossu byl tedy Thiry, na bronzovou příčku zde dosáhl Jirka F.D. Veselka se svým oranžovým Golfem. Na třetí soutěži, kterou byla asfaltová Rally Lukov v „novém kabátě“ trápil všechny zúčastněné déšť, pro který se uskutečnila jen polovina z plánovaných rychlostních zkoušek, tedy čtyři. Na start se postavilo čtyřicet sedm jezdců. Na mokrých tratích se nejlépe dařilo legendární posádce Thiry-Prévot, jako druhý byl klasifikován další rychlý Belgičan „Fransoá“ Duval, premiérovou bednu kariéry v Lukově vybojoval Tomáš Lysák. Tomuto jezdci stáje Samohýl Motor Zlín se tak podařilo porazit i Pavla Siberu a jeho „nadupané“ Subaru. Po tomto výsledku pak „Siberíňu“ opustil vedoucí pozici šampionátu, novým lídrem tabulky byl Thiry. Následující Slovácká Rally v Hodoníně nabídla čtyřiceti startujícím posádkám pro změnu hezké počasí a zároveň dlouhé měřené úseky. Těch bylo přichystáno celkem osm. Druhé vítězství na asfaltové soutěži v řadě vybojoval „Grifoňák“ Bruno Thiry. I přes velkou snahu na něj opět nestačilo duo Sibera-Jirátko, jejich časová ztráta v cíli však byla nicotná. Třetí místo se stalo kořistí Japonce Araie. Sezónu přepůlila první z dvoudenních soutěží BF Goodrich Rally, jejíž centrum bylo v osvědčené lokalitě ve Hvozdné. Organizátoři připravili celkem čtrnáct dlouhých a náročných rychlostních zkoušek na nezpevněném povrchu. Po čtyřech testech tvořících úvodní den závodu byl nejrychlejší Pavel Sibera, na druhé pozici přenocoval Arai, na třetí potom Thiry. Následující den čítající deset erzet se karta obrátila ve prospěch velmi rychlého Bruna Thiryho, kterému těžké podmínky této rally sedí a Belgičan tak po excelentním výkonu zaslouženě zvítězil. Stříbro si ze Hvozdné odvážel Toshihiro Arai, jenž taktéž se svou Imprezou předvedl vynikající jízdu. Třetí místo v cíli patřilo dravému Pavlu Siberovi, který jen tak tak zvládl udržet bednu před dotírající Škodovkou posádky Ladin-Ladin. Dalším dvoudenním podnikem byla proslulá Tour de Cabin International Rally v Bratřejově. Harmonogram prvního dne obsahoval čtyři měřené úseky na asfaltových tratích, v rámci dne druhého se pak uskutečnilo jedenáct náročných erzet na šotolině. Pro čtyřiatřicet soutěžících tak bylo připraveno celkem patnáct zkoušek. Úvodní asfaltovou část soutěže ovládl tradičně dravou jízdu předvádějící Sibera, jako druhý šel spát Tonda Hráček, třetím jezdcem bratřejovského asfaltu byl Arai. Rozhodující však byly jako každoročně těžké nezpevněné tratě následujícího dne. Pavel Sibera pokračoval v bezchybném výkonu a nikým neohrožován si dojel pro důležité prvenství. Důležité zejména proto, že jeho hlavní soupeř v boji o titul Thiry tentokrát absentoval. „Sibiř“ se tak znovu vrátil do čela klasifikační tabulky šampionátu. Stříbrnou příčku a první stupně vítězů si vyjel Ladin, který předvedl v průběhu celé sezóny obrovský jezdecký růst. Na třetí pozici dojel Tonda Hráček s Nissanem týmu Grifone. Poslední třetina mistrovství měla definitivně rozluštit tajenku se jménem krále letošního Intercupu. Mnohé měla napovědět Jump Rally konaná jako každý rok v Nedachlebicích, kde se sešlo jednačtyřicet závodníků. Počítalo se s velkým soubojem obou kandidátů na titul Sibery a Thiryho, ovšem posledně jmenovaný „Belgán“ musel pro náhlou zákeřnou nemoc svůj start na poslední chvíli odvolat. Sibera měl tak mírně usnadněnou pozici, ale zároveň povinnost připsat si co nejvíce bodů. To se však ukázalo jako nelehký úkol. Závod ovládl „Tony“ Hráček připisující si vítězství v soutěži Intercupu po jednoleté pauze. Po velkém boji si pro stříbro dojel Pavel Sibera, jenž byl rád, že za sebou dokázal těsně udržet třetího Ayrtona Sennu reprezentujícího AMK Malá Skála. Senna předvedl kvalitní jízdu a byl trnem v oku pro nejednoho jezdce, jelikož všem dokázal sekundovat s dvoukolkou. V rámci Jump Rally se odjelo jedenáct rychlostních zkoušek, všechny ale byly proti původnímu plánu na asfaltovém povrchu, jelikož šotolinová část tratí byla po předešlých deštích nesjízdná. A rozmary počasí pokračovaly i na předposledním podniku Criterium Fryšták. V průběhu rally si se všemi účastníky pohrávaly dešťové přeháňky různé intenzity, v jednu chvíli to dokonce vypadalo na předčasné ukončení soutěže, nakonec ale vše dobře dopadlo a odjelo se všech devět erzet na tradičně atraktivních asfaltových tratích v areálu firmy ObalPrint. Ze čtyřiceti čtyř startujících byl v cíli nejrychlejší znovu Tonda Hráček. Druhé místo si z Fryštáku odvážel Bruno Thiry, jenž se ještě zotavoval z předešlého záludného onemocnění, bojoval však na maximum svých sil, protože potřeboval co nejvíce bodů do tabulky. Tentokrát totiž absentoval jeho sezónní rival Sibera a Bruno tak stále živil naději na titul. Třetí „flek“ a svoji první bednu vyválčil Nicolas Vouilloz, jenž na ní doplnil své kolegy před sebou. Kompletní stupně vítězů tedy opanoval trojlístek jezdců Grifone. Závěrečnou soutěží byla Total Rally jedoucí se v lesní lokalitě v Malenovicích. Tam bylo pro pětačtyřicet soutěžících připraveno devět náročných rychlostních testů na šotolině. Na startu se kromě pravidelných účastníků objevila dvojice jezdců z Malé Skály Ayrton Senna a Thierry Neuville. Prvně jmenovaný Brazilec si se svojí Toyotou počínal zcela suverénně a zvítězil zde systémem start-cíl. O další pozice se velmi tvrdě bojovalo až do samotného závěru. Druhá příčka nakonec připadla na Pavla Siberu, který si tímto umístěním zajistil svůj druhý mistrovský titul kariéry. Nutno dodat, že zcela zaslouženě. Bronzovým mužem Totalu se potom stal Belgičan Neuville. Čtvrtý v Malenovicích dojel Toshi Arai a jeho bodový příděl mu zajistil bronz v konečném účtování sezóny. Těsně za ním soutěž dokončil Bruno Thiry a po prohraném boji o titul se tedy stal vicemistrem Intercupu 2010. Ocenění nejvyšší letos patří bojovné posádce Pavel Sibera - Karel Jirátko, kterým k úspěchu pomohl precizně připravený vůz Subaru Impreza WRC v barvách týmu Red Bull.

TEAM’S TROPHY
Sledovanou kategorií je kromě absolutního pořadí též hodnocení jednotlivých týmů. K největším papírovým favoritům patřil Red Bull, a to především kvůli silnému jezdeckému složení Sibera, Arai, Panizzi. Všichni tři pak dokázali naplnit očekávání a tento trojlístek tak zajistil pro Red Bull zlatý pohár. Stříbro pak patří neméně kvalitní stáji Grifone ve složení Thiry, Hráček, Vouilloz. Bronzovou příčku vybojovali jezdci týmu Top Run - Cavigioli, Robert, Loix, kterým se na poslední chvíli podařilo udolat „bramborový“ Kronos Racing (Duval, Bugalski, Gardemeister). 

JUNIOR’S TROPHY
Kategorie jezdců do patnácti let měla i přes rekordně velký zájem startujících mladíků pouze dva hlavní favority. Byly jimi dva kolegové z Top Runu Marco Cavigioli a Cédric Robert. Oba po celý rok potvrzovali, že se s nimi musí počítat též v absolutní klasifikaci, a to hodně vysoko. Na tratích pak sobě byli vyrovnanými souputníky, nedarovali si ani vteřinku a často dojížděli do cíle s minimálními časovými rozdíly. Po vydařenějším úvodu sezóny byl nakonec úspěšnější Marco Cavigioli, kterému se po letech snažení konečně povedlo usednout na juniorský mistrovský trůn. Talentovaný Cédric Robert skončil tedy jako stříbrný. Již s větším bodovým odstupem se soupeřilo o poslední volné místo na pomyslných stupních vítězů. Tím šťastným byl nakonec mladý polský „střelec“ Grzegorz Grzyb, jehož jezdecký růst byl letos nepřehlédnutelný.

F2 TROPHY
Velkým oživením bylo zavedení samostatné klasifikace pro „dvoukolky“. Zpočátku roku jich sice nestartovalo mnoho, v průběhu sezóny však „dvoukolkářů“ přibývalo a tato kategorie si našla mnoho příznivců. Roli favorita potvrdil velezkušený Stéphane Sarrazin, jenž nedal nikomu šanci a s přehledem si se svou Suzuki dojel pro titul. Druhým v pořadí byl pravidelně bodující Tomáš „Gerd“ Grebeníček, bronz nakonec putoval do Malé Skály zásluhou Ayrtona Senny.


Uplynulý ročník Intercupu patřil opět mezi ty zajímavé, asi největším kořením byl samozřejmě souboj o mistrovský titul až do samotného závěru. Škoda jen, že někdy nevycházelo počasí, ale i s tímto faktorem je třeba v RC rally počítat. Závěrečné poděkování patří všem pořadatelům soutěží a těm, kteří se jakoukoli měrou aktivně podíleli na přípravě a chodu jednotlivých závodů.


 TROCHA STATISTIKY aneb INTERCUP 2010 V ČÍSLECH

19. ročník šampionátu Intercup měl v kalendáři 9 závodů. Z toho byly 3 soutěže čistě šotolinové, 5 ryze asfaltových a 1 podniky se jel na obou površích. Koeficient 1 měly 4 soutěže, „dvojkové" rally byly 3, nejvyšším koeficientem 3 se pyšnily 2 podniky, které byly zároveň dvoudenní. Volná zimní Extrem Rally se do těchto statistik nezapočítává.

Letos opět padl historický rekord v počtu zúčastněných posádek. Tento rok se v Intercupu prezentovalo celkem 91 soutěžících! Nejpočetnější startovní pole bylo k vidění na Caterpillar Rally, kde se na trať vydalo 62 účastníků, což je dosavadní rekord. Nejmenší účast byla na Tour de Cabin Int.Rally, kde startovalo 34 jezdců. Průměr startujících na jednu soutěž vyjadřuje číslo 46. Kompletní mistrovství absolvovalo pouze 12 závodníků - Arai, Casier, Gardemeister, Cavigioli, Robert, Grzyb, Sarrazin, Bugalski, Jean-Joseph, Pavlík, Večeřa a Grebeníček. 

Celkem bylo k dispozici 351 bodů, které si mezi sebou rozdělilo 21 posádek, bodovat na úplně všech soutěžích nedokázal letos ani jeden bojovník. Nejvíce odstoupených jezdců (12) bylo na náročné BF Goodrich Rally, nejméně pak (0) na Slovácké Rally.

Titulem ověnčený Pavel Sibera dokázal svých 8 startů proměnit ve 3 vítězství (Caterpillar, Great Cross, Tour de Cabin). Tři prvenství vybojoval Bruno Thiry (Lukov, Slovácká, BF Goodrich). Další dvě soutěže vyhrál Tonda Hráček (Jump, Fryšták), jedenkrát triumfoval Ayrton Senna (Total).

Celkem 12 jezdců dokázalo vybojovat stupně vítězů - Sibera (7-krát), Thiry (6-krát), Hráček (3), Arai (2), Senna (2), Veselka (1), Ladin (1), Homolka (1), Duval (1), Lysák (1), Vouilloz (1), Neuville (1). 

Nejdelší soutěž podle součtu časů vítěze byla BF Goodrich Rally - 39:48,0 min (Thiry), nejkratší pak Rally Lukov - 7:26,2 min (Hráček), v Lukově se však nemohl kvůli počasí odjet plný počet plánovaných erzet, což byla letos v tomto ohledu jediná výjimka. Největší časový rozdíl mezi vítězem a druhým v cíli byl zaznamenán na Total Rally, kde vyhrál Senna o 42,6 sekund před Siberou, nejtěsnější rozdíl v cíli byl pak na Slovácké Rally, kde Thiry porazil Siberu o 2,3 sekundy. Součet všech časů vítězů soutěží za celý rok je 3:04:34,4 hod. Na asfaltovém povrchu se letos najelo 1:26:32,4 hod, na šotolině pak 1:38:02,0 hod. 

Letos se odjelo celkem 83 rychlostních zkoušek, z toho bylo 41 na šotolině a 42 na asfaltu. Největší počet RZ musely posádky zvládnout na dvoudenní Tour de Cabin Int.Rally - 15 úseků, nejméně pak na Rally Lukov - 4 úseky. Letos musely být zrušeny 4 z plánovaných rychlostních zkoušek, a to právě v Lukově. Nejdelší erzetou šampionátu byla "Olmeca" - 5:03,0 min, která byla součástí BF Goodrich Rally. Nejkratším měřeným úsekem byla zkouška "El Niňo" - 0:59,0 min na Tour de Cabin Int.Rally.

Nejrychlejší čas v erzetě zaznamenalo 12 jezdců. Největší počet vítězství na jednotlivých zkouškách má na kontě Sibera, který byl nejrychlejší 20-krát. Další vítězové RZ: Thiry-18, Hráček-15, Senna-8, Ladin-6, Arai-4, Homolka-4, Veselka-3, Vouilloz-2, Lysák-1, Casier-1, Neuville-1. Největší počet vyhraných erzet v rámci jedné rally mají na svědomí dva nejrychlejší jezdci šampionátu - Pavel Sibera (Tour de Cabin) a Bruno Thiry (BF Goodrich) - oba byly v dané soutěži nejrychlejší 8-krát!

TEAM’S TROPHY - Této prestižní kategorie se letos zúčastnilo 51 týmů, z nichž 14 dosáhlo na body. Vítězem se stala stáj Red Bull ve složení - Sibera, Arai, Panizzi - tento tým byl letos nejrychlejší na sedmi soutěžích. Stříbro vybojoval tým Grifone (Thiry, Hráček, Vouilloz), jenž vyhrál jedenkrát. Bronzovým týmem se stal Top Run (Cavigioli, Robert, Loix), na jedno prvenství dosáhl ještě čtvrtý Kronos Racing (Duval, Bugalski, Gardemeister).

JUNIOR'S TROPHY - Letos se v této kategorii představilo rekordních 21 mladíků a 18 z nich ve svém hodnocení bodovalo. Na body do absolutní klasifikace pak dosáhli 2 junioři - Cavigioli a Robert. Juniorským mistrem se stal Marco Cavigioli, jenž zvítězil na pěti soutěžích. Čtyři rally dokázal vyhrát celkově stříbrný Cédric Robert. Bronzovým juniorem sezóny byl Grzegorz Grzyb.

F2 TROPHY - Letos byl o tuto nově obnovenou kategorii nečekaný zájem, když se na startu objevilo celkem 11 "dvoukolkářů", 10 z nich si pak připsalo body. Do F2 hodnocení se započítávalo jen 5 soutěží, tři z nich vyhrál Sarrazin a dvě prvenství zaznamenal Senna. Vítězem klasifikace vozů s jednou hnanou nápravou se stal Stéphane Sarrazin, druhým mužem byl Tomáš Grebeníček, třetím nejlépe hodnoceným pilotem pak Aerton Senna. 

MANUFACTURER'S TROPHY - Letos bylo k vidění 16 značek závodních speciálů různých typů a specifikací. Z nich dokázalo 12 zabodovat. Titul vybojovalo Subaru, které bylo nejúspěšnějším vozem v šesti závodech, na druhém místě konečné klasifikace skončil Nissan vítězící ve dvou případech, celkový bronz patří značce Škoda s jedním vítězstvím.

STÁTY - Tato nevypsaná kategorie měla letos na startu zástupce z 20.světových zemí. Do statistiky se počítá jen s národností jezdců, ne spolujezdců (i když jsou většinou ze stejného státu). Největší zastoupení měla tradičně Česká Republika, kterou reprezentovalo 45 jezdců. Dále: Francie-11, Belgie-6, Finsko-6, Itálie-3, Norsko-2, Slovensko-2, Španělsko-2, Polsko-2, Německo-2, USA-1, Velká Británie-1, Švédsko-1, Japonsko-1, Estonsko-1, Rakousko-1, Bulharsko-1, Rusko-1, Brazílie-1, Jamajka-1.


-Loa-