XIII. Criterium Fryšták 2010 | Fryšták, 4. září 2010 | ||||||
poř. | soutěžící | posádka | N | značka vozu | team | body | čas |
1 | A. Hráček | Hráček - Hráček | Nissan 350 Z | Grifone | 10 | 19:11,5 | |
2 | M. Mudřík | Thiry - Prévot | Nissan 350 Z | Grifone | 8 | +0:21,5 | |
3 | T. Mikl | Vouilloz - Klinger | Nissan 350 Z | Grifone | 6 | +0:35,9 | |
4 | M. Čuřík | Arai - Barritt | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 5 | +0:55,1 | |
5 | J. Pekař | Panizzi - Panizzi | Subaru Impreza WRC | Red Bull | 4 | +1:05,9 | |
6 | P. Pavlát | Senna - Pavlát | Volkswagen Golf V GTi (F2) | AMK Malá Skála | 3 | +1:22,4 | |
7 | R. Hobza | Bugalski - Chiaroni | Citroën Xsara WRC | Kronos Racing | 2 | +1:27,1 | |
8 | T. Pikner | Duval - Pivato | Fiat Grande Punto S2000 | Kronos Racing | 1 | +1:28,3 | |
9 | L. Zámečník | Basso - Dotta | Peugeot 207 S2000 | BF Goodrich Racing | 0 | +1:33,7 | |
10 | K. Sedláček | Casier - Caesemaker | Peugeot 207 S2000 | BF Goodrich Racing | 0 | +1:41,6 | |
11 | F. Bezděk | Robert - Bedon (J) | Škoda Fabia S2000 | Top Run | 0 | +1:42,5 | |
12 | F. Vítů | Cavigioli - Granai (J) | Fiat Grande Punto S2000 | Top Run | 0 | +1:50,2 | |
13 | P. Matulík | Loix - Smeets | Mitsubishi Lancer WRC | Top Run | 0 | +2:06,4 | |
14 | K. Bajza | Toivonen - Cresto | Ford Escort RS Cosworth | Seki Motorsport | 0 | +2:14,4 | |
15 | Jiří Suchánek | Suchánek - Suchánek | Fiat Grande Punto S2000 | Pegas Rally Team | 0 | +2:15,7 | |
16 | V. Karlík | Jean-Joseph - Boyere | Subaru Impreza WRC | Grifone Stars | 0 | +2:28,6 | |
17 | J. Viktora | Hänninen - Markkula | Škoda Fabia S2000 | Samohýl Motor Zlín | 0 | +2:44,3 | |
18 | T. Lysák | Lysák - Kadleček | Škoda Fabia S2000 | Samohýl Motor Zlín | 0 | +2:46,2 | |
19 | J. Jandouš st. | Kosmides - Noyes | Škoda Felicia (F2) | Ruby's Pub Motorsport | 0 | +2:55,6 | |
20 | J. Pavlík | Pavlík - Pavlík | Suzuki Swift S1600 (F2) | JP Racing | 0 | +3:12,3 | |
21 | L. Kalbáč | Ortega - Amigo | Ford Escort RS Cosworth | Kalba Racing | 0 | +3:44,5 | |
22 | I. Zmrzlík | Aava - Sikk | Subaru Impreza WRC | Team Oreca | 0 | +4:03,2 | |
23 | V. Mahdal | Sandell - Axelsson | Mitsubishi Lancer EVO IV | Red Bull Junior | 0 | +4:19,1 | |
24 | R. Seifert | Kneifel - Strnad | Citroën Saxo Kit Car (F2) | Pegas Rally Team | 0 | +5:25,5 | |
25 | M. Hanák | Peták - Benešová | Peugeot 306 Maxi (F2) | AMK JZD Mír Březůvky | 0 | +5:29,5 | |
26 | J. Pospíšil | Darniche - Mahé | Fiat Grande Punto S2000 | Pegas Rally Team | 0 | +5:35,1 | |
27 | D. Sedláček | Grzyb - Zawada (J) | Škoda Fabia S2000 | BF Goodrich Junior | 0 | +5:38,6 | |
28 | P. Šíma | H.Solberg - Minor | Subaru Impreza WRC | JRT Team | 0 | +6:09,0 | |
29 | T. Grebeníček | Grebeníček - Grebeníček | Rover Mini Cooper (F2) | Gerd Rally Team | 0 | +6:13,6 | |
30 | L. Večeřa | Večeřa - Večeřa | Škoda 130 RS (F2) | Gerd Rally Team | 0 | +6:49,5 | |
31 | R. Kalík | Bengué - Escudero | Škoda Fabia S2000 | Čamlíkov Rally Sport Zlín | 0 | +6:50,8 | |
32 | J. Jandouš ml. | Novikov - Moscatt (J) | Subaru Impreza WRC | Ruby's Toyota | 0 | +7:36,0 | |
33 | J. Viceník | Kuchar - Gerber | Subaru Impreza WRC | Polski Zwiazek Motorowy | 0 | +8:31,3 | |
34 | D. Krajíček | Pech - Uhel | Fiat Grande Punto S2000 | Gemini Rally Team | 0 | +8:59,4 | |
35 | G. Pečeňová | Mouton - Pons | Ford Focus WRC | Kalba Racing | 0 | +11:17,1 | |
36 | T. Mudřík | Mudřík - Mudřík (J) | Subaru Impreza WRC | Grifone Junior | 0 | +11:36,3 | |
37 | O. Bětík | Bětík - Opletal | Volkswagen Golf V GTi | Movo Rally Team | 0 | +12:14,4 | |
38 | P. Bábek | Ojeda - Barrabes | Subaru Impreza WRC | Hroch Rally Team | 0 | +13:54,4 |
RZ 1 Náměstí vítěz: Thiry |
RZ 2 Příjezd vítěz: Lysák |
RZ 3 Magistrála vítěz: Hráček |
RZ 4 Obal Sprint vítěz: Hráček |
RZ 5 Příjezd vítěz: Vouilloz |
RZ 6 Magistrála vítěz: Hráček |
RZ 7 Obal Sprint vítěz: Hráček |
RZ 8 Příjezd vítěz: Hráček |
RZ 9 Náměstí II vítěz: Thiry |
Odstoupili |
Gardemeister (D.Prokeš) - elektronika |
Sarrazin (P.Sekula) - elektronika |
Sanka (J) (Jar.Suchánek) - vzdal |
Březík (J) (M.Viceník) - elektronika |
Stohl (M.Odstrčil) - |
Haff (J.Haferník) - |
Teamy | Značky | ||
Grifone | 10 | Nissan | 10 |
Red Bull | 8 | Subaru | 8 |
Kronos Racing | 6 | Fiat | 6 |
BF Goodrich Racing | 5 | Peugeot | 5 |
Top Run | 4 | Volkswagen | 4 |
AMK Malá Skála | 3 | Citroën | 3 |
Seki Motorsport | 2 | Škoda | 2 |
Pegas Rally Team | 1 | Mitsubishi | 1 |
„DEŠTIVÝ FRYŠTÁK OVLÁDL TROJLÍSTEK
GRIFONE“
Na začátku září byla na programu předposlední soutěž šampionátu Criterium Fryšták. 13. ročník této pěkné a náročné asfaltové rally nabídl 9 rychlostních zkoušek, když tratě společně s kvalitním zázemím poskytl tradičně areál firmy ObalPrint ve Fryštáku. Na start se postavilo 44 soutěžících, mezi nimiž tentokrát chyběl vedoucí muž šampionátu Pavel Sibera. Kromě jiných se na poslední chvíli odhlásil i jeden z předních jezdců Ladin. Tento závod byl zároveň závěrečný pro „dvoukolkáře“, kterých se na startovní rampě objevilo rekordních devět.
Na úvodní erzetě zajel nejrychlejší čas Bruno Thiry, jenž byl po zákeřné nemoci ještě mírně indisponován, přesto si nemohl dovolit žádnou údržbu, jelikož při absenci jeho rivala v boji o celkový titul Pavla Sibery musel bojovat o zisk co největšího počtu bodů. Rozestupy byly ovšem nicotné, když se do devíti sekund vměstnalo 16 jezdců. Na druhé vložce byl nejrychlejší Tomáš Lysák, který se ujal vedení v soutěži. To však netrvalo dlouho. Na následující dlouhé rychlostní zkoušce Tomáš poškodil zavěšení předního kola a s kulhající Fabií absolvoval většinu trati. Následoval pochopitelný propad výsledkovou listinou a naděje jezdce týmu Samohýl Motor Zlín byly ty tam. Od té chvíle diktoval tempo vítěz předchozí Jump Rally Tonda Hráček připisující si první čas na RZ 3 a 4, o necelých 7 sekund za ním byl na průběžné druhé pozici Belgičan Thiry. Na třetím „fleku“ se držel loňský vítěz Criterium Fryšták Toshi Arai. V těsném závěsu za Japoncem však byl Nicolas Vouilloz. Ten vyhrál pátou erzetu a posunul se na třetí místo na úkor Araie. Také na dalších příčkách se tvrdě bojovalo. Průběžně pátý byl Gilles Panizzi, jenž se opět objevil se starším podvozkem TA-02, se kterým se mu očividně daří lépe, než s potencionálně rychlejší technikou Xray. Na šestém místě byl v té chvíli Ayrton Senna. Tento nejvzdálenější účastník a reprezentant Automotoklubu Malá Skála přijel po předešlém úspěchu na Jumpu znovu potrápit „Intercupáckou“ konkurenci se svou předokolkou VW Golf GTi. V rámci F2 Trophy byl ve vedení, což mu zajišťovalo konečnou třetí příčku v hodnocení této kategorie pro letošní rok. Mezitím pro poruchu elektroniky odpadl již jasný mistr klasifikace vozů s jednou hnanou nápravou Francouz Sarrazin. Průběh soutěže začínaly komplikovat náhlé dešťové přeháňky a jednu chvíli to dokonce vypadalo, že nebude možné pokračovat. Nakonec se ale jelo dál. Déšť vždy sice na chvíli ustal, a to hlavně mezi jednotlivými erzetami, aby pak mohl znovu potrápit jezdce na promoklé trati v průběhu měřeného úseku. Byla to tedy velká loterie a při vysokém tempu, které tradičně panovalo, bylo snadné vyrobit nějakou tu jezdeckou chybu. Tyto náročné podmínky zvládal nejlépe „Tony“ Hráček, jenž vyhrával jednu zkoušku za druhou. Dařilo se i jeho týmovým a značkovým kolegům, kteří nehodlali slevit ze své rychlosti. Kompletní stupně vítězů tak okupovali „Grifoňáci“ se svými Nissany 350 Z. A toto vydrželo až do cíle soutěže. Další vítězství si tedy připsal Tonda Hráček, jenž se po zisku maximálního počtu 10. bodů posunul na třetí příčku v tabulce šampionátu. Stříbro vybojoval o 21,5s pomalejší Bruno Thiry. Vítěz závěrečné erzety byl s tímto výsledkem jistě velmi spokojen. Od vedoucího jezdce mistrovství Sibery ho teď dělí jen tři body, což ještě slibuje velké drama v souboji o nejcennější trofej. Bronzovým mužem Fryštáku se po zásluze stal Nico Vouilloz doplňující na bedně trojlístek vítězného týmu Grifone. Pro něj je to zatím nejlepší výsledek kariéry. Do role „bramborového“ jezdce byl odsouzen Toshihiro Arai, za nímž rally dokončil jeho stájový spolubojovník „Žil“ Panizzi. Toho potěšil kromě pěkného výsledku též fakt, že jeho Red Bull je již pro letošek jistým mistrem v Team’s Trophy. Šesté místo nakonec udržela brazilsko-česká posádka Senna - Pavlát vítězící mezi „dvoukolkáři“. Jako sedmý byl klasifikován nestor soutěží Intercupu Philippe Bugalski, jenž tentokrát podal velmi kvalitní výkon. Poslední bodovaná příčka potom patří dalšímu „Kronosákovi“ Duvalovi. Body tentokrát nezbyly na další rychlé jezdce, jakými jsou například v cíli devátý Ital Basso a desátý Bernd Casier. Absolutně jedenáctý pak dojel vítěz juniorů Cédric Robert, jenž svedl tradiční souboj s druhým mladíkem Cavigiolim. Ten však prohry s talentovaným kolegou z Top Runu vůbec nemusel litovat, jelikož v rámci Junior’s Trophy si téměř pojistil juniorský titul. I když ještě není konec a na posledním podniku se může stát cokoliv. Jako bronzový mladík projel cílem nadějný Grzegorz Grzyb. Perličkou byl start dámské posádky Moutonová - Ponsová. Michéle Mouton alias „Gábi“ se s nástrahami tratě popasovala na výbornou a za velkého diváckého aplausu projela cílovou rampou na 35. místě. Soutěž dokončilo 38 jezdců.
Letošní Criterium Fryšták byl vzhledem k počasí a charakteru tratí docela těžkou zkouškou pro všechny zúčastněné. Vše ale fungovalo na jedničku, pořadatelsky se rally zvládla a jezdci nešetřili slova chvály. To mimo jiné také proto, že zčásti dotovaný catering byl opravdu na vysoké úrovni. Nezbývá než na závěr poděkovat hlavnímu organizátorovi Martinu Vavřičkovi za poskytnutí prostorů pro tratě, perfektní zázemí, luxusní občerstvení a ceny pro závodníky.
„Na "domácí" Fryšták jsem
se těšil celou sezónu. Našel jsem dobré nastavení na asfalt, a tak to bylo jen
o rukách a hlavě. První rychlostní zkouška byla odjeta v klidném tempu, ale od druhé
erzety jsem zkusil tlačit a dařilo se zajíždět rychlé časy. Bylo parádní
sledovat týmové kolegy a držet s nimi krok. Třetí místo v cíli je pro mě
naprosto parádní výsledek, doufal jsem, že to letos padne a povedlo se, k tomu
plné obsazení Grifone na pódiu - to je prostě sen.“
„Fryšták jsme měli ze začátku celkem solidně rozjetý, poté ale přišly
penalizované chyby a snaha dohnat ztrátu byla špatným řešením, které nás
stálo další vteřiny navíc. Pořadatelsky opět pěkně zvládnutá soutěž.“
Ayrton Senna (6.) :
„...jak jsem závodil s dvoukolkou na Moravě...“
„Po úspěšném vystoupení v
Nedachlebicích (3. místo
absolutně) jsem se rozhodl těm moravským ogarom "natrhnuť prdel"
ještě ve Fryštáku. Protože jsem v
Nedachlebicích veškerou ztrátu na prvního
nabral v prvních dvou erzetách, kde jsem jel s pevnou
osou, domníval jsem se,
že bych mohl ve Fryštáku pomýšlet i na
celkové vítězství. Abychom vše stihli,
odjížděli jsme v sobotu ráno už ve 4:30 h. V okolí
Prahy vydatně lilo, takže
jsme se modlili, aby se vůbec závodilo a nejlépe na
suchu. 380 kilometrů do Fryštáku
jsme zvládli s „HaŤaPkou“ po dálnici za 3
hodiny, takže bylo ještě dost času
vyzkoušet model na shakedownu. Již tady vzaly za své moje
představy o možném
celkovém vítězství, neboť zde bylo velké
množství vraceček, ve kterých
dvoukolka proti modelu s náhonem na všechna kola
nejvíc ztrácí. Při obhlídce RZ
jsem zjistil další místa (šotolina,
hladká podlaha skladu), kde to také nebude
proti konkurenci jednoduché. Přehodnotil jsem proto cíle
a soustředil se pouze
na vítězství ve dvoukolkách, což by mi stačilo na
třetí místo v celkovém pořadí
kategorie F2 Trophy. A pak to začalo... První erzeta se mi vůbec
nepovedla. Vyrobil
jsem dvě hrubé chyby a skončil až ve druhé
desítce. Pro větší uvolnění jsem si
dal před druhou erzetou své oblíbené Svijany a
trochu poladil řízení. Výsledkem
byl třetí čas, což na zčásti šotolinové
vložce bylo celkem dobré. Těšil jsem se
na další zkoušku, protože byla oproti
předchozím dlouhá a bylo tam hodně
rychlých protahováků, kde jsem mohl na "kvatra" něco
vydělat. Zajel
jsem pátý čas a posunul se na 5. místo celkově. To
už bylo skoro podle mých
představ. Další erzeta byla téměř ta samá,
ale obráceně - opět pátý čas.
Panizzi sice tlačil, ale ještě to stačilo na udržení 5.
místa o 0,5s. Před
další rychlostní zkouškou bohužel začalo
pršet, což pro dvojkolku je moc velká
nevýhoda. Časy v dalších třech RZ byly 18., 14. a
14. Kupodivu jsem se propadl
jen na šesté místo, ale za mnou bylo
srovnáno dalších 5 nebo 6 závodníků
po pár
sekundách, takže jsem se už pomalu smiřoval s propadem mimo
bodovaná místa.
Poté co byl v šesté erzetě na mokru na
nových pneumatikách rychlejší i Kosmides,
rozhodl jsem se pro nákup nových pneu. Toto
rozhodnutí spolu s osychající tratí
se ukázalo jako klíčové, protože jsem hned zajel
znovu třetí čas a tím
poodskočil před poslední zkouškou svým
pronásledovatelům. Poslední krátká RZ
jen potvrdila správnou volbu pneumatik a přestože byla skoro
celá do kopce,
osmý čas stačil na udržení celkově 6. místa a
prvního v kategorii F2. Závěrem
bych rád shrnul své postřehy z tohoto pěkného
závodu. Zázemí firmy ObalPrint
výborné, k dispozici vše, co je pro
takovéto závody potřeba. Tratě pěkné,
některé erzety by mohly být trochu delší
(než se stařec dostane do tempa je v
cíli). Občerstvení vynikající - té
vůni, co se linula celým závodištěm se
nedalo odolat. Kategorie F2 je životaschopná a při troše
štěstí a vhodné trati
se dá jet i rovina s nejlepšími čtyřkolkami. Pneu
- správná volba je hrozně
důležitá, zvlášť u dvoukolky a z této
rally jsem si odnesl mimo jiné i
nejlepší pneu na asfalt. Stejně tak je důležité i
správné nastavení podvozku - odklony
kol přední nápravy jsem vyladil na asfaltu tak, že se to
auto (už ve verzi 4x4)
chovalo v neděli při závodě MČR na šotolině tak
úžasně, že z toho bylo celkové
2. místo o fous za prvním. Takže když to celé
shrnu - přestože to je do Zlína
velký kus cesty, asi si ještě někdy přijedu
zazávodit, možná i se čtyřkolkou a
možná vezmu sebou i další stejně rychlé
závodníky...“
„Pro nás skvělá soutěž, jak
výsledkově, tak předvedeným výkonem. Závěrečný souboj šesti pilotů o poslední
dvě bodovaná místa byl strhující. My jsme útok naplánovali na poslední dvě
zkoušky, kde to bylo z naší strany na doraz a vyšlo to. Sedmého místa si
ceníme, dokázali jsme porazit naši týmovou jedničku Duvala i mladé dravce
Bassa, Casiera, Roberta a Cavigioliho. Díky deštivému počasí to byl nejtěžší
Fryšták, který jsem absolvoval.“
„Parádně jsme se svezli. Tratě a
celá soutěž byla ve Fryštáku tradičně velmi
kvalitní. S naším umístěním
musíme
být spokojeni, protože jsme toho letos moc nenajezdili a na
začátku jsme
vyrobili hromadu chyb, které nás stály moc
času.“
„Smůla - jedním slovem smůla. Hned od první vložky
jsme měli
problém se zadním diferenciálem. Bohužel jsme
nevěděli, co se děje, přišli jsme
na to až po třech měřených testech. Mechanici závadu
odstranili tím, že
vyměnili přidřený diferenciál za nový, jenž
zapůjčil týmový kolega Giandomenico
Basso. Ovšem tím to neskončilo. Další
problém bylo nastavení, to se nám povedlo
doladit až v páté erzetě a pak konečně auto
fungovalo tak jak má. A my
byli schopni se ještě prokousat do první desítky,
byl to velký boj, protože
jezdci jako jsou Robert a Cavigioli, zajíždí velice
kvalitní časy a dostat se
před ně byl obtížný úkol, ovšem povedl se.
Pořadatelům patří velký dik za
krásné závody, i když to počasí
nevyšlo, ale nevadí. Dále musíme poděkovat
hlavnímu mechanikovi za parádní servis.“
„V dané konkurenci jsme zajeli asi maximum, snažili jsme se
co to šlo, z jízdy jsme měli vcelku dobrý pocit, takže celkově jsme
spokojení. Soutěž byla parádní a my jsme si ji užili. Jsme rádi, že jsme našim
výsledkem po delší době přispěli do bodování týmů.“
„Tratě byly hodně dlouhé, ale pěkné. Večer jsem z toho
onemocněl, tak celý týden nechodím do školky a jsem doma, takže super. Vyhrál
jsem hodně cen a získal čtyři body. Nejlepší závody co jsem jel.“
Stéphane Sarrazin :
„Závod jsme měli pěkně rozjetý, po prvních RZ jsme se drželi
v první desítce. Ale potom jsme měli závadu na vysílačce a s přiděleným časem
jsme klesli do čtvrté desítky. Po tomto problému vedení týmu rozhodlo o
odstoupení a šetření techniky na další rally. Závod byl velice pěkně připravený
a mrzí nás, že jsme ho nedokončili. Snad se nám bude dařit líp na poslední Total
Rally.“
„Na letošní Fryšták bude
náš tým vzpomínat jen v dobrém.
Podařilo se
nám dát dohromady vůz pro Yevgenie a i přesto, že měl
ještě drobné mouchy,
předvedl se s ním jezdec v dobrém světle. Věříme v
jeho další zlepšení, až se
vejde i do cíle... A Ralph - po změně pneumatik začal konečně
podávat výsledky,
které jsme po něm chtěli. Na posledních RZ s
novými pneumatikami zajížděl časy
srovnatelné s konkurencí. Criterium Fryšták
byla velmi podařená soutěž, dobře
postavené RZ, zvláště pak spodní
pasáž nám seděla. Z cateringu jsme byli
nadšeni, z cen také. Pořadatel od nás
dostává 101 bodů z možných 100...“
Martin Mudřík -
manažer týmů Grifone :
„Perfektní výkon všichni týmoví jezdci. Nikomu není
co vytknout. Doufám, že to takto bude pokračovat i nadále. Všichni v týmu jdou
nahoru. Tony po přechodu na Xray nemá konkurenci. Bruno dlouhodobě patří mezi
nejlepší, i když tentokrát bojoval sám se sebou. Mezi elitu se tentokrát
vyšvihl i Nicolas, myslím, že ještě není na vrcholu a neřekl poslední slovo.
Auta máme perfektně naladěné a velmi spolehlivé, radost jezdit.“