XIII. Criterium Fryšták 2010 Fryšták, 4. září 2010
poř. soutěžící posádka N značka vozu team body čas
1 A. Hráček Hráček - Hráček Nissan 350 Z Grifone 10 19:11,5 
2 M. Mudřík Thiry - Prévot Nissan 350 Z Grifone 8 +0:21,5
3 T. Mikl Vouilloz - Klinger Nissan 350 Z Grifone 6 +0:35,9
4 M. Čuřík Arai - Barritt Subaru Impreza WRC Red Bull 5 +0:55,1
5 J. Pekař Panizzi - Panizzi Subaru Impreza WRC Red Bull 4 +1:05,9
6 P. Pavlát Senna - Pavlát Volkswagen Golf V GTi (F2) AMK Malá Skála 3 +1:22,4
7 R. Hobza Bugalski - Chiaroni Citroën Xsara WRC Kronos Racing 2 +1:27,1
8 T. Pikner Duval - Pivato Fiat Grande Punto S2000 Kronos Racing 1 +1:28,3
9 L. Zámečník Basso - Dotta Peugeot 207 S2000 BF Goodrich Racing 0 +1:33,7
10 K. Sedláček Casier - Caesemaker Peugeot 207 S2000 BF Goodrich Racing 0 +1:41,6
11 F. Bezděk Robert - Bedon (J) Škoda Fabia S2000 Top Run 0 +1:42,5
12 F. Vítů Cavigioli - Granai (J) Fiat Grande Punto S2000 Top Run 0 +1:50,2
13 P. Matulík Loix - Smeets Mitsubishi Lancer WRC Top Run 0 +2:06,4
14 K. Bajza Toivonen - Cresto Ford Escort RS Cosworth Seki Motorsport 0 +2:14,4
15 Jiří Suchánek Suchánek - Suchánek Fiat Grande Punto S2000 Pegas Rally Team 0 +2:15,7
16 V. Karlík Jean-Joseph - Boyere Subaru Impreza WRC Grifone Stars 0 +2:28,6
17 J. Viktora Hänninen - Markkula Škoda Fabia S2000 Samohýl Motor Zlín 0 +2:44,3
18 T. Lysák Lysák - Kadleček Škoda Fabia S2000 Samohýl Motor Zlín 0 +2:46,2
19 J. Jandouš st. Kosmides - Noyes Škoda Felicia (F2) Ruby's Pub Motorsport 0 +2:55,6
20 J. Pavlík Pavlík - Pavlík Suzuki Swift S1600 (F2) JP Racing 0 +3:12,3
21 L. Kalbáč Ortega - Amigo Ford Escort RS Cosworth Kalba Racing 0 +3:44,5
22 I. Zmrzlík Aava - Sikk Subaru Impreza WRC Team Oreca 0 +4:03,2
23 V. Mahdal Sandell - Axelsson Mitsubishi Lancer EVO IV Red Bull Junior 0 +4:19,1
24 R. Seifert Kneifel - Strnad Citroën Saxo Kit Car (F2) Pegas Rally Team 0 +5:25,5
25 M. Hanák Peták - Benešová Peugeot 306 Maxi (F2) AMK JZD Mír Březůvky 0 +5:29,5
26 J. Pospíšil Darniche - Mahé Fiat Grande Punto S2000 Pegas Rally Team 0 +5:35,1
27 D. Sedláček Grzyb - Zawada (J) Škoda Fabia S2000 BF Goodrich Junior 0 +5:38,6
28 P. Šíma H.Solberg - Minor Subaru Impreza WRC JRT Team 0 +6:09,0
29 T. Grebeníček Grebeníček - Grebeníček Rover Mini Cooper (F2) Gerd Rally Team 0 +6:13,6
30 L. Večeřa Večeřa - Večeřa Škoda 130 RS (F2) Gerd Rally Team 0 +6:49,5
31 R. Kalík Bengué - Escudero Škoda Fabia S2000 Čamlíkov Rally Sport Zlín 0 +6:50,8
32 J. Jandouš ml. Novikov - Moscatt (J) Subaru Impreza WRC Ruby's Toyota 0 +7:36,0
33 J. Viceník Kuchar - Gerber Subaru Impreza WRC Polski Zwiazek Motorowy 0 +8:31,3
34 D. Krajíček Pech - Uhel Fiat Grande Punto S2000 Gemini Rally Team 0 +8:59,4
35 G. Pečeňová Mouton - Pons Ford Focus WRC Kalba Racing 0 +11:17,1
36 T. Mudřík Mudřík - Mudřík (J) Subaru Impreza WRC Grifone Junior 0 +11:36,3
37 O. Bětík Bětík - Opletal Volkswagen Golf V GTi Movo Rally Team 0 +12:14,4
38 P. Bábek Ojeda - Barrabes Subaru Impreza WRC Hroch Rally Team 0 +13:54,4

RZ 1
Náměstí
vítěz: Thiry
RZ 2
Příjezd
vítěz: Lysák
RZ 3
Magistrála
vítěz: Hráček
RZ 4
Obal Sprint
vítěz: Hráček
RZ 5
Příjezd
vítěz: Vouilloz
RZ 6
Magistrála
vítěz: Hráček
RZ 7
Obal Sprint
vítěz: Hráček
RZ 8
Příjezd
vítěz: Hráček
RZ 9
Náměstí II
vítěz: Thiry
 

Odstoupili
Gardemeister (D.Prokeš) - elektronika
Sarrazin (P.Sekula) - elektronika
Sanka (J) (Jar.Suchánek) - vzdal
Březík (J) (M.Viceník) - elektronika
Stohl (M.Odstrčil) - 
Haff (J.Haferník) - 

Teamy Značky
Grifone 10 Nissan 10
Red Bull 8 Subaru 8
Kronos Racing 6 Fiat 6
BF Goodrich Racing 5 Peugeot 5
Top Run 4 Volkswagen 4
AMK Malá Skála 3 Citroën 3
Seki Motorsport 2 Škoda 2
Pegas Rally Team 1 Mitsubishi 1




„DEŠTIVÝ FRYŠTÁK OVLÁDL TROJLÍSTEK GRIFONE“

Na začátku září byla na programu předposlední soutěž šampionátu Criterium Fryšták. 13. ročník této pěkné a náročné asfaltové rally nabídl 9 rychlostních zkoušek, když tratě společně s kvalitním zázemím poskytl tradičně areál firmy ObalPrint ve Fryštáku. Na start se postavilo 44 soutěžících, mezi nimiž tentokrát chyběl vedoucí muž šampionátu Pavel Sibera. Kromě jiných se na poslední chvíli odhlásil i jeden z předních jezdců Ladin. Tento závod byl zároveň závěrečný pro „dvoukolkáře“, kterých se na startovní rampě objevilo rekordních devět.

Na úvodní erzetě zajel nejrychlejší čas Bruno Thiry, jenž byl po zákeřné nemoci ještě mírně indisponován, přesto si nemohl dovolit žádnou údržbu, jelikož při absenci jeho rivala v boji o celkový titul Pavla Sibery musel bojovat o zisk co největšího počtu bodů. Rozestupy byly ovšem nicotné, když se do devíti sekund vměstnalo 16 jezdců. Na druhé vložce byl nejrychlejší Tomáš Lysák, který se ujal vedení v soutěži. To však netrvalo dlouho. Na následující dlouhé rychlostní zkoušce Tomáš poškodil zavěšení předního kola a s kulhající Fabií absolvoval většinu trati. Následoval pochopitelný propad výsledkovou listinou a naděje jezdce týmu Samohýl Motor Zlín byly ty tam. Od té chvíle diktoval tempo vítěz předchozí Jump Rally Tonda Hráček připisující si první čas na RZ 3 a 4, o necelých 7 sekund za ním byl na průběžné druhé pozici Belgičan Thiry. Na třetím „fleku“ se držel loňský vítěz Criterium Fryšták Toshi Arai. V těsném závěsu za Japoncem však byl Nicolas Vouilloz. Ten vyhrál pátou erzetu a posunul se na třetí místo na úkor Araie. Také na dalších příčkách se tvrdě bojovalo. Průběžně pátý byl Gilles Panizzi, jenž se opět objevil se starším podvozkem TA-02, se kterým se mu očividně daří lépe, než s potencionálně rychlejší technikou Xray. Na šestém místě byl v té chvíli Ayrton Senna. Tento nejvzdálenější účastník a reprezentant Automotoklubu Malá Skála přijel po předešlém úspěchu na Jumpu znovu potrápit „Intercupáckou“ konkurenci se svou předokolkou VW Golf GTi. V rámci F2 Trophy byl ve vedení, což mu zajišťovalo konečnou třetí příčku v hodnocení této kategorie pro letošní rok. Mezitím pro poruchu elektroniky odpadl již jasný mistr klasifikace vozů s jednou hnanou nápravou Francouz Sarrazin. Průběh soutěže začínaly komplikovat náhlé dešťové přeháňky a jednu chvíli to dokonce vypadalo, že nebude možné pokračovat. Nakonec se ale jelo dál. Déšť vždy sice na chvíli ustal, a to hlavně mezi jednotlivými erzetami, aby pak mohl znovu potrápit jezdce na promoklé trati v průběhu měřeného úseku. Byla to tedy velká loterie a při vysokém tempu, které tradičně panovalo, bylo snadné vyrobit nějakou tu jezdeckou chybu. Tyto náročné podmínky zvládal nejlépe „Tony“ Hráček, jenž vyhrával jednu zkoušku za druhou. Dařilo se i jeho týmovým a značkovým kolegům, kteří nehodlali slevit ze své rychlosti. Kompletní stupně vítězů tak okupovali „Grifoňáci“ se svými Nissany 350 Z. A toto vydrželo až do cíle soutěže. Další vítězství si tedy připsal Tonda Hráček, jenž se po zisku maximálního počtu 10. bodů posunul na třetí příčku v tabulce šampionátu. Stříbro vybojoval o 21,5s pomalejší Bruno Thiry. Vítěz závěrečné erzety byl s tímto výsledkem jistě velmi spokojen. Od vedoucího jezdce mistrovství Sibery ho teď dělí jen tři body, což ještě slibuje velké drama v souboji o nejcennější trofej. Bronzovým mužem Fryštáku se po zásluze stal Nico Vouilloz doplňující na bedně trojlístek vítězného týmu Grifone. Pro něj je to zatím nejlepší výsledek kariéry. Do role „bramborového“ jezdce byl odsouzen Toshihiro Arai, za nímž rally dokončil jeho stájový spolubojovník „Žil“ Panizzi. Toho potěšil kromě pěkného výsledku též fakt, že jeho Red Bull je již pro letošek jistým mistrem v Team’s Trophy. Šesté místo nakonec udržela brazilsko-česká posádka Senna - Pavlát vítězící mezi „dvoukolkáři“. Jako sedmý byl klasifikován nestor soutěží Intercupu Philippe Bugalski, jenž tentokrát podal velmi kvalitní výkon. Poslední bodovaná příčka potom patří dalšímu „Kronosákovi“ Duvalovi. Body tentokrát nezbyly na další rychlé jezdce, jakými jsou například v cíli devátý Ital Basso a desátý Bernd Casier. Absolutně jedenáctý pak dojel vítěz juniorů Cédric Robert, jenž svedl tradiční souboj s druhým mladíkem Cavigiolim. Ten však prohry s talentovaným kolegou z Top Runu vůbec nemusel litovat, jelikož v rámci Junior’s Trophy si téměř pojistil juniorský titul. I když ještě není konec a na posledním podniku se může stát cokoliv. Jako bronzový mladík projel cílem nadějný Grzegorz Grzyb. Perličkou byl start dámské posádky Moutonová - Ponsová. Michéle Mouton alias „Gábi“ se s nástrahami tratě popasovala na výbornou a za velkého diváckého aplausu projela cílovou rampou na 35. místě. Soutěž dokončilo 38 jezdců. 

Letošní Criterium Fryšták byl vzhledem k počasí a charakteru tratí docela těžkou zkouškou pro všechny zúčastněné. Vše ale fungovalo na jedničku, pořadatelsky se rally zvládla a jezdci nešetřili slova chvály. To mimo jiné také proto, že zčásti dotovaný catering byl opravdu na vysoké úrovni. Nezbývá než na závěr poděkovat hlavnímu organizátorovi Martinu Vavřičkovi za poskytnutí prostorů pro tratě, perfektní zázemí, luxusní občerstvení a ceny pro závodníky.



Ohlasy některých jezdců:

Tonda Hráček (1.):
„Fryšták a Jump jsou naše nejoblíbenější závody, což je vidět i z výsledků. Taktéž organizačně jsou zvládnuty perfektně a navíc s velkým množstvím cen. Bufet neměl chybu a víc asi není co dodat. Tým Grifone předvedl husarský kousek, když zabral všechny tři první místa, což se ještě nikdy v historii Intercupu nestalo a dlouho asi ani nestane.“

Bruno Thiry (2.)
:
„Do poslední chvíle jsem se rozhodoval,jestli vůbec na závody pojedu. Ale řekl jsem si, že to zkusím a Siberovi ten letošní ročník jen tak lehce nepustím. Kdybych nejel na bodech, tak odstoupím. Že pojedu tak dobře, jsem vůbec nečekal. Druhé místo beru všema deseti. Ke konci jsem byl úplně grogy, ale jsem už takový, když se do něčeho zakousnu, tak nepustím i kdybych měl padnout. Organizace a tratě byly na jedničku. Pojízdné občerstvení taky bezva, doufám, že bude jezdit častěji.“

Nico Vouilloz (3.):
„Na "domácí" Fryšták jsem se těšil celou sezónu. Našel jsem dobré nastavení na asfalt, a tak to bylo jen o rukách a hlavě. První rychlostní zkouška byla odjeta v klidném tempu, ale od druhé erzety jsem zkusil tlačit a dařilo se zajíždět rychlé časy. Bylo parádní sledovat týmové kolegy a držet s nimi krok. Třetí místo v cíli je pro mě naprosto parádní výsledek, doufal jsem, že to letos padne a povedlo se, k tomu plné obsazení Grifone na pódiu - to je prostě sen.“

Toshi Arai (4.):
„Fryšták jsme měli ze začátku celkem solidně rozjetý, poté ale přišly penalizované chyby a snaha dohnat ztrátu byla špatným řešením, které nás stálo další vteřiny navíc. Pořadatelsky opět pěkně zvládnutá soutěž.“

Ayrton Senna (6.) :
„...jak jsem závodil s dvoukolkou na Moravě...“
„Po úspěšném vystoupení v Nedachlebicích (3. místo absolutně) jsem se rozhodl těm moravským ogarom "natrhnuť prdel" ještě ve Fryštáku. Protože jsem v Nedachlebicích veškerou ztrátu na prvního nabral v prvních dvou erzetách, kde jsem jel s pevnou osou, domníval jsem se, že bych mohl ve Fryštáku pomýšlet i na celkové vítězství. Abychom vše stihli, odjížděli jsme v sobotu ráno už ve 4:30 h. V okolí Prahy vydatně lilo, takže jsme se modlili, aby se vůbec závodilo a nejlépe na suchu. 380 kilometrů do Fryštáku jsme zvládli s „HaŤaPkou“ po dálnici za 3 hodiny, takže bylo ještě dost času vyzkoušet model na shakedownu. Již tady vzaly za své moje představy o možném celkovém vítězství, neboť zde bylo velké množství vraceček, ve kterých dvoukolka proti modelu s náhonem na všechna kola nejvíc ztrácí. Při obhlídce RZ jsem zjistil další místa (šotolina, hladká podlaha skladu), kde to také nebude proti konkurenci jednoduché. Přehodnotil jsem proto cíle a soustředil se pouze na vítězství ve dvoukolkách, což by mi stačilo na třetí místo v celkovém pořadí kategorie F2 Trophy. A pak to začalo... První erzeta se mi vůbec nepovedla. Vyrobil jsem dvě hrubé chyby a skončil až ve druhé desítce. Pro větší uvolnění jsem si dal před druhou erzetou své oblíbené Svijany a trochu poladil řízení. Výsledkem byl třetí čas, což na zčásti šotolinové vložce bylo celkem dobré. Těšil jsem se na další zkoušku, protože byla oproti předchozím dlouhá a bylo tam hodně rychlých protahováků, kde jsem mohl na "kvatra" něco vydělat. Zajel jsem pátý čas a posunul se na 5. místo celkově. To už bylo skoro podle mých představ. Další erzeta byla téměř ta samá, ale obráceně - opět pátý čas. Panizzi sice tlačil, ale ještě to stačilo na udržení 5. místa o 0,5s. Před další rychlostní zkouškou bohužel začalo pršet, což pro dvojkolku je moc velká nevýhoda. Časy v dalších třech RZ byly 18., 14. a 14. Kupodivu jsem se propadl jen na šesté místo, ale za mnou bylo srovnáno dalších 5 nebo 6 závodníků po pár sekundách, takže jsem se už pomalu smiřoval s propadem mimo bodovaná místa. Poté co byl v šesté erzetě na mokru na nových pneumatikách rychlejší i Kosmides, rozhodl jsem se pro nákup nových pneu. Toto rozhodnutí spolu s osychající tratí se ukázalo jako klíčové, protože jsem hned zajel znovu třetí čas a tím poodskočil před poslední zkouškou svým pronásledovatelům. Poslední krátká RZ jen potvrdila správnou volbu pneumatik a přestože byla skoro celá do kopce, osmý čas stačil na udržení celkově 6. místa a prvního v kategorii F2. Závěrem bych rád shrnul své postřehy z tohoto pěkného závodu. Zázemí firmy ObalPrint výborné, k dispozici vše, co je pro takovéto závody potřeba. Tratě pěkné, některé erzety by mohly být trochu delší (než se stařec dostane do tempa je v cíli). Občerstvení vynikající - té vůni, co se linula celým závodištěm se nedalo odolat. Kategorie F2 je životaschopná a při troše štěstí a vhodné trati se dá jet i rovina s nejlepšími čtyřkolkami. Pneu - správná volba je hrozně důležitá, zvlášť u dvoukolky a z této rally jsem si odnesl mimo jiné i nejlepší pneu na asfalt. Stejně tak je důležité i správné nastavení podvozku - odklony kol přední nápravy jsem vyladil na asfaltu tak, že se to auto (už ve verzi 4x4) chovalo v neděli při závodě MČR na šotolině tak úžasně, že z toho bylo celkové 2. místo o fous za prvním. Takže když to celé shrnu - přestože to je do Zlína velký kus cesty, asi si ještě někdy přijedu zazávodit, možná i se čtyřkolkou a možná vezmu sebou i další stejně rychlé závodníky...“

Philippe Bugalski (7.) :
„Pro nás skvělá soutěž, jak výsledkově, tak předvedeným výkonem. Závěrečný souboj šesti pilotů o poslední dvě bodovaná místa byl strhující. My jsme útok naplánovali na poslední dvě zkoušky, kde to bylo z naší strany na doraz a vyšlo to. Sedmého místa si ceníme, dokázali jsme porazit naši týmovou jedničku Duvala i mladé dravce Bassa, Casiera, Roberta a Cavigioliho. Díky deštivému počasí to byl nejtěžší Fryšták, který jsem absolvoval.“

Francois Duval (8.) :
„Parádně jsme se svezli. Tratě a celá soutěž byla ve Fryštáku tradičně velmi kvalitní. S naším umístěním musíme být spokojeni, protože jsme toho letos moc nenajezdili a na začátku jsme vyrobili hromadu chyb, které nás stály moc času.“

Bernd Casier (10.) :
„Smůla - jedním slovem smůla. Hned od první vložky jsme měli problém se zadním diferenciálem. Bohužel jsme nevěděli, co se děje, přišli jsme na to až po třech měřených testech. Mechanici závadu odstranili tím, že vyměnili přidřený diferenciál za nový, jenž zapůjčil týmový kolega Giandomenico Basso. Ovšem tím to neskončilo. Další problém bylo nastavení, to se nám povedlo doladit až v páté erzetě a pak konečně auto fungovalo tak jak má. A my byli schopni se ještě prokousat do první desítky, byl to velký boj, protože jezdci jako jsou Robert a Cavigioli, zajíždí velice kvalitní časy a dostat se před ně byl obtížný úkol, ovšem povedl se. Pořadatelům patří velký dik za krásné závody, i když to počasí nevyšlo, ale nevadí. Dále musíme poděkovat hlavnímu mechanikovi za parádní servis.“

Freddy Loix (13.) :
„V dané konkurenci jsme zajeli asi maximum, snažili jsme se co to šlo, z jízdy jsme měli vcelku dobrý pocit, takže celkově jsme spokojení. Soutěž byla parádní a my jsme si ji užili. Jsme rádi, že jsme našim výsledkem po delší době přispěli do bodování týmů.“

Tom Mudřík (36.) :
„Tratě byly hodně dlouhé, ale pěkné. Večer jsem z toho onemocněl, tak celý týden nechodím do školky a jsem doma, takže super. Vyhrál jsem hodně cen a získal čtyři body. Nejlepší závody co jsem jel.“

Stéphane Sarrazin :
„Závod jsme měli pěkně rozjetý, po prvních RZ jsme se drželi v první desítce. Ale potom jsme měli závadu na vysílačce a s přiděleným časem jsme klesli do čtvrté desítky. Po tomto problému vedení týmu rozhodlo o odstoupení a šetření techniky na další rally. Závod byl velice pěkně připravený a mrzí nás, že jsme ho nedokončili. Snad se nám bude dařit líp na poslední Total Rally.“

Joe Noyes - týmový vedoucí Ruby’s Pub Motorsport a Ruby’s Toyota :
„Na letošní Fryšták bude náš tým vzpomínat jen v dobrém. Podařilo se nám dát dohromady vůz pro Yevgenie a i přesto, že měl ještě drobné mouchy, předvedl se s ním jezdec v dobrém světle. Věříme v jeho další zlepšení, až se vejde i do cíle... A Ralph - po změně pneumatik začal konečně podávat výsledky, které jsme po něm chtěli. Na posledních RZ s novými pneumatikami zajížděl časy srovnatelné s konkurencí. Criterium Fryšták byla velmi podařená soutěž, dobře postavené RZ, zvláště pak spodní pasáž nám seděla. Z cateringu jsme byli nadšeni, z cen také. Pořadatel od nás dostává 101 bodů z možných 100...“

Martin Mudřík - manažer týmů Grifone :
„Perfektní výkon všichni týmoví jezdci. Nikomu není co vytknout. Doufám, že to takto bude pokračovat i nadále. Všichni v týmu jdou nahoru. Tony po přechodu na Xray nemá konkurenci. Bruno dlouhodobě patří mezi nejlepší, i když tentokrát bojoval sám se sebou. Mezi elitu se tentokrát vyšvihl i Nicolas, myslím, že ještě není na vrcholu a neřekl poslední slovo. Auta máme perfektně naladěné a velmi spolehlivé, radost  jezdit.“  

Franco Paiero - manažer týmu Kronos Racing :
„Po neúspěšném vystoupení na Jump rally jsme potřebovali výrazněji zabodovat, což se nám podařilo a jsme opět v boji o konečný bronz v Team’s Trophy. V přímém souboji naši jezdci uspěli proti silnému Top Runu, což je pozitivní. Závěrečný boj „Bugiho“ s „Didim“ byl tak na hraně, že jsem se bál, aby to na poslední vložce někde nerozmlátili. Snad budeme na Totalu startovat v kompletní sestavě, abychom udrželi třetí příčku. „Gardemu“ totiž před poslední RZ totálně vyhořela elektronika.“

Petr Matulík - manažer týmu Top Run :
„Po předešlých úspěšných výsledcích našeho týmu jsme byli trochu „namlsaní“, ale i tak výkon našich jezdců byl tady ve Fryštáku dobrý. Máme stejně bodů jako Kronos Racing a o konečném bronzu v Team’s Trophy tak rozhodne až závěrečná soutěž. Samozřejmě chceme uspět. Před sezónou jsme tak vysoké ambice ani neměli, takže v týmu teď panuje velká spokojenost.“


/ Loa /