Výsledky
IX. Viking Rally 2013

 Absolutní pořadí Zlín-Podhoří 18.5. 2013, startujících - 23 
poř. soutěžící jezdec - spolujezdec stát vůz team kategorie čas (min)
1 Josef Pekař Panizzi - Panizzi Škoda Fabia S2000 Red Bull 4WD 16:11,7
2 Filip Bezděk Robert - Bedon Citroën DS3 WRC Red Bull 4WD +0:10,1
3 David Sedláček Grzyb - Mazur Mini JCW WRC Red Bull Junior 4WD/Junior +0:18,9
4 Vladimír Karlík Jean-Joseph - Boyere Fiat Grande Punto S2000 4 Rombi Corse 4WD +0:19,9
5 Vít Kutal Kutal - Kutal Ford Fiesta RS WRC Monster Energy Team 4WD/Junior +0:46,8
6 Ondřej Dočkal Küzmič - Raúl Lancia Delta HF Integrale Doktor Racing Historic +0:49,8
7 Jiří Martinek Martinek - Martinek Subaru Impreza WRC Kenatram RC Rally Team 4WD +0:55,2
8 Radek Hobza Fagaso - Moya Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 4WD +0:56,2
9 Lukáš Zámečník Basso - Dotta Peugeot 106 Maxi Michelin Rally Team F2 +1:04,8
10 Ivan Zmrzlík Cantamessa - Capolongo Fiat Grande Punto S2000 4 Rombi Corse 4WD +1:19,9
11 Bohdan Sedláček Trelles - Christie Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 4WD +1:20,1
12 David Kubeš Kubeš - Kubeš Subaru Impreza WRC XV-01 Tamiya Rally Team 4WD +2:16,1
13 Petr Šíma Solberg - Minor Ford Fiesta RS WRC Monster Energy Team 4WD +2:20,6
14 Martin Bartík Bartík - Bartíková Suzuki Swift S1600 WB Racing F2 +2:36,0
15 Petr Bábek Ojeda - Barrabes Subaru Impreza WRC XV-01 Tamiya Rally Team 4WD +3:09,8
16 Matyáš Zbranek Biasion - Siviero Mitsubishi Lancer Evo VI MAKA Motor Co. 4WD/Junior +3:29,4
17 Dan Peťovský Peťovský - Úlehla Subaru Impreza WRC Subaru RC Rally Team 4WD +3:39,8
18 Jan Zbranek Vatanen - Richards Subaru Impreza WRC MAKA Motor Co. 4WD +4:19,3
19 Petr Matulík Loix - Smeets Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 4WD +4:31,1
20 Michal Odstrčil Stohl - Müller Toyota Celica 4WD Turbo Barum Team Historic +5:11,7
21 Bronislav Kořínek Arazim - Gál Škoda Felicia Kit Car Coyote Racing F2 +7:38,2
22 Stanislav Dalajka S.Dalajka - Dalajka Subaru Impreza WRC Monster Energy Team Junior 4WD/Junior +10:18,9
             

                                                                                                                         

 Odstoupili
  soutěžící jezdec - spolujezdec stát vůz team kategorie důvod
x Michal Pospíšil Sibera - Jirátko Citroën DS3 WRC Red Bull 4WD motor
       
       


  

 RZ  Vítězství v RZ
počet RZ   jezdec vyhraných RZ
7
kompletní časy jezdců v RZ Panizzi (Josef Pekař) 3
   Jean-Joseph (Vladimír Karlík) 2
    Grzyb (David Sedláček) 1
    Sibera (Michal Pospíšil) 1


 Teamy  Značky
poř.  team poř.  značka
       
1  Red Bull 1  Citroën
2  4 Rombi Corse 2  Fiat
3  Monster Energy Team 3  Škoda
4  Red Bull Junior 4  Ford
5  Marlboro Dealer Racing 5  Subaru
6  Doktor Racing 6  Mini
7  Kenatram RC Rally Team 7  Lancia
8  Michelin Rally Team 8  Peugeot





VIKING: PLNOHODNOTNÝ NÁVRAT LEGENDY

Třetím podnikem šampionátu Euro RC Rally Challenge byla obnovená Viking Rally. Stupně vítězů, obdobně jako na minulé soutěži, ovládli jezdci stáje Red Bull. Tentokrát se z vysněného prvenství radoval Gilles Panizzi pilotující Škodu Fabii S2000, jenž za sebou nechal kolegu Cédrica Roberta s Citroënem DS3 WRC, na bronzový stupínek opětovně vystoupal Grzegorz Grzyb s vozem Mini John Cooper Works WRC startující za juniorskou „Red Bulláckou“ odnož. 

Viking Rally, což je dnes již legenda mezi RC soutěžemi, se v lokalitě u základní školy na Podhoří konala po dlouhých sedmi letech. Ovšem i po tak dlouhé době provázela devátý ročník znovuzrozené klasiky spousta typicky charakteristických vlastností - střídání asfaltu a šotoliny, s tím spojená pneumatiková loterie, uvolněná atmosféra s řadou nahodilých vzpomínek, vyrovnané souboje, precizně připravené tratě, no a v neposlední řadě taktéž typické rozmary počasí. Prostě kompletní Viking. Ten totiž prakticky vždy provázely nejisté povětrnostní podmínky a letos tomu nebylo jinak. Brzy ráno, v sobotu 18. května, kdy se závod konal, se počasí tvářilo „na pohodu“. Ale po finální přípravě tratí všech sedmi rychlostních zkoušek se spustil silný intenzivní déšť a chvílemi to vypadalo, že to celé „neklapne“. Chvilku před startem se však počasí umoudřilo a nakonec se tedy třiadvacítka posádek mohla pustit do bojů.

První erzeta se jela pouze na asfaltovém povrchu, v tomto případě tedy mokrém. Vítězný čas si připsal Pavel Sibera, jemuž se ovšem v cíli z auta lehce zakouřilo, po analýze pak český driver zjistil neodstranitelný technický problém s motorem své „Déestrojky“. Nenásledovalo tak nic jiného, než odstoupení. Tím pádem se na čele výsledkové listiny ocitl Branislav Küzmič, který sice pilotoval opět historika, na asfaltu však nejsou pro tuto kategorii předepsané pneumatiky nevýhodou. No ale i tak to bylo docela překvapivé. Vždyť za sebou nechal favorizovanější jména jako Panizzi, či Robert. Další dva rychlostní testy se odehrávaly na šotolině, jen vcelku krátký dojezd k cíli byl na zpevněném podkladu. První  průjezd RZ „Valhalle“ vyhrál Polák Grzyb, o jehož jezdeckém umu v kombinaci s výbornou technikou se sice ví, ale vítězství v erzetě je vítězství v erzetě. „Grzýbek“ navíc stále spadá do kategorie juniorů, byť už těch zkušenějších. Průběžně však vedl „Žil“ Panizzi. Yugoslávský „Doktor“ Küzmič totiž na nezpevněném povrchu dle očekávání se svou historickou Lancií trochu ztrácel. Panizzi navíc vyhrál následnou zkoušku zvanou „Drakkar“ a zůstával vedoucím mužem Vikingské Rally. Rozdíly ovšem nebyly tradičně moc velké. 

Po čtvrté rychlostce se na průběžné první pozici vyhříval jiný jezdec z Red Bullu, konkrétně Cédric Robert. Ten sice do té chvíle nezvítězil ani v jedné vložce, součet časů však hovořil ve prospěch tohoto mladého Francouze. Zmíněná ryze asfaltová RZ 4 se stala kořistí „starých harcovníků“, když Simonu Jean-Josephovi byl naměřen nejlepší čas, dalším „překvápkem“ byl druhý nejrychlejší Freddy Loix. Časové rozestupy však byly opět nepodstatné a těsné vedení udržoval vítěz předchozí soutěže ERC Robert před Panizzim a Grzybem. Na páté, zas šotolinové erzetě, se znovu podařilo vyhrát Jean-Josephovi a tento dobře známý Martiničan, reprezentující stáj 4 Rombi Corse, se ocitl ještě více na dostřel nejrychlejší trojici. Tu tvořili stále Robert, Panizzi a Grzyb, všichni zajíždějící konstantně rychlé časy. Předposlední „stage“ se stala doménou Gilla Panizziho, jenž trošku výrazněji přeskočil Cédrica Roberta, starší a vlasatější z Francouzů se tak ujal vedení v soutěži. Na posledním testu „Troll“, jenž vznikl celkovým spojením tratí šotolinových a asfaltových úseků, se tedy mělo rozhodnout. Zkouška to byla velmi dlouhá a svou roli zahrála též volba pneu, která byla v mnoha případech dost rozdílná, a to i u jezdců bojujících v popředí. V kombinaci se stále vlhkým povrchem a jejich střídáním, měl dilema „co obout“ snad každý. Právě třeba tahle situace je jednou z výjimečností Viking Rally, tohle se na moc soutěžích prožít určitě nedá. Vítězem „Trolla“ se stal Gil Panizzi a potvrdil tak své prvenství, které se ocitlo jistě ve správných rukou. Kombinace - Panizzi - Fabia - Red Bull - byla nyní prostě nejlepší. Po výhře na Great Crossu si právě na něj brousil zuby Cédric Robert, ale tentokrát se Panizzi vyvaroval větších chyb, Robert ve finiši zariskoval s pneumatikami a prostě to celkově na „Pekiho“ jaksi nestačilo. I tak podal druhý z členů vítězného týmu Red Bull standardně pěkný výkon. Bronz patří mladému Grzybovi, jenž zopakoval výsledek z minulé rally, polský talent se navíc opět stal jasným vítězem v hodnocení Junior Trophy. Jedna jediná sekunda, dělila v cíli od „bedny“ Jean-Josepha. „Žán“ měl našlápnuto trochu výše, ale i tak ho aspoň potěšil fakt, že letos konečně v ERC zdolal celkově pátého Víťu Kutala. Ten opět dokázal svůj nesporný um, byl stříbrný z juniorů a hlavně zajel další super místo v absolutním pořadí. Jako šestý byl klasifikován Brane Küzmič, který tak dokázal, že jeho výsledek na minulém „Greatu“ nemusí být zas tak ojedinělý a i na méně vhodných pneu lze ze šikovných rukou „uplést“ zdařilý výsledek. Na místě sedmém dojel Jirka Martinek, což bylo pro mnohé trochu překvapivé, ale tento jezdec již není žádný „zelenáč“ a dokázal zde zužitkovat své zkušenosti. Osmý Fagaso byl v cíli právem lehce nešťastný, když právě Jirka ho připravil o lepší „flek“ o pouhou sekundu. Přitom tenhle Španělský Matador začal Viking na čtvrtém místě a celý závod bojoval o pozice kolem „šestky“. Devátá příčka patřila italskému dravci Bassovi, jenž se stal se svojí dvoukolkou opět trnem v oku mnohým čtyřkolkářům, desítku nejlepších uzavřel další z Italů Cantamessa. Na něj nakonec o pouhé dvě desetinky sekundy nedosáhl Trelles, což je pro „domácího“ Uruguayce, předvádějícího hezký sport, trochu striktní prohra. Co se týká „pódiovek“ v jednotlivých vypsaných kategoriích - třetí v juniorech skončil nadějný Miki Biasion, stříbrný post v F2 Trophy obsadil Martin Bartík se Swiftem, bronzový pak Arazim s Felicií. V Historic Trophy dojel na  druhé pozici Manfred Stohl, který je jedinečný zejména ve střídání nádherných karosérií.  

9. ročník Viking Rally letos navázal na svou dřívější nezapomenutelnou historii a úmysl pořadatelů ERC na „oživení“ tohoto podniku se neminul účinkem. Tratě byly i přes „zlobivé“ počasí bez problémů, sice neoplývaly obrovskou délkou, za to však kvalitou, spojenou s pěkným svezením. Vynikající „domáckou“ atmosféru při soutěži dotvořily též pěkné souboje mezi jezdci. Tohle byl opravdový návrat legendy v klasickém podání!

Ohlasy jezdců po soutěži:

Gilles Panizzi (Josef Pekař): 
"SUPER!!! Až na to počasí. Pořadatelé odvedli skvělou práci, perfektně jsme si zazávodili. I přes pád ve druhé RZ a špatnou volbu pneu ve čtvrté vložce, jsme po dlouhé době vyhráli. Dík patří samozřejmě i mechanikům, v tak náročných podmínkách fungovala naše Fabie bezchybně. Už se těšíme na Forest Frog." 

Cédric Robert (Filip Bezděk):
"Na start Vikingu jsem nastupoval poněkud nervózní. Za prvé: na této trati jsem dosud nestartoval, za druhé: na Great Crossu jsem vyhrál, tak bude ze mě štvaná zvěř, za třetí: ve výbavě tentokrát chyběla sada nových řezaných Blocků. Výsledek? Vynikající druhé místo. Sklonit hlavu před Panizzim není přece ostuda. Je to sice týmový kolega, ale pořád ostřílený matador. Bohužel pro mě, tentokrát byl nad mé síly. Blahopřeji Grzybovi k zisku dalšího pódia a Jean-Josephovi k návratu mezi TOP 5. A moje hodnocení závodu: Tratě opět výborně připravené a vyznačené; místo pro zázemí bylo kompaktní – většina jezdců pod jedním velkým stanem; bufet – svérázný, za to však skvělý. Časový harmonogram opět (jak jinak v ERC) klapal a jury opět (jak jinak v ERC) neměla práci. Jedním slovem, opět jsem prožil jeden výborný den ve společnosti stejně naladěných kamarádů „RC rallystů“ ve vynikající pohodě. Škoda jen, že se práci organizátora pokoušelo kazit počasí občasnými přeháňkami." 

Grzegorz Grzyb (David Sedláček): 
"No co říct o Vikingu. Začneme celkovým hodnocením tratí, které byly skvostné, čitelné, místy technické a jinde zase volnější. Vlastně celý závod se nám, nejspíše i všem líbil. Myslíme, že to bylo pěkné jak z pohledu závodníků, tak i z pohledu diváků. Ačkoli bylo na závodě chvílemi horko, jindy jsme si zase brali deštníky, nám tohle vůbec nevadilo. Ba naopak to celou rally zpestřilo, jelikož i volba pneumatik pro téměř všechny závodníky byla těžká. Jelikož to byla velmi špatně přístupná lokalita, tak chválíme pořadatele za super závod, skvělou atmosféru, dobré občerstvení a hlavně za nervy co si s tímhle vším prožil. A ještě našemu umístění - co ještě víc si přát, třetí absolutně a na nejvyšším stupni juniorské kategorie. Takže maximální spokojenost jak s umístěním tak se závodem z pořadatelského hlediska!" 

Brane Küzmič (Ondra Dočkal): 
"VIKING JE SUPER!!! O této legendě jsem hodně slyšel, ale lepší je to zažit na vlastní kožu (tož to možu). Historikům logicky odpadá starost s gumama, a tak loterie zbytku pole se nás netýkala. Ze začátku bylo počasí jakože hooodně přísné, ale ani šamani běhající nahatí kolem woodoo kruhu s panenkama nám rozhodně nemůžou zkazit náladičku. O tu se starala dost dobrá partija, dobrá gořalenka, dobré pifko a doslova originální bufet s nadšenou obsluhou - kdo neviděl neuvěří. Závod začal těsně po dešti, avšak dle harmonogramu přesně na čas. Na pěkně mokré trati jsem to pojal trochu opatrněji, avšak druhé místo v první RZ je novým historickým maximem naší posádky. V servisu bohužel hlásil Sibera svůj technický problém, a tak jsme do druhé RZ startovali z první průběžné pozice (což nás pak stálo dost panáků na tiskovce). Avšak na mokré šotce se naše gumy prostě nemůžou chytat. Navíc na RZ 3 přišel problém doslova z lajdáctví, a tak padla v garáži jedna výpověď. Ztráta cca 20. sekund byla naprosto zbytečná a stála nás ve finále lepší umístění a po třetí erzetě pád na desáté místo. Začal hon na naše soupeře a vše vyvrcholilo nádherným soubojem v poslední zkoušce. Před touto jsme ztráceli tři „buchty“ na Bassa, čtyři na „Komeťáka“ Jirku Martínka, a zdánlivě nedosažitelných 11 na Fagasa s Kutalem. Všichni řešili co obujou. U nás byl logicky klid. Výsledek byl výborný. Skok z devátého na šesté místo je super a stále si to užíváme... Jenom ostatní členové týmu Doktor Racing by měli jezdit častěji. Viking byl fakt super... Jen tak dál! ERC jde soutěž od soutěže nahoru!"

Gibo Fagaso (Radek Hobza):
"Proměnlivé počasí si s námi pořádně zalaškovalo a rozehrálo nefalšovanou pneumatikovou ruletu. Především závěrečná RZ „Troll“ byla v tomto směru opravdovou výzvou. Napůl šotolina s mokrým asfaltem za mírného mrholení. Obuli jsme Ripmaxy, což ale nebyla dobrá volba. Na asfaltové části to neskutečně klouzalo a ztratili jsme spoustu času. Následoval propad o dvě pozice na konečné 8. místo. Viking Rally je krásná soutěž. Její návrat do kalendáře jsem přivítal s nadšením, je to opravdová klasika, což se letos potvrdilo. Zamlouvá se mi také trend rozšiřování a povolování tratí RZ, který pořadatelé soutěží ERC razí. Zatím to bylo vždy náramné svezení. Nejsem milovníkem sedmiminutových motanic, proto - jen tak dál!

Gustavo Trelles (Bohdan Sedláček):
"Myslíme, že tato soutěž dostála svého jména. Krásná a díky počasí i náročná rally. I různé povrchy udělaly z tohoto podniku dost zajímavý souboj posádek. My jsme v průběhu závodu trochu laborovali s geometrií a nastavením vozu. Ale dosažený výsledek nás docela uspokojuje. Je pravda, že jsme se viděli na bodovaném fleku, ale 0,2s  je na celé rally asi dost. (že „Aisíku“). Ale hlavně - pohoda a výborná nálada vládla během celého závodu. A to je paráda."

Freddy Loix (Petr Matulík):
"Viking Rally byla velmi hezká akce. Počasí „akorát“, parádní atmosféra, tratě výborné. Prostě klasický Viking se vším všudy! Při této soutěži jsme si s trochou nostalgie zavzpomínali na „staré časy“. Zdejší erzety nás jaksi budou bavit vždycky. Od počátku se nám i vcelku dařilo a průběžné desáté místo, jenž jsme dlouho drželi, bylo nad očekávání. Dokonce se nám povedlo „vyrobit“ druhý čas ve čtvrté rychlostní zkoušce, což byl počin z říše snů. O to víc nás mrzí technický problém v samotném závěru, kdy jsme po menší havárii vytrhli uchycení servořízení a nešlo s tím nic dělat. To mělo samozřejmě vliv na konečný výsledek. Bylo to pro nás v té chvíli nepopsatelné zklamání, ale i taková je tvář rally. Rádi bychom touto cestou pogratulovali vítězi Panizzimu, který si vyhrát určitě zasloužil a do teď mu moc nebylo přáno. Naše poděkování směřuje jak pořadateli, tak i všem co pomohli s přípravou soutěže, zvláštní cenu zaslouží i „bufetářky“ Marťa s Míšou!"

Christian Homer (Team Manager Red Bull): 
"Super! Opět jsme obsadili kompletní stupně vítězů. Škoda jen odstoupení Sibery, v první erzetě jel fantasticky. Panizzi překvapil svou rychlostí hlavně na šotolině. Robert zajel svůj vysoký standard. Grzyb fantasticky ustál souboj o 3. místo s velezkušeným mnohonásobným vicemistrem Jean-Josephem. Jen tak dál. V Team Trophy nám neustále na záda dýchá 4 Rombi Corse, takže nepolevujeme a pečlivě se připravujeme na následující rally." 


Franco Paiero (Team Manager Marlboro Dealer Racing): 
"Bohužel, závěrečný „Troll“ nás nakonec připravil o týmovou bednu. Fagaso špatně zvolil gumy, Trelles těsně podlehl v boji o desátou příčku s Cantamessou a Loix po technickém problému skončil v nebodovaném pásmu. Skvěle rozjetý závod pro nás tedy nedopadl, což mrzí. O to lépe se však musíme připravit na další rally. Pevně věřím, že naše sestava se letos v některé z dalších soutěží ERC prosadí na stupně vítězů Team Trophy."


                                                                                                                                                                                                                                 „Loa“