FRYŠTÁK PATŘÍ "LYSMENOVI"
Šestým
letošním podnikem v rámci Euro RC Rally
Challenge byla rally Criterium Fryšták, tento
druhý nejstarší závod
šampionátu
se odehrál v polovině září na atraktivních
tratích v areálu firmy ObalPrint,
kde bylo k dispozici osm rychlostních zkoušek na
pestrém asfaltovém povrchu. Na
nejvyšším postu stupňů vítězů stanul
Tomáš Lysák pilotující svou
oblíbenou
"Fábku" S2000 týmu Samohýl Motor, jako
stříbrný byl v cíli hodnocen
Estonec Ott Tänak se Subaru Sheron Racing Teamu, bronz vybojoval
Ken Jackson s
Fiestou z dílen vítězné stáje RC Clubu
Čistá, která si již s předstihem
zabezpečila mistrovský titul v Team Trophy.
17. ročník Criterium Fryšták tradičně poskytl
velmi pěkné
tratě, rozmanitost zpevněného povrchu navíc okořenila
nová pasáž ve skladu.
Poctivou snahu pořadatelů se podobně v jako minulém roce snažilo
zhatit počasí.
Loňský deštivý scénář se ale nakonec
úplně neopakoval, voda skrápěla trať jen v
úvodu, asfalt poté velmi rychle osychal, a tak se
většina erzet odjela na
suchu. Až na posledním měřeném úseku přišel
opět prudký déšť, na průběh soutěže
to ovšem nemělo výraznější vliv. V tomto
ohledu to bylo docela zajímavé i co se
týká volby pneumatik. Favoritů na prvenství bylo
jako vždycky dost, šlo také o důležité
body do tabulky šampionátu a Fryšták měl v
tomto směru mnohé napovědět. Soutěž
rozjel nejlépe jeden z nejvíce favorizovaných
jezdců Tomáš Lysák, stal se vítězem
prvních čtyřech rychlostních zkoušek a po polovině
závodu byl v čele s náskokem
necelých pěti sekund na velmi rychlého Estonce
Tänaka. Ten svým výkonem mnohé
udivoval, na jeho bezchybnou jízdu i přes veškeré
snažení nestačili ani rychlé
Fordy v rukou dvojice soutěžáků z RC Clubu Čistá. Na
prozatímním třetím "fleku"
se po RZ 4 držel Diehl dos Santos, jeho kolega Ken Jackson byl
však v těsném
závěsu. Průběžné páté místo okupoval
Gil Panizzi. Rozdíly však byly minimální a
pořadí se neustále měnilo. Do pořadí na
bodovaných příčkách zasahovaly také
nejrychlejší
jezdci kategorie Legend Trophy, jmenovitě Sibera, Ojeda, Kubeš a
Bengué. Mírně
za očekáváním zůstali loňský vítěz
této rally Jan Viktora a taky Cédric Robert,
oba se však drželi v bodované desítce, kde byl
taky nečekaně rychle jedoucí
Ital Basso s Fabií. Výborné časy zajížděl
vítěz minulého závodu Víťa Kutal, ale
tohoto juniora hned v úvodu potrápily potíže s
elektronikou jeho
"Monster" Fiesty, a tak se tentokrát do bojů o
nejvyšší příčky
nezapojil.
Ve druhé půli soutěže pokračoval
Tomáš "Lysmen" v
bezchybném výkonu a své vedení
suverénně navýšil až na konečných 39
sekund. Je
to jeho druhé prvenství v letošním
šampionátu ERC a stále je ve hře o
mistrovský
titul. Estonská hvězda za volantem bílého Subaru
Ott Tänak se ověnčil stříbrem,
v závěru však musel odolávat ataku dvojici kluků z
Čisté. Ti se až do
posledních metrů poprali o bronzovou příčku, nakonec se z
ní radoval Ken
Jackson, Brazilec Ilo Diehl "Frantin" dos Santos tak bral
"bramboru". Na pátém místě soutěž dokončil
Giandomenico Basso, jehož
výkon byl obdivuhodný a dravý Ital "strčil do
kapsy" i několik dosud
rychlejších pilotů. Jako šestý byl
klasifikován vítěz Legend Pavel Sibera,
který oprášil letitého Lancera a jel s
ním, jako by to ani Legenda nebyla.
Výborný výkon okořeněný
vítězstvím v závěrečné RZ. Jen těsně za
reprezentantem
týmu Chardonnet skončil Cédric Robert, jehož
výsledek byl poznamenán menšími
technickými problémy, osmý pak byl Honza Viktora s
"Fábkou" stáje Samohýl
Motor. Do bodované desítky se vešli ještě
Gil Panizzi a stříbrný v Legend Trophy
David Kubeš. Ovšem i na dalších
pozicích nebyla nouze o zajímavé a
vyrovnané
zápolení.
Situace
v tabulce mistrovství se docela zdramatizovala,
na jejím čele je stále Diehl dos Santos s náskokem
pěti bodů, za ním je to ovšem
vyrovnané, když obhájce titulu Robert a Angličan Jackson
mají shodný počet
bodů, další dva pak ztrácí
Tomáš Lysák. Bude to tedy na
závěrečné soutěži velký
boj, a to jak o celkový titul, tak o ostatní místa
na "bedně".
Junior
Trophy
V kategorii jezdců do patnácti let se na startu sešlo
celkem 13
závodníků, mezi nimiž figurovala také trojice
děvčat. Jediným odstoupeným byl
vítěz úvodní zkoušky Grzegorz Grzyb,
kterého však vzápětí zradila elektronika,
jejíž "odchod" byl doprovázen menším
požárem. Favorizovaný Vítek
Kutal, pomýšlející tradičně na
přední umístění v absolutním pořadí,
měl na
začátku rovněž technické problémy, a tak se na
čele usadil německý mladík Sepp
Wiegand s Imprezou Rockstar Energy Teamu. Rychle jej však ve
vedení vystřídal
Víťa Kutal, jenž již dál nedal nikomu šanci a v
cíli se radoval z dalšího
prvenství. Tento pilot Fiesty WRC v barvách Monster
Energy Teamu tak navýšil
náskok na čele celkové tabulky a již s předstihem si
zajistil letošní titul
mistra v Junior Trophy. O stříbrnou i bronzovou příčku se
ve Fryštáku poprala
trojice jezdců, jejichž vyrovnané souboje trvaly až do
samotného konce rally. Z
druhého místa se v cíli těšil postupně
zrychlující Filip Kopecký, který
zpočátku mírně ztratil po špatné volbě
pneumatik, poté však již svým
pronásledovatelům mírně odskočil a neminulo ho tak
zasloužené stříbro. Velmi
těsným rozdílem 0,5s skončila bitva o třetí pozici
mezi Seppem Wiegendem a
Mariánem Dalajkou, nakonec ve prospěch prvně jmenovaného.
Oba jeli s vysokým
nasazením a pohybovaly na velice slušných
příčkách absolutního pořadí.
Kvalitní
jízdu předvedl také pátý Ivo Žaludek, za
ním pak v pořadí následovala
nejrychlejší z dívek Molly Taylor, její
kolegyně Louise Cook pak soutěž
dokončila jako sedmá juniorka. Na osmém místě
dojel při své premiéře Tom
Polepil mladší, do bodované desítky se
vešli také ti úplně nejmladší
bojovníci,
konkrétně nepřehlédnutelný Esapekka Lappi a
také Milan Kadlečík. Za nimi pak
byla třetí z dívek Johanna Steer, pro kterou to byl
první start na ostré
soutěži, cíl spatřil taky malý "showman" Martin
Karlík.
V klasifikační tabulce se za suverénním mistrem Vítkem Kutalem vyhřívá
Filip Kopecký, šanci jej v závěru předstihnout má ale ještě Karl Kruuda, jenž
tentokrát na startu chyběl. Určitou naději na celkovou "bednu" chovají
také Wiegand, Grzyb a Biasion.
F2 Trophy
Z pětice startujících dvoukolek se
nejvíce prosadil Francouz Stéphane
Sarrazin, který s vědomím toho, že jej už nikdo nemůže v
celkovém hodnocení
šampionátu předstihnout, jel uvolněně, z čehož krom
dalšího vítězství v F2
Trophy byla také slušná 13. příčka
absolutně. Na začátku se sice na prvním
místě před "Sekim" usadil rychlý Harald Demuth s Golfem,
záhy jej
však postihly technické potíže a Němec po
velké ztrátě své další
účinkování v
soutěži ukončil. Na druhé pozici v cíli byl prakticky
nikým neohrožován Slawomir
Ogryzek, jenž si tak připsal důležité body do tabulky, na
udržení celkového
druhého místa by však měl ještě
nějaké ty bodíky přidat. O bronz se spolu
utkali Manfred Stohl a Tomáš Grebeníček, posledně
jmenovaný jezdec s
"pětikilem" Abarth byl na tom nakonec lépe, Rakušanu
Stohlovi se ale
nevyhnuly již tradiční menší problémy
technického rázu. Oba zmínění
závodníci
živí naději na "bednu" celkové klasifikace, i když
"Manfrédek" je na tom zatím bodově lépe.
Zasáhnout však může ještě Demuth
a pokud bude chtít, tak i nyní "čtyřkolkový"
Basso.
Legend
Trophy
V rámci Legend se na start postavilo 14
skvostných vozidel, jejich
povinné pneumatiky Sedan Hawk dávaly
nejrychlejším pilotům taktéž slušné
šance
na absolutní výsledek, jelikož tyto gumy na asfaltech
fungují velmi slušně.
Vedoucí muž této sledované kategorie Brane
Küzmič hlásil před startem zdravotní
komplikace a jeho účinkování v soutěži bylo do
poslední chvíle nejisté. Nakonec
však odstartoval, na růžích ustláno ale rozhodně
neměl. Zásadním problémem byla
především stávkující elektronika
jugoslávského Renaultu 5 Turbo a Brane řešil
technické potíže prakticky po celou soutěž. To se
samozřejmě významně odrazilo
i na dosažených časech. Jeho nejbližší soupeř v
boji o prvenství v šampionátu
Enrique García Ojeda si na Jugoslávce "brousil zuby" a
svojí dravou a
zároveň rychlou jízdou dokazoval, že to myslí
naprosto vážně. Ale ani on se
nevyhnul menším potížím. Hned od
samotného začátku se na čele držel Pavel
Sibera, jenž chtěl vyzkoušet, jaké že to v Legend Trophy
vlastně je. A rozhodně
nebyl zklamán, spíše naopak. Na vedoucí
pozici jej však po třetí erzetě
vystřídal výborně jedoucí David Kubeš.
"Siberíňu" se ovšem nedal a
skvělou jízdou se propracoval zpátky na první
místo, které do konce soutěže už
neopustil. Dokonce si se svým Mitsubishi připsal jeden absolutně
nejrychlejší
čas v poslední mokré rychlostní zkoušce.
Pro stříbro si tedy dojel David Kubeš
s Abarthem, bronz vybojoval rychlý Francouz Alex Bengué s
Quattrem. Španělský
dravec Ojeda soutěž dokončil až na místě čtvrtém, za
ním pak byl klasifikován
jeho krajan, nestárnoucí Gibo Fagaso s Lancií. Na
šesté pozici byl v cíli
Markku Alén, do bodované osmičky se vměstnali
ještě ostřílení Bin Sulayem a
Loix.
Pohled do celkové tabulky Legend Trophy naznačuje ještě
souboje o
pořadí, vedoucí jezdec Küzmič vyšel
tentokrát bodově na prázdno, ale stále se
drží na nejvyšší příčce.
Druhý Ojeda na něj ztrácí 7 bodů, a tak má
"Doktor" poměrně velké šance na obhajobu loňského
titulu. Třetí je
zatím David Kubeš, jen těsně však následuje
Fin Alén a šanci vejít se do
nejlepší trojky má i Francouz Bengué, o
konečném pořadí se tak bude rozhodovat
na poslední soutěži.
Závěrem
17. ročník Criterium Fryšták byl skvělou soutěží,
tratě byly parádně připraveny a i přes vrtkavé počasí poskytly výborné svezení.
Poděkování patří hlavnímu pořadateli Martinu Vavřičkovi za poskytnutí
atraktivní lokality a za tradičně vynikající zázemí.
|
Ott Tänak
(Karel Bajza):
"Na této rally jsem neměl ani původně odstartovat, ale nakonec mě "Viki"
překecal ať jedem obhajovat dobré výsledky z minulých let. Závod byl velice
pěkně přípraven, za což patří pořadatelům velké díky. Počítal jsem, že bych
mohl bojovat kolem pátého místa, ale vůbec jsem nečekal, že z toho nakonec bude
místo druhé. Navíc se mi povedla i vyhrát jedna RZ, takže jsem nadmíru spokojen."
Ilo Diehl
dos Santos (Frantin Doležal):
"Pro
mě to byla výborná soutěž, překvapil jsem sám sebe. Po ránu, kdy to bylo ještě
trochu vlhký, se mi jelo dobře. Bohužel, když rychlostní úseky oschly, tak
jsem si nedokázal poradit s velkým gripem, což vyvrcholilo několika kolo-střešními
kombinacemi a lehkou časovou ztrátou. Ta se nekompromisně projevila na
výsledku, ale "brambora" je pro mne i tak parádní výsledek! Potěšilo
mě i několik dobrých dílčích časů, takže se těším do Malenovic, kde se
rozhodne o celkovém výsledku, bude to bitva!"
Giandomenico
Basso (Lukáš Zámečník):
"Z naší strany vládne spokojenost. Opravdu jsme se krásně svezli.
Po dlouhé době jsme si jízdu užívali a vše klapalo podle našich představ. Snad
jen na mokrých RZ jsme hodně ztráceli. Na autě zkusíme udělat ještě pár změn v
diferenciálech a uvidíme, jak se bude dařit dál."
Pavel
Sibera (Michal Pospíšil):
"Letošní Fryšták byl naprosto
super. Tratě byly úžasné a moc jsme
si to s Karlem užili. Sice bylo na začátku a na konci soutěže
mokro, ale aspoň
jsme si to pořádně vyzkoušeli na vodě a kupodivu
nám to hodně sedí. Navíc jsme
zkusili kategorii Legend a nevěděli co přesně čekat. Ale cítili
jsme se úplně v
pohodě a první RZ rozptýlila naše obavy, že
nebudeme po dvou měsících neježdění
stíhat. Zvrat k horšímu nastal na RZ 3,
která už se jela skoro celá na suchu a
předepsané pneu úplně změnily své vlastnosti, což
vyústilo ve tři
"boudy" a jeden výlet mimo trať. Byl jsem na sebe trochu
naštvaný,
jak jsem to zvrtal. Na následujícím
"Příjezdu" přišla sice před cílem
chyba na kuželu, ale jinak už byla spokojenost. Po
adaptování se na suchý
povrch už jsme si to moc a moc užili a dokonce zlomili prokletí
RZ "Příjezd",
která nám nikdy nešla, a to druhým časem
absolutně ve druhém průjezdu. Na závěr
zkropil trať poslední RZ silný déšť, ale
jelo se nám výborně, hlavně průjezd uklouzaným
skladem byl parádní."
Cédric
Robert (Filip Bezděk):
"Na
tento závod jsme se nijak zvlášť nepřipravovali a bylo to hned ze začátku znát.
Na první dvě vložky jsme zvolili příliš tvrdou směs pneumatik, na třetí erzetě
se nám navíc vytrhl zadní tlumič, což mělo za následek ztrátu minimálně 20. vteřin.
Dále jsme se ale snažili o vybojování cenných bodů, což se nám i díky průtrži
mračen na poslední zkoušce podařilo. Soutěž byla již tradičně velmi dobře
připravená a příjemným zpestřením byla i nová pasáž ve skladu na uklouzaném
povrchu. Letos to bylo výborné svezení, ty tratě snad ani dokonaleji udělat
nejdou."
Alex Bengué
(Roman Kalík):
"Díky
pořadateli za hezké a výborně připravené tratě, rally jsem si náramně užil a s
výsledkem jsem velmi spokojen. Už se těším na další závod šampionátu na
dopravním hřišti v Malenovicích."
Stéphane
Sarrazin (Petr Sekula):
"Byl to pěkně připravený závod a tratě byly
dobře čitelné. Ve skupině
F2 nebyla moc velká konkurence a mohli jsme se tak soustředit i
na boje v
absolutním pořadí. Nebýt špatně
zvolených pneu v jedné z rychlostních
zkoušek,
mohl náš výsledek být ještě
lepší. Ale v této nabité konkurenci
celkové 13.
místo bereme a doufáme, že i na posledním
závodě to půjde podobně dobře. Celou
soutěž jsme měli na autě obuty pneumatiky Rally Block od ARP
prořezané
žiletkou, motor Johnson byl na konkurenci taky
dostačující..."
Gibo Fagaso
(Radek Hobza):
"Byl to náš 17. start na slavném
Fryštáku, spolu s Vladimírem Karlíkem
jsme tady nikdy nechyběli a navíc oba vždy projeli
cílovou rampou. Úkol byl
tedy jasný - úspěšně se popasovat s
Vladimírkem a pokusit se urvat nějaký ten
bod v letos velmi nabité konkurenci Legend. Úvod na vodě
nám sednul, na
osychající trati už to ale bylo horší,
navíc jsme na RZ 4 měli malý problém s
řízením. Nakonec je to ale dobré,
náš předstartovní cíl jsme s přehledem
splnili.
Zdejší kultovní asfalty tady mám moc
rád, letos byly tratě opět fantastické,
navíc přibyly nové uklouzané pasáže ve
skladech, které mi připomínaly úseky z
Caterpillaru. Tohle prostě vždy byla a stále je naprosto
jedinečná rally!"
Freddy Loix
(Petr Matulík):
"Naše oblíbená rally Criterium Fryšták byla letos velmi povedená. Tratě
měly "říz" a krásně jsme se svezli. Po loňském úspěchu jsme pomýšleli
na nějaké ty body v Legendách. V této kategorii je letos nesmírná konkurence, a
tak jsme rádi, že se nám bodovat nakonec podařilo. Nebylo to ale vůbec
jednoduché, naši nejbližší soupeři taky bojovali a museli jsme být stále ve
střehu. Snažili jsme se co to šlo, ovšem dělali jsme i nějaké ty chyby, což se
projevilo na časech. Jednou nás dokonce krátce zazlobila technika, že by ta
voda?... No každopádně jsme s umístěním spokojení. Soutěž byla parádní, jen
trochu škoda rozmarného počasí a absence bufetu, pořadatel nás ale jako vždy
nenechal "žíznit", a tak vlastně vše vynahradil. Martine, díky za
tradičně hezký závod s dobrou atmosférou!"
Václav
Blahna (Pavel Ondrašík):
"Na letošní Fryšták jsme se hodně těšili, neboť to byla po dlouhé
době čistě asfaltová rally - šotolina nám zatím vůbec nesvědčí. Po nepovedeném
Vikingu se mechanici snažili nastavit "Bavoráčka" tak, abychom se
poprali o co nejlepší umístění v naší kategorii. Nezačali jsme nejlépe, když
jsme z přílišné přemotivanosti nevybrali poslední zatáčku a trefili cílové
zařízení, za což jsme obdrželi "dárek" v podobě 10 vteřin navíc. Poté
jsme se trošku zklidnili a začali stahovat ztrátu na naše soupeře. Před
posledními třemi erzetami jsme "ucítili" šanci bodovat, nicméně po
velkých jezdeckých chybách jsme nakonec obsadili sice nebodované, ale i tak
pěkné 9. místo v Legendách hned za skvěle jedoucím Loixem. Pořadatelům patří
dík za perfektně připravenou soutěž a již se těšíme na závěrečnou rally, kde
budeme chtít vylepšit naše umístění z Fryštáku."
Slawomir
Ogryzek (Stanislav Dalajka):
"Tato soutěž se mi celkem líbila a počasí mě po minulém roce nijak nepřekvapilo.
Tratě byly na můj vkus dost otevřené a myslím si, že na asfaltu by se to mohlo klidně
víc zamotat, naopak se mi líbila část v halách, která zpestřila profil tratí. S
výsledkem jsem spokojen, i když špatná volba pneu v jedné z RZ mě stála možná i
dvě pozice v celkovém pořadí. Už teď se ale těším na poslední závod do
Malenovic a doufám, že nebude pršet, aby nehrozilo "stávkování"
časomíry."
Brane
Küzmič (Ondřej Dočkal):
"Fryšták je pro nás zemí
zakletou. Jestli si někdo vzpomene na
komentář z roku 2012 (je stále na stránkách
Doktor Racingu), tak je to richtig
to samé. A navíc stejně jako v roce 2013 zdravotní
indispozice - tentokrát
vážnější. Suma sumárum nemělo cenu vůbec
tento závod jezdit a ještě víc dráždit
svůj problém, ale bojovné Jugoslávské srdce
velelo jinak. Z pohledu našeho
výkonu bylo naprosto vše špatně a je nutné
přijmout opatření, aby se podobný
výsledkový výbuch neopakoval."
Manfred
Stohl (Michal Odstrčil):
"Závod jsme rozjeli dobře, drželi jsme "Gerda" za
sebou,
ale na třetí erzetě jsme od něj dostali asi půl minuty, no pak i
něco navíc a
nakonec z toho byla skoro minuta ztráty. Fryšták
byl pro mě hodně fyzicky
náročný, musel jsem chodit s naší
týmovou juniorkou, navíc i při čištění
tratě
před "Kuzmou", takže každou RZ jsem si dal vlastně třikrát.
Jinak
závod byl povedený, kluci nachystali krásné
tratě, "atmoška" byla
super, takže příjemně strávená sobota. Už se
těšíme na Yugo Rally, kde pojedeme
naposledy dvoukolku."
Louise Cook
(Michaela Valentová):
"Na asfalt jsem se moc těšila, protože mi jde pořád líp, než šotolina.
Tratě byly parádní, zatím asi nejlepší, co jsem kdy jela. Sice jsem na páté
rychlostní zkoušce urazila na "Fiátkovi" kolo a ztratila asi půl
minuty, ale i tak to nakonec dopadlo dobře a v cíli z toho bylo sedmé místo v
juniorech, což je můj zatím největší výsledkový úspěch v této skupině."
Frantin
Doležal (Team Manager RC Club Čistá):
"Opět se nám podařilo v
závodě vyhrát kategorii týmů,
čímž jsme si splnili náš hlavní cíl
- vyhrát celkově v sezóně 2014 Team Trophy.
Věřím, že nyní z jezdců spadne nervozita a
dokáží se dokonale připravit na
rozhodující závod a vybojují v
absolutním pořadí jezdců medailové pozice.
Závodu se pravděpodobně zúčastní i Dejv,
který by chtěl své účinkování v
ERC ukončit vítězným hattrickem! V
Malenovicích na shledanou!"
Rudi Šali
(Team Manager Doktor Racing):
"Musím se přiznat, že jsme v týmu čekali víc. Výkon
Bassa je nad očekávání, ale je to taky jediný pozitivní bod tohoto závodu. I
přes penalizaci bojoval a vybojoval skvělé páté místo a zajistil tak bodový
přísun do tabulky Team Trophy. Filda měl nové nářadí a nastoupil bez testování
rovnou do závodu - čekal jsem však malinko víc. Brane neměl vůbec startovat a
když už, tak na reverz, navíc měl mít vůz patřičně v cajku - jeho přístup a
celkový výkon je předmětem disciplinárního řízení uvnitř týmu."
Franco
Paiero (Team Manager Marlboro Dealer Racing):
"Náš tým nastoupil na oblíbený Fryšták s dvojicí
posádek v kategorii Legend. Bohužel nás velmi zklamala neúčast Gustava
Trellese. A tak jsme se museli spolehnout na Fagasa a Loixe, když oba
pilotovali naše tovární Lancie. Nutno podotknout, že ani jeden z nich
nezklamal, Gibo Fagaso zajel výborný výsledek v Legendách a tentokrát i Freddy
Loix podal velice slušný výkon. Oba zaslouží pochvalu. Bohužel už nyní víme, že
na závěrečné soutěži nebudeme opět v kompletní sestavě. Letos nám to cosi
nevychází podle představ, a tak již nyní přemýšlíme, zda by nebylo lepší
zasáhnout do jezdeckého složení na příští rok.
|