DVAADVACÁTÁ TOUR "DEJV" CABIN
Šampionát Euro RC Rally Challenge 2014 přepůlila slavná
dvoudenní Tour de Cabin International Rally v Bratřejově, kde před více než
dvaceti lety vznikla tato dnes populární modelářská odnož zvaná RC Rally. Po 15.
rychlostních zkouškách, které se uskutečnily v rámci tohoto prestižního podniku,
si připsal ceněné prvenství člen RC Clubu Čistá Dejv Mišalko s Fordem Fiesta
R5, druhou příčku obsadil loňský vítěz Cédric Robert s "Déestrojkou"
týmu Red Bull, bronz vybojoval nestárnoucí Ilo Diehl dos Santos s Fiestou RS
WRC, reprezentující stejnou stáj jako vítěz, a to znovu nejlépe hodnocený RC
Club z Čisté u Mladé Boleslavi.
Startovní rampu
letošního ročníku přejelo 35
závodníků, mezi
nimiž figurovalo i několik vítězů této prestižní
rally. Prvenství z minulého
roku obhajoval Cédric Robert, mezi favority nechyběli ani
dvojnásobný
přemožitel "Tour" Pavel Sibera nebo vedoucí muž
šampionátu Diehl dos
Santos ("Frantin" tady vyhrál pod jiným jménem
posádky v roce 2012). Adepty
na zdejší triumf byli ovšem také
další borci z RC Clubu Čistá - David
Mišalko a
Ken Jackson. Chyběl snad jen "dovolenkující"
Tomáš Lysák, i tak ale
byla mezi ostatními účastníky dobrá
"snůška" jiných kvalitních jezdců,
jako například vloni druhý Vít Kutal, či
třetí Gilles Panizzi.
Drtivá většina zainteresovaných ale věřila extra rychlému Dejvu Mišalkovi,
jenž si začal budovat náskok již od samotného počátku. Se svojí novou "Erpětkou"
vyhrál všechny čtyři páteční vložky, které se tradičně uskutečnily na zpevněném
povrchu u fotbalového hřiště v obci. Za ním se však odehrávaly velmi zajímavé
boje a pořadí se neustále "přelévalo". Na pomyslných stupních vítězů
se vystřídalo množství jezdců a někteří občas překvapili svými dosaženými časy.
Vpředu se chvíli držel Vítek Kutal, aby pak svoji pozici trochu nechtěně
přepustil Jacksonovi, skvěle jeli taky Cédric Robert a Pavel Sibera. Na asfaltu
se na "svých oblíbených pneumatikách" neztrácely ani Legendy, a to
především vždy rychlý Jugoslávec Küzmič a Alex Bengué s Audinou, jenž si
dokonce připsal i jeden druhý absolutní čas v RZ. Asfaltová část soutěže
končila divácky vděčnou "paralelkou", která nabídla pěknou podívanou
pro nadšené fanoušky a nechybělo množství hezkých "vyhecovaných"
soubojů mezi jednotlivými dvojicemi soutěžících. Po pátku tedy vedl David
Mišalko a přenocoval s náskokem 16. sekund na druhého kolegu Kena Jacksona. Na
třetí příčce byl o další 4 vteřinky pomalejší Francouz Robert. Dále pak
následovali Pavel Sibera a Diehl dos Santos. Po úvodní etapě a přesunu drtivé
většiny soutěžících do centra rally, pak proběhla tradiční
"Afterparty", protahující se do pozdních nočních hodin.
Bylo proto také s podivem, že všichni startující se
odporoučeli do první ranní a velice náročné erzety "El Condor". Ale
již na ní byla znát mnohá nekoncentrovanost a také nějaké technické potíže u
pár účastníků. Těžké tratě sobotní části soutěže na nezpevněném povrchu,
čítající 11 rychlostních testů, totiž vždy prověřují všechny a všechno. Letos
byla obtížnost o to větší, že nikdo neměl tu "vymoženost", jaká je
obvyklá na ostatních závodech ERC, čili pokračování v závodě po nedokončené RZ.
V takovém případě následovalo okamžité odstoupení. Tato nekompromisní výjimka
znamenala i několik "akčních" chvilek u pár jezdců, kteří mnohdy
dojížděli do cíle erzet s "pochroumaným" vozem, ale stále v rámci
pravidel bojovali.
Vedoucí David Mišalko pokračoval ve velkém stylu,
a to i přes
to, že po předchozí "party" na vítěznou jízdu na
první pohled zrovna
moc nevypadal. Mládí je ovšem v
dnešní době silné. Dejv i po ránu v sekci
nad
chatou zajížděl nejlepší časy a svůj náskok
z pátku bez potíží udržoval, ba i
navyšoval. Za ním se však pořadí opět
rychle měnilo. Hned od první sobotní
erzety se na druhý "flek" prokousal obhájce
zdejšího loňského prvenství
Cédric Robert, za ním se na třetím místě
dále vystřídali Sibera a Diehl dos
Santos, taktéž jeho stájový spolubojovník
Jackson byl zapojen do soupeření o
"bednu". Po klasickém stěhování do "zadního
lesa" na obtížné,
ale zároveň krásné měřené testy, začal
trochu úřadovat Cédric Robert. V této
sekci byl též na programu dvojí průjezd
obávané dlouhé RZ "Tarzan" s
největším převýšením. Při jednom z
nich dokonce začalo silně pršet, což ale
znervóznilo spíše organizátory.
Akční přeháňka neznamenala však
žádný zásadní
zásah do lesních tratí. Pořadí se již dost
krystalizovalo, přestože se ve
vítězných časech vystřídali jak druhý
Robert, tak i třetí místo držící Diehl
dos Santos. Vedoucí "ogara" Dejv Mišalko si v pohodě
hlídal první
pozici. Plejáda účastníků se opět vrátila
na závěrečnou sekci tří zkoušek na
tratě nad chatou, kde krom jiného proběhlo i tradiční
závěrečné divácké
fandění. Na prvních třech místech se už
pořadí dále neměnilo, a tak si pro
suverénní prvenství dojela česká
posádka Mišalko - Starý. Zvítězila s
pěkným
náskokem 35 sekund a je jednou z těch, jenž se zapsala do
historie této slavné
rally. Jako stříbrný byl klasifikován
úřadující mistr Cédric Robert před
"Frantinem" Diehl dos Santosem, připisujícím si
důležité body do
celkové tabulky, kterou i po této rally stále
vede. Na "oblíbeném"
čtvrtém místě dojel Angličan Ken Jackson, jenž nakonec
udolal pátého Pavla Siberu
až v úplně poslední zkoušce. Dále v
pořadí následoval nejlepší z juniorů
Víťa
Kutal, za ním potom nestor Gil Panizzi. Na místo
osmé se v závěru dokázal
propracovat stříbrný z juniorů Grzegorz Grzyb s
"Miníkem". Na úpatí
první desítky si zabojovali nejrychlejší z
Legend Trophy, když se z premiérového
vítězství v této kategorii radoval vlasatý
Španěl Ojeda před šampiónem
Brane Küzmičem, uzavírajícím
desítku nejlepších. I přes náročnou a
dlouhou trať, okořeněnou výše zmíněným
pravidlem o "jedinečném
odstoupení", bylo v cíli 32 jezdců, jimž všem je
potřeba vzdát holt za
dokončení soutěže a za nespornou bojovnost.
Junior
Trophy
V kategorii soutěžících do
patnácti let odstartovalo 9 mladíků, holky
tentokráte všechny absentovaly. Vcelku jasným
aspirantem na prvenství byl Víťa
Kutal, když jeho týmový kolega Kruuda na startu letos
chyběl. Počítalo se ale
taky se zkušeným Polákem Grzybem, jenž i přes
neúčast na dvou předešlých
závodech, nic ze své rychlosti neztratil. Vítek
Kutal se jasně soustředil na
boje v absolutním pořadí, jak je již zvykem. To se mu
taky hned zpočátku dařilo
a tradičně zlobil starší závodníky. V
rámci první etapy zajel dokonce tři
absolutně druhé časy, ale v jedné zkoušce docela
dost ztratil a byl odsouzen do
role "naháněče". Do čela juniorů se tak propracoval na asfaltu
skvělý
Filip Kopecký, jenž se stal malým překvapením
úvodní části závodu.
Zajímavostí
je, že jeden z měřených úseků v rámci juniorů
vyhrál "usmátý" Ital
Biasion. "Mládežníci" se prostě mezi sebou zdravě
"mlátili".
Rychlý Vít Kutal se ale vrátil do čela
ještě v závěru dne a do sobotní části
Tour de Cabin už nastupoval s vidinou vítězství. To se mu
nakonec s přehledem
podařilo vybojovat a spíš se zase soustředil na
absolutní pořadí. Na šotolině
zrychlil taky Grzegorz Grzyb, jenž se svým Mini JCW
nabíral postupně
nekompromisní tempo, z čehož byla nakonec stříbrná
pozice v cíli. Pro bronzovou
příčku si dojel Filda Kopecký, jehož potenciál
stále narůstá. Nakonec jako
jasně čtvrtý soutěž dokončil Miki Biasion s novou Xsarou, jako
pátý byl
klasifikován stále zajímavější Němec
Wiegand. Souboj o šestou příčku spolu
svedli Alex Řezníček a Marián Dalajka, nakonec to až v
samotném závěru vyšlo
"o fous" lépe posledně jmenovanému. Na osmém
místě dojel se svou Imprezou
Ivo Žaludek, body z řad juniorů si připsal také srdnatý
Esapekka Lappi.
"Klóbrc" dolů před výkonem tohoto čtyřletého
bojovníka.
F2 Trophy
V Bratřejově se obvykle neschází moc dvoukolek a nejinak tomu bylo i
letos, kdy v uzavřeném parkovišti byly k vidění pouze tři tyhle skvosty. No ale
pořád víc než loni. Pro prvenství si s přehledem a v "klídečku" dojel
Stéphane "Seki" Sarrazin se svou žlutou Hondou. Polský jezdec
Slawomir Ogryzek a Rakušan Manfred Stohl se sice snažili oč to šlo, ale ani
jeden z nich rally pro technické závady nedokončili.
Legend
Trophy
V rámci této oblíbené
kategorie se na start postavilo 11 krásných
legendárních vozů, mezi nimiž tentokrát chyběl
vítěz minulého závodu Duval.
Vedoucí muž průběžné klasifikace Brane Küzmič
představil zbrusu nový Renault 5
Turbo, a to že právě on je opět favoritem, potvrzoval hned od
samotného začátku.
Dle očekávání atakoval na asfaltu i vysoké
pozice v absolutním pořadí a po
prvním dnu se usadil ve vedení Legend Trophy. V
rámci velmi vyrovnané úvodní
etapy mu ovšem zdatně sekundovali Alex Bengué s Quattrem
a David Kubeš s
Abarthem. Blízko byl taky Enrique García Ojeda. No a
právě tento dychtivý
Španěl se "rozvášnil" hned po sobotním
ránu a nečekaně převzal
vedení. To se mu podařilo dlouho držet, v dalším
průběhu se však na první
pozici vrátil Jugoslávec Küzmič. Rozjetý
Ojeda se ale nevzdával a dravou jízdou
se mu podařilo na vedoucí příčku se svým Fiatem
vrátit. Udržel ji až do cíle a
stal se překvapivým, ale zaslouženým vítězem.
Brane se v závěru již smířil se
stříbrem, které mu však nadále postačuje na
udržení vedení klasifikační tabulky
mistrovství. Velmi pěkný sport na
šotolinovém povrchu byl k vidění také v
podání dalších Legend v pořadí.
Bronz nakonec těsně vybojoval David Kubeš před
Markku Alénem a Francouzem Benguém, když všichni
tři spolu sváděli velmi hezké
a těsné souboje a neztratili se ani v absolutní
výsledkové listině. Za nimi pak
na šesté příčce dojela známá postava
Mohammed Bin Sulayem, jenž se dlouho držel
v kontaktu s předešlou pěticí závodníků. Je
dobře známo, že tento typicky
vousatý Arab je milovníkem žen a sběratelem mincí,
jeho nepřehlédnutelný výkon na
soutěži zřejmě v závěru narušila právě jedna z žen
a možná by se měl
prioritněji zaměřit spíš na ty mince. Za věčně
usmívajícím se pilotem Toyoty
rally dokončil Vašek Blahna, který již při své
první sezóně začíná předvádět
dost hezké výkony. Na poslední bodované
osmé pozici v cíli stanul zkušený Bryan
Bouffier, jenž až v úplném závěru udolal
dokončivšího Itala Fontanu. Premiant
Michal Holínek s Deltou pak desítku Legend uzavřel.
Závěrem
22. ročník nejstarší RC rally letos opět dopadl na výbornou. V Bratřejově panovalo
po celou dobu přívětivé letní počasí, až tedy na jednu přeháňku, která ale
samotný průběh nijak moc nenarušila. Organizačně vše klapalo bez potíží, a to i
přes složitou logistiku této soutěže. Tratě byly připraveny tradičně na
výbornou a jezdci zažívali mnoho krásných a zajímavých soubojů. Kouzelnou
atmosféru Tour de Cabin dotvářeli nejen fanoušci, ale hlavně samotní soutěžící,
ke všemu přispěl taky akční bufet nad chatou.
|
Cédric
Robert (Filip Bezděk):
"Asfaltovou
část jsme již tradičně absolvovali na upraveném šotolinovém autě pro jízdu na
asfalt. Hned na shakedownu jsem měl velký problém sžít se s novými úpravami na
podvozku a po první jízdě jsem musel měnit levé přední rameno, takže na
otestování vozu na asfaltu nezbylo moc času. V průběhu první etapy jsem se
erzetu od erzety s autem učil a prokousal se až na 3. místo. Hned na úvodní
šotolinové sobotní zkoušce se nám povedlo posunout se na 2. místo. Během dne už
jen stačilo si pozici hlídat. K tomu přišla i třešnička v podobě pár vyhraných
RZ, takže velká spokojenost. Soutěž byla již tradičně pečlivě nachystána a my
jsme si to s Géraldem náramně užili."
Brane
Küzmič (Ondřej Dočkal):
"Po roce zase udeřil čas Bratřejova. A bylo to maso.
Především ve
stáji přes super hektické období na stavbu
nového Renaultu 5 Turbo. I přes
hodně ubohé připomínky některých soupeřů, jsme s
dílem spokojeni a rozhodně
toto auto v této sezóně už nedáme na
tratích ERC z ruky. Komu se to nelíbí ať
nám..... i políbí. Náš cíl
byl přiblížit se maximálně onomu historickému
vozu,
ve kterém jezdil Brane, a to se dle naší
stáje povedlo. Ale nám jde hlavně o
výsledky a boj o body. A ten byl od prvních metrů doslova
v desetinkách,
setinkách a místy i tisícinkách. Byly to
krásné souboje s Romanem, Davidem,
místy i Pepou s "Hříbkem" a nakonec s Ojedou,
který nás trvalým
tlakem udolal, jelikož průjezd "tú rúrú" a
následné hlavně psychicky nezvládlé
metry rozhodly v prospěch Španěla. Byl to moc dobře
zorganizovaný závod, super
zábava a tvrdý boj. Konečné druhé
místo znamená navýšení vedení
v hodnocení
Legend Trophy. Gratulujeme vítězi a všem
férovým děkujeme za super souboje na
tratích a za dobrou zábavu."
Markku Alén
(Josef Vacek):
"Rád bych poděkoval pořadatelům a všem závodníkům za příjemnou
atmosféru v Bratřejově. Moje pocity jsou jen a jen kladné. Na soutěž jsme
dorazili v klasickém letošním složení - Dejv, Tom, Frantin (RC Club Čistá) a já
(Lančia Martini). Na start jsem se postavil s vidinou lepšího výsledku, než byl
zde v loňském roce. První den jsem ale moc spokojen nebyl, byla to ovšem jen má
chyba, nikoli tratí ani pořadatelů, naopak trať byla na asfaltu výborně
připravena. V závěru pátku jsme se všichni svorně přesunuli z obce do hor k
chatě, kde vzniklo stanové městečko a večer u ohně se rozjela skvělá zábava ve
společnosti dobrých přátel. Sezení se protáhlo až do ranních hodin, což bylo na
některých po první ranní erzetě značně vidět. Horské úseky byly naprosto skvěle
připraveny, šlo poznat, že pořadatelé odvedli kvalitní práci, za což bych jim
rád, i za celou naši výpravu, poděkoval. I když mi nyní "bedna"
utekla jen o malou píď, nepřestávám doufat a dál bojovat. Největší frajer
závodu byl pro mě Matěj Sedláček se startovním číslem 35. Děkuju za krásný
závod a těším se na příště!"
Alex Bengué
(Roman Kalík):
"Na této rally byly nádherně nachystané tratě. První
den jsem měl trochu obavy z asfaltu, aby ti mladší jezdci neutekli, ale opak
byl pravdou. Dokonce jsem na druhé zkoušce dosáhl druhého času absolutně, což
mě dost překvapilo. Po prvním dnu jsem byl druhý v Legendách a sedmý celkově,
tak příjemné přenocování jsem si opravdu nepředstavoval. Naopak v sobotu na
šotolině, kde se mi většinou víc daří, tak to nešlo podle představ a propad na
konečné páté místo v Legend Trophy mě nutí na voze dále zapracovat."
Gibo Fagaso
(Radek Hobza):
"Tak už to začíná být klasika, opět bratrovražedný souboj s týmovým
kolegou Trellesem. Na asfaltu nás držel v šachu, na šotolině jsme se ale
dokázali prodrat před něj a udrželi to až do cíle. Letos tedy zatím 3:1 pro
nás. Z partičky starších kozo…… jsme byli nejrychlejší, takže spokojenost, na
víc už myslet nemůžeme. Od Vikingu přecházíme do kategorie Legend, kam patříme."
Gustavo
Trelles (Bohdan Sedláček):
"Tour de Cabin je rally, která dozajista oplývá
mnoha NEJ. Je to v první
řadě NEJdelší závod, NEJtěžší na
připravenost techniky vozu i posádky,
NEJsložitější z hlediska přípravy a stavby
tratí a hlavně NEJkrásnější soutěž
celé sezony. Na tohle dlouhé a těžké
bratřejovské klání jsme se moc těšili.
Proto jsme se přípravě techniky dost věnovali, a to se
vyplatilo. Celý závod
jsme absolvovali bez jediného technického
problému. Horší už to bylo z
jezdeckého hlediska. Po prvním dni na asfaltu jsme byli s
umístěním spokojeni,
ale druhý den na náročné šotolině pro
nás znamenal výsledkový propad o pár
míst
dolů. To nás samozřejmě mrzelo. Snažili jsme ze všech sil
prokousávat se
startovním polem výše, což se nám za pomoci
jedné smolné RZ pro
"Aisíka" i podařilo. V neposlední řadě musíme
pochválit týmového
kolegu Fagasa za skvělé osobní souboje, kdy jsme se celou
rally přetahovali o
cenné sekundy. Ale především za výborně
připravenou soutěž! Díky za super
weekend!"
Stéphane
Sarrazin (Petr Sekula):
"Letošní ročník byl opravdu velice pěkně
připravený. Nejvíc se mi líbila
RZ "Tarzan", ty tratě byly fakt pěkné. Po sobotním
poledni jsem ve
své kategorii zbyl už sám, a tak jsem si jen
dojížděl pro jistých 10 bodíků v
F2. Je škoda, že konkurence odpadla a neodvezla si domů
jisté body. Ale závod
byl dlouhý a náročný a prověřil jak techniku, tak
i jezdce. I já jsem měl menší
problém v RZ 14, a to s diferákem, podařilo se ale pak
klidnou jízdou rally
dokončit. Děkuji pořadatelům za pěkný víkend a už teď se
těším na další ročník."
Bryan Bouffier
(Jan Suchánek):
"Naše letošní
účinkování v této prestižní rally
bylo poznamenáno především nervozitou, zda a jak
se s přípravou našeho
stařičkého vozu poprali naši dredovaní mechanici.
Pravidlo nedojedeš RZ a
končíš, nám dělalo trošku vrásky na
čele. Nicméně mechanici šli asi do sebe a
auto vydrželo celý závod, bez nutnosti jakýchkoli
oprav. Těší nás to, že jsme
dojeli až do cíle, navíc se nám podařil i
první bod v legendách, což je v
letošní nabité sezoně veleúspěch. K
našemu klidu pomohlo i to, že jsem
nemusel řešit focení, jelikož toho se myslím
více než dobře ujal náš stájový
kolega Jarda Suchánek. Díky Jardo. V každém
případě náleží obrovský dík
také
pořadateli soutěže a všem, kdo pomáhali na
přípravě tratí. Těšíme se na
další
ročník."
Slawomir
Ogryzek (Stanislav Dalajka):
"Pořadatelé odvedli dozajista skvělou
práci a tato
soutěž byla na vysoké úrovni. Bohužel jsem ji nedojel,
ale trochu jsem s tím i
počítal. Potěšili mě dílčí úspěchy
na asfaltu a doufám, že na příští rally to
bude mnohem lepší."
Freddy Loix
(Petr Matulík):
"Krásné závody na výborně
připravených tratích s tradičně vynikající
atmosférou. Nám se bohužel nedařilo, auto prošlo
velkou předělávkou, která se ale
naprosto minula účinkem. Jezdec sice taky nebyl ve 100% kondici,
ale zásadní odstoupení
přišlo na techniku, což pro nás bylo
zklamáním. Čím víc do té
staré Tamiye
člověk "hrabe", tím hůř. Budeme holt muset dále a
důkladněji
zapracovat na předělávce řízení, nic jiného
nezbývá. Věříme, že se vše podaří
dát do kupy a na další naší
oblíbené Viking Rally budeme v plné síle
bojovat o
body do tabulky Legend."
Rudi Šali
(Team Manager Doktor Racing):
"Bohužel tým nenastoupil kompletní, protože náš dravý
Ital jel na Sicílii vyřizovat nějaké problémy v jakési dobročinné organizaci na
pomoc opuštěných policejních manželek (Cosa Nostra). A tak jsme nastupovali
pouze ve dvou, ale i tak z toho nakonec byly body do celkového hodnocení, a to
nás těší. V týmu vládne spokojenost."
Roman Kalík
(Team Manager Bodlinare Čamlíkov RallySport Zlín):
"Za náš tým jsem velmi spokojený, Ojeda zajel svůj
životní výsledek a patří mu velká gratulace. Konečně jsme si připsali i týmové
body do tabulky. Velká spokojenost!"
|