PREMIÉROVÉ VÍTĚZSTVÍ VÍTKA KUTALA
Letošní šampionát Euro RC Rally Challenge pokračoval
velmi zajímavým a atraktivním závodem na
Podhoří, kde se začátkem srpna odjel již 10.
ročník Viking Rally. Velkým a zároveň
příjemným
překvapením bylo prvenství Víti Kutala s Fiestou
RS WRC, tento mladý
reprezentant Monster Energy Teamu se svým výkonem a
výsledkem zapsal do
historie šampionátu a nejednoho z mnoha fandů ohromil. Na
druhém místě dojel
Cédric Robert s "Déestrojkou" stáje Red Bull,
bronzový pohár si domů
odvážel Ken Jackson s Fordem Fiesta z dílen RC Clubu
Čistá. Tento silný tým byl
letos poprvé poražen, když "o fous" zvítězil
ambiciózní Red Bull.
Jubilejní ročník Viking Rally skýtal velice
pestrou
trať v podobě sedmi rychlostních zkoušek, jejichž povrch
tvořil jak asfalt, tak
z větší části i šotolina s
převýšením. Poslední dvě dlouhé
erzety pak nabídly
svezení na obou těchto površích zároveň,
krom jezdeckého umu tak přišla ke
slovu také taktika a nelehká volba pneumatik. Za
slunečného a dost teplého počasí
se na start postavilo 41 závodníků, mezi nimiž byla
spousta adeptů na prvenství.
Nejlépe soutěž zahájil Tomáš Lysák,
který na úvodní ryze asfaltové
zkoušce
zajel se svou Fábií nekompromisní čas, jeho
vedení však dlouho netrvalo, když
na následujících dvou měřených
úsecích situovaných na pěkné
šotolinové tratě v
přilehlém lese, ztratil docela dost času. Jedním z důvodů
bylo také menší
pochybení v podobě pozdního nástupu na start, což
při vyrovnanosti na špičce
absolutního pořadí znamenalo jen stěží
dostihnutelnou ztrátu. Ve vedení se
usadil Cédric Robert, jenž si připsal nejrychlejší
čas ve druhé vložce, v té
třetí zajel pro změnu nejlépe Angličan Jackson, což jej
posunulo na průběžné
druhé místo. Těsně za ním se držel rychlý
junior Víťa Kutal před loňským
vítězem Vikingu Gillesem Panizzim.
Následovala znovu kratší erzeta na
zpevněném povrchu, na
kterém Tom Lysák dokázal dalším
vítězným časem, že mu "asfaltík"
sedí. Průběžně byl ale po předešlé ztrátě
na pátém místě. Ve vedení se stále
"vyhříval" Francouz Robert, rozdíly se ovšem
zmenšovaly a bylo jasné,
že není ani z daleka nic rozhodnuto. To potvrdil prvním
vítězstvím v následné
rychlostce i dosud trochu nevýrazný Diehl dos Santos.
Závěrečné RZ 6 a 7
nazvané "Troll" měly ovšem teprve rozhodnout. Obě se jely
na
kombinaci povrchů a obě byly i přes drobnou změnu v každé z nich
podobně
náročné. Jednalo se o dost dlouhé testy, na
kterých se mohlo odehrát prakticky
cokoli. A jisté věci se i děly. První průjezd "Trollem"
vyhrál Vítek
Kutal a rázem se ocitl ve vedení soutěže, sesadil tak z
dosud vedoucí pozice
Citroën "Sédrika" Roberta, jenž na Víťův Ford pak
ztrácel v součtu
jen jednu sekundu. Do závěrečného boje tak šli oba
jezdci samozřejmě naplno. Trochu
paradoxně nezajel ani jeden z nich nejrychlejší čas, ten
si připsal Ken
Jackson, čímž ještě mírně zdramatizoval
finální souboje. Ale přesto se o vítězi
rozhodlo, a to ve prospěch Vítka Kutala, který měl
famózní závěr a svému
nejbližšímu
francouzskému soupeři v boji o prvenství nadělil 5
sekund. To znamenalo jedinečné
vítězství pro tohoto mladého jezdce
spadajícího stále ještě do Junior Trophy.
Bylo ovšem jen otázkou času, kdy se talentovanému
a zrychlujícímu Vítkovi
podaří dosáhnout mety nejvyšší.
Nutno dodat, že v celé zaznamenané historii je
to teprve druhý pilot z řad juniorů do 15. let, kterému
se podařilo takového
úspěchu na soutěži dosáhnout. Stříbrným v
cíli byl tedy nakonec úřadující mistr
Cédric Robert, ovšem třetí Ken Jackson na něj
nakonec v součtu ztratil pouhé 3
desetinky sekundy! Již s mírnou ztrátou soutěž dokončil
na
"bramborové" pozici Brazilec Ilo Diehl "Frantin" dos Santos
stěžující si na předchozí zdravotní
potíže, které ale v zápalu boje nebyly znát
a po vydařeném konci rally předstihl i své některé
zdatné soupeře. Jedním z
nich byl i pátý Tomáš Lysák, nebo
šestý Gil Panizzi. Ten byl nakonec rád, že za
sebou udržel zběsilého Itala Bassa. Giandomenico se po
minulé odmlce a
předchozích soutěžích s dvoukolkou nyní objevil za
volantem čtyřkolkové Fabie a
konečné sedmé místo je jistě důkazem jeho
nesporných kvalit. Na příčce osmé si
"ustlal" stříbrný a též rychlý z juniorů
Karl Kruuda pilotující
stejný vůz stejné stáje jako vítěz Vikingu.
Po velkém boji se na devátou pozici
dostal "taťka" Luca Cantamessa s Mini Cooperem WRC, bodovanou
desítku
uzavřel vítěz v hodnocení Legend Trophy Jirka Martinek. Také na dalších pozicích však nebyla nouze o zajímavé
souboje, taktéž jednotlivé kategorie nabídly řadu pěkných momentů a zapáleného
soupeření.
V tabulce mistrovství se na čele
stále drží zkušený Diehl dos
Santos, ale pouhý jeden bod na něj ztrácí
Cédric Robert, což slibuje ještě
drama v boji o absolutní titul. Třetí je Ken Jackson a
také on, podobně jako
trojice dalších jezdců v pořadí (Lysák,
Kutal, Mišalko), má ještě teoretickou šanci
na zisk prestižního putovního poháru ERC.
Vše je tedy před závěrečnou dvojicí
asfaltových podniků ještě hodně otevřené…
Junior
Trophy
V juniorech se na startu sešlo celkem 17
závodníků, mezi nimiž
figurovala také tři nadšená děvčata. Hned od
počátku vedl Vít Kutal bojující
tradičně v absolutním pořadí, o stříbro v
juniorech se chvíli přetahovali
Estonec Kruuda a Polák Grzyb. Po suverénním
vítězství Víti Kutala a také nakonec
jasném druhém místě jeho kolegy Estonce Kruudy, se
postupně s třetí pozicí
smířil Grzegorz Grzyb. Za nimi se časem usadil Filip
Kopecký, pořadí však
nebylo moc konstantní a chvílemi se mezi
jednotlivými mládežníky a mládežnicemi
měnilo. O další příčky a důležité body se
tak soupeřilo až do konce. Tu pátou
za Filipem obsadil stále lepší Sepp Wiegand, za
ním pak dojel zkušenosti
sbírající Alex Řezníček, který
také roste závod od závodu. V pořadí
následoval
Adam Martínek, dále pak Ivo Žaludek a hned za těmito
borci nejrychlejší z dívek
Molly Taylor. Do desítky bodujících se
vešel i Miki Biasion, kterému tato
soutěž moc nevyšla. Druhou mladicí z Ladies Cupu byla
jedenáctá Louise Cook,
zdatně porážející "synátora" legendy
Pattisona. Do cíle dojeli i ti
úplně nejmladší, jmenovitě Esapekka Lappi a Martin
Karlík, jejichž výkon je
vždy nepřehlédnutelný. Mezi ně se v pořadí
ještě vešla bronzová z dívek Toni
Kelly.
Ve vedení klasifikační tabulky je stále Vít Kutal s luxusním náskokem
a již na následující soutěži si může zajistit juniorský titul. Druhý je pak
jeho kolega Karl Kruuda, třetí místo hájí Filip Kopecký, rozdíly však nejsou
velké a jistě bude ještě o celkovou "bednu" velký boj.
F2 Trophy
Letošní šampionát dvoukolek trpí nedostatkem jezdců, z těch
pravidelných navíc chyběli Slawomir Ogryzek, Ital Basso přesedlající na
čtyřkolku, absentoval i Němec Demuth. Tak se na startu Vikingu sešla jen
dvojice "předohrabů". Jasným vítězem se stal Stéphane
"Seki" Sarrazin, jenž si po dalším plném bodovém zisku již s
předstihem zajistil titul mistra F2 Trophy pro letošní rok. Stříbrný pak soutěž
dokončil Manfred Stohl, jehož trápily technické problémy s exotickým vozem Opel
Corsa.
Legend
Trophy
V rámci této prestižní a
sledované kategorie se odehrály krásné a
vyrovnané souboje o vítězství, což bylo
velkým kořením celé soutěže. Startovní
rampu přejelo celkem 12 těchto hezkých vozidel. Nejlépe
začal úřadující šampión
Brane Küzmič s Renaultem 5 Turbo, brzy se však na něj
dotáhl Jirka Martinek,
jenž se usadil po třetí erzetě ve vedení. To mu vydrželo
až do předposlední
zkoušky, kdy otěže převzal vítěz minulého
závodu Španěl Ojeda s Abarthem. Na
prvním místě se tak vystřídali hned tři jezdci. Do
soubojů o "bednu"
se zapojovali, krom zmíněné trojice, ještě David
Kubeš a Markku Alén. Před
závěrečným dlouhým měřeným úsekem
sice vedl dravý Ojeda, ale skvělou jízdou ho
až v závěru dokázal se svou "stotřicítkou" pokořit
Jirka Martinek,
jenž se tedy stal vítězem v Legend Trophy.
Stříbrný Enrique García Ojeda však
za ním v součtu časů zaostal jen o 6 setin sekundy, třetí
Küzmič pak ztratil
dalších 1,7s. Tyto rozdíly jsou naprosto
nicotné a dokazují nesmírnou vyrovnanost,
když po prvenství sahali minimálně tito tři
soutěžáci. Na místě čtvrtém pak dojel
Fin Markku Alén, jako pátý byl klasifikován
David Kubeš. Výborný výsledek si z
Podhoří odváží šestý Katařan
Al-Attiyah pilotující Toyotu Celica, na body
dosáhli ještě Kuba Řezanina a zkušený
Mohammed Bin Sulayem.
Tabulku vede Jugoslávec Küzmič s náskokem 12 bodů na
druhého Ojedu,
třetí zůstává Alén, bodové
rozdíly jsou však minimální a jistě bude
zajímavé
sledovat další vzájemné souboje na
následujících rally.
Závěrem
Jubileum v podobě 10. ročníku Viking Rally se dá nazvat
jako
velmi vydařená akce. Tratě byly skvěle připraveny a
nabídly všem účastníkům
parádní
svezení. Závod se obešel bez jediné kapky
deště, ale soutěžící naopak sužovalo
úmorné vedro. Pořadateli Bohdovi Sedláčkovi
patří velký dík za hezkou soutěž s
parádní atmosférou, za zajištění
jedinečného občerstvení a také množství cen
pro závodníky.
|
Cédric
Robert (Filip Bezděk):
"Do
rally jsme šli s cílem snížit ztrátu na
Santose, což se nám povedlo, a také se
nám podařilo zvýšit bodový náskok na
Jacksona. Auto, se kterým jsme vyrazili na
soutěž, nebylo v dobré kondici, většina ložisek byla
zanesena prachem, což
ještě umocnila prašná písečná
část šotolinových RZ. Ale i tak se nám
podařilo
zajet pár slušných časů. Soutěž byla již tradičně
perfektně připravena a taky počasí
vyšlo na jedničku."
Ilo Diehl
dos Santos (Frantin Doležal):
"Než
něco řeknu, tak musím přiznat, že vrcholem sezóny a proč
tu letos závodím, byla
22. Tour de Cabin International Rally, kde jsem opět "lehce"
porušil
životosprávu, ale stálo za to! Na Vikingu jsem nikdy
nebyl a do poslední chvíle
nad mým startem vlál otazník. Problém je s
levým kolenem, které vůbec
neposlouchá a dělá si co chce! Páteční
lehký zátěžový test, ale dopadl dobře.
Podle informací nás čekalo jen trochu asfaltu a
příjemné lesní cesty, ale po
první obhlídce tratí, jsem šel
málem do kolen... což bohužel nedokážu! Z
trocha asfaltu se vyklubala pěkná asfaltová plocha,
včetně spojovacího úseku a
po shlédnutí lesních tratí na docela
ostrém svahu to bylo na ručník do ringu!
Začal jsem trochu vlažně, ale po RZ 2 jsem necítil
žádnou bolest v koleni
ani obvykle píchající astma si
nežádala žádnou podporu inhalátoru.
Prostě musím před pořadateli smeknout, velmi dobře
postavená trať! Mým
cílem bylo páté místo, což jsem nakonec
dokázal o jedno místo vylepšit, takže
velká spokojenost s umístěním. Časový
odstup na nejlepší jsem však čekal o
něco menší. Příští závod
bude asfaltový, takže to bude pouze o přežití
a příliš neztratit na místní
"asfaltovou" špičku."
Tomáš Lysák
(Tomáš Lysák):
"Chtěl bych poděkovat pořadatelům za hezký
závod v nádherné
lokalitě i za "domluvené" počasí. Po první
rychlostní zkoušce jsme si
mysleli, že máme soutěž pěkně rozjetou, ale hned v RZ 2 nastaly
komplikace, kdy
se náš vůz nedokázal vyrovnat s prudkým
klesáním a s odkloněnými zatáčkami na
šotolině. Aby toho nebylo málo, zmeškali jsme
naší vinou start třetí erzety,
kde jsme nabrali největší ztrátu. Bylo tak
rázem po naději na zisk cenných
kovů, ale nevzdali jsme to a snažili se až do konce závodu.
Nakonec z toho bylo
slušné 5. místo v cíli."
Giandomenico
Basso (Lukáš Zámečník):
"Na Viking jsme vyrazili povozit se podruhé v
sezóně se čtyřkolkou.
Pořídili jsme novou RC soupravu a oprášili
naše obstarožní "FKáčko".
Cíl byl skončit ve výsledcích do první
desítky, což se podařilo nad očekávání.
Bohužel na třetí RZ jsme ohnuli řízení, a to
nám vzalo nějaký ten čas a možná i
umístění. Jinak probíhal závod bez
větších problémů. Je potřeba si zvyknout na
staro-novou techniku a dokonce sezóny ještě
zlepšit a zpřesnit jízdu. Na
poslední dva asfaltové závody se opět
ukážeme ve skupině 4WD, kde chceme nabrat
zkušenosti a hlavně se jízdou bavit."
Brane
Küzmič (Ondřej Dočkal):
"Hodně jsem se těšil na Viking, ale bohužel až moc hektické týdny
zapříčinily téměř žádnou starost o auto a už vůbec ne nějaký šoto tréning.
Nicméně to byl neskutečně krásný souboj v naší kategorii, kdy se přelévalo
pořadí z jedné strany na druhou. Nás rozhodně mrzí příděl dvaceti
"buchet" při technických problémech a pak ještě jedno vypnutí auta po
skoku na asfaltu, ale historie se neptá. Nakonec s tím bronzem panuje jakž takž
spokojenost, ale cílem bylo lepší umístění. Traťově to bylo naprosto perfektní
a ani závěrečné dvě pětiminutovečky nijak nevadily - naopak - super svezení.
Díky všem fair-play jezdcům za hezkou sobotu."
Gibo Fagaso
(Radek Hobza):
"Původně jsme měli na Vikingu startovat s Lancií v Legendách, ale týmové
vedení rozhodlo, že se pokusíme urvat nějaký bodík pro tým, což se ale nakonec
nepovedlo. Začátek byl v našem podání slušný a pokukovali jsme dokonce po první
desítce absolutního pořadí. Nepovedl se nám ale průjezd prvního "Trolla"
a bylo po nadějích na Top ten a po plánované porážce Cantamessy, který
nám uletěl k vysněným bodům a ledovému Taliánovi patří naše gratulace. Svezení
bylo naprosto super, hlavně šotolinové úseky byly nádherné. Jubilejní 10.
ročník byl z mého pohledu na jedničku s hvězdičkou."
Jakub
Řezanina (Jakub Řezanina):
"Rally byla po organizační stránce velmi dobře zvládnutá. Tratě byly pro
mě tak 50/50, lesní pasáž mohla být možná méně zamotaná. Začal jsem dle
očekávání, ale na šotolině v lese jsem se začal propadat. Ale suma sumárum to
byly povedené závody, teda až na toho neustále štěkajícího psa..."
Stéphane
Sarrazin (Petr Sekula):
"Tratě tohoto závodu byly pěkně připravené a s vozem 2WD dobře průjezdné.
Délka erzet byla akorát a bylo to hezké svezení. Trochu nám scházela konkurence
ve třídě, ale body jsme si vyjeli a s předstihem si zajistili titul v F2 Trophy.
Mechanici teď budou předělávat auto na závěrečné dvě asfaltové soutěže, které
si můžeme užívat v klidu a bez stresu."
Freddy Loix
(Petr Matulík):
"Krásné, krásné, krásné. Tato
rally je opravdu jedinečná a letošní
jubilejní ročník byl toho důkazem. Výborně
přichystané tratě, parádní svezení a
vynikající catering. Jediné co nám vadilo,
bylo to vedro, u nás v Belgii to
přeci jen bývá o cosi snesitelnější.
Pozitivní byl i fakt, že se nám konečně
vyhýbaly technické problémy a mohli jsme tak
naplno závodit. Myslíme, že jsme
podali dobrý výkon, ovšem konkurence v
Legendách je dneska velká a konečné
deváté místo, tudíž bez bodu, není
podle našich představ. Je pravdou, že jsme
udělali v přemíře snahy dost chyb, ale když se
závodí… Velmi se nám líbily ty
souboje
na čele naší kategorie, jde vidět, že Legend Trophy je
opravdu prestižní a má
úroveň. Jinak ještě samozřejmě díky pořadateli,
bylo to sice náročné, ale bylo
to opravdu super."
Bryan Bouffier
(Jan Suchánek):
"Co říci k Vikingu? Ještě ráno, když jsme se škrábali do kopce k
hřišti, jsme si mysleli, že ani neodstartujeme kvůli zdravotním problémům.
Nakonec jsme zatli zuby a dojeli jsme až do cíle. Výsledek nebudeme komentovat,
protože příděl hned v první RZ nám přistřihnul křídla. Mohl za to bohužel opět
laxní přístup Jamajčanů k přípravě vozu. Od začátku sezony do nich tlučeme, že
by se měli zkontrolovat kardany na hnacích hřídelích. Ale se slovy - "No
fear, it's O.K." - se na to vždy vykašlali a takhle to dopadlo. Zahryznuté
pravé přední kolo a bylo vymalováno. Pak už to byl jen boj o přežití.
Rychlostní zkoušky byly moc pěkné, jen těch zrádných kamenů a kořenů mohlo být
méně. Ale to by musel Boďa jezdit po lese 14 dní před závodem s buldozerem.
Pořadateli a všem, co mu pomohli, patří dík. Jo a škvarkové sádlo bylo taky super..."
Louise Cook
(Michaela Valentová):
"Těžký, ale parádní závod. Asfalty mi šly, ale na šotolině se stále
učíme a právě na ní mi Martinka ujela. Jsem však spokojená, hodně jsem se toho
zase naučila, škoda jen, že nám těsně unikly body do klasifikace juniorů."
Toni Kelly
(Sabina Suchánková):
"Trápení, trápení, trápení. Nová vysílačka, na kterou jsme si
nezvykli, přehřívání auta, které se muselo i několikrát během RZ restartovat,
špatné pneumatiky, vybitá baterie v RZ... Vybrali jsme si snad všechny potíže,
které nás mohli potkat. Touto cestou díky Petru Bábkovi za zápůjčku
šotolinových pneu. S těmi se to dalo aspoň nějak projet. Jinak tratě OK, hezky
jsme se proběhli po lese."
Manfred
Stohl (Michal Odstrčil):
"Velké velké trápení. Prostě se nás
drží smůla a ne a ne se pustit.
Tentokrát nás zlobil diferák a jsme tak
rádi, že jsme se doploužili až do cíle.
Doufáme, že ve Fryštáku bude vše OK a že si
zajezdíme. Auto teď projde
generálkou, tak uvidíme… Jinak
zdejší tratě byly velice pěkné a přehledné,
žádná motanica. Skvělá atmosféra,
výborný chlebík se sádlem a s
cibulí,
pořadatelsky prostě za jedna."
Frantin
Doležal (Team Manager RC Club Čistá):
"Naším cílem bylo vybojovat druhé místo, což v našem
nekompletním složení byla slušná výzva. "Red Bulláci" i Monster
Energy Team
jsou opravdu silné týmy, což dokazuje i
vítězství Víti
Kutala a druhé místo Cédrica Roberta. Bohužel,
náš Ken "Prochy"
Jackson měl opět lehkou smůlu, ještě pár erzet před
koncem to vypadalo na zisk
priority "A". Doufám, že na následující
Criterium Fryšták se mu to
povede! Musím dodat, že náš cíl se
nám podařilo splnit, dokonce jsme k vítězství
v Team Trophy měli jen kousíček. Příští
soutěž opět absolvujeme v tomto složení
a už se těšíme na další urputné
boje!"
Rudi Šali
(Team Manager Doktor Racing):
"Vlajku Doktor Racingu tentokráte držel v cíli nejvýše
Giandomenico, což je pozitivní. Na zbylé asfalty by měl nasadit opět vůz 4WD.
Brane mířil výš, ale holt závody jsou závody a on tomu poslední dobou moc
nedal, takže se to trošku dalo čekat - avšak slibuje nápravu. Fildovi se
tentokráte moc nedařilo ani v jeho juniorské kategorii a vzhlíží k asfaltům,
kde věřím, že bude týmu velmi nápomocen."
Johny
Suchos (Team Manager Jamaica Rally Team):
"Jamaica Rally Team hledá externího mechanika s dobrou
znalostí elektro na údržbu našich
závodních speciálů. Jsme chudý tým z
malého
karibského ostrůvku a nemůžeme si proto dovolit
stálého zaměstnance. Odměna v
naturáliích (kokosové ořechy a ananasy)."
|