Výsledky
XI. Viking Rally 2015

 Absolutní pořadí Zlín-Podhoří 8.8. 2015, startujících - 26 
poř. soutěžící jezdec - spolujezdec stát vůz team kategorie čas (min)
1 Filip Bezděk Robert - Bedon Fiat Grande Punto S2000 Red Bull 4WD 20:46,9
2 Karel Bajza Tänak - Sikk Subaru Impreza WRC Sheron Racing Team 4WD +0:09,0
3 Josef Pekař Panizzi - Panizzi Škoda Fabia S2000 Red Bull 4WD +0:13,2
4 Filip Kopecký Kopecký - Kopecký Peugeot 208 T16 Doktor Racing 4WD/Junior +0:41,2
5 Ondřej Dočkal Küzmič - Raúl Renault 5 Turbo Doktor Racing Legend +0:49,1
6 Michal Holínek Holínek - Holínek Lancia Delta HF Integrale ASport Rally Team Legend +0:58,7
7 Robin Šiška Al-Attiyah - Bernacchini Toyota Celica Turbo Rockstar Energy Team Legend +1:41,6
8 Dan Peťovský Peťovský - Úlehla Hyundai i20 WRC ASport Rally Team 4WD +1:56,3
9 Radek Hobza Fagaso - Moya Citroën Xsara WRC Marlboro Dealer Racing 4WD +2:25,7
10 Pavel Ondrašík Blahna - Schovánek Peugeot 306 Maxi PMJ Racing F2 +2:36,2
11 Jan Zbranek Vatanen - Richards Toyota Celica Turbo MAKA E-motor Legend +2:46,6
12 Marek Šiška Al-Qassimi - Martin Hyundai i20 WRC RR Team 4WD +3:38,1
13 Matyáš Zbranek Biasion - Siviero Citroën Xsara Kit Car MAKA E-motor F2/Junior +4:08,9
14 Martina Pekařová Taylor - Cleo Škoda Fabia S2000 Playboy Red Racing 4WD/Junior +4:09,5
15 Petr Matulík Loix - Smeets Lancia Delta HF Integrale Marlboro Dealer Racing Legend +4:12,2
16 David Kubeš Kubeš - Kubeš Fiat 131 Abarth ASport Rally Team Legend +4:29,1
17 Radek Vymětalík Volta - Moliterni Lancia 037 Rally RV Racing Legend +7:15,7
18 Jan Suchánek Bouffier - Panseri Ford Escort RS Cosworth Jamaica Rally Team Legend +8:22,6
19 Tomáš Grebeníček Grebeníček - Grebeníček Fiat 500 Abarth Gerd Rally Team F2 +8:57,0
20 Michal Odstrčil Kalnay - Lux Ford Escort RS Cosworth Barum Team Legend +9:23,9
21 Sabina Suchánková Kelly - Hunter Peugeot 206 WRC Jamaica Rally Team 4WD/Junior +10:42,9
22 Tomáš Polepil ml. Polepil jun. - Polepilová Subaru Impreza WRC Tom Polep Team 4WD/Junior +12:37,9
23 Tomáš Polepil Polepil - Polepilová Subaru Impreza WRC Tom Polep Team 4WD +14:45,2
24 Martin Ondrašík Ondrašík - Fendrychová Ford Fiesta RS WRC PMJ Racing 4WD/Junior +21:24,2
25 Jiří Podvala Podvala - Skřivánková Fiat 131 Abarth JP Motorsport Legend +23:11,7
26 Michaela Odstrčilová Steer - Hepperle Suzuki SX4 WRC Barum Team Junior 4WD/Junior +23:46,3
             

                                                                                                                         

 Odstoupili
  soutěžící jezdec - spolujezdec stát vůz team kategorie důvod
       
       


  

 RZ, časy v RZ, výsledky, startovní listina  Vítězství v RZ
počet RZ   jezdec vyhraných RZ
7
kompletní časy a výsledky (html) Robert (Filip Bezděk) 3
kompletní časy a výsledky (pdf) Panizzi (Josef Pekař) 2
startovní listina Kopecký (Filip Kopecký) 1
Holínek (Michal Holínek) 1


 Teamy  Značky
poř.  team poř.  značka
       
1  Red Bull 1  Peugeot
2  Doktor Racing 2  Fiat
3  ASport Rally Team 3  Škoda
4  Sheron Racing Team 4  Subaru
5  Rockstar Energy Team 5  Toyota
6  Marlboro Dealer Racing 6  Hyundai
7  MAKA E-motor 7  Renault
8  PMJ Racing 8  Lancia


 

"STYLOVÝ VIKING"

Šampionát Euro RC Rally Challenge 2015 měl pátou letošní zastávku. A to v klasické lokalitě na Podhoří u školy, kde se před mnoha lety psala ta pravá historie RC Rally. Ta ale spolu s ERC našla před třemi lety své pokračování a letošní 11. ročník této výjimečné soutěže opět prokázal svoji vysokou kvalitu. Nejlepším závodníkem zde byl letos vcelku suverénní Cédric Robert pilotující Fiat Grande Punto S2000 stáje Red Bull, jako druhý byl klasifikován Ott Tänak s klasickou bílou Imprezou od Sheron Racing Teamu, třetí dojel bojovný Panizzi se Škodou Fabia S2000. A "Pekiho" vítězná stáj Red Bull si už předem zajistila titul v Team Trophy.

     


Viking Rally letos opět nabídla atraktivní tratě s mixem asfaltu a šotoliny. Některé rychlostní zkoušky byly navíc kombinací obou povrchů, což vždy přidává této soutěži na jedinečnosti. Ti kdo znají tyhle tratě, dobře ví, že nejsou nijak triviální a k jejich úspěšnému zdolání je třeba ten správný cit pro řízení spojený s častým střídáním rytmu jízdy. Také délka jednotlivých měřených testů, kterých bylo na pořadu dne celkem sedm, je hodně různá a spolu s pestrostí má Viking stále svůj nenapodobitelný charakter okořeněný pestrou historií. Za tropických teplot se na startu sešlo 26 závodníků, což byla tak trochu menší účast, než bývá letos v ERC obvyklé. Prázdninový termín udělal své a krom ostatních důvodů se našla především spousta "dovolenkářů". Částečně to platilo i z řad pravidelně startujících bojovníků ze špičky, podobně tomu bylo i v jednotlivých kategoriích.

Největším favoritem na zisk prvenství byl jako obvykle Cédric Robert. Na první ryze asfaltové zkoušce ale všem vypálil rybník Míša Holínek s Lancií spadající do Legend Trophy. Předepsané "Sedanky" pro tuto kategorii jsou jak známo na zpevněném povrchu konkurenceschopné a Michal navíc předvedl bezchybně rychlou jízdu. Pak ovšem následovaly dvě erzety na šotolině a tam se pro Legendy povinné pneumatiky logicky už tolik "nechytaly". Do čela se dle očekávání dostal dravě jedoucí Francouz Robert, za něhož se propracoval týmový krajan Panizzi. Toho však vzápětí předstihnul rychlý Estonec Ott Tänak. Čtvrtý měřený úsek, jenž v podstatě soutěž přepůlil, tvořil znovu jen asfaltový povrch. I přes vítězný čas, zůstával urputně bojující Gil Panizzi stále na třetím místě, jeho estonský soupeř byl však na dostřel, což předznamenávalo následné souboje mezi touto dvojicí zkušených borců o druhou pozici. Na té první se mezitím vyhříval "Sédrik" Robert, jenž si vytvořil již šestnáctisekundový náskok. Za nejrychlejší trojicí bojoval nejlepší zástupce z řad juniorů Filip Kopecký s duem jezdců Legend Trophy, Michalem Holínkem a Brane Küzmičem. V páté šotolinové vložce opět vyhrál se svou Fabií pěkně rozjetý Panizzi a nejen, že se mu podařilo vrátit se na druhou příčku, dokonce se přiblížil i vedoucímu Robertovi na rozdíl šesti sekund. Úřadující šampión zaznamenal totiž náhlé technické potíže se svým Fiatem Punto. Soutěživý Gilles vycítil jistou naději a v hlavě se mu jistě vyrojily vzpomínky na jeho zdejší vítězství z roku 2013, francouzský "vlasáč" se tak rozvášnil až do maxima. To mu ovšem nakonec nebylo nic platné. Na řadu přišel průjezd velmi dlouhou RZ "Troll", k jejíž náročnosti přispěla kombinace rozpáleného asfaltu a šotoliny. Tady hraje roli do jisté míry i volba pneumatik, ale především soustředěnost a nasazení posádek. Cédric Robert dal svůj vůz zpět "do richtiku" a tímto testem prolétl nejrychleji, znovu se tak vzdálil svým nejbližším pronásledovatelům a prakticky rozhodl o tom, kdo bude králem letošního Vikingu. Přemotivovaný Panizzi jel sice stále jako "z partesu", ale ani to nepomohlo k tomu, aby jej předstihl jeho úhlavní soupeř Tänak. I když časový rozdíl činil v součtu jen 4 sekundy. Na prvních třech místech, jejichž zástupci všem ostatním ujeli, byly před koncem karty jasně rozdány. Velká vyrovnanost však byla v bojích o další pozice. Poslední měřenou erzetu obstarala letos nově vytvořená "Viking Arena" jedoucí se z větší části na asfaltu a jen krátce na "šotce". Obrovské nasazení v závěru předvedl Filip Kopecký, jenž tento atraktivní úsek vyhrál a připsal si tak hezký "zářez do pažby" ve své kariéře. Celkovým vítězem se ovšem stala posádka Robert - Bedon, která i přes malinké zaváhání v závěru dokázala v pohodě udržet svou neotřesitelnou pozici. Tu má momentálně také v klasifikační tabulce šampionátu. Vynikající a vyrovnaný výkon "Ottíka" Tänaka byl v cíli oceněn jeho letošním druhým stříbrem, které mu patří po této rally taktéž v průběžném celkovém hodnocení mistrovství. Na "Pekiho" Panizziho zůstal i přes impozantní snahu bronz, ale právě ten mu zajistil v ERC budoucí prioritu "B". Již zmiňovaný Filip Kopecký, dokázal po vydařeném závěru za sebou jen o málo udržet další soupeře. Mladý "Kopejda" zaznamenal kromě svého největšího úspěchu v podobě čtvrtého místa absolutně také jednoznačný triumf v juniorech a navíc i "skalp" pár dalších jezdců. Především pak pátého Küzmiče a šestého Holínka. Oba zástupci Legend již patří bezesporu k těm kvalitním a přesto, že je občas trochu limitují pneumatiky, dokážou být až neskutečně rychlí. Brane i Michal dlouho stíhali Filipovi a na konci se spíš soustředili na souboj mezi sebou, než na výsledek v absolutním pořadí. Nicméně to byl hezký souboj ve prospěch Küzmiče. Na místě sedmém dojel třetí z řad Legend, a to Al-Attiyah, což bylo pro mnohé docela udivující. Holt jezdci rostou a mladý Katařan to jen potvrzuje. Stejně jako on, tak svůj dosud nejlepší výsledek v ERC zajel osmý Dan Peťovský s Hyundaiem, za ním pak soutěž dokončil velezkušený španělský matador Gibo Fagaso pilotující Xsaru WRC. Bodovanou desítku uzavírala nejrychlejší dvoukolka v rukou Václava Blahny. Cíl spatřili nakonec všichni účastníci.

Junior Trophy
V této prestižní kategorii do 15. roků odstartovalo nyní jen 7 soutěžících a vzhledem k menší účasti se junioři rozdělili skoro spravedlivě na polovic - 4 "ogárci" a 3 "cérky". Při neúčasti Víti Kutala byl jasným favoritem Filip Kopecký s Peugeotem 208 T16. Zástupce týmu Doktor Racing svou roli bezezbytku splnil a připsal si maximum bodů do tabulky juniorů, kterou po této soutěži vede. Filip se navíc prosazoval vysoko i mezi "velkými kluky", když dojel na výborném 4. místě absolutně. O stříbrnou příčku v Junior Trophy usilovala po celou rally nejlepší z dívek Molly Taylor, jenž se svou "Playboy Fabií" opět předváděla vyzrálou jízdu. Nakonec se jí ale jen těsně nepodařilo za sebou udržet mocně finišujícího Itala Biasiona pilotujícího Xsaru s jednou poháněnou nápravou. S odstupem pak na místě čtvrtém dojela Peugeot kočírující irská "děvčica" Toni Kelly, za ní byl pak klasifikován Tom Polepil s pěknou stylovou Imprezou. V pořadí juniorů dále následoval ten zcela nejmladší bojovník Martin Ondrašík s "Banana" Fiestou, svou Suzuki dostala do cíle taky třetí z holek Johanna Steer.

Legend Trophy
U této zajímavé kategorie, v níž se představilo 10 jezdců, se již před startem očekávaly napjaté souboje o prvenství. Hlavními aktéry měli být především ti, jež letos usilují o titul a situace v průběžné tabulce předem naznačovala opětovnou vyrovnanost. Zpočátku byl nejlepší Míša Holínek, který se dokonce blýskl vítězným časem v absolutním pořadí na první asfaltové zkoušce. Pak ovšem zaúřadoval mistr Küzmič a usadil se v čele. Jedním z favoritů byl také dosud vedoucí muž klasifikace Legend Trophy David Kubeš, toho ovšem hned od startu sužovaly potíže se "zlobivou" elektronikou Fiatu a David se tak do bojů o nejvyšší mety nezapojil. Brane Küzmič se na prvním "fleku" dlouho neudržel, když otěže dokázal se svou Lancií znovu převzít Michal Holínek. Pak se ovšem dopustil fatální chyby v podobě trefené cílové brány a následná penalizace znamenala při té velké vyrovnanosti opětovný pád na druhou příčku. Situace nebyla ani tak jasná až do poslední chvíle. Po velkém boji dokázal však nakonec vedoucí pozici těsně udržet Jugoslávec Küzmič a podařil se mu tak posun do vedení mistrovství v průběžné tabulce Legend Trophy. Rozdíl jednoho bodu ale slibuje další napínavé boje o celkový výsledek. Nutno dodat, že oba zmínění atakovali též vysoké posty absolutního pořadí závodu. Třetí v rámci Legend a dokonce sedmý absolutně zdejší soutěž dokončil Nasser Al-Attiyah, který se svojí Toyotou Celica předvedl nenápadnou a zároveň rychlou jízdu. Na čtvrtém "fleku" byl Ari Vatanen se stejným vozem, Fin byl od začátku "obtěžkán" penalizací, což jej ovšem ve výsledku moc nezbrzdilo. Hezké páté místo si i přes menší potíže vyzávodil Freddy Loix, za Belgičanem pak skončil smolař David Kubeš. Na sedmé příčce byl Ital Volta s hezkou "nulatřicetsedmou", v pořadí jej pak následoval Bryan Bouffier. Na bodíky dosáhli taky Gerhard Kalnay a Jirka Podvala.

F2 Trophy
Z řad dvoukolek se na tuto rally odvážila trojice jezdců. Jasným favoritem byl Václav Blahna, jenž se svou "třistašestkou" bojoval dokonce i o body v absolutním pořadí. A to se mu nakonec povedlo, když po zdařilém výkonu dokázal být na celkovém 10. místě. Celkem v klidu si pro stříbro v F2 dojel mladý Miki Biasion, jenž si s vozem hnaným jednou nápravou odbyl premiéru. Třetí z dvoukolek byl na pohodu jedoucí Tom Grebeníček s "vajcem" 500 Abarth.

Závěrem
11. Viking Rally ozdobily pestré tratě s nezaměnitelnou podobou a také nespočet zajímavých momentů spojených se souboji mezi jezdci. Vzhledem k vysokoteplotním podmínkám se jednalo o vcelku náročnou zkoušku pro všechny účastníky, a také proto je třeba poděkovat všem, jenž se podíleli na přípravách závodu a na úklidu materiálů z tratí. S díky nelze zapomenout taky na hlavního časoměřiče Miru, na opravdu velké množství sponzorských cen a samozřejmě ani na tradičně vynikající občerstvovací "Vikingský selský stůl".


Ohlasy některých účastíků:

Cédric Robert (Filip Bezděk):
"Hned za začátku jsme se snažili držet vysoké tempo, což i navzdory předělanému nastavení auta, celkem šlo. Asfaltová část dopadla nad očekávání dobře. Přechod na šotolinu byl doslova fantastický a dařilo se nám upevňovat vedení v soutěži. Bohužel na páté rychlostní zkoušce došlo několikrát k odstavení vozidla kvůli poruše ventilátoru chlazení. V servisu jsme to opravili dodatečným ventilátorem a snížením výkonu motoru o 40%. Jízda s autem už nebyla taková, na jakou jsme byli zvyklí, ale i tak se nám podařilo po čtvrté v řadě zvítězit."

Michal Holínek (Michal Holínek):
"
Tratě mě celkem překvapily, protože jsem očekával větší podíl asfaltu, než šotoliny, a tak jsem si vzal jen staré sjeté gumy. Ty fungovaly na asfaltu, ale na šotolině jsem okamžitě dostal od Küzmiče nálož. Naštěstí zafungoval tým a Dan mi půjčil svoje o něco lepší pneu a já mohl dál bojovat. Po návratu na první příčku v Legendách jsem v šesté erzetě trefil časomíru a přišel o vedení. Rozdíl mezi mnou a Küzmičem byl ale nepatrný a boj tedy měl být v poslední RZ. Celkem jsem věřil, že to první místo získám, ale smůla trvala dál a já v krátkém úseku šotoliny v závěru dostal něco do řízení a tím jsem hodně ztratil. Gratulace vítězům a příště to snad bude lepší."

Gibo Fagaso (Radek Hobza):
"Tropické počasí udělalo z letošního Vikingu tvrdou zkoušku techniky a hlavně jezdců. My jsme, stejně jako na domácí Tour de Cabin, startovali se čtyřkolkou, abychom si zdejší těžké, ale krásné šotolinové vložky mohli užít. A taky jsme si to užívali, soutěž byla skvělá. Problém jsme měli jen na již legendární zkoušce "Troll", kde se nám dostal kámen do řízení, z čehož pramenila poměrně velká ztráta. Ale i tak nakonec převládá spokojenost. Devátá bodovaná pozice je výtečná, stejně jako úspěšné vystoupení našeho týmu Marlboro. Teď se již soustředíme na asfaltový závěr sezóny ERC, kde chceme bojovat o titul v F2 Trophy."

Václav Blahna (Pavel Ondrašík):
"Z naší strany to byl povedený závod. Počasí vyšlo, "Pažoutek" fungoval na jedničku, tratě byly skvěle připravené, prostě parádní svezení. Jediné na čem musíme trochu zapracovat, je jízda na asfaltu, tam děláme stále hodně chyb. Velký dík patří pořadatelům za perfektně zorganizovanou rally."

Freddy Loix (Petr Matulík):
"Viking patří mezi naše nejoblíbenější rally a tak jsme se samozřejmě těšili i na tento ročník. Jediné, co nám vadilo, byla vyhlídka celodenních veder, které my nemusíme. Do soutěže jsme vstoupili lépe, než jsme sami čekali, dvanáctý čas absolutně na úvodní asfaltovce nás mile překvapil. Také na šotolině to šlo vcelku dobře. Nepříjemná "masáž" však přišla na třetí erzetě, kde se nám vytrhlo uchycení předního ramene, navíc se zasekla i poloosa a my museli po provizorní rychlé opravě pokračovat s "vyvaleným" předním kolem. Sice nás to zbrzdilo, ztratili jsme možná půlminutku, ale aspoň jsme to dovlékli do cíle vložky. V servisu jsme dali vše do kupy, takže jsme se snažili bojovat dál. Je pravda, že jsme moc nesledovali pořadí a spíš se bavili jízdou, hlavně na šotolinových úsecích. Celkem to šlo a i dosažené časy nebyly zas tak úplně marné, i když jsme občas dělali nějaké ty chyby. Pěkná akce byla při pokusu o předjetí Bouffiera před koncem předlouhého "Trolla", prostě jsme se pobavili i tímto stylem. Naše účinkování bylo oceněno pátým místem v Legendách a dokonce jsme lehce přispěli i do bodové kasičky Marlbora, takže výsledek byl nad očekávání dobrý, a to i přes zmíněné peripetie. Celá soutěž byla výborná a my se na tratích hezky svezli."

Bryan Bouffier (Jan Suchánek):
"
Na úvod musím smeknout přede všemi, kteří se podíleli na přípravě Vikingu. Neumím si představit, co to muselo dát práce a potu v těchto vedrech to všechno nachystat. Pánové, máte můj obdiv. My se s Xavierem přijeli jako vždy jen svézt a musím říct, že to bylo docela trápení, no jako vždy. Snad jen asfaltová část a pár vybraných úseků na šotolině nám sedlo, jinak bída. Ale alespoň jsme udělali něco pro zdraví a hezky se proběhli po lese. Máme to prostě rádi!"

Toni Kelly (Sabina Suchánková):
"
Celková spokojenost. I díky neúčasti Míši Valentové, jsme si dovezli cenu za druhé místo v holkách a navíc slušný bodový příděl v juniorech. Od začátku jsme byli trošku nervózní, jak nám to půjde s novou vysílačkou, ale nakonec jsme se s ní sžili a šlo to. Snad se nám podaří se objevit ve Fryštáku a ještě o něco zrychlit. Jinak pořadatelům patří dík, za skvěle připravenou soutěž. Děkujeme taky Martě Pekařové za asistenční navigaci."

Franco Paiero (Team Manager Marlboro Dealer Racing):
"
Tentokrát se náš tým objevil pouze ve dvou. Trelles nemá totiž stále doléčené zranění z předchozí Tour de Cabin a nemohl se tak vydat na tratě. Gibo Fagaso nasadil opět čtyřkolku a vedlo se mu parádně, až na jednu ztrátu způsobenou zaseknutým kamenem v řízení, ale i to se při rally stává. Každopádně mu gratuluji k zisku bodů do klasifikace jezdců. Dobrý výkon podal taky Freddy Loix, většinu soutěže odjel s velkým nasazením a bylo to znát. Škoda jen toho jednoho mechanického problému, ale po analýze jsme zjistili, že se rameno vytrhlo po dvojitém nárazu, takže chyba je na straně jezdce. Obě posádky, jak ta španělská, tak belgická, mě ovšem velice potěšily. Letos poprvé se našemu týmu podařilo zabodovat do tabulky v celkové klasifikaci, což je úspěch.


                                                                                                                                                                                                                         „Loa“