Výsledky
XXII. Criterium Fryšták 2019

 Absolutní pořadí  Fryšták 7. 9. 2019, startujících - 60 
poř. soutěžící jezdec - spolujezdec stát vůz team kategorie čas (min)
1 Šimon Večerka Večerka - Večerka Ford Fiesta R5 Vest Rally Team 4WD/Junior 19:44,4
2 Lukáš Zámečník Basso - Dotta Citroën DS3 WRC Red Bull 4WD +0:40,6
3 Vít Kutal Kajetanowicz - Baran Ford Fiesta R5 Vest Rally Team 4WD +0:42,4
4 Ondřej Dočkal Küzmič - Jameson Peugeot 208 T16 Doktor Racing 4WD +0:56,8
5 Josef Pekař Panizzi - Wüzenttal VW Polo R WRC Red Bull 4WD +0:58,3
6 Ivo Šimeček ml. Ingram - Whittock Ford Fiesta R5 Doktor Racing 4WD +1:23,9
7 Martina Pekařová Taylor - Cleo Peugeot 208 T16 Playboy Red Racing 4WD/Junior/Lady +1:46,0
8 Patrik Šimeček von Thurn und Taxis - Ettel Citroën Xsara WRC Doktor Racing 4WD +1:57,6
9 Michal Holínek Holínek - Holínek Lancia Delta HF Integrale ASport Rally Team Historic +2:01,2
10 Tomáš Barták Rossi - Cassina Ford Fiesta RS WRC Monster Energy Team 4WD +2:01,3
11 David Sedláček Grzyb - Mazur Mini JCW WRC Marlboro Dealer Racing 4WD +2:04,7
12 Dan Nedbal Nedbal - Matějný Mitsubishi Lancer Evo IX Furt Bokem! 4WD +2:06,4
13 David Vaculík Vaculík - Vaculík Škoda Fabia R5 RR Team 4WD/Junior +2:13,6
14 Aleš Ticháček Sivík - Čermák Hyundai i20 WRC Barum Team 4WD +2:23,6
15 Kryštof Fadler Fadler - Souhrada Mitsubishi Lancer Evo X Furt Bokem! 4WD +2:30,5
16 Radek Vymětalík Volta - Moliterni Ford Escort RS 1800 ASport Rally Team Historic +2:41,9
17 Pavel Ondrašík Blahna - Schovánek Škoda 130 LR PMJ Racing Historic +3:09,9
18 Ladislav Schwáb Lukyanuk - Arnautov Škoda Fabia R5 Belga Juniors 4WD/Junior +3:10,2
19 Petr Bábek Ojeda - Barrabes Škoda Felicia Kit Car Čamlíkov RallySport Zlín F2 +3:11,5
20 Matěj Sedláček Lappi - Ferm Toyota Yaris WRC Red Bull Junior 4WD/Junior +3:14,2
21 Jaroslav Kovařík Chulykanov - Ivaschenko Škoda Felicia Kit Car AMK Rudý Říjen F2 +3:17,3
22 Roman Kalík Bengué - Escudero Toyota Celica Turbo Čamlíkov RallySport Zlín Historic +3:39,2
23 Jakub Janalík Janalík - Camilli Mitsubishi Lancer Evo VII Furt Bokem! 4WD +3:40,1
24 Radek Hobza Fagaso - Moya Lancia Delta HF Integrale Marlboro Dealer Racing Historic +3:44,8
25 Michaela Valentová Cook - Davis Fiat Punto JTD Playboy Red Racing F2/Lady +4:03,4
26 Matyáš Morbicer Morbicer - Morbicer Peugeot 207 S2000 Red Bull Junior 4WD/Junior +4:12,7
27 Martin Hubáček Hubáček - Hubáčková Audi Quattro S1 Zumar RC Team Řetechov Historic +4:29,2
28 Stanislav Schwáb Zanussi - Fachim Škoda Fabia R5 Schwáb Racing 4WD +4:30,3
29 Martin Ondrašík Kopáček - Rendlová Ford Fiesta RS WRC PMJ Racing 4WD/Junior +4:33,0
30 Petr Matulík Loix - Smeets Mitsubishi Carisma GT Evo VI Belga Team Historic +4:36,6
31 Michaela Sedláčková Munnings - Evans VW Polo GTi R5 Barum Team Junior 4WD/Junior/Lady +4:42,1
32 Petr Šíma Solberg - Minor Ford Fiesta RS WRC Monster Energy Team 4WD +4:49,4
33 Jana Fendrychová Stratieva - Nyirfás Škoda Fabia S2000 PMJ Racing 4WD/Lady +5:03,3
34 Ivo Šimeček Pattison - Watts Peugeot 208 T16 Viking Speed Racing 4WD +5:08,9
35 Ondřej Kalík Csaba - Zsolt Peugeot 106 Maxi DX Racing F2/Junior +5:27,7
36 Bohdan Sedláček Trelles - Christie Citroën DS3 WRC Marlboro Dealer Racing 4WD +5:31,4
37 Štěpán Škařupa Furuseth - Hjerpe Subaru Impreza WRC Štěpra Racing 4WD/Junior +6:04,1
38 Michaela Odstrčilová Steer - Hepperle Toyota Yaris WRC Barum Team Junior 4WD/Junior/Lady +6:07,7
39 David Šintál Wiegand - Šintál Ford Fiesta R5 Vest Rally Team 4WD +6:08,0
40 Michal Odstrčil Stohl - Müller Audi Quattro S1 Barum Team Historic +6:10,2
41 Matěj Kalík Kalík - Kalík Subaru Impreza WRX DX Junior 4WD/Junior +6:50,0
42 Karolína Kalíková Kalíková - Kalík Subaru Impreza WRC Čamlíkov RallySport Junior 4WD/Junior/Lady +6:51,7
43 Radek Škařupa Škařupa - Škařupa Ford Escort RS Cosworth Štěpra Racing Historic +6:55,4
44 Martin Hanák Peták - Benešová Subaru Impreza WRC AMK Rudý Říjen 4WD +7:19,8
45 Martin Berger Droogmans - Joosten Porsche 911 GT3 Belga Team F2 +7:35,9
46 Pavel Maštalíř Maštalíř - Zámečník Škoda Fabia R5 Red Bull Junior 4WD/Junior +7:45,4
47 Erik Ticháček Ticháček - Ticháček Ford Focus WRC Barum Team Junior 4WD/Junior +7:46,4
48 Zuzana Šimečková Törnhult - Wilén Audi Quattro S1 Viking Speed Racing Historic/Lady +8:14,6
49 Markéta Šimečková Henningsson - Emilsson Hyundai i20 WRC Viking Speed Racing 4WD/Junior/Lady +9:08,9
50 Marek Ondrašík Moffett - Hayes Ford Fiesta RS WRC PMJ Racing Junior 4WD/Junior +9:39,5
51 Milan Kadlečík Kadlečík - Kresta Subaru Impreza WRC Rockstar Energy Team Junior 4WD/Junior +10:10,0
52 Filip Sedláček Bergkvist - Sjöberg Toyota Yaris WRC Belga Juniors 4WD/Junior +10:27,5
             

                                                              

 Odstoupili
poř. soutěžící jezdec - spolujezdec stát vůz team kategorie důvod
x Eliška Schwábová Falcón - González Subaru Impreza WRC Playboy Red Racing 4WD/Junior/Lady zdrav. důvody
x Jiří Podvala Wilson - Palmer Alfa Romeo 1750 GTAm JPL Racing Historic vzdal
x Karel Bajza Tänak - Järveoja Škoda Fabia R5 Red Bull 4WD elektronika
x Tomáš Bílek Bílek - Bílek Ford Fiesta RS WRC TB Racing 4WD neklasifikován
x Petr Dušek Mareš - Hloušek Hyundai i20 WRC RR Team 4WD neklasifikován
x Ivo Žaludek Černý - Kohout Ford Fiesta RS WRC RR Team 4WD neklasifikován
x Tomáš Bílek ml. Bílek jun. - Bílek Toyota Yaris WRC TB Racing 4WD/Junior neklasifikován
x Petr Sekula Sarrazin - Renucci Škoda 130 LR Barum Team Historic neklasifikován

               

 RZ, časy v RZ, výsledky, startovní listina  Vítězství v RZ 
počet RZ   jezdec vyhraných RZ
7
kompletní časy a výsledky (html) Kajetanowicz (Vít Kutal) 4
startovní listina Večerka (Šimon Večerka) 2
Bílek jun. (Tomáš Bílek ml.) 1



 Teamy   Značky 
poř.  team poř.  značka
       
1  Doktor Racing 1  Ford
2  Vest Rally Team 2  Citroën
3  Red Bull 3  Peugeot
4  Playboy Red Racing 4  VW
5  ASport Rally Team 5  Lancia
6  Monster Energy Team 6  Mitsubishi
7  Marlboro Dealer Racing 7  Mini
8  Furt Bokem! 8  Škoda




"WELCOME IN ASPHALT HELL"

Každý pořadatel jednotlivých podniků Next RC Rally Championship se snaží do svého závodu vložit co nejvíce energie, potažmo traťového posunu či zpestření, vlastní invence a většinou i pár "kaček". Ovšem Martin Vavřička, pořádající Criterium již od roku 1998 je v tomto, zdá se, jedinečný. Každý rok vymyslí další "nepatrné hodnoty" posunující tuto velice oblíbenou rally na pomyslný vrchol všeho RC ježdění. Tohle asfaltové "peklo" nemá jistě žádný z fungujících šampionátů. Kdo neviděl, nejel a nezažil, ten neuvěří. Tak trochu tradiční tratě byly letos opět "poladěny" na vyšší "level", což je zde ale stále vzrůstající tendence. O klasickém pohostinném servisním zázemí, jenž všichni dobře znají, je asi zbytečné se zmiňovat.

Trochu pochmurné sobotní ráno po předešlém večerním dešti. Naladění jezdci, naladěné vozy, naladění pořadatelé, naladěná "atmoška". Vše bylo 7. září bezchybně připraveno na tradiční "procházku" soutěží zvanou Criterium Fryšták. Ta se jela v areálu tiskárny ObalPrint již po dvaadvacáté, a i letos se tady sešla vynikající konkurence. Reálná "Paní" startovní listina obsahovala rovných 60 posádek natěšených na to tradičně dobré svezení. To se sice konalo, ale jen z části. Vlažný ranní deštík, trochu skrz předchozí předpovědi, přešel v doopravdickou "hrůzu" gradující v RZ 3. Počasí tedy tentokrát diktovalo podmínky a sráželo snahu organizátorů a stavitelů erzet o kvalitně prožitý závodnický den. Bohužel na to ani Pan pořadatel Martin nemá ještě ty správné "páčky". Tedy zatím.
Harmonogram obsahoval celkem 8 rychlostních zkoušek, kvůli dešti se jich však nakonec odjelo jen sedm. Kratší úvodní "Náměstí" ovládl dle očekávání největší favorit Kajetan Kajetanowicz s Fiestou R5 silného a znovu kompletního Vest Rally Teamu. Stejně tak vyhrál i druhou "Magistrálu", ovšem pořád byl těsně za polským jezdcem silný junior Šimon Večerka, a to pouze v řádu desetin. Při této vložce již sice drobněji poprchávalo, ale nebylo to nic dramatického, ale drama se dělo díky záludnosti tratě a její nesporné délce mezi soutěžícími posádkami. Byli jsme svědky několika předjetí, "pochroumaných" kol a technických problémů a v cíli to v některých fázích působilo jako docela nemalá "čistka" startovního pole. Krom ostatních byl z boje venku taky dosud třetí Wiegand kvůli rozpadlému řízení. "Stage" 3 promluvila snad nejzásadněji. Již v průběhu prvních prioritních startujících se na všechny začal sypat nemilosrdný a stupňující se déšť a jak správně poznamenal "meteo-předtuchář-rosnička-žaba" Panizzi se startovním číslem 6 - "Jakmile pojedu já, bude největší průtrž." No a jak řekl "procesor" Pepa, tak se taky stalo. Zkouška byla posléze zastavena, akorát ti co zrovna ještě brázdili mokré tratě s potoky vody, dojeli do jejího cíle. A to včetně prvního "Kajta", jehož sice prudký liják nestihl, zaznamenal ovšem zásadní ztrátu kvůli problémům s poloosou. Mezitím se do vedení dostal "Véča", na průběžný stříbrný post se posunul skvěle rozjetý Tomáš Bílek jun. vítězící v RZ. V tento moment vlastně vedli závod dva junioři. Posádkám od čísla 11 pak byl na této erzetě přidělen dle pravidel náhradní čas. Následovala nepopulární "čekačka", kdy tedy přestane padat tolik vody, jestli se vlastně bude moct pokračovat a co bude dál. No nic příjemného pro všechny, především organizační skupině očividně každou sekundu přibývaly vrásky a zároveň odumírávaly mozkové buňky. Po menší nucené přestávce se počasí umoudřilo, i když ne zas úplně. Dalo se konečně dál pokračovat, tratě byly už bez potoků a jezer sjízdné, ale stejně tak nějak malinko "pochcávalo". Pokračovalo se zkrácenou RZ 4. Tu vyhrál "znovuzrozený" Ford Kajetanowicze, pořadí na stupních vítězů však zůstávalo stejné, tedy Večerka, Bílek jun., Basso. Mimochodem, posledně jmenovaný italský "krasoň" jel tak trošku nenápadně a zároveň velmi, velmi, rychle a dokazoval tak, že jeho titul sezóny 2017 nebyl náhodný. Prostě pořád špička. O další příčky si to rozdávali Küzmič, Panizzi, Kajetanowicz, Tänak, Taylor, Ingram, Grzyb - což bylo aktuálně pořadí první desítky. Rozdíly však tradičně malé a navíc na této rally za daných podmínek - nepodstatné.
Déšť tak nějak ustal, a tak se mohly uskutečnit plánované dvě RZ "Příjezd". Tento měřený úsek nebývá z nejdelších, je však vcelku svižný a hlavně dost "přísný". O tom se opět letos přesvědčilo nemalé množství jezdců. Ne nadarmo zde stojí ochozy přihlížejících, tady se prostě vždy něco děje a je se na co dívat. Oba průjezdy se staly kořistí "rozvášněného" Šimona Večerky, ten byl na tomto závodě v neoddiskutovatelném "laufu" a držel stále ve vedení. Na druhý "flek" se probojoval Giandomenico Basso, třetím v pořadí pak byl mladý Tom Bílek jedoucí taky ve velké parádě. Výborně rozjetou soutěž musel ukončit Ott Tänak pro poruchu elektroniky Fabie. Zřejmě se projevila ta "vodička". Poslední zkoušku obstarala dlouhá a zákeřná "ObalSprint", která opět nabídla dramatizující momenty a v mnoha soubojích rozhodla o konečném pořadí bodované desítky. S velkou "drtivostí" ji vyhrál "Víťa Kajto", což mělo za následek jeho posun až na konečné třetí místo. Do jisté míry tomu ale pomohl i Tom Bílek jun., u jehož Toyoty došlo k aktuálně neřešitelnému problému technického rázu. Velká škoda, Tomík to měl rozjeté na "bednu" a prokazoval famózní rychlost.
22. ročník Criterium Fryšták tedy opanoval mladý Šimon Večerka, jenž se stal po přesvědčivém výkonu třetím juniorem v celé historii, který dosáhl na triumf. Stříbro připadlo italské posádce Basso-Dotta výborně vodící svou "DéEsTrojku" v barvách Red Bullu. V samotném závěru se na třetí příčku prokousal Kajetan Kajetanowicz, což mu zajistilo důležité body do tabulky mistrovství, stále však v tomto ohledu není vůbec nic rozhodnuto. O čtvrtém místě, jež do té doby držel "Předseda" Panizzi rozhodl jeho nenadálý krutý pád v poslední vložce, a tak se před něj o necelou sekundu a půl dostal jugoslávský "plísňosklad" Brane Küzmič. Ten pak samozřejmě zářil úsměvem, a to taktéž z důvodu vítězství jeho stáje Doktor Racing v Team Trophy. Naopak pátý Gilles "sako" Panizzi si musel později zlepšit náladu několika "Jégříky". Na šestém postu dojel do fryštátského cíle Chris Ingram, což je opět v dané konkurenci kvalitní výsledek. Sedmá skončila nejrychlejší dívka všech dob Molly Taylor s Peugeotem, kterého trochu trápila potíž s poloosou, zanícený servisák se ale náruživě postaral o funkčnost celého náhonu, a tak si Molly mohla v klídku dojet pro titul v rámci Junior Trophy. Osmý "flek" si svým povedeným výkonem zajistil německý šlechtic Albert von Thurn und Taxis s Citroënem Xsara. Deváté místo patřilo vítězi historiků Michalu Holínkovi, o pouhých šest setin sekundy za ním byl v součtu pomalejší Ital Rossi, odsunující na první nebodovanou pozici Grzegorze Grzyba.

Junior Trophy
Do Fryštáku se sjelo celkem 21 soutěžících ve věku do 15. let, ž čehož bylo 6 holek. Znovu nechyběl asi největší favorit Šimon Večerka, který tuto soutěž s přehledem ovládl a to i v absolutním pořadí. Bodový příděl ostatních pravidelně startujících juniorů však již Šimonovi nedovoluje podívat se na konečnou "bednu". Titul pro sebe získala zde stříbrná Molly Taylor, na což by si před sezónou vsadil málokdo. Nicméně Australanka má skvělou rychlost a taky spolehlivost, takže zlatý pohár jí pro tento rok zaslouženě náleží. Téměř do konce se na druhém místě před ní držel výborně a dravě jedoucí Tom Bílek jun., jehož však ve finále zastavila technická závada. Nedaleko za druhou "Taylorkou" tak skončil letos v Nextu poprvé startující David Vaculík, jehož kvality jsou už známé a neoddiskutovatelné. Čtvrtým mladíkem v cíli se stal ruský "rebel" Alexej Vasiljevič Lukyanuk, jenž si tímto výsledkem předem zajistil stupně vítězů v celkové klasifikaci Junior Trophy. Jen o kousíček za moskevským závodníkem dojel populární veselý Fin Esapekka Lappi, který rovněž předvedl parádní jízdu. Na šesté pozici byl klasifikován další člen týmu Red Bull Junior Matyáš Morbicer. Původně byl v pořadí před ním jeho a Lappiho stájový kolega Pája Maštalíř, jenž se ale v závěru nevyhnul poruše své Fabie a po "přídělu" se tak propadl na nebodované místo. Podobně dopadl i velice rychlý a "ďábelský" Švéd Emil Bergkvist, jehož také potrápila technika. Sedmou příčku pak obsadil nadějný "mlaďoch" z rodiny PMJ Václav Kopáček, osmá skončila Catie Munnings a krásným "Barumáckým" Polem GTi R5, do desítky nejrychlejších se vměstnali ještě Maďar Csaba s dvoukolkou a premiérově startující Nor Furuseth.
V kategorii Next Academy pro kluky do 8. roků  se zde předvedli dva bojovníci, Erik Ticháček a Josh Moffett. Zvítězil malý Eriček, který má již v "kapsičce" akademický titul, divácky oblíbený Moffett se na asfaltu spíše učil, ale znovu předvedl neutuchající zápal. V náročných podmínkách to ti dva nejmladší zvládli naprosto bravurně.

Historic Trophy
Pohled do uzavřeného parkoviště, obsahujícího 12 historických vozů, byl pastvou pro oči diváků a pro čočky fotoaparátů. Kromě zaběhlých klasických Lancií, Fordů apod. krášlila UP taky trojice nádherných speciálů Audi Quattro S1. S jistou dávkou nejistoty se pak očekávalo chování předepsaných historických pneumatik. Ty se nakonec ani na mokru neukázaly jako zcela "marné" a většina závodníků si jejich lehkou klouzavost vcelku užívala. Jasnou jedničkou byl Michal Holínek bezchybně pilotující svou žlutou "Integrálku". Jeho jízda byla často oku lahodící a časy tam taky "padaly". Michal si jel pro jistotu mistrovského titulu, což se mu tímto prvenstvím podařilo dosáhnout. "Holas" své působení v soutěži ještě vyšperkoval solidním 9. místem absolutně. Jeho častý soupeř a zároveň týmový "kolegáček" z ASport Rally Teamu Giuseppe Volta na něj tentokrát se svým Escortem vůbec nestačil a musel se spokojit se stříbrem. To si ale nyní zajistil také v konečném účtování šampionátu historiků. Od začátku se na třetí pozici usadil konstantně jedoucí Václav Blahna se Škodou 130 LR a nikým neohrožován si vydobyl chtěné stupně vítězů. Na čtvrté příčce to už bylo docela zajímavé. Dlouho ji držel nestor Gibo Fagaso atakován Toyotou v rukách Francouze Benguého. Tomu se nakonec až na závěrečné zkoušce podařilo Fagasovu Lancii přeskočit, jejich souboj o konečný bronz v "mistráku" tak ještě neskončil. Oba velké soupeře pak zkraje "zlobil" ve výborné formě jedoucí Martin Hubáček s Audinou, později se však "staral" o pozici šestou, kterou se mu podařilo uhájit před dotírajícím Mitsubishi Belgičana Loixe. Za sedmým Freddym následoval Francouz Sarrazin se "Stotřicítkou" poháněnou jen zadními koly, Stéphane však nakonec nebyl klasifikován. Osmým historikem tak byl rakouský extrémista Manfred Stohl, devátý dojel v Nextu poprvé závodící Radek Škařupa a bod za desáté místo si připsala Ida "Perkele" Törnhult. Z výsledkové listiny se v průběhu vytratil Angličan Wilson se skvostnou Alfou, jenž své účinkování za deště raději ukončil.

F2 Trophy
Dvoukolek odstartovalo 5. Není to vysoké číslo, ovšem po minulé soutěži již jistý mistr Jožka Sivík se invazivně vydal mezi čtyřkolky a nutno dodat, že mu to s "íDvacítkou" šlo dost dobře. Stejné rozhodnutí učinil taky pravidelný "dvoukolkář" Matěj Kalík. Naopak se letos poprvé v této kategorii ukázal Španěl Ojeda, jehož ambice sahaly až na metu nejvyšší. Ojeda jel se svou Felicií nesporně rychle, ovšem po každé erzetě řešil nějaké úpravy či chyby na podvozku a ne a ne se dostat do kýženého vedení. To si od začátku držel až překvapivě dobrý Rus Chulykanov pilotující rovněž kitcarovou "Feldu". Ale v poslední rychlostní zkoušce se přes něj přeci jen přehnal Enrique García Ojeda a z "Fryska" si odváží prvenství. Na "Chulygánka" smutně zůstalo druhé místo. Bronz si v podstatě od začátku pohlídala protřelá Louise Cook, která se mokrého asfaltu s "předohrabem" vůbec nebála. Za ní pak skončil junior "Csabajka" Csaba, pátým v F2 Trophy se stal belgický "zebra" závodník Robert Droogmans s atraktivním Porsche 911 GT3 hnaným zadní nápravou.

Lady Trophy
Na Crterium se vypravilo celkem 9 Ladies, takže se sjeli všechny letos startující dívky a slečny. Molly Taylor se svým Peugeotem 208 T16 si domů odvážela sedmé jednoznačné prvenství ze sedmi startů, ostatně jak jinak. Další "fleky" byly jako vždy vcelku otevřené, i když nakonec poměrně rychle "vyřešené". Tedy první trojka, dál už to byly těsnější souboje. Po vynikajícím výkonu si od startu až do cíle chránila stříbrný post Louise Cook, která na mokru zkušeně krotila předokolku Fiat Punto JTD. Mazácká jízda oceněná důležitým bodovým ziskem. Děvčata se čtyřkolkami na Britku hnanou kupředu svým "zploditelem" jednoduše nestačila. Bronz byl od začátku taky trochu jasný. Jak známo, Catie Munnings asfalt umí a ostatním pronásledovatelkám nedávala moc šancí na její skalp. Takže výborná práce usměvavé slečny "Kejtý". Na místě čtvrtém se pár chvil držela nadějná Emma Falcón v těsném boji s Bulharkou Stratievou. Mladá "Emmča" si však od začátku stěžovala na zdravotní indispozici a záhy svoji účast v soutěži raději "odpískala". Na zpevněném povrchu zrychlující Ekatěrina Stratieva si poté v pohodě přijela pro "bramborový flek". Pátou dívčinou byla bojovnice Johanna Steer, jejíž výkon na asfaltu nebyl vůbec špatný, za německou "rančerkou" skončila stále velmi mladá Karolínka Kalíková s klasickým "Čamlíkovským Subárkem". Sedmou "Girl" v cíli byla švédská metalová "pekelnice" Ida Törnhult krotící tentokrát historické Quattro, na místě osmém se klasifikovala její mladší "verze" Charlotta Henningsson s rodinným Hyundaiem.

Závěrem
22. Criterium Fryšták byla díky počasí dost náročnou soutěží. Mokro možná z části ovlivnilo i výsledky, byli jsme zde svědky až nečekaného množství různých dramatických momentů a soubojů, byla to opravdu "zážitková" rally se vším všudy. Je třeba poděkovat hlavně Martinovi Vavřičkovi za celkově perfektní přípravu, bohaté ceny a pohostinnost, snaživému časoměřiči Ivanovi a v další řadě též tradičním sponzorům.

Zajímavosti:

- po čtyřech letech vyhrál závod absolutně junior (naposled Víťa Kutal v roce 2015)

- po této soutěži již známe 5 mistrů kategorií (Junior Trophy, Historic Trophy, F2 Trophy, Lady Trophy a též neoficiální Next Academy)

- stále platí, že jediným soutěžícím, který dokončil všechny ročníky Criterium je Radek Hobza

- poprvé se letos na startu sešly všechny holky pohromadě

- vedoucím kávovaru se po "Panizziho extempore" stal o mnoho zodpovědnější Lukáš Sedláček

- ze 14 startujících značek vozů zvítězil letos po šesté Ford


 Ohlasy některých účastníků:

Brane Küzmič (Ondřej Dočkal):
"Neznám nikoho, kdo by se do Fryštáku netěšil. Možná to letos měli někteří Belgičani trošku složitější, ale tak na škodu to určitě nebylo. Martin Vavřička nachystal na svůj závod několik novinek a posunul tak laťku opět o cosi výš. Na závod jsem se nijak zvlášť nepřipravoval. Nastavení auta proběhlo dle nejlepšího vědomí a svědomí a ráno na shaku byla docela spokojenost, tak jsem do toho nerypkal v průběhu celého závodu. Byly to supr souboje - hlavně s panem "P" - Pepa "Panizzi" Peky. Pepa pořádně přitápěl. Prahl po prvenství. Pak poslední popršená - plavovlasý Pepa přidává - plný plyn. Pád. Pořádná prda. Pláč? Prooooč.... Pi*ung pořádný. Pátý plac. Pozdějc panáky popravily pošramocené pocity. Pohoda... Tak bych shrnul náš souboj s Panizzim, kdy jeho tvrdé přistání na poslední RZ způsobilo náš postup na čtvrtý flek celkově, což je opakování loňského umístění. Jenom to naše trápení ve skladu. Tam jsme ztráceli nejvíc. To bude nutno zlepšit. Nyní se těšíme na Yugo, kde je cíl jasný - bodovat.."

Gilles Panizzi (Josef Pekař):
"Fryšták byl zase super, jako každoročně. Pěkné tratě, výborné občerstvení a krásné ceny. Náš výsledek nebyl nic moc, jeli jsme co to šlo, bohužel se nám nepovedla jako každý rok ta nejdelší erzeta, kde jsme si stihli "ustlat" a přišli jsme i o tu bramboru."

Molly Taylor (Martina Pekařová):
"Až na menší technické problémy a počasí neměly závody v ObalPrintu chybu. Skvělé tratě a jako vždy výborné občerstvení a ceny."

Michal Holínek (Michal Holínek):
"Na závod jsem jel s pocitem, že i kdyby to nevyšlo, tak je mi to jedno. Nicméně jsem na závod vzal otestovat (asi) poslední úpravu mého "XVčka" a ono to vypadá, že to bude fungovat. Myslel jsem si, že už tam nemám co vymýšlet, ale ještě se dalo. Až na první erzetu, kde mi auto dvakrát vyplo, jsem byl naprosto spokojen, auto poslouchalo snad jak nikdy předtím. Tím jsem zakončil tuhle sezónu v této kategorii a titul je opět doma. Další závod, pokud pojedu, tak asi zkusím klasické 4WD. Tímto chci poděkovat mým soupeřům za krásné boje po celý rok a pořadatelům za krásné tratě. Letošní ročník byl pro mne velmi povedený." PS: Jediné co bych příště řešil jinak, tak je zrušená RZ po té, co pár závodníků projelo. Buď měli všichni dostat čas prvního a nebo se měla RZ anulovat úplně (výsledek je stejný). Nemyslím si, že rozhodnutí, bylo úplně v pořádku. Pokud by ten nejhorší, s těch co odjeli, měl třeba poruchu a dojel by s minutovou ztrátou, tak by na tom utrpělo celé startovní pole.

Josef Sivík (Aleš Ticháček):
"Criterium Fryšták je pro mě skvělá a dlouho vyhlížená soutěž, kam se vždy velmi těším. Na start jsem se tentokrát poprvé postavil v hlavní kategorii. Tak jsem byl sám zvědav, jak si povedu. Před startem jsem měl smělý cíl, být do 15. místa a zkusit získat nějaký bod do hodnocení týmů. Po shlédnutí startovky se zdál ale cíl trošku mimo realitu, jenže stát se přeci může cokoliv. Na první RZ jsem zkusil laborovat s pneu, což se ukázalo jako totální blbost a hned od druhé RZ jsem se vrátil k osvědčeným "Sedankám". Na těch začaly padat časy kolem 13. místa, což pro mě nebylo vůbec špatné. Díky i problémům některých posádek přede mnou se mi nakonec podařilo dostat na celkové 14. místo, s kterým jsem určitě spokojen. Nakonec se tedy podařilo splnit aspoň zčásti cíl, bohužel na týmové body to nestačilo. Celkově mi celý den sedl, auto jelo perfektně a dařilo se mi jezdit bez velkých chyb. Škoda jen deště, který sice soutěži dodal na dramatičnosti, ale bohužel neumožnil odjet celý naplánovaný závod, což na těchto krásných tratích mrzí. Děkuji i organizátorům a hlavnímu pořadateli za skvělý servis a opět perfektní zábavu."

Václav Blahna (Pavel Ondrašík):
"Letošní Fryšták byl opět moc povedený. Krásné přehledné tratě, bezchybná organizace, výborné občerstvení, prostě za mě velká spokojenost a palec nahoru pořadatelům. Kaňkou na kráse bylo jen deštivé počasí, ale i to patří k rally. Co se týče výsledku, tak jej nemohu hodnotit nijak jinak než pozitivně. Moje první bedna v historicích, takže osobní cíl, který jsem si před sezónou vytýčil je splněn. Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří se podíleli na přípravě této nádherné asfaltové soutěže, byla tu radost závodit."

Alex Bengué (Roman Kalík):
"Pořadateli poděkování za pěknou soutěž a ceny. Před závodem jsem udělal změnu v nastavení auta a během soutěže jsem se s autem nedokázal pořádně rozjet. Až v poslední RZ se mě podařilo zajet pěkný čas a předjet Radka Hobzu a tím mu ukrojit 2 body z náskoku. Do posledního závodu je mezi náma 9 bodů, doufám že se mi podaří zajet dobře a poprat se o třetí celkové místo...."

Gibo Fagaso (Radek Hobza):
"Deštivé počasí nám bohužel nedovolilo absolvovat všechny zkoušky letošního Fryštáku, na druhou stranu to báječně klouzalo a jízda byla ohromná zábava. Zvláště pak poslední vložka byla pro mě čirý rally orgazmus, naprostá fantazie. Trošku překvapivě jsme sváděli bitvu s Romanem Bengué Kalíkem a dokonce tahali za kratší konec. V závěrečné RZ nás bohužel "šmiknul", no nic, bojujeme dál. Martin zařídil dalších pár vychytávek a neustále posouvá svou soutěž vzhůru. Velké díky všem, kteří se podíleli na přípravě této neskutečné rally."

Louise Cook (Michaela Valentová):
"Na oblíbeném asfaltovém Fryštáku jsme chtěli zatlačit na našeho největšího rivala ve skupině Chulykanova. Ten byl ovšem zásadně proti a nedal nám moc šanci. Já jsem i tak spokojená, užila jsem si to plnými doušky, traťově to bylo dokonalé, zázemí na špičkové úrovni, snad jen to počasí, kterému ale neporučíš."

Martin Hubáček (Martin Hubáček):
"Na Fryšták jsme se těšili, protože tamní tratě nám docela sedí. Škoda nevyzpytatelného počasí, které závod hodně ovlivnilo, nicméně to k rally patří. Podařilo se nám navázat na formu z Rajdu a od začátku jsme do toho šli naplno a časy mezi 5.-8. místem v historicích byly v dané konkurenci super. Konečně jsme neměli žádné problémy a výsledkem je super šesté místo v kategorii a první třicítka v celkové klasifikaci, což je pro naši stále se učící posádku krásný výsledek. Navíc se nám podařilo konečně zdolat "Lolíka", který nám letos dlouho odolával :) Velké poděkování pořadatelům za skvělé tratě a Panu Vavřičkovi za servis kolem."

Freddy Loix (Petr Matulík):
"Tak Criterium je pro nás vrcholem sezóny, vždy perfektní svezení a Martinovo fantastické zázemí. Docela nás pozitivně překvapily předepsané pneu, jelo se nám na nich dobře, a to dokonce i v kluzkých skladech. Jak gumy i na asfaltu lehce "pokluzovaly", tak jsme se asi možná nechávali místy dost unést a v širších pasážích to trochu posílali, ale asi to nebylo nejlepší řešení z hlediska dosahovaných časů, nicméně pocitově to bylo jakoby rychlé a nás to prostě takto bavilo. Náš letošní častý soupeř Martin "Hubas" nás, jako vždycky, porazil v první "oťukávací" erezetě, nicméně pak měla přijít řada na naši rychlou odvetu. Jenže ta "splašená Audina" letěla jak Boeing před pádem do Jávského moře a nebylo možné ji předstihnout. S tím velkým spoilerem to asi mělo lepší přítlak než naše "Micina". V zápalu boje jsme tak trochu zkazili druhou dlouhou zkoušku a tam vznikla rozhodující ztráta. Poté jsme už byli schopní mu postupně "nakládat", jenže vždy to bylo jen o málo a prostě to nestačilo. Martin jel ale fakt skvěle, zaslouží si to. Možná by pomohla vzpruha v podobě tří-čtyř pivek, které by nás zřejmě "nakoply" ke zrychlení, jenže tentokrát jsme byli odkázáni pouze na "jiné" nápoje.... Každopádně díky Martinovi Vavřičkovi za opět výborný soutěžní i "posoutěžní" servis, znovu to byla krásná rally, a to i přes to blbé počasí
."

Ekaterina Stratieva (Jana Fendrychová):
"Abych řekla pravdu, tak jsem ze závodu měla menší obavy, neboť nejsme s asfaltovým povrchem zrovna moc kámoši. To pramení asi již z mého mládí a prvního alkoholového večírku, kdy jsem se nad ránem vracela domů a cesta se z ničeho nic začala zvedat a zvedat a pak mě praštila do hlavy. Od tý doby si s tímto povrchem prostě nerozumím. No a těšení se na tuto rally umocnila ještě vyfasovaná noční služba v našem nemocničním zařízení, takže nevyspinkaná jsem se postavila hned na start první erzety. Abych zajela alespoň trošku slušný čas, vzala jsem si na pomoc "Blahniče" jako navigátora. Kdybych věděla, že jeho navigace bude spočívat ve dvou neustále se opakujících motivačních pokynech "přidej" a "přidej víc", jela bych raději sama. Čas hroznej. Ve dvojce navigátor vyměněn, půlka erzety zajeta na mé poměry famfárově, pak jedna hloupá chyba a už se ty hrubice kupily až do cíle - hrozná nálož od holek. Trojka přidělený čas a první pořádný kafe. To mě trochu probralo a tak jsem to ve čtverce nakopla - tady se mi fakt dařilo. Pětka, má oblíbená "pološotolinečka" a bomba čas, jen vteřinka za "Blahničem". Ten zas čučel - něco mumlal o gumách pro historiky a pak už pomalu věšel vysílačku a karoserii na hřebík :). Šestka se již tolik nevydařila, ale Míše jsem zde dala něco málo přes dvě vteřinky, začala jsem na ni pomalu stahovat časovou ztrátu a tím pádem tu žila malinká naděje na třetí flek. Před poslední sedmičkou jsem si řekla, že to zkusím urvat, ale nevyšlo to. V této rychlostce jsem udělala jen pár chybiček, ale bohužel chyběla rychlost. Někde vzadu v hlavě mám blokádu ten plyn na vysílačce pořádně zmáčknout a nevím jak to odšpuntovat… Míša tuto erzetu zajela moc pěkně a zaslouženě bere bronz, velká gratulace Míšo. Ale i tak vládne s celkovým výsledkem spokojenost. Co se týče závodu, tak se musím opakovat, ale opět to bylo super - prostě krásná rally a asfaltová nirvána. Děkuji moc pořadatelům a především Martinovi Vavřičkovi za pořádání tohoto nádherného závodu. I když počasí moc nepřálo, celý náš tým včetně juniorů si tento závod náramně užil a "vo tom to jééé". Díky moc!"

Sepp Wiegand (David Šintál):
"Na Fryšták jsem se hodně těšil, protože tento závod patří k mým oblíbeným. V první řadě musím poděkovat pořadatelům v čele s Martinem za super tratě, výborně připravený závod, a úžasnou pohostinnost, jako každý rok. Škoda toho počasí, kvůli kterému se musel závod zkrátit. Před závodem jsem věnoval hodně času nastavení tlumičů a po dlouhé době to auto začalo nějakým způsobem fungovat. No ale hned ve druhé RZ mi ulétlo řízení, několikrát jsem se to na trati pokoušel opravit, ale nešlo to dojet, a bylo po jakýchkoliv ambicích. Tak jsem začal testovat pneu, kvůli dešti ještě nabral další ztrátu, ale to už bylo jedno. Zbytek soutěže jsem si užil, na mokru mě to bavilo. Rád bych si z tohoto závodu někdy dovezl vítězství, tak třeba příště.."

Manfred Stohl (Michal Odstrčil):
"Když jsem se podíval na startovku, tak jsem počítal s devátým flekem mezi historiky. A tak jsem to i pojal a užíval si jízdu bokem, hlavně když zapršelo, tak se to pěkně vozilo a to mě baví. Jinak závod byl skvěle přichystaný, jako vždy."

Robert Droogmans (Martin Berger):
"Criterium je naše oblíbená rally, i když víme, že ty dlouhé erzety jsou pro nás pekelně náročné. Jako tratě byly fakt pěkné, výborné svezení se "zadokolou" na vodě, to byla paráda. Totálně jsme pokazili oba "Příjezdy", ta zkouška je jakási zakletá a v té letošní poslední dlouhé jsme už od půlky fyzicky odpadli. Škoda, že zlobilo počasí, ale co naděláme. Jinak tradičně bezvadné zázemí, ta soutěž má "grády", jelikož Martin jako pořadatel všecko dělá na velice vysoké úrovni."

Stéphane Sarrazin (Petr Sekula):
"Fryšták byla pěkná soutěž i přes nepřízeň počasí. Startoval jsem se zadním náhonem a tratě si užíval. Konkurence byla rychlejší, ale v kategorii H jsem nebyl poslední a to byl cíl pro tuto soutěž. Těším se na poslední soutěž a snad bude počasí lepší."

Rudi Šali (Team Manager DOKTOR RACING):
"Nálada Rajdem pokažená je opět velmi dobrá. Výhrou na asfaltu jsme si vytvořili před posledním závodem velice slušnou pozici. Všichni tři závodníci zajeli velice slušně a konečně máme všechny tři posádky v první desítce. Tak by se mi to líbilo častěji. Opomenu-li jedno špatně utažené kolo, tak se závod obešel bez problémů. Uvidíme, jaká bude nálada po Yugo...."

Christian Homer (Team Manager RED BULL):
"Bohužel obhajoba titulu se letos nekoná, již po několikáté v této sezóně nás zastavila v dobře rozjetém závodě technika."

Sepp Haider (Team Manager BARUM TEAM, BARUM TEAM JUNIOR, AMK RUDÝ ŘÍJEN a AMK RUDÝ ŘÍJEN JUNIOR):
"Do Fryštáku dorazilo 8 našich posádek. Nejlépe dopadl opět Pepík Sivíků, který si zkusil pořádnou čtyřkolku a to hned nejnovější specifikaci WRC, dobře mu sedla, zajel 14. místo absolutně a je jen škoda, že nedosáhl na kýžené týmové body. Velkou smůlu si vybral Petáček, kterého zklamala technika kousek před koncem poslední vložky. "Chuli" dlouho držel první místo v F2, ale v závěrečné zkoušce o něj přišel, tak celý tým mu bude držet palce, ať to dotáhne v Malenovicích na celkově druhé místo v konečné klasifikaci. Skvěle zajela také Kačka, jenž urvala bednu v holkách, což je v nabité konkurenci úspěch. Johanka není moc asfaltová, ale rvala se o vysněný bod do juniorů až do konce, bohužel to zas nevyšlo. Náš nejmenší Eriček, ten zrychluje závod od závodu, titul v Akademce mu právem patří a k tomu mu gratulujeme. Naši dva historici se moc neukázali, hlavně od "Saryho" jsme čekali mnohem víc, protože je to asfaltový specialista, ale na gumách pro historky se zadním náhonem jet prostě nejde. Takže doufáme, že na posledním závodě už takovou chybu neudělá. No a Many, ten už před startem říkal, že si jede pro 9. místo ve třídě, což nakonec dodržel, akorát po pár neklasifikovaných je z toho flek osmý."




                                                                                                            

                                                                                                                                                                                                                      „Loa“ NRC